BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Luit op 11 April 2013, 11:15:06

Titel: STAR vs Arriva
Bericht door: Luit op 11 April 2013, 11:15:06
STAR vs Arriva
Nu de provincie Groningen geld beschikbaar wil stellen voor verlenging van de treindienst  Groningen naar Veendam tot Stadskanaal begint het ge hikhak al weer.
Arriva wil al in 2017 rijden aldus Anne Hettinga (dir Arriva) terwijl de STAR vandaag laat weten dat ze van niets weten.
Als eigenaar zou de STAR toch ingelicht moeten zijn door de provincie.
Of denkt men ze gewoon vlot te onteigenen door de crisiswet te gebruiken?
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: Edgar op 11 April 2013, 11:26:03
Weet je zeker dat Star eigenaar is en geen pachter?
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: Eelco Storm op 11 April 2013, 11:29:17
En de STAR kan wel zeggen dat ze van niets weten, maar op NMLD lees ik dit gisteren geplaatste persbericht van de STAR:

Trein Stadskanaal niet zonder Museumspoorlijn S•T•A•R•
Om een trein van Veendam naar Stadskanaal te laten rijden is de medewerking van Museumspoorlijn S•T•A•R noodzakelijk. Dit in tegenstelling tot wat Arriva in haar berichtgeving eerder vandaag stelt. Alle rails, seinpalen, stations en overwegen zijn eigendom van de S.T.A.R. en niet van ProRail.

Al geruime tijd voert de S•T•A•R• overleg met de provincie Groningen over het traject van Veendam naar Stadskanaal. Uitgangspunt is daarbij dat de belangen van de S•T•A•R• worden gerespecteerd. Als historische museumspoorlijn vorm de S•T•A•R• sinds 1994 een stomende schakel tussen de toeristische attracties in de Veenkoloniën. Men rijdt met eigen materieel op eigen rails en wissels. Ook de stations en overwegen zijn in eigendom van de S•T•A•R. Het laten rijden van een partij als Arriva heeft verregaande gevolgen voor de museumspoorlijn. Het bestuur van de S•T•A•R• onderschrijft het belang van een goede verbinding van Stadskanaal met Groningen, maar niet ten kosten van de eigen unieke museumorganisatie. Tot op dit moment is nog geen overeenstemming met de Provincie Groningen nog Arriva over de randvoorwaarden bereikt. De berichtgeving van Arriva over een start in 2017 is dan ook voorbarig.

(bericht afkomstig van PR STAR)
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: Luit op 11 April 2013, 11:47:33
Toch leuk te weten dat PR STAR schijnbaar wel op andere sites reageert maar niet op hun eigen site zoiets vermeld.
@Edgar En inderdaad ik heb ooit (al heel wat jaren terug)gelezen dat ProRail het baanvak en alles wat daarbij hoort aan de STAR heeft overgedaan.
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: Jos B. op 11 April 2013, 11:49:53
Misschien een beetje kort door de bocht.
Maar kan Arriva dan niet gewoon doorrijden met in achtneming van het oude seinenstelsel?

De enige haken en ogen die ik zie is het STAR personeel dat de wachtposten continu moet gaan bemannen.


Jos
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: AlfaArjen op 11 April 2013, 11:54:31
Lijkt me niet dat onze vrienden van IL&T dat een goed idee vinden... Buiten of het wenselijk is dat je commercieel vervoer gaat doen zonder fatsoenlijke beveiliging die je nodig hebt op hogere snelheden.
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: Edde op 11 April 2013, 13:32:53
Tja wat is er belangrijker?

gr Ed.
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: henk op 11 April 2013, 13:35:25
Echt vervoer natuurlijk. Spoor niet als reservaat, maar waarvoor het is bedoeld.
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: Nederduitsemeester op 11 April 2013, 13:53:19
Misschien dat Arriva/Prorail het spoor overkoopt, zodat de STAR vanaf Stadskanaal naar Gieten weer wat kan aanleggen (of dat dit gebeurt op kosten van Arriva/Prorail). Kan de STAR Vanaf Musselkanaal naar Gieten rijden, iets wat men in het verleden weleens geopperd heeft. Arriva kan dan op een apart spoortje op Stdaskanaal binnen komen.
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: Wijbe op 11 April 2013, 14:56:50
Binnen een goeie dienstregeling is ook veel mogelijk. Bijkomend voordeel voor de Star zou zijn als het traject weer in gebruik wordt genomen dat zij het niet hoeven te onderhouden. Maar dan moet je natuurlijk wel een goeie afspraak maken dat je het spoor niet gaat huren voor een geldbedrag.
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: JAB van Ree op 11 April 2013, 15:01:07
Je wilt op hetzelfde baanvak niet met gewoon spul en museummaterieel rijden :
- Machinisten moeten ineens aan veel meer eisen voldoen, denk medische / psychische keuring
- Alle materieel moet van ATB zijn voorzien en voldoen aan strengere onderhoudseisen
- Je bent afhankelijk van een verkeersleiding voor de meest simpele bewegingen op de openbare infra
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: guest7823 op 11 April 2013, 15:12:29
- je krijgt te maken met allerlei toekomstige regelgeving

Denk hierbij aan ERTMS e.d. Hoe dat op een stoomloc moet "zijn ze nog niet echt uit"

Maak het regelmatig mee bij de NYMR. Museumlijn en hoofdnet met je domweg niet willen. Bij de ZLSM gaat het, vermoedelijk onder oud gedoogbeleid waarschijnlijk nog redelijk, maar bij iets nieuws als Arriva richting Stadskanaal ...........  :-\
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: JAB van Ree op 11 April 2013, 15:33:37
ZLSM heeft toch eigen lijn? En de aansluitingen op hoofdnet zijn speciaal beveiligd, in Schin op Geul met een mooi setje wissels die normaal naar een kopje lopen.
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: guest7823 op 11 April 2013, 15:40:13
Volgens mij rijdt / reed de ZLSM ook naar Heerlen en dus op het hoofdnet. Ook indien de ZLSM vanaf Schin op Geul doorrijdt rijden ze op het hoofdnet. Kortom materieel en mensen zullen moeten voldoen aan de eisen om op het hoofdnet te rijden.

Ik weet niet hoe e.a. precies zit bij de VSM maar ook die hebben volgens mij formeel een stuk op openbare infrastructuur, nl. het stuk van Apeldoorn naar de VAM aansluiting.

Ook de SHM rijd het eerste stuk (Hoorn perronsporen tot Liornestraat) op openbare infrastructuur. Alleen zitten we daar "achter het grendel" en is alles ROZ. Daardoor hoeven er bij de SHM weinig in principe geen hoofdspoorregels gevolgd te worden qua beveiliging ed.

SGB ligt volgens mij volledig afgescheiden van het hoofdnet.
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: Jeronimos op 11 April 2013, 15:57:03
Jaap, je hebt blijkbaar ook (milieu)vergunningen nodig: http://www.prorail.nl/Vervoerders/Infrastructuur/Omgevingsvergunningen/Documents/Kerkrade%20oprichtingsvergunning%202008.pdf

Aanvraag van de ZLSM om om te lopen op Kerkrade (even kort gezegd).
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: Emiel_nl op 11 April 2013, 16:21:57
SGB ligt volgens mij volledig afgescheiden van het hoofdnet.
SGB heeft een spooraansluiting. Alleen op een niet doorsnee manier: je moet op het aansluitspoor een juk losschroeven.

Aanvulling: Dat betreft spoor 507 te Goes. De openbare infra eindigd bij dat juk, maar het spoor loopt na het juk verder richting het SGB-terrein.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: Viktor op 11 April 2013, 17:33:26
Misschien dat Arriva/Prorail het spoor overkoopt, zodat de STAR vanaf Stadskanaal naar Gieten weer wat kan aanleggen (of dat dit gebeurt op kosten van Arriva/Prorail). Kan de STAR Vanaf Musselkanaal naar Gieten rijden, iets wat men in het verleden weleens geopperd heeft. Arriva kan dan op een apart spoortje op Stdaskanaal binnen komen.

Er bestaan ook al een tijdje plannen om de spoorlijn vanaf Stadskanaal door te trekken naar Emmen. Dan zou je dus een verbinding Zwolle - Groningen via Stadskanaal krijgen. (Zeg maar hoe het vroeger was, maar dan via een ander tracé. ) dan kan je de Star mooi laten pendelen tussen Stadskanaal en Assen.


Mooie plannen, maar het gaat toch helemaal nergens over dit alles? Alsof je die spoorlijnen ooit rendabel kan krijgen. Qbuzz schrapt zelfs bussen op deze lijnen, dan heeft zo'n trein toch geen zin?

Ik denk dat het enige wat eventueel rendabel zou kunnen is een spoorlijn Emmen - Groningen welke ongeveer de route van de N34 volgt.

Mvg.  Viktor
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: martijnhaman op 11 April 2013, 18:41:20
Jaap, je hebt blijkbaar ook (milieu)vergunningen nodig: http://www.prorail.nl/Vervoerders/Infrastructuur/Omgevingsvergunningen/Documents/Kerkrade%20oprichtingsvergunning%202008.pdf
Aanvraag van de ZLSM om om te lopen op Kerkrade (even kort gezegd).

Laat dat nou een van de zaken zijn waarbij er geen verschil is tussen openbaar spoor en een museumlijn.

Martijn
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: dwem op 11 April 2013, 18:57:02
Al die mooie plannen om sporen te leggen in Drenthe zijn pure luchtfietserij. Dat komt er echt niet van.

We moeten hopen dat de STAR tot een goede overeenkomst kan komen met de Provincie Groningen en vervolgens met Arriva.

Dirk
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: timtrein op 11 April 2013, 20:39:23
De provincie Drenthe heeft vorig jaar nog weer aangegeven dat ze nog steeds niets zien in doortrekking vanuit Stadskanaal naar Emmen. Daarmee valt in wezen de enige zinvolle reden om de spoorlijn van Veendam naar Stadskanaal door te trekken weg. Maar we gaan zien hoe het afloopt. Dat Hettinga nog weleens zijn eigen draai aan zaken geeft moge bekend zijn...
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: Luit op 11 April 2013, 20:59:55
Het is ook altijd het probleem tussen de plannen voor goed OV en een museumslijn.
Hoe je het ook wendt of keert ,het gaat elkaar bijten.
Wil de een een automatisch verkeersleidingssysteem wil de ander graag handseinen.
Als OV promotor zag ik datsamen met de tram in Stad als 1 geheel(gelijk het KVV concept)om vanuit TerApel naar de Eemshaven te rijden via de Grote Markt.
Idem vanuit Roden naar Delfzijl.
Dat kan alleen als men daar gezamelijk achter staat en de onmogelijkheden mogelijk maken(men hoeft het wiel niet meer uit te vinden)
Nu weet ik niet hoeveel talud er nog ligt tussen TerApel en Emmen want  vernieuwen van een oud ingeklonken dijklichaam is wel mogelijk maar gans nieuw wordt bedenkelijk :-X
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: timtrein op 11 April 2013, 22:50:28
De oude lijn Emmen-Stadskanaal liep niet via Ter Apel maar via o.a. Buinen... dus dat wordt sowieso nieuwbouw.
Titel: Re:STAR vs Arriva
Bericht door: Emiel_nl op 12 April 2013, 06:41:01
Nu weet ik niet hoeveel talud er nog ligt tussen TerApel en Emmen want  vernieuwen van een oud ingeklonken dijklichaam is wel mogelijk maar gans nieuw wordt bedenkelijk :-X
Deze spoorlijn liep van Stadskanaal via Gasselternijveenschemond, Gasselternijveen, Buinen, Exloo, Valthe en Weerdinge naar Emmen. De kans dat de lijn via de oorspronkelijke route zal worden herlegd acht ik rond het vriespunt. In weerdinge en Buinen is het gezien de bebouwing niet te doen om daar nog even een spoorlijn door het dorp te leggen. Maar ook op tal van andere plaatsen op de voormalige lijn is een terugkeer van het spoor redelijk ondenkbaar. Het grootste deel van de lijn is letterlijk verdwenen. Hetzij gewoon weg, hetzij verdwenen onder openbare wegen en weggetjes waar ook nog huizen en bedrijven langs staan. Bovendien moet je voor een verbinding Zuidbroek-Veendam-Stadskanaal-Emmen altijd kopmaken in Stadskanaal. Als je dan toch een geheel nieuwe spoorlijn moet bouwen, zou ik eerder kijken of je een doortrekking vanuit Stadskanaal kunt ontwikkelen richting Emmen via een nieuwe route.
Groetjes,
Emiel