BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Martijn1974 op 08 April 2013, 20:22:06
-
Hallo,
Ik zit met een vervelend probleempje.
Twee van mijn Roco loc's piepen tijdens het kruipen. >:(
Het eerste wat je dan doet is dat ding smeren volgens de in de handleiding aangegeven plekken, maar dat biedt geen oplossing.
Om te weten over welk gepiep ik het heb, heb ik een filmpje op youtube (http://youtu.be/iuD__GOttxs) gezet.
En ja, het gepiep is echt zó hard!
Dus de loc (een 1600) maar even uit elkaar gehaald...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130408_194229.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130408_194229.jpg)
Nu kan ik de volgende onderdelen uitsluiten als oorzaak:
Wiel-assen
Wiel-contacten.
Tandwielen en/of assen.
wormwiel.
Omdat...
Het geluid in de motor zit, hoor maar op dit filmpje (http://youtu.be/hgMyDpw7L3c).
Uiteraard zijn de motorlagers gesmeerd. 2 dagen geleden al, maar dat helpt ook niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lager_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lager_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lager_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lager_2.jpg)
Mijn idee is dat het in de koolborstels zou kunnen zitten...een braampje misschien?!
Maar hoe kom ik bij die borsteltjes?
Kan je dit type motor zodanig openmaken dat je hem ook weer kan sluiten?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schild.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schild.jpg)
Ik heb dit euvel dus op twee loc's en wil het graag oplossen.
mvg,
Martijn.
-
Hallo Martijn,
Het zou kunnen dat je motorlagers zijn uitgelopen, mogelijk omdat ze een keer te weinig smering hebben gehad. Je kunt kijken of iemand er nieuwe lagers in kan zetten of eens proberen wat er gebeurt als de de lagers smeert met motorolie of Molybdeenvet. Dat is wat visceuzer en dat kan net voldoende zijn om de speling weg te nemen.
-
Uitgelopen lagers?! Dat is dan wel snel.
Ik heb de loc een jaar geleden nieuw gekocht, en bij elkaar heeft ie nog geen 10 draai uren.
Ik zal een een dikker smeermiddel proberen.
Iets op Teflon basis een idee?
Al heb ik toch sterk het vermoeden dat het dieper in de motor zit.
De piep is ook hoorbaar als je de motor-as over zo'n 120 graden heen-en-weer draait met je vingers. De piep lijkt zich dan te concentreren op 1 bepaalde plek van de hele omwenteling...leg ik het zo een beetje duidelijk uit?
mvg,
Martijn.
-
De rode kapjes weg nemen dan kom je bij de koolborsten.
Waar de assen het motorhuis in gaan een drup je olie.
RE465
-
martijn,
ik heb hetzelfde probleem bij een van mijn Roco loc's,een BR 50 stoomlok.
ook mijn lok heeft maar een paar uurtjes gereden.
ik denk dat deze lok van het bouwjaar 2010 zal zijn.
ik heb er nog niks aan gedaan tot nu toe en laat de lok bijna niet meer rijden om het niet nog erger te maken.
misschien dat ik hier op de site de uitkomst
-
Hmmm.... bij de BR 50 had ik het ook, maar toen hielp een héél klein beetje olie op de lagers van de drijf- en koppelstangen.
Bij een elok gaat dat niet op, natuurlijk.
Groet,
Jan
-
Zou kunnen dat de stuurfrequentie van de decoder de motor parten speelt
(zo te zien heb je er een decoder in)
Sommige decoders kun je op een andere frekwentie zetten, en dat zou kunnen helpen.
Of een keertje decoder eruit en analoog rijden en als het dan weg is weet je dat het
aan zoiets ligt.
fred
-
Om de koolborstels uit te sluiten, zou ik deze eruithalen.
Doormiddel van de rode koolborstel houders eruit te trekken vanaf de motoras naar buiten.
En dan dmv een accuboormachine aandrijven.
Als de lagers eruit zouden liggen, zou je veel verticale speling moeten voelen.
Met vriendelijke groet.
Leen Stolk
-
Inderdaad wat een rotgeluid :-\ irritant,
Ik zou Roco eens aanschrijven of anders eens de winkelier bezoeken,en kijken of die je kunnen helpen.
een lok mag toch niet zo snel motorproblemen hebben?
Duidelijk een soort van maandag morgen product lijkt mij.
Succes.
-
de assen die de motor naar de draaistellen koppelt al eens gesmeerd?
of doet de motor het zonder in de lok te zitten ook?(even stroom op de motor zetten met een oude trafo)
-
@Auke,
Dat is precies wat ik in het tweede filmpje heb gedaan. ;)
De cardan-assen zijn inderdaad ook gesmeerd.
@ Fred,
Met de motor op de trafo, of zelfs met de hand draaien is het ook, dus de decoder kan uitgesloten worden.
@Leen,
Dankjewel voor de demontage aanwijzing.
Morgenochtend vroeg ga ik dat doen, effe zonder koolborstels draaien. kijken wat dat doet.
En dan kan ik ook gelijk het lager van binnenuit smeren, baat het niet dan schaadt het niet.
Via elders kreeg ik nog een tip om de randjes van de koolborstels iets schuin af te slijpen/schuren.
Dat is een techniek die ook bij remblokken in auto's wordt gebruikt om piepen tegen te gaan.
Wat is daar jullie mening over?
mvg,
Martijn.
-
Bij de cardanassen zitten ook kleine messing lagertjes (kleine platte schijfjes die langs elkaar draaien). Die ook al gesmeerd?
Groet,
Richard
-
Ik hoor het piepen als een soort 'tsjilpen' hetgeen synchroon lijkt te zijn met ergens een omwenteling. Wat ik niet uit de video kan opmaken of het zich handelt om een motor- of wielomwenteling.
In dat laatste geval zou het wel eens gewoon een piepende stroomafnemer kunnen zijn. Een beetje grafiet vermengd met vet of olie zou dit direct oplossen.
Grtzz,
Karst
-
Martijn gaf aan dat het piepen ook hoorbaar is met de motor analoog uit de lok genomen. Dus alleen de motor draait. Geen cardans of andere dingen.
Ik heb dit ook bij een aantal loks. Smeren help niet. Dus staan ze maar stil. Overigens ook een LSM 1188 benelux lok met dit euvel. Allen hebben alleen testrondjes gereden... Dus: loc gekocht, thuiskomen en teSärijdenL tjiep tjiep tjiep, even@smerenŒ€nog steed getjilp als ÅEn opge×Onden merel, terug de dOos in eî€'zoeken we later õÉt... ó9; En van uitstel komtàÁfstel,`èehe.
Staat ïp mijn æC039;to do' lijst mÁar ditÀôopic is wel een aanleiding om er weer even bij stil te staan.
Mvg,
Robert
-
Ik vrees dat er iets in de motor zit dat er niet thuis hoord,
kleine stukjes metaal braam ofzo.
Een andere motor er in zou denk ik de oplossing zijn,
of de kassabon op zoeken en er mee terug naar de winkel.
Gr Roy
-
Zo. Vanochtend even vol goede moed verder met de loc.
Na de tip van Leen weet ik hoe je de koolborstels bereikt.
Doormiddel van de rode koolborstel houders eruit te trekken vanaf de motoras naar buiten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_313.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_313.jpg)
En zonder koolborstels is het geluid weg. (y)
Dan maar even de collector schoongemaakt, maar die was niet echt vies.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_263.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_263.jpg)
Na het herplaatsen van de koolborstels blijkt het geluid er weer te zijn. :(
Dan maar even de randjes van de koolborstels iets afvlakken...wie weet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_231.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_231.jpg)
Maar helaas...weer gepiep.
Er zit iets speling in de lengte van de motor, en volgens mij zie ik een koper ringetje die het misschien kan veroorzaken..
Nou dan moet de motor misschien verder uit elkaar...
Deze nokjes iets naar buiten buigen, dan kan de kop van de motor af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_192.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_192.jpg)
Dan de gleuven tussen de verschillende delen van de collector schoongemaakt...
En de ruimte tussen de spoelen en magneten gecontroleerd op vuil of dergelijke.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_169.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_169.jpg)
Voor de zekerheid ook het motorlager in de kop van binnenuit gesmeerd.
Hierop zie je ook dat ringetje liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_153.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_153.jpg)
Nu wil ik het lager aan de achterzijde van de motor ook van binnenuit smeren, en kijken of daar ook zo'n ringetje zit.
Daarvoor moet het vliegwiel er af anders kan de spoel niet uit de motor.
???.... :o :o...WAT!!!??? @#$%#&*@# (en een x-aantal andere woorden die niet op het forum mogen)!!!
Ik dacht dat ik het vliegwiel van de as draaide....
Maar dat was de spoel ten opzichte van de collector!!! >:( ... :'(
Alle draadjes los gebroken tussen spoel en collector... en weet ik veel hoe die spoel hoort te staan ten opzichte van de collector...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_107.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_107.jpg)
Goed. *zucht* Herpak jezelf Martijn.
Straks gewoon even bellen naar de LHS.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/008_95.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/008_95.jpg)
En zo krijgt Roy toch gelijk:
...Een andere motor er in zou denk ik de oplossing zijn...
mvg,
Martijn.
-
Tja, de positieve kant; je leert er weer van voor de toekomst. Zo vergaat het ons allemaal Martijn, je bent niet uniek met deze slooppartij ;D ;)
Serieus; het is dus toch echt een motorprobleem... en da's kwalijk als meerdere mensen met hun Roco modellen daar last van hebben. Misschien beter terug naar de plek waar je de loc gekocht hebt en een nieuwe motor reclameren. Tenslotte betalen we genoeg voor het spul en moet dat voor die centen gewoon in orde zijn.
-
Nog iets positiefs...hij piept niet meer (y)
Nee serieus, ben er wel ziek van, maar wellicht voorkom ik iemand anders ellende door het te posten.
Ik heb hem op Eurospoor gekocht, wel nieuw...maar ik moet dan wel heel diep nadenken bij wie dat was.
Maar reclameren wordt wel lastig denk ik als éë nu zeüæ de motor gesloopt hebîpIk kanðte oorspronkelijk klachô0nu ook`þiet meer genereren.
Martijn.
-
Niet te streng voor jezelf Martijn, je bent verder dan gemiddeld gegaan in het opsporen van de oorzaak van het pùepen. äqt je dan iets stukmaakô°in eenððoging het te herstellen is een ïnvermijdelijke consequuntie vaþ het zelf willen doen, die elk van de gelijkgezinden meerdere malen overkomt. Ter lerinwðvoor võlen hier en voor jezelf ~og het íeest!
Niks aan te doen en blij zijn dat het geen open-hart-operatie was met een levende patiënt ;D .
-
Er zit iets speling in dõðlengteðvan de motor, en volgens mij ziåpik een koper ringetje ôùe het }ùsschien kan veroorzakeî®.[/quoôå]
Ik weet nùåt hoevõõl speling je hebt gecoþótateeräì maar bij elke Roco-motr die y{ tot nu toe in handen øõb gehaô¬ zat wel iets speling in de lengte-as, ik vermoed dat dat ook zo hoort, of in elk geval geen kwaad kan.
Hoe dan ook, prima draadje dit. Succes met de nieuwe motor!
Groet,
Jan
-
Heb je niõt overwÿwen om er een betere motor in tå°zetten? B.v. een Mashiýá of eeîðFaulhaber.
Roco hõåft lanwðzijn motortjes ingekocht bij Bühler, prima motortjes. }ñar sinäó een paar jaar maken ze hun motoren zelf, en ik vind dat geen succes, om het maar voorzichtig uit te drukken. O.a. slecht rijgedrag oplage snelheden.
-
Maar sinds een paar jaar maken ze hun motoren zelf, en ik vind dat geen succes, om het maar voorzichtig uit te drukken. O.a. slecht rijgedrag oplage snelheden.
Mijn ervaring is wisselend: een recente 2400 loopt zijdezacht, de 1000 uit dezelfde tijd (bietenset, ca. 2011) knort wat meer maar rijdt soepel. Mijn 1100 uit 2010 is gewoon slecht te noemen.
-
Mijn ervaring is wisselend: een recente 2400 loopt zijdezacht, ....
Mijn ervaring is ook wisselend, maar dan op een andere manier. De 2400 loopt bij mij thuis prima, op een Weistra pulsregelaar. Maar op de clubbaan, met een analoog blokstelsel met gewone gelijkspanning, is hij in de remsecties (6V) niet vooruit te branden.
Bij digitaal gebruik zal het geen probleem zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
-
Voor zover ik weet, is Flm op een gegeven moment ook overgestapt naar Bühler-motoren, die inderdaad geweldig lopen. Zitten er nu in de nieuwste modellen van Flm niet meer motoren van die fabrikant, maar van eigen makelij, zoals bij Roco?
Groet,
Ruud
-
@Jan,
De speling was niet veel, iets en wel voelbaar.
@Klaas,
Nee dat heb ik nog niet overwogen.
Ik heb niet zoveel (lees=geen) verstand van motoren of hun technische gegevens, ik zou niet weten welke ik dan moet hebben.
En dat vliegwiel krijg ik alsnog met geen mogelijkheid zonder 'm te beschadigen van die motor-as af.
De originele Roco motor, zo heb ik net van mijn LHS gehoord, kost 42,- euro...
Ik ga even kijken of ik wijs kan worden uit alternatieve motoren... :-\
Is er anders iemand die deze uitdaging kan repareren?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130409_103655.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130409_103655.jpg)
Ik heb alle uiteinden gevonden, alleen het aan elkaar zetten lukt mij niet, en dan is er nog de timing van de motor.
Misschien een peulenschilletje voor iemand die weet wat ie doet..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130409_110505.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130409_110505.jpg)
mvg,
Martijn.
-
Ik heb zojuist een andere motor ontvangen, zgan voor 20,- euro via MP. (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130412_182534.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130412_182534.jpg)
Nu zit hij in de loc, en die loopt nog stiller dan voorheen...en zonder gepiep.
Ik had nog wel even de oude koolborstels geprobeerd in de nieuwe motor, maar ik kon geen gepiep genereren.
Ik heb nóg een loc met dat gepiep (Roco BR232), maar of de duvel er mee speelt piept hij nu even niet (alsof ie bang is dat ik z'n motor sloop ;D ).
Het geluid was koolborstel gerelateerd, zoveel heb ik ontdekt.
Echter is een oplossing vooralsnog nog niet gevonden.
mvg,
Martijn.
-
Martijn,
Ik heb ook 2 van die tjirp treinen, heb jij een bestelnummer en een site waar jij dit heb besteld.
MP zeg me zo even niets .
Alvast dank.
Groet Adrie
-
MP=Marktplaats
-
Het Roconummer is: 85060
Die kost 42,- euro als je hem bij Roco (of via je LHS*) bestelt.
*LHS = Lokale HobbyShop.
mvg,
Martijn.
-
Ik heb exact hetzelfde geluid bij een Athearn AC4400. Ik heb ontdekt dat het ook hier de koolborstels zijn. Wanneer ik de collector aantip met een vochtig wattenstaafje verdwijnt de tsjilp direct. Het is een open collector waar je zo bij kunt zonder iets te demonteren. Echter de tsjilp komt na droging van de collector altijd weer terug.
Groeten,
Henny
-
Ik weet niet hoeveel speling je hebt geconstateerd, maar bij elke Roco-motor die ik tot nu toe in handen heb gehad, zat wel iets speling in de lengte-as, ik vermoed dat dat ook zo hoort, of in elk geval geen kwaad kan.
Ik ben bang dat als er geen axiale speling op zit hij bij warm worden, door het op een andere manier uitzetten van de as en huis, vastloopt.
Op "echte" elektromotoren zit ook een vast en een beweegbaar lager.
Stephan.
-
is er geen zachter type koolborstel in te maken
lijkt dat de piep dus door de (te) harde borstels komt
of leg ze een paar minuten in wd40
Dat deed ik wel met auto starters en dynamos
-
Martijn, je zegt dat je deze lok een jaar terug nieuw gekocht hebt?
Dat kan volgens mij niet want dit is een oude versie 1600 NS carco uit 1999/2000, dat zie ik aan de gloeilampjes op de print, 2e hands kan qua uiterlijk als nieuwstaat zijn maar intussen honderden/duizenden rondjes gereden hebben :)
baal ervan want ik heb namelijk pas geleden een 1838 voor 65,- verkocht in bijna nieuwstaat anders had je mijn onderstel mogen ruilen voor een tientje ;)
-
Ik heb hem samen met een andere loc (NS 1838) nieuw gekocht op Eurospoor.
Ze zijn wel het oudere type, maar nog echt nieuw, onbereden.
Dat was duidelijk aan de behuizingen en de wielen te zien.
Het waren wel precies de twee die ik zocht (y)
mvg,
Martijn.
-
Martijn, je zegt dat je deze lok een jaar terug nieuw gekocht hebt?
Dat kan volgens mij niet want dit is een oude versie 1600 NS carco uit 1999/2000, dat zie ik aan de gloeilampjes op de print, 2e hands kan qua uiterlijk als nieuwstaat zijn maar intussen honderden/duizenden rondjes gereden
Kan natuurlijk ook zijn dat de winkelier/handelaar 'm al heel lang in voorraad had. Niet alles wordt binnen een paar weken of maanden verkocht.
-
Mijn ervaring is dat dat gepiep gewoon veroorzaakt wordt door de koolborstels.
Na een tijdje raken de koolborstels ingesleten en zal de ruimte tussen de koolborstels en de collector
steeds kleiner worden.
Het contactvlak tussen koolborstel en collector wordt hier door ook steeds groter waardoor de collector
steeds meer grip krijgt op de borstel en deze mee wil nemen.
Aangezien de koolborstel slechts beperkt mee kan bewegen in de draairichting van de collector zal deze
steeds terugschieten in zijn oorspronkelijke stand en weer worden meegenomen en weer terugschieten enz enz
Omdat dit met een hoge snelheid gebeurd ontstaat dit gepiep.
Dit effect is ook bekend bij bijvoorbeeld schijfremmen en het schoolkrijtje op het schoolbord (hoe vlakker het krijtje hoe erger
het gepiep)
Als je de koolborstels vervangt ben je er dus voorlopig weer vanaf totdat ook die weer volledig zijn in gesleten.
Wat je ook nog kan doen is de beide borstels met elkaar verwisselen of uitnemen en bij terugplaatsen een halve slag draaien.
Grtz. Frits