BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: freekvo op 05 April 2013, 18:46:46
-
Ik heb een oude Fleischmann tandradlok gekocht, deze dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tandrad.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tandrad.jpg)
Deze wil ik digitaal maken. Ik heb al een geïsoleerd motorschild gekocht en ik weet ook al wel hoe ik de decoder moet aansluiten. De vraag is alleen, welke decoder? In verband met de ruimte moet het wel een micro-decoder zijn. Ik zie dan o.a. de volgende exemplaren:
ESU 54686 LokPilot micro V4.0 DCC Decoder Next18
http://marnan.eu/besturing/esu/esu-lokpilot/esu-54686-lokpilot-micro-v4-0-dcc-decoder-next18-schnittstelle (http://marnan.eu/besturing/esu/esu-lokpilot/esu-54686-lokpilot-micro-v4-0-dcc-decoder-next18-schnittstelle)
ESU 54685 LokPilot micro V4.0 DCC Decoder 6-polige Stecker NEM 651 Direct
http://marnan.eu/besturing/esu/esu-lokpilot/esu-54685-lokpilot-micro-v4-0-dcc-decoder-mit-6-poligem-stecker-nem-651-direktverbindung (http://marnan.eu/besturing/esu/esu-lokpilot/esu-54685-lokpilot-micro-v4-0-dcc-decoder-mit-6-poligem-stecker-nem-651-direktverbindung)
ESU 54687 LokPilot micro V4.0 MM/DCC/SX 6-polige NEM 651 kabelboom
http://marnan.eu/esu-54687-lokpilot-micro-v4-0-multiprotokolldecoder-mm-dcc-sx-mit-6-poligem-stecker-nem-651-mit-kabelbaum (http://marnan.eu/esu-54687-lokpilot-micro-v4-0-multiprotokolldecoder-mm-dcc-sx-mit-6-poligem-stecker-nem-651-mit-kabelbaum)
Een simpele decoder is voldoende; de lok heeft geen frontverlichting. Ik kan alleen niet vinden wat het verschil is tussen bovenstaande decoders, dus weet ik ook niet goed welke ik zal kiezen....
-
De ene decoder heeft meen ik direct een steker zodat je die rechtstreeks in een stekkerverbinding kan steken. Andere decoder is voorzien van bedrading. Dit type is voor jou geschikt. De decoder met decodersnittstelle past niet. Belangrijk bij Fleischmann is dat het motorschild dubbel geisoleerd moet worden. In het verleden kon je bij Fleischmann een dubbelgeisoleerd motorschild bestellen en alles er rechtstreeks opsolderen.
Succes met de ombouw.
-
Op de site van ESU (http://www.esu.eu/en/products/lokpilot/lokpilot-micro-v40/) zie je mooi de verschillen. De eerste is die met de Next18 plug (http://marnan.eu/besturing/esu/esu-lokpilot/esu-54686-lokpilot-micro-v4-0-dcc-decoder-next18-schnittstelle), de 2e met de 6pin-stecker (http://marnan.eu/besturing/esu/esu-lokpilot/esu-54685-lokpilot-micro-v4-0-dcc-decoder-mit-6-poligem-stecker-nem-651-direktverbindung) en de 3e met de 6pin (http://marnan.eu/esu-54687-lokpilot-micro-v4-0-multiprotokolldecoder-mm-dcc-sx-mit-6-poligem-stecker-nem-651-mit-kabelbaum). Je moet er dus een hebben met kabelboom. Let wel dat je in je links de LocPilot micro v4.0 en de LocPilot micro v4.0 DCC hebt staan. De eerste twee verstaan alleen DCC, de 3e DCC, SX en MM. Je hebt dus ook nog de LokPilot micro DCC met draad (http://marnan.eu/esu-54684-lokpilot-micro-v4-0-dcc-decoder-mit-6-poligem-stecker-nem-651-mit-kabelbaum).
Timo
-
Het is mij duidelijk, bedankt. Merkwaardig dat de decoder met kabelboom (dus zonder stekker) 1 euro duurder is dan die met stekker.
Digitaal stuur ik aan met DCC, maar het kan geen kwaad om die andere protocollen er bij in te hebben :)
-
Ik heb een kuehn N45 daarvoor gebruikt.
Zie de specs; http://www.kuehn-digital.de/lokdecoder03.html
Oude Fleischmann motoren kunnen tussen 350/450 ma stroom gebruiken.
wil.
-
ik heb dit locje ook nog
zit een lenz in
hiermee kruipt ie werkelijk ongelooflijk langzaam
-
Ik heb een kuehn N45 daarvoor gebruikt.
Oude Fleischmann motoren kunnen tussen 350/450 ma stroom gebruiken.
Hier zijn voor zover klaar alles Flm analoge locs uitgevoerd met een keuhn decoder,en dat schijnt naar goed advies te hebben geluisterd van boven geciteerde man de beste optie te zijn voor Flm locs.
Kan m geen ongelijk geven,wat tot zover digitaal is geworden rijd perfect (y)
-
Bedankt voor de tip. Ik heb op zich geen problemen met de ESU LoPi in mijn Fleischmann-loks maar ik heb nu deze Kuehn-decoder besteld.
-
Merkwaardig dat de decoder met kabelboom (dus zonder stekker) 1 euro duurder is dan die met stekker.
De versie met kabelboom heeft ook een stekker. ESU verkoopt alleen decoders met stekker. Heb je hem niet nodig kan je hem afknippen.
Timo
-
@ Freek ,weet je zeker dat het schildje geen enkele verbinding heeft naar massa t.o.v, de borstels.
Maak anders even een foto er van.
wil.
-
Hij schrijft al in zijn openingspost dat hij er een geisoleerd schild voor gekocht heeft.
Geen probleem op dat vlak dus 8)
Digitaal stuur ik aan met DCC, maar het kan geen kwaad om die andere protocollen er bij in te hebben :)
Waarom zou je meer protocollen willen hebben die je niet gebruikt.
"Kan geen kwaad" is een verkeerde aanname. Soms kan het juist wel "kwaad" als je meerdere protocollen hebt die elkaar in de weg kunnen ziten.
Zo spreekt mijn Lenz systeem alleen maar DCC. Heeft het dus totaal geen nut om multiprotocol decoders te gebruiken waar ik vervolgens alles uit zet wat niet nodig is.
Ik heb zoiets van wat je niet nodig hebt hoef je ook niet te kopen. ;D
Gr.
Eric
-
@Willem22: hieronder een foto van de voor en achterkant van het motorschild. Er zitten diverse soldeerpunten op maar er is niets met elkaar verbonden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_IMG_0377kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_IMG_0377kopie.jpg)
-
Freek,
Het lijkt mij dat er toch een circuit bestaat op dit motorschild.
Op de bovenste foto zie je de drie blokjes (ontstoring/weerstand/diodes ??)
En op het onderste plaatje zie je dat er een printbaan door het schild heen loopt...precies waar die blokjes tegenover zitten.
Zo krijgt je motorhuis, via die blokjes, toch contact met je koolborstels.
Ik heb die twee plaatjes even samengevoegd...zie je wat ik bedoel?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dfg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dfg.jpg)
Weet iemand of die blokjes er af moeten (circuit onderbreken) voor digitaal bedrijf?
mvg,
Martijn.
-
Ik heb geen idee wat die blokjes zijn, maar ik heb alles nog eens goed doorgemeten:
- het soldeercontact boven het linker schroefgaat staat in verbinding met beide schroefgaten en ook met de zijkanten van die blokjes
- de soldeercontacten bij de koolborstels staan met niets in verbinding
-
Hoi Freek en Martijn,
Ze zien er uit als ontstorings condensators.
Een condensator gedraagt zich als een weerstand voor wisselspanning. Met je Multimeter (gelijkspanning)meet je oneindig dus als het ware dat niets met elkaar in verbinding staat.
Dus zou ik ze verwijderen
Groetjes
Arthur
-
Zo'n vermoeden had ik ook al. 8)
-
Tsja, wat het ook is, ik heb het niet nodig, dus ik haal ze er wel af 😄
Wat denken jullie: grof geweld gebruiken (ofwel de dremel met slijpschijf) of de soldeerbout?
-
Je kan ze er af tikken met een schroevendraaier of mes.
Solderen kan ook, maar je gaat die dingetjes toch niet meer gebruiken.
Voorzichtig voor je vingers en dat je het schild niet breekt. (y)
mvg,
Martijn.
-
@ FREEK, alle ontstoring componenten verwijderen op het schild met de soldeerbout..
Dus dit zijn er drie stuks.
De borstel bus links moet geisoleerd zijn naar het lager bus kan dit niet goed zien op de foto.
De rechter borstel is wel te zien deze is vrij van massa.
Gebruik voor de grijze en oranje draad de plaats boven de borstel, motor draaden .
Freek , als het niet duidelijk is geef respons en ik zal aanvullende info geven.
Heb je ook een universeel meter tot je beschikking?
Heel verstandig om de juiste procedure te doen anders gaat raakt je decoder defect.
wil.
-
Deze schilden zijn (volgens fleischmann) zo te gebruiken
ik heb er ook een zo in de tandradloc gebruikt
-
De beschrijving zegt dit:
Fleischmann HO
Art.nr 504732
Geïsoleerd motorschild (tweegaats verbinding)
Voor o.a. het digitaliseren van oudere Fleischmann lok's met een 2 gaats metalen motorschild.
-
Ik heb ook nog het volgende gevonden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0598_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0598_5.jpg)
Mijn lok is de 4305 dus dan zou ik niets hoeven te veranderen.
-
Op de een of andere manier lopen hier twee vragen door elkaar heen. ;D
De originel vraag was welke decoder het beste is. (en daar ben ik ook nieuwsgierig naar)
Ik zie eigenlijk nergens de vraag staan dat er problemen zijn met het moterschild. ???
Groetjes
Arthur
-
Problemen niet maar dat proberen we ook te voorkomen door Freek te waarschuwen ;D
Wat er ook door elkaar loopt zijn de begrippen geisoleerd en onstoord.
Het motorschild is geisoleerd zodat de koolborstelaansluitingen vrij zijn van de bevestigingsaansluitingen. HEEL belangrijk om digitaal te rijden en de motor ALLEEN maar aan de decoder vastzit.
Daarnaast bevat het motorschild componenten voor ontstoring in analoog gebruik. De Condensatoren dus.
Die kunnen/moeten eraf bij digitaal gebruik. Sommige decoders hebben er geen last van als ze blijven zitten maar vaker sturen ze de boel wel in het honderd. Beste is dus om deze gewoon te verwijderen.
Gr.
Eric
-
Eric heeft me overtuigd (en de rest ook)......
Die condensatoren zal ik er netjes af solderen 😄
Thnx jongens!
-
Vandaag de Kuehn N45 lok-decoder ontvangen. Een heel klein dingetje (is ook een microdecoder). Het oude metalen motorschild gedemonteerd en het nieuwe geïsoleerde motorschild gemonteerd. De condensatoren er af gehaald (met de soldeerbout ging niet, dus met een tangetje er af gebroken). Daarna de decoder volgens aanwijzingen van Martijn gesoldeerd met dit als resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0379_800x600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0379_800x600.jpg)
Omdat de decoder zo klein is, kan ik die bovenop het motorhuis plakken; die valt straks weg in de cabine:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0380_800x600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0380_800x600.jpg)
De lok op de rails gezet en ja hoor, hij rijdt prima digitaal! De hele set ziet er dan zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0381_800x600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0381_800x600.jpg)
Ondanks mijn gebrek aan technische kennis, ben ik toch weer een beetje trots op mezelf. En mijn dank gaat natuurlijk uit naar jullie allen en speciaal naar Martijn voor het aansluitschema in pm!
-
simpel maar doeltreffend (y)
Heb op het web ook eens zo'n locje met werkend en wisselend licht gezien.
Ideetje voor de toekomst misschien?
Het is te doen, ik heb zelf mijn Groene Karel ook op die manier omgebouwd.
Zit zelfs geluid in ;D
Hoe rijdt ie nu?
Hendrik Jan
-
Nou de stadion verlichting in de rijtuigen erachter nog effe aanpakken :-X :D
In elk geval fijn dat de verbouwing is gelukt (y)
-
Ondanks mijn gebrek aan technische kennis, ben ik toch weer een beetje trots op mezelf. En mijn dank gaat natuurlijk uit naar jullie allen en speciaal naar Martijn voor het aansluitschema in pm!
Mooi he als dingen lukken (y)
Trouwens wat was er dan zo speciaal aan het aansluitschema van Martijn? Dit staat ook gewoon de handleiding van de decoder.
En inderdaad nog even die rijtuigverlichting aanpakken. Daar kan je de hele straat mee verlichten ;D
Gr.
Eric
-
Martijn heeft me geholpen met aan te geven waar ik welke kleuren draad moet solderen. En ja, dat is standaard en ja, dat staat in elke handleiding, maar ik ben volkomen atechnisch en dan is het fijn om aan de hand van een foto te kunnen zien waar wat moet komen.
Frontverlichting zou idd leuk zijn maar lijkt me wel een ontzettend gepriegel. Een leuk project voor de toekomst. Zelfde met de wagonverlichting. Aan de andere kant: die is wel origineel (denk ik).
-
Martijn heeft me geholpen met aan te geven waar ik welke kleuren draad moet solderen. En ja, dat is standaard en ja, dat staat in elke handleiding, maar ik ben volkomen atechnisch en dan is het fijn om aan de hand van een foto te kunnen zien waar wat moet komen.
Aha, op die fiets 8)
Is die verlichting in de wagons de originele analoge verlichtingsset?
Dan heeft die niet het eeuwige leven. Die is niet gemaakt voor digitaal bedrijf. En zal wel lekker heet worden dan.
Gr.
Eric
-
Even een weerstandje voor de lampjes maken
Of een klein pot metertje
-
Ondanks mijn gebrek aan technische kennis, ben ik toch weer een beetje trots op mezelf. En mijn dank gaat natuurlijk uit naar jullie allen en speciaal naar Martijn voor het aansluitschema in pm!
Dat is heel erg graag gedaan Freek. (y)
Kleine moeite en groot plezier.
mvg,
Martijn.