BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Biesje op 17 March 2013, 03:58:42
-
Dag allen,
In afwachting van wat LEDs met aangebakken draadje van de LEDbaron was ik alvast begonnen met mijn Roco 1000 van de tweede serie (dus de eerste met kortkoppeling en nog niet digitaal voorbereid) te temmen. Al mijn treinen moeten realistisch op kunnen trekken, dus mooi kruipen in de eerste rijstap. Ik heb er een LoPi 4 DCC in gebakken.
Na veel pielen met K en I en zo met de ESU Lokprogrammer was ik redelijk tevreden. Het ding vertoont een raar bibberend rijgedrag dat ik weg probeerde te krijgen en dit was redelijk gelukt. Dus ik wilde wat meer test rijden en daarvoor heb ik wat rocoline met bedding en een Multimaus als test baantje. Hop, ding op het andere spoor gehesen en rijtrap één.... brom en zoem en totaal ander rijgedrag dan op het testspoor met de lokproggrammer op rijstap 1. nou moe? ??? Ding maakte onregelmatig zoem en bromlawaai en reed veel te snel en schokkerig op rijtrap 1.
Hop, ding weer op het testspoor met de Lokprogrammer en hij liep weer voorbeeldig. Ik heb dit al een keer eerder gehad met een Roco BR 215 of 218. Heb je eindelijk na veel proberen een goed rijdende loc, reageert ie heel anders op een andere centrale. De BR 218 heb ik verder niets mee gedaan, Duits spul heeft geen voorrang , ik verzamel nou eenmaal Nederlands spul. Duits is slechts leuk voor erbij ter variatie. Dus deze 1000 zet ik niet zomaar opzij. :-X
Het zit hem vooral in de eerste rijstappen, het lijkt wel of de multimaus daar maar wat aan rommelt. Behalve dus met die vage BR 218 doen all mijn andere treinen normaal. Geen verschil in gedrag of ie nou op het testspoor staat met Lokprogrammer of op het testspoor met de lokmaus.
Bij analoge besturing zit er natuurlijk altijd variatie in diverse controllers, maar zover ik het begrijp zegt een DCC centrale gewoon tegen een decoder: 'ga naar rijstap 1', de decoder gehoorzaamt en doet wat is geprogrammeerd met alle K'tjes en I'tjes.
Er zitten geen condensatoren meer op de print of aan de motor. Voordat ik ging pielen had ik nog de wielen en stroomafname schoongemaakt. Ook de rails is lekker gegumd. Ik heb de loc ook nog op mijn 'hoofdbaan' gehad met Multimaus Pro, zelfde gedrag als met de normale Multimaus :-\
Heeft iemand enige ervaring hiermee? Of hints of tips?
Vriendelijke groeten,
Robert
-
Hoi, een beetje vreemd dat wel.
Een vraagje over je CV-instellingen: CV29, hoe staat die ingesteld? Heb je analoge herkenning uitgezet?
Mogelijk een combinatie tussen spanning van het programmer (12v) en de roco-centrales (16 - 18v).
Groeten Ronald.
-
Zou idd te maken kunnen hebben me de voedingsspanning. Je zo eens me de methode van Klaas kunnen meten wat het verschil is.
Timo
-
Heeft zowiezo te maken met de voedingsspanning, het vermogen van de adapter en de stroombegrenzing die in de LokProgrammer zit. De LP is eigenlijk niet geschikt om te kunnen rijden... De decoder in de lok kan hierdoor niet optimaal regelen. Met wel voldoende 'power' op de rails, ( 0.a. MultiMaus ) zal de decoder sterker en heftiger kunnen reageren. Dus de afstellingen van CV50, 51, 52, 53, 54 en 55 via POM op de hoofdbaan doen. Heb honderden locs zo afgeregeld...
Grtzz,
Karst
-
Bedankt voor de antwoorden allemaal.
Beetje jammer dat ik juist de lokprogrammer kocht om decoders te programmeren. Moet ik het nou alsnog met de muis doen, boeh. Uiteraard wil ik de programmer niet gebruiken om te rijden, maar als ik ga testen verwacht ik toch wel dat de spullen redelijk standaard zijn zodat ik goed kan testen.
Dus als ik het wel heb reageert de decoder heftiger op de muis en moet ik dus K en I verlagen?
Mvg,
Robert
-
De LPG heeft toch ook een wisselspanning aansluiting voor max 20V, dus als je deze aansluiting neemt met een spanning overeenkomstig je baan dan heb je dat verschil toch niet meer¿¿¿
Rob
-
Jawel.....
De Programmer is een Programmer ( met alle beveiliging tegen kortsluiting etc. etc. zodat decoders niet opgeblazen worden ) en geen Centrale !
Grtzz,
Karst
-
Dus als ik het wel heb reageert de decoder heftiger op de muis en moet ik dus K en I verlagen?
Robert
Waarschijnlijk. Overigens zijn de diverse K en I waardes alleen goed af te regelen op een baan waar de loc ook daadwerkelijk kan RIJDEN ;) eventueel met en zonder belasting. Zeker met de LOPI 4 komt het afregelen van CV50 en CV51 behoorlijk nauw voor de eerste rijstap.
Grtzz,
Karst
-
Wat doen CV 50 en 51 precies? In mijn handleiding staat CV 50 = analoge modus en een CV 51 staat er niet eens in. Kan zijn dat in een nieuwe firmware dit wat anders doet?
Ik heb met de 1000 de automatische configurator gebruikt die in een LoPi 4 zit (Loc ruim baan geven, CV 54 op 0 zetten, F1 drukken en de lok gaat er even als een speer vandoor en de decoder stelt zich in). Dit ging wonderwel ok dit keer :D . Bij andere treinen wat mindere ervaringen mee. Hij heeft nog steeds de bibberaties bij een bepaalde snelheid (ongeveer 25% van max snelheid) maar kruipen lukt nu goed (y), zowel op programmer spoor als op de multimaus.
Ik hoop het gebibber er nog uit te wringen. Maar even een andere keer, ben nu redelijk gaar gestoofd door die programmer, bleh :P
Mvg,
Robert
-
LoPi 4 met laatste firmware: CV50 I-low en CV51 K-low ( dat is voor rijstap 1 )
Grtzz,
Karst
-
Ah, juistem.
Op de programmer staan de CVs er niet bij, maar daar pruts ik geregeld mee. Tactiek nu is CV 54 = 0 en het ding zelf laten regelen. daarna nog wat tweaken. Die stomme BR 218 rijdt nu ook heel goed met dit truukje. Jammer dat het bij de Rivarossi mat 46 dan weer niet hielp. Maar wellicht nog een keer proberen met de nieuwe firmware.
Bedankt voor de antwoorden, ik heb nog veel te leren :)
Mvg,
Robert
-
Op de programmer staan de CVs er niet bij, maar daar pruts ik geregeld mee.
Dat kan je instellen in de software dat ze wel zichtbaar worden. ;D
Even uit me hoofd in het menu "settings" oid.
Gr.
Eric
-
Waarschijnlijk. Overigens zijn de diverse K en I waardes alleen goed af te regelen op een baan waar de loc ook daadwerkelijk kan RIJDEN ;) eventueel met en zonder belasting. Zeker met de LOPI 4 komt het afregelen van CV50 en CV51 behoorlijk nauw voor de eerste rijstap.
LoPi 4 met laatste firmware: CV50 I-low en CV51 K-low ( dat is voor rijstap 1 )
Jou tip om K slow en I slow op 0 te zetten werkt bij mij eigenlijk altijd goed. Ook nu weer bij de 0 loc van Red Caboose. Met alles vrijwel op standaard zet ik die 2 op 0 en zie, de loc(s) rijden eigenlijk allemaal mooi en netjes weg. Het enige bijzondere wat ik gedaan heb is de snelheidscurve drastisch naar beneden gezet, begin op 1 en de top op 100 heb gezet.
Als dat zo is doe ik er eigenlijk niks meer aan, als het prima rijdt laat ik het zo. Meestal ga je de boot weer in door toch weer van alles aan te willen passen wat eigenlijk dan niet meer nodig is.