BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Opperhoofd op 15 March 2013, 16:45:56
-
Beste lezers,
Aangezien ik overstap op trams heb ik een baanplan gemaakt. Hieronder versie 1.0 van mijn baanplan. Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties. Tips zijn natuurlijk welkom.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/emseburg.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/emseburg.png)
De afmetingen van deze L-baan zijn 3,00m bij 2,00m. De rails waar ik voor heb gekozen is voornamelijk Roco line. De wissels zijn van Peco (code 100).
Boven de halte in het midden van de baan komt een klein depot. 2 sporen hier zullen in een zelf te bouwen gebouw komen, het onderste spoor van de 3 zal een buiten spoor zijn.
Ik ben zeer benieuwd.
Groeten Dennis
-
Hoi Dennis,
Ziet er leuk uit je baantje (y)
Alleen hoe wil je eenrichtingstrams netjes in je depot krijgen?
Mvg,
Roland
-
Heb je al eens gekeken naar de sporen-plannen van de 'grote' trambouwers hier op het forum? neem een Waelstede en mark's trambaantje. Je hoeft het niet over te nemen, maar het kan een inspiratie zijn.
Ik kan op jou plan niet precies zien wat hoe zo'n inrichting (straatspoor/ eigen baan/ door groen) jij wilt en dat lijkt mij nu net het mooie van trambaantjes.
mvg Harry (die jou absoluut niet op de tenen wil gaan staan)
-
Éénrichtingtrams kunnen óók achteruit rijden..
Anyway; trambouwer erbij (y)
Ben inderdaad ook benieuwd naar méér dan alleen je sporenplan. Hoe ga je het landschap en de wegen inrichten, waar komen gebouwen e.d..
In je plan zitten ook nog twee keerlussen. Hoe ga je dat elektrisch oplossen? Digitaal of analoog?
Je merkt het al, dit smaakt naar meer. ;D
-
Ik weet dat eenrichtingtrams achteruit kunnen rijden ;D, maar volgens mij is het ook voor trams niet gebruikelijk te keren op doorgaande sporen.
Mvg,
Roland (die ook steeds meer interesse krijgt in trams)
-
Op tramgebied is heel veel mogelijk, ook keren op doorgaande sporen. ;)
(Zoals op mijn Trambaantje ook...)
-
Dennis, welkom op dit forum.
Eenvoud siert deze baan. Ben al jaren voorstander van een baan die beheersbaar is. Bij mij gaat het vooral om modelbouw, zoiets als wat Marc gemaakt heeft, klein maar fijn met alles er op en er aan.
Zelf rails maken en het bouwen van je "eigen" huizen en wellicht ook je trammodellen.
Kortom, ik hoop dat je goed van start gaat en geniet van je bouwsels.
Niek
-
Leuk baantje, zou je echter niet nog een wissel voor je depot maken in het andere doorgaande spoor?
Verder schrijf je dat je Roco Line gaat gebruiken voor de rails, maar de wissels zouden van Peco code 100 moeten worden. Volgens mij heeft Roco Line code 83 rails, dus heb je een hoogte verschil tussen de twee te koppelen spoorstaven. Hoe denk je dat op te lossen?
Groeten en ik ga dit voorlopig even volgen,
Christoph
PS. de GTL trams in Den Haag rijden altijd vooruit, ook als ze via de hulp controle aan de andere zijde van het voertuig bediend worden. ;)
-
Bedankt voor de reacties :) Ik zal ze even beantwoorden.
@C-130H:
In mijn tramstad zullen trams achteruit kunnen rijden bij het depot. Voor een model wat het echt niet zou kunnen zou ik een hulp lokje kunnen gebruiken.
@Harry:
Bedankt voor de tip. Deze banen heb ik al bekeken. Ik was bij mijn eigen plan eigenlijk vergeten om de scenery erbij in te tekenen, dit zal ik uiteraard als nog doen. Update volgt...
@Marc:
Ik ga mijn plan nog aanpassen, de update volgt.
Ik wil digitaal gaan rijden. Of dit op bovenleiding zal gebeuren weet ik nog niet. Van de een hoor ik positieve verhalen, van de ander negatieve verhalen. Dit zal nog even uitzoeken zijn.
Het digitaal rijden zal op basis van een Intellibox zijn. Verder hang ik hier de pc aan zodat automatisch rijden mogelijk is.
@Hespedam:
Het idee is bij mij ook om zoveel mogelijk zelf te bouwen, vooral op scenery gebied. Het bouwen van scenery lijkt mij het leukste. Tevens wil ik, dmv. Arduino's, wat extra's in de baan verwerken.
-
Hallo Dennis,
als ik je sporenplan zo zie, zul je toch wel met bovenleiding moeten gaan rijden, gezien het stuk enkelspoor en de eindpunten. Ik zie nog wel mogelijkheden voor méér sporen en/of een keerlus halverwege, zodat je wat meer rij-mogelijkheden hebt.
Maar ik geef meteen toe, ik probeer altijd banen te maken met zo veel mogelijk routes en dat wil niet iedereen.
Ben ook wel nieuwsgierig naar je 'bestemmingsplan'.
Gr Frank.
-
Hallo Frank,
Bovenleiding is niet perse nodig, ik kan voor de keerlussen en het enkelspoorde deel gebruik maken van keerlusschakelingen (als het goed is).
Qua rijmogelijkheden is wat ik nu heb voldoende. Het is niet te uitgebreid en ik kan mij uitleven op de scenery. Ik zit toch te denken of ik heuvels/bergen in de stad wil creeëren. Verder heb ik de wens om het Faller Car System erin te integreren.
Groeten Dennis
-
Trambaantjes zijn eigenlijk altijd leuk. In mijn ogen kun je er meer mee dan met een spoorbaan. Ga je een keer krap de boog door, maakt niet uit, gebeurt in het echt ook. Volgens mij is de grootste uitdaging de scenery in balans te krijgen bij de baan.
mvg Harry
-
Ik zit toch te denken of ik heuvels/bergen in de stad wil creeëren.
Hallo Dennis,
Welkom in het gezelschap van de trambaanbouwers (y).
Ik wil je enthousiasme niet temperen, maar toch waarschuwen voor hellingrijke trajecten in jouw modelstad. De meeste modeltrams zijn geen klimmers en twee-assige trams hebben vrijwel nooit antislipbandjes, waardoor het trekken van bijwagens dan een moeizame zaak wordt.
Ikzelf ben er niet aan begonnen; ik heb, na enige ervaring te hebben opgedaan met Waelstede deel 1, de helling in Waelstede deel 2 geschrapt.....
BTW: zullen we de moderatoren vragen dit draadje over te plaatsen naar het subboard 'Trams en smalspoor' ?
Groeten, Rob.
-
Hallo Rob,
Nou het idee is om geen hellingen in het traject te maken maar het huevellandschap daaromheen. Een idee is om de linker keerlus in een berg aan te leggen, althans, deels.
-
Hallo Dennis,
Ik zou het zonde vinden om de keerlus weg te werken in een berg....
Een keerlus hoort bij een tram en wat is er mooier dan een tram door een keerlus te zien kruipen.
De 'L' vorm van je baan scheidt de twee keerlussen visueel perfect, zodat het niet opvalt dat de tram een relatief kort traject tusen de keerlussen berijdt.
Overigens zijn er weinig steden, waar een tram een 'natuurlijke' tunnel induikt; alleen in Bratislave in Slowakije bestaat zoiets.
De meeste trams, die een tunnel induiken, doen dat onder de grond......
Groeten, Rob.
-
Een keerlus hoort bij een tram en wat is er mooier dan een tram door een keerlus te zien kruipen.
Een tram die door een smal straatje slingert. ;)
-
Mooi, weer een trambaan erbij. Leuk plan, Dennis.
Begrijp ik het goed dat deze baan in een hoek van de kamer wordt gebouwd? Als dat zo is, zou ik het depot niet in de hoek plaatsen. Je zal altijd zien dat je beste tram plotseling niet meer wil rijden als hij achteraan in de loods staat. Met het voorgestelde railplan kan je daar dan niet bij (of je moet een gat hakken vanuit de naastliggende kamer, maar dat mag vast niet).
Ik zou het depot aan de voorkant leggen, in de oksel als het ware, en de doorgaande lijn er achter langs laten lopen. Dan liggen de depotsporen onder handbereik; bovendien is zo'n remise een leuke blikvanger, zonde om die in een hoek te duwen. Bovendien verdwijnt de doorgaande tram dan even achter de remise uit het zicht. Aardig effect.
Ik heb goede ervaringen met digitaal rijden. Ik heb één pool aan de bovenleiding, en éen pool aan beide, doorverbonden, railstaven. Dat werkt prima, maar je moet soms je trams wel ombouwen; en uiteraard moet de bovenleiding goed functioneren.
Succes met Emseburg (waar ligt dat eigenlijk?)!
-
Een tram die door een smal straatje slingert. ;)
;D ;D ;D
Groeten, Rob.
-
Hallo Rob,
Daar heb je wel gelijk in. Een keerlus is juist mooi en speels om te tonen. Ik denk dat ik maar van het bergen idee af zie :-)
Groeten Dennis
-
Zoals de directeur van Waelstede al aangeeft: vermijd met twee-assige trams hellingen.
Ik heb het ook geprobeerd om op een lengte van zo'n 3 meter een 10 centimeter te zakken.
Vreemd, naar beneden reden de twee-assers prachtig, los kwamen ze wel weer boven maar met 1 bijwagen niet.
Het tunneltraject wordt nu veranderd naar een tweetal onzichtbare opstelsporen voor 4 trams elk.
Verder gaat het rijden zonder bovenleiding wel goed. De Halling aandrijving moet alleen een kleine ingreep aan de contactslepers ondergaan zodat ze iets beter contact maken met het wiel.
Ik heb ervoor gekozen om tijdens de opbouw tweerail digitaal te rijden waarna op bovenleidingbedrijf overgeschakeld kan worden.
-
DEnnis,
Gelukkig heb je er geen kruisingen in liggen, gebruik je kant en klare rail dan kun je vrij snel leggen.
Ik heb door de keuze van HOm de kruising zelf moeten bouwen en een paar "uitrijwissels".
zie de foto:
(http://3.bp.blogspot.com/-WCbSgVLoB24/UMbm-HyCwOI/AAAAAAAAAV0/HaWK26hs7EQ/s1600/IMGP0961a.jpg)
Verder zou ik, zoals reeds gezegd, het depot niet in de hoek plannen, maar naar voren halen.
Bij mij is één van de sporen van het depot ingericht als "Programmeerspoor", oftewel het enige spoor waar een isolatielas in ligt, maar dat zou bij jou één van de kopeindpunten kunnen zijn.
Veel succes met de bouw.
Henk Boshuyzen
-
@Henk:
Bedankt voor de tips.
Het programmeerspoor komt waarschijnlijk niet op de baan, al is er wel over na te denken. Ik kan hem ook op een stukje paradespoor maken. Het depot heb ik expres achter geplaatst zodat er meer diepte in gemaakt kan worden dmv. een achtergrond.
@allen:
Overigens, vandaag een nieuw model ontvangen. De Badnerbahn TW400 van Halling. Hij rijd keurig, echter de motor maakt wel wat lawaai. Nu heb ik gehoord dat dat normaal is bij Halling, maar kan ik het nog iets verminderen?
Hier een illustratie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/artikel_0000040_b_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/artikel_0000040_b_1.jpg)
Groeten Dennis
-
@Henk:
Bedankt voor de tips.
Het programmeerspoor komt waarschijnlijk niet op de baan, al is er wel over na te denken. Ik kan hem ook op een stukje paradespoor maken. Het depot heb ik expres achter geplaatst zodat er meer diepte in gemaakt kan worden dmv. een achtergrond.
Dennis,
Een programmeerspoor op je baan heeft wel enige voordelen.
De praktijk leert dat af en toe soms (afhankelijk van het gebruikte type decoder) er een spontane decoder reset plaats kan vinden.Reden waarom mijn Multimaus op de materieeleenheid "Nood" het adres 3 heeft.
Bij zo'n geval haal ik de betreffende materieeleenheid met de multimaus of koploper naar het programmeer spoor, schakel de rest van de baan af, programmeer de tram opnieuw en schakel de rest van de baan weer in.
Groet,
Henk Boshuyzen
-
Hallo Henk,
Mijn idee was om een programmeerspoor te maken op mijn werkbureau. Dan kan ik gelijk, via de computer, de modellen via een mooie GUI programmeren.
Een tweede programmeerspoor op de modeltrambaan is natuurlijk nooit verkeerd. Hier zal ik eens over nadenken.
Dat een programmeerspoor voordelen heeft weet ik. Ik help namelijk al jaren mee aan een grote modelbaan in hartje Enschede.
Groeten Dennis
-
Ik vind dat wel een slim idee van Henk. Zoveel goede ideeën komen voorbij op BNLS, mijn hoofd loopt er van over! :P
-
Mooi, weer een trambaan erbij. Leuk plan, Dennis.
Begrijp ik het goed dat deze baan in een hoek van de kamer wordt gebouwd? Als dat zo is, zou ik het depot niet in de hoek plaatsen. Je zal altijd zien dat je beste tram plotseling niet meer wil rijden als hij achteraan in de loods staat. Met het voorgestelde railplan kan je daar dan niet bij (of je moet een gat hakken vanuit de naastliggende kamer, maar dat mag vast niet).
Ik zou het depot aan de voorkant leggen, in de oksel als het ware, en de doorgaande lijn er achter langs laten lopen. Dan liggen de depotsporen onder handbereik; bovendien is zo'n remise een leuke blikvanger, zonde om die in een hoek te duwen. Bovendien verdwijnt de doorgaande tram dan even achter de remise uit het zicht. Aardig effect.
Ik heb goede ervaringen met digitaal rijden. Ik heb één pool aan de bovenleiding, en éen pool aan beide, doorverbonden, railstaven. Dat werkt prima, maar je moet soms je trams wel ombouwen; en uiteraard moet de bovenleiding goed functioneren.
Succes met Emseburg (waar ligt dat eigenlijk?)!
Hallo Rob,
Excuus, ik had even over het bericht heen gelezen, haha.
Had je misschien een suggestie waar ik het depot dan zou kunnen plaatsen, je zegt namelijk in de oksel. Dit is dan wel mogelijk maar ik zou niet weten waar de wissel moet komen vanaf de hoofdbaan naar het depot.
Emseburg is een fictieve stad gelegen in het midden van Duitsland. De naam is ooit eens bedacht door een hobbygenoot.
Groeten Dennis
-
...ik zou niet weten waar de wissel moet komen vanaf de hoofdbaan naar het depot
Verplaats het voorgestelde wissel een stukje verder naar links, ongeveer links van de knik in het dubbelspoor. Het aftakkende spoor leidt dan uiteraard naar de onderrand van de baan, en moet het tegenspoor kruisen.
Of je legt het wissel in het onderste spoor; de trams rijden dan vooruit de remise in i.p.v. achteruit.
-
@Henk, Welke railmateriaal heb je voor H0m gebruikt?
Voor mijn DWK ga ik een klein baantje maken, met een kopstation en daar moet de tram kunnen omlopen.
Tips voor wissels?
Groet,
Robert Jan
-
Ik heb gewoon de Tillig rail gebruikt en losse bielsmatten die ik per twee steeds losgesneden heb.
Voor de kruising dezelfde railstaven op printplaat gesoldeerd.
Wissels zijn Tillig bouwpakketten waarbij de doorgaande spoorstaven gewoon de meterlengtes zijn die erin geschoven zijn.
En alles gewoon bij Conrad besteld
-
Verplaats het voorgestelde wissel een stukje verder naar links, ongeveer links van de knik in het dubbelspoor. Het aftakkende spoor leidt dan uiteraard naar de onderrand van de baan, en moet het tegenspoor kruisen.
Of je legt het wissel in het onderste spoor; de trams rijden dan vooruit de remise in i.p.v. achteruit.
Hallo Rob,
Ik zal eens kijken of ik dit mooi in kan bouwen. Voortwaarts de remise in vind ik persoonlijk niet mooi, dus dat word hem niet.
Groeten Dennis
-
Heren,
Een nieuwe update. Ik heb het sporenplan ingevuld. Zie hieronder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/emseburg_met_invulling.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/emseburg_met_invulling.png)
Hebben jullie nog op of aanmerkingen?
Overigens, het depot probleem. Ik denk dat ik deze achterin laat. Ik heb opgemeten of ik hierbij kan komen en dit is het geval. Ik vermoed dan ook niet dat het een probleem zal worden.
Groeten Dennis
-
Hoi Dennis,
het spoor gaat voornamelijk via een vrije baan,
is dat een bewuste keuze? Met straatspoor kun je delen van de baan
tussen en achter huizen laten lopen, dat maakt het wat levendiger,
nu ziet het er wat statisch uit.
Mvg,
Tis
-
Hoi Tis,
Ik zou niet weten waar ik een straatspoor kan inplannen. Op zich vind ik statisch wel fraai, het is rustgevend. Bijkomend dat ik er een Dinamo MCC lus in wil leggen, dit kan helaas niet samen met een straatspoor.
Groeten Dennis
-
Nou, ik zie achterin nog wel een mogelijkheid, van de remise rechtdoor en dan links af naar de lus. En dat past dan in de straat.
Gr Frank.
-
Hallo Frank,
Waar bedoel je dit precies? Ik kan er namelijk niet uitkomen via je zin. Is het mogelijk dat je dit laat zien op de tekening (via paint oid)?
Groeten Dennis
-
Ik denk dat ik deze achterin laat. Ik heb opgemeten of ik hierbij kan komen en dit is het geval. Ik vermoed dan ook niet dat het een probleem zal worden.
Rekening gehouden met kwetsbare bovenleiding op de voorgrond?
Met straatspoor kun je delen van de baan tussen en achter huizen laten lopen, dat maakt het wat levendiger, nu ziet het er wat statisch uit.
Dat heeft meer met de plaats van de gebouwen te maken dan met de plaats van de wegen. 8)
Weinig straatspoor is op zich niet onrealistisch, afhankelijk van het gekozen tijdperk. Straatspoor verdwijnt tegenwoordig steeds meer.
Het stukje straatspoor bij de onderste lus zou ik laten verdwijnen (stoeprand verplaatsen). De trams zwiepen nu een klein stukje over de weg en dat lijkt me niet zo realistisch (hoewel op tramgebied eigenlijk alles wel mogelijk is.. Straks tovert er iemand een foto van een bestaand situatie tevoorschijn 8) )
-
Een Dinamo MCC lus is dat een keerlus garnituur?
En hoe zit het eigenlijk met de kopspoortjes? gaat daar een tram peddelen tussen de beide perrons?
Eigenlijk vindt ik (met nadruk op ik zoals in mij) dat de beide keerlussen wel heel dominant zijn.
Hoe het anders te doen schiet me enog niet door het hoofd.
mvg Harry
-
Goede morgen Dennis,
ik bedoel dit; als je vanaf de twee bovenste remisesporen rechtdoor de straat ingaat, kom je - met een lichte knik, links was te scherp gezegd- in de lus uit en dan heb je een straatspoor, dat als dienstspoor kan dienen, desnoods voor een extra wagen. Kun je meer trams op je baan kwijt.
Hopelijk zo duidelijk.
Gr Frank.
-
Hallo Dennis,
Is het niet een idee om van het kopspoor een doorgaand spoor te maken? Met 2 sporen in een lus kan je trambedrijf wat intensiever worden en het ziet er leuk uit als de trams naast elkaar staan te wachten voor vertrek. Ik heb zelf spijt dat ik het op mijn eigen baan dit niet gedaan heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aangepast2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aangepast2.png)
Groeten, Mark
-
Heren, wederom bedankt voor de reacties. Ik zal hieronder wat reacties vanaf mijn kant geven.
Overigens, er zal nog een los project bijkomen, namelijk een diorama met de oude remise van Enschede (ja, Enschede heeft een tram gehad :)) Hiervoor zal ik een nieuw topic openen zodra ik de studie hiervan compleet heb.
@Marc
De bovenleiding maak ik mij eigenlijk niet heel druk op, maar het is wel goed dat je het aan stipt. Ik zal eens gaan kijken wat ik met het depot kan doen.
Het kleine stukje straatspoor vind ik zelf ook niet mooi, dit zal ik dus ook aanpassen.
@Harry
Een Dinamo MCC lus is een cirquit voor Faller Car System wagens die onder het principe van Dinamo rijden (langzaam optrekken/remmen, verlichting, etc). In dit systeem wil ik mij verdiepen en wellicht ook zelf modellen ombouwen.
Het idee van de kopsporen is inderdaad een pendelspoor voor 2-richting trams.
@eemstede
Ik denk niet dat hem dat word. Mijn doel is niet om extra veel trams kwijt te kunnen. Het gaat mij tot slot meer om de bouw en de techniek.
@MMTB
Het is inderdaad speelser om het plan op deze methode te doen. Ik zal dit er eens inbouwen en kijken wat ik ervan vind.
[edit] Even geprobeerd. Ik krijg het baanplan niet goed als ik die wissel erin plaats om jouw idee (Mark) te krijgen. Ik krijg helaas een te krappe boog dan (kleiner dan radius 20).
Groeten Dennis
-
Hoi Dennis,
Onder de 20 cm als boogstraal is inderdaad niet te handig als je met H0 rijd. Als je 25 cm aanhoud zal alles wat je aan trams koopt goed doorheen kunnen rijden. Bij 23 cm en lager moet je gaan vijlen aan de geleding en beginnen de wielen tegen de behuizing aan te lopen.
Je schreef dat je Badner Bahn van Halling zoveel lawaai maakte, maar je kan proberen op één motor te rijden. Dit scheelt al flink in geluid. Met wat extra gewicht boven het aangedreven draaistel (verstopt in het dak) rijd hij bij mij keurig.
Heb je trouwens de versie met verlichting? Bij digitaal gebruik word de printplaat bij mijn exemplaar zo heet dat de bodemplaat is gaan vervormen. Hier moet ik nog een keer wat andere weerstandjes op gaan solderen, want meer dan 12 volt vindt hij niet leuk. (ook niet met de dimfunctie op de decoder)
Groeten, Mark
-
Hoi,
Met een beetje slimigheid kan je prima een straatspoor maken met MCC hoor, het vergt alleen wat gevorderde kennis ;D
Grt,
Gerard
-
Een wat late reactie, maar toch beter dan geen reactie. Haha :)
@Mark
Ik bedoelde dat ik al minimaal 25 cm aan houd. 20 cm was een typefout.
Goed dat je me berocht omtrent de hitte. Ik zal hier zeker aan gaan denken en dit in de gaten houden. Mocht hij ook te heet worden dan zal ik maatregelen nemen. Tevens zal ik eens proberen om op 1 motor te rijden om te zien of hij minder lawaai produceert.
@Gerard
Mijn kennis op MCC gebied is nog niet ver gevorderd. Ik wil dit nieuw gaan proberen. Voor ik hiermee zal beginnen zal ik een testbaantje maken :-)
Groeten Dennis
-
Al een tijdje geen update geplaatst, maar in de hoop dat die er wel komt; ik volg. Ik vind het baanplan erg tof en zie leuke mogelijkheden. Ik zou het stiekem zo willen overnemen, als het niet zo was dat ik geen gedoe wil met keerlusdecoders. Tsja, of bovenleiding...
-
Hallo Dennis,
Leuk idee. Zou inderdaad die twee extra wissels aan leggen. Voor wat betreft de opmerking over het over de straat heen zwiepen van trams in de keerlus rechts, dat is een voorkomende situatie. In Berlijn ken ik een paar locaties waar dat zo is. Op het weg dek is dan wel een witte streep aangebracht en in één geval hebben ze er vlak met schuine strepen van gemaakt. Ik weet niet meer uit mijn hoofd op welk eind punt en van welke lijnen dat was.
Als je een idee wilt krijgen over het leven van de tram in de grote stad, dan zou je even moeten kijken op Youtube en dan een "fuhrerstandfahrt" op de tram in Berlijn of Wenen moeten bekijken.
Een aantal mensen hebben al geroepen dat bizarre situaties mogelijk zijn en met een dergelijk ritje krijg je al heel snel een goed idee waar de tram onderweg zoal mee te maken krijgt. Leuk om na te bootsen.
Er werd trouwens gezegd dat straat spoor langzaam verdwijnt, dat is helemaal waar op de buitentrajecten, in het centrum van steden is vaak geen ruimte om uit te wijken dus daar is straatspoor zeker nog aanwezig.
Richard
-
Heren,
Helaas zal ik met dit topic niet veel meer doen aangezien ik geen modelbaan (ruimte gebrek) ga bouwen. Wel zal ik mij verdiepen in het bouwen van diorama's en daarbij horende aspecten.
Dit topic heb ik niet laten sluiten omdat het sporenplan wellicht nog voor andere BNLS-ers wat is :)
Groeten Dennis
-
Zo, dat enthousiasme ging er snel af.
-
Toch zonde! Hoop dat je je toch nog bedenkt.
Ook ik heb niet veel ruimte maar ik ga toch echt een baantje bouwen. 1 baan word piep-klein: 122 x 60 cm!
Dat word weliswaar een ovaaltje uit flex rail, maar dan ook wel bedoeld als demo-baan.
-
Het enthousiasme is er niet af, integendeel, er zal ook zeker een diorama komen waar de tram centraal zal staan.
-
Hoi,
Toch maar dit topic weer eens uit het stof halen aangezien ik een ruimte heb gevonden voor mijn project. Ik heb wel het 1 en ander moeten aanpassen en dus ook wat ruimte moeten inleveren. Mensen die op een collega forum zitten zullen dit plan wellicht al gezien hebben. Hieronder het plan zoals deze tot nu toe is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Emseburg.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Emseburg.png)
De ruimte die ik heb is 3 x 0,7 meter. Binnen deze ruimte zal ik de baan tot leven laten komen op een kast van een welbekend Zweedse winkelketen.
Emseburg zal gesitueerd zijn in een kleine stad naar Duits voorbeeld. Op het linker deel van de baan zal lichte industrie te vinden zijn zoals een kantoor, brouwerij (al in ontwikkeling) en natuurlijk de remise. Het rechter deel zal stedelijk gebied zijn.
Ik ben zeer benieuwd wat jullie reactie op dit plan is :)
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Holy sh*t. Het is alsof je mijn plan gejat hebt! Eigenlijk heb ik precíes hetzelfde idee qua baanplan... Je indeling vind ik inspirirend, bedankt!
Maar das niet erg natuurlijk. Leuk idee! (...)
Ga je ivm je overloopwissel op bovenleiding rijden?
-
Dat was ook de vraag, die bij mij opkwam.
En er is (links) ruimte voor uitbreiding ?
Frank.
-
Hallo Frank en WeKra (Wes toch?),
Ik heb besloten om niet op bovenleiding te gaan rijden. De bovenleiding zal puur als decoratie aanwezig zijn. De wissel ga ik zelf maken door de rails op een printplaat te solderen (mits dit lukt natuurlijk). De kruising zal dus goed gescheiden gaan worden.
Links is inderdaad ruimte voor een eventuele uitbreiding.
Op dit moment ben ik bezig met een 3D model van de baan. Als alles mee zit en Sketchup mee werkt dan kan ik over enkele dagen het 3D model tonen. To be continued.
Groeten,
Dennis
-
Oei, dat is een hele risicovolle keuze. De discussie over voor- en nadelen op bovenleiding rijden is al vaak geweest, maar in combinatie met jouw baanplan én je idee om zelf de wissels op printplaat te gaan solderen.... Ik zie meer voordelen.
Lastig klusje, maar dat houdt het spannend! Houd ons op de hoogte!
Wes (inderdaad ja)
-
In Duitsland heb je veel (tram)modulebanen met de meest ingewikkelde kruisingen, waar met railvoeding wordt gereden. Je hoeft alleen wat strategisch door te slijpen en de juiste electronica gebruiken die puntstukken en andere zaken schakelen.
Groeten, Mark
-
Ik maak mij geen zorgen omtrent dit risico. Kijk als het een remise was met vele wissels bij elkaar dan had ik er over nagedacht, maar dat is hier niet het geval. Wat Mark al zegt: op de juiste plaatsen door slijpen.
Hier heb ik alvast 2 screenshots van het 3D model. Dit is het begin, het 3D model zal spoedig fraaier worden. Eerst maar eens schetsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_Screenshot.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_Screenshot.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_Screenshot_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_Screenshot_2.png)
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Heren, heren, heren,
***Hoofdschudmodus aan****
Waar komt toch die angst voor een functionele bovenleiding vandaan ???
*** Hoofdschudmodus uit***
Het heeft zoveel voordelen:
- betere stroomafname, want alle wielen massa en aan de onderkant van de bovenleiding zit geen stof,
- veel (maar dan ook VEEL) eenvoudiger aan te leggen, zeker als je toch een decoratieve bovenleiding aanlegt,
- zelfbouwrails op printplaat, die (al dan niet slim) doorgeslepen moet worden: allemaal extra werk en extra kans op problemen, kortsluitingen en ontsporingen,
- geen problemen met keerlussen, dus lekker flexibel tramlijntjes plannen
Zet alle (rationele) plussen en minnen eens op een rijtje en maak dan een verstandige keuze.
Dan ken ik de uitkomst al 8)
Succes, Rob.
PS: Echte trams rijden ook op bovenleiding.......
-
Zo is het maar net!! ;D
Niek
-
"Echte trams rijden ook op bovenleiding" Ik zag hier gisteren nog een tram rijden die toch niet op de bovenleiding reed maar wel op de sporen, hij nam wel via de bovenleiding zijn voeding. ;D ;D
-
Het is denk ik een blijvende discussie omtrent de bovenleiding. De een zegt dit, de ander dat. Ik zal er eens over nadenken wat ik zal doen.
Verder heb ik nog wat 3D kiekjes. Dit keer zijn het enkele doorkijkjes. Zie hieronder:
- Afbeelding 1 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_Screenshot_3.png)
- Afbeelding 2 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_Screenshot_4.png)
- Afbeelding 3 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_Screenshot_5.png)
- Afbeelding 4 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_Screenshot_6.png)
- Afbeelding 5 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_Screenshot_7.png)
Op deze manier is er voor mij een goed beeld van te krijgen hoe het er straks ongeveer uit zal komen te zien. Ik zou de 3D gebouwen nog fraaier kunnen maken, echter denk ik dat dit het plezier van het bouwen zal verpesten.
Groeten,
Dennis
-
@Opperhoofd,
Je gebruikt wel een mooie methode door van D3 gebruik te maken.
Mooi plan!!
Niek
-
Het is denk ik een blijvende discussie omtrent de bovenleiding. De een zegt dit, de ander dat. Ik zal er eens over nadenken wat ik zal doen.
Om op de bovenleidingdiscussie terug te komen, wil ik als “niet-bovenleidingrijder” ook wat plussen en minnen op een rijtje zetten. ;)
Pluspunten voor stroomtoevoer via de rails:
+ Je kan altijd tijdens alle fases van de bouw van je baan rijden.
+ betrouwbaarheid bij vuile baan. Je kan bij bovenleidingbedrijf wel alle wielen doorverbinden, maar je beugel blijft het zwakke deel met maar 1 of 2 contactpuntjes die stroom afnemen. 12 wielen voor de minpool en 1 beugel voor de pluspool is als tijd kwetsbaarder dan 6 wielen voor minpool en 6 wielen voor de pluspool. Je hoeft maar een pluis of slechte soldering in je bovenleiding tegen te komen de stroom is onderbroken. Als je de baan, de bovenleiding en de beugel brandschoon houdt, dan gaat dit verhaal natuurlijk niet op, maar bij beurzen is dit lastig.
+ De sierbovenleiding hoeft niet strak afgespannen worden en mag rustig variëren in hoogte. Niemand die het ziet als je bovenleiding ergens een millimeter hoger is als de beugel. Dit zie je bij sommige lage NGT8 modellen van Halling en Hödl.
+ de sierbovenleiding kan je schilderen, zodat het nog dunner lijkt.
+ je hoeft je beugels op nieuw materieel niet uit te wisselen of aan te passen (verf eraf)
+ Je schaduwstation is zonder bovenleiding perfect bereikbaar om materieel op en af te halen.
Minpunten voor stroomtoevoer via de rails:
- Kruisingen en keerlussen vergen planning en aandacht.
- Snel kortsluiting bij ontsporingen of op de baan zetten van trams (o.a 7 delige combino’s en ander oversized trammaterieel)
- Het is niet het echte tramgevoel (voor als je daar misschien om geeft ;))
Vaak hoor je dat digitaal en bovenleiding niet samengaat, maar dat is echt een fabel. Op beide systemen draait digitaal prima. Wel heb ik tijdens mijn laatste beurs in Bremen veel rondgehangen bij de tramclub “Clublinie 11” die digitaal op bovenleiding rijden. Toch zie je daar dat er zeer regelmatig met een hand tussen de bovenleiding de trams een zetje geven zodat de beugel weer contact heeft. De baan was verder perfect schoon. Mijn baan draait op beurzen vlekkeloos ondanks ik alleen via de railtoevoer rij. Zolang je de boel maar goed schoonhoud heb je er weinig last van voeding via de rails.
Conclusie: ik ben voor railtoevoer, maar toch ga ik op mijn nieuwe baan met werkende bovenleiding rijden (een trolleybus op rails staat zo maf ;))
Groeten, Mark
-
Ik ben benieuwd met wat voor tram(s) je gaat rijden. Ik vind je halte in screenshot 3 zo kort. Welke lengte heb je daarvoor aangehouden?
Wes
-
Wes,
De halte in afbeelding 3 is geen halte, dat is een beek :-p haha
Ik heb 4 haltes op de baan gepland met alleen een lengte van 45 cm. Dit is voor de meeste trams ruim voldoende. De maatstaaf die ik hiervoor heb aangehouden is de Regiotram (Regio Citadis) uit Kassel/Den Haag.
Ik wil gaan rijden met trams en bussen die ik mooi vind. Op dit moment heb ik de Innsbruecker Flexity, Wiener Lokalbahn, Woltersdorfer en een tram (GT8) van Roco die onder de KVB vlag rijd.
Qua bussen, nouja dat zijn er aardig wat :)
Groeten,
Dennis
-
Ach, stom, dat is natuurlijk op het overzicht ook te zien. 45 centimeter is inderdaad ruim voldoende voor enkele stellen. Heb je al vooruitzicht op de voorbereidingen van de baan? Ik ben zó benieuwd, omdat je hetzelfde baanplan ongeveer hebt. Succes nog :)
-
Hallo Wes,
Het vooruitzicht is op dit moment positief. Als alles mee zit dan ga ik volgende week de bakken bouwen. Dan moet ik nog even de Zweedse warenhuis kast aanpassen en dan kan het echte werk gaan beginnen.
Het rails leggen gebeurd hopelijk spoedig.
Groeten,
Dennis
-
leuk
lijkt ook wel een beetje op een verlengde variant van mijn plan :)
Ben nieuwsgierig naar de bouw
-
Hoi,
Leuk om misschien te vermelden is dat ik vandaag toch maar eens ben begonnen met de bouw van Emseburg. De bakken zijn gisteren gemonteerd en worden op dit moment opgezet. Op moment van schrijven staan de eerste 2 modules, er is er nog 1 te gaan.
Ik zal, als alles staat, een foto maken van het resultaat.
Groeten,
Dennis
-
Leuk.
We zien de foto's graag tegemoet.
-
Zoals gezegd hier enkele foto's van de modules. Verder een foto van het rack waar bijna alle apparatuur in komt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modules_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modules_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modules_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modules_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rack.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rack.jpg)
Groeten,
Dennis
-
Ziet er goed uit.
-
Het ziet er allemaal heel netjes uit. Nog wel. 8)
-
Hoi,
@Sven:
Inmiddels wat verder en het is nog steeds netjes :-)
@Iedereen:
Ik heb het plan iets gewijzigd. Zo is de rotonde verwijderd en zijn er wat extra straatjes toegevoegd. Verder heb ik de rechter lus kleiner gemaakt. Het plan is nog niet af, ik ben namelijk benieuwd naar jullie mening over het plan als in wat beter zou kunnen en wat goed is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_10_Emseburg.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_10_Emseburg.png)
Legenda
K = Kantoor
B = Brouwerij
R = Remise
T = Tankstation
K (midden) = Kerk
H* = Tramhaltes
RH = Stadhuis
I = Imbiss
F = Fontein
ST = Stadspoort
Ik heb het plan zo extreem gewijzigd omdat ik wat meer mogelijkheden wil met het Faller Car System (of soortgelijk).
Nogmaals, ik ben benieuwd naar jullie mening. Alvast bedankt.
Groeten,
Dennis
-
Hoi!
Ziet er leuk uit! Ik heb wel wat kritische opmerkingen:
In de rechterkeerlus heb je nu aan het begin, en aan het eind van de keerlus een halte. Dit is niet erg praktisch denk ik? Zie het als reiziger: Waarom zou je bij H1 wachten als de tram een paar seconden eerder bij H3 als komt. Tevens is H1 deels in een bocht: Dit is in elk geval onwenselijk; ;Of je tram zal de kant raken (of eventuele toekomstig nieuw materieel dat per ongeluk blijft hangen, ask Mark van Dijk!), of er moet een onrealistisch grote ruimte tussen zitten wat weer jammer is!
Je Stadhuis is leuk, maar staat achter een setje andere gebouwen. Een stadhuis heeft denk ik altijd wel iets interessants of cultureels wat leuk is om na te bouwen, maar als 'beurspassant' zie je daar misschien wat weinig van.
Ik ben als laatste bang dat je op het rondje zelf erg snel uitgekeken zal zijn. Je kan immers niet veel doen met verschillende lijnen of inhaalstukjes. (Behalve dan je stuk tailtrack bij H2).
Al met al een toffe layout, waarvan ik eerder al zei dat ik dit idee vrijwel hetzelfde had: Lijkt nog best!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Concept_Modules.png)
juni 2013
Succes!
Wes
-
Hallo Dennis,
aan de linker zijde, bij de ingang van je werkplaats/depot moet je nu keren op het dienst spoor.
Is het mogelijk om hier een stukje dubbelspoor voor dezelfde richting te maken?, zodat je één spoor heb om te keren van richting, zoals bij de Lijsterbes remise in Den Haag.
Verder een leuk plan en succes met de verdere bouw.
Groeten,
Christoph
-
(museum)remise Franshalsstraat keer je ook gewoon op het doorgaande spoor.
niet heel ongewoon voor trams.
dat met die 2 kort van mekaar liggende haltes kan ook dat de eerste een uitstaphalte is en de 2de een instaphalte.
heb je daartussen in de mogelijkheid voor een wachtwagen en een kopje koffie voor de wagenvoerder (y)
Halte 1 kan je beter wel zorgen dat die recht is met betrekking tot de huidige tijd.
haltes in bogen beginnen uit te sterven vanwege het ophogen tot gelijkvloerse instap enzo.
Groet Martijn
-
Persoonlijk zou ik er toch iets meer variatie in aanbrengen zodat je ook met meerdere lijnen kan rijden.
Mijn idee:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/emsburg2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/emsburg2.jpg)
Haltes in bochten zijn een drama als je een peron maakt wat op instaphoogte zit. Met name de lagevloertrams steken behoorlijk uit waardoor je grote afstanden krijgt. (Was Wes al vertelde). Je kan dan beter voor een peron op straatniveau gaan qua hoogte. Of wat je in Duitsland veel ziet is dat de tram in het midden van de straat stopt en dat de reizigers de rijbaan moeten oversteken. Dit is dan beveiligd met een verkeerslicht.
Groeten, Mark
-
Bedankt voor jullie input.
Meerdere lijnen is natuurlijk mooi, echter is dit voor mij geen noodzaak. Het gaat mij er grotendeels om om een zo realistisch mogelijke stad te bouwen. Op zich is het plan voor het laatste een mooiere bij nader inzien, ik vind daar namelijk de rondingen veel realistischer. Ik zal dus dit plan er weer bij pakken en kijken of ik jullie ideeën erin kan verwerken.
Het idee om een halte in een boog te maken zal ik van af zien. Dit is inderdaad, nu jullie het zo zeggen, geen goed idee.
Overigens, welke afstand tussen het dubbelspoor kan ik het beste aanhouden?
@Wes
Ik zit nog te kijken naar de overeenkomsten, haha. Ik kan ze niet echt vinden. Overigens, jouw plan ziet er ook zeer fraai uit :-) Complimenten ;-)
Ik zal het stadhuis ook weer verplaatsen, vermoedelijk de oude plek. Dit is inderdaad wel beter, dit word namelijk een eye-catcher.
Ik zal van de week een update van het plan plaatsen ;-)
Groeten,
Dennis
-
Hey Dennis,
Meh, je eerste plan leek er nog meer op dan het nieuwe. Beetje de zelfde rondingen, en.. Oke misschien niet.
Die afstand tussen het dubbelspoor: Je kan gebruik maken van de NEM norm 112 (46 mm hart op hart), maar voor trams is dat wellicht nogal breed. Ik dacht dat 35 mm hart op hart voldoende was om een realistisch beeld te creëren. Je kan ook kijken naar het spoor: Maak je gebruik van een standaardwissel en/of kruising? Of wordt het zelfbouw? Bij zelfbouw kun je zelf afstanden aanhouden, bij gebruik van elementen zit je denk ik alsnog op de NEMnorm
-
Hoi,
Ik heb het plan zojuist wat verfraaid. Wel de oude overigens. Zie hieronder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_10_Emseburg_1.png)
Legenda
O = Kantoor
B = Brouwerij
T = Tankstation
R = Remise
F = Fontein
K = Kerk
W = Beek
RH = Stadhuis
ST = Stadspoort
I = Imbiss
H* = Tramhaltes
Zoals te zien is heb ik het tankstation een nieuwe plek gegeven. Verder is de weg ten zuiden van de rotonde verwijderd. Als laatste heeft de shoarma-keet een nieuwe plek en naam gekregen.
De railafstand op het dubbelsporige deel is 5 cm. Dit is voor mij prima, dan kan ik middenmasten gebruiken.
H1 zal een eye-catcher worden. Deze wil ik baseren op de U-Bahn halte Zoo-Flora in Köln.
Groeten,
Dennis
-
Op basis van je stratenpatroon doe ik zo maar een suggestie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_10_Emseburg_1_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_10_Emseburg_1_1.png)
Groet,
michel
-
Hmm, dat vind ik er nog niet eens zo verkeerd uit ziet. Echter bij de rotonde zal dat problemen geven, deze is te krap in de bogen. Ik houd zelf minimaal 25 cm aan.
Verder wil ik graag een Faller Car System systeem erin verwerken. Dat is bij deze tekening wel mogelijk, maar word lastiger.
Ik denk niet dat ik nog veel qua het sporenplan zal wijzigen. Ik ben eigenlijk wel tevreden met mijn sporenplan.
Groeten,
Dennis
-
Hoi Dennis,
Het was ook niet meer dan een gedachtespinsel. Ik vond dat ik iets met je stratenplan moest doen ;D
Groet,
Michel
-
Michel,
Wellicht zie ik het niet goed, maar het lijkt me dat het boogstuk aan de rechterkant van rotonde F (fontein) nooit bereden gaat worden. Als ik de routes bekijk denk ik dat logicsh gezien niemand daar zal rijden.
Sander
-
Hoi Sander,
Misschien een spoor om naar de remise te gaan voor de tram van boven? Daarnaast een alternatief als de rechterzijde niet bereden kan worden ivm werkzaamheden. Oh, nee, dat gaat niet lukken. Ik zat ook maar gewoon wat te spelen ;D
Maar goed, het was een suggestie, en misschien ter inspiratie.
Groet,
michel
-
Het was in ieder geval inspiratie voor mij om met het volgende te komen, Michel. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_10_Emseburg_1_1_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_10_Emseburg_1_1_1.png)
-
Het plan laat ik even rusten voor nu. Als ik later updates heb vermeld ik ze hier natuurlijk.
Vandaag ben ik ook even bezig geweest met een 3D model van het kantoorpand aan de rechterzijde. Een screenshot staat hieronder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Exterieur.png)
Mijn plan is om van bijna alle gebouwen een 3D tekening te maken. Dit doe ik omdat ik het leuk vind, maar het is natuurlijk ook handig voor de bouw van de gebouwen.
Groeten,
Dennis
-
Lekker bezig Dennis! Houd alles wel goed op schaal, zo voorkom je dadelijk misberekeningen, zou zonde zijn.
;D
-
Pas maar op, dat tekenen van de gebouwen op de computer is alleen maar het uitstellen (of afstellen) van de bouw. Ik herken dat. Je zit dan meer te dromen van wat je graag zou willen ipv wat je graag zou willen doen. Het gaat sneller en makkelijker op de computer. Niks mis mee, maar ik dacht, ik waarschuw even voor een klassieke valkuil. Wil je bouwen, moet je niet alles mooi gaan uittekenen. Of gelijk gaan bouwen als je een gebouw getekend hebt. Niet alleen eerst alles (!) helemaal uittekenen. Beginnen dus!
-
Heren,
Ik ben dus op dit moment bezig met de planning. De eerste rails zal begin 2015 zijn vaste plek krijgen.
Nu loop ik echter tegen een dingetje aan, namelijk de bovenleiding. Ik was eigenlijk benieuwd welke hoogte ik het beste aan kan houden?
@Sven
Ik snap je. Nu ben ik zelf een 'planner' en plan graag dingen van te voren. Dit doe ik omdat ik het gewoon leuk vind, maar ook voor alle maten. De uiteindelijke modellen zullen toch wel iets anders zijn, haha.
Groeten,
Dennis
-
Bij mij hangt de bovenleiding op 6,7cm boven de railstaaf.
Groeten, Mark
-
Hoi Mark,
Bedankt, deze informatie kan ik dus wat mee. Ik denk dat ik dezelfde hoogte aanhoud.
Ik ben eigenlijk ook benieuwd welke hoogte voor de perrons je aan houd?
Groeten,
Dennis
-
Hoi Dennis,
Voor de perrons heb ik geen vaste hoogte en het varieert tussen de 4 en 6 millimeter. In de bocht is het 4mm, want dan kunnen de lage trams er nog over uitzwaaien. Denk aan de Avenio en de Flexity modellen van Halling.
Groeten, Mark
-
Hoi Mark,
Een beetje laat, maar dan toch. Bedankt voor je informatie. Hier kan ik wat mee.
Als ik weer voortgang heb geboekt dan zal ik dat hier natuurlijk mededelen. Ik verwacht dat de eerste grotere update ergens tussen de 2 á 3 maand zal komen ;)
Groeten,
Dennis
-
Niet helemaal gepland, toch zijn er enkele kleine wijzigingen in de plattegrond gekomen. Vandaar deze tussentijdse update.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_11_Emseburg.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_11_Emseburg.png)
De wijzigingen:
- I.v.m. een nieuw aangeschafte remise de maten aangepast.
- Laad/los spoor opnieuw aangelegd buiten het remise terrein.
- Diverse parkeerplaatsen geplaatst (bij het kantoor links, bij de Imbiss in het midden en rond de stadskern).
- Haltes verkort tot 40 cm (voor mij een prima lengte).
- Raster uitgeschakeld, de plattegrond oogt nu rustiger.
Groeten,
Dennis