BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Klaas Boekema op 15 March 2013, 13:08:48

Titel: Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Klaas Boekema op 15 March 2013, 13:08:48
Las dit net op transport online
http://www.transport-online.nl/site/nieuws-spoorvervoer/index.php?news=10001#.UUMPEjeP68M

gr. Klaas
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: dwem op 15 March 2013, 13:19:56
Ojee, chloor !! :o
Ja over het grondgebied van de Gemeente Oudewater...... kilometers polder naar alle kanten.
Echt niet langs de Heksenwaag hoor.

Dirk,
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Bas van Heiningen op 15 March 2013, 14:09:56
Omdat het per spoor gaat is nieuws, maar je wil niet weten van voor chemische zooi er dagelijks over de weg wordt vervoerd.  :o
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Ivo tB op 15 March 2013, 14:23:05
Ojee, chloor !! :o
Ja over het grondgebied van de Gemeente Oudewater...... kilometers polder naar alle kanten.
Echt niet langs de Heksenwaag hoor.

Dirk,
Misschien gaat het vanuit Duitsland naar de Botlek ook wel door Zevenaar, Arnhem, Ede, Utrecht, Woerden, Gouda en Rotterdam (ook door de Willemstunnel)  ;) en dan lekker over wisselstraten en door tunnels.

Tegelijkertijd wil je niet weten wat er daarnaast allemaal over het spoor, de weg en het water gaat. Maar daar zijn allemaal regels voor om dat veilig te doen.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Dennis. op 15 March 2013, 14:31:44
Dus daarom "geen paniek mensen"... Overdreven gedoe altijd over die gevaarlijke stoffen per spoor.
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Bert van Gelder op 15 March 2013, 14:32:56
Probleem met chloor is, dat het in zulke grote hoeveelheden tegelijkertijd in één vracht wordt vervoerd, dat het bij een grote calamiteit tot echt grote problemen leidt.
Er is ooit eens aangegeven dat als het in een woonwijk mis gaat, het tot wel 3km in de omgeving dodelijk kan zijn.

Met vrachtwagens is de kans misschien groter op een ongeval (weet ik niet, geen ervaring in), maar de uiteindelijke gevolgen vele malen kleiner..

En dan heb ik het alleen over chloor, voor andere stoffen zouden er andere criteria kunnen zijn.

Gr,, Bert
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Mcn1986 op 15 March 2013, 14:45:51
Over het spoor is het vervoer veilig. Chloor transporten hebben de naam maar er zijn veel gevaarlijkere stoffen die niet per vrachtauto of schip vervoerd mogen worden. Deze stoffen gaan ook per spoor maar hoor je bijna niemand over.
Sterker nog, die treinen zijn langer en bevatten meer liters aan gevaarlijke stof.
Choortreinen is in ons land een item waar erg moeilijk over gedaan word. Er zijn strikte regels omtrend het chloortransport per spoor in ons land. Om een aantal te noemen:

-Trein heeft een maximale snelheid van 60 km/u (behalve in tunnels waarbij het noodzakkelijk is sneller te rijden om er uit te komen).
-Trein mag niet ongepland tot stilstand komen.
-Trein mag uitsluitend bestaan uit Chloortransport (geen andere wagens en niet in bontetreinen).

Al we nu kijken hoe de trein vanuit Duitsland rijd:
-Normale snelheden (95 - 100 km/u)
-De wagens mogen daar ook in bonte (gemengde) treinen worden meegevoerd.

Alleen wij zijn zo benauwd, ten onrechte. Er zijn meerdere gevaarlijke stoffen die per trein worden getransporteerd die nog gevaarlijker kunnen zijn dan Chloor.


Gr. Silvester
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Dennis. op 15 March 2013, 14:47:04
Een ketel gevaarlijke stoffen, blijft even gevaarlijk. Of hij nu op een vrachtwagen staat op op een spoorwagon de essentie blijft hetzelfde. Allebei op dezelfde manier afgesloten alleen op een andere manier vervoerd.

Ook het vervoerde volume maakt geen verschil men zal bij de afnemer dezelfde hoeveelheid "product" nodig hebben. Wat wel verschil maakt is het feit dat er slecht 1 treinrit nodig is voor tot misschien wel 80 vrachtwagenritten.

Wanneer er op een vrachtwagen een lekkende tankcontainer met chloor zou staan heb je over drie kilometer echt ook een probleem, maar dat heb je waarschijnlijk ook wanneer er een tankwagen met LPG bij het vullen van een pompstation de lucht in gaat.

Over het spoor gaan echt nog een hoop stoffen die nog gevaarlijker zijn dan chloor, maar wanneer de combinatie chloor en spoor bij elkaar komen schieten er in Nederland altijd wel weer een paar journalisten wakker om het weer in een mooi artikel samen te vatten.
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Jeronimos op 15 March 2013, 14:51:39
vergeet de "groene beweging" niet.
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Emiel_nl op 15 March 2013, 14:53:21
Ik wil wel even wat praktijk erbij pakken aangaannde de sterkte van chloorwagens. Te Zenderen is in 1972 eloc 1111 niet bepaald zacht in contact gekomen met een chloorwagen. Zeg maar gerust er vol achterop geklald, waarbij de 1111 de vorm van de ketel aannam. En dat ziet er zo uit:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/155707

Loc ingedeukt, onderstel van de wagen redelijk geknikt, maar de ketel zelf is niets mis mee. Kortom: waar hebben we het over. Die ketels zijn gemaakt van 20 mm dik ketel-plaatstaal. Als je ze van 10 hoog naar beneden lazert, heb je hooguit wat beschadigde tegels in de straat. Chloor brand niet, kan dus ook geen explosie veroorzaken en zodoende kan er ook geen kettingreactie ontstaan, zoals dat bij ketelwagens met LPG wel zou kunnen. En die mogen wel gewoon bij elkaar vervoerd worden. Over "het in de juiste verhoudingen bekijken" gesproken.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Dennis. op 15 March 2013, 14:55:34
Zoals ik al zei " geen paniek mensen"  ;D
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: henk op 15 March 2013, 15:16:48
Dat zijn veel gebruikte laatste woorden.  ;D
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: zuylen op 15 March 2013, 16:13:03
Er was een paar jaar geleden een probleem met een lekkende chloortrein in Amersfoort. Dus onderschat het goedje niet!
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Sicco Dierdorp op 15 March 2013, 16:14:43
Dat was zeker geen chloor. Ook nooit sprake van geweest! Het was iets heel ongevaarlijks

Maar dit is dus een mooi voorbeeld van de huidige beeldvorming als het gaat om goederenvervoer per spoor.
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Edgar op 15 March 2013, 16:37:45
Sowieso is het overgrote deel van de 'lekkende ketelwagens' een kwestie van smeltend ijs en condens op de afsluiters. De krant is geen betrouwbare indicator voor de veiligheid van spoorvervoer.
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Gert1 op 15 March 2013, 16:44:07
De krant is sowieso geen lang leven meer beschoren in dit tijdperk van smart phones en tablet computers.
En vervolgens krijgt internet de schuld van alle desinformatie...

mvg,
Gert
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: tijgernootje op 15 March 2013, 17:00:52
Het spreken over zulke dingen hier zal wel weer de grondslag zijn voor veel praats in dorpen en de media om t op te blazen tot buiten proportionele omvang.
Een tip: geef aan zulke dingen zo min mogelijk ruchtbaarheid,anders dan kan je straks enkel nog maar een goederen trein fotograferen op een modelbaan.
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Ivo tB op 15 March 2013, 17:08:36
een kwestie van smeltend ijs en condens op de afsluiters.
Dat doet mij denken aan de eerste keer dat ik een auto huurde in Californië met airconditioning. Het viel me de volgende dag op dat de auto op de parkeerplaats een heel spoor achterliet. Dus de verhuurmaatschappij maar gebeld, die mij vriendelijk en beleefd uitlegde dat dat waarschijnlijk condenswater van de airco was  :-[

Tsja, zo leer je nog eens wat.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: JAB van Ree op 15 March 2013, 17:17:13
Probleem met chloor is, dat het in zulke grote hoeveelheden tegelijkertijd in één vracht wordt vervoerd, dat het bij een grote calamiteit tot echt grote problemen leidt.
Er is ooit eens aangegeven dat als het in een woonwijk mis gaat, het tot wel 3km in de omgeving dodelijk kan zijn.

Met vrachtwagens is de kans misschien groter op een ongeval (weet ik niet, geen ervaring in), maar de uiteindelijke gevolgen vele malen kleiner..

En dan heb ik het alleen over chloor, voor andere stoffen zouden er andere criteria kunnen zijn.

Ook een autotankwagen vol chloor is al een behoorlijk drama en kan potentieel al de nodige slachtoffers maken. Liever per spoor, waar de bewaking vele malen beter is en de veiligheid veel meer gegarandeerd, dan over de weg. Hooguit dat via het water nog veiliger zou zijn maar dat is lang niet altijd mogelijk.

Jarenlang onder de rook van AKZO Hengelo gewoond, daar diverse malen in de electrolyse geweest. De veiligheidsprocedures rondom spoorvervoer waren toen in elk geval zodanig dat ik me over de chloortreinen nooit zorgen heb gemaakt. Ik zou me, zeker in deze tijd met de goedkope buitenlandse chauffeurs veel meer druk maken over het wegvervoer.
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Luit op 15 March 2013, 17:24:18
Maar als ik goed ben bijgepraat , als het fout is lees ik dat ook graag, heeft de Duitse overheid een convenant met de industrie gesloten om meer enge stoffen over het spoor te vervoeren ipv over de weg. Ook wilde men nog wat meer vervoer over water .
Maar hier zien we graag anonieme vrachtauto's opdat we niet weten wat er langsgaat en via welke route.
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Dennis. op 15 March 2013, 17:37:34
In Nederland gaat men, wat het vervoer van gevaarlijke stoffen betreft, uit van de stelling "wat niet weet, wat niet deert". En aangezien men hier toch al anti goederentrein is (zie het vervoer via Goor en de lijn Arnhem -Deventer, wat door de plaatselijke gemeenteraad op alle mogelijke manieren tegengewerkt wordt) is dit altijd lekker makkelijk scoren naar de plaatselijke bevolking. Een beetje onder het mom van "wij waken echt wel over de veiligheid van onze burgers".
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Emiel_nl op 15 March 2013, 19:17:57
Dat laatste is voornamelijk een gevolg van de onwetendheid van de bevolking aangaande de veiligheid van railvervoer en plaatselijke bestuurders die daar gretig gebruik van.
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: henk op 15 March 2013, 20:01:31
Ondertussen is het bericht waarmee het begon zo neutraal en feitelijk als wat en zie ik alleen in dit draadje enige commotie.  ;D
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: prutser op 15 March 2013, 20:22:07
Ik begrijp sowieso al niets van het bericht over zo'n gehucht als Papekop, Woerden aan de ene en Gouda aan de andere kant tellen blijkbaar niet mee  ???.
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: André82 op 15 March 2013, 20:28:40
Nederland is, net wat Dennis zegt, anti goederentrein. In Nederland willen ze alles maar via het water en de weg. Maar met name via de weg zijn de risico's vele malen groter dan vervoer via het spoor, maar dat snappen de zogenaamde geleerden niet. In Duitsland rijden wagons geladen met chloor in bonte treinen, gewoon zonder ophef en gewoon met 100 km/h! Wat maken de mensen ze zich hier toch druk. Het is maar goed dat mensen die langs een snelweg wonen maar niet weten wat voor lading er allemaal overheen rijdt.......
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Bert van Gelder op 15 March 2013, 22:37:08
Nou, of Nederland anti-goederentrein is, weet ik niet. Feit is gewoon dat chloortransporten, net zoals sommige andere transporten van gevaarlijke stoffen (ammoniak, LPG), een risico met zich mee brengt. En als je daar een risico-analyse op loslaat KAN het zijn dat de uitkomst is dat je het transport moet proberen te verminderen. En in het geval van chloor betekent dat de fabriek verplaatsen van de productieplaats nu, naar de plaats waar het goedje verwerkt moet worden. En als dat gebeurt, zijn er alleen maar voordelen.
En wat ze in een ander land doen, daar hebben we in ons landje niets aan. Bevolkingsdichtheid e.d. bepaalt gewoon dat we soms andere regels moeten hebben dan onze buurlanden.
Maar goed, en maatregelen die genomen zijn voor het transport zijn tenminste doordacht. En de kans is klein, maar zoals altijd met dit soort discussies is het een afweging van de economische voordelen (werkgelegenheid op de plek van overproductie) en de risico's.
Dat een ketelwand 20mm dik is, zegt ook niet zoveel, het zijn juist de afsluiters en andere appendages waar het risico is.

Gr, Bert

En voor diegenen die het interessant vinden:  ketenstudies  (https://relevant.nl/download/attachments/5341198/Ketenstudies+ammoniak,+chloor+en+lpg.pdf?version=1&modificationDate=1288867955617)
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: AlfaArjen op 15 March 2013, 22:44:31
Ik heb er een aantal jaar geleden eentje gereden, een 6400 met 5 hele wagentjes van Amersfoort naar de Botlek in de nacht  :)

Wat betreft het vervoer van gevaarlijke stoffen, zoals eerder al aangestipt gaat er veel ergere rotzooi over het spoor dan chloor. Nederland heeft naar mijn idee een hekel aan goederenvervoer, sterker nog, Nederland is uberhaupt geen spoorland. We maken ons hier vooral druk om alles tot in den treuren uit te sluiten. Natuurlijk brengt transport gevaar met zich mee, maar we willen wel allemaal koelkasten, tv's, auto's, medicijnen etc. En daar zijn nu eenmaal vervelende stoffen voor nodig. Het spoorvervoer is bijzonder veilig, en ik zou ook niet slechter gaan slapen als ik weet dat er een chloortrein langs zou rijden. Sterker nog, wij wonen hemelsbreed amper een kilometer van de Kijfhoek af  :P

Allemaal weer een storm in een glas water  8)
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Bert van Gelder op 15 March 2013, 23:02:45
Dat is een grappige gedachtengang:

"Ik rijd een chloortrein, dus is het niet gevaarlijk",
"Ik woon in de buurt van Kijfhoek", dus mij kan niets gebeuren"

Slaap lekker, zou ik zeggen... ;)

Ik woon ook in de buurt van een spoorlijn waar chloortransporten plaatsvinden. Zou ik er om verhuizen? Nee. Maar uit het oogpunt van risico's is het ook niet erg als de productie verplaatst wordt naar de plek waar het gebruikt wordt voor onze tv's e.d.

Gr, Bert
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: AlfaArjen op 15 March 2013, 23:06:37
Hoho, dat zeg ik niet  ;) Ik geef duidelijk aan dat transport gevaar met zich meebrengt  ;)

Maar ik vind het risico dermate minimaal dat het meer dan acceptabel is. Het feit dat je met zijn allen in de auto stapt terwijl daar een veel groter risico qua ongeval voor jezelf aan verbonden is, maakt het op zijn minst vreemd dat men zich schijnbaar drukker wil maken over iets waarvan statistisch gezien de kans vele malen kleiner is dat er iets mis mee gaat.

Er zijn genoeg vakmensen die bezig zijn met de veiligheid van het transport en daar heb ik vertrouwen in. Net zozeer als dat ik vertrouwen heb in de mensen die enorme hoeveelheden vliegtuigen in de lucht houden  ;)

Natuurlijk is het prima als productie zo verplaatst wordt dat er geen transport meer nodig is, maar dat is nu eenmaal niet altijd mogelijk.
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Alexander op 15 March 2013, 23:13:56
Toevalstreffertje uit de Telegraaf:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21390155/__Wrak_vervoert_brandbare_vloeistof__.html

Groeten, Alexander
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: nighttrain1 op 16 March 2013, 09:05:20
@Alexander,

Je artikel in de Telegraaf betreft een vrachtwagen, dit forum in bedoelt voor alles wat te maken heeft met spoor gerelateerde dingen.
(Okee die vrachtwagen laten een spoor achter, maar dat is het dan wel. (Ik zal jullie en de discussie voor zijn!)).
Ik denk dat je op het verkeerde forum zit.
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: nighttrain1 op 16 March 2013, 09:09:00
Of sla ik nu zelf de plank mis?

Nu weer on topic.
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: rjz222 op 16 March 2013, 14:14:15
Er werd eerder gesproken over dat we in Nederland alles per weg willen vervoeren, dit artikel laat zien dat dat misschien nog veel onveiliger is dan per spoor.
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Nederduitsemeester op 16 March 2013, 14:22:42
Daar had ik zo'n artikel voor nodig. Het weggedrag van sommige "bestuurders" op de weg was al genoeg reden om dat te beseffen  ::)
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Jeronimos op 16 March 2013, 14:47:11
Dat "blik op de weg" ook hè.  8)
Titel: Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
Bericht door: Emiel_nl op 16 March 2013, 18:58:36
Dat een ketelwand 20mm dik is, zegt ook niet zoveel, het zijn juist de afsluiters en andere appendages waar het risico is.
Afsluiters zijn bij chloorwagens geen enkel probleem. Die zitten namelijk aan de binnenkant: een onder zeer zware veerdruk werkende ketelklep die als ventiel werkt. Wat aan de buitenkant zit is niet meer dan een hydraulische of mechanische kleplichter plus leidingwerk voor vullen of lossen. Bovendien is dit alles zodanig aangebracht, dat het, als het nodig is, makkelijk kan afbreken. Dat is juist zo uitgedokterd om te voorkomen dat als een ketel op wat voor manier dan ook een schuiver maakt, de kleplichter of wat dan ook, geen schade aan de ketelwand kan maken.
Groetjes,
Emiel