BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: NS1100 op 12 March 2013, 21:50:04
-
Ik had een computergestuurde modelbaan met Rautenhaus en Traincontroller Brons. Echter alles automatisch laten verlopen gaf mij geen enkele voldoening. Ik heb het digitale deel vwb de wisselbesturing afgebroken en heb een schakelpaneel gebouwd. Dit bevalt mij nu uitstekend. Echter er is wel een behoefte om met meerdere treinen handmatig te rijden zonder het overzicht te verliezen maar dan zonder pc. Een ATB dus maar geen automatisme, alhoewel een pendeldienst zou nog wel leuk zijn. Ik zoek dus een systeem wat zonder pc de blokken beveiligd, meer niet. Er kunnen ongeveer 30 treinen rijden, deze hebben zowel Selectrix, DCC als DCC sound decoders. Mijn voorkeur gaat uit naar IR sensors ipv railonderbrekingen.
Ik heb al veel rondgeneusd en gevraagd en heb een stapel folders in huis. Hier vond ik het Lissy syteem van Uhlenbrock wel interessant. Wat ik mij nu afvraag is hoe je met dit systeem een trein exact voor een sein kunt laten stoppen. Het systeem gebruikt volgens mij de afremvertraging van de decoder en regelt dit niet zelf. Dit lijkt me vrij onnauwkeurig.
Wie heeft er ervaring met hetgeen ik wil en heeft hopelijk nog meer mogelijkheden cq. systemen. Ik heb al veel nagevraagd maar helaas verkopers die vergeten vaak iets te vertellen waardoor later blijkt dat zaken die je vroeg helemaal niet kunnen. Ik hoor het liever van ervaringsdeskundigen.
Mogelijk vervang ik het Rautenhaus systeem door het Uhlenbrock systeem. Alhoewel er natuurlijk meer mogelijkheden zijn. Ik sta er voor open.
Groeten,
Henny
-
Door het helemaal doorlezen van de Lissy handleiding (pffff) heb ik inmiddels uitgevonden dat het exact stoppen voor een sein mogelijk is door de IR (Infrarood) ontvangers verder uit elkaar te plaatsen zodat je een rem en stopsectie krijgt. Dit systeem lijkt dus nog steeds een voorkeur te hebben.
Toch wil ik mij hier niet op blind staren en zijn alle tips welkom.
Groeten,
Henny
-
Waarom wil je eigenlijk geen railonderbrekingen? Volgens mij is dat veel goedkoper dan de (alleen door Uhlenbrock leverbare?) IR sensors.
-
Ik heb te vaak fouten gemaakt met het bepalen van de stopsecties. Hierdoor moest ik op een gegeven moment rails gaan vervangen. Tevens vindt ik al dat gesoldeer aan de rails niet echt prettig. Ir sensors is minder ingrijpend, je boort alleen een gaatje. Zit hij op de foute plek dan verplaats je hem gewoon weer. Ook blijft de bedrading met Ir sensors overzichtelijker is mijn mening. Mijn baan is vrij groot (24 sporen op een bepaald gedeelte) en het komt er op neer dat ik een enorme kabelbundel had lopen vanaf elke railonderbreking naar de blokmelders. Bij de Ir sensors heb je alleen maar de ringleiding van Loconet met een kabeltje naar elke sensor.
Maar goed dit is allemaal erg persoonlijk en mogelijk zie ik het helemaal verkeerd dus blijf ik open staan voor tegenargumenten.
Groeten,
Henny
-
Je moet inderdaad aan rails solderen en verplaatsen is 'lastig', beide dingen die waar zijn.
Maar qua bedrading : ieder meldpunt is 1 draad, je hebt nu ook een kabel dus qua aantal maakt het niets.
Komt nog bij dat een bezetmelder tevens dat stuk van stroom voorziet bij 2-rail, dus minder problemen met spanningsverlies, slechte contacten tussen railsecties etc.
Daarnaast heb je veel meer keus en mogelijkheden tot zelfbouw, wat de prijs flink drukt.
-
Ondertussen heb ik ook GamesOnTrack bekeken. Dit zou een mogelijke oplossing kunnen zijn, echter de in te bouwen zender is nog behoorlijk groot (15x28x8 mm) en zal niet in alle locomotieven passen. Dit valt daardoor voorlopig af.
-
Als je niet opziet tegen een flinke partij soldeerwerk, dan kan je ook eens kijken naar mijn inductieve lusdetector.
Die is op het Belgische forum eens ter sprake gekomen, klik (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15526.msg182247.html#msg182247)
-
Mmmh, solderen is niet echt mijn hobby. Maar alle tips zijn welkom en ga dit zeker meenemen in mijn beslissing.
-
Neem de Ecos 2 van ESU ook eens in overweging. Dan heb je geen PC nodig en kun je wel pendelen, zelfs met stops op tussenstations. Ik ben me aan het inlezen aangaande dit systeem. Het lijkt er voor mij op dat het de Ecos 2 óf Koploper wordt (en dan dus wel een PC).
Bijzonder frustrerend is overigens dat als je je registreert bij ESU, je weliswaar toegang krijgt tot hun forum, maar niet tot het gedeelte dat over de Ecos-centrale gaat. Daarvoor moet je zo'n apparaat registreren.
mvg,
Gert
-
Bedenk wel dat je bij die ESU weer gewoon aan bezetmelders vastzit en helaas aan hun eigen Ecoslink protocol...
-
Waarom zou je zonder PC willen werken. Ook met PC zijn er mogelijkheden om toch wel handmatig te rijden, en de PC bepaalde dingen over te laten nemen.
En als je goedkope oplossing zoekt voor terugmelding, die eenvoudig te verplaatsen is dan kun je ook reedcontacten overwegen.
Elke lok een magneetje, hoeft ook niet veel te kosten, en 2 gaatjes in de baan waar de melder moet komen.
Gebruik ze zelf ook. Als er ergens eens een extra melder moet komen b.v. zonder de hele rails af te breken.
Roelco
-
Bedenk wel dat je bij die ESU weer gewoon aan bezetmelders vastzit en helaas aan hun eigen Ecoslink protocol...
Je schrijft 'helaas'.
Wat zijn jouw bezwaren tegen dit protocol?
mvg,
Gert
-
Is het bij de Ecos niet zo dat je gebruik moet maken van DCC decoders met ABC stopsectie om exact te stoppen. Ik gebruik ook nog een paar decoders, zowel DCC als Selectrix die deze voorziening niet hebben. Of heb ik dit mis. Dit was voor mij de reden dat Ecos eigenlijk al was afgevallen.
-
ABC is toch een systeem van Lenz? Of heb ik dat nou mis?
Mocht je gelijk hebben, dan valt Ecos voor mij direct af.
Kan iemand hier uitsluitsel over geven?
mvg,
Gert
-
Ecoslink is een gesloten protocol waar behalve ESU verder niemand iets voor levert. Aansluitingen naar andere systemen zijn er nauwelijks of niet... kijk naar de Loconet interface die er na 2 jaar beloften nog niet is. Met slechts een aanbieder is het ook altijd de vraag hoe lang het gangbaar blijft. Veel open standaarden kennen dat probleem in elk geval minder.
Als ik de Ecoslink terminal (een verdeelstation) vergelijk met bijvoorbeeld een Digitrax UP5 loconet verdeelstation zie ik een mega prijsverschil, maar amper verschil qua functie.
Ik heb niets tegen ESU, maar ik vind de Ecos een idioot duur platform, wat in vergelijking met bijvoorbeeld een Digitrax of Uhlenbrock systeem maar weinig meer kan maar waarvoor wel veel meer geld gerekend word.
-
Wat selectrix betreft : afhankelijk van het aantal loks met zo'n decoder kon het wel eens goedkoper/handiger wezen die loks gewoon om te bouwen naar DCC zodat je een standaard hebt. Daarmee word je keuzevrijheid ineens een stuk groter.
-
Inderdaad denk ik hier wel over om dat te gaan doen.
-
Aansluitingen naar andere systemen zijn er nauwelijks of niet... kijk naar de Loconet interface die er na 2 jaar beloften nog niet is.
Bedoel je deze: http://www.esu.eu/produkte/digitale-steuerung/lnet-converter/
Die is/komt eerdaags op de markt.
mvg,
Gert
-
Ja eindelijk... na ruim 2 jaar aangekondigd te zijn. En al die tijd kon je dus niets kopen behalve EcosLink producten. Dat is mijn punt dus : ESU bepaalt wat jij wel / niet kunt aansluiten.
-
Oke, duidelijk.
Kun jij nog een uitspraak doen over de verplichting om met ABC te werken bij Ecos?
Ik dacht namelijk dat dat nou juist een systeem van Lenz was en dat Ecos je niet verlpicht daarmee te werken.
mvg,
Gert
-
ABC is toch met die diodes? Da's iets wat volgens mij vooral je decoders moeten supporten.
ESU vermeld het hier wel : http://www.esu.eu/support/tipps-tricks/ecos/blockstrecke-mit-bremsabschnitten/
Overigens is reeds gebleken dat het ABC systeem niet echt goed werkt, is hier op het forum al het nodige over gezegd. Hiermee maak je trouwens de boel nog veel gecompliceerder, vraag me af wat dan nog de winst is t.o.v. een simpele PC-gestuurde baan...
-
Hoi,
Het ABC-systeem werkt inderdaad decoderafhankelijk. Staat los van de centrale.
Je bent bij de ECos1 en 2 niet afhankelijk van de ECoS-Link, het apparaat heeft o.a. ook een S88 aansluiting.
Zie technische gegevens (http://www.esu.eu/produkte/digitale-steuerung/ecos-50200-zentrale/technische-daten).
-
De ESU Ecos S88 bus is niet geweldig, zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=20052.5, het 3rail-forum en ESU forum : om enigszins betrouwbaar te werken moet je schijnbaar een lege print als nummer 1 in de keten hangen.
Bovendien geeft Henny aan dat het om een grote baan gaat. Puur S88 is niet echt geschikt voor een grote baan, geeft dan snel storingen, want de S88 bus mag niet te lang worden.
Als je toch per se een Ecos wilt, zou ik wachten tot de Loconet interface uit is en alle ins en outs van dat ding goed getest zijn. En dan gewoon zoveel mogelijk Loconet gebruiken : ben je vrij in keuze van alle apparatuur en is er veel zelfbouw mogelijk.
-
Ik las zojuist dat ABC bij de ESU-decoders alleen werkt vanaf versie 4.0.
En dat heeft de Ecos dus nodig. Zou dus betekenen dat je al je oudere ESU-decoders moet vervangen.
Weet iemand hoe het zit met de Zimo-decoders die Roco tegenwoordig gebruikt? Ondersteunen die ABC-remmen?
Op zich is het wel mooi dat je bij die ESU-decoders middels het instellen van een CV kunt aangeven of de loc moet remmen bij een linker of rechter spoor met een afwijkende spanning. Dat betekent dus dat je een rood tegensein zondermeer kunt passeren.
mvg,
Gert
-
Door de reacties wordt mij nu wel het een en ander langzaam duidelijk. Bedankt daarvoor. Ik denk dat Loconet het wel minimaal zal moeten worden gezien de flexibiliteit en dat je niet merkafhankelijk bent. De Intellibox II lijkt mij op dit moment wel een goede keuze voor de handbesturing, eventueel uit te breiden met handregelaars. Om de juiste blokbeveiliging te kiezen weet ik nog onvoldoende maar via de Intellibox II en Loconet zijn er voldoende mogelijkheden.
Echter het systeem wat ik nu heb Rautenhaus Digitaal gaat dan in de verkoop.
Verder heb ik mij nog verdiept in GamesOnTrack. Hier is per locomotief een zender van €50,- nodig. Deze zender is dus vrij groot en op Youtube staat een filmpje over de inbouw van de zender. Gewoon een rooster uit het dak zagen en daar de zender inzetten, dat nooit natuurlijk. Filmpje is van de fabrikant zelf, maar wie gaat nu zoiets doen. En de totale kosten zijn ook hoger dan een compleet systeem met bijv. de Intellibox en Lissy. Maar het principe van GamesOnTrack vindt ik geweldig.
-
Ik las zojuist dat ABC bij de ESU-decoders alleen werkt vanaf versie 4.0.
En dat heeft de Ecos dus nodig. Zou dus betekenen dat je al je oudere ESU-decoders moet vervangen.
Weet iemand hoe het zit met de Zimo-decoders die Roco tegenwoordig gebruikt? Ondersteunen die ABC-remmen?
Op zich is het wel mooi dat je bij die ESU-decoders middels het instellen van een CV kunt aangeven of de loc moet remmen bij een linker of rechter spoor met een afwijkende spanning. Dat betekent dus dat je een rood tegensein zondermeer kunt passeren.
mvg,
Gert
Mijn Zimo Sounddecoders ondersteunen de ABC remweg.
-
Oke, dat scheelt dan weer dat Zimo dit systeem ook ondersteunt.
En een rooster uit je dak zagen om een zender te kunnen plaatsen?
Hoe verzinnen ze het? O wacht, het zijn Denen daar bij Games-on-Track! 8)
mvg,
Gert
-
De ESU Ecos S88 bus is niet geweldig, zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=20052.5, het 3rail-forum en ESU forum : om enigszins betrouwbaar te werken moet je schijnbaar een lege print als nummer 1 in de keten hangen.
Klopte een tijdje geleden wel, maar dat is in een update voor de ECoS aangepast. Daarna zit er op mijn baan geen lege S88-print meer tussen en werkt het 100%.
Ik las zojuist dat ABC bij de ESU-decoders alleen werkt vanaf versie 4.0.
En dat heeft de Ecos dus nodig. Zou dus betekenen dat je al je oudere ESU-decoders moet vervangen.
mvg,
Gert
Helaas ook weer een interpretatiefoutje. Niet de ECoS heeft het nodig, maar je moet om met ESU decoders ABC te kunnen gebruiken dus een decoder vanaf versie 4 hebben.
Heb hier ook Zimo's ingebouwd en die kunnen al een hele tijd met ABC overweg.
Velen denken dat ABC door de centrale geregeld wordt. Maar dan zou er een terugkoppeling via de rails naar de centrale moeten zijn. Het enige wat er bij ABC gebeurt is dat op de sectie met de diodes het DCC-signaal als het ware verminkt wordt. Het signaal wordt namelijk asymmetrisch en op dat signaal reageert alleen de decoder en niet de centrale.
-
@Fred : goed te horen dat die bug inmiddels toch gefixt is, dan vervalt dat bezwaar. Wel blijf ik lange S88 bussen een risico vinden.
@Henny : Met de Intellibox2 heb je echter weer niet de mogelijkheid om zonder PC geheel automatisch te rijden... althans ik ben het nog nooit tegengekomen. Verder een prima centrale, zeker voor een grote baan.
Geen enkel systeem is zaligmakend, er is geen systeem dat alles kan. Ik ben nu aan m'n derde digitaal systeem en hoewel het een eind komt is het ook niet 'perfect' maar zal het de komende tijd ruimschoots voldoen (zeker met mijn bouwtempo...)
-
@Jab. Met de Intellibox en Lissy sensoren kun je een volledig werkend bloksysteem maken zonder pc. Ook een pendeldienst is mogelijk. Of dit programmeren in de IB te doen is weet ik nog niet. Dit is eigenlijk alles waar ik momenteel behoefte aan heb. En uitbreiding blijft mogelijk mocht ik me bedenken in de toekomst. De software om te automatiseren heb ik en de IB heeft een USB aansluiting.
Mocht ik nog fout denken, ik hoor het graag.
-
@Fred : goed te horen dat die bug inmiddels toch gefixt is, dan vervalt dat bezwaar. Wel blijf ik lange S88 bussen een risico vinden.
Ook het probleem met de storingsgevoelige S88 kabels is inmiddels opgelost. Heb een paar jaar geleden alle lange S88-kabels vervangen door S88-N netwerkkabels en heb sindsdien geen enkele storing meer in de terugmelding gehad.
-
Helaas ook weer een interpretatiefoutje. Niet de ECoS heeft het nodig, maar je moet om met ESU decoders ABC te kunnen gebruiken dus een decoder vanaf versie 4 hebben.
Aha. Dank voor de verduidelijking.
Mvg,
Gert
-
Ik kwam deze vergelijkingssite nog tegen: http://www.digital-bahn.de/info_kompo/software.htm
mvg,
Gert
-
Bedankt voor dit overzicht.
-
Als Je probleemloos wilt pendelen of een schaduwstation wilt,Zou ik Lissy gebruiken.!!
Ik heb bijna een jaar lang probleemloos een pendelbaan gehad met 3 railbussen allen gestuurd door Lissy.
Geschakeld via loconet (TC + uhlenbrock 63410).
Als je alles goed hebt afgesteld hebt er geen omkijken meer naar!!.
Met het pendelen moet je het afremmen en optrekken regelen met de locdecoder,
Maar dat is goed te doen.
Alles is nu afgebroken in verband met een nieuwe baan,Maar om leven in de brouwerij te krijgen
komt het zeker terug in de nieuwe baan.
Groet John.
-
Ok bedankt. Ik zit inderdaad nog steeds in de richting van Lissy te denken. Gezien de wensen die ik heb zou dit moeten voldoen. Heb inmiddels wel uitgevonden dat je ook met Lissy erg nauwkeurig kunt stoppen. Kwestie van extra sensor.
Groeten,
Henny
-
Ja, maar die extra sensor betekent dat je ofwel je decoders in je locs moet vervangen ofwel ze van een tweede decoder moet voorzien. Even afgezien van de vraag of er voldoende ruimte voor is vraag ik me af of dat goed gaat. De Lissy-decoder zou dan volgens mij in ieder geval niet óók met de motor verbonden moeten worden. Daarnaast moet dat zendertje toch zicht op de baan hebben? Dus moet er dan toch een opening onderin de loc zitten? Of is het zendertje een aparte eenheid die met draadjes aan de decoder zit?
Voor mij zou vervangen van alle decoders door Lissy-decoders geen optie zijn. Het aanbrengen van een tweede decoder heel misschien wel, mits dat technisch kan. Wie weet dat?
mvg,
Gert
-
Lissy werkt met alle bestaande decoders, dus locs ombouwen hoeft niet. Wel moet er onder de kop van de locomotief een Infrarood zender worden gemonteerd, plak je er zo onder, deze wordt op de railspanning aangesloten en zend het adres, snelheid en treintype uit naar de Lissy sensors. Zodoende weet het systeem altijd waar welke trein zich bevindt. Deze IR zender is zo klein dat past altijd. Hij kost €60,- per 5 stuks.
Groeten,
Henny
-
Je hebt geen extra sensor nodig,door de snelheid en het afremmen regelen, kan je de loc precies laten stoppen waar je wil!
je kan ook nog wat rommelen met de afstand van de sensor ten opzichte van de stopplaats.
Des te hoger de snelheid des te verder de sensor.Bij mij stopte ze 1 cm van het stootblok!(kwestie van afstellen)
Je hoeft geen andere decoders te gebruiken.De lissy decoder gaat onder de lok en krijgt zijn hetzelfde adres als de locdecoder.
Het voordeel is ook bij een pendelbaan dat andere loks ook gewoon over de pendelbaan kunnen rijden.
Alleen de geprogrammeerde loks gaan dus pendelen.
Ik vind het een geweldig betrouwbaar systeem ( Ik heb geen aandelen) ;)
Groet John.
-
In de beschrijving stond dat wanneer je exact voor een sein wilt stoppen zonder gebruik te maken van de geprogrammeerde remsnelheid in de decoder dan heb je die extra sensor nodig. Je hebt dan een rem en stopsensor. Net als bij een railonderbreking. Er staan ook diverse situaties bij getekend. Maar zoals je al zegt, noodzakelijk is dit niet, dan stopt de loc met zijn eigen vertraging en dat zul je moeten afstellen. Bij een sensor extra hoef je niets in te regelen, hij stopt dan direct bij de tweede sensor.
Goed om te horen dat het een betrouwbaar systeem is.
Groeten,
Henny
-
Dank voor jullie antwoorden Henny en John! (y)
Hoe zorg je dat het zendertje hetzelfde adres krijgt als de decoder in de loc?
Want ik begrijp dat je 'm gewoon aan de railspanning kunt verbinden en er dus geen verbinding is met de decoder in de loc.
En klopt het dat je de Lissy-ontvangers nu via de L-net adapter ook kunt verbinden met de Ecos2-centrale?
mvg,
Gert
PS: En hoe maak je het treintype kenbaar aan de Lissy-zender?
-
Henny,
Dat wist ik ook niet van die extra sensor.Het afstellen is zo gebeurt en het is nog leuk om te doen ook.
Ik heb wel de waarden van de decoder gelijk opgeschreven zodat als er iets gebeurd ik het zo weer in kan vullen.
Gert
Dat van de ecos weet ik niet,Misschien weet een ander dat.
De lissy decoder sluit je met twee draden aan op de linker en rechter contact (wiel Rails)
En dan geef je gewoon in cv 1 Nog een keer je Locadres Bijv 80 dan is de lissy decoder ook 80.
Groet John.
-
Bedankt John. Ik snap het. Vergelijkbaar met een functiedecoder voor een stuurstandrijtuig.
Maar wat ik niet snap is hoe Lissy dan het treintype kan weten?
Dat moet je toch op de een of andere manier in die decoder invoeren?
mvg,
Gert
-
Gert zo ver was ik ook nog niet.Ik heb er alleen mee gependeld .:)
Op de site van Hobbytime kan je de Nederlandse beschrijving lezen.
Groet John.
-
Dank voor de tip.
Meteen voor mede-geïnteresseerden: http://www.hobbytime.nl/merken/uhlenbrock/
mvg,
Gert
-
Denk dat ik me ook is in Uhlenbrock ga verdiepen,
Rij nu met ecos bevalt opzich goed, maar het lissy systeem en uhlenbrock control panel lijken me erg leuk en wat ik ook zoek idd stoppen e.d.
Leuk draadje dit.
Mvgr,
Dominique
-
Het treintype geef je in als CV waarde 1 t/m 4 in de Lissy Infrarood zender. Dus ICE=1, Goederentrein=2 enz... Dit wordt doorgegeven via de IR Sensors in de baan aan de centrale. Dus de centrale weet exact welke trein in welk blok is. Ik denk wel dat dit alleen werkt met de Intellibox. Je kunt overigens ook wagons detecteren door hier een zender onder te plakken, mits deze stroomafnemers hebben.
-
Op zich worden die waardes dus uitgelezen en door de ontvanger via Loconet naar de centrale gestuurd.
In theorie zou de Ecos er dus wel iets mee kunnen. Alleen zeer waarschijnlijk nog niet met de huidige software.
Ondertussen zag ik in de nieuwtjesfolder van Uhlenbrock staan dat de de Lissy-decoders/zenders vanaf nu allemaal ook RailCom uitzenden. Naar ik aanneem gaat dat RailCom-signaal niet door het infrarode licht, maar gewoon door de rails.
Dit maakt het dan volgens mij ook mogelijk om bij oudere decoders die nog geen RailCom mogelijkheid hadden deze functie alsnog toe te voegen. Als dat werkelijk het geval is, dan vind ik dat buitengewoon goed nieuws! Het betekent namelijk dat je ook je locs/treinstellen die bijvoorbeeld een 'oude' Losound 3.5 decoder (= zonder RailCom) nu toch dankzij deze toe te voegen decoder op het beeldscherm van je Ecos herkenbaar kunt maken.
Dat zeg ik toch goed? Zou iemand met meer verstand van deze systemen dit kunnen bevestigen dan wel ontkrachten?
mvg,
Gert
-
Op de ESU-site (http://www.esu.eu/en/products/digital-control/lnet-converter/) vond ik dit: For the first time, it is possible to connect Uhlenbrock® or Digitrax® handheld throttles directly to the ECoS or Central Station 60212 „Reloaded", thanks to the ESU L.Net Converter. Additionally, you can continue to use or integrate the infra-red Lissy® devices as well as feedback devices which support the well-known Loconet® communication protocol.
Lissy kan dus in ieder geval signalen via de L.Net converter melden aan de Ecos centrale.
De vraag is nu: Kun je dan met die signalen ook rembevelen en te schakelen wisselstraten op de centrale in werking zetten?
mvg,
Gert
-
Heb ik ook nog niet gevonden. Bij de IBII beschik je over een stukje interne software om een pendeldienst te programmeren met Lissy detectors. Misschien is het verstandig je in dit geval alles bij 1 merk te houden.
-
De Ecos heeft ook pendelsoftware aan boord.
Groot nadeel van de IBII vind ik dat dat apparaat geen sporenplan kan weergeven en geen interactief touchscreen heeft.
Uhlenbrock loopt daarmee erg achter.
mvg,
Gert
-
Mee eens.
-
Op de ESU-site (http://www.esu.eu/en/products/digital-control/lnet-converter/) vond ik dit: For the first time, it is possible to connect Uhlenbrock® or Digitrax® handheld throttles directly to the ECoS or Central Station 60212 „Reloaded", thanks to the ESU L.Net Converter. Additionally, you can continue to use or integrate the infra-red Lissy® devices as well as feedback devices which support the well-known Loconet® communication protocol.
Tja, als ze nou dat ding eindelijk ook eens zouden leveren...... :( :-X
Mvg,
Henk
-
Momenteel ben ik de handleiding van de Ecos aan het lezen. Ja dat sporenplan is natuurlijk ook wel comfortabel. Maar kan hij overweg met de data die Lissy verzendt. Nog niet gevonden.
Het touchscreen spreekt mij ook wel aan.
De keuze wordt er niet gemakkelijker op.
Groeten,
Henny
-
Of de Ecos ook met die dat overweg kan heb ik ook niet kunnen vinden in de handleiding, maar die handleiding is geschreven voordat de L.Net Converter werd aangekondigd. Ik vermoed dat er een nieuwe software-update voor de centrale aan zit te komen. Op de website van ESU wordt immers nadrukkelijk bij de L.Net Converter vermeld dat Lissy ermee werkt. Dat zou geen enkele zin hebben als de centrale er vervolgens niks mee kan. Ik heb dus goede hoop!
Lijkt mij een hele goede combinatie.
mvg,
Gert
-
Heb je dan al ergens gelezen of gehoord wanneer ze die L.net Converter eindelijk gaan leveren? Ik heb er op het ESU-forum al naar gevraagd, maar nog geen antwoord gekregen.... :-\
Ben zelf ook benieuwd wat die Converter kan, vooral of je d.m.v. die L.net Converter de signalen van Loconet terugmelders via de S88LN van Rosoft aan de ECoS kunt doorgeven.
Mvg,
Henk
-
Ondertussen heb ik dagen handleidingen zitten lezen. Het lijkt er op dat de IBII toch wel veel meer in zich heeft dan de ECOS2. Dit kan er aan liggen dat Esu de zaken minder duidelijk c.q. minder uitgebreid uitlegt dan Uhlenbrock.
Zo heb ik bij de Ecos2 niet kunnen vinden, ook niet met de L.Net converter, dat locnamen via Lissy of Railcom worden overgenomen en zichtbaar gemaakt in het sporenplan, toch, zonet gevonden, en dat er ook niets mee gedaan kan worden zoals een hoorn laten klinken op een bepaalde plaats. Bij de IBII kun je hier wel allerlei functies aan koppelen. Ook het bloksysteem zonder pc zoals de IBII heeft heb ik bij de Ecos2 niet kunnen vinden. En ga zo maar door.
Hopelijk kan iemand hier wel iets zinnigs over zeggen. In het Esu forum kan ik nog geen vragen stellen, je wordt eerst gecontroleerd en dat duurt een paar dagen. Niet echt klantvriendelijk hoor.
Verder vindt ik de gebruiksvriendelijkheid van de Ecos2 dan wel weer een stuk fijner dan de IBII.
Afijn ik ben er nog lang niet uit welke het gaat worden.
-
Tja, als ze nou dat ding eindelijk ook eens zouden leveren...... :( :-X
Mvg,
Henk
Is hij niet gewoon leverbaar dan. http://www.decodershop.com/Webwinkel-Product-5264382/Loconet-adapter.html (http://www.decodershop.com/Webwinkel-Product-5264382/Loconet-adapter.html)
-
Gevonden in de catalogus.
Zusätzlich können
auch Schaltmodule, Rückmeldebausteine
oder die Infrarotbausteine Lissy® in einem
ESU System sinnvoll integriert und weiterverwendet
werden. Da die vorgenannten
Bausteine das bekannte Loconet®-
Protokoll zur Kommunikation verwenden,
implementiert der L.Net converter einen
sogenannten Loconet™ „Master“ und
übersetzt die dort empfangenen Befehle
und schickt sie über den ECoSlink zur ESU
Digitalzentrale.
-
Oke, dat is goed nieuws! Het zou dus moeten werken, want ESU ondersteunt het gewoon.
Nu is het wachten dus op de uitlevering van de L.Net Adapter en de eerste ervaringsberichten.
Wat overigens buitengewoon vervelend is is dat je op het ESU-forum alleen maar volledige toegang krijgt met een Ecos-registratienummer. Heb je die centrale dus (nog) niet en wil je je alleen maar oriënteren, dan kun je het specifieke forum-onderdeel dat over die centrale gaat niet zien. Dat je er geen berichten mag plaatsen zou ik nog kunnen begrijpen, maar je mag er zelfs niet lezen dus...
mvg,
Gert
-
Bang voor concurrentie ??? Beetje bekrompen, maar ala... En dat die L.Net op zich laat wachten... heeft vast met licentie problematiek te maken. De firma DigiTrax is zo goed als onbereikbaar voor Europeanen, daarnaast is er in Europa al een grote licentiehouder entevens nummer 1 concurrent in Duitsland... Uhlenbrock. Het zou mij helemaal niets verbazen als die een vinger in de pap heeft in het niet verstrekken van de licentie...
Grtzz,
Karst, die wonder boven wonder de heer 'AJ' twee keer in eigen persoon heeft gesproken en daarbij een hobby ( producent ) licentie heeft weten te bemachtigen... ;)
-
En wie is de almachtige 'heer AJ'?
mvg,
Gert
-
De eigenaar van DigiTrax en geestelijk vader van LocoNet...
A.J. Ireland
-
Aha. Wel een beetje vreemd trouwens dat DCC door vele merken ondersteund wordt, maar dat je dan voor zoiets essentieels als LocoNet een 'geestelijk vader' hebt die kennelijk naar eigen goeddunken licenties verdeelt...
Dan vind ik Bernd Lenz toch een stuk sympathieker!
mvg,
Gert
-
Ja...
Je kunt veel van Lenz en zijn producten zeggen en vinden, hij heeft 'zijn' DCC en XPressNet heel netjes in het public domain gegeven. Dwz licentieloos ter beschikking gesteld ! (y)
Overigens is ESU geen haar beter als DigiTrax met hun eigen bus-oplossing ( Ecos-Link) .... en het protectionisme dat achter de Ecos-website/forum zit...
Grtzz,
Karst
-
Dat bedoel ik dus: Bernd Lenz gunt het het gewoon iedereen! Zonder hem was er geen DCC geweest, denk ik.
Daar mogen we hem dus wel dankbaar voor zijn.
Wat dat protectionisme betreft: Ik heb ESU daar over gemaild en hen gevraagd hoe ik als potentiële koper dan kennis moet nemen van de mogelijkheden van hun centrale? Let wel: Ik koop jaarlijks de Miba Digital-special en lees twee Nederlandse, een Belgisch, een Deens en twee Duitse modelspoorbladen. Dus als ik daar alleen maar algemene artikeltjes in vind die globaal beschrijven wat ik ook al in de catalogus en op de ESU-website kan lezen, waar moet ik dan mijn informatie vandaan halen?
Waarschijnlijk staat er een schat aan ervaringsberichten op dat afgeschermde deel van het ESU-forum. Eerlijk gezegd vind ik het ronduit belachelijk dat ik dat niet mag lezen... :-\
mvg,
Gert
-
Op 4 MEI geeft de importeur van de Ecos een demonstructie bij Bentink Apeldoorn.
-
Ook zo'n achterhaald concept: Importeur.... Iedereen ( winkel ) in Duitsland kan rechtstreeks bij ESU/UHlenbrock kopen...
'Wij' hebben zo nodig een 'distributeur' ( TSD ) met VERPLICHTE afname via dat kanaal nodig... Scheelt in NL dus zowieso een procent of 5 a 10... Open Europa ?? Dacht het niet. Dat het wel kan en mag bewijzen Fleischmann en Roco... Direct af fabriek naar de winkel. Er loopt alleen een vertegenwoordiger rond hier...
Grtzz,
Karst
-
@Karst: En wat doet die vertegenwoordiger dan (behalve rondlopen)?
@NS1100: Dank voor de tip! (y)
mvg,
Gert
-
Ook niks volgens mij ;) ;D :P
-
Op 4 MEI geeft de importeur van de Ecos een demonstructie bij Bentink Apeldoorn.
Inderdaad, kijk maar hier (http://www.wentinkwebshop.nl/).
Er staat dus niet dat de L.Net Converter daar te zien zal zijn of gedemonstreerd zal worden. Maar je kunt het natuurlijk vragen....
Wat die licentie betreft: we weten niet of Mr. AJ die niet afgeeft, of er zoveel geld voor vraagt, dat ESU dat niet wil betalen.
Het ware te wensen, dat Mr. AJ wat meer oog had voor het nut van integratie van digitale systemen.
Mvg,
Henk
-
Die L.Net converter lijkt toch helemaal productieklaar te zijn.
Foto's tonen een echt apparaat en niet een gephotoshopt ding.
Ik ga eens kijken wat ik voor reactie krijg als ik het rechtstreeks aan ESU vraag.
mvg,
Gert
-
Ben idd benieuwd... ;)
En licentie is goedkoop: 0.5% van de prijs waarvoor je het aan een evt. wederverkoper of klant verkoopt.
rtzz,
Karst
-
Dat bedoel ik dus: Bernd Lenz gunt het het gewoon iedereen! Zonder hem was er geen DCC geweest, denk ik.
Daar mogen we hem dus wel dankbaar voor zijn.
Wat dat protectionisme betreft: Ik heb ESU daar over gemaild en hen gevraagd hoe ik als potentiële koper dan kennis moet nemen van de mogelijkheden van hun centrale? Let wel: Ik koop jaarlijks de Miba Digital-special en lees twee Nederlandse, een Belgisch, een Deens en twee Duitse modelspoorbladen. Dus als ik daar alleen maar algemene artikeltjes in vind die globaal beschrijven wat ik ook al in de catalogus en op de ESU-website kan lezen, waar moet ik dan mijn informatie vandaan halen?
Waarschijnlijk staat er een schat aan ervaringsberichten op dat afgeschermde deel van het ESU-forum. Eerlijk gezegd vind ik het ronduit belachelijk dat ik dat niet mag lezen... :-\
mvg,
Gert
Er staat heel erg veel op het Esu forum, met name in het duitse forum!
Nu zit ik even over de L.net adapter te zoeken..
Heb nog niet gevonden of een Lissy systeem erop werkt, maar ze zeggen wel dat je een IB 2 via de adapter op de ecos kan aansluiten.... ???
Zal me nog beetje verdiepen erin, hoe de teksten hier te krijgen....
-
....maar ze zeggen wel dat je een IB 2 via de adapter op de ecos kan aansluiten.... ???
Lijkt me een wel erg dure rijregelaar.... :-X :-X en een tamelijk zinloze toepassing ::)
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Volgens de beschrijving op deze (http://www.onlinehobbyshop.de/LNet-converter-zum-Anschluss-von-Handreglern-und-Rueckmeldemodulen-an-ECoS-oder-CS-Reloaded) Duitse site, werkt Lissy samen met de ECoS via de LNET-adapter en is de LNET-adapter ook leverbaar.
-
Waaruit leid jij nu af dat hij ook daadwerkelijk leverbaar is?
Ik zie Q1 staan. Maar ik zie geen voorraad-indicatie of iets dergelijks.
Of kijk ik nou helemaal verkeerd?
mvg,
Gert
-
Hoi Gert,
Sorry, zie nu pas dat ik in de tekst het woord ''binnenkort'' vergeten had. Dus daar had moeten staan "is ook binnenkort leverbaar". Gisteren zag ik, dat wanneer je de adapter in je winkelmandje deed, dat er dan aangegeven werd: ''Q1 2013''. Volgens mij betekent dat ''1e kwartaal 2013".
-
Dat zou dan toch goed nieuws zijn aangezien Q1 nog maar twee weken duurt.
Als het goed is duiken dan dus de eerste ervaringsberichten binnenkort op.
mvg,
Gert
-
Hoi Gert,
Helaas wordt er wel vaker melding gemaakt dat iets binnenkort leverbaar is, maar dat het dan toch weer uitgesteld wordt. :(
Ik ga eens even op het ESU-forum neuzen, of er eventueel al iets te vinden is over ervaringen met de LNET-adapter.
-
Graag! Ik kreeg een reactie van ESU op mijn verzoek mij volledig toegang te verlenen tot hun forum:
Dear Sir,
Thank you for your email and your interest in purchasing an ECoS command station.
We gladly like to make your decision to buy an ECoS as easy as possible. Please understand that the ECoS forum is a technical forum in the first place, where general opinions and experience values about the ECoS aren´t discussed.
We recommend to visit your local ESU dealer who surely can give you an introduction and some advise about the device.
We hope we could help you.
Best regards
ESU electronic solutions ulm GmbH & Co. KG
ESU Support team
Ondertussen maken ze het mij helemaal niet zo 'easy as possible'. Ik heb ze nu verdorie twee keer gevraagd om mij volledig toegang te geven tot hun forum en ze vertikken het gewoon. Pas als je hun centrale gekocht heb, mag je lezen wat de ervaring van anderen ermee is! Ik vind dit buitengewoon klantonvriendelijk.
mvg,
Gert
-
Dan niet kopen dus.
Leest Patrick Danckaert van TSD nog mee op dit forum, misschien kan hij een tijdelijke inlog regelen.
Maar klantvriendelijk is het allemaal niet, nee. (Zien we wel vaker in kleinetreintjesland. Kleine treintjes, lange tenen?)
-
Hoi Gert,
Helaas nog geen berichten op het ESU-forum die er op duiden dat hij al afgeleverd is. Wel berichten van gebruikers met vragen zoals "Wat kan de L.NET-adapter?" en "Wanneer komt dat ding?".
-
Dank voor jullie reacties. Zou je het in de gaten willen houden Fred? En een berichtje hier willen plaatsen als het ding eindelijk echt verkrijgbaar is?
Wat betreft: Dan niet kopen dus.
Dan zou ik zélf lange tenen hebben he? 8)
Voorlopig lijkt de Ecos me de meest complete centrale, op de voet gevolgd door de Viesmann Commander.
Natuurlijk is de Z21 van Roco ook heel modern, maar die staat nog zozeer in de kinderschoenen dat daar op overstappen me nu niet handig lijkt. Zoals eerder gezegd denk ik dat Uhlenbrock qua mogelijkheden en techniek wel veel biedt, maar qua gebruiksvriendelijkheid achter loopt. Van Lenz verwacht ik eigenlijk geen nieuwe centrale meer. Na járen eindelijk een nieuwe handregelaar en dat is het dan wel.
Overigens zag ik dat Z21 wel met Loconet werkt, dus kennelijk hoeft zo'n licentie helemaal niet zo'n struikelblok te zijn.
Laat ze daar in Ulm nu maar eens een beetje haast maken met de implementatie van Loconet voor Ecos!
mvg,
Gert
-
Hoi Gert,
Ik houdt het in de smiezen. Ook omdat ik de L.NET-adapter in de Encyclopedie wil gaan opnemen.
-
Ik ga eens kijken wat ik voor reactie krijg als ik het rechtstreeks aan ESU vraag.
En inmiddels reactie van ESU:
Dear Sir or Madam,
Dear model railway fans,
thank you for your email. The article desired will be probably available again within calendar week 27. As we also depend on our suppliers we are currently not able to give you a hundred precent certain delivery information.
We kindly ask you for your patience and kind understanding.
Best regards
ESU electronic solutions ulm GmbH & Co. KG
Sales team
Twee dingen vallen mij op: 'Available again' suggereert dat het apparaat al beschikbaar is geweest. Ik weet toch voor 99,99% zeker dat dat niet het geval is.
En verder is week 27 in mijn agenda de eerste week van Q3...
Ze blijven dus maar uitstellen! :(
mvg,
Gert
-
Fishy.... :-X :-X
-
Voor mij is het heel simpel: Ik koop geen Ecos zolang Loconet niet ondersteund wordt!
Heb sowieso geen haast, maar het lijkt me bijzonder frustrerend voor de eigenaren van een Ecos die nu al zo lang wachten.
In de tussentijd wordt de Z21 van Roco natuurlijk wel verder ontwikkeld. Dat apparaat ondersteunt wél Loconet.
Als daar software voor komt die wisselstraten, schaduwstations en het exact remmen voor seinen kan regelen, dan heeft ESU er absoluut een zware concurrent bij.
mvg,
Gert
-
In de categorie opgevoerde gameboy vind ik het Märklin CS3 eigenlijk aantrekkelijker dan die Ecos Gert. Leutert tegenwoordig ook DCC, werkende S88, de nodige automatisering aan boord. Niet goedkoop, maar dat is die Ecos ook niet.
Nu hoef ik geen opgevoerde gameboy. Toevallig recent een LZV100 voor weinig gescoord. Lekker basaal, 5A stroom en zelfs tweedehands een stuk betrouwbaarder dan die baal plastic van ESU. ;D Die Nespressoli van Karst en Wim eraan en Henk heeft zijn spullen voor de nieuwe baan.
-
Die Nespressoli
;D ;D ;D 8) (y)
-
Die CS3 is inwendig toch nagenoeg hetzelfde als dat apparaat van ESU?
Met het verschil dat dat grijze plastic van Märklin er nogal goedkoop uitziet en je bij ESU voor hetzelfde geld in ieder geval plastic met iets meer uitstraling krijgt! 8)
De Ecos ondersteunt overigens ook S88. En heeft ook flink wat automatisering aan boord. Waaronder een programma voor 8 pendeltrajecten, waarbij de trein ook nog eens op tussenliggende stations kan stoppen. Verder kun je ook wisselstraten programmeren. Het enige waar ik nog mee zit is hoe je treinen exact voor seinen kunt laten stoppen en ervoor kunt zorgen dat tegenseinen die rood staan gewoon gepasseerd worden.
Het alternatief is inderdaad verder gaan met mijn Lenz-spulletjes. Het lullige is alleen dat ik dan twee keer 30 euro mag aftikken voor de software-update van mijn handregelaars als ik alle functies van moderne decoders wil bedienen. En dat is dan nog exclusief de verzendkosten naar Duitsland en de verzendkosten retour ons Kikkerlandje.
Kortom: zowat 100 euro om de boel weer up to date te krijgen. En dan zal je zien dat er in 2014 wéér een update komt...
Waar is de tijd gebleven dat ik gewoon naar Krommenie reed en onder het genot van een bakkie koffie mijn spullen werden geupdate voor 25 gulden? Ja Henk, dat was een tijd dat importeurs wel degelijk meerwaarde boden!
Snap je wat ik bedoel: Lenz maakt degelijke spullen. Maar het is niet bepaald meer state of the art. En updaten kostte je iedere keer aardig wat geld. Terwijl een update bij die 'opgevoerde gameboys' gewoon gratis via het internet gaat.
mvg,
Gert
-
Ja, maar al die updates zijn dan ook volstrekt overbodig. ;D
Het CS3 is inmiddels toch wel een andere weg opgegaan dan de Ecos Gert. Als je iets in die categorie zoekt, zou ik in ieder geval de specificaties van het apparaat bestuderen. En persoonlijk vind ik de uitstraling eigenlijk juist luxueuzer en degelijker, maar dat zal wel een kwestie van smaak zijn.
En voor serieus automatiseren schiet het nu eenmaal al gauw tekort. Als ik jou wensen zo lees, dan toch maar een automatiseringsprogramma. Mijn aanbod om de boel helpen in te stellen van jaaaaaaaaaren geleden staat nog steeds. ;)
-
Inmiddels is het hele plan voor een Nederlandse baan compleet overboord.
De Vikingen winnen bij mij Henk! :)
Ik zal eens meer gaan lezen over de CS3.
En wat betreft dien overbodige updates: Probeer dan maar eens met de één na laatste update van Lenz een moderne sound decoder alles te laten doen. Daarmee krijg je echt niet alle functies aan de praat.
mvg,
Gert
-
Nee, maar dat is dan ook het laatste dat ik wil. Ik hoef alleen maar een knop om het geluid uit te kunnen zetten in de gevallen dat een model alleen met sounddecoder wordt geleverd. Al te uitgebreide lichteffecten hoef ik ook niet. Met een MM als handregelaar sowieso geen enkel punt trouwens.
-
Gert,
Op marklin.nl zijn seminars voor de CS3 aangekondigd. Iets voor jou? Kun je gelijk moeilijke vragen stellen ;D
Marius
-
Ik heb na alles op een rijtje te hebben gezet en veel handleidingen te hebben gelezen een keus gemaakt. Het wordt de Ecos 2.
Waarom:
- Een volledig automatische baan gaf mij geen voldoening, dus voor mij geen volledig automatische software meer.
- Mijn huidige systeem is niet voldoende geschikt voor volledige handbediening of ik moet flink investeren, dan maar liever investeren in een moderner systeem.
- Een of meerdere pendeldiensten moet wel kunnen, en is ook leuk.
- De centrale moet gebruiksvriendelijk zijn voor handbediening. Snel kiezen van locomotieven.
- Schakeltableau is ook nooit weg.
- Aanraakscherm lijkt me erg handig.
- Kleurenscherm geeft toch wel een beter overzicht dan bijv. de IB2.
- Het locbeeld moet getoond worden, dit op verzoek van een Zwitserse vriend die wel eens komt rijden. Hij moppert altijd dat hij de locomotieven niet uit elkaar kan houden, en Ned typenummers zeggen hem als zwitser niets.
- Blokmelding met Lissy of Railcom moet mogelijk zijn, je weet maar nooit wat ik later toch weer wil automatiseren.
- Smartphone als handregelaar moet kunnen. Alhoewel de Android app er nog niet uit ziet.
Dat Loconet er nog niet is heb ik nu nog geen last van, dit komt vast wel eens.
Z21 viel af vanwege mijn grote aantal Selectrix decoders die niet worden ondersteund. Tevens heb je hier nog niet de beschikking over 2 handregelaars zoals bij de IB2 en Ecos2. De app op Android vindt ik wel erg gebruiksvriendelijk en mooi er uit zien.
Groeten,
Henny
-
Goed dat je je afwegingen met ons deelt. (y)
Kun je misschien een linkje geven naar een website waar die apps te zien zijn?
Ik ben daar wel benieuwd naar.
mvg,
Gert
-
https://play.google.com/store/search?q=z21&c=apps (https://play.google.com/store/search?q=z21&c=apps)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ecos.train&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5lY29zLnRyYWluIl0. (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ecos.train&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5lY29zLnRyYWluIl0.)
Dit is de Android uitvoering via Internet maar je kunt ze ook rechtstreeks op je Android toestel installeren vanuit de Play Store.
Groeten,
Henny
-
Dank voor de link. Ja, dat kan grafisch gezien nog een stuk beter. Maar het is wel een interessante ontwikkeling.
mvg,
Gert
PS: Hier heeft iemand een app draaien op zijn smartphone én tablet: http://www.youtube.com/watch?v=7TrKq6GtqWE
-
Tot nu toe bestuurde ik ook TrainController via de Smartphone. Deze had geen App maar werkte gewoon via Internet explorer. Inloggen met een IP adres, dat was alles. Alle functies van de pc waren beschikbaar op de Smartphone. Erg mooi gemaakt. Maar goed ik stap nu over op een ander systeem dus dit is verleden tijd.
Maar dit zijn inderdaad interessante ontwikkelingen.
Groeten,
Henny
-
De Ecos2 is inmiddels aangeschaft bij Bentink Apeldoorn. Ik kreeg er direct een cursus bij en de Ecos werd gebruiksklaar gemaakt, zoals diverse instellingen en plaatsen van de backup accu's. Ook was er koffie of thee. Dat was een prettige service en thuis kon ik gelijk aan de slag, wel zo prettig.
Mijn ervaringen volgen binnenkort.
Groeten,
Henny
-
Nou dat klinkt erg goed Henny.
Veel plezier met het ontdekken van het apparaat.
En jouw ervaringen zal ik hier zeker volgen!
mvg,
Gert
-
...Ook was er koffie of thee. Dat was een prettige service en thuis kon ik gelijk aan de slag, wel zo prettig.
Idd, top toko daar sinds Marcel de winkel heeft overgenomen (y) (y) (y)
@Henny, succes met je aanwinst !
Grtzz,
Karst
-
Even een eerste indruk van de Ecos2. Deze is niet veel anders dan wat ik in dit forum heb gelezen.
Het eerste wat zeker opvalt is de gebruiksvriendelijkheid. Ik zit op zolder en de handleiding ligt beneden. Ik heb hem nauwelijks nodig gehad, het wijst zich allemaal vanzelf. Alleen om de plaatjes van de locomotieven in de Ecos2 te krijgen had ik de handleiding nodig. Ik heb op zolder geen utp aansluiting wel wifi. Ik heb via de pc op zolder daarom een oude router aangesloten en deze als switch gebruikt. De plaatjes haal ik via de pc van het internet en blaas ze vervolgens via de webpagina van de Ecos2 en de router naar de Ecos2. Zelfs mijn smartphone kan nu via deze tweede wifi router de baan besturen. Via de router beneden gaf wat problemen doordat het signaal dan net iets te zwak is.
Het enige wat nog niet wil lukken is om een stabiele baanspanning te krijgen. Deze staat op 18 volt maar de ledverlichting van alle 28 wagons flikkerde behoorlijk, ondanks dat ze allemaal een elco aan boord hebben. Wanneer ik nu het Motorola protocol aanzet met assymetrische spanning dan wordt het een stuk minder. Ik heb er dikker luidsprekerkabel aan gezet maar dat maakte niet uit. Op dit moment dus nog een wazig probleempje.
Verder had ik een keer een hanger en moest hem opnieuw opstarten, net een pc :o
Ook 1 locomotief loopt nu niet meer goed. Deze staat te hakkelen en rijdt niet weg. Opnieuw programmeren heeft niet geholpen. Dit is een DCC decoder met Susi sound decoder. Probleempje voor later.
Het was een hele, overigens leuke, klus om 31 locomotieven met plaatje en soundfuncties in te voeren maar de grootste klus is nu geklaard.
Al met al werkt het allemaal zeer comfortabel en na 2 dagen gebruik ben ik er helemaal mee vertouwd. En startproblemen heb je natuurlijk altijd.
Groeten,
Henny
-
Dat klinkt alvast heel goed Henny. Ander goed nieuws in natuurlijk dat jij nu wél volledig toegang tot het ESU-forum hebt, omdat je het ECOS-nummer kunt gebruiken. Wellicht eens op dat forum kijken wat de oorzaak kan zijn van die niet stabiele spanning?
mvg,
Gert
-
Inmiddels weer wat verder gekomen. Ik wordt wel steeds enthousiaster hoe gemakkelijk het allemaal gaat met de Ecos. Het knipperen is voor een deel opgelost. Blijkbaar heeft dit te maken met het Motorola protocol. Ik heb hier wat over gevonden in het forum. Het is belangrijk dat de locverlichting aan de blauwe draad wordt aangesloten. Ik heb een aantal locs waarbij dit niet kan, zoals de V200 van Fleischmann met ESU Sounddecoder, daar zitten de lampjes vast aan het chassis. Deze heb ik losgemaakt en vervolgens een geïsoleerde opstelling gemaakt. Het gevolg was dat ze nu op de normale spanning branden maar nog niet geheel flikkervrij zijn. Bij andere locs is het wel gelukt (Selectrix decoder) en branden ze nu strak. Mogelijk is er nog een verschil in decoder.
In de wagons met led's moet waarschijnlijk een grotere elco geplaatst worden.
Momenteel ga ik verder met het schakelen van de wissels via het touchscreen van de Ecos, daar heb ik een nieuw draadje voor geopend:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,51651.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,51651.0.html)
Voor de normale gebruikservaringen ga ik hier verder.
Groeten,
Henny
-
Dus dat probleem zou dan vermoedelijk niet spelen als je het Motorola-protocol niet gebruikt?
Het klopt toch dat je ervoor kunt kiezen om af te zien van het gebruik van bepaalde protocollen?
mvg,
Gert
-
Je kunt inderdaad elk protocol aan of uitschakelen. Echter bij het uitschakelen van het Motorola profiel, wat ik overigens niet gebruik, wordt het flikkeren veel erger. Die heb ik dus weer aangezet met asymmetrische spanning.
Ik ga nog wel grotere elco's in de wagons met ledverlichting plaatsen, dit helpt wel wat en ik denk dat het flikkeren dan acceptabel zal zijn.
Verder weet de leverancier ook geen oplossing en het probleem wordt nu doorgespeeld aan de fabriek.
Aan de baan kan het ook eigenlijk niet liggen want met mijn oude systeem is er niets van enige flikkering van de verlichting te ontdekken.
Op dit moment is dit dus nog een minpuntje aan de Ecos2, maar ondanks dit probleem blijf ik toch wel enthousiast.
Groeten,
Henny
-
Vandaag heb ik via de leverancier bericht van Esu gehad. Kort gezegd knipperen led's altijd een beetje bij gebruik van de Ecos2. Dit is wel te verbeteren door de blauwe draad in loc's te gebruiken maar helemaal weg gaat het niet. Ik heb nog vele locdecoders die geen blauwe draad hebben. Deze zal ik moeten vervangen.
Het gekke is dat mijn oude systeem nooit knipperende led's heeft gehad.
Er is mij wel aangeboden om de Ecos bij de fabriek te laten controleren, maar als het echt een fout is heb ik recht op een nieuwe want hij deed dit nieuw uit de doos. En wie weet hoe lang je hem kwijt bent.
In een nieuw draadje ga ik even inventariseren of anderen hier ook last van hebben.
Groeten,
Henny
-
Henny,
Als je geen blauwe draad op je decoder hebt, kun je die zelf maken, door aan de plus van de diodebrug deze blauwe draad af te tappen. De diode brug is op de meeste (zo niet alle) decoders te vinden.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Ik had net vanmorgen een diode schakeling gevonden, en die werkt. Maar als je hem direct vanaf de decoder kunt aftakken is natuurlijk nog makkelijker. Zal eens kijken of dat lukt, ik moet er nog veel ombouwen. En gelukkig helpt dit.
Groeten,
Henny