BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: hooidonk op 06 March 2013, 21:39:55
-
Hallo allen,
Ik zit met het volgende:
Ik had vroeger met mijn vader een digitale Marklin baan.
Zelf ben ik na mijn trouwen overnieuw begonnen met gelijkstroom.
Binnenkort wil ik voor mijn verjaardag een Intellibox vragen, waardoor ik weer het digitale tijdperk in stap.
Alleen bij mijn vader staan nog een hoop digitale Marklin locs, dus drie-rail en ik ben nu een verzameling aan het opbouwen van gelijkstroom (twee-rail) locs.
En ik zou het jammer vinden als mijn locs niet bij m'n vader kunnen rijden en zijn locs niet bij mij.
Nu had ik er over gedacht om een hybride baan te maken, met twee- en drie-rail door elkaar, eventueel in combinatie met de bovenleiding, maar dat vind ik veel te omslachtig worden.
Nu zag ik de locs de firma ESU en vond dat die de oplossing hadden.
Sleper er onder; 3-rail
Sleper er onder uit; 2-rail.
Nu zit ik even hardop te denken:
Het Marklin digitale systeem werkt ook op gelijkstroom, dus dat moet geen probleem zijn.
Pa heeft een 6021 centrale, dus motorola formaat.
Intellibox ondersteunt Motorola en DCC, dus dat zou ook moeten lukken.
Ik heb wel eens gehoord van multi-protocol decoders, ik neem aan dat die zowel MM als DCC ondersteunen?
Kom ik alleen nog bij het stukje tussen de decoder en de wielen.
Normaal zit bij een gelijkstroom loc op de print de ene kant aangesloten op de rechter wielen en de linker kant op de linker wielen, kan ik daar gewoon - en + van maken of kan de decoder daar niet mee overweg?
En je zit met het feit dat het ene wiel de ene keer met de + en de andere keer met de - verbonden moet zijn.
Ik kon er op het forum en in de encyclopedie niet veel over vinden, dus ben zelf heel dapper aan het denken geslagen.
Nu heb ik met m'n technische school high tec electronica achtergrond uit de tijd dat de computers nog door paarden werden aangedreven 8) in combinatie met mijn 6-jarige kleuterschool loopbaan met als specialisatie 'kleuren met geuren' een elektrisch schemaatje in elkaar geknutseld:
Ik hoop dat ik de diodes goed om getekend heb (het was echt ver weggezakt...), anders bij voorbaat excuses voor de foutjes ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/06031301_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/06031301_2_1.jpg)
Sowieso, snappen jullie er wat van?
En gaat dit werken?
Of is er een ander (kant en klaar) alternatief?
Ik hoop op jullie reacties!
Met een vriendelijke groet,
Marten
-
Hoi,
Het Marklin digitale systeem werkt ook op gelijkstroom, dus dat moet geen probleem zijn.
Hier ga je mis ;) Beide zijn namelijk digitale wisselspanning, waardoor je aan je dieodes niets hebt...
Doorgaans wordt het in de rails opgelost: b.v. Marklin K-rail, buitenste twee rails isoleren van elkaar. Dan kaan daar de voeding voor de tweerail locs aan. Buitenste twee rails verbinden, dan de voeding aan de rails en de middenleider. Daarvoor zou je wel een mooie relaisschakeling kunnen maken.
( het probleem is dus, dat Marklin voertuigen de assen electrisch doorverbonden hebben en daardoor op een tweerail baan altijd sluiting maken )
Grtzz & suc6,
Karst
-
Marten,
Volgens mij maakt je 1 belangrijke denkfout en dat is dat digitaal wel 2 of 3 rail kan zijn, maar geen gelijkstroom en wisselstroom meer is. De decoders worden met een digitale blokspanning van stroom en opdrachten voorzien en volgens mij zitten hier altijd positieve en negatieve pieken in. Het protocol (motarola of DCC en er zijn er vast nog wel meer) is eigenlijk de taal waarin je centrale zijn opdrachten naar de decoders stuurt. Je kan dus met de juiste decoder wel op marklin 3 rail met DCC protocol rijden en met motorola op 2 rail.
Voor jouw uitdaging zie ik persoonlijk niet echt een oplossing, of je moet in je locs een schakelaar in kunnen (willen) bouwen die schakelt tussen 3 rail stroomafname en 2 rail stroomafname.
Ronald
-
Beste,
Enkele jaren terug met dezelfde gedachte gezeten.
Echter: de Marklin Loc's en rijtuigen sluiten de beide railstaven kort.
Dan maar met een meerpolige keuze schakelaar de stroomtoevoerskeuze 2R= / 3R~ voor de K-Rails voorzien.
(lukte best, zolang er géén wissel tussen zat...) De K-rails zijn best te gebruiken als een afzonderlijke lus, daar de railstaven niet met elkaar verbonden zijn. Bij gelijkstroombedrijf, hadden de middelpuntcontacten geen nut, maar zaten de + & - polen op de railstaven en werd de wisselstroomtrafo van de baan afgezonderd.
Bij wisselstroombedrijf werden de beide railstaven met elkaar elektrisch met elkaar verbonden en dienden als de éne pool, terwijl er stroom van de andere pool toegelaten werd op de middelpunt contacten & de gelijkstroomtrafo elektrisch afgezonderd werd van de baan.
2R Gelijkstroomwissels, geschikt maken voor het 3-Rail systeem, dat was hét grote probleem (=middelpuntcontacten).
De K-Wissels gaven regelrechte kortsluiting.
Gr,
Jan
-
Beste Jan, begrijp ik goed dat het wél gelukt is om dit probleem op te lossen?
Of is het slechts bij een gedachte dan wel een dappere poging gebleven?
-
Beste Michiel,
Zolang de wielen de beide 2rails kortsluiten kan je bedenken wat je wilt maar dan gaat het niet lukken.
Je moet dus eerst alle M* locs en ruituigen voorzien van geisoleerde wielen, Karst schreef het ook al.
Groetjes
Arthur
-
Als je het in de loc wilt oplossen teminste ;)
-
Beste Jan, begrijp ik goed dat het wél gelukt is om dit probleem op te lossen?
Of is het slechts bij een gedachte dan wel een dappere poging gebleven?
Na enkele maanden, heb ik de moed opgegeven. Het was de bedoeling om een baan aan te leggen met 'oude' Fleischmann Model rails & en Marklin K-rails, afzonderlijk van elkaar, maar met een station waar beide systemen bijeen kwamen & waarvan 1 'overgangspoor' ging gebruikt worden de loc's van de treinen laten ontkoppelen en een andere loc van het andere systeem de 'sleep' laten overnemen. Onder de rijtuigen/wagons moesten 2-Rail gelijkstroomwielen komen, zodat die op beide systemen konden 'bollen'. Hierdoor zou ik géén 2è trein in hetzelfde 'overgansblok' kunnen laten rijden.
Met een Fleischmann Modelrail, die bijna hetzelfde profiel heeft als de K-Rail is het mogelijk op deze na elkaar te plaatsen.
(beiden gebruikt op een gelegenheids 'demo' baantje op een Celtic Event, waar ik M'n CIE 207 'River Boyne' Lima gelijkstroomlok, z'n rondjes liet draaien.
Het moet mogelijk zijn, om een oude Fleischmann 'Model' gelijkstroomwissel, geschikt te maken voor het 3-Rail verkeer.
Eventueel d.m.v. geschikte nageltjes met ruime ronde koppen (waar de wisselstroomslepers hun stroom zouden kunnen opnemen), kort naëen in het midden van de zwarte kunsstofvlakken tussen de 2 railstaven te brengen & hun punten met elkaar te verbinden (vaste draad solderen?). Wel moeten de ronde koppen hoog genoeg komen op beide plaatsen waar de sleper, de railstaaf richting andere richting niet aan kan tikken, tijdens het overbruggen van die railstaaf.
Visueel is dit echter géén zicht! en onvoldoende bevonden.
Nogmaals: met dit systeem kan er maar 1 type loc zich per baanvak bevinden, en onder elk rijtuig/elke wagon, dienen gelijkstroomwielen te zitten. En indien je met stuurrijtuigen met werkende front/eind seinen rijdt & verlichting in de rijtuigen werkt, wordt het nog plezanter met de stroomafname... .
Nog dit: Hierbij ZEKER GEEN aansluitrails gebruiken, maar de 2 railstaven v/d K-Rails afzonderlijk van stroom voorzien. Dus 3 afzonderlijke stroomaansluitingen voorzien! 2 voor de railstaven en 1 voor de middengeleiders.
Gr,
Jan
-
Hoi
Ik heb ooit een Hybride TRIX Re460 gehad.
De "wielen" had ik gewoon aangesloten op de bovenleidingsschakelaar. Stond hij op "rail" dan waren de wielen doorverbonden.
In standje "bovenleiding" waren de wielen volgens DC systeem geschakeld.
Wilde je op gelijkstroom dan zette je de schakelaar dus in de goede stand, en schroefde je even de sleper eronderuit.
Er zat een lokpilot 3 in. Het ding reed dus op AC, DC, Motorola en DCC.
Het enige dat je niet moet vergeten is om de tussenmaat van de wielen op 13,9-14mm te zetten. Anders loopt hij op M-rail, en vaak ook op K-rail geheid bij iedere wissel rechtuit. ;D
Bart
-
Het moet mogelijk zijn, om een oude Fleischmann 'Model' gelijkstroomwissel, geschikt te maken voor het 3-Rail verkeer.
Hoi
Met slanke K-rail wissels kun je gewoon 2-rail rijden. De railstaven zijn geisoleerd.
Bart
-
Dan moet het hiermee (Lees: Marklin K-rail & slanke wissels te gebruiken) te doen zijn!
Mits het werken met baanvakken. En de juiste aansturingen van de stroomvoorzieningen van deze baanvakken.
Blijft de vraag of dit ook kan met de slanke kruiswissel.
Jan
-
Beste Allen,
hartelijk dank voor jullie reacties!
Om het via de baan op te lossen vind ik een prachtige oplossing voor een test/programmeer baan en door jullie inbreng moet dat ook zeker lukken.
Maar die middenrail was een van de redenen om van Marklin af te stappen, dus die oplossing zie ik voor de baan zelf niet zitten.
Sorry Karst, dat ik m'n huiswerk niet goed gedaan had..
Maar maakt het dat eigenlijk niet eenvoudiger?
Het isoleren van de beide wielen had ik inderdaad niet in de tekening opgenomen, maar ik ging hierbij uit van een geisoleerd as.
Het idee van Bart is namelijk precies wat ik zoek en klinkt eenvoudig.
Als dan die schakelaar elektrisch geschakeld kan worden, kan ook het bovenleidingsysteem intact blijven.
Zou je dan uit kunnen komen op het volgende schema?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10031301.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10031301.jpg)
Ik kan uit de filmpjes van Esu niet wijs worden of daar een handschakelaar onder zit of een elektrische schakeling.
Als zij het elektrisch oplossen, zou het op een manier te doen moeten zijn.
Ik hoop op jullie reacties :)
Groetjes, Marten
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/c_rail.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/c_rail.jpg)
Geen marklin materiaal laten rijden, als je de baan via de twee rijdbare rails voedt.
Als het met programmeer spoor kan kan het in het groot ook, ik wissel gewoon de stekker.
Door elkaar lijkt mij niet geen optie, want als je alle wielen isoleert, waarom zou je dan nog een derde rail en slepers gebruiken?
-
Zou je dan uit kunnen komen op het volgende schema?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10031301.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10031301.jpg)
Ik hoop op jullie reacties :)
Groetjes, Marten
Hoi
Ik zou de sleper ook schakelbaar maken als zekerheid. (hoewel ik dit ook niet deed).
Als je deze lok per ongeluk in standje DC op een AC baan zet branden je wielkontakten eruit.
Je verbind via de sleper een paar wielen met de massa.
Daarom heeft een elektronisch "iets" ook geen zin. Je kunt net zo goed met de hand even een schakelaartje omgooien als je toch met de sleper zit te "klooien".
Volgens mij drukt bij ESU de sleper ook een schakelaartje om.
Bart
-
Een mooie oplossing zou zijn dat het plaatsen van de sleper automatisch de verbinding tussen 1 kant stroomafname en de decoder verbreekt. Dat heb je een redelijk fail-safe concept.
Het wordt dan zoiets: (werkt alleen voor gelijkstroomloks!)
Bepaal hoe lang het stuk is waarmee de sleper aan de lok gezet wordt. Leidt alle stroomafnemers van 1 kant naar een punt iets voorbij het bovenstuk van de sleper, en maak een messing plaatje met gelijke gaten als de sleper, maar dan iets langer, zodat er een verbinding is met de draden naar de stroomafnemers.
maak de draad naar de decoder zodanig dat deze contact maakt als de sleper gemonteerd is, en als het vervangende plaatje gemonteerd is.
Als je gelijkstroom wilt rijden, zit er een stripje messing onder. Als je Märklin wilt rijden vervang je dar stripje door een sleper. Je zou het stripje eventueel kunnen voorzien van en randje of een bobbel zodat je er geen sleper tegenaan kunt schroeven.
Groet,
Tjalling
-
Hallo,
Heel hartelijk dank voor jullie reacties, jullie hebben me echt een stuk verder geholpen en een paar slimme ideeen aan de hand gedaan!
Ik ga hier verder mee aan de gang.
Groetjes,
Marten
-
Hallo Marten,
Laat je de resultaten zien? Ben wel benieuwd eigenlijk.
groet,
Tjalling
-
Ik hou jullie op de hoogte ;)
Groetjes,
Marten
-
Het valt me dan toch weer tegen dat Karst nog geen oplossing had gegeven om met een servo motortje een marklin ski te laten zakken op de punten waar hij over moest gaan naar marklin... Gemiste kans... ;D ;D ;D
-
Hoi
Ik heb al eens in een niet zo ver verleden met een roco northlander testritten op rocoline gemaakt....met een brawa fluistersleper eronder :-\
Het reed probleemloos over wissels e.d. Dus of je de sleper moet verwijderen is nog maar de vraag ;D
Bart
-
Het is juist mijn idee om de sleper als "schakelaar" te gebruiken: Sleper: 1 kant van de wielen geen stroomafname, en de sleper wel, messing plaatje: beide kanten van de wielen stroomafname en geen sleper. Daarom moet de sleper door een iets langer stuk messing of koper vervangen worden.
groet,
Tjalling
-
Het valt me dan toch weer tegen dat Karst nog geen oplossing had gegeven om met een servo motortje een marklin ski te laten zakken op de punten waar hij over moest gaan naar marklin... Gemiste kans... ;D ;D ;D
Mijn interesse ligt niet echt bij tweerail voorzien van puntcontacten in het midden... :P
-
Hoi.
Ik heb er ook over nagedacht en kwam uiteindelijk uit bij Aswin Krol. Hij heeft een bezetmelder ontworpen die zelf detecteert of er een 2- of 3 rail lok overheen gaat. In principe werkt het vrij eenvoudig. De bezetmelder controleert of er een trein rijd op het baanvak, is het een 3 rail lok dan is er kortsluiting tussen de rails en schakelt het systeem om naar 3 rail. Kijk zelf maar op de site van Aswin http://www.aswinkrol.nl/elektronica/printplaten/2-3-rail.php
Ik hoop dat je er wat aan hebt
Ride On
Rino
-
Dat verhaal vindt je ook hier (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.11_-_Hybridebaan_(Tweerail/Drierail))
-
Hoi
Met slanke K-rail wissels kun je gewoon 2-rail rijden. De railstaven zijn geisoleerd.
Bart
Interessant wat ik tegen kom. Zijn er mensen die met nem genormeerde tweerailmodellen over die slanke (nou ja) wissels crossen? Geïsoleerd is één ding, wielprofielen is een tweede.
Ik heb het vage idee om een soort universeel testovaaltje in mijn nieuwe baan op te nemen, maar dat moet dan ook als gewoon onderdeel van de baan in het schaduwstation dienst kunnen doen, vandaar.
-
2-rail en 3-rail samen op 1 baan werkt erg goed met K-Rails en slanke wissels. Onze hele baan is zo opgebouwd en we rijden zowel analoog als digitaal en dus 2-rail en 3-rail allen op dezelfde baan. Inderdaad wel goed uitkijken voor de wielafstand. Iedereen is welkom om het uit te komen proberen. Op maandagavond en woensdag middag zijn we aanwezig op de club (DigiMRC).http://www.digimrc.nl/ (http://www.digimrc.nl/)
Groet,
Bert
-
Wist niet dat dat mogelijk was. Kan dat ook gewoon als het aansluitspoor van C-rail
is en dat je dus een overgang-spoor hebt naar K-rail en dat je op het K-rail gedeelte 2-rail en 3-rail rijd?
Grtjes Remy
-
Remy,
Lees nu het gehele draadje eens. :-X
De standaard aansluitrail verbind de beide spoorstaven met elkaar.
Overigens moet je bij C-rail zelfs bij ELKE rail de verbinding doorknippen. :-\ Voor tweerailbedrijf is die rails ongeschikt.
Allie
-
Ik weet niet hoe oud de digitale marklin locs van je vader zijn, maar als ze mfx decoders hebben dan kan je programmeren met een IB wel vergeten, want dat is een ramp. Met een Esu centrale zoals de ecos daar en tegen is het een fluitje van een cent.
-
Goedemorgen,
Ik kan mij herinneren dat de Modelbouwvereniging in Arnhem een hybride baan had op hun oude clubzolder aan de Utrechtseweg. In een station kwamen zowel gelijk- als wisselstromers aan. Dat station noemden ze Emmerwir of zoiets. Wellicht dat je bij hen kan informeren hoe ze dat deden. www.mva.nu
Groet,
Pascal
-
2-rail en 3-rail samen op 1 baan werkt erg goed met K-Rails en slanke wissels. Onze hele baan is zo opgebouwd en we rijden zowel analoog als digitaal en dus 2-rail en 3-rail allen op dezelfde baan. Inderdaad wel goed uitkijken voor de wielafstand. Iedereen is welkom om het uit te komen proberen. Op maandagavond en woensdag middag zijn we aanwezig op de club (DigiMRC).http://www.digimrc.nl/ (http://www.digimrc.nl/)
Groet,
Bert
Kijk aan, toevallig ben ik volgende week een weekje in Den Haag. Zijn er maandagavond as mensen Bert?
-
Nog even een laat duitje in he zakje,
Ik heb een DJH NS 3900 (en nu ook m'n Werps NS 5300, maar die heb ik nog niet op 3-rail getest) gebouwd om op twee en drie rail te rijden. De 3900 doet het prima op zowel 2- als 3-rail
De loc is standaard 2-rail, en ik heb een normale ESU lokpilot gebruikt. Het zwarte draadje zit aan het frame gesoldeerd, dat stroom van de rechter wielen opneemt. het rode draadje is aan de middenpool van een klein schakelaartje uit de rommeldoos gesoldeerd. Aan een van de buitenpolen van de schakelaar zit de stroomafname van de linker wielen, op de andere pool zit het contactpunt van de sleper, gemonteerd in de tender.
Als de schakelaar op 3-rail staat en de loc staat op 2-rail, dan pikt de loc gewoon geen stroom op, als de schakelaar op 2-rail staat en de loc staat op een 3-rail baan, dan zijn beide stroomafnames op dezelfde pool, zonder gevaar van de decoder.
mvg,
Rick
-
Zijn er mensen die met nem genormeerde tweerailmodellen over die slanke (nou ja) wissels crossen? Geïsoleerd is één ding, wielprofielen is een tweede.
Ik kom dit draadje wat laat tegen, wellicht misleid door de kop "Locs hybride maken". Je kunt met 2-rail modellen over 3-rail rijden, andersom met 3-rail rijden op 2-rail kan ook, maar dan moet je meer aanpassingen doen aan de lok en de wagons. Het vergt in beide gevallen een analoge en/of digitale blokbeveiliging om kortsluiting te voorkomen.
Zelf koos ik voor k-rails, peco en piko, en daarop rijden 2-rail en 3-rail modellen.
Hoewel ik voornamelijk k-rail "zogenaamd slanke" wissels gebruik, blijk je de speelgoed wissels van na 1980 (recht en meegebogen) ook geschikt te kunnen maken voor 2-rail gebruik, door de letter 'A' eruit te wippen, en de strijkregels langer te maken (oudere types hebben geen letter 'A'). Je moet dan wel de rails aan weerszijden van de 'A' alsnog stroom-voerend maken. Kruiswissels zijn iets lastiger in het gebruik.
De reden waarom NEM-assen te vaak ontsporen op k-rail wissels zijn de te korte strijkregels. Natuurlijk kun je dan de wielafstand op de as verkorten, maar je kunt ook de strijkregels vervangen door langere.
Vragensteller wil oorspronkelijk zijn 2-rail loks op de 3-rail baan van z'n vader laten rijden, en de 3-rail loks van zijn vader op z'n eigen 2-rail baan.
De k-rail aanpak is voor zijn baan geen goede oplossing want hij heeft al rails, en kennelijk heeft zijn vader geen k-rails maar C-rails. De bovenleiding-omschakeling (2-rail/3-rail) werkt niet voor diesel loks. C-rails moet rail voor rail geisoleerd worden, en C-rail wissels hebben ook te korte strijkregels voor de NEM-wielafstand.
Ik zie z'n vader daar nog niet toe overgaan.
Er is dus eigenlijk alleen maar een oplossing om zijn e-loks, mede geschikt te maken voor de baan van z'n vader. En de loks van zijn vader op zijn 2-rail baan kan hij maar beter vergeten. Want de aanpassingen die dat vergt aan de beveiliging van z'n eigen baan zijn nogal begrotelijk.
Ik raad hem de aanschaf aan van een wielpersje om de wielen iets strakker op de as te plaatsen, en wens hem een hoop geduld en knutseltalent toe.
-
Kijk aan, toevallig ben ik volgende week een weekje in Den Haag. Zijn er maandagavond as mensen Bert?
Hoi Henk,
Zoals gemeld, zijn we altijd op maandagavond en woensdagmiddag aanwezig.
Groet,
Bert
-
Okay, moet even met de baas overleggen Bert.
Ondertussen heb ik een k-wissel geleend en dat gaat tot nu toe goed met nem wielen. Soms blijft het haakje van een Profikoppeling hangen achter zo'n paaltje dat de sleper over de kruisende rail moet hijsen. Het is in ieder geval hoopgevend. Ik wil alleen maar een universeel testovaal dat via twee wissels met de rest van de baan (Rocoline) is verbonden. Bij normaal gebruik moet dat dan opstelruimte bieden aan een flinke goederentrein. Materieel dat echt niet wil, krijgt dan maar een rijverbod voor dat ene spoor.
Ja, dit onderwerp wijkt nogal af van de oorspronkelijke vraagstelling, maar ik krijg de titel niet veranderd.
-
Ben benieuwd naar het resultaat :P
Allie
-
Soms blijft het haakje van een Profikoppeling hangen achter zo'n paaltje dat de sleper over de kruisende rail moet hijsen.
PuntKontacten(puko's) mogen volgens de NEM niet hoger zijn dan een spoorstaaf (2.5 mm, k-rail is code 100). Soms zijn Puko's iets hoger, maar nooit hoger dan 2.7 mm. De sleper hoort dat niet nodig te hebben. Je kunt dus of de puko iets omlaag drukken, of een klein stukje van het beugeltje van de koppeling knippen (max. 0.2 mm moet genoeg zijn).
-
PuntKontacten(puko's) mogen volgens de NEM niet hoger zijn dan een spoorstaaf (2.5 mm, k-rail is code 100).
Waar zie je dat staan in de NEM? Vroeger was er een NEM norm voor de hoogte van de puntkontakten, maar die bestaat niet meer.
De hoogte van de puko's heeft overigens niks te maken met de railcode. De hoogte wordt bepaald t.o.v. de bovenkant van de spoorstaaf. Op normaal spoor liggen de puntkontakten iets lager dan de spoorstaven, maar in wissels en kruisingen moeten ze boven de spoorstaven uitsteken om te voorkomen dat de sleper de spoorstaaf raakt.
-
Hoi Henk,
Zoals Bert al aangaf ben je welkom in Den Haag bij DigiMRC. Voor adres zie website of stuur e-mail naar info@digimrc.nl.
Wij kunnen je op de clubbaan laten zien hoe je hybride kunt rijden.
Dit door middel van Marklin K-rai met treinen in:, 2-rail, 3-rail en dan zowel analoog als digitaal
Eric
-
Okay, Eric en Bert. Maandagavond sta ik op de stoep met een hoop vragen. Lange tweeassers lijken een bottleneck. Niet van Fleischmann, dat gaat bijna soepelder door het k-wissel dan modellen met Märklin tweerailwielen, maar vooral van merken met 'Chinese' wielen en koppelschachten. De hbis en de dubbele Nordwagon wagens van Hobbytrade ontsporen èn blijven haken. De hbis van Roco doet het dan weer prima. Ik experimenteer nog even verder.
-
Hoi Henk,
Ik ben er maandagavond zelf niet, maar Bert wel en die kan je alles vertellen.
groetjes,
Eric
-
Okay, moet even met de baas overleggen Bert.
Ondertussen heb ik een k-wissel geleend en dat gaat tot nu toe goed met nem wielen. Soms blijft het haakje van een Profikoppeling hangen achter zo'n paaltje dat de sleper over de kruisende rail moet hijsen. Het is in ieder geval hoopgevend. Ik wil alleen maar een universeel testovaal dat via twee wissels met de rest van de baan (Rocoline) is verbonden. Bij normaal gebruik moet dat dan opstelruimte bieden aan een flinke goederentrein. Materieel dat echt niet wil, krijgt dan maar een rijverbod voor dat ene spoor.
Ja, dit onderwerp wijkt nogal af van de oorspronkelijke vraagstelling, maar ik krijg de titel niet veranderd.
Er zijn extra koppelingen van Fleischmann (korte haakje), om op rails met tanden te rijden.
-
Jan,
Helemaal in het begin van dit draadje suggereerde je om een overgangssectie te maken tussen een3-rail en een 2-rail baan. Dat heb je toen laten zitten vanwege het feit dat je geen fatsoenlijke puko's kon maken. Er is (zijn ?) echter puko's op rol te krijgen. Uit mijn hoofd onder de naam pukoband.... Misschien kun je daar wat mee.
Jan
-
onder de naam pukoband.
- http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf/Erbert/erbert-puko.html (Erbert puko-band)
- peco (puko-band) : PECO SL-17 (flex-rails), PECO SL-18 (wissels)
- www.weichen-walter.de (2 typen puko-strips voor peco-flexrail, en voor peco-wissels)
-
Peco sl17 / 18 kan ook hier (http://locdepot.nl/rails/peco/rails--toebehoren-h000/rails-algemeen)
Allie
-
Bedankt voor de link.
Wellicht goed om dan ook meteen te weten dat Peco en Erbert puko-band een beetje oprekbaar is, en daarom ook bruikbaar voor andere code 100 rails, zoals oude Roco, en huidige Piko flex-rails, en de puko-strips van Weichen Walter niet.
Het verschil zit bij de diverse merken flex-rails in de afstand tussen de bielzen, die verschilt. Bij diverse merken wissels is dat verschil nog groter. Bij Piko b.v. volgen de bielzen van het afslaande spoor de radius, maar bij Peco volgen ze het rechte spoor.
Dat leidt dus tot verschillende afstanden. Bij puko-strips zit je vast aan een vaste afstand, en die passen dus bij andere dan Peco-wissels niet.