BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jos B. op 04 February 2013, 10:09:08
-
Zie bijgaand link.
http://m.ad.nl/article/portal2//3388045/Wiebeltrein-kost-conducteur-knieen.html
Tja, je kon er op wachten dat de VIRM problemen ging geven.
Ook het veelvuldig trappenlopen is niet zo gezond, en zeker als de trein er ook nog eens bij waggelt als een eend.
Nu is het nog wachten op de 1e machinist die zich meld met rugklachten van het veelvuldig gewaggel in de wisselstraten.
Ook voor het comfort van de passagiers is dat ding een hel.
Wat ik dan ook zo maf vind, DDM 1, 2 en 3 hadden daar niet zo heel veel last van.
Die lagen veel stabieler op het spoor.
Geef mij dan maar het gewone ICRm rijtuig.
Jos
-
De liften in de oudere V-IRM stellen maar weer in gebruik nemen, maar nu voor de HC? ;D ;D ;D
Jeroen
-
Het probleem van de VIRM zit hem in de veel stuggere vering in vergelijking met de DDM-series. Die laatste hebben een vering die vergelijkbaar is met ICRm en ICMm. Overigens zullen machinisten geen rugklachten krijgen van waggeltreinen. Rugklachten krijg je voornamelijk van een verkeerde zithouding en bij NSR heeft elke machinist zit-instructie gehad. En het is maar net wat je gewend bent. Ik heb nog dienst gedaan op stoomlocs (onder de SSN-vlag) en dan is elk nieuwer materieel comfortabeler...
Overigens, het rijcomfort van een 1700 is veel beroerder dan van een VIRM. Alleen merken zowel conducteurs als reizigers daar natuurlijk niets van.
Groetjes,
Emiel
-
voor iedereen die straks weer zegt dat het wel meevalt!
De hc/mcn zitten gemiddeld 8uur dag in,
dag uit jaren lang in een wiebelend apparaat terwijl de gemiddelde forens er een uurtje daarin doorbrengt.
De forens zal dus veel minder hinder ondervinden van deze problemen, menig hc al tegengekomen met last van knieen of rug.
-
Maar toch geen 8 uur in een VIRM?
-
Hoe gaat dat met zeelui? ???
-
Zeelui doen over het algemeen geen dienst op VIRM (behalve dan als deze voor Sail Amsterdam op een ponton is geplaatst)...
Groetjes,
Emiel
-
Die hebben zeebenen (y)
Trouwens die Virm's zijn meer gaan schommelen toen de buffers ertussen zijn wegeghaald
en nu alleen maar Semi Automatische Koppeling (http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinstam#VIRM)
de verbinding vormt tussen de bakken, maar volgens mij is dat niet bij alle Virm's gedaan
dus kan je duidelijk verschil merken.
-
Helaas: geen enkele VIRM heeft nog buffers. En of dat het rijcomfort verslechterd heeft: ik denk dat het niet veel verschil maakt. Hooguit het zijwaards waggelen wordt met buffers iets gedempt. Maar een hobbel in het spoor voel je met buffers net zo erg als zonder, omdat een hobbel een verticale beweging geeft. Ik zie dan ook meer in de matige spoorligging. Zo zijn de klachten over VIRM toegenomen sinds het in de 8800 Ut-Ledn rijdt. Dat is een combinatie van het slechtsliggende baanvak en een trein met brandhout-vering. Vraag een Hc naar deze combi en hij/zij kijkt beslist niet blij.
Groetjes,
Emiel
-
Ook het veelvuldig trappenlopen is niet zo gezond,
Lijkt me sterk. Mij wordt regelmatig geadviseerd de trap te nemen ipv de lift en normale knieën kunnen ertegen.
-
Ook het veelvuldig trappenlopen is niet zo gezond,
Vandaar dat ik in een IRM zo weinig conducteurs zie. Die blijven lekker in de eerste klas hangen. Het overkomt mij regelmatig dat ik op een reis van Zeeland naar de Randstad en terug maar één keer een conducteur tref, en soms geeneens geen één. (vrij naar Wim Sonneveld)
Overigens vind ik het waggelen van de IRM's wel meevallen. Ik reis bijna uitsluitend met dit type trein, omdat we hier niks anders hebben, maar ik heb me nooit gestoord aan het rijgedrag en het zitcomfort.
-
het probleem word dus weer verkeerd voor gesteld, het heeft te maken met de lucht veer, een gewone trein als vroeger danst maar werd alleen wat gedempt door veren met schokbrekers , dus een zeg maar een beweging naar rechts deed ie gewoon maar dan gedempt, een luchtveer gaat, maar werkt dan hard tegen terwijl de staande conducteur uit natuur al zelf tegen de beweging in gaat, en juist die momenten werken door in je knieen, dus dit geld dus voor DDM2/3, SGM, ICM, VIRM, SLT...
-
Aan het traplopen ligt het mijns inziens ook niet, want dat is elke keer maar een kort moment. Het meest belastende is in een schuddende en bonkende trein door een coupe moeten voor de controleronde. Dat is stukje lopen, staan, stukje lopen, staan. En als je dan met overstrekte knieën staat, dan is dat belastend.
In de tijd dat ik nog dienst deed op stoomlocs, werd er altijd het advies gegeven om met iets gebogen knieën te gaan staan. Dan kon je makkelijk meeveren met de beweging van de loc. Dat ontlast niet alleen je kneën, maar ook deels je rug.
Groetjes,
Emiel
-
Het hangt inderdaad sterk van de route af. Ik reis meestal tussen Utrecht, Amsterdam en Den Haag en dan merk je weinig. Maar naar Leiden is inderdaad beroerd en richting Maastricht zit ergens ook een stuk dat niet te harden is. Dan kun je niet met het ene been over het ander geslagen zitten en moet je beide benen op de grond houden om niet teveel te stuiteren. En dan ben ik dus een zittende passagier. Het verschil met ICR of ICM is dan toch wel groot.
-
het probleem word dus weer verkeerd voor gesteld, het heeft te maken met de lucht veer, een gewone trein als vroeger danst maar werd alleen wat gedempt door veren met schokbrekers , dus een zeg maar een beweging naar rechts deed ie gewoon maar dan gedempt, een luchtveer gaat, maar werkt dan hard tegen terwijl de staande conducteur uit natuur al zelf tegen de beweging in gaat, en juist die momenten werken door in je knieen, dus dit geld dus voor DDM2/3, SGM, ICM, VIRM, SLT...
Toch veren de DDM-series, ICMm en ICRm lichter omdat het een ander systeem van luchtveren is. SGMm heeft een nog lichtere vering en was na mat'64 het meest geschikt voor het brandhout-baanvak Wd-Ledn. De luchtveren van de VIRM is een stugger type en oneffenheden in de baan voel je daardoor veel meer in de trein dan op andere materieeltypes. Alleen op een 1700 voel je oneffenheden nog beter, maar daat heeft alleen de machinist "last" van.
Groetjes,
Emiel
-
Goh niets nieuws onder de zon . Volgens mij was dat probleem er ook al toen de eerste ICM gingen rijden . Chefs die hun treinpersoneel gek verklaarden etc tot gedegen onderzoek plaats had gevonden en het treinpersoneel in het gelijk werd gesteld .
gr Jos
-
Als er niets meer te zeuren valt gaat men maar weer op zoek naar iets nieuws. Gewoon je werk doen en niet z.... Bevalt het je niet, ga je lekker weg en iets anders doen.
Richard
-
Zeg je dat ook tegen bouwvakkers met versleten rug/knie? Fabrieksarbeiders met gehoorschade? Mensen met stoflongen?
-
Als er niets meer te zeuren valt gaat men maar weer op zoek naar iets nieuws. Gewoon je werk doen en niet z.... Bevalt het je niet, ga je lekker weg en iets anders doen.
Verkeerde been uit bed?
-
Als er niets meer te zeuren valt gaat men maar weer op zoek naar iets nieuws. Gewoon je werk doen en niet z.... Bevalt het je niet, ga je lekker weg en iets anders doen.
Richard
Dan ga jij toch lekker dagelijks 8 uurtjes door die treinen heen lopen? Ik denk niet dat jij weet waar je het over hebt. Ga maar eens de hele dag traplopen, daar krijg je ongetwijfeld last van. En bednek je dan dat je dit moet doen in een schommelende trein. En zoals het artikel al zegt is het schommelende effect boven in een stuk erger. Dan moet je toch soms al wel bijna zeebenen hebben.
-
Richard,
je kan wel bij ons op kantoor komen werken!!!
Daar gooien ze ook altijd met deze dooddoener.
Inmiddels prijkt ie daar in tegel 30x30 formaat aan de muur, aangezien ik het erg gepast vond om mijn chef op deze manier te attenderen op het feit dat dit een grote dooddoener is waar je niks mee kan.
mvg,
Sander
-
Gaat ook niet over een schommelende trein, dat is prima werken. Het gaat om die plotselinge klappen die je krijgt op je knieën als je met 140 over een wissel knalt of de plotselinge zijwaartse bewegingen die zo abrupt zijn dat je er niets tegen doet. Heb soms de blauwe plekken op mijn arm omdat ik weer eens hard tegen de zijkant van een bank gesmeten ben. Anyway, dat schommelen is prima te doen, net als bij zeelui, het gaat juist om die enorm abrupte bewegingen die je lijf ineens moet opvangen. En wat is dan het zwakste punt? Juist, je knieën.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Volgens mij speelt de ligging van het baanvak ook een grote rol hierin, iets dat ik in dit topic ook nog niet ben tegen gekomen. Ik reis bijna dagelijks Amersfoort - Zoetermeer v.v. En het is mij opgevallen dat er sinds de werkzaamheden tussen Gouda en Woerden de trein (ICM-VIRM) het rij gedrag ook een stuk rustiger is geworden. Je kan ten minste nu weer redelijk een puzzel invullen. En nee ik ben verder gezond ;D
-
Zeg je dat ook tegen bouwvakkers met versleten rug/knie? Fabrieksarbeiders met gehoorschade? Mensen met stoflongen?
Mwah, versleten knieën krijg je niet van regelmatig traplopen, evenmin gehoorschade van de hele dag radio 3 op normaal nivo ( wel hersendegeneratie) of stoflongen van het hanteren van de stofzuiger.
-
Volgens mij speelt de ligging van het baanvak ook een grote rol hierin, iets dat ik in dit topic ook nog niet ben tegen gekomen.
Zie het laatste schrijven op pagina 1 van dit onderwerp:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50242.msg807550.html#msg807550
Groetjes,
Emiel
-
Gaat ook niet over een schommelende trein, dat is prima werken. Het gaat om die plotselinge klappen die je krijgt op je knieën als je met 140 over een wissel knalt of de plotselinge zijwaartse bewegingen die zo abrupt zijn dat je er niets tegen doet. Heb soms de blauwe plekken op mijn arm omdat ik weer eens hard tegen de zijkant van een bank gesmeten ben. Anyway, dat schommelen is prima te doen, net als bij zeelui, het gaat juist om die enorm abrupte bewegingen die je lijf ineens moet opvangen. En wat is dan het zwakste punt? Juist, je knieën.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
@Tomasso,
Zo te zien werk jij bij de NS, inderdaad even goed aan te geven onder welke omstandigheden wat ontstaat. Ik kan me wel voorstellen dat je zo nu en dan met wat lichte averij de trein uit rolt.
Zelf heb ik altijd wat moeite met mensen die ongenuanceerd over hun werkomstandigheden zitten te klagen. Vandaar dus mijn opmerking dat als het niet leuk is gaat men lekker weg.
Ik reis veel met de trein en als passagier voel ik wel eens een klap waarbij ik dan toch altijd blij ben dat ik zit en niet toevallig op de plee sta of zo.
Richard
-
Het is niet voor niks vaak zo'n geknoei daar op die plee ;D
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Dit fenomeen deed zich volgens mij ruim 30 jaar terug ook al voor.
Wat ik me (als Fries) herinner stonden de Wadlopers op de noordelijke lijnen er ook bekend of berucht om, als opvolgers van de rode en gele Blauwe Engeltjes.
Ik kan me niet herinneren wat voor opvolging het in begin jaren '80 gesignallleerde probleem heeft gekregen. Weet iemand nog details van toen.