BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Ronald Tolner op 18 June 2007, 13:30:26
-
Beste beneluxspoorders ,
Ik pak de modelbouwdraad weer op en zit gelijk met een hoop vragen betreffende de besturing . Want ja wat is een modelbaan zonder rijdende treinen , klikkende wissels en werkende seinen , juist geen modelbaan .
even wat over de modelbaan
Ik rij M* 3 rail digitaal met marklin decoders erin dus zonder enige aanpassing van me zelf gewoon recht uit de fabriek met marklin k rails
Ik wil in december graag een uhlenbrock Intellibox IR met infrarood ontvanger kopen . Kan ik hiermee de treinen werkende maken en de wissels en seinen bedienen . Zo ja wat ben ik daar voor nodig kwa decoders enz. en zo nee waar kan ik dan het beste mee doen .
Help mij wat wijzer te worden hierover want ik vind het zonde voor duizenden euro's aan digitaal gedoe te kopen zonder dat ik er iets vanaf weet niet waar ?
Mvg
Robert
-
Met die Intellibox kun je in ieder geval die locs met decoders besturen. Met iedere centrale die het Motorolasignaal afgeeft trouwens.
Om wissels en seinen digitaal aan te sturen heb je aparte decoders nodig en die zou je nog moeten aanschaffen.
Je moet je alleen afvragen of je wissels en seinen wel digitaal wil besturen. Dat heeft eigenlijk alleen zin als je op de een of andere manier wil automatiseren. Wil je de wissels nog gewoon met de hand blijven bedienen, dan hoef je geen dure decoders aan te schaffen en gebruik je gewoon ouderwets schakelaars en draad.
-
bedankt voor de snelle reactie henk .
Ik snap wat je bedoeld over de wissels en seinen ik heb namelijk al marklin schakelaars in huis voor de wissel besturing maar het voornaamste probleem licht bij de seinen van ns parts die wil ik ook graag met de hand besturen maar hoe is dit mogelijk ? hierover kan NS parts wel een mailtje sturen overigens. Hoe zit het met de voeding vanaf de uhlenbrock naar de baan toe ik wil ongeveer 7 draden vanaf de hoofdraad naar de sporen toe leggen zodat overal een goed stroom circuit is
-
Als je met de laatste opmerking bedoelt dat je de stroom op meerdere plaatsen wil aansluiten, dan is dat een goed plan. In de regel wordt een ringleiding onder de baan gelegd en wordt de rails iedere 2 meter of zo aangesloten.
En wat die seinen betreft. Tja, het is natuurlijk mogelijk seinen met de hand te schakelen. Als het om NS seinen gaat, dan zijn het gewoon drie ledjes die aan of uit kunnen staan. Maar seinen worden niet zo vaak met de hand geschakeld (wissels wel), omdat je dat maar moeilijk kunt bijhouden: treinen, wissels en ook nog seinen. En er zijn hele mooie seindecoders in de handel, speciaal voor het bedienen van NS-seinen.
Maar, hoe groot is je baan en wat wil je er mee?
-
de baan komt in een u vorm te liggen
de breedtes zijn 3,2 m de breedte van de baan is overal 1 m maar dit kan eens wat uitschieten met 10 centimeters ofzo zodat het niet een standaard baan lijkt ik wil er een mooi haven in bouwen een A en B station en een lokdepot en de treinen kunnen keren via het schaduwstation en zo dus steeds het zelfde rondje rijden .
-
Heb je al een baanplan?
Anders geformuleerd. Denk je zelf dat je treinen, wissels en seinen met de hand onder controle kan houden?
Nou ja, alvast de digitale hoofdcomponenten.
1. De IB kan treinen besturen en daarvoor moeten er decoders in die treinen zitten. Dat is bij drierail meestal al het geval.
2. De IB kan wissels en seinen aansturen en daarvoor heb je speciale wissel- en seindecoders nodig. Eigenlijk alleen zinvol als je gaat automatiseren. Dat heb je sneller dan je denkt. Met de IB kun je bijvoorbeeld wisselstraten aansturen. Dat is al automatiseren en werkt alleen met decoders.
3. Als je de hele treinenloop gaat automatiseren moet de centrale en/of de computer weten wat er op de baan gebeurd. Daarvoor heb je terugmelders nodig en de IB snapt verschillende varianten. De zogenaamde S88 wordt veel gebruikt.
Decoders en terugmelders, ingewikkelder is het niet. ;D
-
Je kunt ook een Esu Ecos kopen, erg mooi ding, ik denk er zelf ook aan om die aan te schaffen.
Daar heb je een visueel beeld, kun je de treinen echt zien met een plaatje endergelijke.
Willem
-
Ik ben nooit zo wild geweest over de esu ecos
doe mij maar het vertrouwde IB . Ik ga niet met pc werken ik wil treinen graag zelf bedienen en het baanplan maakt niet uit ik wil toch maar met 1 of 2 treinen te gelijk rijden gewoon de wissels goed zetten en dan mooi gaan rijden dus niet een te druk treinverkeer
-
Oh nou, dan gewoon een IB kopen en beginnen. Je merkt vanzelf wel of de bediening van wissels en seinen gaat lukken. Kun je altijd nog de wisselstraatmogelijkheden gaan gebruiken. Dat is best leuk.
-
Ik had eigenlijk een vraagje over hou dat met de voeding zit van de intellibox of dat je boosters moet kopen
-
Ik had eigenlijk een vraagje over hou dat met de voeding zit van de intellibox of dat je boosters moet kopen
In de Intellibox zit al een booster. Als je met niet al te veel treinen tegelijk rijdt is dat voldoende. Je hebt nog wel een trafo nodig om de Intellibox te voeden.
-
mischien dat er op een gegeven moment wel 10 treinen op te baan staan maar ik zal er altijd maar 1 of 2 onder commando hebben dus dan is het geen probleem ? Kabels zitten bij de intellibox en die moet ik vast solderen aan de k rails de + en - pool en maakt het uit waar die komen ?
Verder voldoet een marklin transformator uit de startsets klaas zondervan ?
-
mischien dat er op een gegeven moment wel 10 treinen op te baan staan maar ik zal er altijd maar 1 of 2 onder commando hebben dus dan is het geen probleem ?
Als je die andere treinen dan niet met volop interieur verlichting en evt ook geluid laat aan staan kan dat geen probleem zijn.
Bedrading zit niet bij de IB inbegrepen maar daarvoor kan je gewoon draad kopen bij de modelspoor winkel. Even de uiteinden strippen en aan de IB kant zit wel een speciaal (ja hoe noem je zo'n ding?... stekkertje) In ieder geval kan je je draad er aan de IB kant zo in stoppen zonder solderen. En dan kan je het stekkertje met draad weer eventueel weer uit de IB trekken als je wilt.
Waar je de + en - aan je rails sluit maakt niet zo gek veel uit als het goed is, als je het maar concequent doet. (Hoewel bij M* toch wel gebruikelijk is dat de + op de midden rail gaat en de - over de spoorstaven?)
m.v.g.
Mark
-
mischien dat er op een gegeven moment wel 10 treinen op te baan staan maar ik zal er altijd maar 1 of 2 onder commando hebben dus dan is het geen probleem ? Kabels zitten bij de intellibox en die moet ik vast solderen aan de k rails de + en - pool en maakt het uit waar die komen ?
Verder voldoet een marklin transformator uit de startsets klaas zondervan ?
Beste Robert, voordat je ons verder gaat bestoken met beginnersvragen, download eerst even de nederlandstalige handleiding van de Intellibox (http://www.hobbytime.nl/files/Intelliboxnl2006.pdf), zijn er dan nog vragen stel ze dan gerust.
Mvg
Wim.
-
Aan Wim,
Ik snap wel dat Robert het hier zo vraagt want van die handleiding ookal is die in het Nederlands word je niet altijd beter. Niet vervelend bedoeld maar er staan nog al eens onduidlijke en omslachtige omschrijvingen in. Ook laat de vertaling nog wel eens te wensen over. Kortom ik heb ook een IB met handleiding in Nederlands en ook Duits maar soms.... ;)
m.v.g
Mark
-
Aan Wim,
Ik snap wel dat Robert het hier zo vraagt want van die handleiding ookal is die in het Nederlands word je niet altijd beter. Niet vervelend bedoeld maar er staan nog al eens onduidlijke en omslachtige omschrijvingen in. Ook laat de vertaling nog wel eens te wensen over. Kortom ik heb ook een IB met handleiding in Nederlands en ook Duits maar soms.... ;)
m.v.g
Mark
Oh Mark, waarom denk je dat ze dan die boekwerken schrijven?? Om de vragen te laten beantwoorden op een Forum, door mensen die het Handboek wel hebben gelezen. Maar even als voorbeeld het antwoord op de trafo vraag, staat over duidelijk beschreven in het handboek, en daar gaat het mij om. Eerst lezen en dan vragenstellen.
Uit het handboek:
Technische gegevens
Ingangsspanning
Maximaal toelaatbaar is een wisselspanning van 18V.
Maximale stroombelasting
3A door de modelspoorbaan
1A op de I2C bus
0,2 A op de LocoNet B uitgang
0,5 A op de LocoNet T uitgang
Alle uitgangen zijn tegen kortsluiting beveiligd
Maximaal aantal terugmeldmodules
31 modules (s88- of s88 –compatibel) kunnen via de s88 terugmeldbus worden aangesloten,
adresbereik 1 tot 31.
Ook via het LocoNet kunnen terugmeldmodules worden aangesloten, adresbereik 1 - 128.
TIP:
Bij gemengd gebruik van s88- en LocoNet terugmelders moet het adresbereik 1-492 voor de
s88 terugmelders met de moduleadressen 1-31 worden gereserveerd.
In totaal zijn 2048 terugmeldcontacten mogelijk
Adresbereik van de locadressen
Motorola –dataformat: 1 –255
DCC –dataformat : 1 –9999
Selectrix: 0 –111
Adresbereik van de wisseladressen
Motorola –dataformat: 1 –320
DCC –dataformat: 1 –2000
Bruikbare transformator
52 –100 VA, max. 18V wisselspanning
b.v. Uhlenbrock transformator 70VA, art. nr. 20 070
-
wat is nou je punt wim ik wist niet eens dat deze nl handleiding betond en nu wil jij mij verwijten dat ik niks lees en lutteloos een beetje vragen hier neer zet nou zo is het echt niet hoor ik heb al vaal gelezen en koop boeken over modelspoor maar ik wil graag jullie kennis horen over de ib want het is niet kattepis was je koopt en ik wil van te voren graag weten waar ik aan toe ben .
De kabels mark kun je ook gewoon bij de bouwmarkt kopen of zijn dat speciale modelspoor kabels ?
-
Ik lees ook dit draadje.
Cool down ;D
Eerst wil je met 2 treinen gaan rijden, later met 10 of 12 en dat wil je dan doen zonder automatisering of PC?
IB of ECos moet je zelf weten (soort rolling stones of beatles verhaal vind ik). De één is voor de ECoS en de ander voor de IB.
Vraag eens of je bij iemand kan komen kijken die een IB heeft (Wim heeft er één aan zijn onderschrift te zien), zelf heb ik een ECoS en je kunt gerust een keer komen kijken en spelen met dat ding (Via PM graag).
Kabels? ik gebruik Gamma speakersnoer (verkrijgbaar in rollen van 10 meter 0,75mm2).
Kees-Jan
-
ik hoef niet naar wim toe modelbouwveendam heeft er 1 dat is voor mij dichterbij . Kijk het punt is mij dat wim zo heftig reageert .
Ik ben er achter dat mijn transformator niet gaat werken van marklin dus schaf ik er 1 aan van uhlenbrock want ik wil het wel goed doen .
Ik ga even bij mv langs en jullie horen van mij
-
Opzich heb ik een IB, maar voor mijn werk heb ik ook een cursus Ecos gehad.
Persoonlijk vind ik de Ecos een stuk fijner. Veer overzichterlijker en makkelijker te begrijpen (mening natuurlijk maar wel van iemand die bijde systemen heeft/kent)
Maar doe rustig aan, en ik raad je zeker aan beide systemen goed onder de loep te nemen voor een juiste keuze. Want 400 tot 500 euro is een flinke smak geld.
Wat betreft het draad (Kabel is wel erg dik natuurlijk ;)) je kan er vanalles voor gebruiken als het maar niet te dik voor is. Ik koop zelf Brawa (http://www.brawa.de/en/Products/N/Electrical-Accessories.html) draad in de modelspoor zaak in "100" kleurtjes. Dat is ook prima voor het aansluiten van wissels, lampjes, spoor en zo'n beetje heel de rest dat je onder je baan hebt hangen. Maar wat maakt het uit als het een kopere kern heeft omringd door isolatie en niet te dik is, is het verder prima.
m.v.g.
Mark
-
Ik zal even kijken naar dat brawa draad mark , bedankt voor de tip .
ik kan ze krijgen voor 3,20 per kleur , per 25 meter ik ga even uitzoeken hoeveel kleuren ik nodig ben want op de marklin K wissels heb je 3 kleuren draadjes maakt het uit of je daar drawa draad aan vast maakt ?
-
Wat betreft het draad (Kabel is wel erg dik natuurlijk ;)) je kan er vanalles voor gebruiken als het maar niet te dik voor is. Ik koop zelf Brawa (http://www.brawa.de/en/Products/N/Electrical-Accessories.html) draad in de modelspoor zaak in "100" kleurtjes. Dat is ook prima voor het aansluiten van wissels, lampjes, spoor en zo'n beetje heel de rest dat je onder je baan hebt hangen. Maar wat maakt het uit als het een kopere kern heeft omringd door isolatie en niet te dik is, is het verder prima.
ik gebruik draad uit oude printerkabels, die ik via systeembeheer kan krijgen :D op mijn werk. Na een uurtje strippen, heb je een bonte verzameling van bedrading. ;D
-
ik ga even uitzoeken hoeveel kleuren ik nodig ben want op de marklin K wissels heb je 3 kleuren draadjes maakt het uit of je daar drawa draad aan vast maakt ?
Nee het is eigelijk zo simpel als het maar zijn kan. Je hebt een "bron" neem de trafo. En je hebt een plek waar je de srtoom nodig hebt. In dit geval de wissel. Wat je er tussen hangt boeit niet, als het maar stroom geleid. En of dat dan een Brawa gecombineerd met m* draad is, of van mijn part het kale frame van een oude fiets... ;D als het maar geleid > dus als de stroom maar van A naar B kan. Het enige waar je op moet letten is dat de + en de - niet bij elkaar komen onderweg, want dat heet kortsluiting. De kleur van de draad maakt dus ook geen ....... uit. De kleur is alleen handig voor jou om alle draadjes uit elkaar te houden.
Kleine kanttekening. De dikte van de geleider maakt wel uit.
Hoe dikker de draad of dat kale fiets frame, hoe meer stroom er doorheen kan.
M* heeft natuurlijk al lang berekend hoe dik de draden moeten zijn voor hun wissel. Dus als jouw draad die je er aan hangt even dik is heb je geen enkel probleem. Is jou draad aanmerkeijk dunner, kan het zijn dat de draad te warm word en dat je daarvan de nare gevolgen gaat zien.
Ik hoop dat je zo weer wat verder komt, en anders stel gerust je vragen.
m.v.g.
Mark
-
ik begin het al te snappen , door de isolatie om de draad heen maakt het niet uit of de + en - langs elkaar lopen toch ?
Verder moet dus de draadjes van de NS sein in de daarvan bestemde decoder mocht de draad te kort zijn maakt het de ballen uit wat van draad er tussen komt als het maar even dik is . vanaf daar een een schakelaar en zo kun je de sein omzetten . Nu ben ik alleen nog op zoek welke schakelaar het beste is voor seinen ,
De wissels kunnen ook gewoon verlengd worden met draad naar M* schakelkastje ?
-
Effe of topic maar waarom wordt er hier zo vaak met ******tjes gewerkt?
Mag je geen merknaam noemen of zo?
Draad dikte:
Gebruik de dikte die aan de wisselmotor zit en het kan niet fout gaan. Volgens mij kun je gewoon alle modelbouwdraadjes van welk met dan ook gebruiken.
Pas op: sluit nooit een rode draad op een zwarte aan of omgekeerd (grapje)
Kees-Jan
-
dacht gelezen te hebben dat het wel mocht maar het is makkelijker of FL* of M* te doen ipv de merken volluit te schreven omdat we toch wel weten wat het betekent .
Bedankt voor je info Kees jan .
Mail naar NS parts is onderweg
Mail naar Modelbouw Veendam ook
wachtend op mailtjes van deze 2 bedrijven zal ik na ontvangen mijn ervaringen met de IB delen
-
Om maar eens heel iets anders te noemen. Zijn er ervaringen met Digisys? (www.moba-digital.net) Het lijkt een aardig alternatief, uiteraard alleen te besturen via de PC, want geen knoppen. Maar toch...
walter
-
Ja, en ook met de makers van het spul, volgende maand bijvoorbeeld is er ineens weer een ander product met een geheel nieuwe website, en wordt er met geen woord meer gesproken over het DigiSys systeem. De producten gewoon links laten liggen, en gaan voor de producten stabiele leveranciers. Het is maar een advies en een constatering uit de afgelopen periode.
Mvg
Wim.
-
hmm,
ik vroeg me alleen af of er ervaringen met het product waren. Het leek me eenvoudig om de print in elkaar te solderen. Voor een paar tientjes heb je dan interface die Koploper kan aansturen...
walter
-
Je vroeg toch om ervaringen, die heb je gekregen. Verder zou ik als ik jouw was MRDirect gebruiken als vervanger voor de Intellibox, is beter afgestemd op Koploper. En kost helemaal niets.
Mvg
Wim.
-
Zie ook
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5522.0
Echt, zoals Wim al noemt, MrDirect downloaden en je zit voor een dubbeltje op de digitale eerste rang......
Ipv 500 euri aan Ecos kun je lekker 500 euri aan rollend materieel kopen ;D
Robert
-
Of je hebt geen €500 aan budget (de vrouw heeft net een belastingaanslag gekregen, je wil echt niet weten hoeveel) en wel een oude PC, zoals in mijn geval. :)
- Peter
-
Of je hebt geld terug gekregen van de belastingdienst, maar wil dit aan decoders, bezetmelders of ander materiaal besteden (of een flinke bestelling onderdelen om bezetmelders en decoders te bouwen, zoals in mijn geval). ;)
Hoe dan ook is MrDirect zeker de moeite waard, het 'kost' alleen een oude PC. Verder heb je dan nog wel decoders en bezetmelders nodig. Afhankelijk van de hoeveelheid wissels, locs en grootte van de baan kan dat ook nog een behoorlijke investering zijn.
Maar je kan in ieder geval de eerste digitale stappen maken zonder er nog eens een smak geld bovenop te gooien voor een IntelliBox of ander apparaat.
Groetjes,
Dave
-
Hoe dan ook is MrDirect zeker de moeite waard, het 'kost' alleen een oude PC.
Je hebt ook nog wel een booster nodig.
-
Ja en een trafo natuurlijk.
Mvg
Wim.
-
Ter info:
Heb zojuist het Digisys systeem in elkaar gesoldeerd en de PIC geprogrammeerd. Het systeem loopt feilloos!
-
Met een klein beetje electronica kennis bouw je een voordelige centrale zelf en werkt nog perfect ook.
Ik heb hem hier al eens beschreven en werkt bij mij perfect samen met koploper(nog wel in testfase).
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5284.0
Hardy
-
Hardy,
Maar waar jij naar verwijst is een geheel andere centrale, van een geheel andere aanbieder.
Mvg
Wim.
-
Klopt Wim !
Maar dat is/was digisys ook.
Ik wilde ook alleen maar even verwijzen naar een eventueel altenatief voor degene die deze zelfbouw sites nog niet ontdekt heeft.
Groeten Hardy
-
Ik heb deze draad, ten behoeve van de originele vragensteller, opgeschoond.