BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Station W op 02 January 2013, 15:45:53
-
Hallo mede-modelspoorders.
Iemand vroeg mij hoe ik de Ledstrip van een rol van 5 meter geschikt maak voor de binnenverlichting van de rijtuigen. De voordelen zijn duidelijk: weinig stroomverbruik en een zee van licht.
Hierbij mijn verhaal, hopelijk ook begrijpelijk voor modelspoorders met niet zo veel elektronische kennis. Zie ook in de BNLS encyclopedie het hoofdstukje over rijtuigverlichting E08.07.
Het materiaal heb ik bij een webwinkel besteld:
Artikelbenaming: LED Strip 60/LED 5 meter op rol Warm Wit NON WP (WIT PCB) Los
Artikelnummer : LED03WWL-WPCB
Prijs: € 24,95 (hier komt nog € 6,95 verzendkosten bij)
Op de 5 meter zitten 300 Leds, genoeg voor ongeveer 25 rijtuigen.
Per rijtuig ook nodig als er geen decoder is toegepast:
- weerstand (1/8 Watt), waarde nog te bepalen (€ 0,18)
- gelijkrichter DB104 (€ 1,20)
- indien onontkoombaar: elco 470uF/25V (€ 1,40), volgens de BNLS encyclopedie is 35V beter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ledstrip_rol_5_meter.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ledstrip_rol_5_meter.jpg)
De rol is al iets geslonken.
De Ledstrip is af te knippen op stukjes van 3 Leds (groepje) of een veelvoud hiervan. Kies een passende lengte voor het rijtuig. Zie foto voor de juiste knippositie. Het zwarte blokje tussen de Leds is een weerstandje van 151 Ohm, dat directe aansluiting aan 12V= mogelijk maakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ledstrip_in_detail_met_tekst.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ledstrip_in_detail_met_tekst.jpg)
Aan één kant van de geknipte strip moeten de ronde soldeereilandjes vrijgemaakt worden. Pruts hier met een mesje een stukje van de plastic omhulling af. Het materiaal is niet erg kwetsbaar maar wees toch voorzichtig met de koperbaantjes. In principe kun je hier rechtstreeks de 12V (maximaal !!) van de spoorbaan aan solderen. Als je wat zuiniger aan wilt doen kun je stripjes van 3 Leds losknippen en deze wat verder uit elkaar plaatsen. De verbindingen (van het ene soldeerrondje naar het volgende soldeerrondje) moet je dan met een stukje draad doorverbinden. Let wel goed op de plus en de min.
Je moet met 2 zaken rekening houden:
1. De lichtsterkte in het rijtuig is nu “oogverblindend”, er moet dus gedimd worden
2. Rijd je zonder decoder of niet-digitaal dan hangt het van de positie van de +/- van de rijspanning af of er licht brandt
Hoe je dit kunt opvangen is per systeem verschillend, mijn suggesties zie hieronder.
Rijd je digitaal en de verlichting zit aan een decoder:
Ik denk dat je kunt volstaan met de + van de Ledstrip aan een decoderuitgang te hangen. Ik ga ervan uit dat de decoder 12V= uitstuurt en bovendien dimbaar is naar de gewenste lichtsterkte. De min van de Ledstrip moet aan de algemene nulleiding van de decoder (heet dat zo?) worden aangesloten. Helaas heb ik er zelf geen ervaring mee, maar andere forumleden wel. Hierbij aan hen het verzoek om te corrigeren/aanvullen indien nodig. Als het dimmen puls gestuurd is, weet ik niet of er dan hinderlijk geknipper ontstaat. Zet hem dan voluit en gebruik een serieweerstandje (zie hieronder, vervang 8,7 in de formule voor 7,5).
Rijd je niet-digitaal (of digitaal met de verlichting direct aan de voedingsspanning):
Dan moet je een gelijkrichtertje aanbrengen tussen de binnenkomende voedingsspanning en de Ledstrip. Hiervoor is te gebruiken de DB104 of zelf te maken met 4 diodes uit de rommelvoorraad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_Ledstrip_kl.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_Ledstrip_kl.jpg)
In het bijgaande tekeningetje is Uv de voedingsspanning van de rails en een extra weerstandje Rs, nodig om het licht te dimmen. Hieronder een rekenvoorbeeld om de waarde van de weerstand Rs te bepalen:
Uitgaande van een voedingsspanning van 12V=. De Ledstrip is (bij mij) mooi met een stroom van 2mA per groepje van 3 Leds. Het licht is dan bij normaal omgevingslicht nog goed te zien en overstraalt je netvlies niet in “nachtelijke omstandigheden”. Als je uitgaat van een gemiddeld rijtuig met 12 Leds (4 groepjes van 3) heb je dus 8mA nodig. De gelijkrichter pakt 1,2V van de voedingsspanning, de weerstandjes van 151 Ohm nog eens 0,3V. Deze Ledjes gaan branden bij een drempelspanning van 3 x 2,4V = 7,2V. Dus moet er over de extra serieweerstand 12V – 1,2V – 0,3V - 7,2V = 3,3V vallen bij 8mA. De waarde van de weerstand moet dan zijn 3,3V gedeeld door 8mA is 410 Ohm. In de elektronicawinkel wordt dat al gauw 390 Ohm. Is ook goed.
Pas op: Ik ben er vanuit gegaan dat de effectieve waarde van de digitale voedingsspanning 12V is. Waarschijnlijk is die hoger maar zoals al aangegeven heb ik hier geen ervaring mee. De berekening pakt dan anders uit.
In formule:
Rs = (Uv – 8,7) / (n x 0,002)
Hierin is
Uv = de (effektieve waarde van de) voedingsspanning
n = aantal groepjes per rijtuig
Ik heb geleerd dat Leds slecht tegen hogere sperspanningen kunnen (verkeerde polariteit). Omdat op de spoorbaan wel eens stroomonderbrekingen voor komen (o.a. door vuile rails en wielen of abrupte stopsecties) veroorzaken de motoren in de locs akelige spanningspieken door hun inductief gedrag. Ondanks dat er een gelijkrichter in het circuit is opgenomen twijfel ik of deze pieken toch niet kunnen doordringen tot de Leds. Daarom heb ik in ieder rijtuig een condensatortje C van 10nF ter beveiliging opgenomen (of zie ik spoken en valt dat allemaal wel mee?)
Rijd je niet-digitaal en bovendien met allerlei merken door elkaar:
Dan ben je een gewone ouderwetse modelspoorder zonder pretenties net als ik en heb je al gauw last van variërende “schaalsnelheden”. De ene loc begint al te racen bij 7V terwijl de andere niet vooruit te branden is met 14V. Het is dan belangrijk dat de Ledverlichting een flink spanningsbereik heeft. De truc is dan om de Ledstrip in stukjes van 2 Leds te knippen. De drempelspanning gaat dan van 7,2V naar 4,8V. Om dit weer bruikbaar te maken is dan wel wat meer knutselwerk nodig. Ik heb dit gedaan door steeds 2 Ledjes en een weerstandje van 151 Ohm aan elkaar te laten zitten en vervolgens alle losse Leds die ik daardoor overhield zelf met een weerstand van 150 Ohm aan elkaar tot groepjes van 2 te combineren. Je moet dan wel op de koperen baantjes solderen en deze dus op het soldeerpunt goed schoonmaken, behalve de plastic omhulling zit er ook lak op de printsporen. De formule om Rs te berekenen is nu iets anders, deze speelt nu zeker een cruciale rol anders branden de Leds door.
De formule is nu:
Rs = (Uv – 6,3) / (n x 0,002)
Ja het blijft behelpen: een trein die stil staat is jammer genoeg nog steeds helemaal donker.
Blijft de verlichting tijdens het rijden knipperen:
Achter de decoder verwacht ik niet dat dit probleem zich zal voordoen. Deze zal al voldoende gebufferd zijn. Doe je het zonder, dan gebeurt het absoluut zeker en wordt het tijd om je rails eens echt goed schoon te maken en idem het rijoppervlak van de wielen. Sommige fabrikanten hebben de wielen “gezwart”. Dat wordt dus schuren en polijsten tot het blanke metaal je tegemoet glimt. Ook op de baan dienen nu alle puntstukken en andere stroom onderbrekende situaties definitief te worden opgelost. Dan rijdt je Sik ook weer eens lekker. Ik heb alles onder handen genomen en er wordt op mijn baan nagenoeg niet meer geknipperd.
Is dit nog onvoldoende dan is de oplossing een Elco van minimaal 470uF/25V (of 35V?) op de plaats van C aan te brengen. Denk om de juiste polariteit. Dit gaat dan wel zitplaatsen kosten want dit is een flinke jongen. Deze Elco kan ruzie krijgen met een pulsgestuurde snelheidsregeling. Zolang de Elco achter de serieweerstand is geplaatst zal het denk ik wel meevallen.
Tot zover mijn verhaal. Veel succes en heb je nog vragen laat het weten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2058_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2058_1.jpg)
Wat knapt een eenvoudige Lima ICR hiervan op
Disclaimer: mocht iets in bovenstaande beschrijving fout zijn of voldoet het niet aan de verwachting dan spijt het me zeer, maar ik vergoed geen schade.
Groeten Henk
-
Top-tip! (y)
Groetjes,
Bart
-
Goeie tip, heb ze al besteld. (y)
-
Hele goede tip.
Ik heb vorige week ook zo'n LED strip gekocht en ben in Lima ICR's aan het knutselen gegaan.
Ondanks dat ik de wielen en de stroomafname helemaal schoon heb gemaakt en gecontroleerd op goede werking, blijven de LED's knipperen.
Jouw schema heb ik ook toegepast, digitaal, maar ik maak geen gebruik van een decoder.
Dus gelijkrichter, en Elco over de + en - achter de gelijkrichter.
Tevens rekening houdend met de polariteit van de Elco.
Het is een 63V 4,7 nF Elco.
Het rare is nu dat het helemaal niet uitmaakt of de Elco er wel of niet tussen zit, het geknipper blijft zoals het was.
Net of de Elco niet geladen raakt, of zich niet op tijd ontlaad bij spanningsverlies.
Rare materie die electronica ???(voor een werktuigbouwer tenminste ;D)
Ik ga vanavond nog eens wat experimenteren, houd jullie op de hoogte.
Grtz.
Rob.
-
Het is een 63V 4,7 nF Elco.
Daar zit het probleem. Pas vanaf 220uF ( 25V ) ga je effectief wat merken ;) Dit o.a. omdat de LEDs per 3 in serie staan. 3.65 X 3 = 11 Volt. Dus zodra de spanning op de Elko onder de 11 Volt komt is het al weer gebeurt.
Ik zou er per rijtuig 2 stuks 220uF in proberen te prutsen ;)
Grtzz,
Karst
P.S. 220uF is 47000 maal zoveel als 4.7 nF ;)
-
Karst,
Bedankt voor je snelle antwoord.
Scheelt maar een factor van een kleine 50000x :o.
Zo zie je maar een werktuigbouwer en electronica gaan niet echt goed samen ;D.
Morgen maar eens op jacht naar andere Elco's.
Wordt vervolgt.
Grtz.
Rob.
-
Ondanks dat ik de wielen en de stroomafname helemaal schoon heb gemaakt en gecontroleerd op goede werking, blijven de LED's knipperen.
Hallo Robsterdnbobster
Je hebt inderdaad een erg kleine elco gebruikt. Maar naar mijn overtuiging moet een elco niet nodig zijn. De wielen van de Lima ICR zijn gezwart. Heb je de loopvlakken helemaal glanzend blank gemaakt? Het minste spoortje kan het probleem al veroorzaken. Wat ook helpt is de sleepcontacten iets strakker laten aandrukken. Niet te gek want het rijtuig moet wel blijven rijden.
Anders toch nog een keer met de wasbenzine over de baan.
Groeten en succes
Henk
-
@Henk,
Bedankt voor plaatsen van deze draad,
Ik zelf ben geen elektronicus,maar ga binnenkort alles een uitproberen.
Kan deze informatie niet in de Wiki Opgenomen worden?
Alvast iedereen bedankt die in dit draadje hun tips geven (y)
Mvg Tino
-
@Henk,
Nou heb ik door omstandigheden nog geen baan liggen.
Leg af en toe een baantje op tafel om te testen of mijn knutselkarwijtjes werken.
De rails maak ik dan altijd effe met wasbenzine schoon.
Ga de Limawielen eens goed onder handen nemen.
Nog even het volgende:
Ik heb de LED strips zonder gelijkrichter eens aan de baanspanning gelegt.
En wat blijkt, de LED's werken gewoon.
Ondanks dat de baanspanning een hoogfrequente blok/Wisselspanning is, geven ze een goed lichtbeeld.
Vraag blijft natuurlijk hoe lang ze dat volhouden.
Het is immers een hoogfrequent wisselende spanning.
De LED's knipperen dus in een frequentie die onze hersentjes niet waar kunnen nemen.
Die maken er een continue lichtsterkte van wegens capaciteitsproblemen ;D
Heeft iemand hier een antwoord op?
Grtz.
Rob.
-
Hallo Rob,
Dat is meteen mijn tekortkoming: ik weet te weinig van het digitale materiaal.
De Ledstrip functioneert zelf als (enkelzijdige) gelijkrichter omdat het tenslotte dioden zijn. Maar bij een echte wisselspanning krijgen ze dan ook een sperspanning te verduren en daar kunnen ze niet goed tegen.
Werkt de Ledstrip ook als je de plus en min aan de baanspanning omdraait?
Groeten Henk
-
@Henk,
Yep, polariteit omdraaien maakt geen verschil.
Een gelijkrichter is er natuurlijk ook zo tussengezet.
Het is niet zo'n groot componentje, en natuurlijk beter voor de LED's.
Ze krijgen dan helemaal geen sperspanning/stroom voor hun kiezen.
Blijft wel overeind dat de LED's in een hoogfrequente spanning staan.
Immers de gelijkrichter doet niets aan het afvlakken van de spanning/stroom.
Daar zou de Elco dan voor kunnen zorgen.
Grtz.
Rob.
-
Dat had ik niet direct verwacht. Zou het toch zo zijn dat de digitale pulsen zich als een echte wisselspanning gedragen: een centrale nul op de ene pool en plussen en minnen op de andere pool? Anders kan ik het niet verklaren. Misschien hangt dat ook van het digitale systeem af.
Dat zou inderdaad betekenen dat een gelijkrichter toch wel ingebouwd moet worden om de Ledstrip tegen negatieve spanningen te beschermen. Dan gaat de spanning wel omhoog, vanwege het dubbelzijdige gelijkrichten.
De hoogfrequente spanning is op zich denk ik geen probleem tenzij er geknipper door ontstaat, wat niet het geval is als ik je eerdere bericht lees.
Hopelijk leest er een digitaal-specialist mee.
Groeten Henk
-
Heb nog effe wat gegoogled op het web en wat gevonden.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#dcc (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#dcc)
Het is een pagina uit de website van Klaas Zondervan.
Volgens mij geen onbekende op dit forum.
Ik heb een Multimaus die DCC praat met de decoders op de baan.
Het is dus een soort wisselspanning die niet sinusvormig verloopt maar in de vorm van een pulstrein in de tijd gezien.
De gelijkrichter zal de negatieve pulsen omzetten in positieve pulsen.
Als het een zuivere blokspanning is, is het volgens mij geen probleem.
En yep, als er een digitaal-specialist meeleest, dan graag feedback.
Grtz.
Rob.
-
Hallo Rob,
Die Klaas van ons heeft de hele zaak al voor ons in kaart gebracht. Je hebt helemaal gelijk. Het is een echte wisselspanning.
Maar ik lees ook dat het gaat met 18V. Dat is gevaarlijk veel voor onze Ledstrip. Zet er maar een flinke serieweerstand in. Met de natte vinger: 1 kOhm.
Groeten Henk
-
Zou het toch zo zijn dat de digitale pulsen zich als een echte wisselspanning gedragen: een centrale nul op de ene pool en plussen en minnen op de andere pool? Anders kan ik het niet verklaren. Misschien hangt dat ook van het digitale systeem af.
NEE ! Een digitale spanning is GEEN wisselspanning. Wisselspanning komt uit je wandcontactdoos.
Een digitale spanning is een blokspanning waarin de digitale informatie gecodeerd zit. Het is dus ook geen zuivere blokspanning maar een varierende blok afhankelijk van het gebruikte protocol.
Het is dus een soort wisselspanning die niet sinusvormig verloopt maar in de vorm van een pulstrein in de tijd gezien.
Zie hierboven.
Precies zo als Klaas het ook zo duidelijk uitlegt.
Gr.
Eric
-
(bericht verwijderd)
-
Hallo lezers,
Het is prima dat er opmerkingen komen naar aanleiding van het eerste bericht. Het is ook een forum met ideeen en geen wetenschappelijk essay. Ik waardeer dit ook want 2 weten meer dan 1. Ook wordt dan duidelijk waar we tegenaan lopen.
En tot nu toe zie ik geen technische tekortkomingen naar voren komen behalve wat gediscussieer over terminologie.
De belangrijkste omissie is de vraag hoeveel spanning (effektief) er nu eigenlijk op een digitale baan staat. Ik heb dit zelf niet en weet dit ook niet. Helaas heeft niemand zich daar tot nog toe over gemeld. Het ziet er naar uit dat dit ook afhankelijk is van het gebruikte systeem.
Mijn voorstel: pak je voltmeter en meet op de stand VAC de spanning op de rails en je zit in de buurt. Pas vervolgens het formuletje toe voor de Rs, experimenteer eventueel een beetje met andere waarden. Het is echt niet spannender dan een lampje aansluiten.
Mannen succes en ga ervoor.
Groeten Henk
-
De hoogte van de spanning is afhankelijk van de schaal waarin je rijdt.
Staat in deze Recommended Pratice (http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/S-91-2004-07.pdf) allemaal netjes aangegeven.
Globaal is 12V voor N spoor en 16V voor H0 de standaard.
Bij veel centrales/boosters kan je dat ook zelf instellen.
Een vaste spanning is er dan ook niet.
En hoe je de digitale spanning kan meten daar heeft Klaas ook een mooi schakelingtjes voor op zijn site staan.
Heeft niet zoveel nut om zelf maar aannames te gaan doen of het wiel opnieuw uit te vinden.
De NMRA heeft dat allemaal prima vastgelegd en voor iedereen te raadplegen.
Gewoon aanhouden waar daar in staat en je bent compatible met DCC.
Gr.
Eric
-
Cheapo ledstrip http://www.ebay.com/itm/Warm-white-Waterproof-3000K-5M-5050-SMD-Flexible-LED-Strip-Light-300-Leds-500CM-/150827185024?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item231e003380
-
Waarom "Waterproof" ledstrips gebruiken? www.ebay.nl/itm/Warm-White-5M-500CM-300leds-3528-SMD-Flexibility-LED-Strip-Lights-12V-DIY-New-/150784851816 is toch veel goedkoper... nog geen € 5,00 inclusief verzenden
-
Ziet er interessant uit.
Iemand al ervaring met het bestellen vanuit hongkong?
Tinus.
-
Nog even inhaken op de opmerking van PonyTail.
Blijft staan dat het stuk dat Henk heeft geschreven over het inbouwen van de LED strips in rijtuigen nog steeds een hele goede tip is. Inhoudelijk verandert er niets n.a.v. de verder gevoerde discussie.
Deze is niets meer dan een aanvulling en uitdieping op het eerste stuk.
Hoeft m.i. niet verwarrend te zijn, eerder een mooie toevoeging op de uitwerking van Henk's handige toptip.
Mijn rijtuigen in mijn Beneluxstam zijn al uitgevoerd met de strips, nu nog netjes afwerken en solderen en weer een leuk project achter de rug.
Grtz.
Rob.
-
@tinus
Heb juist een bestelling binnen gekregen.
Alles in orde, alleen ongeveer 1 maand levertijd. Blijven lang bij de douane hangen.
mvg
Roger
-
Roger,
Okee, en ook echt geen verzendkosten?
Dat het ervoor kan!!
Tinus.
-
Dat soort eBay shops zijn in de regel echt prima. Verzenden duurt even maar daarvoor komt het ook vanaf de andere kant van de wereld :D En voor een modeltrein is de niet waterdichte versie ook prima, maar $6,50 (http://www.ebay.com/itm/Warm-White-5M-60leds-M-3528-SMD-LED-Strip-Lights-300led-12V-24W-Non-Waterproof-/160905213985?pt=US_Car_Lighting&hash=item2576b2b821).
Timo
-
@Rob: Jij bent er snel mee op weg
@Ledstripbestellers:
Kleine waarschuwing: Ik zie dat er enkele bestelsuggesties zijn gedaan. Dit zijn echter andere Ledstrips dan die ik heb gebruikt. Niet alle Ledstrips zijn eenvoudig met een serieweerstandje te dimmen, omdat hierbij Leds door elkaar serie en parallel zijn geschakeld en de Leds onderling verschillende lichtsterkten krijgen. Dimmen is wel noodzakelijk. Met pulsregeling zal het geen probleem zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ledstrip_niet_dimbaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ledstrip_niet_dimbaar.jpg)
Zoiets als dit kan dus problemen geven
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ledstrip_wel_dimbaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ledstrip_wel_dimbaar.jpg)
En deze kan wel (die van Gerwin)
Ja het wordt onderhand wel ingewikkeld.
Groeten Henk
-
Hoi
Ik heb wel vaker in hongkong ledstrip besteld. Idd zonder verzendkosten, alleen de douane kan soms moeilijk doen en dan moet je inklaringskosten en btw betalen. Inklaringskosten waren geloof ik iets van 11,50 euro.
Maar dan nog is het veel goedkoper dan hier kopen.
Ik heb het hier besteld http://stores.ebay.nl/Hkesupplier (http://stores.ebay.nl/Hkesupplier)
en dan voor binnenverlichting 3528 (Non)WaterProof LED Strip
Groetjes Rudy
-
Niet bij dat bedrag Rudy, tot 17 euro is vrij van kosten..
-
De ledstrip die ik heb, is die ik zelf heb aangehaald http://www.ebay.nl/itm/Warm-White-5M-500CM-300leds-3528-SMD-Flexibility-LED-Strip-Lights-12V-DIY-New-/150784851816
Ik heb deze zojuist aan een regelbare voeding gehangen en ik kan ze uitstekend dimmen.
Het versturen vanuit HongKong heeft slechts 10 dagen in beslag genomen (ja daar was ik ook zeer verbaast over). Over verzendkosten, douanekosten en dergelijke. Als je geen doos vol besteld en onder de € 22,00 blijft (pin me daar niet op vast) hoef je geen btw en/of invoerrechten te betalen. Die € 22,00 is de totale waarde van het product inclusief verzendkosten.
Op http://www.postnlpakketten.nl/klantenservice/pakket-ontvangen/buitenland/ staat het volgende te lezen.
Voor welke zendingen betaalt u btw, douanerechten en inklaringskosten?
Voor alle commerciële zendingen die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 22,- en voor alle geschenken die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 45,- betaalt u btw, douanerechten en inklaringskosten.
Hoeveel belastingen (invoerrechten, btw en accijns) moeten worden betaald, verschilt per goederensoort. De belastingen die moeten worden betaald zijn meestal:
Omzetbelasting (21%, 6% of 0% over de waarde van de goederen)
Douanerechten, dit varieert per goederensoort. (Er gelden bijvoorbeeld verschillende tarieven voor de douanerechten van spijkerbroeken, cd's en boeken)
Accijnzen (alleen voor goederen waarover accijns moet worden betaald, zoals whisky en wijn)
-
@Henk,
Je laat nu wel twee compleet verschillende strips zien. Die eerste wil je alleen in een disco trein :D Dat is namelijk een RGB (Rood Groen Blauw) led strip. Alle strips (okay, de enkele uitzondering daargelaten) zijn hetzelfde opgebouwd bestaande uit parallel geschakelde secties van drie ledjes en een weerstand in serie. Prima te dimmen met een serie weerstand waarbij wel op gelet moet worden wat die weerstand moet kunnen verstoken (heet worden / overbelasting).
Om terug te komen op digitale spanning. De term wisselspanning is officieel idd niet correct omdat hiermee een periodiek signaal bedoelt wordt. Echter is dit wel de meest begrijpbare term voor wat digitale spanning is voor een leek. Zelf reken ik meestal op 20V als ik dingen bereken (afschat) voor achter een decoder. Dit om safe te zijn en het om de uiterste waarde gaat. Uiteindelijk zal het vooral neerkomen om wat ziet er mooi uit. En bij gebruik van een decoder ga ik graag aan de felle kant zitten zodat ik het nog kan bijregelen met de decoder.
En tja, op de verzendtijd ui China is geen pijl op te trekken. Heb ook wel eens iets in 5 dagen hier gehad maar ook wel eens 1,5 maand moeten wachten. Iig nog nooit douane kosten moeten betalen.
Timo
-
Niet bij dat bedrag Rudy, tot 17 euro is vrij van kosten..
Ik had toen voor ongeveer 80 euro aan RGB ledstrip besteld. Maar 9 van de 10x ging het goed maar 1 keer douane kosten gehad.
Groetjes Rudy
-
Je laat nu wel twee compleet verschillende strips zien. Die eerste wil je alleen in een disco trein :D Dat is namelijk een RGB (Rood Groen Blauw) led strip.
Je hebt gelijk. Ik kreeg deze aangereikt en in de haast iedereen tijdig te waarschuwen heb ik het zo overgenomen
Alle strips (okay, de enkele uitzondering daargelaten) zijn hetzelfde opgebouwd bestaande uit parallel geschakelde secties van drie ledjes en een weerstand in serie.
Deze moet je inderdaad hebben. Ik heb ook andere gezien (de buisjes van IKEA b.v.) die door dimmen met een weerstand de mist in gingen. Toegegeven dat deze ook niet geschikt waren om af te knippen. Toch even een voorbehoud door willen geven aan haastige bestellers.
De term wisselspanning is officieel idd niet correct omdat hiermee een periodiek signaal bedoelt wordt. Echter is dit wel de meest begrijpbare term voor wat digitale spanning is voor een leek. Zelf reken ik meestal op 20V als ik dingen bereken (afschat) voor achter een decoder.
Ik gebruikte de term in dit geval om te kunnen inschatten wat het effect van een gelijkrichter is. Dat we uit kunnen gaan van 20V is denk ik waardevolle informatie omdat nu de serieweerstand berekend kan worden.
Groeten en hartelijk dank
Henk
-
Om het nog verwarrender te maken...
De "digitale spanning" is niet bij iedere fabrikant gelijk. Digitrax kent op hun Command Stations drie standen, Intellibox heeft twee keuzes, Roco mutiMAUS heeft een hoge spanning (vinden sommige decoders niet fijn) enzovoort.
Het berekenen van een weerstand is dus per geval anders en is ook afhankelijk van de gebruikte led-strip.
-
Even een statusupdate.
De eerste twee rijtuigen van de Lima Beneluxstam zijn voorzien van LED's.
Heb nog Elco's gehaald van 470 nmicroF en getest of die het knipperen tegengaan.
Nou dat viel wat tegen. De Elco heeft niet genoeg capaciteit om de LED's op dezelfde intensiteit te laten branden als de baanspanning doet.
Heb de diverse punten waar stroomoverdracht plaatsvindt eens goed schoongemaakt, en het knipperen is al een heel stuk minder. Ik denk dat als ik de Lima asjes vervang door andere (lees betere kwaliteit) asjes het helemaal oké wordt.
Trouwens de Preisertjes waren het er ook niet mee eens dat er zo'n tonnetje aan het dak kwam te hangen ;D.
Dit gaf wat spanningen tussen de reizigers en de conducteur.
En ja de klant is bij mijn spoorwegmij. koning, dus geen Elco in de verlichtingsinstallatie.
Om de spanning op de LED's nog wat te verlagen heb ik direct na de gelijkrichter nog een voorschakelweerstand van 680 Ohm gesoldeerd. Dit geeft een mooier lichtbeeld dan de kunstzon die er zonder deze weerstand in het rijtuig schijnt.
Dit werd wel weer door de Preisertjes op prijs gesteld (y)
Nu nog één rijtuig en de stuurstand voorzien, dan is mijn Beneluxstam klaar voor inzet.
Grtz.
Rob.
-
@Rob
Je hebt het over 470 nF, ik hoop dat je 470 µF (micro) bedoelt en dat je die dan achter de gelijkrichter had zitten?
-
Gerwin,
Klopt is een 470 microFarad, en had die achter de gelijkrichter zitten.
Als de spanning wegvalt, lichten de LED's nog wel op.
De intensiteit is echter heel zwak, en de Elco is zo leeg.
Heb de eerdere post meteen even aangepast.
Grtz.
Rob.
-
Hallo Rob,
Ik ben blij dat je succes hebt. Ik begon onderhand te twijfelen, er komt nog wel wat knutselvaardigheid bij kijken voordat het iets wordt.
680 Ohm lijkt me nog een beetje aan de lage kant, ik zou ingezet hebben op 1 kOhm op de digitale spanning. Maar het is net wat mooi uitkomt.
De elco vangt natuurlijk alleen de zeer kortstondige onderbrekingen op.
Wil je eens een fotootje posten van je verlichte Benelux?
Groeten Henk
-
Een goede middag,
Ik heb ook al 2 x een rol leds laten komen uit Hong Kong.
Duurde bij mij ook 1 x 2 en 1 x 4 weken.
Ook al vele servo's, ledspots, voedingen, seinen, slepers, pantografen enz. laten komen.
Nog nooit problemen gehad met de douane.
Nooit toegekomen: kleine digitale bagageweger (2 x opgestuurd) en set Lipo batterijen
voor RC zender (2 x verzonden).
Wel altijd kleine hoeveelheden voor kleine bedragen (maximum) 20 €.
Woon wel in Antwerpen.
Mvg
Olivier
-
Ik wil een ledstrippie in mijn rijtuigen knopen.
Heb inmiddels de strip besteld; smd-leds(3528), 3 per 10 cm.
Mocht ik op 2 eenheden van 3 uitkomen, hoe groot moet dan de weerstand zijn icm een condensator en een bruggelijkrichter?
Is er een mogelijkheid om die strips te verbouwen, zodat er 4 leds per eenheid gebruikt worden?
Want ik vrees dat 2 eenheden van 20cm net te kort zijn, en 3 zijn zeker te lang.
En hoe groot moet de weerstand dan zijn?
Hendrik Jan
-
Hoi Hendrik Jan,
Kijk eens naar antwoord 36, daar wordt al een indicatie gegeven van de weerstandwaarde.
Maar mocht je de minimale waarde uit willen gaan rekenen, dan moet je de spanning over de elco weten, en de brandspanning (stapspanning) over de Led(s).
-
Met wat draadjes en knutselwerk en de weerstanden vervangen is alles mogelijk. Maar je hoeft de strip niet precies op de lijntjes af te knippen, direct na de weerstand of na de led van een setje van 3 kan je al gauw een cm winnen.
-
Dank, Wijbe en Fred
Ik zal eens kijken hoe het uitpakt, als de strip op dedeurmat ligt.
Wordt dus vervolgd
Hendrik Jan