BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: johan george op 27 December 2012, 15:09:07

Titel: Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 27 December 2012, 15:09:07
Hallo allemaal ik heb een probleem en luid als volgt
Ik heb 2 sporen voor mij liggen 1 rechts om ander ilnks om
in het boven spoor heb ik een wissel liggen  deze is aangesloten met een engelse wissel in het spoor hieronder
nu gaat alles goed
doorgaand rijd en van boven naar beneden diogonaal maar als ik af buig ;sluiting
ik denk zelf keerlus efect
kan ik dit oplossen door de kruising helemaal te isoleren en apart te voeden ?

johan
Titel: Re:kortsluiting
Bericht door: Remunj op 27 December 2012, 16:31:48
Johan,

Het zou een heel stuk helpen als je wat begrijperlijker schreef en ook gebruik maakt van hoofdletters en andere leestekens.

Zonder je baanplan te kennen is het moeilijk om een zinvol antwoord te geven.
Plaats je hele baanplan hier eens. Dan kunnen we zien waat je probleem zit en hoe je het kan oplossen.
Het klinkt als een klassiek keerlusprobleem maar dat kunnen we pas met zekerheid zeggen als we alles zien.
Alleen de kruising isoleren en apart voeden helpt niet, je zult dan een keerlusschakeling moeten toevoegen.

Gr.
Eric
Titel: Re:kortsluiting
Bericht door: Jeronimos op 27 December 2012, 16:36:53
Je bent trouwens 2 draadjes gestart over bijna hetzelfde onderwerp: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49031.msg787755.html#new
Titel: Re:kortsluiting
Bericht door: Remunj op 27 December 2012, 16:38:26
Zag ik ook. Niet echt handig.
Probeer het wat centraal te houden en niet van de hak op de tak te sprigen en eerst het ene oplossen voor je aan het volgende begint.
Voor je zelf duidelijker en leerzamere en voor ons ook wat overzichtelijker.

Gr.
Eric
Titel: Re:kortsluiting
Bericht door: tijgernootje op 27 December 2012, 17:39:59
Ik sluit me graag aan bij de voorgaande comments.
Probeer zo duidelijk mogelijk te zijn met zo veel mogelijk info,aangezien we hier geen van alle Yomanda zijn ofzo  ;D
(ik heb in elk geval geen glazen bol of iets waardoor ik kan zien wat je bedoelt)
Titel: Re:kortsluiting
Bericht door: johan george op 27 December 2012, 20:46:23
Volgens mijn heeft het eene draadje niets met het andere te  maken.
 1 is keerLus effect ,en het andere is de logica van het stroom
 Ik ben EEN  leek vandaar dat ik deze vraag ook bij beginners heb gezet

johan
Titel: Re:kortsluiting
Bericht door: Ronaldk op 27 December 2012, 20:57:57
Hallo Johan,

Wil je wel dan een tekening plaatsen hoe het nu zit? Dan kunnen we een wat gerichter antwoord geven.

Groeten Ronald.
Titel: Re:kortsluiting
Bericht door: johan george op 27 December 2012, 21:11:54
Hallo ronald
Als ik wist hoe dan zou ik dit zeker doen.
Ik begrijp donders goed dat iets uitleggen met worden door telefoon of  pc verdomd moeilijk is
Daar bij heb ik op dit moment ook nog de pech dat ze windows 8 op mijn pc hebben geiNstalleerd en nu alles van slag is, zo ook mijn card reader
Ik had er namelijk 2 fotos van gemaakt

GRT JOHAN
Titel: Re:kortsluiting
Bericht door: tijgernootje op 27 December 2012, 21:19:49
Als je een aansluiting hebt op je camera dan kun je die toch rechtstreeks op je pc aansluiten en zo je fotos eraf halen ?
(of heb je een simpeler toestel dat dit niet als optie heeft ? )
Indien het laatste het geval is dan gaat dit idd erg lastig worden.
(tip van mijn kant,mik windows 8 van je pc af en ga verder met je oude windows,8 is vind ik hopeloos en nog helemaal niet klaar voor de consumenten markt  ;) )
Titel: Re:kortsluiting
Bericht door: Ronaldk op 27 December 2012, 21:25:05
In het menu links zie je "plaatje uploaden" daar kan je een afbeelding kiezen. De tekst (url) knip en plak je in je bericht. Dan zie je het plaatje in je bericht.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 27 December 2012, 21:25:32
Goeie tip floris  ,nu ff opzoek naar het kabeltje
grt johan
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 27 December 2012, 21:37:08
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSL25175_2.jpg)
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 27 December 2012, 21:40:12
Zo waar gelukt de foto,
 met wat ik bedoel
 Rechts heb ik een groote dubbele spoor brug en links een dubbele tunnel

JOHAN
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Reinier Z. op 27 December 2012, 21:46:21
Aan alleen deze foto kun je niet zien of er sprake is van een keerlus. Daar heb je het hele baanplan voor nodig.
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 27 December 2012, 21:51:05
https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSL25175_2.jpg
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 27 December 2012, 21:58:15
hallo reinier
 Dat het een keerlus is staat als een paal boven water, this 1 traject wat aan alle bij de eind weer bij elkaar komt
dus eigenlijk 1 groot rondje
De vraag is nu hoe plaats ik hier een keerlus module in
Heb er een liggen xtreem van wim ros
 Het ging ook al die tijd goed tot ok besloot om de kruing te vervangen voor een electriche 
Deze is voor   een latere uitbreiding, het zo modul of vast

grt johan
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 27 December 2012, 22:01:24
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSL25178_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSL25178_1.jpg)
DIT IS FOTO AAN EEN ZIJDE DE BRUG
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 27 December 2012, 22:07:05
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSL25181_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSL25181_4.jpg)
Deze laatste was niet goed dat moet deze zijn

johan
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Ronaldk op 27 December 2012, 22:11:08
@Johan: Technisch je kan nog 24 uur na plaatsen van het bericht deze aanpassen ;)

Goed hoe is het verdere verloop van je baanplan? Om een goed beeld te krijgen een schets met je hele baanplan. Een tweetal lussen achter de tunnel en brug?  Dan moet je in de lussen een keerlus module maken. Het deel met de kruiswissel is dan een boosterdeel. Je hebt in deze constructie 2 keerlusmodules nodig. Anders blijf je kortsluiting krijgen.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Bert van Gelder op 27 December 2012, 22:14:22
Ach, anders passen wij de linkjes wel even aan....
;)
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Remunj op 27 December 2012, 22:40:15
Het ging ook al die tijd goed tot ok besloot om de kruing te vervangen voor een electriche 
Deze is voor   een latere uitbreiding, het zo modul of vast
Dat is wel verklaarbaar. Bij een kruising zijn alleen de doorgaande sporen elektrische met elkaar verbonden.
Bij een Engels wissel is alles met elkaar verbonden en creeer je dus een sluiting.

Maar doe ons een lol en plaats even een tekening van je complete baanplan. Alleen dan kunnen we je optimaal helpen.

En als je al een keerlusschakeling hebt liggen heb je daar ook een handleiding bij hoe je die moet aansluiten. En anders kan Wim je prima verder helpen als je er niet uit komt.

Gr.
Eric
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Rob Bogers op 28 December 2012, 08:06:14
Als er door diverse geïnteresseerden gevraagd wordt om jouw baanplan, heeft het niet zo veel zin om steeds een fotootje te plaatsen van een stukje baan. Hiermee kunnen we niet zien wat nu waar op zit aangesloten. Dus laat even het complete baanplan zien zoals het ligt en vooral de nadruk op het deel waar je de sluiting hebt. het liefst gemaakt in Wintrack of een ander baanteken programma maar als je niets anders hebt mag een schets natuurlijk ook.

Verder, zoals al eerder aangegeven, als je een keerlusmodule koopt zie je vanzelf in het bijgeleverde schema hoe je het apparaat moet aansluiten. Op diverse sites waar deze modules worden aangeboden staan ook schema's die je kunt downloaden.


Rob
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Remunj op 28 December 2012, 12:51:50
Johan,

In de  (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.09_-_KeerlusEncyclopedie) vindt je een hoop informatie over keerlussen. Lees dat ook eens aandachtig door.

En om verder op je probleem door te gaan.
Zolang we geen compleet baanplan hebben blijft het gissen maar ik denk dat je baanplan er globaal uitziet als een hondebot.
Startend van je "onderste" spoor ga je naar rechts en kom je via een lus (zeg maar uiteinde van het bot) weer terug op het "bovenste" spoor. Denk je nog even analoog en stel dat de onderste railstaaf van het "onderste" spoor de + is dan is na de lus de bovenste railstaaf van het "bovenste" spoor de +. Idem dito naar links gezien.
Zolang het een baan is zonder tussenverbindingen is er dus niets aan de hand.
Pas als je er verbindingen tussen gaat maken (die Engelse wissel) dan gaat het fout. Dan komt de + opeens een - tegen en heb je kortsluiting. Ergo een keerlus. Zie bovenstaande link naar de encyclopedie waar het duidelijk getekend staat.
Datzelfde geldt voor digitaal. het principe is hetzelfde alleen spreken we dan niet meer van + en - maar over een digitale spanning die snel heen en weer wisselt tussen + en -. Heel veel kortsluitingen achter elkaar dus.
Dit is simpel op te lossen door de keerlusschakeling.

Alleen even de keerslusschakeling(en) plaatsen is echter niet genoeg in jouw geval. Je zult de elektrische bedrading van je baan ook gedeeltelijk moeten aanpassen. Het is belangrijk dat parallel liggende sporen waartussen gewisseld kan worden met wissels allemaal dezelfde polariteit hebben.

De onderste railstaaf van het "onderste" spoor moet dus dezelfde polariteit krijgen als de onderste railstaaf van het "bovenste" spoor.
Dan is de Engelse wissel geen probleem meer.

Maar nogmaals. Zonder compleet baanplan blijft het gissen naar de "problemen" op je baan en de mogelijke oplossing(en).

Gr.
Eric
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 28 December 2012, 14:51:40
Hallo Eric.

Bedankt voor je reactie op de vraag van het sporenplan die luid als volgt.
Ik heb het sporenplan (waltberg project) van huub maaskant geleend.
En dit vervolgens nagebouwd met als kanttekening dat ik :
A: opstelspoor heb veranderd door middel van alle kruisingen te verwijderen waardoor je maar een rijrichting hebt.
    (met het programma koploper kan ik toch heen en weer) en heb in plaats van 10 opstelsporen er 5 van gemaakt met een passeer spoor.
B: vervolgens omhoog rijden door middel van spiraal ook hier de kruisingen verwijderd.
C: vervolgens aftakking naar havenspoor in ze geheel verwijderd.
D: vervolgens in het station gedeelte ook alle kruisingen verwijderd waardoor je nergens meer wisselt van baanvak.
E: vervolgens in het gedeelte optekening boven het station niveau een wissel aangebracht (na spoorbrug) daar een wissel aangebracht met aansluitend een kruiswissel, om vervolgens hier een haven module aan te bouwen.
Hier doet zich dus ook het probleem voor keerlus effect. Nu zat ik zelf ook te denken om de keerlus aansluiting in mijn haven module te bouwen en mijn engelse wissel volledig te isoleren?
Hopende je nu voor genoeg informatie te hebben voorzien.

Met vriendelijke groet Johan
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 December 2012, 15:47:51
Johan, op deze manier maak je er een puzzel van.
Je hebt toch zeker wel een tekening van je sporenplan? Laat die dan eens zien.
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: rjr op 28 December 2012, 16:06:52
Als ik het goed begrijp, en kijkend naar het spoorplan van Huib dan heb je, vereenvoudigd dit plan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_probleem_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_probleem_1.jpg)

En op de kruising heb je een probleem, en dat klopt dan ook omdat in het onderste spoor de sporen net anders aangesloten zijn dan in het bovenste spoor.

Een eenvoudig oplossing is dan de dubbele sporen zelfde polariseren Dus zoals op de onderste tekening, bruin aan bovenste spoor, rood aan onderste spoor. Dan ben je van je keerlus probleem bij je kruising af.
Dan krijg je dus je keerlus problemen bij je lussen aan de uiteinden. Daar moet je er dan wel 2 maken, maar daar heb je meestal ook wel de lengte om dat te doen. Bij z'n kruising heb je dat niet.

Hoop dat dit beetje je probleem beschrijft, en dus ook je oplossing.

Een soort gelijk probleem is hier al heel vaak beschreven, en vaak zie je weer dat mensen zich alleen richten op het probleem geval, de overloop wissels bij dubbelspoor, maar te weinig richten op het totaal, terwijl bij digitaal de oplossing eenvoudig elders op de baan gevonden kan worden.
Bij analoge besturing is dat natuurlijk anders omdat de polarisatie van je rails ook de rijrichting van je trein bepaald, maar bij digitaal is dat niet langer het geval.

Heb je hier toch niets aan zul je toch zelf met een uitgebreidere tekening moeten komen van je baanplan.

Succes,
Roelco

PS, sorry voor de wat rommelige tekening, maar wilde even snel wat maken ter verduidelijking van mijn verhaal.
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 28 December 2012, 16:13:43
Hallo roelco
kort gezegd komt het volgens mij hier wel op neer
Het keerlus probleem ligt er  ,maar waar los je het op 
grt johan
ps wat tekening betreft ben ik niet zoveel eisend ,we kunnen per slot van rekening niet allemaal op de teken kamer gewerkt hebben, haha
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: rjr op 28 December 2012, 16:22:02
Johan,

Je moet de oplossing zoeken in de lussen. Als ik even weer uitga van het waldburg plan van Huib, wat vereenvoudigd, dan zou je 1 keerlus krijgen in de lus om je schaduwstation.

De dubbelsporige lus moet dan ook 2 keerlussen hebben,en die kun je dan rechts van je brug doen ( dus aan de andere kant dan waar je de foto's van gemaakt hebt ) er vanuit gaande dat er daar genoeg ruimte is tot de wissels. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre je de verhoudingen van huib hebt aangehouden. Is er aan die kant geen ruimte kun je het ook links van je probleem stuk doen, in de tunnel, of waar je maar genoeg ruimte hebt om en volle treinlengte wisselvrij te kunnen rijden.

Roelco
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 28 December 2012, 16:31:14
kijk roelco hier word ik vrolijk van
dank je
 grt johan
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Remunj op 28 December 2012, 16:56:55
kort gezegd komt het volgens mij hier wel op neer
Het keerlus probleem ligt er  ,maar waar los je het op 
De schets zoals Roelco die maakte is precies zoals ik heb beschreven.
Dus het probleem oplossen in beide lussen links en rechts. En zoals Roelco in zijn tekening ook goed aangeeft, de polariteit van de parallele sporen gelijk maken. Die zullen nu bij jou wel verkeerd om zitten.

Hier doet zich dus ook het probleem voor keerlus effect. Nu zat ik zelf ook te denken om de keerlus aansluiting in mijn haven module te bouwen en mijn engelse wissel volledig te isoleren?
NEE. Zoals hierboven ook al aangegeven los je daarmee het probleem niet op. Je zult het in beide lussen moeten oplossen.
En zoals al eerder aangegeven. De keerlussectie MOET minimaal net zo lang zijn als de langste trein waar je mee gaat rijden omdat ze spanning in die hele sectie omgepoold word bij hte binnen-uitrijden. Zou de trein er nioet helemaal inpassen dan krijg je alsnog sluiting.

(met het programma koploper kan ik toch heen en weer)
Dus heb je wel een sporenplan. Maak even een printscreen plaatje van je sporenplan en plaats dat dan hier.
ps wat tekening betreft ben ik niet zoveel eisend ,we kunnen per slot van rekening niet allemaal op de teken kamer gewerkt hebben, haha
Jij misschien niet maar geloof het of niet maar dat geeft ons een stuk meer duidelijkheid.

En verder kan ik alleen maar zeggen, maak er nou geen groter probleem van dan het is. Jij hebt een klassiek keerlusprobleem wat met bovenstaande prima op te lossen is.
In de basis zullen veel banen op een zelfde principe gebaseerd zijn (de mijne ook) en het vrijwel zeker allemaal zo opgelost hebben (inclusief mijzelf met twee keerlusmodules).
Verder heb ik mijn baan in 3 delen verdeeld gevoed door 3 boosters (1 van je andere vragen) en dat werkt allemaal prima.
Om het nog completer te maken. Booster 1 voedt het gehele stationsgebied met toeleidende wisselstraten.
Booster 2 voedt keerlus 1 met daarin een schaduwstation van 5 sporen. In het toeleidende spoor zit de keerlusschakeling ingebouwd. Booster 3 doet hetzelfde voor keerlus 2 met ook een schaduwstation van weer 5 sporen.

Gewoon aan de slag gaan met de aangedragen informatie en gaan met die banaan.  ;D

Gr.
Eric
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 28 December 2012, 20:14:22
hallo Eric ,
Mijn excuus als ik misschien lomp of eigenwijs overkom  ,maar dat zal meer te maken als onnozel/onwetendheid .
Vroeger heb ik treinen gehad alles analoog  en n spoor.
En sinds kort deze fantastische hobby weer opgepakt, wel in ho en probeer het digitaal onder de knie te krijgen.
Ben lid van 1 club geweest [naam laat ik maar buiten wegen ]en hebben daar ook een test baan gehad met wisseldecoders ib box plus koploper programma met pc interface,
en dat ging goed .
Maar ik ben daar  weg ,
de reden laat ik maar in het midden .
Dus ik weet er wel wat van af,
maar gaande weg leer ik er wel wat van ,en besef ik mijn dat ik nog ontzetten veel moet leren
Daarbij komt dat ik met de pc op dit moment software matig wat problemen heb,
dus aan sommige vraagstellingen niet gelijk kan beantwoorden.
Vandaar mijn gebrekige communicatie

Hoop hiermee een beetje duidelijkheid mee te hebben verschaft

GRT JOHAN
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: tijgernootje op 28 December 2012, 20:55:12
Zoals via PB besproken met een mod van dit forum,was het berichtje niet nadelig bedoelt.
Dit is wat ik met het berichtje bedoelde,zoals ook doorgegeven aan de mod die hier mee kwam(letterlijke stukje tekst uit dat pb'tje):
Positieve kritiek of vooruitgang mag toch gemeld worden aan de TS,of niet ?
Juist omdat zijn laatste berichtje helder en duidelijk was over waarom bepaalde dingen niet zo makkelijk waren uit te leggen,vond ik het het waard om in positieve zin een reactie te geven.
Dat het via tekst lastig is om een intentie te zien/voelen wil niet zeggen dat men dan standaard maar van een "slechte" intentie uit mag/moet gaan.
Hopelijk is het geheel zo opgeklaart,en kan dat kortsluitings probleem nog sneller worden opgelost.
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 28 December 2012, 21:42:10
Hallo floris
Maak je niet druk  ik ben NIET zo,n persoon die
je zo op de kast heb,
Ik vind dit forum alleen al fantastisch  van wegen de hulp en bescherming die geboden word
 kortom schapo
grt johan
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Rob Bogers op 29 December 2012, 10:04:09
Hallo Johan, als je zegt dat je er wel wat van af weet, hoe komt het dan dat er 3 pagina's voor nodig zijn om steeds weer hetzelfde uit te leggen en dat is nog steeds, hoe de tekening ook is, het probleem moet je oplossen in de keerlus zelf. De basis van elke keerlus is gelijk en neem nu eens het bijbehorende schema van de keerlusmodule voor je en dan zul je zien dat de oplossing daar gewoon duidelijk staat. Zo monteer je een keerlusmodule en niet anders. Het enige wat je dan in de gaten moet houden is dat je langste trein geheel binnen de lus moet kunnen staan.

Als je de Encyclopedie (zie bovenaan de pagina) als leidraad gebruikt en in de zoekfunctie eens gaat zoeken op "keerlus" dan vind je alles wat je weten wilt.

Rob

Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 29 December 2012, 10:21:43
U mag voor mij dit draadje sluiten, ben er wel een beetje klaar mee
met sommige mensen [begrip]
vriendelijk bedankt

grt johan
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Rob Bogers op 29 December 2012, 10:29:56
Johan, het gaat er mij niet om om je op de pijnbank te leggen en ik heb echt begrip voor je probleem maar men heeft je nu in 3 pagina's geprobeerd uit te leggen en men vroeg simpelweg op de eerste pagina om een baanplan en dan tekent iemand anders op de derde pagina een plan wat er ongeveer op lijkt. Waarom doe je niet simpelweg wat er gevraagd wordt, dan begrijpen we je ook sneller en kunnen de oplossingen ook sneller worden geboden. Uiteraard wil ook ik je graag helpen maar ga nu eerst eens wat doen met die module met behulp van de bijgeleverde gebruiksaanwijzing en als het dan niet lukt om een of andere reden kom dan met gerichte vragen. Bijvoorbeeld; ik heb dit ... en dit ... gedaan en nu zie ik dit of dit werkt niet. Daar hebben we wat aan!

Tot slot ben je wel snel op de kast te krijgen. Is het nu zo onredelijk wat men en ik vraag(t)?

Rob
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: hubertus op 29 December 2012, 10:40:03
Een beetje afhankelijk van de rest van het baanplan en welke treinbewegingen op dit stuk mogelijk zijn, zou je misschien kunnen overwegen de polariteit van dat engelse wissel om te schakelen afhankelijk van de wisselstand van het gewone wissel. Een beetje de analoge manier van denken.
Meestal is het werken met keerlusmodules aan te raden, maar er zijn situaties waar dat niet hoeft.

Huub
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 December 2012, 11:29:41
Ik sluit me aan bij Rob. Er is in dit draadje tot vervelens toe gevraagd om het volledige baanplan, en tot vervelens toe heeft Johan steeds geweigerd om dat te laten zien. Op zo'n manier raak ik er ook een beetje klaar mee.
Ik wil best helpen, en veel anderen ook, maar geef dan  >:(  >:( >:( gewoon alle relevante informatie.
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Remunj op 29 December 2012, 12:40:59
Ja het is jammer van de tijd die je erin stopt om te helpen.
Maar als dan de gevraagde informatie niet of maar gedeeltelijk komt houdt het voor mij ook wel een keer op.

Johan, als je verder geholpen wilt worden voldoe dan aan onze vragen.

Gr.
Eric
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Rob Bogers op 29 December 2012, 12:58:20
Gezien de meningen van anderen was mijn oorspronkelijke reactie nu ook weer niet zo raar of onredelijk. Ik denk dat Johan nu eens bij zichzelf te rade moet gaan! Er zijn in ieder geval oplossingen genoeg gegeven waar hij verder mee kan.

Een ieder een prettig uiteinde en een goed begin van 2013, ook Johan!

Rob
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 29 December 2012, 18:15:21
van het zelfde voor jullie

johan
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: gvandersel op 02 January 2013, 12:34:36
Johan,

Zoals ik je begrijp, kan je met een wagon al duwend vertrekkenop het bovenste spoor en kom je dan terug op het onderste spoor. Als dat zo is, dan heb je als je ter plaatse van de wissel/engelsman inderdaad een kortsluiting. Je zult in beide lussen een keerlusschakeling moeten opnemen. Hierna kun je rondrijden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 02 January 2013, 15:42:21
Hallo gerard ,dat klopt helemaal wat je zegt
Ik heb nu zelf de kruiswissel geïsoleerd  en de zelfde polarisatie mee gegeven als de aansluitende wissel
Nu  kan rond rijden zonder de modulebak [haven gebied] ,en in dat zelfde gebied wil ik mijn keer lus module inbouwen waar mijn treinlengte inpas
bedankt voor u reactie

gr johan
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Richey op 03 January 2013, 23:32:15
Hallo Johan,

Dan heb je het hele betoog van het herenvolk toch nog steeds niet begrepen, en denk je nog steeds analoog. Het is juist de bedoeling dat je de engelsman niet hoeft te isoleren, omdat daar de polariteit van beide sporen hetzelfde moet zijn. Daar is juist die keerlusmodule voor.

Ikzelf ben daar ook ooit uit de bocht gevlogen, en pas toen iemand het aan de hand van een tekening liet zien snapte ik het. Dat is dan ook de reden waarom ze zo graag willen dat je een tekening upload, gewoon om in te krassen en pijltjes in te tekenen...

Groet,

Richard
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 04 January 2013, 15:29:38
Hallo richard ,

Dat klopt helemaal wat je zegt ,maar helaas ben ik op dit moment hand gebonden .
Mijn scan/printer heb ik op het moment problemen mee ,daar zijn we mee aan het stoeien  maar zodra  het kan zet ik zeker het railplan erop.
En wat deze oplossing betreft ,die heb ik van een goede kennis  van het koploper forum
die kwam met deze oplossing.
Het schijnt dat je deze kunt schakelen met speciale/logische acties in koploper.
Uiteraard wel met 1 keerlus module ingebouwd in het haven gebied.

grt johan
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Remunj op 04 January 2013, 16:41:13
Johan.

Waarom wil je het nu zo moeilijk blijven oplossen terwijl het veel simpeler kan.
Als je het gewoon doet zoals we al beschreven hebben hoef je helemaal niet moeilijk te gaan lopen doen met speciale en/of logische acties. Allereerst heb je daar naar mijn idee nog te weinig ervaring met koploper voor en ten tweede werkt die oplossing alleen maar als je automatisch met de PC rijdt en koploper actief is.
Wil je een keer handmatig rijden dan wordt je engels wissel niet juist gepolariseerd en heb je nog steeds je probleem.
Keerlusschakelingen werken nl. ook zonder dat je automatisch rijdt.

Je legt jezelf weer veels teveel beprekingen op en zoekt het nog steeds in te moeilijke oplossingen.

Om met je eigen woorden te spreken:
Citaat
Mijn excuus als ik misschien lomp of eigenwijs overkom  ,maar dat zal meer te maken als onnozel/onwetendheid .
Ja het komt waarschijnlijk voor uit je onnozel/onwetendheid, daarom proberen we je juist op het juiste pad te krijgen maar dat wil blijkbaar nog steeds niet goed doordringen.
Waarom  ???

Gr.
Eric
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 04 January 2013, 18:41:45
hallo eric ,
Waarom vraag je .
Ik denk omdat ik totaal geen ervaring hebt met keerlus schakelingen,
heb er al veel over gelezen  maar toch
Misschien faal angst ik weet het niet zeg ,het maar
 Wat rijden betreft , ja ik heb al automatisch gereden met pc/ koploper
Oke was wel een testbaan maar toch

Ben nu ook bezig om de  baan te tekenen in koploper programma, 
en ik zelf dacht [zal wel verkeerde gedachtegang zijn ] als ik de wissel isoleer kan ik rond rijden zonder om mijn druk te maken om de keerlus module.
Daarbij komt dat ik de haven module die ik nog moet gaan bouwen ,voorlopig nog niet in beeld is
Ik wou mijn zelf eerst richten op de hoofdbaan .
Vandaar waarom

gr johan
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: hubertus op 04 January 2013, 19:45:59
Om met je eigen woorden te spreken:Ja het komt waarschijnlijk voor uit je onnozel/onwetendheid, daarom proberen we je juist op het juiste pad te krijgen maar dat wil blijkbaar nog steeds niet goed doordringen.
Waarom  ???
Misschien omdat er meerdere wegen naar Rome leiden?  ;)

Op basis van wat ik nu weet, zou mijn eerste gedachte ook niet uitgaan naar twee keerlusmodules, als het ook simpel bij alleen het engelse wissel is op te lossen. Of dat simpel kan is een ander verhaal, daarvoor moet je echt het hele baanplan (schematisch) kennen.
De analoge manier van denken kan ook op een digitale baan soms heel louterend en vooral kostenbesparend werken.  :)

Huub
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Rob Bogers op 05 January 2013, 10:26:14
Goh, de vierde pagina alweer en nog geen stap verder. @Johan, was het niet gewoon makkelijker geweest om een printscreen te maken van jouw baanplan in Koploper (toets [PrintScrn] naast F12 op je toetsenbord), dit plakken in Windows Paint en dan als jpg opslaan en in het forum plaatsen, dan 9 dagen "kijken" naar een kapotte printer/scanner. Dan had het keerlus probleem al lang opgelost geweest maar misschien is dat weer een te simpele gedachtengang van mij. Als dat het geval is, sorry daarvoor!

Rob
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Ronald Halma op 05 January 2013, 10:56:25
Of......... je pakt potlood/pen en papier, teken het plan losjes maar duidelijk, fotootje maken, op je pc zetten en die uploaden. Dan waren er geen 4 pagina's nodig geweest ;)
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 05 January 2013, 11:29:22
pfhhhhhhhhh

Niet iedereen is even handig
 sorry
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Rob Bogers op 05 January 2013, 12:02:33
Dat werd al een beetje duidelijk na 3 pagina's. maar goed. Nog een poging om de gewraakte tekening hier te krijgen.

1. Open Koploper en druk op de toets [Print Scrn] naast functietoets F12 op je toetsenbord.
2. Druk op start en dan programma's en zoek dan naar de map bureau-accessoires. nadat je dat gevonden hebt dan even     
    zoeken naar Paint.
3 Open dat programma en kies dan voor [Plakken], links boven in het programma.
4. zie hier, daar staat een afdruk van jouw baanplan in Koploper en sla dat op (wederom links bovenin het programma) als
    jpg. (ik ga niet uitleggen wat jpg betekent, dat zoek je zelf maar op.
5. plaats dan de afbeelding in het forum.

En je werkt met Windows 8, dus dat is nog simpeler dan de voorgaande Windows versies, je hoeft immers geen toetsenbord te gebruiken, je doet alles met de vingers (touchscreen), anders is de aanschaf van deze versie van Windows niet zo zinvol maar dat is mijn mening.

Nou, een kind kan de was doen.Je ziet, we blijven proberen!!

Rob
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Remunj op 05 January 2013, 12:34:52
Goh, de vierde pagina alweer en nog geen stap verder. @Johan, was het niet gewoon makkelijker geweest om een printscreen te maken van jouw baanplan in Koploper (toets [PrintScrn] naast F12 op je toetsenbord), .....

Rob, blijft een ijdele hoop denk ik. Had ik blz 2 ook al een keer voorgesteld.
Maar Johan blijft maar moeilijk doen hierover. Je kan je natuurlijk eeuwig blijven verschuilen achter opmerking zoals, ik ben niet handig/onwetend/beginner/scanner kapot/windows 8 problemen/etc maar als je dan geholpen wilt worden geef dan de informatie die we nodig hebben.
Dan had je op pagina 1 al de oplossing gehad. Nu staat de oplossing al op pagina 2 maar doe je er niets mee  :'(

Er zijn je nu al zoveel tips gegeven dat ik me begin af te vragen of je wel verder geholpen wilt worden.

Gr.
Eric
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 05 January 2013, 12:49:23
Bedankt alle voor jullie begrip
Ik had de problemen op pagina 1,2,3,4 al aangeven met pc wat tekening aangaat
Maar schijnbaar komt dit niet helemaal over.
 Heb nu eindelijk pas het koploper program  geïnstalleerd en ben gaan tekenen .
  Wat mij aangaat sluiten dit topic   .
this zo makkelijk oordelen van afstand

gr johan
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Rob Bogers op 05 January 2013, 13:03:02
@Johan, in tegenstelling tot jou, lezen wij juist heel goed. Maar ook dat heb je niet door. Wij (anderen meer dan ik) geven nu al sinds pagina 1 of 2 (ik ben de tel kwijt) werkende oplossingen en herhalen dit ook weer net zo vaak als dat jij de vraag (steeds weer in een andere vorm) herhaalt.

Als je hier een vraag stelt, dan verwachten wij niet dat je dit met een kapotte of slecht werkende PC doet of printer of scanner want als bij jou iets fout gaat dan gaat het ook goed fout. Immers je bent wel in staat te reageren op de antwoorden die wij geven (hoe kan dat nu met een kapotte of slecht werkende PC) en als je tijdelijk een andere PC gebruikt had je de tekening in Koploper toch al lang kunnen tonen, even een kwestie van je baanplan op een andere PC openen, lijkt mij toch niet zo moeilijk. Wel even Koploper installeren natuurlijk!

Maar het is net wat Eric zegt, je doet nergens wat mee. Ik had al een keer aangegeven, als iets niet lukt bij het aansluiten, dan vraag je verder maar zover ben je nog niet eens, heb ik het idee.

De oplossing is op pagina 2 al lang gegeven en je hoeft geen verstand van keerlusdecoders te hebben om zo'n dom ding aan te sluiten. Shema's te over op het net en de Encyclopedie. Ook hier geldt lees de gebruiksaanwijzing nu eens. Je probeert een kruising te modificeren, dat was volgens mij in geen enkele reactie als oplossing gegeven.

Kortom, wat je aan het doen bent weet niemand meer, dacht ik zo. Misschien een nieuwe topic beginnen over de kruiswissel i.c.m. een keerlus??

We wachten het af...

Rob
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Remunj op 05 January 2013, 13:13:23
Wat mij betreft kunnen we dit draadje sluiten.
Via een ander kanaal heb ik informatie gekregen die het hier wat zinloos maken om verder te gaan (in ieder geval wat mij betreft).

@Johan,
Je hebt een PB. SVP lezen en de tip ook volgen.

Gr.
Eric
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 05 January 2013, 13:28:49
Oke eric,
Bedankt

gr johan
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: pmh1962 op 05 January 2013, 15:01:18
Hoi,

Lees dit allemaal vol verbazing. Wat kan iets toch vreselijk moeilijk worden gemaakt.

Het 'mooie' plaatje van rjr (bij mij op pagina twee) legt het uit al helemaal uit.

Wat doe ik altijd bij digitaal rijden: ik probeer wanneer er 2 of meer sporen naast elkaar liggen altijd de poling van de rails gelijk te houden. Hierdoor kan je in stations vanuit ieder spoor naar ieder ander spoor rijden. Ook het probleem met de kruiswissel zoals getekend bestaat dan niet, daar de sporen hetzelfde zijn aangesloten.
Als je dit probeert met een hondenbot krijg je twee keer kortsluiting (in beide botten). Hier ligt waarschijnlijk geen wissel met een oversteek naar het andere spoor en kan je dus hier gewoon een keerlusmodule aansluiten (of het via een relais in combinatie met software ook oplossen).

Hieronder een zeer schematisch plaatje waarbij de beide spoorstaven in rood en zwart zijn weergegeven. Het probleem met kortsluiting "ontstaat" in het gele rondje. Hier dus een keerlus oplossing gebruiken. Dit geeft je het meeste flexibiliteit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_bitmapafbeelding_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_bitmapafbeelding_1.jpg)

Mvg,
Paul.
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Remunj op 05 January 2013, 15:11:29
Klopt helemaal Paul.
Dat is nou net wat we Johan nou al die tijd duidelijk proberen te maken.
Misschien dat jouw duidelijke plaatje Johan eindelijk kan overtuigen.

Gr.
Eric
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Rob Bogers op 05 January 2013, 15:18:41
Niet om Roelco nu tekort te doen want hij heeft het toch maar even gedaan maar jouw tekening is wel fraaier Paul, die noemen we dan versie 2.0. Misschien helpt dit maar het principe blijft gelijk. Een keerlus is een keerlus.

Rob
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 05 January 2013, 15:27:02
HEHE eindelijk gelukt met hulp van mijn dochter
zie hier baan plan waarom gevraagd werd
grt johan
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 05 January 2013, 15:29:48
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NaamloosBAAN_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NaamloosBAAN_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_BAAN2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_BAAN2_2.jpg)
(http://hturl=https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_baan_met_rijrichting.png][img width=400]
[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_baan_met_rijrichting_1.png][img width=400]https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_baan_met_rijrichting_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_baan_met_rijrichting.jpg)
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Remunj op 05 January 2013, 15:47:27
Kijk we komen er wel.  ;D

Kun je wat zaken toelichten om zekerheid te hebben.
In tekening 1 is dat havenspoor een los spoor wat rechtes over de beide sporen heen loopt zonder er een verbinding mee te hebben?
Zo ja, dan is daar geen probleem.
In tekening 2: het spoor naar het locdepot. IS dat ook helemaal los van de beide sporen waar het overheen loopt? En dat andere korte spoortje schuin naar rechts onder. Maakt dat verbinding met het locdepot spoor? Als beide geisoleerd liggen is dat ook geen probleem.

Het korte spoortje genaamd havespoor is dat de "beruchte" engelse wissel? Daar heb je in ieder geval een probleem.
Maar ook beide wissels linksonder bij de klimspiraal zijn een probleem.
Verder moet ik het nog eens even in detail bekijken of er meer knelpunten zijn.

Daarom is het zo belangrijk om het totaalplaatje te zien.
Om hier de jusite plek te vinden voor de keerlusmodules is nog even puzzelen.

Even een snelle conclusie. Je zult 3 keerlusmodules moeten inbouwen.
1x in de lus van plaatje 1 en 2x in de lussen van plaatje 2

Gr.
Eric
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 05 January 2013, 16:25:13
 Hallo eric
De vraag stelling klopt
Haven spoor is het probleem KRUISwissel
Om met het idee om van mijn opstel spoor direct naar mijn haven te kunnen rijden
links hiervan heb ik 2 tunnels en  rechts ervan een grootte dubbel spoor brug.
 Het losse spoortje loopt dood ,overslag of iets degelijks en het loc depot spoor is ook enkel .
Hier komt voor de rest niet op aan rijden alleen heen en weer van de locs .
 En wat de wissels betreft ,
Boven in het klimspiraal daar rijd ik nu probleem loos over  wel gelet op de stand van de wissel in de juiste rijrichting maar dit kan ik dmv koploper program regelen toch ?,
zonder hier sluiting te krijgen .
 Wissel daar wel van baan maar blijf op de zelf rijrichting rijden dus hier draait de polariteit niet om.

hopend een beetje duidelijk te hebben verschaft

grt johan
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: hubertus op 05 January 2013, 16:26:39
Maar ook beide wissels linksonder bij de klimspiraal zijn een probleem.
Die zijn alleen een probleem als daar een engels wissel wordt gebruikt, bij een kruising vormen die geen probleem.
Ik twijfel even wat er rechtsboven bij het station gebeurt, ik kan niet zien of daar een verbinding tussen de twee parallelle sporen is.
Zo niet en aannemende dat alle kruisende lijnen ongelijkvloers zijn, is het beruchte engelse wissel het enige probleempunt.
Je kunt in dat geval voor de goedkope oplossing kiezen door de polariteit van dat engelse wissel afhankelijk te maken van de stand van het gewone wissel dat daar tegenaan ligt. Maar dat kan alleen als je verder op je baan consequent rechts of links houdt. Je kunt dan dus niet via dat wissel en het engelse wissel overlopen van het ene naar het andere hoofdspoor. Die verbinding mag dan alleen gebruikt worden om het havenspoor te bereiken.
Wil je meer flexibiliteit en niet direkt in de problemen komen als je bijvoorbeeld in het station een wisselverbinding aanlegt tussen de hoofdsporen, dan moet je drie keerlusmodules gebruiken. Veel flexibeler, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan. De keuze is aan jou, ik kan niet in andermans portemonnee kijken.
En als er iets aan mijn aannames niet klopt, wordt het weer een ander verhaal.

Huub


Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Ronald Halma op 05 January 2013, 16:33:01
pfhhhhhhhhh

Niet iedereen is even handig
 sorry

Sorry Johan, het was goed bedoeld.... :-\
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 05 January 2013, 16:58:25
this goed ronald geen punt
gr johan
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Rob Bogers op 06 January 2013, 10:09:37
Ik hoop, ondanks dat mijn reacties misschien een beetje "knorrig over kwamen" wat beslist niet de bedoeling wat schot in de zaak is gekomen. Ik zag dat er nu wel twee afbeeldingen zijn gepresenteerd, zo komen we ergens.

Succes Johan,

Rob
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: rjr op 07 January 2013, 12:09:50
Hoi,

Even je tekeningen aangepast met de 3 keerlus punten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusprobleem1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusprobleem1.jpg)

Hier 1 maal een keerlus in de cirkel. Eventueel een tweede als de kruising in de cirkel wel elektrisch verbonden moeten worden, en er eventueel een keer een engels wissel in moet.

In het andere plaatje dus 2 maal een keerlus, eventueel een extra als ook daar in de cirkel weer een verbinding met komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusprobleem2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusprobleem2.jpg)

De dubbele keerlus betekend dus een keerlus per spoor daar, 1 in je bovenste, en een afzonderlijke in je onderste spoor.

Die extra hangt hier dan een beetje af van hoe dat spoor er boven precies loopt waar je die het handigst kunt doen.

Als je het zo doet dan heb je op je station de sporen boven en onder dus zelfde gepoold. Voordeel is dan dus dat je daartussen ook verbindingen kunt maken, gedaan in geel, zodat je trein van rechts niet vast zit aan de bovenste 2 sporen, maar ook naar de onderste kunnen, en andersom, je treinen van links ook naar de bovenste sporen kunnen gaan.

Daarnaast kun je de lus die je er in hebt zitten ook doortrekken naar beide sporen, ook in geel gedaan, zodat ook daar in 2 richtingen rond gereden kan worden.

hoeft natuurlijk niet, maar geeft je extra rijmogelijkheden.

Groet,
Roelco
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: johan george op 07 January 2013, 13:04:05
hallo roelco
 Toppy bedankt voor je tijd en de info

mvg johan
Titel: Re:Kortsluiting in een keerlus...
Bericht door: Te 2/2 op 24 January 2013, 18:43:12
Stel nou, dat je twee sporen hebt (een clockwise bereden, en eentje  counter-clockwise bereden) en je houdt ze gescheiden, helemaal  tot aan de haven, en dus tot aan de wisselstraten daar.

Dan kun je ook een heel ander soort aanpak overwegen, zonder keerlus-modules.
Je zou dat gepolariseerde rijweg-programmering kunnen noemen, een typerende 2-rail variant op een kopstation.

Elk berijdbaar havenspoor vanaf dat punt kent twee richtingen
(van A naar B en van B naar A). Dat kun je analoog bijvoorbeeld met bistabiele relais afhandelen. Digitaal zou ik het niet weten.