BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Vinkendrecht op 21 December 2012, 22:57:36
-
OP 19 december is er op een spoorwegovergang in Düsseldorf-eller een ongeval gebeurd.
Een bus was stilgevallen op de overweg en de chauffeur kreeg hem niet meer aan de praat.
Toen de overwegbomen dichtgingen werd de bus gegrepen door 2 goederentreinen.
Eén van de goederentreinen werd getrokken door 2 locs van de serie 189. De 189 065 (vm tulpenloc) en de 189 074. Achter deze locs hingen ketelwagens met diverse gevaarlijke stoffen, maar geen van de ketelwagens was beschadigd.
De voorste loc, de 189 065 ontspoorde en kwam naast het spoor in een schuur terecht.
De andere goederentrein was een trein met opleggers, wissellaadbakken en containers. Hiervan was de loc de 185 388 ontspoort en ook enkele goederenwagens waren ontspoort.
Voor een verslag en foto's:
http://www.feuerwehr.de/einsatz/berichte/einsatz.php?n=21247 (http://www.feuerwehr.de/einsatz/berichte/einsatz.php?n=21247)
of
http://www.derwesten.de/staedte/duesseldorf/bus-von-zuegen-zermalmt-img1-id7411966.html (http://www.derwesten.de/staedte/duesseldorf/bus-von-zuegen-zermalmt-img1-id7411966.html)
-
Leuke casus voor een examen brandmeester ::)
Melding TIS 3.3 òf TIS 4.1?
Erich
-
Wat een pleuriszooi zeg, maar gelukkig geen gewonden of erger.
-
Toch een rare parkeerplaats voor een locomotief. Ok het past wel net! Of is tie dwars door die schuur heen gegaan?
Andre
-
Van die bus is niet veel meer over, gelukkig was het al laat op de avond en zat de bus niet propvol, dan waren de mensen er nooit allemaal op tijd uitgekomen.
Het is een wonder dat er zelfs geen gewonden zijn gevallen, wat wel aangeeft hoe veilig de loks zijn.
Was gisteren in Köln op de kerstmarkt samen met mijn ouders, maar ben rond 11:30 naar köln west gegaan omdat een groot deel van de goederentreinen over Neuss wordt omgeleid.
Het was heel druk met goederentreinen aldaar.
-
:o Ben ik toch blij dat ik die bus niet reed... En inderdaad een goeie actie van de buschauffeur om iedereen er als de sodemieter uit te sturen; maar geschrokken zal menigeen wel zijn, jeezis :o :-X
Valt me wel weer voor de zoveelste maal op, hoe "gemakkelijk" je een trein/locomotief/tram eigenlijk uit dat spoor krijgt ??? want laten we eerlijk zijn: die bus weegt grofweg 2,5 ton (dat moderne spul is allemaal "leichtbau") en die loks halen toch zeker wel het twintigvoudige daarvan, toch?
Ik heb al genoeg ontsporingen van zowel tram als trein gezien,weet ook hoe laag in feite zo'n flens is, dus misschien moet ik mij eerder gaan verbazen, dat het zo vaak 'goed gaat' ??? :-[ :-\
Ikzelf ben met een railgebonden voertuig gelukkig nooit zélf 'het spoor bijster geraakt', maar heb genoeg collega's en kennissen die dat wél is gebeurd en die zijn unaniem: als je van het padje afgaat ben je in de meeste gevallen TOTAAL HULPELOOS!
Dus ook sterkte voor de 'Lokführer", al weet ik ook wel, dat die waarschijnlijk geen Nederlands begrijpen en hier dus niet meelezen... ;)
-
Een bus is wel wat zwaarder dan 2,5 ton. Zelfs als het leichtbau is dan zal het toch minstens 6 ton zijn. Uit de foto's begrijp ik dat het een gelede bus was, ga dan maar uit van 10 ton. Zo'n loc weegt ongeveer 80 ton. Dan liggen de gewichtsverhoudingen toch wel wat (on)gunstiger. Bovendien werd de bus gemangeld tussen twee treinen, dus die andere trein heeft ook wel geholpen om de loc uit het spoor te krijgen.
-
Klaas, :-[ :-[ :-X
I most humbly stand corrected ;)
Cijfertjes en komma's zijn beslist niet mijn sterkste kant; zoals een vriendin van mij (die van die cijfertjes haar werk heeft gemaakt) regelmatig zegt, "ach, een nulletje meer of minder, wat doet het ertoe" 8)
Inderdaad, een historische bus (en daar ligt mijn passie...) weegt grofweg 9 ton, dus voor een gelede moderne bak mag je zondermeer uitgaan van 15 - 17 ton... En ik ging eigenlijk uit van mijn lieve kleine microbusje: dat zescilinder DAFje haalt de 3 ton niet... :-X
En tenslotte heb je natuurlijk gelijk, dat het vooral die twee treinen zijn, die elkaar 'van het padje' hebben gebracht, die bus was alleen maar het hulpmiddel...
-
Toevallig ben ik ook een van de machinisten van DB Schenker die ook op Duitsland rijd!
Wellicht was het een Nederlander geen idee, een 189 weegt 87 ton. De flens is ongeveer 2 tot 2,5 centimeter.
Het is puur een zaak, wat komt er tussen de flens en het spoor. Al ben ik zeker met je eens dat ik dit ook niet had verwacht van een bus.
Gr. Silvester
:o Ben ik toch blij dat ik die bus niet reed... En inderdaad een goeie actie van de buschauffeur om iedereen er als de sodemieter uit te sturen; maar geschrokken zal menigeen wel zijn, jeezis :o :-X
Valt me wel weer voor de zoveelste maal op, hoe "gemakkelijk" je een trein/locomotief/tram eigenlijk uit dat spoor krijgt ??? want laten we eerlijk zijn: die bus weegt grofweg 2,5 ton (dat moderne spul is allemaal "leichtbau") en die loks halen toch zeker wel het twintigvoudige daarvan, toch?
Ik heb al genoeg ontsporingen van zowel tram als trein gezien,weet ook hoe laag in feite zo'n flens is, dus misschien moet ik mij eerder gaan verbazen, dat het zo vaak 'goed gaat' ??? :-[ :-\
Ikzelf ben met een railgebonden voertuig gelukkig nooit zélf 'het spoor bijster geraakt', maar heb genoeg collega's en kennissen die dat wél is gebeurd en die zijn unaniem: als je van het padje afgaat ben je in de meeste gevallen TOTAAL HULPELOOS!
Dus ook sterkte voor de 'Lokführer", al weet ik ook wel, dat die waarschijnlijk geen Nederlands begrijpen en hier dus niet meelezen... ;)
-
De flens is ongeveer 2 tot 2,5 centimeter.
Nu we toch met cijfertjes bezig zijn: 28 à 32 mm.
Bron (http://www.prorail.nl/SiteCollectionDocuments/Vervoerders/Doc/Toelating%20materieel/RLN00022.pdf) Bijlage 3 op pagina 21
-
29 mm kan inderdaad heel goed! Het raakvlak van de flens heb ik eens opgemeten en dat varieerde tussen de 2 tot 2,5 centimeter. Dus de overige 4 mm is dus eigenlijk al zodanig als "extra". Het blijft bijzonder dat een bus dit kan veroorzaken.
Gr. Silvester
-
Auww Weia :o :o
Binnen vijf minuten twee keer moeten verontschuldigen doet zeer... ;) :D ;D :D ;D
Sylvester, ik ben al "wat ouder", ik weet, dat het bestaat (lees ook graag daarover mee) maar ik mis ergens die 'klik' dat Land, Voertuig en Nationaliteit-van-de-bestuurder niet onlosmakelijk zijn verbonden: Ik zie er geen enkel probleem in, dat een Nederlander door Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland rijdt: mits goed geschoold in het daar geldende beveiligingssysteem mag dat in Europa geen probleem zijn!
Ik ben blij, dat ik verder géén tik op de vingers krijg...
Klaas gaf al aan, dat die bus qua gewicht waarschijnlijk niet heeft meegespeeld, maar je hebt helemaal gelijk, dat "rotzooi-op-de-baan" en dan zie ik een hoop polyester-tussen-twee-treinen ook als zodanig, zéker als dat als een wig tussen twee treinen komt... Ik heb nog eens naar de diverse foto's gekeken en krijg inderdaad ook de indruk, dat de eerste trein de bus 'midscheeps' heeft geramd, daarbij in het spoor is gebleven, maar daarna, met die bus op zijn neus,een tegenligger tegenkwam en toén zijn spoor bijster raakte...
Schrikken was het voor alle betrokkenen zondermeer; ik hoop oprecht, dat dit voor niemand tot emotionele problemen zal leiden!
Frans (die een tram verantwoord kan rijden, maar dat is maar 30 ton... ???)
-
Frans ga er maar van uit dat een machinist die in het buitenland rijd goed geschoold is in de aldaar geldende regelgeving. Hij/zij moet daar gewoon de landelijke opleiding volgen met de daarbij behorende examens. Het is niet net als een auto, dat als je in Nederland je rijbewijs haalt, je vervolgens onbeperkt door Europa mag crossen ;)
-
Hihi,
dat weet ik, Remco en dat is ook maar goed zo...
(kun je hooguit gaan roepen, dat de regels voor auto's in heel Europa (tenminste het Continentale deel daarvan ;) ) redelijk gelijk zijn, al twijfel ik daar ook wel eens aan... :-\
Laat duidelijk zijn: ik twijfel absoluut niet aan de kennis-en-kunde van de betrokkenen! Zoals ik het nu inschat was die bus gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plek... Ik hoop dan ook, dat alle bestuurders/machinisten over voldoende zelfvertrouwen beschikken om dit incident een plekje te geven en vooral in zichzelf en hun kunde blijven geloven!
-
ben ook machinist in duitsland en kom daar 3x per week voorbij.
de bus die geraakt was was een hybride bus de 1e die het bedrijf had en is nu dus oud ijzer.
de overweg ligt in een draai dus dat zal wel bij de ontsporing meegeholpen hebben.
het gekke is deze overweg is ongeveer 3mnd met de hand bediend en vernieuwd met een installatie die deze controleerd of er geen voertuigen op staan (zal niet goed gewerkt hebben) en daar zal ook wel onderzoek naar gedaan worden want de db is van plan alle overwegen ermee uit te rusten, want langs de baan verdwijnen steeds meer treindienstleiders.
-
Frans dan heb ik je woorden verkeerd geinterpreteerd.
Ik dacht overigens niet dat je enige verantwoordelijkheid bij betrokkene hebt gelegd.
Voor de betrokkene machinisten en buschauffeur was het een ongelukkige samenloop van omstandigheden, hopelijk komen ze het geestelijk weer te boven.
-
de bus die geraakt was was een hybride bus de 1e die het bedrijf had en is nu dus oud ijzer.
Ik zei al eerder: ik heb mij nauwelijks gerealiseerd hoe ver de liberalisatie van het goederenspoor al is doorgedrongen...
Ik weet ook heel goed, dat de veiligheidseisen bij het spoor streng zijn (en dat is maar goed ook), maar grote vriend, over die bus ben je echt abuis: er zit in die moderne krengen nauwelijks ijzer of ander Hoogovenwaardig materiaal, dus ik zou eerder zeggen: de restanten kunnen in de Milieubox 8) (polyester, veel elektronica, waarschijnlijk wat aluminium en veel glas en high-tech lijm...)
Ietwat OT: Rheinbahn heroverweegt nu die hybride onbetrouwbare krengen?
-
met schrot bedoelde ik ook het alu!!!
en de rheinbahn zou ik ook doen!!
-
Wow, wat is die 189`er mooi geparkeerd, zo om die schuur heen, ach garage plat maar die stelde ook niet veel voor.
Bus is nu bouwpakket. Misschien heeft "Cabine `64" er nog iets aan.
De voorzijde is nog redelijk in tact, zag dat de chauffeursstoel nog op z`n plek stond, de rest wordt wat lastiger.......;D
-
Opvallend dat deze ravage zoveel aandacht trekt, terwijl gisteren in Lisse bijna de wereld verging:
http://www.dichtbij.nl/duin-en-bollenstreek/regio/artikel/2573709/lisse-ontsnapt-aan-ramp-na-botsing-trein-op-tankwagen.aspx
Dat scheelde maar een paar meter of die SLT was vol op die tankwagen ingereden.
Je kunt maar beter niet te lang stilstaan bij de gevolgen.
mvg,
Gert