BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Eres op 17 December 2012, 16:12:42
-
Vele van jullie zullen ongetwijfeld wel eens foto's maken langs het spoor Ik heb opname sgezien van enkele spotters en moet zeggen heel mooi die opnames.
Ik sta op het punt om zelf maar eens over te stappen van de digitale pocket camera naar de spiegelreflex dan wel digitaal.
Wie fotografeer er met een Canon Powershot HS50 en/of een Canon Eos 1100D met 18/105mm
Zou graag jullie eerlijke mening willen weten. Ik ben geen beginner maar wil gewoon een eenvoudige camera hebben waarmee ik snelle opnames kan maken. Ik hoef helemaal geen extra zaken erop te hebben gewoon snel een opname van een lok/treinstelis mee dan voldoende
Ik hoor graag
Wim
-
Wim, volgens mij heb je al een hele serie adviezen gekregen:
- http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16031.0.html
-
Goeden dag.
Wat dacht je van de Aldi camera nu in de folder is dat wat?
Mijn vrouw heeft hem ook is er blij mee. (y)
Groeten Louwrens
-
Hoi,
Ik heb de Sony Nex-5 n (inmiddels is de Nex-5 r ook uitgekomen, zie reclame op tv). Hij is goedkoper dan een spiegelreflex maar maakt bijna dezelfde kwaliteit foto's. Ikzelf ben er uiterst tevreden mee. ;D
Groeten Ferdinand.
-
Voor zover ik er verstand van heb: treinen bewegen snel, dus heb je snelle sluitertijden nodig. Ik denk dat beide dat op een zonnige zomerdag perfect kunnen maar bij minder licht zal je met een 1100D beter uit zijn omdat je daar eventueel andere lenzen voor kan aanschaffen (lichtsterkere en of meer bereik). De HS 50 is behalve iets compacter ook een superzoom, dat kan een voordeel zijn tov van een standaard kitlens die niet zon groot bereik heeft (maar het zegt niet alles).
Misschien kan je je vraag ook beter op een fotografie georiënteerd forum stellen daar zijn mensen die er meer verstand van hebben. De hierboven aangehaalde Sony is een soort tussenweg, daar is de lens ook vervangbaar en de cameras zijn compacter dan DSLRs.
-
*Gaat chips en cola pakken ::)
Body's van Nikon, Canon etc doen niet veel meer voor elkaar onder.
Let op de lens die je erbij neemt, ééntje die iets minder licht nodig heeft voor een lichte foto dat kan je af en toe net helpen als de schemer gaat vallen.
-
*Gaat boerenkool klaarmaken*
Wim, mijn ervaring is dat meer meningen het er voor de vraagsteller niet overzichtelijker op maken.
Koop gewoon een goede Nikon en je bent klaar. Let op dat je een lens met VR (=vibratiereductie) aanschaft, maar aangezien je aangeeft geen beginner te zijn wist je dat waarschijnlijk al.
-
*Gaat chips en cola pakken ::)
die van mij zijn al bijna over datum ;D
Ben zelf tevreden over Canon.
Groet,
Michel
-
*Gaat even naar appie om een fles port en een zak noten*
Ik heb een Samsung NV20, geen kapsones, kieken, ontwikkelen, soms even door de fotosjop halen en ik kan er mee uit de voeten.
Groeten en plezier nog,
Jan
-
Allen,
Ik heb even het draadje een beetje opgeschoond. We zullen dit binnen het beheerforum even bespreken. Daarom even alleen reageren op het gevraagde, niet meer "hoe men wel of niet moet reageren". Die zal ik resoluut weghalen. Ter info, ik kies hier geen partij, betreffende zal ik indien nodig vanavond een Pb sturen.
Dank voor jullie begrip, fijne en vriendelijke avond.
Gr, Bert
-
Hoi
Volgens mij zijn de spiegelreflexcamera's toch langzaam achterhaald.
Waarom heb je nog een spiegeltje nodig terwijl je gelijk via de chip ook de beelden kan bekijken?
Bart
-
Feit is dat over het algemeen "snel een fotootje schieten" en een spiegelreflex niet echt met elkaar samen gaan, tenzij je hem volledig op de automatische stand zet. Dan heb je dus geen spiegelreflex zoals je noemt nodig...
Ik zou dus zeggen kijk eens naar bijvoorbeeld een Canon Eos M. Een systeemcamera waarmee je nét even meer kan.
Dat de tijd van de spiegelreflexen uit is durf ik niet te zeggen; ik zelf heb er pas één en vind het helemaal geweldig. Er zit alleen wel een prijs aan, en je moet weten hoe je hem gebruikt. Foto's maken zoals ik nu af en toe doe (zoals professionele foto's van sieraden die mijn vriendin maakt) lukt gewoon niet met een "normale" camera. Je bent dan alleen wel een paar 1000 euro lichter (maar is altijd nog goedkoper dan elke keer foto's laten maken in een fotostudio)...
Groet,
Richey
-
Feit is dat over het algemeen "snel een fotootje schieten" en een spiegelreflex niet echt met elkaar samen gaan, tenzij je hem volledig op de automatische stand zet. Dan heb je dus geen spiegelreflex zoals je noemt nodig...
Huh!?
-
Volgens mij zijn de spiegelreflexcamera's toch langzaam achterhaald.
Waarom heb je nog een spiegeltje nodig terwijl je gelijk via de chip ook de beelden kan bekijken?
Bart
Dag Bart,
Spiegelreflexcamera’s en de camera’s zonder spiegels, dat is nou precies het verschil tussen de betere amateur- en professionele camera’s en de vakantiefotocamera. Als je alleen op vakanties en op verjaardagen foto’s wilt maken, dan kun je dat tegenwoordig ook met een iPhone. Ik zou dus eerder denken, met de kwaliteit van de tegenwoordige telefoons, dat de goedkopere camera’s achterhaald zijn.
Als je van een spoorbaan een mooie foto wilt maken dan is je grootste worsteling witbalans, scherptediepte en licht. Sowieso zou ik om het perfecte plaatje van je spoorbaan te krijgen een statief gebruiken.
groet,
Wim
-
Die begreep ik idd. ook niet. Een spiegelreflexcamera is vele malen sneller qua opstarten dan een ander type camera.
Gr, Bert
-
Even snel wat antwoorden door gekeken.
- Sony NEX 5R is veelste duur voor te weinig.
- Eos M is een matige camera (spreekt een Canon fotograaf)
- Ff snel een fotootje schieten gaat prima met een DSLR (Digital single lens reflector = spiegelreflex), in auto (en P als je iets meer ervaring hebt) kun je prima plaatjes schieten.
Ik heb zelf lang de 1000D gehad, de voorganger van de door jou genoemde 1100D. Prima camera, kun je zeker goeie foto's mee maken. Ik denk dat uit de 2 die jij noemt de DSLR het beste is.
Groet Ivo
-
Heb zelf een 1100D IS. En die is voor korte filmpjes ook fijn om mee te werken.
-
Die begreep ik idd. ook niet. Een spiegelreflexcamera is vele malen sneller qua opstarten dan een ander type camera.
Opstarten mischien wel, maar dan eerst nog sluitertijd en diafragma instellen kost wel weer tijd als je niet in de automatisch stand fotografeert.
Daarnaast kan ook de vertraginstijd van het afdrukken belangrijk zijn. Als je een rijdende trein wilt fotograferen en het duurt 1 seconde tussen het indrukken van de knop en dat de werkelijke foto gemaakt wordt is de trein al voorbij.
Meerdere foto's achter elkaar maken, bijvoorbeeld 5 per seconde is ook iets wat een typische eigenschap van een spiegelreflex camera is.
Auto exposure bracketing ook.
Verschillende objectieven.
Kortom een spiegelreflexcamera heeft gewoon veel meer mogelijkheden, maar de spiegel op zich zou niet meer nodig zijn. Dus een systeemcamera met dezelfde mogelijkheden zou beter zijn, heb je ook minder bewegende delen.
Maar we gaan nu weer alle kanten op die de vraagsteller juist niet wilde.
-
Bedankt voor jullie talrijke informatie. Ik ben zelf een beetje huiverig van een Powershot waarom weet ik niet maar alleen al bij de gedachte dat daar een vaste lens op zit geeft mij al een vraagteken. Ik heb gewoon liever de camera in de hand, het oog door de zoeker en met de lens het juiste punt op zoeken en dan op de sluiterknop en moet dan heel snel gaan.
Zoals iemand al zei/schreef een seconde later is de trein al weg en heb je een bewogen beeld en dat is iets wat ik nu heb met de huidige pocket camera en daar baal ik stevig van.
Maar om van een viaduct een opname te maken van een trein en/of vrachtwagen met een 18/55 is dat niet een beetje te mager of is dan 18/105 niet beter? Denk met 3 foto's per seconde snel genoeg is maar dan de memorycard om het snel weg te schrijven wat is dan het beste?
Wim
-
Die begreep ik idd. ook niet. Een spiegelreflexcamera is vele malen sneller qua opstarten dan een ander type camera.
En die begrijp ik nou weer niet. Wat heeft snel opstarten te maken met die spiegel? Er zijn ook compactcamera's die snel opstarten en een korte vertraging hebben tussen op de knop drukken en de werkelijke opname.
-
Voor zover ik weet is er geen 18-105, alleen de 18-135. Deze maken kwalitatief bijna niks. Ik zou dan zelf voor 18-135 gegaan, omdat ik een grote bereik fijn vind. Ik had eerst 18-55 en 55-250 (op zich heel goed setje) maar moest wel regelmatig van lens wisselen. Ik werk nu met 25-105L maar dat ligt buiten het budget gok ik.
3,2 fps haal je alleen met de lage JPEG instellingen. Heb je goeie JPEG instellingen kom je misschien tot 2/2,5fps met voor een bepaald aantal foto's, daarna daalt de snelheid omdat de processor het niet bij houd. De buffer bied ruimte aan 7 JPEG foto's. En de processor heeft 3 sec nodig om 17 foto's weg te schrijven (op een redelijk normale SD kaart) van goeie JPEG kwaliteit. Dus bv een "SanDisk SDHC Extreme-geheugenkaart 16 GB Class 10 45MB/s" is prima.
Ooh en voor alle mensen die over tijd knoeien, vertraging is 0.109sec en opstarten ook ongeveer. Dus dat is echt een zinloze discussie.
(alle info gaat over Canon en over de rebel T3, dus de Canon 1100D)
Groet Ivo
-
Klaas,
Bij een spiegelreflex wordt de sensor alleen gebruikt voor het beeld. Scherpstellen en belichting wordt door andere sensoren gedaan. Bij het indrukken hoeft alleen de spiegel omhoog en foto is gemaakt.
Andere uiterste is de telefoon. Als je deze knop indrukt moet de sensor eerst belichting meten, dan scherpte regelen, en kan dan pas afdrukken. Daarom zit er een vertraging in en mis je dus net die actiefoto.
Dit is even heel zwart wit, huidige niet-spiegelreflexcamera's worden daar ook steeds beter in. Maar het verhaal van V200-G100 klopte in eerste instantie niet
Gr, Bert
-
Ik had het inderdaad over het instellen...
Zelf heb ik er een 18-135 op zitten, vooralsnog bevalt mij dat prima. Zit wel te azen op een 100-300 of 100-400... :-).
De camera is slechts een klein deeltje van waar het uiteindelijk om gaat: de fotograaf is ook zeer belangrijk, en ook de lens. Uiteindelijk zijn dat de punten waar je het meeste aan uitgeeft, niet eens de camera. Dat is tenminste mijn ervaring... :-).
Een stukje spielerij van mijn (met een Eos 60D en een 18-135 lens):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0978_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0978_1.jpg)
-
Nou Richey,
Als dit een foto is van trambaan op H0, dan heb je niks te klagen. ;D
-
Hallo Wim,
Zelf heb ik een Nikon, maar Canon en Sony hebben in het zelfde marktsegment zeer concurrerende camera's.
Elk model heeft wel wat aantrekkelijkheden.
Handig is als je toestel zelf de ISO-waarden kan aanpassen, zodat je een minimale sluitertijd kunt handhaven en dat toch het licht wat "opgpompt" wordt. Let op de instellingen: hoeveel opnames per seconde zijn er mogelijk in welke resolutie? Vaak heeft de camera ook een videofunctie. Interessante modellen vind je in de prijsklasse € 500,- tot € 800,- voor een body.
Maar het bijstellen van de ISO-waardes / lichtgevoeligheid is al weer de achterkant van de oplossing.
Een stap eerder is de lichtgevoeligheid van de lens. Kies een lens met een zo laag mogelijke diafragmawaarde (binnen het gewenst budget). Leg je focus niet alleen op het zoombereik.
Canon heeft bijvoorbeeld een 24-70 met een diafragma van 2.8 en ook een 24-105 met een diafragma van 4, maar ook een 18-135 met een diafragma van 3.5/5.6. Tamron heeft een 28-75 met diafragma van 2.8 met Canon-vatting. Nikon heeft een 18-105 met een diafragma van 3.5/5.6 en ook een 24-120 met een difragma van 4.
Dus qua mogelijkheden meer dan genoeg. En als je echt in het grotere zoom- en telewerk aan de slag gaat, zul je merken dat het diafragmagetal een veel belangrijkere rol gaat spelen. Er zijn specifieke objectieffabrikanten, die misschien interessantere alternatieven hebben dan de objectieven van de cameramerken.
Hoe lager het diafragmagetal, hoe meer licht er door de lens komt en (vaak) hoe meer geld er van je spaarrekening verdwijnt.
En dan de SD-kaartjes. Let op de snelheid van de kaart. Een kaart met minimaal waarde 10 is geschikt voor veel snelle opnames en video-opnames. Hoe hoger, des te snelle je kaart. Een kaart met een lagere waarde werkt wel, alleen kun je niet op topsnelheid werken.
Misschien kun je hier wat mee, in aanvulling op alle eerdere berichten.
Groeten,
Joop
-
Bij een spiegelreflex wordt de sensor alleen gebruikt voor het beeld. Scherpstellen en belichting wordt door andere sensoren gedaan. Bij het indrukken hoeft alleen de spiegel omhoog en foto is gemaakt.
Maar dat is toch allemaal niet specifiek voor een spiegelreflex? Ik zou zelfs zeggen dat een spiegelreflex intrinsiek trager is. Hij moet de spiegel omhoog doen, en dat is een relatief grote massa. Dat kost dus tijd.
Ik heb zelf een compactcamera van Canon. Nooit zo op de snelheid gelet, maar net even geprobeerd. Als ik op de knop druk is de foto al gemaakt voordat ik de kans krijg om de knop weer los te laten.
Dus de stelling dat een spiegelreflex sneller is, omdat het een spiegelreflex is, die onderschrijf ik niet.
-
Maar het verhaal van V200-G100 klopte in eerste instantie niet
Echt wel. Mischien dat de huidige pocketcamera's wel beter zijn en meer mogelijkheden bieden en sneller zijn, maar dat was enkele jaren geleden nog niet het geval.
-
Joop
Heel hartelijk dank
Wim
-
Ik ging onlangs ook voor een Canon reflex camera en zwoor daar echt bij, maar ik heb uiteindelijk de Panasonic FZ200 gekocht. Een zgn hybride camera. Vaste lens, maar met een ongelofelijke zoom dat je nooit iets anders nodig hebt. En dat met 2.8 diafragma over de hele zoomlengte. Een objectief verwisselen doen in de praktijk maar weinigen. Het is typisch "man" om een profi apparaat te willen, maar uiteindelijk alleen maar huis, tuin en treinenplaatjes te schieten. Deze camera is ook ongelofelijk goed in close ups (1 cm) en bij het fotograferen van een modeltreinevenement heb ik mijn statief niet eens hoeven gebruiken omdat de beeldstabilisatie waanzinnig is. Ook de batterij gaat veel langer mee dan de concurrenten (400-500 foto's). Deze camera heeft ook een Leica lens en verslaat elke camera in het geheel op bijna elk gebied. Wist voorheen niet dat Panasonic camera's maakte, dit was echt een eye opener. Hele goede reviews, deze opvolger van fz100. Lees dit maar eens: https://www.google.co.uk/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CDUQFjAA&url=http%3A%2F%2Fm.dpreview.com%2Fnews%2F2012%2F07%2F18%2FPanasonic-announces-Lumix-DMC-FZ200-superzoom-with-constant-F2-8-lens&ei=JH7PUL-MFPCA0AXL_oGgAg&usg=AFQjCNESfVycbRzQq0iQHvD9Q9BunC1bDA
-
Hoi
Volgens mij zijn de spiegelreflexcamera's toch langzaam achterhaald.
Waarom heb je nog een spiegeltje nodig terwijl je gelijk via de chip ook de beelden kan bekijken?
Bart
Het zit hem niet in de spiegel maar in het totale concept van de (D)SLR. Met een spiegelreflex kan ik beter uit de voeten en stukken sneller werken dan met een compact.
-
Hoi
Ik bedoel dus ook niet een simple compactcameraatje, maar een systeemcamera.
In principe hetzelfde als een spiegelreflex, maar dan zonder de spiegel.
Bart
-
Wel even opletten dat, als je toch voor een reflex camera gaat, dat je er eentje met live view koopt. Anders zie je niet wat je wilt fotograferen op het LCD, maar alleen door de zoeker. Een hybride camera heeft dat probleem niet. Sommige mensen vinden dat vast geen probleem, maar ik wel. :) Wel even om rekening mee te houden.
-
Hallo,
Veel is er geschreven over de snelheid per foto maar wat ik nog niet gelzen heb is dat ik met mijn camera 8 foto's / seconde maak (Canon 7D) . Dat zijn er heel wat en dus kan ik daarna er een paar weg gooien. Het grote voordeel is dat je dan de beste foto's er uit haal (de rest gooi je weg) maar een aan stormende trein staat dan altijd goed op de foto.
Dat kunnen de compact camers niet.
mvrg Bob
-
Maar dat is toch allemaal niet specifiek voor een spiegelreflex? Ik zou zelfs zeggen dat een spiegelreflex intrinsiek trager is. Hij moet de spiegel omhoog doen, en dat is een relatief grote massa.
Naast de spiegel omhoog en weer helemaal omlaag klappen, moeten er ook nog twee gordijnsluiters open en weer dicht. En toch gebeurt dat allemaal in een zoveel duizendste seconde. Vervolgens als je vier à vijf foto’s achter elkaar maakt, moeten die megabytes ook nog eens razendsnel worden weggeschreven naar je geheugenkaartje.
Ik werk met een Nikon D2X maar ik heb nooit last gehad dat-ie het allemaal niet aankon.
Groet,
Wim
-
Veel compacts hebben toch nog last van een responstijd na het afdrukken. Die is vaak veel langer dan de tijd die nodig is om een spiegel en sluiter te activeren. Daarnaast regelt een spiegelreflex met de gordijnsluiter echt de hoeveelheid licht die op de sensor valt en daarmee wordt oversturen. Inbranden en oversturen is dan niet meer nodig. Bij een compact wordt de sensor continue belicht wat voor verzadiging kan zorgen.
-
Veel compacts hebben toch nog last van een responstijd na het afdrukken.
Mijn eerste digitale compact had dat probleem ook. Maar mijn huidige heeft geen merkbare responstijd. Ik constateer dus dat de compacts op dit punt bezig zijn een inhaalslag te maken, en dat de vermeende voordelen van de spiegelreflex niet meer bestaan. Ik zie die voordelen niet, en ik zie dus ook geen aanleiding om een reflex aan te schaffen.
-
Nadeel van een spiegelreflex: hij past niet in je broekzak.
Verder zie ik alleen maar voordelen:
veel meer mogelijkheden, ook bij slecht licht.
Veel meer mogelijkheden door wisselen van lens.
Je ziet wat je doet-tenminste, als je niet dat domme beeldscherm gebruikt, maar gewoon door de zoeker kijkt.
Iedereen kan fotograferen, jaja.
nou, nee dus. Iedereen heeft tegenwoordig een cameraatje bij zich, in z'n smartfoon.
Maar dat levert zelden iets moois op. Ligt zowel aan de hardware als aan de vent die het ding vasthoudt natuurlijk.
Groot misverstand dat je een camera in een telefoon kunt verpakken. Je komt letterlijk volume tekort, en licht.
Zo'n spiegelreflex is niet voor niets GROOT. Zo past er meer licht in, en meer sensor.
En krijg je mooiere plaatjes. misschien zelfs foto's.
affijn,ik zie dus nog wel degelijk een wereld van verschil tussen een knipkastje en een FOTOTOESTEL.
Misschien dat daarom profs altijd met spiegelreflex schieten.
Hendrik Jan
-
Ik sta op het punt om zelf maar eens over te stappen van de digitale pocket camera naar de spiegelreflex dan wel digitaal.
Wie fotografeer er met een Canon Powershot HS50 en/of een Canon Eos 1100D met 18/105mm
Zou graag jullie eerlijke mening willen weten. Ik ben geen beginner maar wil gewoon een eenvoudige camera hebben waarmee ik snelle opnames kan maken. Ik hoef helemaal geen extra zaken erop te hebben gewoon snel een opname van een lok/treinstelis mee dan voldoende
Ik hoor graag
Wim
Als ik lees wat je wilt (eenvoudig, snel en geen extra zaken), dan zou ik naar een superzoom gaan kijken. Geen "gedoe" met het wisselen van objektieven en toch tal van mogelijkheden.
Als je toch een spiegelreflex wilt: neem een relatief simpele body. De instapmodellen hebben over het algemeen meer dan genoeg mogelijkheden en als je later wilt uitbreiden, kun je het geld beter in goede objectieven stoppen.
Groetjes, Bart
-
Kijk ook eens bij de Consumentenbond (http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/cameras-en-foto/digitale-cameras/).
Staan wel handige tips op.
Dit is ook wel een mooie site: Lets go digital (http://www.letsgodigital.org/nl/index.html)
-
Wel even opletten dat, als je toch voor een reflex camera gaat, dat je er eentje met live view koopt. Anders zie je niet wat je wilt fotograferen op het LCD, maar alleen door de zoeker.
Zelf heb ik wel een spiegelreflex met liveview, maar die liveview gebruik ik hoogst zelden, alleen als ik vanuit een onmogelijke hoek moet fotograferen en ik echt niet door de zoeker kan kijken. Bij mijn camera werkt de scherpstelling trager in de liveviewstand en bovendien kijk ik gewoon liever door de zoeker omdat je dan geen last hebt van storend omgevingslicht. Op het display zie je vaak geen moer als het erg zonnig is.
Voor huis-, tuin- en keukenplaatjes gebruik ik de telefoon, die eigenlijk nog verrassend goede plaatjes weet te maken. Als het beter moet, gebruik ik de spiegelreflex, maar die sjouw ik niet standaard mee.
-
Dat eventuele LCD scherm is leuk speelgoed voor als je even snel wilt kijken of je foto gelukt is. ::)
Bij een spiegelreflex kun je beter altijd door het opjectief / de zoeker kijken. Zit er niet voor niets op ;D
Allie (die zelf altijd met spiegelreflex fotografeerd)
-
Het LCD scherm geeft altijd een resultaat weer. Live-view staat hier los van...
Ik gebruik zelf voor snelle kiekjes en bij goed licht m'n telefoon (12 mp), en voor de echte platen pak ik m'n spiegelreflex...
Groet,
Ronald
-
Zo'n spiegelreflex is niet voor niets GROOT. Zo past er meer licht in, en meer sensor.
Toch een belangrijk aspect binnen de digitale fotografie. 't Is niet voor niets dat de zeer prijzige DSL's een FX of een full frame sensor hebben. Hoe groter de sensor hoe mider ruis. Tevens is het interne buffer vaak groter waardoor er mee beelden per seconde gemaakt kunnen worden...
-
Mooie foto's worden gemaakt door de man achter de camera.
Wát voor camera je ook hebt, als de compositie niet mooi is, de camera niet stil houdt, te weinig licht hebt, enz., kan je niet de schuld aan dat apparaat geven.
Groet Jaap
Tip: foto's deleten die niet aan je persoonlijke hoogste norm voldoen.
Te vaak lees ik: sorry batterij bijna leeg, sorry flitser kapot, sorry erg donker,sorry wazig, sorry te licht, sorry telefoonfoto, sorry had weinig tijd, sorry.....vul zelf maar in.
Die foto's gooi je dus gewoon weg!
-
Goed gezegd Jaap, maar uh goed gereedschap is het halve werk zegt men wel 's...
-
Zeker weten, maar als je altijd op 'auto' fotografeert gebruik je het dure gereedschap niet goed.
Gr. Jaap
-
Mooie foto's worden gemaakt door de man achter de camera.
Wát voor camera je ook hebt, als de compositie niet mooi is, de camera niet stil houdt, te weinig licht hebt, enz., kan je niet de schuld aan dat apparaat geven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0434_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0434_2.jpg)
Amen!
Bovenstaand een foto (westelijk van Oberhausen West) met het zonnetje in de rug en een neutrale achtergrond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0435.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0435.jpg)
Bovenstaand dezelfde lok in dezelfde minuut gefotografeerd, inmiddels op het viaduct van de A3. Zie het effect van de andere lichtinvalshoek en het storende viaduct. Om over de sluitseinen nog maar te zwijgen.
Als je de verschillen ziet is het niet moeilijk te constateren dat een beetje voorbereiding op hoe je iets wilt platen nooit verkeerd is. Houd in ieder geval je camera recht, en als je op een station een trein wilt platen doe dat dan niet als deze onder de overkapping staat.
mvg, Arjan
(die zich afvraagt waarom hij de 2e plaat uberhaupt heeft bewaard)
-
Prullenbak vol? ;D
Gr Marco.
(Professionele amateur fotograaf)
-
Lol. ;D
Precies wat ik bedoel.
Groet Jaap
-
Een camera met mogelijkheden is heel leuk als je die mogelijkheden ook weet te benutten. Staat hij altijd op het "opoeknopje" (lees automaat) dan kun je net zo goed een compact of een eenvoudige slr nemen.
Mpixels zeggen ook niet alles. Veel modellen hebben wel 12Mpix of meer maar het kleine lensje helpt dat al heel snel om zeep.
De keuze is erg persoonlijk en vooral afhankelijk van wat je ermee wil en hoever je je erin wil verdiepen.
-
Jammer dat de jeugd nog steeds zegt kijk mijn 8MP camera in mijn telefoon :-\.
Mijn Canon Powershot A400 (3,2MP) uit 2005 maakt nog steeds mooiere fotos dan de alle duurste telefooncamera :-\.
Lens is het eerste, De persoon erachter is een tweede (y).
-
Het is als een ketting, die is ook niet sterker dan de zwakste schakel.
-
Interessante discussie... :)
Ik zou vooral willen zeggen dat wanneer je kiest voor een spiegelreflex je zeker niet moet beknibbelen op de lens..
Veel camera's worden met een standaard lens geleverd die een diafragma hebben van 3,5 en hoger.. zeker wanneer je modeltreinen fotografeert weet je dat licht vreselijk belangrijk is om snelle sluitertijden te halen om geen "veeg" treinen in beeld te krijgen of onnatuurlijk licht door een flitser..
De camera body kan nog zo goed zijn... zet er en middelmatige lens op dan zal het gemiddelde resultaat idem zijn..
Investeer in een goede lens.. daar geniet je echt zoveel meer van.. en kijk ook eventueel naar een 50/60mm lens met een vast brandpunt.. die hebben een behoorlijk laag diafragma waarde en daarmee is het echt fijn foto's maken... het enige nadeel is is dat je niet kan inzoomen dus een mooie camera positie innemen is wat lastiger... zeker op een drukke beurs..
Wat ook wel eens een nadeel is met een spiegelreflex is dat echte macro opnames niet te maken zijn zonder een echte macro lens..
Met mijn Canon G9 kan ik perfecte macro's maken maar met de EOS550 totaal niet.. de minimale afstand is ~45cm..
-
(die zich afvraagt waarom hij de 2e plaat uberhaupt heeft bewaard)
Ligt er een beetje aan welk doel je voor ogen hebt bij het maken van een foto.
In de basis vind ik de tweede foto een stuk interessanter dan de eerste. Er zit veel meer leven in. De brug is inderdaad wat storend net als de afgesneden bovenleidingsmasten. Maar de (tegen)lichtinval vind ik persoonlijk niet storend. En sluitseinen, een trein heeft nu eenmaal een voor en een achterkant. En anders hebben we nog photoshop.
Die eerste foto vind ik dan toch wat minder. Lijkt bedoeld als lokportret, maar heeft daarvoor eigenlijk te veel storende elementen: zijkant in de schaduw, de rechterneus die slecht afsteekt tegen de achtergrond, de plant voor het rechter draaistel, de onderdelen van de bovenleiding bovenin en de afgesneden bomen op de achtergrond.
Oke, ik leg nu op alle slakken zout, maar als ik een keuze moet maken voor een van de twee foto's heeft de tweede toch mijn voorkeur.
Huub
-
Met een klein beetje photoshop of een eenvoudig bewerkingsprogramma kan een foto ook een stuk aantrekkelijker gemaakt worden. Niet om de boel te neppen. Dus ook geen frontseinen plaatsen waar sluitseinen te zien zijn.
In dit geval een andere uitsnede en een klein beetje het perspectief aangepast om de masten vertikaal te zetten. De plaatsing in het beeld maakt dat je denkt dat de loc op de kijker af komt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0435_aangepast.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0435_aangepast.jpg)
Een beetje ruimer fotograferen geeft je de mogelijkheid om het plaatje toch iets aantrekkelijker te maken.
-
Zo'n spiegelreflex is niet voor niets GROOT. Zo past er meer licht in, en meer sensor.
En krijg je mooiere plaatjes. misschien zelfs foto's.
Het belangrijkst blijft de lens - en daarbij geldt inderdaad dat beter meer volume kost (hoewel de Zeiss lenzen in Panasonic en ? compact's voor hun frutselomvang errug goed zijn). Andersom natuurlijk niet, dat groter "dus" ook beter zou zijn.
Zo'n systeemcamera kan daarin dan dus in principe concurreren - maar ik moet er niet aan denken :-X
-
Interessante discussie... :)
...zeker wanneer je modeltreinen fotografeert weet je dat licht vreselijk belangrijk is om snelle sluitertijden te halen om geen "veeg" treinen in beeld te krijgen of onnatuurlijk licht door een flitser..
Is het dan niet veel makkelijker om de te fotograferen trein stil te zetten? Dan hoef je je niet te focussen op het moment dat die trein langskomt, maar al je aandacht te geven aan je instellingen, je licht en je focus.
-
Bij het fotograferen van modeltreinen speelt ook dat met een spiegelreflex de scherptediepte vrij gering is t.o.v. de meeste compacts (die zijn met hun kleinere sensor op dat punt in het voordeel). Om nog een goede scherptediepte te bereiken moet het diafragma dan dichtgedraaid worden. De sluitertijd wordt dan aanzienlijk langer. Een statief is dan onontbeerlijk. Stacked focus (http://www.flickr.com/photos/renez/8204529612/in/photostream) is ook nog een mogelijkheid. In dat geval maak je twee of meer foto's waarbij de scherpte op een ander punt ligt. Die worden dan a.h.w. op elkaar gelegd en het resultaat is een foto die van voor tot achter scherp is.
Dat laatste is alleen mogelijk als het scherptepunt handmatig ingesteld kan worden, dus moet de autofocus uit.
-
Probeer ook wat van andere standpunten. niet van die saaie zogenaamde treinenfotografie regel dat de trein er helemaal en met de voorsein opstaat :P
(http://farm8.staticflickr.com/7207/6904309335_2c9c9cb504.jpg) (http://www.flickr.com/photos/RhB-mikey/6904309335/)
DSCN0233 (http://www.flickr.com/photos/RhB-mikey/6904309335/) by RhB-Mikey (http://www.flickr.com/people/RhB-mikey/), on Flickr
Maargoed meneer vroeg naar ervaringen met de Cano(t)n 1100. persoonlijk ben ik een Nikon fan maar ik heb de 1100 een keer in mijn handen gehad en ben er helemaal geen fan van. alle knoppen zitten verkeerd, een niet al te beste LCD scherm de instap model Nikon D3100 heeft een veel betere, en de body vind ik persoonlijk te licht als je een zwaardere lens heb is de boel uit balans.
De allerbeste tip is: ga naar een winkel waar je de camera's kunt uitproberen iedereen heeft een persoonlijke smaak daarin
-
Is het dan niet veel makkelijker om de te fotograferen trein stil te zetten?
Die optie is niet altijd aanwezig.. zeker niet als je op een beurs rondloopt...
-
Op een beurs is die optie juist wel aanwezig. Als je het vriendelijk vraagt zijn de meeste operators bereid om even halt te houden. En ik heb ook meerdere malen meegemaakt dat me ongevraagd werd aangeboden om de trein even stil te zetten.
In het grootbedrijf is het wat anders. Als je daar stilstaande treinen wil fotograferen, dan moet je naar een station gaan. Of je moet de bezetmelding neppen zodat hij voor een rood sein komt te staan. 8)
-
"Kortsluitlans? Nee hoor meneer, dat is mijn statief" 8)
gr. Carlo, al 35 jaar spiegelreflexer
-
Als je het vriendelijk vraagt zijn de meeste operators bereid om even halt te houden. En ik heb ook meerdere malen meegemaakt dat me ongevraagd werd aangeboden om de trein even stil te zetten.
Ja hoor, zo zijn wij ;D ;) Voor jou zet ik altijd mij treintjes stil ;)
-
Kunnen die van jou dan echt rijden?
Gr. Jaap
-
Rotjong ;D ;)