BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Berttrein op 16 December 2012, 17:19:46
-
Hallo,
Ik heb heb een wagon waarvan ik niet weet of er marklin of gelijkstroom wielen onder zitten.
Kan ik de wagon zowel op gelijkstroom (voor het geval er wisselstroomwielen onder zitten) als op wisselstroom (voor het geval er gelijkstroom wielen onder zitten) gebruiken?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mvgr Bert
-
De spanningsoort heeft er weinig mee te maken. Maar drierailwielen zijn niet geïsoleerd en maken kortsluiting op een tweerailbaan. Als je een tweerailbaan hebt kun je dus heel gemakkelijk controleren wat er onder zit. Op de baan zetten en bij kortsluiting is het fout. ;D
-
Gelijkstoom wielen kunnen altijd op een marklin baan.
Marklin/wisselstroomwielen kunnen nooit op een gelijkstroombaan.
Gelijkstroomwielen kun je herkennen aan het feit dat ze geisoleerd zijn, meestal is dit aan de binnenkant van de wielen te zien. (Zie plaatje)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01671_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01671_2.jpg)
-
Zat er ook niet een verschil in flenshoogte en wielbasis ?
Ik heb drie Roco Hecht rijtuigen aan m'n kleinzoon gegeven om achter een stomer op zijn Marklin baan te hangen. Ze ontsporen echter consequent op wissels. Ik was eigenlijk van plan volgende week "M"wilen in Badhoevedorp te gaan halen.
Groet,
Ernest
-
Hallo,
Dank voor de duidelijke antwoorden! Het zijn gelijkstroomwielen.
Mvgr Bert
-
Zat er ook niet een verschil in flenshoogte en wielbasis ?
Wielbasis weet ik niet.
Wel is het zo dat flenshoogte per model en per merk kan verschillen, maar meestal zijn de nieuwere modellen met een lage flenshoogte.
-
Gelijkstoom wielen kunnen altijd op een marklin baan.
niet mee eens! op K-rail blijken de meeste (maar vooral Roco) gelijkstroomwielen steevast te ontsporen! Aleen Fleischmann gelijkstroomwielen hebben dit probleem gek genoeg niet.
-
Beste Ernest,
Voor Roco wagens moet je Roco assen kopen voor 3 rail.
De aslengte van Roco (24.75 mm) is niet dezelfde als deze van Marklin (24.45 mm)
Ook hebben Roco wielen een grotere diameter dan Marklin wielen.
De reden van de ontsporingen is dat Roco 2 rail wielen breder uiteen staan (14,3 mm).
Hierdoor raken (soms) de wielflensen het hartstuk van wissels met ontsporingen als
gevolg.
Mvg
Olivier
-
@Olivier.
Duidelijk verhaal....bedankt !
Ernest
-
Zo uit het hoofd moet de wielafstand (binnenzijde) bij 3-rail 13,8mm. zijn. Heb de NEM-normen even niet bij de hand. Als ik fout zit corrigeert Klaas Zondervan me wel, want die kent ze ongeveer uit het hoofd.
Wat erg handig is: Het volgende instrumentje, te bekomen bij Fohrmann.
http://www.fohrmann.com/spezial-werkzeug-fur-modellbahner/spurmass-lehre-fur-h0.html
Kijk wel uit op die site, want er is zoveel lekkers te krijgen.......
Maar met dit ding stel je de wielafstand feilloos af en voorkom je een hoop ontsporings-ellende.
Uiteraard voldoet een schuifmaat ook. Maar stel je wielen qua afstand goed af. Flenzen zijn een ander probleem.
-
Gelijkstroomwielen op c-rails gaat bijna altijd goed omdat c-rails code 90 zijn en K en M-rails code 100 zijn.
Gelijkstroomwielen op m-rails willen nog wel eens op kruisingen ontsporen.
-
Beste,
De afstand (binnenzijde) bij 3-rail hoort tussen de 13.8 en 14.1mm te zitten. Voor 2-rail hoort dit 14.2 tot 14.4mm te zijn.
-
Gelijkstroomwielen op c-rails gaat bijna altijd goed omdat c-rails code 90 zijn en K en M-rails code 100 zijn.
Gelijkstroomwielen op m-rails willen nog wel eens op kruisingen ontsporen.
Heeft niets te maken met de hoogte van de rails te maken (de code-aanduiding is de hoogte) maar meer met het profiel van de rails in combinatie wat Wijbe aangeeft over de afstand tussen de flenzen. Het profiel van de C-rails is anders dan die van de K-rails en M-rails.
Groet Ronald.
-
Ik heb drie Roco Hecht rijtuigen aan m'n kleinzoon gegeven om achter een stomer op zijn Marklin baan te hangen. Ze ontsporen echter consequent op wissels. Ik was eigenlijk van plan volgende week "M" wielen in Badhoevedorp te gaan halen.
Is het niet zo dat gelijkstroomwielen enigszins te stellen zijn? Het geisoleerde wiel een halve milimeter naar binnen schuiven op de bankschroef met een (hulp)stukje pijp.
Wel een schuifmaatje nodig voor de controle. Of ben ik weer te makkelijk.
Voor te lange flenzen heb ik ook wel een oplossing maar die vertel ik niet want anders mag ik nooit meer op het forum.
Groeten Henk
-
@Henk: Je denkt niet te gemakkelijk over het naar binnen schuiven. Het is alleen moeilijk om precies op de juiste maat te krijgen :)
Groet Ronald.
-
Hoi
Op C-rail lopen 99% van alle gelijkstroomwielen probleemloos.
De meeste märklinloks hebben tegenwoordig overigens ook een binnenmaat van 14,2mm en kunnen daardoor op M-rail wel eens problemen geven.
Hou er met gelijkstroomwielen wel rekening mee dat overwegen of melders, waarbij van een geisoleerde spoorstaaf gebruik wordt gemaakt, het dus niet doen met DC wielen.
Bart
-
@Henk: Je denkt niet te gemakkelijk over het naar binnen schuiven. Het is alleen moeilijk om precies op de juiste maat te krijgen :)
Valt wel mee....voorzicht een klein 'tikje' aandraaien en dan weer meten.
Trouwens, ik heb een zooi Roco wagens waar ik nog nooit wat aan gedaan heb en die ontsporen niet op K-rails
-
Misschien kan ik proberen een "mal" te maken van een stukje U-profiel wat over de as past.
Dan voorzichtig tussen de bankschroef met twee korte stukjes pijp.
Het is het proberen waard.
Volgende week eens kijken.........
Ernest
-
En daar heeft Fohrmann ook al een tooltje (http://www.fohrmann.com/spezial-werkzeug-fur-modellbahner/radsatz-richtgerat.htm) voor.
Zoals al gemeld, een zeer gevaarlijke site. Het kan nog erger overigens: ze staan ook op beurzen ... (denk dan aan de ziggo reclame ;D)
Sinds de laatste IMA messe in is dit tooltje dus ook in mijn bezit!
Jan-Peter
l
-
...
Voor te lange flenzen heb ik ook wel een oplossing maar die vertel ik niet want anders mag ik nooit meer op het forum.
Groeten Henk
Vertel? ;D
Mag ook per PB als je dat liever doet.
Groet,
Tjalling