BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: W. Thomas op 08 December 2012, 18:16:22
-
Kwam het vanmiddag tegen op L1.
http://www.l1.nl/nieuws/199487-dreigend-faillissement-voor-zlsm#.UMN1dOScOSo (http://www.l1.nl/nieuws/199487-dreigend-faillissement-voor-zlsm#.UMN1dOScOSo)
Zou zonde zijn, zelf rijdt ik ook een 2 keer per jaar mee. :'(
Jammer ook voor alle vrijwilligers die er alles aan doen om de treinen te onderhouden.
Hopen dat er een oplossing.
wesley
-
Dat zou inderdaad triest zijn, lang geleden, in 1995
heb ik als vrijwilliger toen nog de eerste trein zien rijden...
Is een prachtig lijntje, dus ik hoop maar dat het nog goed komt...
-
Soort nationaal erfgoed, het miljoenenlijntje. Maar dat tekort komt toch niet opeens uit de lucht vallen?
-
Diep triest... Maar waren bezuinigingen geen optie geweest?
mvg,
Gert
-
Ik vind het zeer erg,als ik mij bedenk dat mijn vader mee heeft gewerkt aan de opbouw! :(
Persoonlijk hoor ik al langer slechte berichten over wat er alles gaande is bij hun ???,of het nog goed komt?
Ik hoop het,mijn zondag zal niet meer hetzelfde zijn zonder 'wake up call' van de railbus :'(en het voorbij stomen van de lokomotieven,en nog steeds naar het raam rennen en kijken ;).
Hier in Limburg werd al teveel kapot gemaakt wat de mensen dierbaar was >:(.
Ton.
-
Ja Ton, het zou diep triest zijn als de ZLSM verdwijnt.
Gaan de Kerstritten nog wel door? Ligt er sneeuw daar?
Het idee dat dit voor het laatst te zien zou zijn, stemt me somber.
mvg,
Gert
-
Kerstritten gaan gewoon door en sneeuw ligt hier genoeg.
Maar Gert, er waren begin oktober al bezuinigingen doorgevoerd.
-
Oke, dat wist ik niet. Maar wellicht was dat een beetje aan de late kant, die bezuinigingen?
mvg,
Gert
-
Tsja mensen ontslaan doe je ook niet op stel en sprong natuurlijk. Organisatiewijzigingen kosten tijd.
-
Dat begrijp ik, maar ik doel op het feit dat het natuurlijk al langer zwaar weer is voor de ZLSM en niet pas sinds afgelopen zomer. Daarnaast kreeg ik de indruk dat het een beetje teveel 'een bedrijf' was geworden, in plaats van een vrijwilligersorganisatie. En die opmerking plaats ik echt met bloedend hart, want ik was al donateur voordat er überhaupt een stoomloc uit Zweden was gehaald.
mvg,
Gert
-
De MBS zit ook in zwaar weer, begint 'de crisis' nu ook de spoorwegmusea te raken?
-
Ja, dat was te verwachten. De wat oudere en grotere SSN en VSM zullen het wel overleven, hoop ik.
Voor de rest is te hopen dat als het met andere musea mis gaat, dat hun collecties op de een of andere manier gered zullen kunnen worden. Je moet er toch niet aan denken dat er straks ook nog materiaal voor de oud-ijzer-prijs weg gaat... :'(
mvg,
Gert
-
...begint 'de crisis' nu ook de spoorwegmusea te raken?
Op zich niet zo raar. Het wordt nu echt lastig om sponsoring te vinden, subsidiepotjes drogen op en donateurs kijken nog eens kritisch naar hun eigen huishoudboekje.
Ik zou het vooral jammer vinden als het traject verloren gaat. De materieelcollectie van de ZLSM vind ik minder interessant. En ja, en voor velen is dat vast vloeken in de kerk.
-
Daar heb ook gelijk in, want het zoveelste spoortraject dat verandert in asfalt en daarmee een fietsoute wordt, daar zit ik niet op te wachten. Eenmaal opgebroken spoor keert dan nooit meer terug...
Hoe zit het eigenlijk met het traject? Is dat nog altijd eigendom van NS (of NS Poort of hoe het ook mag heten)?
Tot hoe lang heeft de ZLSM een contract voor gebruik ervan?
mvg,
Gert
-
Het traject is van de zlsm zelf.
Het grootste kostenpost wat gaat komen is dat stukken spoor vernieuwd moeten en dan praat je niet over paar meter.
Zoals je gemerkt hebt (voor degene die met de zlsm eens meegereden zijn gereden),is vanaf wijlre tot en met wissel bij schin op geul (overweg) alleen nog maar linker spoor gereden geworden.
Waarom? Om zo geen al te hoge verbruiks (slijtage) kosten te krijgen.
Nadeel roest op het spoor wat nou al jaren niet in dienst is geweest,zit er goed op.
Slijptrein is ook niet altijd een oplossing.
En dan nog (niet) bevestigde berichten de makelaar zou het station uit de verkoop hebben gehaald na aandringen van provincie limburg.
Trouwens vorige week is ook nog een kofje (diesellocje) kapot gegaan gewoon door mensen die niet luisteren.
Weer extra kosten.
-
Ja Dennie,daar heb het goed!hoe verging het de DE2 al niet,door er'vakmensen' :-\het onderhanden namen!Zucht,same sh*t differend day! ::)
-
Ik geloof niet dat de ZLSM iets heeft aan dit soort modder-gooierij, houd dat aub lekker voor u....
Erg jammer, in 2010 nog een dagje te gast mogen zijn met de 121, erg fraaie lijn en een hoop erg vriendelijke mensen, doodzonde als ook hier de boel over de kop zou gaan :(
-
Moddergooien? Ik lees daar meer een mismoedigheid in tusen handwerkers en "lijders".
Je weet hoe lang iets duurt of wat de gevolgen van acties zijn maar verderop in de organisatie wil men niet luisteren en dat geeft later weer extra wrevel op de vloer. Waarna soms deze vrijwilligers er het bijltje bij neergooien , een aanzet tot een negatieve spiraal die moeilijk gestopt kan worden.
-
Geheel correct verwoord Luit.
Jos.
-
Hallo
Het lijkt het bedrijf wel waarvoor ik werk . Zonde zeg . Ik heb goede herinneringen aan de fotoexcursies die daar zijn gehouden in het verleden . Ik hoop dat ze het redden .
gr Jos
-
Moddergooien? Ik lees daar meer een mismoedigheid in tusen handwerkers en "lijders".
Je weet hoe lang iets duurt of wat de gevolgen van acties zijn maar verderop in de organisatie wil men niet luisteren en dat geeft later weer extra wrevel op de vloer. Waarna soms deze vrijwilligers er het bijltje bij neergooien , een aanzet tot een negatieve spiraal die moeilijk gestopt kan worden.
Dan nog lijkt mij dit niet de plek om dit soort zaken te uiten. Het schaadt de reputatie van de ZLSM alleen nog maar meer. En dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn...
-
Zou het niet andersom zijn. De reputatie heeft al een knauw gehad want geldgebrek komt natuurlijk niet zomaar.
Zoals ik lees zijn er al minstens 2 kampen.
Daardoor zou het misschien wel verstandig zijn om een mediator of nieuwe start te maken.
En al woon ik niet in de buurt het gaat mij wel aan het hart als een club door interne strubbelingen kapot dreigt te gaan.
-
Voor zover ik hier zie is het enige probleem 'slechts' bestuurlijk: geldproblemen. Interne strubbelingen zie ik nergens terugkomen. Ik hoop dat de ZLSM er weer bovenop komt, zeker gezien de prachtige spoorlijn en collectie (staat niet meegerekend voor sommige objecten).
-
Er staat in het nieuwsbericht inderdaad geldproblemen, dit is inderdaad een bestuurlijke aangelenheid.
Alleen de aanloop van deze geldproblemen vind zijn oorzaak over de gehele organisatie.
Maar het bestuur beslist wat er gebeurt, Tja mensen die het er niet mee eens kunnen ze op dat moment wel missen als kiespijn.
Alleen het probleem was, de mensen die het er niet mee eens waren hadden per saldo wel de meeste kennis in huis.
Ik zal niet in details treden, maar dit verhaal speelt al lang.
Jos.
-
Als er een geldprobleem is bij een organisatie dan zijn er bijna per definitie ook interne problemen. Als de geldzorgen niet veroorzaakt worden door interne problemen dan begint het zwarte pieten wel vanwege de financiële situatie....
Waarmee ik overigens geen oordeel over de situatie bij de ZLSM uitspreek, die ken ik niet.
-
laatste nieuws:
http://www.l1.nl/nieuws/199581-politiek-voor-redding-stoomtrein#.UMYFfay95hA (http://www.l1.nl/nieuws/199581-politiek-voor-redding-stoomtrein#.UMYFfay95hA)
Overigens was ik geschokt toen ik dit hoorde. Ik was die zaterdag net klaar met mijn dienst als stoker, bij thuiskomst zag ik de krant met het artikel erin.
-
Zou echt jammer zijn als de ZLSM ermee zou (moeten) stoppen. Qua historie is 't traject alleen al interessant om 't te behouden. Na tig schutterijen, fanfares en voetbalclubs die gered zijn met publieke financiële steun onder het mom van 'cultuurbehoud' mag dit toch ook wel erbij. ;)
-
(y) Daar betaal ik liever aan mee dan aan Roda JC. Die hebben al bergen krediet gehad. Als elke langs de lijn liggende gemeente nu eens dat stuk spoor kopen en in bruikleen geven ;).
-
Het tracé is reeds eigendom van de ZLSM, het stationsgebouw echter niet.
-
Het tracé is reeds eigendom van de ZLSM, het stationsgebouw echter niet.
Het Roda JC stadion was ook eigendom van Roda. Bij mijn weten nu van gemeente Kerkrade. Misschien ligt in de verkoop van het trace aan de gemeenten ook wel een oplossing ;).
-
het gaat mij wel aan het hart als een club door interne strubbelingen kapot dreigt te gaan.
Hear, Hear, :-\ hierdoor zijn er al meerdere clubs ten onder gegaan... :'( (Ietwat OT: een Amsterdams microbusje hoort niet in Friesland te staan, al ben ik wel heel blij, dat "mijn kind, GVBA 154" daar tenminste een veilig onderkomen heeft)
Museumclubs zijn op een gegeven moment "veroordeeld" tot bedrijfsmatig werken; dat vereist kennis en kunde en vooral het vermogen om dat op een juiste manier aan de VRIJWILLIGERS over te brengen: een manager, die verder niet gehinderd wordt door kennis van zaken of empathie is voor een museumclub DODELIJK... :'(
Ik wens ZLSM heel veel geluk en haar bestuurderen veel wijsheid... :-\
-
]http://www.limburger.nl/article/20121211/REGIONIEUWS05/121219592/1006&Template=mobiel_art&nav=Parkstad&omniture=0 ] (http://www.limburger.nl/article/20121211/REGIONIEUWS05/121219592/1006&Template=mobiel_art&nav=Parkstad&omniture=0)
-
Zo Frans, gooi het er maar uit, is beter. ;D
Tot op bepaalde hoogte moet ik je gelijk geven, echter onde de groep vrijwilligers bevinden zich ook altijd mensen die denken te weten hoe het zou moeten en die zijn zo mogelijk nog veel erger dan de manager die bepaalde eigenschappen ontbeert.
Richard
-
Richard, heb je gelijk in, maar je weet: waar er twee kijven, hebben er twee schuld... :-X
Ik probeerde alleen aan te geven, dat in het museumwereldje de "ego's" vaak nogal groot zijn en ook regelmatig botsen...
-
Het hoeven nog niet eens de ego's te zijn maar niet de beleving te voelen wat de ander heeft bij zijn techniek.
Zoals het voorzichtig opstoken van een stoomlok verschrikkelijk veel dure uren kost, ik vroeg mij dat vroeger ook altijd af als de fabriek haar ketel opstartte"Waarom nu al en die campagne begint pas met 14 dagen". Nu weet ik wel dat alles zich moet zetten zonder ongewenste spanningen.
En eigenlijk speelt dat toch ook bij de dikke of oude diesels.
Als je soms ziet hoe mensen met hun moderne diesel gelijk stevig wegrijden dan vat diegene ohet niet als een liefhebber zegt dat de motor eerst een half uurtje moet opwarmen.
En dan heb je dus een verschil van opvatting wat plots veel geld kan kosten als degene die start zich door een ander laat verlijden gelijk weg te blazen.
Oude techniek en moderne leiders wil wel eens botsen.
-
http://www.l1.nl/nieuws/199748-zlsm-gered-dankzij-krediet-van-twee-ton#.UMdCB4aAc5Y (http://www.l1.nl/nieuws/199748-zlsm-gered-dankzij-krediet-van-twee-ton#.UMdCB4aAc5Y)
-
Hallo,
Mooi dat de ZLSM gered wordt. ;)
Ik wist niets van deze financiele problemen af als ver weg wonende Hollander.
Maar hoe gaat het nu met het stationsgebouw van Spv ?
(Dat ik wel wist )
Heeft dat met de problemen van de ZLSM te maken? ???
Vr Gr,Peter
-
Inderdaad leuk dat ze die 2 ton gekregen hebben.
Maar van de andere kant, vind ik het ook weer niet juist van de provincie en de 4 gemeentes dat ze dit krediet toegekent hebben.
Kan de gemeenschap er weer voor opdraaien.
Jos.
-
Wat heb je liever? Failliet laten gaan en geen ZLSM meer, of een faillisement voorkomen en er nog jaren van kunnen genieten?
Kan de gemeenschap er weer voor opdraaien.
Hetzelfde kun je ook stellen over diverse reddingen van voetbalteams ;) ik kies er toch ook niet voor om teams te redden of stadions op te kopen?
-
Nogmaals. Tenminste voor diegene die de geschiedenis kunnen. ZLSM rijdt niet op de Miljoenenlijn. Dus als je van de Miljoenenlijn wil genieten dan moet je met Veolia. Het stukje tussen Kerkrade - Centrum en Simpelveld is het oude kolenspoor van de Domaniale mijn.
Financieel gezien kun je dat stuk er wel bij tellen maar historisch gezien niet.
Over de ZLSM kan ik een boek schrijven maar ik hou de eer liever aan mezelf. Maar voor de vrijwilligers vind ik het leuk dat ze weer een tijdje vooruit kunnen.
Gr. Bert Senden.
-
Hetzelfde kun je ook stellen over diverse reddingen van voetbalteams ;) ik kies er toch ook niet voor om teams te redden of stadions op te kopen?
Daar worden meestal wel voorwaardes aan verbonden.
Kijk maar bijvoorbeeld naar de redding van MVV, daar vertikte de gemeente Maastricht om er nog meer geld in te pompen.
Toen kwam op het laatste moment de ondernemer Melchior.
Die wilde met alle plezier een paar zakken met geld op tafel leggen.
Maar naast die zakken met geld lag ook een flink eisenpakket, met als belangrijkste eis dat het voltallig bestuur moest opkrassen.
Zo niet, geen geld.
Ik vind dan ook dat in dit geval een aardig eisenpakket op tafel had mogen liggen.
Jos
-
Dat is er al: het geld moet een keer terug, met rente ;).
Krediet is niet zomaar weggeven van geld, hoewel steeds meer mensen dat schijnen te denken. Even vergelijken met Griekenland (sorry), veel mensen roepen dat we geld aan de Grieken 'weggeven', maar zolang de schulden niet worden afgeschreven verdienen "we" (de Nederlanders) aan het geld dat aan Griekenland wordt uitgeleend. Zo een zelfde geval hebben we hier bij de ZLSM: het geld moet terug, inclusief de rente die er op het krediet ligt, hoeveel dat is, weet ik zo niet.
Het woord krediet zegt hier eigenlijk al genoeg over het aldoor niet geld kosten voor de maatschappij.
-
Ook voor dit krediet van de ZLSM zijn er voorwaarden, niet alleen het geld dat terug moet. Die dingen ga ik echter niet hier op het forum plaatsen.
Offtopic: minister de Jager heeft onlangs toegegeven dat de kans klein is dat we het geld van Griekenland terug gaan zien, wat iedereen al verwachtte. Dus men zou kunnen stellen dat dit geld inderdaad is weggegeven.
-
Ach, als we het geld van de Grieken toch niet terugkrijgen maakt deze paar ton ook niet meer uit...
Ik ben al lang blij dat er weer wat lucht is voor deze sympathieke club! (y)
-
Als ik het artikel moet geloven dan is er ook tenminste 1 belangrijke eis aan de donatie verbonden.
Er moet voor eind 2013 een bussines plan optafel liggen gemaakt door de ZLSM.
En aangezien dat die soort plannen uit moeten leggen wat er met het geld gebeurt en hoe men dat nuttig heeft geinvesteerd,lijkt mij dat toch vor alsnog genoeg. (y)
En lichtelijk off topic,er wordt de burger al zoveel geld "afgepakt" onder t mom van crisis,een lening aan idd griekenland(dat geld zie je nooit meer terug),en ook aan het bv het verhuizen van bv 3 caravans van een woonwagenkamp in maastricht waarvoor een miljoen is neergeteld,een fyra die de benelux moet vervangen maar vaker stuk is dan dat t rijd.
Kortom hoeveel voorbeelden moet ik nog noemen in 5 minuten waarin dat geld veel beter besteed had kunnen worden ::)
Ik vind het een mooi initiatief dat men de ZLSM heeft willen redden,dat geld is zeker beter besteed als aan bv eerder genoemde bodemloze/hopeloze gevallen (y)
Hopelijk komen ze eruit daar,de ZLSM zal het tourisme in de streek in elk geval enkel maar positief hebben geholpen dmv bezoeker en reizigers en dat valt van sommige/veel dingen niet te zeggen die men als gemeente of regering "uitvreet" met onze centen :-X
-
Prachtig ,dat het financiele probleem (tijdelijk) is opgelost. ;)
Maar ik vraag het nog een keer :
Hoe zit is nu met het stationsgebouw van Simpelveld ?
Kunnen ze blijven zitten ? Waar gaan ze heen als ze eruit moeten?
Vr Gr, Peter
-
Wat ik een tijdje terug in een artikel op een ander forum las,is t zo dat een "bedrijf/instantie" het pand in eigendom heeft en er bedrijfjes of iets wil inproppen om geld te verdienen aan dat pand.
Mocht dat zo zijn dan heeft de ZLSM in elk geval geen station meer daar,al weet ik niet of dat de perrons er ook bij horen(bij dat pand dus)
Wat er evt met de ZLS zal "gebeuren" is dat men miss iets anders zal moeten verzinnen voor t station.
Maar dit is allemaal koffiedik kijken zonder dat we echt concreet weten wat de plannen zijn van de eigenaar,wat de oppervlakte is van zijn eigendom en wat de toekomst binnen de ZLSM zelf zal worden.
We merken het t.z.t vanzelf wel al er weer is iets verschijnt ergens in een artikel of weet ik t wat ;)
-
Het is inderdaad koffiedik kijken.
Als ze in de toekomst het hoofd echt boven water willen houden zullen ze echt terug moeten gaan naar de roots.
Terug naar een echte vrijwilligers organisatie, dus geen enkele betaalde baan. (ook geen betaalde directie of technische dienst)
Dan denk ik dat je op jaarbasis die 2 ton al ver terugverdiend hebt.
En er is meer wat op korte termijn wat geld kan opleveren.
(maar dat hoeft niet op het forum lijkt me.)
Jos.
-
Ik denk dat je wel even na moet denken waar je het zomaar over hebt.
Die betaalde kracht, zorgt er wel voor dat er elke dag iemand is die de telefoon aaneemt, en zorgt voor continuïteit in zo'n organisatie... En dat is heel wat waard, want vrijwilligers kunnen er geen 38 uur per week zijn...
Denken dat zoiemand met gemak vervangbaar is door vrijwilligers, is erg kort door de bocht...
-
Eén vrijwilliger niet, maar twee of drie die elkaar afwisselen natuurlijk wel.
Twintig jaar geleden was ik in de zomer op vakantie in Simpelveld. ('s Avonds keek ik naar de conventies van de Democraten in de USA en zag ik ene Bill Clinton furore maken, nog onwetend van wat hij later met sigaren uit zou voeren... 8) )
Maar goed, toen ik daar zomaar tijdens het vakantieseizoen op het station naar binnen liep om mezelf aan te melden als donateur was er gewoon iemand aanwezig. Geen trein te zien toen. Alleen een hoop onkruid op het perron. Maar er waren toen al mensen actief die geloofden in hun eigen stoomtrein. Gewone liefhebbers, die zich volstrekt belangenloos wilden inzetten.
Ik denk dat dát is wat Jos bedoelt, dat de ZLSM daar naartoe terug moet.
mvg,
Gert
-
Wat Gert zegt klopt.
Want in den beginne was er geen haan die erna kraaide om zich ook maar ene cent te vragen.
Het enige wat telde was: de zaak moest helemaal opgestart worden en daar waren zelfs de bestuursleden nog vrijwillig, en dat ging perfect.
Er was gewoon geen geld om mensen te betalen.
Later begon het succes van. De ZLSM te groeien.
ZLSM-bedrijf werd opgericht.
Het bestuur kwam op het idee om de "motor" een vaste baan aan te bieden.
Nu gaat het even wat slechter, en het resultaat is dat ze nu moeten gaan bedelen om geld.
De ZLSM was begonnen als vrijwilligers organisatie, als een vereniging van mensen die passie hadden voor treinen.
He traject in zijn volle luister wilde behouden voor het nageslacht.
Wat is daar nu van overgebleven?
3 managers voor bestuurlijke zaken en 2 voor de techniek, dat vreet klauwen geld dat ergens anders in de organisatie veel harder nodig is.
En dat begint nu een beetje te wringen.
Onderhoud is van de 1e naar de 3e plaats gegaan, er wordt gewoon gereden tot het kapot gaat bij wijze van spreken, en dat is gewoon jammer.
Jos
-
Vandaag gelezen op L1.
http://www.l1.nl/nieuws/200698-zlsm-krijgt-10000-euro-van-valkenburg
Maar of dat zo een goed nieuws is??
Ik betwijfel het.
Jos.
-
Ja, vreemde voorwaarde.
-
3 managers voor bestuurlijke zaken en 2 voor de techniek, dat vreet klauwen geld dat ergens anders in de organisatie veel harder nodig is.
Jos, even een vraag, worden deze 5 personen vol (salaris conform) betaald?
-
Juist daarom.
Lijkt mij er meer op dat juist die voorwaarde eerder de strop zou kunnen betekenen dan de redding.
Want wil je dan de lijn in de reguliere dienst opnemen zal ook:
-De lijn moeten worden voorzien van ATB
-Daarmee ook de loks en treinstellen ook atb dienen te hebben.
-het klasieke bloksysteem (wat ervan over is) verdwijnd
-Doordat er een personendienstregeling gereden gaat worden er minder plek is voor een stoomtreinrit.
-De huidige snelheid (40 KM/h) gemiddeld omhoog moet naar de huidige maatstaven voor regulier verkeer.
Volgens mij gaat dit juist meer kosten met zich meebrengen.
@ Rinus, ze leven ervan.
Jos.
-
De voorwaarde is ook vreemd, omdat die burgemeester (familie van?) dan gewoon kosten wil overhevelen naar Prorail en die is vast nog niks gevraagd. En naar de provincie natuurlijk die een verliesgevende verbinding in leven mag gaan houden. Gaat hem niet worden.
-
Ik vind het een vreemd voorstel van de gemeente V.
Dan wordt de ZLSM net zo'n vervoerder als b.v. Arriva met beroepskrachten ,maar ze zullen ook moeten betalen voor de treinkilometers.(Aan Prorail ? )
Hun kosten worden alleen maar nog hoger!
Vr gr,
Peter
-
@1607 atb hebben de stoomloks al anders mogen ze niet over het reguliere spoor naar valkenburg.
is ook een vreemde voorwaarde denkend dat de gemeente V het meeste baat en inkosten heeft.
er komen jaarlijks in december duizende mensen met de zlsm naar zijn kerstmarkt. en waar de andere gemeentes niks aan verdienen maar de zlsm wel geld hebben gegeven. beetje vreemd.
en bij regulier treinverkeer hoeft de klassieke beveiliging niet te verdwijnen werkt vaak nog beter dan de moderne.
misschien kan de zlsm dat ook overnemen.
-
Eén vrijwilliger niet, maar twee of drie die elkaar afwisselen natuurlijk wel.
Twintig jaar geleden was ik in de zomer op vakantie in Simpelveld. ('s Avonds keek ik naar de conventies van de Democraten in de USA en zag ik ene Bill Clinton furore maken, nog onwetend van wat hij later met sigaren uit zou voeren... 8) )
Maar goed, toen ik daar zomaar tijdens het vakantieseizoen op het station naar binnen liep om mezelf aan te melden als donateur was er gewoon iemand aanwezig. Geen trein te zien toen. Alleen een hoop onkruid op het perron. Maar er waren toen al mensen actief die geloofden in hun eigen stoomtrein. Gewone liefhebbers, die zich volstrekt belangenloos wilden inzetten.
Ik denk dat dát is wat Jos bedoelt, dat de ZLSM daar naartoe terug moet.
mvg,
Gert
Sorry dat ik het zeg, maar er gaat hier een hoog stuurlui aan wal gevoel bij me opkomen, ook met de uitspraken aan Jos.
Ik denk dat er simpelweg vergeten wordt dát de ZLSM nog steeds grotendeels op vrijwilligers draait, ee simpelweg zeggen dat een betaalde kracht door een paar man vervangen kan worden is ook erg kort door de.bocht.
Iemand die daar vast zit, kan een stukje continuïteit bieden wat een basis kan zijn voor vele andere zaken. Door zo iemand kunnen die vrijwilligers, waarvan jullie denken dat je ze uit blik trekt volgens mij, zich bezig houden met vele andere zaken die veel belangrijker zijn.
Bedoel, iemand die betaald de administratie doet, doet dat als werk en moet wel, ik kan je nu al vertellen dat als je dat met vrijwilligers wilt doen, er maar weinig zijn die daar zin in hebben met gevolgen van dien.
Verder werken vrijwilligers meestal ook 38 uur in de week, en zijn de meeste er lang niet elke week.
Dus een fulltime baan opvullen met vrijwilligers red je niet met 2 a 3 man want dan wordt het een verplichting voor die mensen elke week 1 a 2 dagen te zijn, dat kun je vergeten dat zal gebeuren...
Mocht je het zo gek krijgen het wel te doen met een man of tig, zul je ze ook allemaal voor dat bedoelde baantje moeten opleiden, ipv dat je 1 fulltimer een opleiding geeft, dat kost je net zo een kapitaal...
Overigens denk ik, dat jullie welkom zijn bij de ZLSM om ook je steentje bij te komen dragen, of zijn jullie soms te druk.... ? ;-)
-
@ thom.
Tijd genoeg, alleen in het weekend.
Maar dan nog, in zo een vrijwilligersbedrijf met "profesionele aansturing" wil ik beslist niet aan deelnemen.
Dat heeft beslist niks met de beste stuurlui te maken.
Er zijn hier tig verenigingen en vrijwilligersorganisaties die dat wel kunnen.
Dus dat gaat er bij mij beslist niet in.
Ga maar eens een groot evenement organiseren waar bijna 100 duizend mensen in een dag komen organiseren.
En geloof me het vreet aan je, een jaar lang.
Geen tijd voor andere dingen, en dat wordt gewoonweg hobby genoemt.
Je gaat dan echt tot het gaatje, en dat geheel belangeloos.
Het kan, neem dat maar van mij aan.
Jos
-
Juist, je bent zelf het goeie voorbeeld "in het weekeind", niks mis mee, maar zo ga je zo'n functie dus niet opvullen door de weeks... ;)
En je zegt nu leuk dat er tig verenigingen zijn die dat wel kunnen, maar volgens mij bijna alle, zoniet alle, grootspoormusea met exploitatie op eigen lijn in NL werken met een aantal betaalde krachten... Zou dat zomaar zonder reden zijn...?
Uitleggen hoe het allemaal werkt en wat een hobby is hoef je naar mij niet te doen, ik steek al ruim 10 jaar genoeg weekeinden én doordeweekse dagen in een museumorganisatie en ben verantwoordelijk voor het onderhoud van een speeltuin en bijhorend gebouw, daar breng ik meer tijd door dan bij mijn werkgever...
-
Jos, helaas voor jou, maar ik ben het helemaal met Thom eens.
Natuurlijk vrijwilligers zijn heel belangrijk en voor een kleine organisatie voor een evenement van één dag zou dat goed kunnen, maar bij een organisatie die 365 dagen per actief moet zijn lukt dat gewoon niet.
Overigens mijn petje af voor al die vrijwilligers binnen en buiten de (model) spoorwereld.
Daarom kijk even buiten het treinengebied en bijvoorbeeld naar de scouting.
Daar zijn duizenden vrijwilligers enthousiast actief, maar zonder een kleine professionele betaalde staf redden zij het ook niet.
Je kan bv geen (wereld-, europese- of landelijke) jambories organiseren met alleen vrijwilligers. Er moeten mensen altijd bereikbaar zijn en dan niet steeds andere. Één gezicht naar buiten is heel belangrijk. Zeker ook voor de professionele buitenwereld als gemeenten, provincie, rijk en derden waarmee je te maken hebt. Ik weet dat uit eigen spoor- en scouting ervaring.
En dat geldt dus ook voor de museale spoorwereld, vandaar ook voor de ZLSM.
Maar wel moeten we op de kosten blijven letten.
Goed dit is mijn opvatting en anderen hebben het recht daar anders over te denken.
Fijne kerstdagen nu de wereld gewoon door draait,
Ton
-
Volgens mij draait de VSM zonder beroepskrachten, maar dat is Hear-say, dus laat me graag corrigeren
-
Zeker een interessante discussie. Iets waar wij al een aantal jaar over vreesden vanaf het moment dat de discussie over heringebruikname van de lijn Maasticht-Aken weer oplaaide. Deze constructie begint meer weg te krijgen van een smerig spelletje wat de overheid wil spelen. Lees de ZLSM laten doodbloeden en er een treinverbinding aan overhouden.
Een kanttekening hierin is of deze verbinding überhaubt wel noodzakelijk en rendabel is. De hele bestaansrede van de ZLSM was de onrendabele treinverbinding tussen Maastricht en Aken. Het zou op zijn zachts gezegd een domme beslissing zijn deze lijn, met de nodige investeringen, opeens weer in gebruik te nemen.
Een combinatie van de ZLSM met een particuliere vervoeder zie ik niet goed zitten. Prorail wordt eigenaar, dus prorail bepaald. En dan denk ik in eerste instantie aan de praktische zaken. Een drukke dienstregeling waarin wij onze eigen dienstregeling moeilijker in kwijt kunnen, laat staan extra ritten. Dan zijn er ook nog de evenementen, waarbij meerdere sporen bezet zijn door stilstaande treinen en rijtuigen. Dit gaat onmogelijk samen. Hierboven is het ook al genoemd, het werkende, klassieke seinstelsel zal ook gaan verdwijnen. Nee, ik zie dit als een strop om de nek van de ZLSM.
-
Hoezo smerig spelletje? De ZLSM is zelf in financiële problemen gekomen, daar hebben ze niemand voor nodig gehad. Los daarvan, een reguliere verbinding heeft wat mij betreft altijd voorrang, indien zinnig vanzelfsprekend. Kennelijks schat die burgemeester in dat Valkenburg meer belang heeft bij een reguliere verbinding dan bij het stoomgebeuren. Nu hoeft Valkenburg dat dan niet te betalen, dat praat natuurlijk gemakkelijker. ;D
-
De financiële situatie van de ZLSM staat even los van het zogenoemde spelletje van de politiek. Ik krijg het gevoel dat men over de rug van de ZLSM een lijn probeert te reactiveren en hierdoor zelf een graantje mee kan pikken. Met andere woorden: de ZLSM wordt een optie aangeboden dat in feite haar eigen ondergang betekend.
Punt 2 is dat dit plan een beetje ironisch is, omdat deze lijn niet rendabel was. Het einde van de lijn betekende het begin van de ZLSM. Zal deze stelling zich keren? Begin van de lijn, einde ZLSM ?
-
De ZLSM heeft tot dusverre de financiele problemen voor een groot deel aan zichzelf te wijten.
De overheid heeft hier bijna tot geen rol in gespeeld, maar mag nu wel de kolen uit het vuur halen.
Ik zou hier mijn handen niet aan verbranden.
Daarom vrees ik ook als de overheid gaat eisen om eens goed orde op zaken te stellen een enorme beerput open getrokken wordt.
En nee, Valkenburg speelt geen smerig spelletje.
Dat was maar een idee, en een belachelijk idee dat voor de ZLSM nooit uitvoerbaar zou zijn geweest.
Jos
-
De lijn is in 1992 gesloten.
Stel je nu eens voor:
De NS had de lijn met stunt en vliegwerk nog een jaar of 4-6 open kunnen houden.
Op dat moment was het forenzenverkeer weer aan het aantrekken.
Mensen gingen met die fiets of brommer naar het station.
Zou de ZLSM dan zijn opgericht?
Jos.
-
Jos je spreekt jezelf een beetje tegen of ik begrijp het verkeerd.
In je laatste reactie geef je aan dat de ZLSM nooit zou zijn opgericht als de lijn open was gebleven. Dit is ook precies wat ik aangeef, de ZLSM is kunnen beginnen omdat de lijn gesloten werd. De vraag is nu of de lijn op dit moment wel rendabel zou zijn. In dat geval zal er een situatie ontstaan die het tegenovergestelde is van 1988/1992. Er zal geen, of althans zeer lastig, een plaats zijn voor de ZLSM op het traject. Met als gevolg dat de overheid geen noodzaak ziet in het onderhouden van de organisatie omdat men toeristische inkomsten nu compenseert met inkomsten van de commerciële verbinding.
De vraag of de opbrengsten opwegen tegen de kosten van de lijn is op dit moment koffiedik kijken. M.i is er in die regio niets dusdanig gewijzigd sinds 1992 waardoor de lijn nu opeens wel weer commercieël winstgevend wordt.
Tevens heb ik in mijn reacties nergens aangegeven dat het de schuld van de politiek is dat de ZLSM in financiële nood verkeerd.
Of Valkenburg wel of geen spelletje speelt kun jij ook niet ontkrachten, of weet jij inhoudelijk meer dan ons? In het artikel van L1 vind ik dat de burgemeester hiermee wel een dusdanige indruk achterlaat: "Als de lijn Maastricht-Aken niét doorgaat, vreest burgemeester Eurlings wel voor de toekomst van de ZLSM." (een beslissing nemen over een spoorlijn heropenen ligt niet bij een museumorganisatie overigens)
-
De lijn is in 1992 gesloten.
Stel je nu eens voor:
De NS had de lijn met stunt en vliegwerk nog een jaar of 4-6 open kunnen houden.
Op dat moment was het forenzenverkeer weer aan het aantrekken.
Mensen gingen met die fiets of brommer naar het station.
Zou de ZLSM dan zijn opgericht?
Nee, maar zo lust ik er nog wel een paar:
- Wat zou er gebeurd zijn als Robbie Rensenbrink in de 90e minuut tegen Argentinië tijdens het WK '78 niet tegen de paal had geschoten?
- Wat zou er gebeurd zijn als men tijdens de presidentsverkiezingen in 2000 in Florida niet van die idiote stembiljetten had gebruikt?
- Wat zou er vandaag gebeurd zijn als de Maya's wél gelijk hadden?
Kortom, speculeren over 'wat als' is best leuk, maar dat verandert niets aan de enige realiteit die we nu kennen.
En die is dat het slecht gaat met de ZLSM. Ik voel me bijna schuldig dat ik juist begin dit jaar besloten heb om na 20 jaar te stoppen met mijn jaarlijkse donatie.
mvg,
Gert
-
ik vind een gecombineerd vervoer wel kan.
in 1989 reed de trein ook 1x per uur.
en buiten de rijdagen is er geen seinstelsel nodig!!
op rijdagen heb je toch de mensen. en daarbij laat de commerciele trein door de week rijden en weekends niet dat kan de zlsm dan doen veel forensen heb je dan niet en kan het toerisme van en naar verblijfplaats of uitje met een toeristische trein mee rijden. doordeweeks kunnen ze samen rijden.
ook het traject kun je in eigendom laten van de zlsm en laat de commerciele partij gebruikskosten betalen. het onderhoud kan de zlsm dan van het spooor misschien samen doen of zelf. prorail is tegenwoordig ook een coomercieel bedrijf wat in het buitenland werkt (oa.duitsland) terwijl in nederland nog veel aan het spoor te doen is!!
-
Ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat Prorail in het buitenland werkt... ::)
-
Miss wel van t zelfde adres als waar de maya's hun kalender vandaan hebben gehaald ? ;D
Verder wil ik over dit verhaal enkel nog maar kwijt,laat de ZLSM en achterban 1st is zelf gaan bekijken wat er niet goed gaat en hoe dat te verbeteren alvorens men volgens sommige al gelijk beter de ZLSM kan opdoeken en wegmikken.
Niemand hier (denk ik) weet de gehele verhalen van bepaalde zaken die bij de ZSLM speelde/spelen,en dus is t vrij zinloos om hier over te bakkeleien.
Zodra de ZLSM weet wat ze willen(en hoe ze dit willen/kunnen doen) ,dan horen we dat vanzelf wel mag ik aan nemen ;)
-
Ik ben het met Jos eens. Ik noem maar iets geks; ik vind de ZSLM een prachtig museum project. Ik woon in Weert en zou er zomaar tijd in willen steken ieder jaar. Al is het maar op pakweg 6 zaterdagen controle houden, bewaking of wat dan ook, of na een opleiding een wat meer gestructureerde taak en ja dan ook wellicht waar meer tijd in gaat zitten. Maar ik voel het protest in mezelf al opkomen op het moment dat ik weet dat het management full op de payroll staat. Is dat een normaal iets bij museumlijnen? Kan het me haast niet voorstellen. Hoe zit dat elders in het land, in Europa? Hoe zit die structuur in elkaar?
-
en buiten de rijdagen is er geen seinstelsel nodig!!
Commercieel vervoer op een spoorlijn zonder een seinstelsel? Ik geloof dat IL&T daar een bepaald idee over zal hebben...
-
... zou er zomaar tijd in willen steken ieder jaar. ... Maar ik voel het protest in mezelf al opkomen op het moment dat ik weet dat het management full op de payroll staat. Is dat een normaal iets bij museumlijnen?
Als je de tram in het Openlucht Museum als museumlijn wilt beschouwen: ja. De trambestuurders en conducteurs zijn vrijwilligers, maar er zijn ook een aantal vaste medewerkers die een gewone arbeidsovereenkomst hebben. En het geldt voor veel meer musea waar bijvoorbeeld oude ambachten worden getoond, dat er een normaal betaalde staf is die de voorwaarden schept en in stand houdt waaronder vrijwilligers de oude ambachten e.d. aan het publiek kunnen tonen.
De salariëring van de vaste medewerkers staat dan gewoonlijk wel in verhouding, in de zin van zeker niet exorbitant hoog.
-
Maar ik voel het protest in mezelf al opkomen op het moment dat ik weet dat het management full op de payroll staat. Is dat een normaal iets bij museumlijnen? Kan het me haast niet voorstellen. Hoe zit dat elders in het land, in Europa? Hoe zit die structuur in elkaar?
Dat is bij de grotere museumorganisaties zeker wel het geval. in Nederland weet ik het alleen van Hoorn--Medemblik waar een hele staf betaalde medewerkers rondloopt. Bij een organisatie van die omvang kan dat ook echt niet anders. De overheid stelt behoorlijke eisen op het gebied van bedrijfsvoering, continuïteit en financieel beheer voordat ze tonnen subsidies geven.
Het idee dat je een dergelijke lijn alleen met vrijwilligers kunt exploiteren is een mooie wensdroom.
In een note(n)dop:
In Hoorn zijn er drie stichtingen: eentje voor de exploitatie, eentje die het materieel beheert en eentje die de lijn in eigendom heeft. Met daarboven een professionele raad van toezicht.
Dirk
-
@Tjabbe Tjibsma,
ik ben mcn in duitsland en kom daar vaak prorail tegen die sporen en vanalles vernieuwen.
-
Stomer2010 zal wel in de war zijn met de blauwe Railpro wagens die ook in Dld worden ingezet (worden door Railpro verhuurd aan vervoerders). Prorail voert echt onderhoud of vernieuwingen uit in uitsland!
groeten, Edwin
-
Ik denk dat je in de war bent met Railpro (http://www.voestalpine.com/railpro/nl.html) (van de bekende blauwe zelflossers).
Prorail is de beheerder van het spoorwegnet in Nederland en géén aannemer.
-
Railpro en Prorail, 2 verschillende organisaties. Prorail voert geen werkzaamheden uit in Duitsland, dat laat DB Netze doen. Railpro leverd bovenbouw materialen voor het spoor in Nederland en Prorail is de spoorbeheerder in NL.
-
Misschien even afsplitsen? Dit heeft niks meer met het zware weer van de ZLSM te maken...
-
Och, het is wel duidelijk. Prorail is het Nederlandse equivalent van DB Netze. Railpro is/was een aannemer in de railinfrasector. Alweer overgenomen dacht ik.
Wat betreft die burgemeester van Valkenburg zou Prorail het beheer van de lijn dus moeten overnemen.
-
Daar hoeven we niet zo blij mee te zijn, de hele lijn in de groene hekwerken en geluidsschermen......Doe er dan ook gelijk maar ETCS bij, dan weten we zeker dat de ZLSM ook verdwenen is.......
-
Dan moet je eerst geschikt materiaal vinden voor die heuvels/hellingen in dit traject te nemen,
-
Er zijn bij (vrijwel) alle museumlijnen wel één of meer medewerkers in vaste dienst, dat is nodig voor de continuïteit. Beetje afhankelijk van de grootte van de club en van de regio waarin je zit. Maar waarom weerhoudt dat je om ergens als vrijwilliger aan de slag te gaan? 90-99% van je collega's is ook vrijwilliger en je doet het voor de lol. Ik wel in elk geval.
-
@dirk3 en @dwem:
Naar mijn mening hebben jullie allebei heel erg veel gelijk.
Het was ook mijn ervaring in de Amsterdamse OV-museumwereld, dat we op een zeker moment 'ten onder gingen aan ons succes':
Wat begint als vriendenclub, club van gelijkgestemden, roep maar wat... en op enig moment inkomsten gaat genereren, wordt in één klap bedolven onder regels, wetten, voorschriften en helaas denk ik ook, dat je dat alleen maar overleeft door betaalde full-time medewerkers. En dan komt mijn Amsterdamse trauma weer boven: dan alstublieft wél mensen, die het primair gaat om het Materieel en de Vrijwilligers. Op 'ambtenaren' in de negatieve zin van het woord zitten we in onze musea NIET te wachten...
Ik denk dan ook, dat de diverse musea of museumorganisaties aan hun zo broodnodige vrijwilligers eens duidelijk, eerlijk, maar alsjeblieft NIET denigrerend, moeten uitleggen waarom ze die betaalde krachten hebben en ook NODIG hebben!!!
;) En natuurlijk ben ik ook maar een mens: veel van die betaalde krachten zijn óók "hobbyïst" en genieten dus, dat ze met hun hobby nog geld verdienen ook... (en dat steekt al diegenen die niet in deze positie zitten wellicht) Maar 'reken je niet rijk': "Voor de Wet" zijn óók deze hobbyclubs gewoon "Personenvervoerder" met álle daarbij behorende consequenties en soms onuitvoerbare eisen! En daarop worden die betaalde krachten dus aangesproken!
Je moet écht wel liefhebber/betrokkene/gepassioneerde zijn om zo'n baan te ambiëren.
Daarom ook @timtrein: Heb je helemaal gelijk in! (y)
Ik wens iedereen veel wijsheid, hoop op goede communicatie binnen de diverse Instellingen en blijf verder lekker genieten van mijn vrijwillig en onbezoldigd verkregen vieze en soms pijnlijke handen...
Frans
-
de ZLSM lijkt gered
zie link (http://www.limburger.nl/article/20130516/REGIONIEUWS01/130519249/1056#Provincie_steekt_tien_miljoen_in_stoomtreinspoor)
-
Kan ik toch nog vele jaren vrijwilligerswerk blijven doen bij de ZLSM :)
-
Prachtig nieuws, zeker ook voor alle vrijwilligers die daar
met hart en ziel De boel draaiende houden. (y) (y) (y)
-
Persbericht gekregen van een ontzettend blije ZLSM
Stoomtrein Zuid-Limburg gered
De Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) is gered dankzij de overname van eigendommen door de Provincie Limburg. Voor het onderhoud van de eigendommen wordt een onderhoudsfonds ingesteld. In totaal wordt door Provincie en gemeenten een bedrag van € 12 miljoen geïnvesteerd om de spoorinfrastructuur voor de komende 50 jaar te behouden.
De Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij heeft grote financiële problemen. Door de overname van eigendommen zoals spoor, overwegen, kunstwerken en opstallen en het instellen van een onderhoudsfonds is er eindelijk zicht op een duurzame exploitatie van de museumspoorlijn. De Provincie Limburg is bereid € 10,5 miljoen te investeren onder de voorwaarde dat de vier gemeenten Simpelveld, Kerkrade, Valkenburg en Gulpen-Wittem langs het miljoenenlijntje de overige € 1,5 miljoen bijdragen. Vanwege de toeristische en economische betekenis willen de Limburgse overheden dit stuk cultureel erfgoed behouden voor Limburg. Verantwoordelijk ov-gedeputeerde Patrick van der Broeck: “De ZLSM is de ijzeren ruggengraat van toeristisch Zuid-Limburg. Verschillende attracties worden met elkaar verbonden, zoals het Continium en GaiaZOO in Kerkrade en de vele attracties in Valkenburg.”
De provincie en de vier gemeenten verleenden de ZLSM begin dit jaar al een overbruggingskrediet van 200.000 euro onder de voorwaarde dat er begin april 2013 een businessplan zou liggen om de ZLSM in de toekomst veilig te stellen.
Volgens gedeputeerde Patrick van der Broeck gaat ZLSM, die dit jaar haar 25-jarig bestaansfeest viert, een spannend jaar tegemoet. “Er ligt een goed businessplan dat veel vertrouwen geeft, maar we verwachten dit jaar al een verbetering van de bedrijfsresultaten.” Het plan van de ZLSM geeft aan dat verbeteringen van bedrijfsresultaten mogelijk zijn door onder andere besparing op personeelskosten, aanpassing van dienstregeling, samenwerking met andere ondernemers en vervangingen van materieel door minder onderhoudsgevoelige stoomtreinen.
“Het einde van een onzekere periode is in zicht”, volgens Randy Habets, directeur van de ZLSM. “We hebben een zware periode achter de rug. Ondanks zware bezuinigingen waarbij hard werd ingegrepen in onderhoudskosten dreigde het einde van ZLSM. Met deze gezamenlijke aanpak staat het sein weer op groen.”
De gemeenten moeten nog definitief beslissen over hun investeringsbijdrage. Ook Provinciale Staten wordt gevraagd om in het kader van de voorjaarsnota te beslissen over de bereidheid om provinciale middelen in te zetten voor het behoud van de ZLSM.
-
Wat wordt er bedoeld met vervangingen van materieel?
Dat er andere locomotieven komen of zo?
Jos
-
waarschijnlijk wel ja
-
Gelukkig dat we in 'deze' (lees: ook mijn) provincie méér kunnen dan alleen een paar schutterijen financieel ondersteunen... ;) Goed nieuws!
-
Wat wordt er bedoeld met vervangingen van materieel?
Dat er andere locomotieven komen of zo?
Er staan nog Lintjes (http://www.nsfsc.com/available_rolling_stock/default.asp?NCID=199&S=&NID=143) te koop. ;D
Anyway [speculaas modus]Zou wel jammer zijn als die Zweudse locs verdwenen. Als er maar geen Duitse Einheitswurst voor zurück kommt[/speculaas modus]
Goed dat de lijn gered is. (y)
-
Wie weet kopen ze wel een oliestook-23'er ;D
-
LTM 21 terug naar Limburg en een Garratt herbouwen. 8)
-
Volgens mij wordt dat 2x herbouw hoor en niet 1x. LTM 21 is kort na 1935 gesloopt. Van de Gerrit is volgens mij geen officiële sloopdatum bekend
-
Eh... dat ding dat in Hoorn e.o. rondtuft. 8)
De 26 dus.. (ooit dachten we dat het de 21 was, maar toen was de aarde nog plat).
-
Hmmmmmmm...........
Kans dat de aarde plat is = kans dat de LTM 26 (voorgoed) naar de ZLSM gaat, gok ik zo maar eens voorzichtig.
Ik acht de kans dat er ooit een LTM Gerrit komt groter (maar ook niet véééééél groter)
-
Jullie "kenners" hebben het wel over een tram, terwijl dit over een "trein"gaat. Kleinigheidje heb je zo......
-
De ZLSM heeft behoefte aan een locomotief die onderhoudsvriendelijker is dan een oude Zweed en tevens meer vermogen heeft. Het belangrijkste is een gezonde exploitatie draaien. Als locomotieven elke keer in de wpl staan komt er van exploitatie niet veel terecht.
-
Jullie "kenners" hebben het wel over een tram, terwijl dit over een "trein"gaat. Kleinigheidje heb je zo......
Ja, maar zo historisch verantwoord is de ZLSM nou ook weer niet...
En het scherpe onderscheid tussen tram en trein heb ik nooit helemaal begrepen. 8)
-
De ZLSM heeft behoefte aan een locomotief die onderhoudsvriendelijker is dan een oude Zweed en tevens meer vermogen heeft.
??? ??? ???
-
Net als op de modelbaan, een electrische stoomlocomotief met geluidsdecoder. Is op afstand bedienbaar, dus weinig personeelskosten. :)
-
En het scherpe onderscheid tussen tram en trein heb ik nooit helemaal begrepen. 8)
Dat onderscheid ligt in de wetgeving die er omheen hangt.
-
Ze kopen de 3737 en maken hem weer rijvaardig?
Oh nee zoveel budget is er nou ook weer niet. ;)
Maar misschien een duitse stoomlok erbij. maar het zou jammer zijn als die zweedse machines zouden verdwijnen.
Met de rijtuigen is niets mis neem ik aan.
-
Dat onderscheid ligt in de wetgeving die er omheen hangt.
Ik weet het, vandaar de smiley. Veel spoorliefhebbers gaan er krampachtig mee om in wat ze wel en niet leuk vinden.
-
Ze kopen de 3737 en maken hem weer rijvaardig?
Qua vermogen en onderhoud zal dat niet zo veel schelen met wat ze nu hebben
FYI ik schrijf dit als lid van "the flat earth society"
-
??? ??? ???
Ik maak uit dit bericht op dat u iets niet begrijpt
-
Dat klopt, maar ik begrijp (gelukkig) zo veel niet.
- Minder onderhoud als huidige machines. Volgens mij heeft de ZLSM nu binnenliggende twee cilindermachines. Hoeveel minder onderhoud wil je hebben
- Meer vermogen. Volgens mij hebben sec gezien de machines genoeg vermogen, alleen kan je het ook toepassen
Of is er wederom weer behoefte aan een 52-er??
Wetende dat ik met deze conversatie het risico loop om door mijn collega moderatoren op mijn vingers getikt te worden wegens slow-chat, maar doe dit even als gewone BNLS gebruiker.
-
Ieder voordeel heeft ook zijn nadeel.
Echter maar iedereen vergeet de plannen met de avantislijn (al lijkt dit in de ijskast ter gaan).
En tevens de spoorvernieuwing die echt noodzakelik is tussen wijlre en schin op geul komen weer kosten aan en als de provincie moet betalen,waar komt dan het geld van,natuurlijk belastingbetaler.
Het plan van verkoop van DE is het ook stil geworden.
De zweedse machines zijn nooit mijn lieveling geweest zag liever wat nederlands materiaal maar ja das ook wel wat zeldzamer.
gewijzigd
Enne de toezegging van collega museumverenigingen voor de stoomtreindagen 12 en 13juli zijn ook zijn ook nog slap.
-
De ZLSM heeft behoefte aan een locomotief die onderhoudsvriendelijker is dan een oude Zweed en tevens meer vermogen heeft.
Ze kopen de 3737 en maken hem weer rijvaardig?
Onderhoudsvriendelijker, werd gezegd... 52er fahren immer! ;)
-
52er fahren immer! ;)
3700-en ook hoor, waarom denk anders dat de NS ze zo lang gebruikt heeft ...... (zonder iets ten nadele van 52-ers te willen zeggen)
-
Dat klopt, maar ik begrijp (gelukkig) zo veel niet.
- Minder onderhoud als huidige machines. Volgens mij heeft de ZLSM nu binnenliggende twee cilindermachines. Hoeveel minder onderhoud wil je hebben
- Meer vermogen. Volgens mij hebben sec gezien de machines genoeg vermogen, alleen kan je het ook toepassen
Of is er wederom weer behoefte aan een 52-er??
Wetende dat ik met deze conversatie het risico loop om door mijn collega moderatoren op mijn vingers getikt te worden wegens slow-chat, maar doe dit even als gewone BNLS gebruiker.
De behoefte aan een moderne machine is nog steeds ja. Dat hoeft niet persé een 52'er te betekenen. De machines hebben simpelweg net te weinig vermogen om met 6 bakken (die overigens doorgaans propvol zitten) bergop te rijden.
Onderdelen voor deze machines zijn amper verkrijgbaar. Verder kloppen tekeningen niet altijd.
De locs zijn niet gebouwd volgens het einheitsprincipe. Dit betekend dat onderdelen, zelfs schroefjes en bouten niet uitwisselbaar zijn met een andere loc van hetzelfde type. Alles is 'handgemaakt' om het even zo simpel te noemen. Daarbij speelt de hoge leeftijd, zware belasting en regelmatige inzet natuurlijk ook een rol.
edit: misschien is onderhoudsvriendelijk een verkeerde woordkeuze. Werkplaatstechnisch zal een moderne machine hetzelfde uit elkaar te halen zijn als een oude zweedse machine. Maar zie mijn verhaal hierboven.
-
3700-en ook hoor, waarom denk anders dat de NS ze zo lang gebruikt heeft ...... (zonder iets ten nadele van 52-ers te willen zeggen)
NS had natuurlijk arbeiders genoeg, en arbeid was niet duur toen. Verder had men ook geen alternatief. Het waren natuurlijk ook locs die prima voldeden in die tijd. Maar ze zijn toch wel wat ouderwetser dan de Einheitloks die een tijdje later in Duitsland kwamen.
Voor museumbedrijf zou ik een viercilinder zoals de 3737 toch echt willen afraden, dan kan de ZLSM het beter bij de Zweden houden. Duitse locs zijn natuurlijk ook praktisch en mooi, maar die Zweedse locs zijn wel net een stukje exclusiever. De problemen qua onderdelen zijn inderdaad bekend... we gaan het meemaken, in elk geval hoop ik op een goede toekomst voor de ZLSM!
-
De locs zijn niet gebouwd volgens het einheitsprincipe. Dit betekend dat onderdelen, zelfs schroefjes en bouten niet uitwisselbaar zijn met een andere loc van hetzelfde type. Alles is 'handgemaakt' om het even zo simpel te noemen. Daarbij speelt de hoge leeftijd, zware belasting en regelmatige inzet natuurlijk ook een rol.
edit: misschien is onderhoudsvriendelijk een verkeerde woordkeuze. Werkplaatstechnisch zal een moderne machine hetzelfde uit elkaar te halen zijn als een oude zweedse machine. Maar zie mijn verhaal hierboven.
Tja, alleen heeft ongeveer iedere moderne museumlijn die met stoom rijdt daar last van. De enige die daar iets minder last van heeft is de HSB, maar verder zou ik d'r in Europa niet zo veel weten die niet met enkel stuks werken.
-
mmm,tsja,wel mooi dat het voortbestaan gered is,maar dat er ander materieel (lees,locs) moet komen is ook weer zoiets.
Begin maar met speculeren.
Ik zou het jammer vinden als de zweedse locs zouden verdwijnen,juist doe locs doen mij nogal eens verleiden om de 275 km (enkele reis) te rijden en de ZLSM te bezoeken. (het traject en de omgeving is prachtig,daar niet van) maar het zou erg jammer zijn als daar inderdaad de zwart/rode eenheidsworst komt te rijden.
Dan is nog het punt,waar haal je andere locs vandaan,en wat te doen met deze?
Zou een ruil met de VSM zin hebben?? Die hebben immers een berg 52ers en een 44er,die moeten het wel redden,jammer dan wel dat je dan weer goederenlocs voor een passagierstrein hebt.
Maar aangezien ze wat meer gangbaar spul willen zou t best wel zoiets kunnen worden
Wellicht wat meer met diesel gaan doen (de DE2,railbussen) en wellicht zwerft er nog ergens een Br216 die voor weinig overgenomen kan worden,die in de oude rode kleuren als V160 overblaffen en t ziet er ook weer aardig historisch uit.
Lastig,maar ik ben geen kenner alleen maar liefhebber dus wellicht kraam ik onzin uit.
-
Voor de liefhebben is het altijd jammer als de Zweedse locs zouden vertrekken. Daar is echter nog geen sprake van (lees; ik weet ook niet wat er gaat gebeuren). Echter de gemiddelde consument wil een stoomtrein zien. Of dat nu een Duitse, Engelse of Zweedse loc is, maakt voor hen niets uit. Je kunt stoomlocs een beetje vergelijken met oldtimers. De ZLSM is nu in het bezit van vooroorlogse Rolls Roycen, 'exclusieve' wagens op leeftijd. Wat met echter nodig heeft voor de dagelijkse dienst is een oud Kadettje. Een paar jaartjes moderner, meer onderdelen beschikbaar, logischer opgebouwd qua onderhoud en constructie.
@ascona: een paar van de zlsm locs zijn ook goederenlocs. Ook de VSM gebruikt haar goederenlocs voor passagierstreinen. Locs met een kleine wieldiameter zijn goed geschikt in heuvelachtig terrein
-
'n 216 is op dat traject volgens mij wel historisch verantwoord. Heb nog ergens een boekje liggen met een foto van een 216 (volgens mij geen 218) in Simpelveld. Hoe leuk ik diesel ook vind, denk niet dat dat een directe meerwaarde heeft ten opzichte van stoom op dat traject. Stoom is nu eenmaal een stukje nostalgischer in de ogen van veel mensen. Voor de rest is het railbusje een leuke aanwinst. Neem aan dat daar, gezien de productieaantallen, nog wel enigszins onderdelen voor te krijgen zijn. Al is dat natuurlijk andere koek dan die groene en rood-beige stammen waar ze mee rijden. Qua passagiersaantallen natuurlijk niet te vergelijken. Zweedse stoompjes zijn natuurlijk verder een leuke aanwinst en ze zien er goed uit, maar uit puur historisch perspectief is het natuurlijk één grote berg nonsens op dat traject. ;D
Enig punt van 'zorg' is wel waar het statement over ander materieel op gebaseerd is. Het staat in het artikel genoemd dus ik uit dan ook absoluut geen kritiek naar de mede forummer die het gepost heeft. ;) Als dat een of andere onafhankelijke onderzoekscommissie is die € 40k rekent voor een onderzoek waarbij ze normaal gesproken meer ervaring hebben met het in detail bepalen van de kromme van een banaan, hou ik mijn hart vast. Genoeg onderzoeksbureau's en experts die in NL flink geld verdienen maar eigenlijk van de context niets af weten. :-\
-
Uiteraard weet ik dat veel vsm locs goederenlocs zijn.
Over historisch verantwoorde combi's hoeven we het natuurlijk niet te hebben.
immers,zweedse locs in zuid limburg is natuurlijk ook wat,maar de locs vertonen wel gelijkenis met de NS 4000en (die uiteraard ook uit zweden kwamen,en zeker in olijfgroen ziet het er best wel nederlands uit (met een 6300 en 3700 in je achterhoofd) maar wat te denken van een 52er met blokkendozen of oostenrijkse 2 assertjes.
Wat reed er eigenlijk voor de dieseltjes op het traject qua locs en getrokken materieel?
-
Er wordt trouwens gesproken over "stoomtreinen", oftewel, de gehele samenstelling van de trein die rijdt.
Het kan dus net zo goed over de rijtuigen gaan, als over de lokken... ;)
-
Voor de diesel reden de eta accu wagens maar dat waren gevreesde en vervloekte ondingen nooit echt betrouwbaar en stoomlocs van diverse series.
Duitse stoomloc waren een zeldzaamheid,reden tot simpelveld maar verder ho maar.
Hier namen de ns locs het over.
-
Het kan dus net zo goed over de rijtuigen gaan, als over de lokken... ;)
Groeit er haar op dan?
Mvg,
Gert
-
Hoi Spoor liefhebbers,
Misschien is die 23-058 nog niet zo slechte lok voor de zlsm alleen zal er wel een aardig prijskaartje aanhangen om de lok terug te halen uit zwitzerland. Of Misschien moeten ze eens gaan praten met de SSN of zij niet de 41-105 kunnen huren om die in te zetten voor hun treinen Zo 41 heeft voldoende trekkracht.
Of de ZLSM moet kontact opnemen met dampftraction Oberhausen misschien kunnen ze die 41 er ook wel huren nummer 41-241 of kopen.
Het is maar een idee Ik vind persoonlijk dat een duitse stoomlok op die lijn nog helemaal zo slecht niet zo lang het maar geen Reko 50 er is die zijn er in Nederland al genoeg bij de Star en de VSM denk ook niet dat je daarmee nog mensen trekt.
Ik zou zeggen ga voor een 41 er of iets anders zo veel duitse stoomloks zijn er tegenwoordig ook niet meer om te kopen. Oja zo Duitse diesel 216 in het mooie oude rood of 215 zou ook niet verkeerd zijn staat goed naast de railbus met dan een paar zilverlingen die staan nog te koop in Gerolstein bij de VEB
groeten bernard
-
Sterker nog, voor de Eta accuwagens reden er ook dieseltjes (DE1). En ik kan jullie verzekeren dat die heel wat onbetrouwbaarder waren dan de Eta. Waarom die gevreesd en vervloekt waren ontgaat mij helemaal.
Groet.
-
Wat historisch verantwoord is is voor de provincie van geen belang.
Punt is dat de stoomtrein de ruggengraat van toeristisch Zuid-Limburg moet zijn.
Hoe graag we met zn allen mooi historisch materieel van hier op die lijn zien, maar een tourist zal het een zorg zijn wat er rijdt.
Voor hen is het gewoon een nostalgische stoomtrein, niet meer en niet minder.
Jos
-
http://www.l1.nl/nieuws/215931-forse-kritiek-op-reddingsplan-zlsm#.UZ-WOZwhL5w
-
Ze hebben bij de provinciale staten wel een verdomd goed punt.
De 1e zorg is nog altijd om de werkeloosheid terug te dringen.
En ik denk dat de beroepsbevolking weinig baat heeft bij de aanschaf van een stukje om het effe cru te zeggen (ongebruikt) spoor.
Niks ten nadele van de ZLSM overigens.
Draag zelfde ZLSM ook een warm hart toe.
Maar de provincie moet wel elke cent kunnen verantwoorden.
En er moet inderdaad goed na gekeken worden of deze injectie het ook waard is.
Jos
-
:o Hum...als je als stad al een heel voetbalstadion voor miljoenen kan kopen waar maar 11 mensen werken, waarom zou je dan als provincie niet een stukje spoorlijn kunnen betalen voor die paar pegels? ;D
-
De tekst:het brengt weinig directe werkgelegenheid met zich mee, is ook een fraaie :-\
Als toeristen er gebruik van maken en dus dingen willen kopen van de ZLSM als souvenier of in de omgeving gaan shoppen,dan zie ik directe werkgelegenheid.
Of kan jan met de pet ook een "constante " stroom toeristen aan in z'n eentje inde winkel als er normaal niet meer dan (b.v.) 20 man komen op een dag ?
En dat de PVV nu al weer tegen is,tja wat een verassing ::)
Die zijn vaker ergens tegen,maar resultaat laten zien voor die woorden ho maar :-X
Afijn het is te hopen dat ZLSM nog jaren over dat "nutteloze" en niet geschiedenis waardig stukje lijn mag rijden,en met wat boeit momenteel weinig mensen geloof ik.
Wat betreft de SSN 41er,ik weet niet of men t al wil doen,maar een grote ketelrevisie is ook niet goedkoop heb ik me laten vertellen ;)
(om de jaren van stilstand en achteruigang daardoor,nog maar even te zwijgen )
-
Dat is nu juist het probleem bij de ZLSM ze kampen met een berg achterstallig onderhoud.
Momenteel 2 stomers rijvaardig, railbus rijdt op halve kracht (slechts een motor)
Dat is bet zo ongeveer. (Rangeer materieel niet meegerekend)
Jos
-
Directe werkgelegenheid is bij het bedrijf zelf en dat stelt natuurlijk weinig voor. Het lijkt me ook niet erg relevant. Er wordt beweerd dat de stoomtrein van groot belang is voor het toerisme en daarmee voor de werkgelegenheid in het algemeen. Of dat waar is? Geen idee. Verder zijn er denk ik wat Limburgse verhoudingen in het spel die deze randstedeling niet gaat begrijpen. Jos, hoe zit dat?
-
Nou ja, volgens berekeningen in Haaksbergen, een dorp waar een andere museumorganisatie is gevestigd, was de omzet van de winkeliers zo'n zestig procent hoger door de stoomtrein.
-
@Zuilen.
Dat kan kloppen.
Maar momenteel draag de ZLSM niet zo heel veel bij aan het tourisme.
Dit ligt bij een gebrek aan een goede dienstregeling denk ik.
Met 6 slagen per dag tussen 9 en 18 uur red je dat niet.
Als je echt het tourisme wil dienen dan zul je wat meer moeten gaan rijden, ook na 18 uur
Je zal dan wat meer als vervoerder moeten optreden vrees ik.
70 procent van de toeristen gaat met de auto de atracties na.
Dit zou je gedeeltelijk kunnen terugdringen met een uitgebreidere dienstregeling.
Een simpel voor beeld:
Voormalig busbedrijf Hermes had een atractielijn, lijn 49.
Deze werd gereden met de zogenoemde cabriobussen.
Dat was geen succes.
Jos
-
Met 6 slagen per dag tussen 9 en 18 uur red je dat niet.
Volgens mij is dat al 3x zoveel als vergelijkbare clubs als de VSM, SHM en RTM.
-
Nou ja, volgens berekeningen in Haaksbergen, een dorp waar een andere museumorganisatie is gevestigd, was de omzet van de winkeliers zo'n zestig procent hoger door de stoomtrein.
Dat lijkt mij ook weer zwaar overdreven. Misschien dat je de ijsboer op de hoek bedoeld. En dan alleen op die paar dagen per week dat er gereden wordt in het hoogseizioen.
-
Marc, maar dan wel 3 dagen per week in het hoogseizoen.
Jos.
-
De ZLSM trekt iets van 50.000 toeristen per jaar, meen ik, dat lijkt me een aardige versterking voor het plaatselijke toerisme.
-
Eigenlijk alleen als al die 50.000 mensen anders niet naar Zuidelijk Limburg waren gekomen. Dat schat ik toch anders in.
-
De vraag is dan weer welk deel van die 50.000 toeristen anders in het bereik van de aan de ZLSM-spoorlijn gelegen plaatsen zouden zijn langsgekomen?
mvg,
Gert
-
Zuidelijk Limburg is al sinds jaar en dag toeristengebied, al lang voordat de ZLSM daar actief werd. Ik waag egenlijk ernstig te betwijfelen of de stoomtrein daar heel veel aan heeft toegevoegd. Er is daar meer te doen dat in, laten we zeggen, Stadskanaal en omgeving. ;D ;)
-
De vraag is dan weer welk deel van die 50.000 toeristen anders in het bereik van de aan de ZLSM-spoorlijn gelegen plaatsen zouden zijn langsgekomen?
mvg,
Gert
De vraag is: is dat verplaatsing van toerisme binnen het Limburgse of is dat extra aantrekking van toeristen.
-
Spijker op z'n kop Wim!
Misschien moet je wel stellen dat de ZLSM hooguit bijdraagt aan de bestendiging van het toerisme in Zuid-Limburg.
mvg,
Gert
-
En het is een goede slechtweer lokatie (y)Kijk bv maar hier op het eiland, de zee het strand en de touristen zijn er al jaren! Maar...wat doet een surfer zonder wind, en een zon aanbidder met regen en kou? juist zij nemen de tram!!!
-
Daar gaat het idd om. De toeristen komen vanwege het totaalpakket aan toeristische 'attracties' in Limburg. De vraag is of de ZLSM daar een dusdanig wezenlijk onderdeel van is, dat het een flinke overheidsbijdrage rechtvaardigt, omdat die weer terugverdient wordt.
Ik vermoed dat dat niet het geval is, maar dat moet onderzocht worden voordat er flinke overheidsinvesteringen worden gedaan.
Grt, Wim
-
Persoonlijk hoop ik, om nostalgische redenen, dat de ZLSM het zal redden.
mvg,
Gert
-
Want één ding is zeker: weg is weg.
-
Ik hoop ook dat ze het redden. Het is misschien geen project om toeristen te trekken, maar wel een leuk extra'tje. De miljoenenlijn is natuurlijk sowieso al een hele mooie om te bewaren en als daar dan een stoomtrein op rijdt is dat helemaal mooi...
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
-
En het is een goede slechtweer lokatie (y)Kijk bv maar hier op het eiland, de zee het strand en de touristen zijn er al jaren! Maar...wat doet een surfer zonder wind, en een zon aanbidder met regen en kou? juist zij nemen de tram!!!
Nu is er zo halverwege Maastricht en Aken natuurlijk niet echt gebrek aan slechtweerlocaties.