BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Bram w op 06 December 2012, 10:48:20
-
Nu op RTV Flevoland de opening van de Hanzelijn.
groet Bram.
-
Het viel mij op dat het koninklijke rijtuig geflankeerd werd door 2 eveneens blauwe rijtuigen.
Voorheen waren het toch altijd gewone 1e klas rijtuigen?
Zijn deze rijtuigen speciaal voor deze gelegenheid blauw gemaakt. of rijden deze al langer zo?
Groet, Maarten
-
@Maarten: Zie dit draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23806.120.html
-
Vanmorgen heb ik het allemaal met eigen ogen mogen aanschouwen en ik doe daar nu graag een getuigenverslag van.
Ik stond in het landelijk gebied, nabij de 160 km/h boog bij Kampen. Er stond mij iets bij dat het beoogde tijdstip van de passage zo rond 10:50 uur moest zijn. Dus ik was mooi op tijd.
en ik heb lang gewacht ...... en erg genoten van het besneeuwde landschap in de zon....
Tot er rond 11:15 een helicopter passeerde en een ere rondje om mij draaide, natuurlijk om mijn woest aantrekkelijke en adonische bouw te bewonderen. Of zou het zijn omdat ik een potentieel terreurverdachte was, omdat ik met een camera in de aanslag stond...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9574.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9574.jpg)
En even later merkte ik dat ook Oom Agent mij in de gaten hield. Een hele geruststelling, want je zult maar bezwijken van de kou, in zo'n verlaten landschap.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9579.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9579.jpg)
Nog langer wachten dan maar en nadat een tweede keer de helicopter voorbij kwam, was er ook beweging op het spoor!
Ik werd overvallen door emoties en pinkte een traantje weg van ontroering.
De baan werd namelijk vrijgemaakt door een lok. En niet zomaar een! Een 6400 in een nieuw jasje. Jawel.
En het bijzondere daaraan is dat met trots de huidige eigenaar er op prijkt: Deutsche Bahn. Spontaan begon ik ons volkslied uit volle borst te zingen ".... ben ik van Duitschen Bloed...." En dat allemaal voor Bea.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9593.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9593.jpg)
(Trouwens, wel opmerkelijk dat nu weer de DB moet inspringen voor de NS. Een paar maand geleden zoefde een ICE-3 van de DB ook al over het traject. Dit waren de testritten. Terwijl op Watergraafsmeer een vloot V250-Fyra-pluto's stond weg te roesten.... Oh ja, die waren natuurlijk niet van NS, maar van HiSpeed. Dat is ook zo. Ondertussen vraag ik mij af waarom Arriva (als DB-dochter) dan niet de Hanzelijn exploiteert...)
Na nog wat nerveuze passages van de hermandad en het helicoptertje moest ik weer wat geduld opbrengen.
En uiteindelijk was het rond 11:30 uur dan zover: de koninklijke trein! De enige echte Trix-Express. In vol ornaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9618.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9618.jpg)
Om vervolgens halt te maken bij de halte, oh, excuses, het station Kampen-Zuid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9641.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9641.jpg)
Ik wil niet overdrijven, maar ze hebben toch zeker twee minuten genoten van de architectuur van het station, als het geen drie minuten was. Ik heb in zo'n tijdsbestek nauwelijks gelegenheid om over te stappen, laat staan een kopje hete chocolademelk te drinken.
Wat me trouwens opviel is dat de twee nieuwe Bea-bakken geen kroontje hebben, alleen de enige echte heeft er een. Een en ander werd getrokken door de 1732 en geduwd door de 1751.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9627.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9627.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9628.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9628.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9629.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9629.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9630.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9630.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9631.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_9631.jpg)
In ieder geval is Nederland er nu (vanaf zondag) een essentieel stuk spoor rijker.
En wat mij zelf betreft: Station Kampen-Gare-du-Nord is voor mij in de meeste gevallen nog steeds een betere optie, twee kilometer van mijn huis, 200 meter vanaf de binnenstad. De nieuwe sprinter-halte "station Kampen-Zuid" ligt voor mij zover weg daar midden tussen de weilanden, dat station Zwolle een interessante optie blijft.
Groeten,
Joop
-
leuk verslag (y)
-
Bij deze dan ook maar even een klein verslagje van mijn kant.
Ik stond bij het laatste viaduct voor Dronten:
Ook eerst de helicopter:
(http://i864.photobucket.com/albums/ab208/Denman83/OpeningHZL_3.jpg)
Schouwtrein:
(http://i864.photobucket.com/albums/ab208/Denman83/OpeningHZL_9.jpg)
En toen de hoofdrolspeler van vandaag:
(http://i864.photobucket.com/albums/ab208/Denman83/OpeningHZL_14.jpg)
(http://i864.photobucket.com/albums/ab208/Denman83/OpeningHZL_20.jpg)
En een wat inder kwaliteit foto. Maar wel een die bewijst dat Beatrix zelfs nog zwaaid wanneer ze in de trein zit:
(http://i864.photobucket.com/albums/ab208/Denman83/OpeningHZL_29.jpg)
Daarna ben ik nog als de sodemieter naar Kamepn gereden. Helaas kwam ik daar net te laat aan. Te Kampen kwam de trein inderdaad op het linker spoor binnen. Dit ongetwijfeld om op spoor 1 (aan het stationsplein) binnen te komen. Bij vertrek werd er weer netjes overgelopen naar het rechter spoor.
-
zag ik het nu goed op de Tv,
hebben ze weer geen locs gewassen voor deze koninklijke trein?
Hadden ze beter ander schoon materieel [van de concurent] kunnen gebruiken,
of was de lens van de camera soms vuil,
wie weet er meer van,
Andreus
-
Bij deze weersomstandigheden vervuilt het materieel natuurlijk wel waar je bij staat.
-
Andreus heeft het goed gezien:
DB-Schenker had vandaag wel een schone onderbroek aan getrokken, maar die viespeuken van de NS niet.... :o
Groeten,
Joop
-
Joop: (y) (y) (y)
Bie et neie stesjon was et toch ok wel mooi, dus.
Ik stun op de sloapert, et viaduct westeluk van Kampen.
Zag de hellekopters dus iets vrogger.
En de koddebeiers
en die rooie wegsleepregeling van Sjenker.
En het kunneklukkige blauw
In et oranje zunnegien.
Foto's staon al in en ander dreugien, moar veuruut, hier éuren zeder ok bi'j.
nog en pör andere plöties:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0006_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0006_7.jpg)
Eenzaam duikt het Rode Gevaar op uit de tunnel, zich onbewust van een dozijn enthousiastelingen met camera's en een drietal veldwachters op het viaduct.
Hier rijdt ie nog rechts, maar dadelijk loopt ie over naar "verkeerd" spoor.
Dan is het zover: de blauwe koets komt aan wal:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0009_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0009_8.jpg)
Onder siberische omstandigheden baant de trein zich een weg over de eindeloze vlakte.
Ondanks alles moet ik aan drs P. denken (troika hier, troika daar...) en zie: ook hare Majesteit heeft vandaag een troika geselecteerd. Hopelijk vergaat het haar beter dan voornoemde drs.
Ook deze trein wisselt van spoor,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0013_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0013_5.jpg)
Duikt onder de slaper en aan de andere kant weer op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0018_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0018_3.jpg)
om vervolgens door de boog richting gare Kampen-midi te jenzen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0022_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0022_10.jpg)
Is dat middelste rijtuig nou een Lima?
der hangt van alles onder, in elk geval.
Affijn, de fotografen pakken hun biezen, ik trek mijn hoed over mijn hoofd en aanvaard de thuisreis.
Dat was nog een heel gedoe trouwens, met al die wolven ;D
Hendrik Jan
-
Een en ander werd getrokken door de 1732 en geduwd door de 1751.
Dat duwen zal niet erg gelukt zijn, want die loc had beide geweien naar beneden.
Maar toch een mooi fotoverslag.
Heeft Bea nog naar je gezwaaid?
-
Ik zie de krantekoppen al, FotoJoop:
Koninklijke Trein Vertraagd
fotograaf in weiland
;D
-
Ergens in begin mei 1981 heb ik de Kon. trein gezien met Trix erin bij de opening van de Schiphollijn. :)
Die reed van Leiden naar Schiphol/Amsterdam.
Waarschijnlijk heeft er toen ook een helikopter van de politie meegevlogen.
Maar het opvallends was dat de trein het linker spoor bereed. ???
Blijkbaar om boze lieden en bommenleggers te vlug af te zijn. 8)
Vr Gr, Peter
-
In de plaatselijke krant , de Flevopost , staat dat er op 8 december een speciale Hanzelijnkrant komt . Nu staat het blad al vol met artikelen over de Hanzelijn .
gr Jos
-
Mooi verslag 'Foto Joop'. En wel leuk dat je op de ironie wijst dat een loc in Duitse dienst de baan vrij moest maken voor de Nederlandse Koningin. Maar ja, die machinist moet maar denken 'dankbaar moet je zijn, nederig en klein'!
[korreltje zout mode]
Je waxinelichthouder heb je deze keer maar op zak gehouden? 8)
[/korreltje zout mode]
Ben benieuwd wie dit treintje het eerste in schaal H0 laat zien! (y)
mvg,
Gert
-
(Trouwens, wel opmerkelijk dat nu weer de DB moet inspringen voor de NS. Een paar maand geleden zoefde een ICE-3 van de DB ook al over het traject. Dit waren de testritten. Terwijl op Watergraafsmeer een vloot V250-Fyra-pluto's stond weg te roesten.... Oh ja, die waren natuurlijk niet van NS, maar van HiSpeed. Dat is ook zo. Ondertussen vraag ik mij af waarom Arriva (als DB-dochter) dan niet de Hanzelijn exploiteert...)
Dat was vooral omdat die ICE3 als enige van de juiste versie ETCS is voorzien om op de Hanzelijn te rijden, de V250 was toen ook nog bezig met testritten en dus niet beschikbaar.
-
Als contrast de opening van de Schiphollijn: het koninklijke ICR rijtuig was er toen nog niet (en ook geen heli gezien toen trouwens), inderdaad wel linker spoor rijdend. De 'angstloc' was een 1200 die wel rechts reed...........
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoofddorp___16022.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoofddorp___16022.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoofddorp___1208.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoofddorp___1208.jpg)
-
Dat duwen zal niet erg gelukt zijn, want die loc had beide geweien naar beneden.
Maar toch een mooi fotoverslag.
Dank je.
De 1732 was net terug geschakeld van 25 kV naar 1,5 kV en had het gewei al weer omhoog. De 1751 had de 25 kV net laten zakken ...... denk ik maar zo ...... ::) ;D
Heeft Bea nog naar je gezwaaid?
naar wie anders? :-X ;)
Groeten,
Joop
-
'Endrik-Jan,
Toe'kende weke mutt'n we dan moar es bejproaten. 't Wördt hoog tied.
'Allo 'eur,
Joop
-
De 1732 was net terug geschakeld van 25 kV naar 1,5 kV en had het gewei al weer omhoog. De 1751 had de 25 kV net laten zakken ...... denk ik maar zo ...... ::) ;D
Sorry Joop, maar je bent nu wel erg veel onzin aan het uitkramen.
Een 1700 onder 25kV? ??? :-\
Zal een leuk fikkie gegeven hebben als dat echt zo was.
Nederlandse locs kunnen toch echt alleen maar onder 1500 V (nu 1800 V) rijden.
Gr.
Eric
-
Remunj,
Had je nu nog echt niet in de gaten dat dit - mede in het kader van de gladheidsbestrijding - met een korreltje zout genomen moet worden en dat er een cynische ondertoon in zit???? ;D 8)
Ok, dan mijn uitleg: de Hanzelijn is voorbereid op de modernste techniek: nieuwste beveiligingssysteem en voorbereid op hogere netspanning. Ook het tracé is voorbereid op 200 km/h.
En wat doen we hier in Nederland? Lekker achter de feiten aan lopen. Niet sneller dan max 140 km/h, blijven volhouden aan ATB in plaats van te investeren in modernere beveiligingssystemen, evenals het aanhouden van die inefficiënte 1500 Volt gelijkstroom.
Net zo goed dat ik het een blamage vind dat NS-R zijn eigen broek niet op kan houden en een wegsleepregeling moet inhuren van een grote concurrent.
Groeten,
Joop
-
En jij denkt dat je in klap even alles ombouwt van 1500 V naar 25kV en alle daar zomaar gelijk op rijdt.
Dat ze nu al rekening houden met moderne technieken getuigt juist van vooruitzien, niks achter de feiten aanlopen.
Houdt er rekening mee dat het meeste materieel (nog) niet kan rijden op 25kV.
Daar gaat echt wel wat tijd overheen voordat je akan omschakelen. Bij nieuw materieel akn je daar al rekening mee houden. Ombouwen van oud(er) materieel is gewoon niet reeel.
En wat had NSR dan in moeten zetten. Weet niet of je het al weet, maar NSR heeft geen diesellocs in het assortiment om als wegsleep loc te gebruiken. Dus ben je aangewezen op huurlocs.
En DB Schenker is echt geen concurrent van NSR. De een is goederenvervoerder, de ander reizigers vervoerder.
Gr.
Eric
-
Net zo goed dat ik het een blamage vind dat NS-R zijn eigen broek niet op kan houden en een wegsleepregeling moet inhuren van een grote concurrent.
Het is je goed recht om dat te vinden, maar denk ook even aan de kosten. Het zal voor NS ongetwijfeld goedkoper zijn om voor deze constructie te kiezen. Neem aan dat de sleepdienst ook in actie komt als een willekeurige trein van een andere vervoerder stil komt te staan. Eigen locs hiervoor inzetten kan financieel en operationeel gezien weleens een belachelijke keus zijn.
En wat betreft die Hanzelijn, wees blij dat die lijn in ieder geval is voorbereid op al die zaken. 200km/h rijden is leuk, maar wat is het prijskaartje ervan? Effect op materieelpark dat niet geschikt is voor die snelheden, doorberekening van de kosten in een treinkaartje? Het is allemaal niet zo zwart-wit...
-
Die 6400 "angstloc" is, als ik het goed zie, voorzien van stikkers van Prorail. Denk zelf dat bovenstaande teksten over deze loc niet geheel juist ??? zijn. Prorail is (zeer waarschijnlijk) verantwoordelijk voor het traject en zal daarom dus een sleeploc ter beschikking stellen om te zorgen dat Trix :-X en de andere latere reizigers niet per (on-)geluk (on-)voorzien vast komen te staan.
Prorail heeft er id een aantal gehuurd van DBSRN.
Allie
-
Remunj,
Net zo goed dat ik het een blamage vind dat NS-R zijn eigen broek niet op kan houden en een wegsleepregeling moet inhuren van een grote concurrent.
Joop
Geen wegsleepregeling deze keer. Het is gebruikelijk dat de Koningklijke trein vooraf gaat aan een lok. In dit geval toevallig een uit de wegsleepregeling. En ProRail was organisator van de opening en heeft dus een lok ingehuurd.
-
Is dat middelste rijtuig nou een Lima?
der hangt van alles onder, in elk geval.
Nee natuurlijk niet. Die is van Trix :D
Etienne
p.s. nou niet gaan zeuren dat ie niet van Beatrix, want dan is de grap niet meer leuk (alstie al leuk was....)
-
(ironie-modus aan)
Ik snap die Pruisische wegsleeplok wel.
Mevrouw van Lippe-Biesterfeld is natuurlijk ook voor ca 75% "Van Duytschen Bloedt". Papa was Duits, opa van moederszijde ook.
Dus da's nogal logisch,Joop ;)
Trouwens,als je in die familie de bloedlijn naloopt, ontdek je een hele nieuwe invulling aan een "Verenigd Europa", tot in Moskou toe. Dus wie zijn wij dan om te zeuren over een duits lokje uit een startset ;D(ironie-modus weer uit)
Hendrik Jan
-
Ok, dan mijn uitleg: de Hanzelijn is voorbereid op de modernste techniek: nieuwste beveiligingssysteem en voorbereid op hogere netspanning. Ook het tracé is voorbereid op 200 km/h.
En wat doen we hier in Nederland? Lekker achter de feiten aan lopen. Niet sneller dan max 140 km/h, blijven volhouden aan ATB in plaats van te investeren in modernere beveiligingssystemen, evenals het aanhouden van die inefficiënte 1500 Volt gelijkstroom.
Wat men nu gedaan heeft is alles behalve achter de feiten aan lopen. Sterker zelfs men loopt er nu juist op voor uit.
Ga eens na. Hoeveel lijnen zijn er op het moment in het land waar NS-R rijd en 25 kv (voorbereiding) aangelegd is. Die paar lijnen in verhouding tot de rest in het land zou het wel erg duur maken om dat in eens in te gaan voeren. Materieel moet omgebouwd worden. Met uitzondering van V-IRM en SLT (die er al wel op voorbereid zijn om omgebouwd te worden) moet de rest van het park ingrijpend aangepakt worden waarbij je je af kunt vragen of het niet goedkoper is om gelijk nieuw materieel aan te schaffen ipv het huidige om te bouwen. Reken maar dat al het in de toekomst nog aan te schaffen materieel er ook echt wel op voorbereid is.
Dat geld ook een beetje voor ERTMS wat je nodig bent om 160-200 km/u te kunnen/mogen rijden. Je zult heel je materieelpark aan moeten passen voor die paar lijntjes waar dit systeem nog maar ligt. Daar word het een behoorlijk duur geintje van. Ik vind het niet meer dan begrijpelijk dat men nog even wacht met de inbouw hiervan. Reken maar dat wanneer er veel meer lijnen zijn dat het zeker overwogen wordt om ERTMS in te bouwen.
Verder vind ik het jammer dat men alleen maar klaagt over de tegenvallende tijdwinst op de verbinding Zwolle-Schiphol-Den Haag bijvoorbeeld. De Hanzelijn is hoe dan ook een aanwinst. Er is eindelijk een fatsoenlijke verbinding tussen Lelystad en Zwolle waar men het jaren met de Interliner/Hanzeliner heeft moeten doen. Tevens is Dronten (en daardoor omliggende plaatsen zoals Swifterband en Biddinghuizen) eindelijk goed aangesloten op de rest van het land. Ook daar was men afhankelijk van Bus en Auto. De tijdwinst van Dronten naar Zwolle is in sommige gevallen zelfs een half uur!
-
Dat hele 25kV verhaal speelt al tientallen jaren. De koplopers zijn net allemaal gerenoveerd. Die hadden vast wel aangepast kunnen worden voor 25kV. Dus het is geen kwestie van niet kunnen.
maar van niet willen.
En zolang in Nederland de autolobby nog te sterk is,blijft dat zo. Waar gaat het geld van de zuiderzeelijn ook al weer heen?
Juist, grotendeels naar asfalt.
Met die beslissing kun je het eens zijn of niet. Feit blijft, dat er hier geen haast gemaakt wordt met opvoeren van de stroom.
Anders had er nu 25kV op de kamper waslijn gestaan.
Kanniet ligt al jaren op het kerkhof.
En Wilniet ligt ernaast.
Hendrik Jan
-
Voor het 25 kV verhaal even hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45110.msg726254.html#msg726254) een stukje lezen.
Net zo goed dat ik het een blamage vind dat NS-R zijn eigen broek niet op kan houden en een wegsleepregeling moet inhuren van een grote concurrent.
Prorail verzorgt de wegsleepdienst en huurt daarvoor locs in, daar heeft de NS dan niets mee te maken, toch?
-
Dat hele 25kV verhaal speelt al tientallen jaren. De koplopers zijn net allemaal gerenoveerd. Die hadden vast wel aangepast kunnen worden voor 25kV. Dus het is geen kwestie van niet kunnen.
maar van niet willen.
Dat klopt, van het niet willen, want het slaat nergens op al het materieel (behalve V-IRM en SLT), beveiliging, en infrastructuur (met name energievoorziening) aan te moeten passen qua kosten alleen maar om die 25kV te 'moeten' hebben.
Met die beslissing kun je het eens zijn of niet. Feit blijft, dat er hier geen haast gemaakt wordt met opvoeren van de stroom.
Anders had er nu 25kV op de kamper ...
Heeft dus ook geen enkele zin één lijntje aan te passen voor 25kV, en de rest niet. Lees bovenstaande berichten nog maar eens..
Gr, Bert
-
Dan hoeven ze de hanzelijn dus ook niet voor te bereiden...
Opwaardering naar 15 of 25kV of voor mijn part 100kV komt er op deze manier natuurlijk nooit van.
Ik begrijp dat er veel Koplopers over de hanzelijn gaan rijden.
Die kun je dan toch onder handen nemen, als je ze toch renoveert, voorziet van airco, beeldschermen,wifi en al die andere flauwekul.
Kost misschien een paar zitplaatsen, maar dan kan je wel op èchte krachtstroom.
Maak desnoods een hanzelijn-pool, weet ik veel.
Verzin iets.
maar dan moet je dat wel WILLEN natuurlijk.
Lijn voor lijn, stapje voor stapje.
Of wachten we tot het hele net, en alle materieel, is "voorbereid", en draaien we dan op een goede nacht de knop om?
Ik vermoed, dat dit evenement rond Sint Juttemis a.s. gaat plaatsvinden.
Ik heb er nu al zin in 8)
Hendrik Jan
-
Je kunt je natuurlijk ook afvragen of het de moeite waard is om ICM bijvoorbeeld bij een ombouw gelijk om te bouwen naar 25 kV. Want hoelang gaat ICM nog mee? Hooguit een jaartje of 15. Hoelang zou het duren voor je het gehele net omgebouwd hebt naar 25 kV..........
Dan kun je wel een 'Hanzelijn-pool' op gaan zetten en die om gaan bouwen. Maar verwacht je dan niet en probleem te krijgen bij Hattemerbroek aansluiting en bij Lelystad? Of als de flevolijn ook 25 kV zou krijgen bij Weesp.
Het kan allemaal mooi klinken dat ombouwen, maar het uitvoeren is niet zo makkelijk als het allemaal lijkt. En dat heeft niets met niet willen te maken. Dat is gewoon een kwestie van praktische haalbaarheid en het bijbehorende kosten plaatje. En ik kan me vergissen, maar Nederland is geloof ik niet het enige land waar nog niet landelijk op 25 kV gereden word.........
Wat dat betreft is het voorbereiden van instalaties helemaal zo gek niet. Dit zal zodra de tijd wel rijp is om over te schakelen alleen maar tijd en geld schelen.
-
We zullen zien. Maar die hanzelijn is niet van gisteren. Zelfs niet van eergisteren.
De eerste plannen stammen uit de tijd van de inpoldering van oostelijk Flevoland. Aanvankelijk had men zelfs in Kampen een stuk grond aan de toenmalige stadsrand gereserveerd, langs de Europa-allee. tegenwoordig is dat bijna de rand van het centrum. Waar nu het gemeentehuis ligt, had men aanvankelijk plannen voor een station.
Wij hier noemen zoiets een kamper Ui...
Nu zijn we 60 jaar verder, ligt het station aan de huidige stadsrand (volkomen excentrisch) en heeft men, ondanks alle voorbereidingstijd (60 jaar) niet de ballen gehad om eens wat meer prik op de waslijn te zetten.
Toen de koplopers werden aangeschaft (en de bouw liep door tot in de jaren' 90) koos men weer voor de korte termijn, zodat een ombouw erg prijzig zou worden. Dat had toen al anders gekund, ook met de kennis van die dagen.
Resumerend:
voorbereiding kost tijd.
Dus moet je op tijd beginnen.
de 5P's:
Proper Preparation Prevents Poor Performance.
Overigens ligt Amsterdam nu wel een stuk dichterbij kampen,en dat is dan toch weerleuk, voor die Amsterdammers 8)
Hendrik Jan