BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: santerdam op 23 November 2012, 12:57:17

Titel: Intercity breekt in tweeën
Bericht door: santerdam op 23 November 2012, 12:57:17
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/INTERCITY.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/INTERCITY.jpg)

Intercity breekt in tweeën

SASSENHEIM - Bij Sassenheim is vrijdagochtend een intercity in tweeën gebroken. Een kabel die twee treinstellen bij elkaar hield brak door nog onbekende oorzaak af. Hierdoor werd de trein in tweeën gesplitst bij het zogenoemde harmonicagedeelte waar passagiers van de ene naar de andere coupé kunnen lopen.

Bij het incident is niemand gewond geraakt, zo meldt Omroep West. Volgens de NS hebben reizigers ook geen gevaar gelopen, omdat de trein direct automatisch afremde. Toch had het heel anders kunnen aflopen als er op het moment dat de kabel knapte mensen in het harmonicagedeelte hadden gestaan.

De dienstregeling was door de breuk enige tijd verstoord.

Bron : http://www.telegraaf.nl/binnenland/21104568/__Intercity_breekt_in_tweeen__.html
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Eelco Storm op 23 November 2012, 13:10:19
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/INTERCITY.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/INTERCITY.jpg)
Toch had het heel anders kunnen aflopen als er op het moment dat de kabel knapte mensen in het harmonicagedeelte hadden gestaan.

Zo fijn, die Telegraaf. Er moet en zal minstens een vreselijke ramp kunnen gebeuren.

Trouwens, Sassenheim is de foutste plaatsnaam in Nederland: SA, SS en Heim...  ;D

Eelco
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: MarcNL op 23 November 2012, 13:10:43
"...KABEL die de treinSTELLEN bij elkaar hield..." ???
"...HARMONICAgedeelte..." ???

Domme journalistiek. Lijkt de Telegrof wel. Oeps, het IS de Telegrof...
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: cup-druc-han op 23 November 2012, 13:11:39
De trein in nederland hangt aan een zijden draadje...  8)
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Eelco Storm op 23 November 2012, 13:20:00
Ja, er kan elk moment een afgrijselijke ramp gebeuren, als het aan de krant van wakker Nederland ligt...
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Bart Zegers op 23 November 2012, 13:21:29
Laat mij maar lekker slapen  ;).
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Railroadtycoon op 23 November 2012, 13:21:47
"wakker Nederland" ??? Tele** :o   Keep on dreaming  ::)


Allie
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Eelco Storm op 23 November 2012, 13:23:14
Ik heb 't niet bedacht hoor, was hun slagzin...  ;D
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Reinier Z. op 23 November 2012, 13:27:00
Nou ben ik niet zo'n fan van de telegraaf, maar zo te zien hebben zij het woord 'ramp' niet gebruikt. Lijkt me geen overdreven dramaberichtje. En ze hebben toch gelijk dat het heel anders had kunnen aflopen als er net iemand in de balg liep?

De opmerking van NS dat reizigers geen gevaar liepen lijkt me grotere onzin dan het nieuwsbericht zelf.
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Railroadtycoon op 23 November 2012, 13:27:52
@ Eelco
(http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-laughing001.gif) (http://www.freesmileys.org/smileys.php)
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 November 2012, 14:17:07
Bericht staat nu ook op teletekst. Maar dan technisch iets beter verwoord.
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Bob R. op 23 November 2012, 14:38:21
Vond de tussenruimte tussen de bakken al zo groot vanmorgen in Sassenheim... ::)

Blijkbaar zijn de koppelingen veranderd bij de DDZ ???
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Rick op 23 November 2012, 14:40:06
Op Somda werd gemeld dat alle DDZ per direct uit de dienst werden gehaald in verband hiermee.
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Bob R. op 23 November 2012, 14:47:08
Dat klopt, lees hier (http://spoornieuws.nl/?page=nieuws&id=452) maar.
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: santerdam op 23 November 2012, 15:01:05
Inspectie onderzoekt oorzaak 'treinbreuk'

DEN HAAG - De Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoekt hoe het komt dat vrijdagochtend twee delen van een trein bij Sassenheim konden losbreken. Dat heeft een woordvoerster van de inspectie gezegd.

De koppeling tussen twee rijtuigen van een intercity brak door nog onbekende oorzaak, waardoor deze treindelen bij het harmonicadeel losraakten. De Maatschappij Voor Beter OV is geschrokken en spreekt van een levensgevaarlijk incident, omdat passagiers en conducteurs via dit harmonicadeel van de ene naar de andere coupé kunnen lopen.

Bron : http://www.telegraaf.nl/binnenland/21104863/__Inspectie_onderzoekt__treinbreuk___.html
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: rene w. op 23 November 2012, 15:05:57
waarom dan alleen ddz uit de dienst?
Ddar heeft dezelfde koppeling ertussen zitten!
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Alexander op 23 November 2012, 15:11:27
De versie van de de zelfbenoemde kwaliteitskrant:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3352686/2012/11/23/Trein-breekt-in-twee-stukken-bij-Sassenheim.dhtml

De Belgen zijn ook niet erg deskundig.

Groeten, Alexander
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Gert1 op 23 November 2012, 15:33:09
Hoezo Belgen?
De Volkskrant is een Nederlandse krant die voornamelijk door Nederlandse journalisten wordt volgeschreven.

mvg,
Gert
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Remunj op 23 November 2012, 15:37:22
Alexander zal in de war zijn met de oude Belgische krant Het Volk, nu Het Nieuwsblad  8)

Gr.
Eric
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Marc tramt op 23 November 2012, 15:51:50
Of Alexander is oud genoeg om Het Vrije Volk (http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Vrije_Volk) bewust meegemaakt te hebben.  ;D

Anyway; volgende keer gewoon een goeie kortkoppeling gebruiken en ff een NEM-schacht onder die dingen lijmen.   ;D

EDIT: die rijtuigen hebben onderling toch gewoon trek- en stootwerk? Gevalletje niet strak aangedraaide koppeling en treinbreuk (mooi woord) is bij de trek-duw ICR's een paar keer voorgekomen.
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: santerdam op 23 November 2012, 16:08:35
Wellicht inderdaad een geval van een kneuzing in het trek- en stootwerk
(nee, dat moet je niet verkeerd uitleggen  :) )

Zie ook http://www.nu.nl/algemeen/689465/trein-breekt-in-tweeen.html
Dat is een voorval in 2006 bij Meeteren.

Sander
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: guest7823 op 23 November 2012, 16:09:01
http://www.ilent.nl/Images/Onderzoeksrapport%20ongeval%20reizigerstrein%20Meteren%207-3-2006_tcm334-319993.pdf
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: guest7823 op 23 November 2012, 16:10:05
Sec gezien hebben ze gelijk.

Treinreizen is een van de meest veilige manieren van transport. Dat komt door diverse systeemeisen.

Echter een treinbreuk is intrensiek niet veilig. Wel dat je daarna naar een minimale schadetoestand gaat. Het is leuk te zeggen dat een trein automatisch stopt bij een trein breuk en dat het daardoor veilig is. Het is niet juist om te zeggen dat het stopproces intrensiek veilig is, want dat is het nooit. Maar is het ook nooit bedoelt te zijn. Het is hooguit bedoelt om schade te beperken. Met 130 km/u staat een trein, gelukkig, niet in 2 meter stil, maar ook bij 5 km/u duurt het wel een tijdje en afstand dat een trein stil staat. In die stopperiode heb je weldegelijk een levensgevaarlijke situatie op sommige plaatsen in de trein
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Marc tramt op 23 November 2012, 16:17:06
En de noodremming zèlf kan ook voor gevaar zorgen door rondvliegende bagage èn reizigers.
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Machinist Johan op 23 November 2012, 16:18:11
waarom dan alleen ddz uit de dienst?
Ddar heeft dezelfde koppeling ertussen zitten!

Och, een aantal DDZ stellen hebben nog steeds problemen met de deuren die na het sleutelen niet in de vergrendeling gaan, maar de Mcn wel de groene lamp in de cabine krijgt. Eergisteren is dit gebeurd op Schiphol. Misschien is 1+1 nu wel 2?
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Alexander op 23 November 2012, 16:21:17
De versie van de de zelfbenoemde kwaliteitskrant:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3352686/2012/11/23/Trein-breekt-in-twee-stukken-bij-Sassenheim.dhtml

De Belgen zijn ook niet erg deskundig.

Groeten, Alexander

Sorry, vergiste me met de aanvoerder van het NRC.

De aan voerder bij de Volkskrant, Philippe Remarque, is Nederlander.
Btw de heer Remarque heeft het vak moeten leren bij de Telegraaf   ;D

Groeten, Alexander
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Eelco Storm op 23 November 2012, 16:30:28
En is overigens familie van de beroemde Duitse schrijver. Maar dat terzijde.
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: xanderspoor1 op 23 November 2012, 16:31:09
Was ook hier sprake van een duwtrein die zichzelf ontkoppelt heeft door een te slappe schroefkoppeling in combinatie met het inveren van buffers, zoals in de link naar het raport van eerdere incidenten van de inspectie te lezen is?
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: henk op 23 November 2012, 16:32:08
Er staat toch weinig geks in dat stukkie Alexander? Behalve dat de Volkskrant tegenwoordig eigenaardig veel belang hecht aan die éénmansguerilla van de Maatschappij voor beter OV.
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: guest7823 op 23 November 2012, 16:50:51
Was ook hier sprake van een duwtrein die zichzelf ontkoppelt heeft door een te slappe schroefkoppeling in combinatie met het inveren van buffers, zoals in de link naar het raport van eerdere incidenten van de inspectie te lezen is?

Daar komt dan OOK nog het niet goed inhangen van de tweede koppeling bij. Dus je had in dat geval minstens TWEE fouten nodig on het probleem te veroorzaken.

Een slappe koppeling KAN / KON bij stevig remmen gevolgd door stevig optrekken ook koppelingbreuk veroorzaken. Dat wou in de stoomtijd (met oude remsystemen en relatief mindere koppelingen) wel eens gebeuren. Of je op die manier ook moderne (vele male sterkere) koppeling kapot kan trekken.........
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Alexander op 23 November 2012, 16:51:58
@ Henk, in dat stuk van de VK staat weinig, en een nieuw soort intercity getuigd voor mij ook niet echt van kennis, of doorvragen van de journalist. Ook niets over een mogelijke oorzaak. Naar mijn mening gewoon overgetikt.
Maar staat "update" bij, ik weet niet wat er verbouwd is.
Niet veel beter/slechter dan de Telegraaf versie, die hier vanwege de telegraaf zijn wordt aangevallen.
De Telegraaf heeft het stuk overgenomen ( op een eerder tijdstip ) van omroep West, dat nog eerder op Het Spoorforum stond.

@ NS 8714, beroemd vanwege 1 boek ja ( all quiet on the western front ), maar is naar mijn mening een matig schrijver.
Wordt naar mijn mening de hemel in geprezen omdat ie vanuit Duits standpunt schrijft.

Groeten, Alexander
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Eelco Storm op 23 November 2012, 16:54:34
Alex, je hebt een PB, om dit forum maar niet te vervuilen met literair geneuzel...  ;D
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Mcn1986 op 23 November 2012, 17:06:38
Bijzonder..

Misschien moest de trein worden gesplitst en werd het heel letterlijk genomen ;-)

Ben zeer benieuwd naar de uitslag van het onderzoek...

Gr. Silvester
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Chris op 23 November 2012, 17:07:37
Uitslag : Tie Ribs niet voldoende.
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: guest7823 op 23 November 2012, 18:15:21
Volgens mij is het Ty-Wrap  :-\

Maar goed: indien je de koppelprocedure domweg goed doet:

is er niets aan het handje. Dat weten we al sinds de jaren "nul". Indien het allemaal even gauw, gauw moet door niet voldoende gemotiveerd / opgeleid / gecontroleerd personeel loop je dit soort risico's.

Bij goederentreinen (en treinen zoals de SHM rijdt) kan je allemaal ook op afstand zien of het allemaal (nog) goed zit. Bij modern reizigersmaterieel is d'r maar eentje die echt ziet of het goed zit en dat is de koppelend rangeerder. In dat soort situaties / processen zal de oplossing, in mijn ogen, nooit zitten in het afnemen van de tweede koppeling en al helemaal nooit in het gebruik van een Ty-Wrap. Dat zijn beide lapmiddelen. Het probleem moet je aanpakken en oplossen bij de bron en dat is het goed uitvoeren van de koppelprocedure.

En ja, Been there, done that, got the T-shirt. Als je denk dat het koppelen van Nederlands reizigermaterieel krap is qua werkruimte moet je maar eens Engels reizigers materieel aan elkaar knopen  :o. En daar wordt STANDAARD de trein vastgezet en de loc er stak aangedrukt tegen de trein bij iedere koppeling. Dus bij alle treinen en niet alleen trek-duw
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Gert1 op 23 November 2012, 18:21:58
Ieder voor de helft goed. Het is: tie wraps.   8)

mvg,
Gert
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: johnny-VIRM op 23 November 2012, 18:33:30
uhhh effe kijken of ik het goed zeg, er is echt wat afgebroken, meer kan ik nu niet zeggen.....
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Bart spruitje op 23 November 2012, 18:35:28
wat een wijze woorden john (y), het is het enige goede antwoord op alle vragen.

groeten bart
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Mark D. op 23 November 2012, 18:42:31
Gewoon volhouden en ook de komende honderd jaar schroefkoppelingen blijven gebruiken.



Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: AB 7216 op 23 November 2012, 19:31:41
Ik lees dit bericht en denk, hee die bak heb ik gezien.

Het stuurrijtuig van deze DDz stond namelijk vanmiddag op Den Haag Hollands Spoor.

Het viel me daarbij op, dat naast de beschadigde elektrische kabels, ik de complete trekhaak miste.
Er was vanaf het perron ook geen afgebroken deel in de bufferbalk zichtbaar.

Groeten Arjen
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: timtrein op 23 November 2012, 19:54:55
Tsja trekhaak of trekwerk kan ook breken, al is de kans op een spontane breuk daar wat kleiner.
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Hans Gvz op 23 November 2012, 20:04:08
Het is gewoon Pools staal als het spannend wordt breekt 't.

Gr Hans
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Erik_omBC op 23 November 2012, 20:19:49
Citaat
Een ty-rap (ook wel ladderstrip, kabelbinder, bundelbandje, bindbandje, colsonbandje of sjorbandje) is een type bevestigingsmateriaal dat in het bijzonder bedoeld is voor het snel en eenvoudig aan elkaar bevestigen van elektriciteitskabels. TY-rap is de naam van het fabrikaat Thomas & Betts en staat ook op de bandjes. Omdat T&B er als eerste mee op de markt kwam is de merknaam als soortnaam gaan fungeren. Maar ook Colsonbandje verwijst naar de fabrikant. Tie-wrap is dus onjuist!

bron: wiki
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Hans Gvz op 23 November 2012, 20:28:51
Kortom een goedkope oplossing om 2 treinstellen met elkaar te verbinden. Doe je toch gewoon met poolse rubber bouten. Da's het zelfde als een drol met een elastiekje ;D ;D ;D (y) Lekker goedkoop hé. (y) (y) (y)

Gr Hans
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Hans Gvz op 23 November 2012, 20:33:34
Maar goed dat er geen slachtoffers gevallen zijn. Ik mag er dan grappen over maken, ja dat mag ik, maar het geeft wel aan dat de kwaliteit terug loopt bij het spoor. Ik heb dit in al die tijd nog nooit, maar dan ook nog nooit meegemaakt. En dat is nu bijna 32 jaar. Brrrrrrrrr de gedachte alleen al.

Gr Hans
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Reinier Z. op 23 November 2012, 20:38:36
@Erik_ombc:

Citaat
A cable tie, also known as a zip tie or tie-wrap, is a type of fastener, especially for binding several electronic cables or wires together and to organize cables and wires.

Bron: ook wiki, maar dan de Engelstalige....
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Gert1 op 23 November 2012, 20:56:56
Sterker nog: ty-rap heeft geen eigen pagina, noch op de NL-versie van Wiki, noch op de Engelse versie.
En wat staat er op de Engelse wiki?

Citaat
A cable tie, also known as a zip tie or tie-wrap, is a type of fastener, especially for binding several electronic cables or wires together and to organize cables and wires.

Lijkt me duidelijk, de soortnaam is tie-wrap.

Anyway, ben benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek naar deze treinbreuk.

mvg,
Gert
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Jan-Peter op 23 November 2012, 21:53:40
Citaat
Sterker nog: ty-rap heeft geen eigen pagina

Roept U maar:link (http://www-public.tnb.com/ps/endeca/index.cgi?a=nav&N=285+682&Ntt=)

Jan-Peter
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: nscargo op 23 November 2012, 22:24:54
Niet om het één of ander,
In Onnen zijn we op dit moment druk bezig om van alle VIRM 3-4 de vouwbalgen te controleren
En prefentief de rubbers vervangen en spaninrichting controleren. Waarom?
Ergens midden dit jaar is er een vouwbalg tijdens een rit open gegaan.
Dan is de NS resoluut. bij ALLE treinstellen van dit type, vouwbalg controleren, en Nedtrain zoekt maar uit hoe ze het gaan doen, maar gebeuren zal het. En zo snel mogelijk.
ik denk dat het nu ook zo zal gaan met een in tweeën gebroken trein. Zullen alle koppelingen van dit type streng worden gecontroleerd en eventueel vervangen of gerepareerd.
Harm
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: guest7823 op 23 November 2012, 23:51:35
Ik heb dit in al die tijd nog nooit, maar dan ook nog nooit meegemaakt. En dat is nu bijna 32 jaar. Brrrrrrrrr de gedachte alleen al.

Even het topic terug lezen en bij de site van mr Pieter kijken  ;)
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: markje op 24 November 2012, 09:56:02
@john jaahAaa .... de schade gezien wel weer humor dit weer...... maargoed nu weer ok wat ddz betekend dubbeldekker zonder......  amaar dan mag ik straks ook es aan prutsen binnnenkort , helaas ook ik mag niets bekend maken wat de oorzaak is
 
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: vrijbuiter55 op 24 November 2012, 11:20:25
Is weer eens wat anders dan,  nu breek me de klomp, in dit geval dus de trein.  ;D ;D ;D
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: MarcNL op 24 November 2012, 12:51:22
ik denk dat het nu ook zo zal gaan met een in tweeën gebroken trein. Zullen alle koppelingen van dit type streng worden gecontroleerd en eventueel vervangen of gerepareerd.

Dat is tegenwoordig nu eenmaal gebruikelijk in het bedrijfsleven.
Een goede praktijk, want je weet tenslotte maar nooit of er nog ergens iets "sluimert". Dat weet je pas als je de echte oorzaak weet (vaak wel "root cause").

Het had beslist wel erger gekund. Bv. bij hogere snelheid of als er net iemand overstapte.
De claims mbt. aansprakelijkheid zijn ook niet mals, negatieve publiciteit, etc.

Dus een bedrijf wat zijn verantwoordelijkheid neemt, neemt direkt aktie.
(Als hoofdingenieur bij de Nederlandse tak van een multinational kan ik het weten.)

De "root cause" blijkt in dit soort gevallen vaak juist iets heel simpels te zijn,
wat dus ook eenvoudig voorkomen had kunnen worden.
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: guest7823 op 24 November 2012, 15:21:30
Wat er in dit specifieke probleem speelt weet ik (nog) niet, maar als je bij eerdere gevallen kijkt zie je dat e.a. eigenlijk niet gebruikt werd waar het voor gemaakt is. E.a. heet "stoot- en trekwerk". Die is een prima functionaliteit in het oorspronkelijke standaard gebruik waarbij een loc een trein trekt. Hierbij worden de koppelingen enkel onder trekbelasting gebruikt en dienen de buffers voornamelijk voor het opvangen van stootkrachten.

Bij duwbedrijf gaan een aantal krachten anders werken. Bij normaal bedrijf hangen de koppelingen strak (en bij voorkeur zo dat de buffers elkaar in rechtstand net indrukken). Bij duwbedrijf ga je (zelfs koppelingen die voor trekbedrijf goed zijn aangedraaid (dus niet TE strak)) de koppelingen slap laten hangen. In normaal (trek)bedrijf is het zo goed als onmogelijk dat de koppeling uit de haak komt. Bij duwbedrijf kan de koppeling dusdanig slap komen te hangen dat er ruimte genoeg is om de schalm over de haak te laten komen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verkeerd_ingehangen_koppeling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verkeerd_ingehangen_koppeling.jpg)
tekening uit IVW rapport over treinbreuk Meteren 2006.

Bij duwbedrijf kan de normaal volledig horizontaal hangende koppeling in een V-vorm komen te hangen. In deze V kan genoeg lengte komen te zitten om over de extra lengte die de achteroverstand van de trekhaak verzorgt te overkomen. Bij een goed ingehangen "andere kant koppeling" (wat in dit plaatje dus NIET het geval is) is er dan nog weinig aan de hand. Gewicht van de ingehangen koppeling zorgt er dan voor dat er geen normaal optredende krachten kunnen spelen die de schalm uit de haak kunnen krijgen.

Bij het goed inhangen van de koppelingen wordt de "tweede / andere kant" koppeling ( en voordat je de feitelijke koppeling uitvoerd) achterover onder z'n eigen trekhaak opgehangen. Hierbij gaat de schalm in de ophanghaak die onder de eigen trekhaak hangt. Op die manier is deze koppeling "uit de weg"

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koppeling_01_klein_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koppeling_01_klein_1.jpg)

Dus zoals rechtsonder op dit plaatje (de rest van het plaatje mag je vergeten, gaat over de niet meer bestaande reservekoppelijng en hoe die ingehangen moest worden)

Indien de "andere kant" koppeling NIET correct is opgeborgen (zoals dus op het bovenste plaatje) EN de schroefdraad van de "andere kant" koppeling VOLLEDIG is uitgedraaid (zoals het hoort bij een losse koppeling) dan hangt de schalm van de "andere kant" koppeling buiten profiel. Dat wil zeggen dat er objecten kunnen (en zullen) zijn in het spoor die de schalm kan (en zal) raken. Indien dan bij duwbedrijf de "trekkende" koppeling slap / in V-vorm hangt EN de "andere" niet ingehangen koppeling een object in het spoor raakt kan de schalm van de "andere kant" koppeling opzwaaien en dan met aanzienlijke kracht de slaphangen "trek" koppeling van onderenaf raken en daarmee een dusdange beweging veroorzaken dat de "trek" koppeling uit de haak wordt geslagen. Heirmee is de treinbreuk een feit en is het enkel wachten op een remmingen oid om de trein volledig van elkaar te scheiden. Dit probleem kan je voorkomen door Tie-wraps (weinig zinvol, in mijn ogen, met de krachten die ze mogelijkwijs moeten doorstaan)en het afnemen van de tweede koppeling (niet handig in mijn ogen), maar domweg het goed inhangen van de koppelingen heeft over ruim honderd jaar bewezen genoeg te zijn. Het enige wat je bij duwbedrijf zou kunnen doen is de koppelingen d.m.v "bijdrukken" iets strakker aandraaien dan in normaal trekbedrijf. Hierbij is dus een grotere drukkracht nodig om de koppeling in een V-vorm te doen gaan hangen bij duwbedrijf. Wel zal je dan ook bij het splitsen weer even moeten bijdrukken om de koppeling voldoende te ontlasten om de koppeling te kunnen uitdraaien.

Ook de ontsporingen bij Amsterdam met reizigersmaterieel waren, deels, te wijten aan andere optredende krachten dan waar het stoot- en trekwerk in oorsprong op ontworpen is.



Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: johnny-VIRM op 24 November 2012, 16:28:16
neem maar van mij aan dat het voorgaande verhaal niet heeft gespeeld....
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Marc tramt op 24 November 2012, 16:29:19
Want?
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: guest7823 op 24 November 2012, 16:37:36
neem maar van mij aan dat het voorgaande verhaal niet heeft gespeeld....

Wat er in dit specifieke probleem speelt weet ik (nog) niet,......

Consider it done.

Voordat een "mr. Pieter rapport" uit is neem ik nooit wat aan. Zeker niet van vreemde mannen, mag niet van m'n mammie.  ;)
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: markje op 24 November 2012, 16:41:54
Klopt....
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: guest7823 op 24 November 2012, 16:43:16
Hmmmmm, op OVL inmiddels nu net een aardige verklaring gezien "from the horse his mouth". 'K heb alleen niet de indruk dat die al voor publieke verspreiding bedoeld is, al geeft ik toe dat OVL redelijk publiek is

Hmmmmm  :-\
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Peter Kleton op 24 November 2012, 18:43:03
  Ik heb het verhaal van Jos K. ook  gelezen op OVL .
 Het is (Uiteraard) een technisch verhaal .
Ik begrijp dat een splitpen beschadigd is geraakt door een ander niet geheel aan de eisen voldoend onderdeel,  waardoor de spitpen een andere pen niet meer op zijn plaats hield en de koppeling uit elkaar ging.
 Zet zoiets maar niet in de Pers ,want dan wordt het  verhaal toch verhaspeld. ;D
 Gelukkig is de fout nu echt van de baan. ;)
 Groeten ,Peter
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Arnold op 24 November 2012, 21:44:19
Brak de Fyra maar in tweeen...nou liever nog in vieren...
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Hans Gvz op 24 November 2012, 21:47:03
De vader is de wens van de gedachte  ;D :P (y)

Gr Hans
Titel: Re:Re: Intercity breekt in tweeën
Bericht door: memen op 24 November 2012, 21:48:40
Dan moet er weer een nieuwe trein komen en kost een treinkaartje straks nog meer :(
Nee dan liever in een lelijke trein rijden ;D

Groeten,

Rauke
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: Hans Gvz op 24 November 2012, 22:00:20
Een gestroomlijndesandaal, moeilijk woord maar er is een alternatief Fyra  ;D :o.

Gr Hans
Titel: Re:Intercity breekt in tweeën
Bericht door: johnny-VIRM op 25 November 2012, 00:10:47
Consider it done.

Voordat een "mr. Pieter rapport" uit is neem ik nooit wat aan. Zeker niet van vreemde mannen, mag niet van m'n mammie.  ;)

Ik wil er dit nog over zeggen, ik en nog iemand in dit draadje hebben er via hun werk direct mee te maken, we weten al wel meer, hebben het ook bekeken, maar net wat jij hierboven zegt laat er eerst maar een officieel rapport komen.