BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: servé op 04 June 2007, 16:05:07
-
hallo,
ik heb een nieuwe baan gemaakt maar weet niet precies waar ik de keerlusmodule moet plaatsen.
een afbeelding volgt nog.
groetjes
servé
-
ja, een afbeelding van het sporenplan is toch wel nuttig om je goed te kunnen helpen.
De eerste vraag is altijd: zit er wel een keerlus in?
-
bij deze het plaatje
https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_nieuw_1.jpg
servé
-
ik heb geen verstand van keerlus modules maar wel een andere vraag.
ik zie dat jij d.m.v 2 rechter en linker wissels een "overstap" van het ene naar het andere spoor maakt, kan dat met alle wissels of moet je daar ook weer iets voor hebben?
wesley
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_nieuw_1.jpg
Dat is niet zo moeilijk. Rechts van de wissels, dus bij begin en einde van de echte lus, beide spoorstaven isoleren (4 isolaties). De lus aansluiten aan de "uitgang" van de keerlusmodule.
Succes.
Maarten.
-
hallo maarten
ik denk dat dat toch wel wat moeilijker is.
als je het plaatje ziet https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_nieuw_1.jpg
is bijv. de twee binninste rails de min is en de twee buitenste de plus.
ik heb aan de andere kant van de baan ook nog een lus, maar daar hoeft geen keerlusmodule te komen want daar komen de rails niet bij elkaar.
misschien niet zo duidelijk wat ik schrijf maar ik zal mijn baan eens in het kort tekenen.
servé
-
Bij de digitale baan maakt het niet uit hoe de sporen zijn aangesloten, de decoder bepaald de rijriichting, ook dit hebben we al meerdere malen besproken op dit forum, dus even de zoek functie gebruiken, zal veel informatie opleveren.
Dus de beide sporen onder en boven, het zelfde aansluiten, en in de lus ompolen.
ik heb aan de andere kant van de baan ook nog een lus, maar daar hoeft geen keerlusmodule te komen want daar komen de rails niet bij elkaar.
Moet je trein daar dan een stukje springen of vliegen dan??
Mvg
Wim.
-
hallo wim
bij mij ziet het er zo uit, de polen
+
-
-
+
en daarna komen twee wissels die de sporen met elkaar verbinden.
ik teken het nog eens uit in Drail.
servé
-
Ja, en de clue is nu dat het
+
-
+
-
wordt of is.
Mvg
Wim.
-
Servé, laat eens je hele sporenplan zien. Zeer waarschijnlijk heb je 2 keerlussen.
-
oke
wordt pas morgen na 4 uur
servé
-
Servé, laat eens je hele sporenplan zien. Zeer waarschijnlijk heb je 2 keerlussen.
Dat kan ook niet anders, of het andere eind van de baan moeten kopsporen zijn. :-X
Mvg
Wim.
-
Mijne heren
Ik kamp ook met zo'n zelfde probleem.
Hoop dat dit in dit draadje mee genomen mag worden.
Mijn baanplan, weliswaar getekend in Excell , ziet er zo uit.
http://i176.photobucket.com/albums/w181/Sesamtrein/baanplan.jpg
Met name als ik over de engelsewissels rijd. (tussen 38-36 en 15-39), kreeg ik *kortsluiting*.
Om het rijden naar de industriesporen 58-60 mogelijk te maken heb ik tijdelijk de polen van 38 en 36 omgewisseld. Hierdoor kan ik van 37 naar 60 rijden. (achteruit) of vanuit 38 vooruit naar 60.
Heb geprobeerd om via het verwijderen van de veertjes bij de Fl. profirail het op te lossen, doch dat was ook niet het succes.
Ik denk dat ik bij beide engelse wissels zo'n keerlus printje nodig heb. Maar hoe sluit je dat aan.
Ik rijd thans *provisorisch* digitaal met een Multimaus. Nog zonder blokdetectie en andere hard- en software.
Gr. Ernie
-
Sesamtrein,
Je hebt drie keerlus situaties, die zijn op te lossen in blok 20, 21 en 10. Of in 61,62 en 6
http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/keerlus3x.jpg
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/keerlus3x.jpg)
Mvg
Wim.
-
hallo wim,
bijj deze mijn verkorte baanplan.
bij de stippellijnen zij de rails verder niet meer met elkaar verbonden
bijv: wissels tussen de hoofdsporen.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_4.jpg
servé
-
Gewoon een klassiek hondebot, dus gewoon twee keerlussen.
http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/2keerlussen.jpg
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/2keerlussen.jpg)
Wim.
-
Wim
Hartstikke bedankt.
Nu weet ik meteen waar ik de stukjes hardware tussen moet zetten.
Gr.
Ernie
-
Hier vind je wat gegevens over de ultieme keerlus oplossing.
http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky.html
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky1.html
Mvg
Wim.
-
en ik kan niet met 1 keerlusmodule volstaan of moet ik er 2?
servé
-
Teken het zelf maar eens uit, zoals je denkt dat het door 1 keerlusschakeling opgelost kan worden.
Gewoon net zoals ik heb gedaan de plus en min bij de rails zetten, dan zie je vanzelf waar de kortsluiting ontstaat.
Mvg
Wim.
-
Servé, je hebt twee keerlussen. Dat er tussen de tweede en de wissels nog een hele lengte aan rails ligt doet daar verder niets aan af.
- Peter
-
kzal het proberen
servé
-
hoe kan ik het bewerken?
servé
-
ik heb het al bewerkt.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_2_1.jpg
kan dit?
servé
-
Nee, dit kan niet. De spoorlengte welke de kortsluiting voorkomt, of opheft, moet langer zijn dan de stroomafnemende trein die er over heen rijdt. Je vraag waar de keerlus module te plaatsen is beantwoord, en neem die raad nu gewoon ter harte. Als het anders opgelost had kunnen worden dan was je dit ook verteld.
Mvg
Wim.
-
oke, nu heb ik nog een vraag.
ik zie wel eens op site´s (weet niet meer welke) dat men 2 of meerdere keerlussen op 1 keerlusmodule plaats.
kan dit?
servé
PS: tussen de wissels zit ook nog genoeg rails waar de langste trein in past ( 8 G1 bij roco)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_2_1.jpg
-
Nee, iedere keerlus is een opzichzelf staand geheel, dus iedere keerlus moet 1 op 1 worden opgelost. Want je kunt geen kortsluiting oplossen op twee gescheiden plaatsen te gelijk. Dus ook dat staat in het antwoord, je hebt twee keerlus situaties.
Mvg
Wim.
-
oke
-
PS: tussen de wissels zit ook nog genoeg rails waar de langste trein in past ( 8 G1 bij roco)
Ook als je de verlichting in de wagons meerekend?
Trein123, als je om advies vraagt en je krijgt deze, neem het dan gewoon aan, voorkomt heleboel gedoe. Het probleem wat je ons voorlegd, is al duizende malen tersprake geweest en al even zo vaak opgelost. Dus nogmaals als het op een andere manier kon, was dit je ook verteld.
Mvg
Wim.
-
ja, ook de verlichting meegeteld
servé
-
en ik kan niet met 1 keerlusmodule volstaan of moet ik er 2?
Het kan ook met 1 keerlusmodule kan ik je uit ervaring melden. Ik heb nl. ook twee keerlussen en die beide op 1 module aangesloten. Ik heb hier nog nooit een probleem mee gehad.
-
Dan heb je heel erg veel geluk tot nu toe. Maar dit zal vroeger of later een keer een probleem geven. Of je moet altijd maar met 1 trein rijden, dan natuurlijk niet.
Mvg
Wim.
-
Theoretisch kan je niet met 1 module 2 keerlussen schakelen.
De praktijk zal vermoedelijk uitwijzen dat het heel vaak goed gaat.
Je hebt een kans van 50% dan er omgepoold moet worden, als er omgepoold moet worden en de andere trein in de andere keerlus bevindt zich niet op de scheiding dan is er geen vuiltje in de lucht. Bedenk hierbij ook welk deel van de trein neemt stroom af, alleen de lok of de gehele trein, ook dat kan uitmaken of het nog net goed gaat.
Het gaat pas fout als beide treinen anders willen ompolen dan krijg je kortsluiting en die is alleen op te lossen door een van de treinen handmatig vooruit te rijden. Bedenk hierbij dat elke as die stroomafneemt zorgt voor ompolen, daarom moet een trein altijd in de keerlus passen, eigenlijk moeten alle stroomafnemende assen van een trein in de sectie passen. Een goederentrein waarvan de assen niet voorzien zijn van weerstandslak of weerstandjes mag dan ook langer zijn dan de keerlus, tenzij je in de problemen komt bij wissels.
Hopelijk zit dit niet op een plaats waar je slecht bij kan.
Zelf zou ik die gok nooit nemen en per keerlus een module gebruiken, zo zaten er in mijn baan 4 modules omdat er op 4 plaatsen omgepoold moest worden.
-
ga toch maar eerst beginnen met 1 en later een tweede
servé
-
Trein123, waarom vraag je dan eigenlijk om advies, als je toc alle goede raad in de wind slaat. Succes met je verdere treinenloopbaan, alleen niet komen klagen als ineens je centrale de geest heeft gegeven.
Mvg
Wim.
-
Wat is het verschil tussen de keerlus hardware van Funkyrail en het stukje keerlus wat Fl*man zelf in het pakket heeft?
Het stukje Fl*man kost bv bij Brekelmans zo'n 25 euro (kan en klaar) terwijl de zelfbouw zo'n 32 euro kost.
B.v.d.
gr. Ernie
-
Voor niet digitale systemen uitstekend te gebruiken.
Echter voor een paar euro's meer heb je bij de Funky Rail schakeling alles in één.
Dus geschikt voor de toekomst.
Groet,
Rob
-
Mijn info was onjuist
Erik.
-
Wat is het verschil tussen de keerlus hardware van Funkyrail en het stukje keerlus wat Fl*man zelf in het pakket heeft?
Het stukje Fl*man kost bv bij Brekelmans zo'n 25 euro (kan en klaar) terwijl de zelfbouw zo'n 32 euro kost.
B.v.d.
gr. Ernie
De keerlus die Fleischmann in zijn pakket heeft, dus de twee spoorovergangen,
is geen automatische keerlus oplossing, je moet daarbij de rijspanning ompolen, of de trafo in de andere rijstand draaien.
In de Fleischmann keerlus module zitten 2 diodes. totaal dus 4, en als je daar 25,-- euro voor betaald, zijn dat heeeele duuuure diodes.
De funky keerlus werkt automatisch, en voordat er een kortsluiting ontstaat, dus er wordt nooit meer een kortsluiting veroozaakt door de keerlus. Dit in tegenstelling tot andere systemen en oplossingen.
Mvg
Wim.
-
ik vroeg advies voor mijn latere baan on voor alles voorbereid te zijn (kosten).
ik heb nu nog een (kleine) testbaan.
servé
-
DB 4ever, Trein123,
Het gaat er niet over of het een kleine of een grootte baan is, of dat het voor de toekomstige baan of voor je huidige baan is, je wekt gewoon de indruk dat je de adviezen die je geven worden, door verschillende mensen, dat je die gewoon aan je laars lapt.
Mvg
Wim
-
@ wim
Hartstikke bedankt. Had bijna al die Fl*m dingen gekocht.
Ga nu dus maar voor de Funky kaartjes.
Allen bedankt, ik weet wat ik wel/niet moet doen.
Thnkx
gr. Ernie