BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Peter45 op 11 November 2012, 14:40:43
-
Heeft er al eens iemand een Roco Blokkendoos omgebouwd naar een Motorpost (blokkendoos)? En is dit moeilijk en/of bestaat er een goede uitleg van.
Groetjes
-
Hoi Peter
Ik zelf niet, maar bij Stichting Doorreis is er wel een variant aanwezig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1993_Goes_3_thema_post_deel_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1993_Goes_3_thema_post_deel_2.jpg)
en
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/41_Blokkendoos_motorpost_9122_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/41_Blokkendoos_motorpost_9122_1.jpg)
Gebouwd door Harry Jurgens en Henk Beekman op basis van een (oude) Roco mB4D motorwagen, jaren geleden al overigens.
Groet
Peter
-
En ik heb weleens een KleiNSpoor kap op een Roco onderstel gefrot.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7324.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7324.0.html)
Bij nader inzien vond ik het geen aanrader zoals je daar kan lezen, maar KleiNSpoor heeft dus een bouwpakket waar je ook een andere aandrijving in kan stoppen.
-
Even een half ontopic vraag tussendoor:
Gaat het hier over eenzelfde motorrijtuig wat later Jules is geworden? Want dan ga ik met extra aandacht dit topic volgen omdat ik die ooit nog wil bouwen... :-[
Vriendelijke groet,
Benno
-
Gaat het hier over eenzelfde motorrijtuig wat later Jules is geworden?
Hallo Benno,
Er zijn drie verschillende types Blokkendoos motorposten geweest: eentje op basis van de mBD (met vijf personenramen), eentje op basis van de mB4D (met vier ramen) en eentje op basis van de mABD (met 5 1/2 raam).
Het rijtuig wat Doorreis heeft, komt uit de mB4D vandaan.
Die van Kleinspoor komt uit een mBD (en volgens mij - uit mijn hoofd - is dat ook het type waar de oude motorwagen Jules uit voortgekomen is).
Ik heb nog nooit een model gezien van een motorpost, die uit een mABD gebouwd is...
Groet
Peter
-
Die van Kleinspoor komt uit een mBD (en volgens mij - uit mijn hoofd - is dat ook het type waar de oude motorwagen Jules uit voortgekomen is).
Klopt. Met de Kleinspoor kit was zowel de motorpost als de Jules te bouwen.
Grtz,
Ton
-
De Mat'24 pagina van KS is al een tijdje leeg. Ik moet eens informeren of daar nog verandering in komt. Ik wil nog een correcte mB4D fabrieken. En op termijn ook nog een mABD...
Gr. Erik.
-
zo'n MB4D is ook zonder kleinspoorstukkies niet eindeloos moeilijk...
-
Hoi,
ondertussen heb ik weeral wat bijgeleerd. Ik dacht dat die motorposten allen dezelfde waren., maar lees nu dat er 3 verschillende waren. Ik wacht dus vol spanning de verdere uitleg af, vooraleer ik een blokkendoos begin te versnijden/verzagen.
-
Je kunt er gerust op afstuderen, op de Blokkendozen geschiedenis ;-)
@ Floris, ja ik wil mijn mB4D's ook zonder die Kleinspoor onderdelen correct maken, dat moet idd niet zoveel werk zijn. De voorgangers van Doorreis (Jurgens / Beekman) hebben het ook zonder gedaan...
@ Erik, Voor RH heb ik ooit een bouwbeschrijving voor een mABD gemaakt. Is een leuke klus....
groet
Peter
-
Hoi,
ondertussen heb ik weeral wat bijgeleerd. Ik dacht dat die motorposten allen dezelfde waren., maar lees nu dat er 3 verschillende waren. Ik wacht dus vol spanning de verdere uitleg af, vooraleer ik een blokkendoos begin te versnijden/verzagen.
@Peter Ik kan je twee goede boeken aanbevelen, daar staat een hoop info in. Allereerst het Blokkendozenboek 'van Stoom tot Stroom' van N.J. van Wijck Jurriaanse en 'Elektrische Treinen in Nederland, deel 1' van Carel van Gestel en Bert van Reems.
Voorts de site van Gerard van de Weerd:
http://www.seinarm.nl/Mat24/Dienst.aspx
daar zie je zo de verschillende onderseries van de motorposten
Succes!
Peter
-
De mCD9106 (later omgeklast naar mBD9106) is samen met de kop van mC9476 verbouwd tot mP9204.
Later werd dit de Jules.
bron: Railkroniek 81, 1991, blz. 10 t/m 16.
Deze informatie wordt bevestigd door Elektrische treinen in Nederland, deel 1, tabel op blz. 55. In deze tabel staat de herkomst van alle motorposten.
Ik ben jaren geleden begonnen aan een model van deze mP. Hij kan rijden, maar de wandbeplating is nog lang niet af. Eén van de vele projecten die ik ooit ben gestart, maar nooit afgemaakt.
-
@Peter,
Het ombouwproject voor de mABD heb ik na eenig zoeken gevonden. Het betreft RH okt.nr. 2002. Het vervolg in november is echter niet online beschikbaar :-\.
Gr. Erik.
-
@Eric,
Ja ik zie het, wat stom... Ik zal het eens navragen bij Scala...
Wordt vervolgd,
groet
Peter
-
Alvast bedankt Peter (y).
En nu nog ff een sloopgebakje zien te scoren ;D !
Gr. Erik.
-
Ik heb het ook zonder Kleinspoor onderdelen gedaan.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26772.0.html
-
zeer overtuigend!!!
-
@Peter,
Het ombouwproject voor de mABD heb ik na eenig zoeken gevonden. Het betreft RH okt.nr. 2002. Het vervolg in november is echter niet online beschikbaar :-\.
Gr. Erik.
Erik,
Ik heb net nog even gekeken, deel 2 staat niet in het novembernummer, maar in het decembernummer (en die is wel digitaal te bekijken).
groet
Peter
-
Een vraag in het verlengde van deze topic; waar kan ik vinden hoe de CD9104 (5 ramer) open te maken?
-
Sobat, als het goed is zitten er aan de onderkant vier bruine 'schroefjes'. Deze een kwartslagje draaien...
-
O ik dat dat het van die klem pennetjes waren. Ga het straks even proberen.
-
nee draaien... het gaat je vast lukken Sobat.... met een beetje geduld.... :-D
-
Er zijn ook rijtuigen waar die spreidschroeven niet in zitten, maar wel de gaatjes waar ze gezeten zouden kunnen hebben.
Op die plekken een tandenstokertje tussen kap en onderstel steken. Of gewoon met je nagels, zoals ik het altijd doe.
-
Volgens mij betreft dat de tussenrijtuigen Klaas; bij de motorrijtuigen (zoals de mCD van Sobat) zitten volgens mij alleen van die draaibare pennetjes...
-
Door het draaien van de pennetjes is de kap er al een tijdje af ;D (moest eerst effe eten)