BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: nachbar op 31 October 2012, 12:25:19
-
Hoewel bij de bouw van het Bührtal al gepresenteerd, wil ik toch dit baanplan nog even onder de aandacht brengen van de baanplanspecialisten.
Korte achtergrond:
Afmeting: 4,5x1,25 m, in 3 verrijdbare modules
Epoche III, Duitsland ergens in midden gebergte
Baan met bovenleiding
Rechts rijdend
Gedachte achter de baan is een middelgroot station met veel beweging + parade strecke.
Computergestuurd met Koploper.
Het zichtbare deel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_Station_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_Station_2.jpg)
Tussenlaag tussen zichtbaar en schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_tussen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_tussen.jpg)
En schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_schaduw.jpg)
Paar twijfel puntjes:
Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden over het BW.
Plaats stad en BW mogelijk wisselen
Graag op en aanmerkingen, suggesties et cetera ;)
Groet,
Jeroen
-
Zie ik het goed heeft jouw station 3 perrons? Dat vind ik persoonlijk wat veel van het goede. Ik zou zeggen haal het perron tussen spoor 4 en 5 weg.
Rijdt je in een overgangsperiode of alleen diesel en elektrisch? Als je alleen diesel en elektrisch rijdt is er dan nog een kolenoverslag nodig?
Een ideetje voor het BW volgt nog. Even geprobeerd in paint maar dat lukt niet, dan maar proberen te beschrijven. I.p.v dat de loods in het verlengde van de aanloopsporen ligt, zou je de loods ook dwars erop kunnen plaatsen, als je begrijpt wat ik bedoel. Waarschijnlijk zul je dan wel enkele raccordementen moeten verplaatsen/weglaten.
-
Ha naamgenoot,
Ik ga ook met stoom locs rijden. Ik snap denk ik wat je bedoeld met het BW. Dat lijkt mij idd wat logischer. Ga ik proberen.
Gr.
Jeroen
-
Nachbar
Plaats stad en BW mogelijk wisselen.
Ja dat zou ik zeker overwegen...
Dit baanplan doet me denken aan het baanplan van Hajo Wolffs "Weyersbühl I "....
Als het BW aan de andere kant een plaatsje kan vinden is het ook minder moeilijk te bereiken bij mogelijke "storingen".
Misschien dan ook het "Bahnhofsgebäude"aan de andere kant van de sporen?
Ben het ook mee eens dat 2 perrons voldoende is...misschien een perron tussen de sporen 3 en 4 en de sporen 2 en 3 dichter bij elkaar??
Nu al een mooi ontwerp/plan!
Jos
-
Hi Jos,
Dat is grappig dat je Weyersbühl I noemt. Een van de vorige ontwerpen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25120.msg763552.html#msg763552) was gebaseerd op Weyersbühl II, alleen was ik deze naam vergeten en kon deze baan niet meer terugvinden, nu weer wel :D.
Een en ander aangepast.
1 perron weggelaten. Spoor 5 is nu rangeer spoor.
BW verplaatst, oogt nu logischer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_Station_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_Station_3.jpg)
Vanavond nog eens kijken of stad en BW gespiegeld kunnen worden.
Groet,
Jeroen
-
Mooi plan. Ik ben het overigens wel eens met andere Jeroen en Jos. Daarnaast zou ik zelf geen boogwissels gebruiken in het schaduwstation in verband met ontsporingsgevoeligheid. Ik begrijp wel dat je lengte wilt winnen, maar m.i. moet met rechte wissels op de voor jou beschikbare ruimte ook voldoende lengte verkregen kunnen worden.
Peter
-
Mooi, Jeroen. (y)
-
wat me op valt is dat er op een modulescheiding een wissel ligt, ook op zo`n positie dat je de wissel niet echt netjes door kan slijpen en werkend kunt houden(lijkt me zoiezo niet handig)
verder geeft anyrail aan dat de bocht rechts voor de tunnel (vlak bij de draaischijf) niet gehaald kan worden.. misschien kijken of je daar nog wat kunt aanpassen om het rode uit die bocht weg te halen ;)
verder oogt het goed ;D
-
Af ja, ik zie het. Nog even aanpassen in anyrail.
-
Nog een optie voor je baanplan is het volgende:
Volgens mij horen sporen altijd achter het station te liggen ? (uitzondering zijn straatsporen ri industrie)
Dus "moet" het station aangepast worden zodat spoor 1 aan de andere kant komt te liggen,dan klopt het volgens mij iets meer ;)
(dit is natuurlijk enkel van toepassing als het zo kloppend mogelijk moet zijn naar het grote voorbeeld ;) )
-
Paar twijfel puntjes:
Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden over het BW.
Plaats stad en BW mogelijk wisselen
Vanavond nog wat gefröbelt aan het plan. Stad en BW hebben geruild van plaats.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_versie_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_versie_21.jpg)
Heb ook nog een klein spoortje gemaakt naar een kop stationnetje aan de andere kant van de stad. Dit station komt dan ca 5-6 cm hoger te liggen.
Groet,
Jeroen
-
Oogt goed ;D
Alleen de wissel bovenin bij de fabriek ligt op de scheiding, deze zou ik iets naar links verplaatsen zodat je deze niet hoeft door te zagen ;)
De middelste sporen ogen nu ook beter nu ze dichter bij elkaar liggen ;D
-
Meerdere wissels liggen zo te zien op of erg krap naast een scheidingslijn,miss is het idd handig om indien mogelijk die te verschuiven.
Verder is het zo vlug bekeken een leuk baanplan (y)
-
Of natuurlijk de scheidingslijn verplaatsen ipv de wissels ;D
-
Het klopt dat sommige wissels erg krap of zelfs op de scheidingslijn liggen. Ik Ga e.e.a. nog een keer goed bekijken of sommige stukken anders kunnen om zo dit soort problemen te voorkomen.
Dus we zijn er nog niet helemaal ;D
Gr.
Jeroen
-
Nog wat gerommeld om e.e.a. wat beter te krijgen. Wissels iets verschoven zodat ze niet midden op de module overgang liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_versie_21_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_versie_21_1.jpg)
Begint wat te worden ;)
Groet,
Jeroen
-
Hallo jeroen,
Is dit misschien ook een optie?( als de ruimte /railgeometrie dat toelaat??)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_versie_21_d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_versie_21_d.jpg)
Heb je meteen een mooi "Gleisvorfeld"...en geen wissels op de scheiding van, in ieder geval ,twee modules
De fabriek heb ik meer naar het kleine riviertje verplaats er van uitgaande dat deze al meer dan 100 jaar in bedrijf is en misschien eerst waterkracht gebruikte om de machines te bedienen/aan te drijven.....
Mooi om te zien hoe een baanplan zich ontwikkeld!
Jos
-
Ha Jos,
Ik had in die hoek de ruimte nog niet gezocht. Krijg het niet helemaal zoals je voorstelt. Past niet qua geometrie. Ik krijg dan de wissel voor het spoortje naar de fabriek (Bekende Kibri "Farben AG") niet goed. Was er klaar mee, dus fabriek maar verplaatst naar andere kant ;D. Moet nu alleen nog even een goede plek vinden voor de watertoren, maar dat komt wel goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_versie_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_versie_22.jpg)
Vind de wisselstraat nu mooier ogen :)
Oh ja, als station denken we aan "Bonn" van Faller (http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/layout/lid.223/bid.71/110113_01.html) .
Groet,
Jeroen