BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: ns loc op 30 October 2012, 16:50:57

Titel: Storing baan: wie herkent een piepend geluid?
Bericht door: ns loc op 30 October 2012, 16:50:57
Hallo Spoor vrienden,
Ik heb een grote baan 20 meter totaal nu heb ik een ringleiding aangelegd. De treinen rijden prima alleen hoor ik de heletijd een piepend geluid ook als er geen trein op de baan staat en met name bij de wissel's. Kan dit duiden op stroom verlies of enrgens een kortsluiting.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

M.v.g Robert
Titel: Re:storing baan
Bericht door: frederik19630 op 30 October 2012, 16:54:53
robert,

rij je digitaal? Dan levert een stroomvoerend kontakt (net geen kortsluiting) gepiep op,
heb ik altijd als ik met mijn blote arm rails 'kortsluit'. Zal wel iets met de dragerfrequentie van het digitale
signaal van doen hebben.

fred
Titel: Re:storing baan
Bericht door: ns loc op 30 October 2012, 17:12:56
Hallo Fred,

Maar de Achterzijde van mijn twin center wordt ook heel warm dan en als ik 1 zijde van een aftakking van de vaste baan ontgrendel houdt het gepiep op.
De baan is langwerpig rond en rij tegen de klok in met twee aftakkingen op twee uiteindes 1 is het schaduw station en de andere een grote containet terminal.
Bij de terminal heb ik van links een aanvoer spoor en en dan in afvoer spoor  als ik 1 dan de twee sporen ontgerendel is het gepiep weg.

Ra ra hoe kan dat.

M.v.g Robert
Titel: Re:storing baan
Bericht door: ruudns op 30 October 2012, 17:15:03
Dan zit je probleem dus in het stuk dat je ontgrendeld ;)
Titel: Re:storing baan
Bericht door: frederik19630 op 30 October 2012, 17:15:29
robert,

dat warm worden klopt wel met de diagnose: stroom is groot, maar niet groot genoeg om als korstluiting gezien
te worden. Dan moet de twincenter wel het vermogen ophoesten en wordt warm.

Een plaatje met wat je beschrijft maakt het mij een stuk duidelijker (mis even het visualisatievermogen)

fred
Titel: Re:storing baan
Bericht door: Han Zijlstra op 30 October 2012, 17:15:51
Dat lijkt verdacht veel op een kortsluiting via een wisseltong. Kan zijn dat je een van de aftaksporen de draden hebt omgewisseld.
Titel: Re:Storing baan: wie herkent een piepend geluid?
Bericht door: Michel de Ridder op 30 October 2012, 18:58:20
Is inderdaad een bijna kortsluiting op het gedeelte wat je afgekoppeld heb, en inderdaad waarschijnlijk in de buurt van een wissel. Hier ook gehad en gek gezocht waar het was. Was een lekstroom bij een wisseltong, waarschijnlijk door balasten, na wissel verwijderd te hebben en vervangen te hebben door een ander was het probleem opgelost.
Mijn IB box werd daarbij ook zeer warm, waarbij hij zelf op een gegeven moment uitschakelde.
Goed zoeken bij wissels is mijn advies, en neem de multimeter ter hand, wil ook wel helpen

succes, kan een hele zoektocht zijn, maar is zeker op te lossen

Michel
Titel: Re:Storing baan: wie herkent een piepend geluid?
Bericht door: ns loc op 30 October 2012, 23:46:43
Hallo spoor vrienden,
Zou het ook niet kunnen dat er tussen de railstaven waar de conektors zitten vul zit en ze dan slecht contact maken.
Want als ik soms op de rails druk zie in het bij sommige verbindingen vonkjes en als ik met mijn vinger voel word het daar heel warm.

M.v.g Robert
Titel: Re:Storing baan: wie herkent een piepend geluid?
Bericht door: Deka op 31 October 2012, 07:46:12
Welk merk is het wissel? Ik herinner mij een geval op de club, waar ook kortsluiting ontstond, als een trein over het wissel reed.
Aan de onderkant bleken de railstaven elektrisch te zijn doorverbonden voor beter functioneren. Dat was fabrieksmatig met een tweetal metaalstripjes gedaan, die onderling géén contact maakten, maar elkaar wel kruisten. De onderlinge isolatie was "vergaan", en als een trein erover reed, was het gewicht juist voldoende om een contact/kortsluiting te veroorzaken. Gevolg: computerbesturing op tilt, wegens kortsluiting.
Titel: Re:Storing baan: wie herkent een piepend geluid?
Bericht door: ns loc op 31 October 2012, 11:45:47
Hallo Dirk,

Ik heb verschillende wissel fleischmann lima Jouef vandaar. dus het lijkt je beter om alle verbindingen onder de wissel te verwijderen.

M.v.g Robert
Titel: Re:Storing baan: wie herkent een piepend geluid?
Bericht door: Gerrit Reitsema op 31 October 2012, 14:05:46
NS loc, heb je een universeel meter? ;D
Zo ja, koppel je rijspanning eens af van je twincenter en meet dan wat voor weerstand je meet.
Deze zou hoogohmig moeten zijn, bij lage waarden (enkele kiloohms of nog erger ohms bv) heb je een probleem. >:(
Dit verklaart dan het piepen van je twincenter vanwege een dolgedraaide eindtrap van de voeding.

Indien je deze sluiting of bijna sluiting hebt in je voeding van je baan, dan moet je deze opzoeken. ???
De oude truuk hiervoor is je voeding van je baan in tweeen delen en beide delen afzonderlijk meten.
Nu zal een van deze delen de fout vertonen. Wederom dit deel in tweeen delen en weer meten.
Op deze manier kom je op een klein stukje van je baan uit waar de fout moet zitten.
Nu dit stukje optisch goed bekijken of alles oke is, denk bv aan schroeven en spijkers die sluiting kunnen veroorzaken of inderdaad dat je bij een wissel uitkomt.

Succes met zoeken,

Gert

Titel: Re:Storing baan: wie herkent een piepend geluid?
Bericht door: Deka op 31 October 2012, 14:25:08
dus het lijkt je beter om alle verbindingen onder de wissel te verwijderen.
Nee, niet doen. Bepaalde onderdelen van het wissel zijn nu eenmaal elektrisch doorverbonden, om het goed functioneren te bevorderen. Alleen, beide betrokken stripjes maken, onder normale omstandigheden, géén contact met elkaar (d.w.z. de multimeter vertelt, dat ze geen contact met elkaar maken). Is nu de isolatie beschadigd, dan kán het gebeuren dat beide stripjes wél contact maken., Dat kan permanent zijn, maar als er nog iets van isolatie aanwezig is, kan het ook gebeuren indien er een zekere druk op het wissel wordt uitgeoefend.
Dit kan niet alleen met de hand zijn, maar ook het gewicht van een over het wissel rijdende trein. Ik meen, dat dit indertijd het geval was bij een oud Fleischmann wissel. Dit kan je constateren met behulp van een multimeter (weerstandsmeting, of "doorpiepen".)