BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Chris op 30 June 2006, 20:59:21
-
Vier gewonden door ontspoorde trein
Uitgegeven: 30 juni 2006 16:15
Laatst gewijzigd: 30 juni 2006 18:47
UTRECHT - Op het traject Bodegraven-Alphen aan den Rijn is vrijdagmiddag ter hoogte van Zwammerdam een passagierstrein ontspoord. Daarbij zijn vier mensen gewond geraakt, van wie er een naar een ziekenhuis is gebracht. De drie anderen konden ter plaatse worden behandeld, meldde een woordvoerster van het Korps landelijke politiediensten (KLPD).
Volgens het KLPD is een treinstel gaan slingeren en daarna met een as buiten de rails terechtgekomen. Oorzaak is vermoedelijk het uitzetten van de spoorstaven door de hitte. In de trein zaten ongeveer honderd reizigers. Zij zijn met bussen verder vervoerd.
Veel reizigers zijn door vrienden of kennissen opgehaald, omdat zij in de buurt wonen.
Het treinverkeer ligt stil voorlopig. De ontspoorde trein was de stoptrein naar Leiden die kort na 15.00 uur uit Utrecht was vertrokken. Reizigers op dit traject moeten rekenen op een halfuur vertraging. Er rijden bussen op het traject. Hoe lang de stremming gaat duren, is nog niet bekend.
Bron : NU.NL
Let op de plaats waar het is gebeurd en de oorzaak....
Ps : is dit uniek ? (het slingeren en ontsporen) ik had er nog nooit van gehoord. Probleem met het spoor (warmte ?) Of defect aan het treinstel ?
-
Het was wel warm vandaag, echter zo superheet nou ook weer niet. Hoewel, het traject leidt door een groot moerasgebied. Misschien is op een of andere manier het baanlichaam in de ondergrond spontaan gaan verzakken, waardoor de trein aan het waggelen is gegaan en zo het spoor bijster geraakt.
Gerard
-
En wat voor treinstel was het? Rijden op dit traject de lightrail-stellen?
- Peter
-
Aan de foto te zien die bij het artikel zit een Plan-V of Plan-T
Gr,
Bart
-
Ik dacht 2 plannetjes V
-
Ik weet er alles van, ik zat notabene in de trein die een half uur eerder daar reed.
Die trein was volgens mij ook bijna ontspoord, er ging ineens een gigantische schok door het treinstel. Blijkbaar konden de 802 en de 447 dat niet zo goed hebben.
Het spoor is daar al tijden waardeloos, een half jaar geleden zouden ze het hele traject geheel vervangen. Speciaal hiervoor wilden ze geipregneerde dwarliggers gebruiken (hout dus). Omdat die beter tegen verzakingen kunnen dan beton. Dit mogt helaas van 1 of andere hoge piet niet vanwege het milieu en hebben ze slechts een klein deel vervangen waar het echt super nodig was. Over een paar maanden zouden ze alles dus totaal vervangen met betonnen dwarsliggers.
Nu zie je dus wat de gevolgen zijn, ik post nog wel wat foto's van de toestand daar. Hopelijk is er deze ochtent (kijk naar de tijd) nog wat moois te zien daar.
Felix
-
(http://home.planet.nl/~parme025/ontsporingzwammerdam/P6400001.jpg)
De vernielde overweg.
(http://home.planet.nl/~parme025/ontsporingzwammerdam/P6400002.JPG)
Nog een keertje de vernielde overweg.
(http://home.planet.nl/~parme025/ontsporingzwammerdam/P6400010.JPG)
Trein van de zuid kant.
(http://home.planet.nl/~parme025/ontsporingzwammerdam/P6400034.jpg)
Het ontspoorde draaistel, hebben ze weer wat te doen bij Nedtrain.
(http://home.planet.nl/~parme025/ontsporingzwammerdam/P6400022.jpg)
En nog een keertje de overweg
(http://home.planet.nl/~parme025/ontsporingzwammerdam/P6400032.jpg)
Bordje van Zwammerdam, belangrijk natuurlijk!
Een kilometer richting Bodegraven zit gok ik de boosdoener, daar gaat het spoor in 5 meter zo'n 10 cm naar beneden en gaat daarna in één meter weer die 10 cm omhoog. Daar zijn die treinen niet voor gemaakt natuurlijk.
Ik heb me laten vertellen dat er ondertussen zoveel ballast bij is geperst om het spoor strak te houden dat je 5/6 meter onder het spoor nog ballast tegen komt. Of dit waar is, geen idee. Maar ik kan het me goed voorstellen daarzo.
Er zijn daar al zat treinen ontspoord, dus het lijkt me sterkt als het dit keer ineens door de hitte komt. Maargoed dat zal er vast wel mee te maken hebben natuurlijk.
Felix
-
Goh, een echt ooggetuige verslag ! ;D
-
Ja precies, ik heb echt net niet in die trein gezeten :P
De gewonden kwamen (volgen bronnen) door rondvliegende stenen bij de overweg. Een paar mensen stonden daar natuurlijk te wachten tot dat de trein voor bij gleed/reed.
-
Ik denk dat het niet heel toevallig is dat het nu juist op zo'n warm moment gebeurd. Ik merk uit de verhalen hier, dat het daar al een probleempunt is. Nu door de warmte de sporen uitzetten hoort het baanlichaam en het balastbed de verhoogde druk te kunnen weerstaan en het spoor strak te houden. Als er dan een zwakke plek is dan zal daar dus een slinger, kuil of hobbel in het spoor komen.
Trouwens wat is heet als het in bosnië 40 graden in de schaduw is :)
Grtn Coert
-
Zie voor foto's: http://www.oranjevereniging.nl/2006_06_nieuws/trein_ontspoord.htm (http://www.oranjevereniging.nl/2006_06_nieuws/trein_ontspoord.htm)
Vooral de foto's van deel 2 zijn vrij "apart".
-
Wow, zo had ik het nog niet gezien.
Dat is er heftig aan te gegaan zeg :o
-
dat is zeker heftig. Waarom mogen daar eigenlijk treinen rijden??!! :o
-
Bordje van Zwammerdam, belangrijk natuurlijk!
Ze kunnen het plaatsje beter hernoemen in Zwabberdam :P
-
dat is zeker heftig. Waarom mogen daar eigenlijk treinen rijden??!! :o
Hoe bedoel je ? Het spoor was zo niet ten tijde van het ongeval, maar de ontspoorde trein heeft dit gedaan....
-
Een kilometer richting Bodegraven zit gok ik de boosdoener, daar gaat het spoor in 5 meter zo'n 10 cm naar beneden en gaat daarna in één meter weer die 10 cm omhoog. Daar zijn die treinen niet voor gemaakt natuurlijk.
Ik kan me een ritje met de stopper (plan V) tussen Utrecht en Leiden herinneren van ongeveer een jaar geleden. De trein zwiepte toen echt enorm heel en weer en erger: ook op en neer! ???
-
Hoe bedoel je ? Het spoor was zo niet ten tijde van het ongeval, maar de ontspoorde trein heeft dit gedaan....
Dit lijkt me toch een extreme vorm van spoorspatting en niet veroorzaakt door de ontspoorde trein! :-|
Remco
-
Ik ben geen expert, maar bij 27 graden dit soort bogen in de rails, lijkt me bijzonder...
Zoek maar eens andere trein ongelukken op, waar treinen lange tijd doorglijden over de rails, je krijgt dan soortgelijke beelden te zien.
Die lichte afwijkingen geloof ik wel, maar die foto waar die twee jongens staan die naar de schade op de rails wijzen, dat lijkt me door de trein veroorzaakt.
Maar goed, ik ben geen expert.
-
Hoe bedoel je ? Het spoor was zo niet ten tijde van het ongeval, maar de ontspoorde trein heeft dit gedaan....
Wel, even goed inleven............
Door de warmte loopt de uitzetting van de railstaven aardig op. Ergens kan het niet meer weg (door wat voor reden ook) en de druk in het spoor loopt op. Trein gaat passeert, mcn ziet niets bijzonders. Echter de passage van de trein is de trigger van de werkelijke spoorspat de opgebouwde drukkrachten (door de warmte) in het spoor komen ineens vrij. De kronkel is dus ontstaan op met moment dat de trein daar daadwerkelijk rijdt, vandaar dat de trein met 2 draaistellen ontspoort is. De overweg heeft één van de twee draaistellen weer herspoort (net als wij wel eens in model flikken ;) )
Lijkt mij wel schrikken als je zoiets overkomt als mcn (en reiziger), net drijfzand :o
Hermanus
-
Prima uitleg, ik wilde dus maar aangeven dat de trein niet over die kronkel is gereden, want anders zag het er toch heel anders uit (ook die kronkel had het niet overleeft) en de trein was dan waarschijnlijk massaal ontspoort met alle gevolgen van dien.
-
vandaar dat de trein met 2 draaistellen ontspoort is. De overweg heeft één van de twee draaistellen weer herspoort (net als wij wel eens in model flikken ;) )
De trein is met 1 draaistel ontspoord, het motordraaistel van de Bk van de 447 om precies te zijn. Dat was ook het enige draaistel waar te zien was dat het door de verse ballast was gereden. De rest zag er nog piekfijn uit (voor zover dat is bij een plan v)
Vandaag hebben ze een heleboel stukken van de buitenste rail vervangen, toen ik vertrok waren ze de klemmen aan het doorzagen, ik heb zo'n vermoeden dat er nog een stukje uit ging. ::)
Maarja, morgen om 8 uur moet de boel weer rijden, ben erg benieuwd:PIk kan me een ritje met de stopper (plan V) tussen Utrecht en Leiden herinneren van ongeveer een jaar geleden. De trein zwiepte toen echt enorm heel en weer en erger: ook op en neer! ???
Dat stuk staat inderdaad niet bekend om het beste spoor, veel verzakkingen enzo. Dat komt door de slappe veenbodem daarzo.
6 meter onder het spoor vind je nog in de grond geperst ballast....
Maargoed, ik ben ook geen Expert :P
-
Ik heb het is even opgezocht in mn schoolboeken, en wat er gebeurt is met het spoor heet een spoorspatting. Dat ontstaat door een combinatie van meerdere factoren. Ten eerste is er een spanning in de rail door de temperatuur, de rail wil langer worden maar kan dat niet door de bielzen die in het ballastbed liggen. Ten tweede moet er sprake zijn van een slecht ballastbed waarin de bielzen kunnen wegschuiven. Ten derde is er hier nog sprake geweest van een slingerende trein die het effect verstrkt heeft. De rails neemt zo'n extreme slinger aan doordat zowel de rechter en de linker rail langer willen worden.
Sander1985
-
@Felix
Heb ergens gelezen (wss OVL?) dat er twee draaistellen ontspoord waren en één door de overweg herspoord was. Is wel een spoorman die dat melde. Ben er zelf niet bij geweest dus.... de waarheid ligt ergens in het midden.....
Hermanus
-
Ach ja, wie weet. Misschien is het ook wel zo, er is alleen weinig van te zien dat er 2 draaistellen ontspoord waren. Je kan op de dwarsliggers namelijk goed zien waar de wielen gerold hebben. Ik zie dus maar één 'spoor'
-
Hier staan een aantal foto's van de ontsporing... En als je goed kijkt, zie je ook de reden waarom de trein begon te slingeren...
http://www.oranjevereniging.nl/2006_06_nieuws/ontspoordetrein_deel1.htm (http://www.oranjevereniging.nl/2006_06_nieuws/ontspoordetrein_deel1.htm)
Toch wel zo handig om de link dan ook te plaatsen natuurlijk ;D
-
Er zijn ondanks alles gelukkig geen ernsig gewonden of doden gevallen en de trein staat ook nog op z'n wielen dus dat is dan toch een pluspuntje
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Nu vind ik het allemaal wel best dat het spoor van ProRail her en der door de warmte ietwat krom trekt... Maar nu moet het toch niet ook in 1:87 gebeuren :o!!
http://groups.msn.com/MarklinTrein/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2404 (http://groups.msn.com/MarklinTrein/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2404)
http://groups.msn.com/MarklinTrein/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2405 (http://groups.msn.com/MarklinTrein/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2405)
Het moet toch niet gekker worden ??? :'(
-
Haha, hoe is het mogelijk :P Lijkt me toch vreemd met marklin rails. Dat zit volgens mij allemaal zo vast als een huis.
-
Nu vind ik het allemaal wel best dat het spoor van ProRail her en der door de warmte ietwat krom trekt... Maar nu moet het toch niet ook in 1:87 gebeuren :o!!
http://groups.msn.com/MarklinTrein/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2404 (http://groups.msn.com/MarklinTrein/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2404)
http://groups.msn.com/MarklinTrein/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2405 (http://groups.msn.com/MarklinTrein/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2405)
Het moet toch niet gekker worden ??? :'(
Yeah, right 8)
-
Nu vind ik het allemaal wel best dat het spoor van ProRail her en der door de warmte ietwat krom trekt... Maar nu moet het toch niet ook in 1:87 gebeuren :o!!
http://groups.msn.com/MarklinTrein/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2404 (http://groups.msn.com/MarklinTrein/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2404)
http://groups.msn.com/MarklinTrein/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2405 (http://groups.msn.com/MarklinTrein/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2405)
Het moet toch niet gekker worden ??? :'(
in het eerste geval is zelfs het groen naast de baan meegetrokken ;) ;D
-
foei wat een knoeiboel :D :D :D :D
-
Ik heb enkele jaren terug het traject Woerden-Alphen a/d Rijn gereden en het viel mij toen op dat de plan V's behoorlijke klappen te verduren kregen. Ik had dit idee vooral op de bruggetjes. Ze rijden knoerd hard en je hebt het idee dat de wielen wel haast los moeten komen van de rails als ze weer over zo'n hobbel vliegen. Bij aankomst heb ik nog een opmerking tegen de conducteur gemaakt in de orde van "als we hier straks horen dat er een trein van de rails gevlogen is, dan weet ik met dit spoor wel waarom".
Machinisten en conducteurs moeten het toch ook merken. Lijkt mij dat de NS dan hangende toestemming voor gebruik van hout in indergeval een snelheidsbeperking in moet stellen.
Hoe kan de ondergrond zo slecht zijn? Bij de Flevo lijn zag ik toendertijd dat er een kanaal werd uitgegraven. (gewoon met een zandzuiger door het weiland crossen deden ze daar). Hierin werd het ballastbed vervolgens aangelegd (slechte grondlagen er af en bouwen op betere ondergrond denk ik).
-
Om eventjes ontucht met mieren te plegen: het spooronderhoud valt onder de verantwoordelijkheid van prorail. Als zij er een potje van maken kan de NS niet veel anders dan links en rechts aan de bel gaan hangen... wat ze ook wel gedaan zullen hebben.
Overigens, vroegah hadden ze hier toch minder last van met die railstaven van 10 meter, het kedeng kedeng werd gewoon wat minder omdat de overgangen dicht gedrukt werden. Die langgelaste rails is volgens mijn boerenverstand eigenlijk vragen om dit soort problemen, al is het comfortverschil natuurlijk wel aanzienlijk en hoe meer verbindingen tussen railstaven hoe groter het risico dat er een los raakt..
grtz
Floris
-
Als een machinist een onregelmatigheid tegenkomt op een bepaald traject, kan hij/zij dat melden. Vervolgens wordt er gekeken of er meerdere meldingen binnenkomen over het zelfde traject. Zo ja, dan gaat prorail kijken of het inderdaad foute boel is. In het geval van Woerden-Bodegraven viel alles nog binnen de veiligheidsmarge.
Zo zijn er ook meerdere meldingen gemaakt voor het traject Utrecht-Amsterdam (voor de verbouwing). Ook daar bleek alles gewoon binnen de veiligheidmarge te liggen.
Afgelopen avond heb ik mee mogen maken hoe 'spoorspatten' aanvoelt met 10 km/u ter hoogte van Amsterdam Slotendijk. Dat voelde net zo aan, als dat je op het traject Woerden-Bodegraven met ruim 130 km/u doorkachelt...
Een erg groot verschil dus....
-
Hoe kan de ondergrond zo slecht zijn? Bij de Flevo lijn zag ik toendertijd dat er een kanaal werd uitgegraven. (gewoon met een zandzuiger door het weiland crossen deden ze daar). Hierin werd het ballastbed vervolgens aangelegd (slechte grondlagen er af en bouwen op betere ondergrond denk ik).
De spoorlijn ligt er al bijna 130 jaar, in die tijd is er behoorlijk veel ballast de grond in geperst.
Ik weet niet of ik het al gemeld had maar een stucton mannetje zei tegen mij dat je 6 meter onder het spoor nog in de grond geperst ballast terug vind.
130 jaar geleden was het nog een behoorlijke klus om de grond weg te züigen en vervolgens nieuwe grond er in stoppen.
Maar het spoor gaat daar gedeeltelijk langs de A12, de A12 ligt daar op een metershoge dijk om verzakkingen te verkomen. Bij bodegraven takt de N11 af, en je merk daar met je auto ook wat voor grond er onder je zit.
1700den mogen daarom ook niet op dat traject komen, die hebben te grote asdruk :) Ik snap niet precies waarom het daar niet mag en tussen gouda en woerden wel want daar ligt het spoor er net zo rot bij, alleen word er daar meer aan gedaan dan hier volgens mij. Daarom lijkt het minder.
Dat spoor word een stuk meer bellast met al die goederen treinen.
De stationsgebouwen van Alphen en Bodegraven zijn ook ooit ernstig verzakt en toen vervangen voor de huidige. Die van Bodegraven is daarna nog in de Fik gegaan en toen herbouwd. Die van Alphen gaat helaas eind dit jaar nog tegen de vlakte :(
-
Toch ben ik blij met de Brabantse zandgrond!
Wat scheelt dat namelijk veel, met met al die vervelende spoor problemen! :)
Met vriendelijke groet,
Mark
-
voor wie denkt dat het spoor hier al *** is, in amerika is 't ook niet alles...
http://www.youtube.com/watch?v=s_kXBrS5ixs
-
onvoorstelbaar...
-
ook wel aardig om te zien:
http://mishami.image.pbase.com/g4/42/428142/2/61909304.CZCfIK82.jpg (http://mishami.image.pbase.com/g4/42/428142/2/61909304.CZCfIK82.jpg)
http://mk23.image.pbase.com/g4/42/428142/2/61909517.NmJ6Hpkf.jpg (http://mk23.image.pbase.com/g4/42/428142/2/61909517.NmJ6Hpkf.jpg)
http://mishami.image.pbase.com/g4/42/428142/2/61909484.OtkEmxSK.jpg (http://mishami.image.pbase.com/g4/42/428142/2/61909484.OtkEmxSK.jpg)
-
voor wie denkt dat het spoor hier al *** is, in amerika is 't ook niet alles...
http://www.youtube.com/watch?v=s_kXBrS5ixs
Hoog veldspoorgehalte ;D
@Marco
Dat krijg je ervan als je een unit laat malen terwijl de trein op de rem staat ;)
-
Hallo,
Er is voor 1940 al eea verbeterd aan het spoor Breukelen-Gouda.Er zijn toen oa ondergrondse damwanden gemaakt,die is men bij de werkzaamheden bij Woerden van een paar jaar geleden weer tegengekomen.
Voor nieuw gebouwde deel van Nieuwerkerk naar Goederenstation Rotterdam Noord (Jaren 50)is een cunet (kanaal )gegraven,en met zand opgevuld.
Bij Gouda in de ri Moordrecht heeft men het weer anders gedaan , daar werd gecontroleerd zand gestort,met vertikale drainage,zodat het weggeperste grondwater naar boven weg kon.(1990?)
Groeten,Peter -Geen gronddeskundige ;D
-
voor wie denkt dat het spoor hier al *** is, in amerika is 't ook niet alles...
http://www.youtube.com/watch?v=s_kXBrS5ixs
Ik wist dat een zogenaamde zwevende las een verbinding tussen spoorstaven was, maar niet dat deze dan ook letterlijk zweeft ;D
Maarten