BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nscargo op 01 October 2012, 10:25:15
-
Na het debacle afgelopen winter over stuifsneeuw en uitval van treinen heeft de NS er wel wat van geleerd.
Sterker nog, er wordt ook wat aan gedaan.
De NS heeft aan Nedtrain de opdracht gegeven om de treinstellen VIRM en ICM beter winterproof te maken.
In de werkplaats in Onnen/Haren is men druk bezig met de zogenaamde winteracties.
Daarnaast worden alle ICM's voorzien van magneetremmen, doorglijden door blaadjes op de rails moet daardoor voorbij zijn.
omdat de klimaatactie in Onnen voorbij was ( en 91 % minder uitval en klachten over klimaat) is de hal in Onnen omgebouwd naar de magneetstraat.
Maar liefst 80 tijdelijke medewerkers zullen dinsdag 2 oktober onder leiding van zeer ervaren Nedtrain monteurs zeer specifieke werkzaamheden verrichten, dus elke monteur wordt slechts een paar handelingen geleerd, een andere monteur doet ook een klein aantal handelingen, enzovoort.
Deze monteurs mogen dus ook alleen die handelingen uitvoeren die ze zijn geleerd, en waar ze ook voor worden afgetoetst, Van de rest van de trein blijven ze af
Dit alles onder nauwlettend toezicht van de ervaren monteurs.
Uiteindelijk moeten twee treinen per dag worden voorzien van magneetremmen.
Pas na uitgebreide controles en testen gaan ze daarna weer de baan op.
Als het goed is zullen we dus wat treinen aangaat er veel minder last van hebben als er weer zo'n winter komt.
Wat de rails en wissels aangaat, dat is pakkie aan van Prorail, en wat zij gaan doen, dat weet ik niet.
Harm
-
Da's mooi, maar dit gaat alleen over remmen. Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is. Ben meer benieuwd naar die oplossing...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Dat probleem is zeker niet groter. Daarvoor is voorzichtig rijden en Sandite wel genoeg hoop ik.
-
Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is.
Doorslippen is nog altijd beter dan glijden, vlakke plaatsen heb je zomaar. Voor losse wielbanden moet je het wel erg bond maken.
ICM zal ondanks de magneetrem nog altijd last blijven houden van glijden, magneetrem komt nl. allen naar beneden bij een snelremming. Maw, als de machinist het juk/open overweg etc. wel erg dicht bij ziet komen en dus een snelremming inzet. Dus enkel in "noodsituaties" wordt de remweg verkort mbv de magneetrem
-
Het is procedure bij glijden een snelremming in te zetten!
-
Ah oké, thx voor info.
Die procedure is bij alle materieel series gelijk?
-
ABS? ;D
-
nee, ABI ;D
mvg,
Robin
-
Ah oké, thx voor info.
Die procedure is bij alle materieel series gelijk?
Die regel is materieel-onafhankelijk. Geldt daarom dus op ieder materieelsoort.
Groetjes,
Emiel
-
Da's mooi, maar dit gaat alleen over remmen. Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is. Ben meer benieuwd naar die oplossing...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Dan moeten die machinisten bij NSR eens wat rustiger optrekken, dat voorkomt heel veel geslip!
-
Da's mooi, maar dit gaat alleen over remmen. Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is. Ben meer benieuwd naar die oplossing...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Dat valt opzich wel mee. Doorslippen is minder schadelijk dan blokkeren bij een remming. Dat blokkeren geeft platte kanten en rijden met platte kanten zorgt voor meer belasting op het draaistel door het gebonk. Doorslippen geeft hooguit kortstondig meer slijtage aan de wielband (en een irritant gepiep), maar meer ook niet.
Groetjes,
Emiel
-
Nou, doorslippen is anders ook weinig goed voor je tractiemotoren...
-
Zolang je het maximale toerental van de tractiemotor niet overschrijdt, valt dat wel mee. De anti-slip-rem schakelt vanzelf de tractie uit als er slip gesignaleerd wordt. En daarna is er ook nog de maximaal-beveiliging die bij overtoeren afschakelt, maar dat laatste heb ik bij een ICMm in de slip nog nooit meegemaakt.
Groetjes,
Emiel
-
Ook een leuk stukje:
SBS6 in het spoor van:
http://www.youtube.com/watch?v=5fgZIDuuwco (http://www.youtube.com/watch?v=5fgZIDuuwco)
Kijk maar eens van 5:27-7:00 en van 18:36 - 19:29 en van 20:17 tot 21:29.
Gr. Silvester
-
Zolang je het maximale toerental van de tractiemotor niet overschrijdt, valt dat wel mee. De anti-slip-rem schakelt vanzelf de tractie uit als er slip gesignaleerd wordt. En daarna is er ook nog de maximaal-beveiliging die bij overtoeren afschakelt, maar dat laatste heb ik bij een ICMm in de slip nog nooit meegemaakt.
Groetjes,
Emiel
Maximaal heeft totaal niets met slip te maken, alleen met te hoge stromen, als de motor of bekabeling stuk is.....
En ICMm heeft nog kleine slip en grote slip, de kleine slip regelt de elca terug en grote slip grijpt een garnaal op het bord beneden in en valt alles af....
-
En hoge stromen krijg je bij slip niet, immers heeft de motor geen weerstand meer...