BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nscargo op 01 October 2012, 10:25:15

Titel: aanpassing VIRM en ICM
Bericht door: nscargo op 01 October 2012, 10:25:15
Na het debacle afgelopen winter over stuifsneeuw en uitval van treinen heeft de NS er wel wat van geleerd.
Sterker nog, er wordt ook wat aan gedaan.
De NS heeft aan Nedtrain de opdracht gegeven om de treinstellen VIRM en ICM  beter winterproof te maken.
In de werkplaats in Onnen/Haren is men druk bezig met de zogenaamde winteracties.

Daarnaast worden alle ICM's voorzien van magneetremmen, doorglijden door blaadjes op de rails moet daardoor voorbij zijn.
omdat de klimaatactie in Onnen voorbij was ( en 91 % minder uitval en klachten over klimaat) is de hal in Onnen omgebouwd naar de magneetstraat.
Maar liefst 80 tijdelijke medewerkers zullen dinsdag 2 oktober onder leiding van zeer ervaren Nedtrain monteurs zeer specifieke werkzaamheden verrichten, dus elke monteur wordt slechts een paar handelingen geleerd, een andere monteur doet ook een klein aantal handelingen, enzovoort.
Deze monteurs mogen dus ook alleen die handelingen uitvoeren die ze zijn geleerd, en waar ze ook voor worden afgetoetst, Van de rest van de trein blijven ze af

Dit alles onder nauwlettend toezicht van de ervaren monteurs.
Uiteindelijk moeten twee treinen per dag worden voorzien van magneetremmen.
Pas na uitgebreide controles en testen gaan ze daarna weer de baan op.

Als het goed is zullen we dus wat treinen aangaat er veel minder last van hebben als er weer zo'n winter komt.
Wat de rails en wissels aangaat, dat is pakkie aan van Prorail, en wat zij gaan doen, dat weet ik niet.

Harm
Titel: Re:aanpassing VIRM en ICM
Bericht door: Tomasso op 01 October 2012, 13:28:39
Da's mooi, maar dit gaat alleen over remmen. Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is. Ben meer benieuwd naar die oplossing...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:aanpassing VIRM en ICM
Bericht door: timtrein op 01 October 2012, 20:37:22
Dat probleem is zeker niet groter. Daarvoor is voorzichtig rijden en Sandite wel genoeg hoop ik.
Titel: Re:aanpassing VIRM en ICM
Bericht door: eshabeer op 01 October 2012, 21:37:00
Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is.

Doorslippen is nog altijd beter dan glijden, vlakke plaatsen heb je zomaar. Voor losse wielbanden moet je het wel erg bond maken.

ICM zal ondanks de magneetrem nog altijd last blijven houden van glijden, magneetrem komt nl. allen naar beneden bij een snelremming. Maw, als de machinist het juk/open overweg etc. wel erg dicht bij ziet komen en dus een snelremming inzet. Dus enkel in "noodsituaties" wordt de remweg verkort mbv de magneetrem
Titel: Re:aanpassing VIRM en ICM
Bericht door: Mcn1986 op 01 October 2012, 21:57:50
Het is procedure bij glijden een snelremming in te zetten!
Titel: Re:aanpassing VIRM en ICM
Bericht door: eshabeer op 03 October 2012, 21:06:12
Ah oké, thx voor info.
Die procedure is bij alle materieel series gelijk?
Titel: Re:aanpassing VIRM en ICM
Bericht door: ZwolsBas op 03 October 2012, 22:16:53
ABS? ;D
Titel: Re:aanpassing VIRM en ICM
Bericht door: robin binsbergen op 03 October 2012, 23:16:36
nee, ABI  ;D

mvg,
Robin
Titel: Re:aanpassing VIRM en ICM
Bericht door: Emiel_nl op 04 October 2012, 23:45:51
Ah oké, thx voor info.
Die procedure is bij alle materieel series gelijk?
Die regel is materieel-onafhankelijk. Geldt daarom dus op ieder materieelsoort.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re:aanpassing VIRM en ICM
Bericht door: André82 op 05 October 2012, 06:49:48
Da's mooi, maar dit gaat alleen over remmen. Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is. Ben meer benieuwd naar die oplossing...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Dan moeten die machinisten bij NSR eens wat rustiger optrekken, dat voorkomt heel veel geslip!
Titel: Re:aanpassing VIRM en ICM
Bericht door: Emiel_nl op 05 October 2012, 14:06:23
Da's mooi, maar dit gaat alleen over remmen. Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is. Ben meer benieuwd naar die oplossing...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Dat valt opzich wel mee. Doorslippen is minder schadelijk dan blokkeren bij een remming. Dat blokkeren geeft platte kanten en rijden met platte kanten zorgt voor meer belasting op het draaistel door het gebonk. Doorslippen geeft hooguit kortstondig meer slijtage aan de wielband (en een irritant gepiep), maar meer ook niet.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re:aanpassing VIRM en ICM
Bericht door: Thom op 06 October 2012, 12:44:02
Nou, doorslippen is anders ook weinig goed voor je tractiemotoren...
Titel: Re:aanpassing VIRM en ICM
Bericht door: Emiel_nl op 07 October 2012, 00:48:01
Zolang je het maximale toerental van de tractiemotor niet overschrijdt, valt dat wel mee. De anti-slip-rem schakelt vanzelf de tractie uit als er slip gesignaleerd wordt. En daarna is er ook nog de maximaal-beveiliging die bij overtoeren afschakelt, maar dat laatste heb ik bij een ICMm in de slip nog nooit meegemaakt.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re:aanpassing VIRM en ICM
Bericht door: Mcn1986 op 08 October 2012, 16:52:04
Ook een leuk stukje:

SBS6 in het spoor van:

http://www.youtube.com/watch?v=5fgZIDuuwco (http://www.youtube.com/watch?v=5fgZIDuuwco)

Kijk maar eens van 5:27-7:00 en van 18:36 - 19:29 en van 20:17 tot 21:29.

Gr. Silvester
Titel: Re:aanpassing VIRM en ICM
Bericht door: johnny-VIRM op 08 October 2012, 18:40:38
Zolang je het maximale toerental van de tractiemotor niet overschrijdt, valt dat wel mee. De anti-slip-rem schakelt vanzelf de tractie uit als er slip gesignaleerd wordt. En daarna is er ook nog de maximaal-beveiliging die bij overtoeren afschakelt, maar dat laatste heb ik bij een ICMm in de slip nog nooit meegemaakt.
Groetjes,
Emiel

Maximaal heeft totaal niets met slip te maken, alleen met te hoge stromen, als de motor of bekabeling stuk is.....
En ICMm heeft nog kleine slip en grote slip, de kleine slip regelt de elca terug en grote slip grijpt een garnaal op het bord beneden in en valt alles af....
Titel: Re:aanpassing VIRM en ICM
Bericht door: Thom op 09 October 2012, 11:09:46
En hoge stromen krijg je bij slip niet, immers heeft de motor geen weerstand meer...