BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Beurzen => Topic gestart door: Hans Reints op 03 September 2012, 15:29:51
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/07_IMG_1098_1024_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/07_IMG_1098_1024_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1095_1024_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1095_1024_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_IMG_8273_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_IMG_8273_1.jpg)
SK
-
Je mag komen? :) ;)
-
;D ;D
Okay, dan komen wij ook kijken
-
Op CS 1:1?
Wat weet jij wat wij niet weten?
;D
groet,
michel
(of toch Ontraxs, Cool, gefeliciteerd!)
-
Ik ben vanmiddag op mijn vacantie adres gebeld. D-Day + 3 doet ook mee
-
ziet er vet uit (y) ;D
[sarcastisch mode on]
staan de wagons dan ook op de rails ??? :-X
[sarcastisch mode off]
-
Kunnen die tanks er ook op en af rijden dan met een soort van FCS?
mvg,
Kees-Jan
-
@Sobat,
Een diorama als dit, zal na de verkiezingen wel worden wegbezuinigd..... :(
Grtz,
Ton
-
Hallo Sobat Kras
Wat bedoel je met "in 2013 te zien in Utrecht"
Waar heb je het dan over ONTRAX of in de Jaarbeurs, ik zou dit graag willen weten
want ik kom dan zeker kijken.
Herwim Frank
-
In het Spoorwegmuseum als onderdeel van de langlopende expositie over de rol van het spoor in de oorlogen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9019_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9019_3_1.jpg)
Deze staat er ook.
-
Zeker een bezoekje waard! Kan ik de resultaten van je bouwkunsten eens in het echt bekijken.
Groet,
Ruud
-
U is welkom :)
-
Wat bedoel je met "in 2013 te zien in Utrecht"
Waar heb je het dan over ONTRAX of in de Jaarbeurs, ik zou dit graag willen weten
want ik kom dan zeker kijken.
Bron: http://www.spoorwegmuseum.nl/nieuws__actueel/agenda/on_traxs.html
Themajaar voor Utrechtse musea
In 2013 viert de stad Utrecht 300 jaar 'Vrede van Utrecht'. Alle Utrechtse musea haken in op deze viering door iets te doen rond het thema oorlog en vrede (The Art of Making Peace'). Het Spoorwegmuseum pakt uit met een grote tentoonstelling 'Sporen naar het front' over de rol van de trein in oorlogssituaties.
Oorlog en vrede bij On traXS!
Ook tijdens On traXS! wordt aandacht besteed aan het thema. Een aantal bouwers is aan de slag gegaan en situeren hun modelbaan rond (historische) oorlogssituaties. Een aantal banen zullen ook na On traXS! nog te zien zijn in de tentoonstelling 'Sporen naar het front'.
Na OT zal de expositie over dit thema gaan, Herwim.
-
Hallo Sobat en Ronald
Hartelijk dank voor de uiteenzetting.
Geweldig thema, had ik nog niet gezien op de site van Spoorwegmuseum.
Kom zeker daar kijken als mijn gezondheid het toelaat.
Herwim
-
Is ook nog niet officieel naar buiten gebracht! Vandaar mijn voorzichtige benadering ;D
-
Hoezo niet officieel? Het staat gewoon op de site van het spoorwegmuseum. Niet heel groot maar het is dacht ik zeker geen geheim.
-
Ik zeg ook niet dat het geheim is, maar het is nog niet officieel aan het publiek/pers voorgesteld.
Dat is alles :)
-
In het Spoorwegmuseum als onderdeel van de langlopende expositie over de rol van het spoor in de oorlogen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9019_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9019_3_1.jpg)
Deze staat er ook.
Een Fokker D-XXI met Nederlandse nationaliteitskenmerken boven de Atlantikwall met Amerikaans invasiematerieel? Lijkt mij een erg vrije interpretatie van de geschiedenis ???
Grtz,
Ton
-
al onze vliegtuigen waren toch na de invasie van Duitsland vernietigd?
-
Op een paar na: Een aantal vliegtuigen werd buitgemaakt en van Duitse nationaliteitskentekens voorzien; een aantal is uitgeweken naar Engeland en vloog nog een tijdje met Britse roundels.
Grtz,
Ton
-
Ik ben weer begonnen met het verder detaileren van de los en laadplaats
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2825_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2825_1_1.jpg)
overzicht van waar ik mee bezig ben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2826_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2826_3.jpg)
Er moesten nog wat trappetjes komen om de soldaten "de gelegenheid te geven om normaal uit de ballast te kunnen komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2827_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2827_3.jpg)
De originele trappetjes (preiser circuswagens) waren te kort. Zo moesten er van twee een gemaakt worden. Uiteraard krijgen zij nog een kleurtje net zoals de de "nieuwe"oprijplaten.
-
Wel een klus om alle voertuigen van de juiste opschriften en taktische tekens te voorzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2829_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2829_3.jpg)
Wat zijn die dingen (decals)klein zeg. Met het klimmen der jaren worden de ogen er ook niet beter op en de armen ook niet langer. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2830_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2830_3.jpg)
Onze vriend met nog van een kalkemmer op zijn knijter voorzien worden.. ;D
-
Ik vind de verwevenheid tussen leger en spoor boeiende kost.
De VSM schijnt er zelfs zijn bestaansrecht aan te danken. Vanwege een opslag van defensie langs die lijn is ie nooit opgebroken. Was die koude oorlog toch nog ergens goed voor.
Hendrik Jan
-
Datzelfde geld voor de baan van Blumberg-Weizen. Het varkensstaartje.
-
Vergeet Enschede-Gronau niet, mocht op last van de NAVO ook niet opgebroken worden, en kijk nu eens. :)
-
Ooit vanuit Assen met mijn M577 commando voertuig ook op een trein mogen rijden en naar Duitsland toe voor een oefening. Trein werd NB getrokken door stoomlok (geen idee meer welke BR) en had 1 koud rijtuig voor de chauffeurs.
Op de terug weg zaten alle kasten vol met sigaretten en andere smokkelwaar welke we in duitsland goedkoop konden "vinden"
-
Zo alle millitaire voertuigen zijn van voertuig en tactische kentekens voorzien. De trappetjes hebben en kleur gekregen en nu verder met de spoorwagens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2831_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2831_3.jpg)
Overzichtje van de thinks to do
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2831_31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2831_31.jpg)
CT moet eigenlijk HW zijn. Eerst de boel laten drogen en dan veranderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2833_31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2833_31.jpg)
Een wat realistiser koppeling tusse de wagens.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2834_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2834_3.jpg)
Op een andere lokatie gezet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2836_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2836_3.jpg)
"ze" hebben der witte potje op!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2837_31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2837_31.jpg)
Met bemanning
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2838_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2838_3.jpg)
APK-tje?
-
Nou niet alles verklappen hoor Hans.
Kom zeker kijken 1 van de dagen.
mvg,
Kees-Jan
-
Ik wil niet heel erg zeuren... maar ik ga het toch doen. Toen je net met de bunkers bezig was dacht ik "Wauw". Nu ik het hele plaatje zie langs de kust denk ik "Mwah"
Niet dat ik het beter kan, Sobat, maar het totaal beeld pakt me niet helemaal.
-
Maak van je hart geen moordkuil! Vertel........
-
Ik ben vooral benieuwd wat voor model je gebruikt hebt voor de Dikke DAF, helemaal eigenbouw of zitten fabriekscomponenten aan.
-
Ik ga het zeker zien.
Heb altijd een zwak gehad omtrent Gevechtsvoertuigen.
Groet, Maarten
-
Ik ben vooral benieuwd wat voor model je gebruikt hebt voor de Dikke DAF, helemaal eigenbouw of zitten fabriekscomponenten aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2788_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2788_3.jpg)
Dikke DAF is een voormalig Resin model van Brekelmans. Wordt geleverd met kabine en laadbakhuif. Je moet er wel verschrikkelijk veel aan doen om een redelijk model op de baan te zetten.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2842_31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2842_31.jpg)
Het spul moet natuurlijk wel goed vast staan. Het is een lange reis richting het IJzeren Gordijn!!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2843_31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2843_31.jpg)
Tijd om weereens wat te gaan doen!!
-
Een Fokker D-XXI met Nederlandse nationaliteitskenmerken boven de Atlantikwall met Amerikaans invasiematerieel? Lijkt mij een erg vrije interpretatie van de geschiedenis ???
Grtz,
Ton
Ik had verzuimd hierop te antwoorden, dus bij dezen.
Je hebt niet helemaal gelijk als je zeg dat het een wel erg vrije interpretatie is. De situatie, en het materieel op de foto, behalve dan de Fokker D-XXI die louter een decoratieve functie heeft en niet tot het geheel behoord, is wel degelijk authentiek. Het enige wat ik niet heb uitgebeeld zijn de verliezen en de bijbehorende graven op het strand. Voor de rest klopt het wel.
-
Nou Sobat dat ziet er super uit (y) dit is zeker iets naar te komen kijken want dit interesseerd mij ook erg en wat een gave details.
Ik hou dit nog even in de gaten ;D ;D
Gr. Robin.
-
Je hebt niet helemaal gelijk als je zeg dat het een wel erg vrije interpretatie is. De situatie, en het materieel op de foto, behalve dan de Fokker D-XXI die louter een decoratieve functie heeft en niet tot het geheel behoord, is wel degelijk authentiek. Het enige wat ik niet heb uitgebeeld zijn de verliezen en de bijbehorende graven op het strand. Voor de rest klopt het wel.
Het ging mij inderdaad om die Fokker D-XXI.
Voor de rest ziet het er hardstikke leuk uit.
Zijn dat trouwens Churchill en Cromwell tanks die van het strand afrijden? Misschien muggenziften hoor, maar hadden de Britten en de Amerikanen geen gescheiden invasiestranden? ;)
Grtz,
Ton
-
Klopt, maar dit is D-Day + 3 en dan liep het een en ander nog wel eens door elkaar. Hij die bv op dag 0 niet wilde starten deed het na een paar dagen weer wel, en moest dan via omwegen weer bij zijn onderdeel zien te komen. :)
-
Ik wil niet heel erg zeuren... maar ik ga het toch doen. Toen je net met de bunkers bezig was dacht ik "Wauw". Nu ik het hele plaatje zie langs de kust denk ik "Mwah"
Krijgen we nog te lezen wat er zo tegenvalt? Ik vind het er in elk geval wel mooi uitzien...
-
Ik denk niet dat we nog antwoord krijgen :-\ :'(
-
ik denk dat er op het verkeerde plaatje gereageerd is , Op het stuk van Sobat komen geen bunkers voor toch?
Wel op het andere plaatje ( kust met strand en papiermache bunkers) dat heeft niet zoveel met modelbouw te maken.
-
Wel op het andere plaatje ( kust met strand en papiermache bunkers) dat heeft niet zoveel met modelbouw te maken.
Als dat geen modelbouw is, wat is het dan wel??
-
Eerlijk antwoord? t lijkt mij meer een knutselproject van de basischool na de verplichte les over de landingen in Frankrijk. Maar smaak is persoonlijke he!
-
Ik weet het! Rot smaak is ook een smaak :)
-
Ik vind de uitvoering van de verschillende onderdelen heel fraai. Het is alleen teveel op elkaar gepropt om de illusie van een invasiestrand vast te houden. Het heeft meer weg van een schematisch model zoals je wel in informatiecentra ziet, waarbij het om de onderdelen gaat en niet zozeer om juiste onderlinge verhoudingen. Maar dan is het nog steeds modelbouw.
-
Aan een leeg strand met hier en daar wat kapotte rommel heb je ook niet veel :)
We gaan weer verder met ,t-Harde
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2844_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2844_3.jpg)
De Leo op een goede manier door middel van spankettingen aan romp en toren vastgezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2845_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2845_3.jpg)
De vijand mocht eens komen kijken..................................
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2848_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2848_3.jpg)
Maar ja we leven hier nog in de Flower Power tijd
-
Aan een leeg strand met hier en daar wat kapotte rommel heb je ook niet veel :)
Tja, het grote voorbeeld is soms niet meer.
Weet je trouwens zeker dat die tanks zo werden vastgezet?
-
Ja
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/97_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/97_3_1.jpg)
een van de pagina's uit het dikke boek
-
Ik denk dat ik weet wat er bedoelt met weet je zeker dat dat zo werd vastgezet.
Het viel mij namelijk ook al op die ketting over de loop van je tank.
Ik denk dat als men dat in het echt doet en naderhand ermee gaat schieten,men een gat in de grond schiet net voor de tank ;D
Op die manier van vastmaken lijkt t me dat de loop krom getrokken wordt door de strakgetrokken banden,en metaal heeft de neiging om die vorm te behouden(dus een kromme loop ipv een rechte loop)
Afijn tot zover de info/vraag ;)
Ziet er goed verders (y)
-
Volgens hen die het meegemaakt hebben werd de loop naar de rechter achterhoek gedraaid, kwam te rusten op de romp. Als extra zekering tegen het ongewenst verplaatsen van de loop werd er een ketting, met een slag om de loop, van hoek naar hoek getrokken. Deze ketting was niet aangespannen. Hij moest er alleen voorzorgen dat om en door welke oorzaak dan ook de toren met loop niet buiten het profiel van vrije ruimte, wat toch al heel beperkt was, kan komen. In model is een slappe ketting van stijf materiaal moeilijk uit te beelden.
SK
-
Volgens hen die het meegemaakt hebben ...
Ik heb meegemaakt dat er achterop de Leo 1 een beugel zat, waarmee de loop vastgezet kon worden ;)
Voorbeeld beugel op achterkant (http://www.battletanks.com/images/Leopard_1_Restor-3.jpg)
Voorbeeld vastgezette loop (http://www.flickr.com/photos/gewoonsanderrr/8086216349/)
-
Op deze foto is goed te zien hoe de loop voor transport met die beugel is vastgezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/40__Ongelukje_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/40__Ongelukje_4.jpg)
(Foto is afkomstig van www.sleutelspoor.nl ;D)
Grtz,
Ton
-
Eenschhhhhh!!!
Als voormalig 103 VERK BAT aangehorige kan ik je verzekeren dat de lopen met achter op de tanks aanwezige
borg beugels geborgd werden,dit niet alleen op de trein maar tijdens elke lange verplaatsing.
Dit om de zeer dure en gevoelige stabilisatie inrichting van het kanon te beschermen.
André
-
Jullie hebben allemaal gelijk. De loop ruste in de beugel op het achterschip, deze is ook op het model meegegoten en wat lastig op te zetten, maar de spoorwegen eisten nog een extra zekering tegen het ongewenst weg kunnen draaien van de toren. Zie de kettingen om de loop!! :D.
Als alles en iedereen zicht aan de afspraken hield dan waren deze borden ook niet nodig geweest!! ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1911_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1911_1.jpg)
-
Volgens hen die het meegemaakt hebben werd de loop naar de rechter achterhoek gedraaid, kwam te rusten op de romp.
Jullie hebben allemaal gelijk. De loop ruste in de beugel op het achterschip, deze is ook op het model meegegoten en wat lastig op te zetten,
Sobat,
Het lijk mij dat deze beweringen elkaar tegenspreken, aangezien die beugel midden achter zit.
Ik neem aan dat het verhaal van die ketting ook in dat dikke boek van jou staat? Ik heb het op foto's in ieder geval nooit gezien.
En bij andere gevechtsvoertuigen maken de spoorwegen zich blijkbaar geen zorgen over uitzwaaiende lopen??? Ze hebben er tenminste geen kettingen omheen zitten.....
http://www.youtube.com/watch?v=aUluJFtwsOo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=UD5FGBgaFCs&feature=related
Grtz,
Ton
-
Ik moet een bekentenis doen. Het naar rechts draaien van de toren had betrekking op de Centurion tank en niet op de Leo. Sorry maar ik haal twee dingen door elkaar.
-
Sobat,
Geeft niks, doe ik ook weleens. (y)
Overigens rustte bij de Centurion tank de loop ook in een beugel en niet op de romp.
Grtz,
Ton
-
Als oud tankbatter vind ik dat ik moet laten zien hoe de tanks (Leopard 1 althans) op de trein werden gezet met betrekking tot de toren.Het is vrij moeilijk om een foto van de achterkant van een Leopard 1 te vinden , maar toch ik vond er zelfs 2.
Aan de achterzijde in het midden is de beugel te zien waar de loop in rustte tijdens transport over de weg etc.etc.
Rechts van deze beugels, boven de radiokast is nog een mogelijkheid om deze beugel te bevestigen speciaal voor vervoer per spoor, de loop stak daardoor minder ver uit en zodoende kon de bestuurder van de tank nog uit zijn moeilijk bereikbare plaats uitstappen, door de constructie van de toren aan de binnenzijde was het niet mogelijk om via de toren uit te stappen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/leopard_1a2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/leopard_1a2.jpg)
-
Nu ik er toch een heb, kan jij mij vertellen wat er in die ronde koker zit en/of waar deze voor diend. Een tweede vraag, wat is de betekenis van dat kruis in de midden?
-
Het ronde ding onder de beugel is een headset/microfoon aansluiting , uiteraard achter de waterdichte klep, te gebruiken door infanterie om te communiceren met de bemanning van de tank en uiteraard ook voor instructie.
Het witte kruis achterop is is verlicht met een heel zwak lampje en werd gebruik tijdens verduisterd colonne rijden en om maar gelijk door te gaan , en als ik het me goed herinner , (het was 1981/1982) , de koffer aan de linkerachterzijde bevatte gereedschap om de tracks (rupsband) te repareren.
-
Het ketting-om-de-loop-probleem is inmiddels opgelost, maar deze foto wil ik toch laten zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/200_043.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/200_043.jpg)
Bron: Militaire voertuigen in de collectie van het Legermuseum, blz 183.
Gemechaniseerde artillerie M107 van de 107e afdeling veldartillerie gaan op transport.
-
Kijk dat zijn nu mooie plaatjes. Volgens mij is dit een 175 mm M107
gewicht 28 ton. Effectieve dracht ruim 33 km. Op de trein is het tuig 11.3 mtr lang, 3.15 mtr breed en 3.5 mtr hoog Bemanning 5.
-
Maar wij, van de atjerie, noemen dat natuurlijk geen tanks maar houwitsers. 8)
Marc
(Kannonier-1 b.d.)
-
en wij noemen het een vuurmond. Wij hebben hier te maken met een (1) geheel. Dus Kanon met wieg en onder en boven affuit. Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, is dit ook een kanon in een andere betekenis. Een houwitser geeft krombaanvuur en deze heeft een gestekte baan.
-
Effectieve dracht ruim 33 km.
En dan heb je het per definitie over krombaan vuur en artillerie. ;)
Hoewel je er ook gewoon mee op zicht kan schieten, maar dat is niet waarvoor het ding gebouwd is, zo zonder bepantsering.
Ale je het maar geen tank noemt... Dat is mijn punt.
EDIT:
Maar wij, van de atjerie, noemen dat natuurlijk geen tanks maar houwitsers.
Of een stuk. (Ja,.. echt waar)
-
Uiteraard kan je over een afstand van 38 km niet echt recht schieten, aantrekkingskracht van de aarde en de wet van Carolus doen ook nog eens een duit in het zakje. Maar we gaan door.
Stuk of stuk geschut; hiermee wordt de vuurmond bedoeld met alles er op en er aan zoals uitrusting, caisson (munitiewagen) trekker enz,
-
Tsja, en dan vooral de fijne gevolgen die de inzet van dit spul teweeg brengt...
-
bij het 108e hadden we 8" (203mm) lopen. daarmee redde je die 33 km inderdaad. tenminste in münster. zoveel plek hadden we niet op 't harde.
mooie inslag trouwens ook. daarmee sloeg je tenminste een echte krater of een goeie vuurbal bij een treffer.
-
Jeugdherinnering.................wij noemden het inderdaad een houwitser.
Ik heb zelf bij het 107e gezeten (66-1) Abat.
-
Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, is dit ook een kanon in een andere betekenis. Een houwitser geeft krombaanvuur en deze heeft een gestekte baan.
Uiteraard kan je over een afstand van 38 km niet echt recht schieten, aantrekkingskracht van de aarde en de wet van Carolus doen ook nog eens een duit in het zakje. Maar we gaan door.
Sorry Sobat, maar het is echt een houwitser. Hij is absoluut niet geschikt voor vlakbaanvuur.
En de dracht is afhankelijk van de soort munitie die erin gaat. 34 km was met standaard munitie; met 'upgraded' munitie zijn ze ingezet op afstanden van meer dan 50km.
Grtz,
Ton
-
Heerlijk mannen, ga door aub. (y)
-
Vooruit dan maar:
Bij vlakbaanvuur wordt er op zicht geschoten met andere woorden je ziet de vijand of het doel waarop je schiet. Bij de artjerie schieten schoten we op coördinaten over grote afstand. Geen flauw idee wat je raakt dus.. Bij oefeningen werd met houwitsers ook wel eens op zicht geschoten, voor het geval de russen zo dichtbij gekomen waren dat je moest schieten op alles wat bewoog.
@NS8714: ben zelfs wel eens in Denemarken geweest met die dingen... 8)
-
@ Ernest. Wanneer zat jij er? Misschien kan de datum en de locatie van de foto achterhaald worden. Dat staat niet in het bijschrift. Van deze opschriften was het geschut tussen 1977 en 1981 voorzien.
@ Marc. Jullie hadden toch wel een vuurgeleider/waarnemer?!
-
@MHS84: Nee, ik zat bij de 101 Ambt (Artillerie Meetbatterij). Wij mochten de afdelingen controleren of ze wel nauwkeurig hun positie inmaten en schoten. :D
-
@MHS84: Nee, ik zat bij de 101 Ambt (Artillerie Meetbatterij). Wij mochten de afdelingen controleren of ze wel nauwkeurig hun positie inmaten en schoten. :D
Na het uitzetten in de stellingen in Münster mochten wij dat ook een paar daagjes doen. Vreselijk relaxed onderuit zitten totdat je tussen de diverse schoten een echte zware dreun hoorde.
"die zijn van ons", zei de opper dan, onderuitliggend op zijn stoel, van onder een baret die over zijn ogen hing.....
Dan was het zaak om even snel te meten, daarna kon je weer even genieten van het zonnetje
-
@ Ernest. Wanneer zat jij er? Misschien kan de datum en de locatie van de foto achterhaald worden. Dat staat niet in het bijschrift. Van deze opschriften was het geschut tussen 1977 en 1981 voorzien.
@ Marc. Jullie hadden toch wel een vuurgeleider/waarnemer?!
Ik ben in de zomer van 66 in 't Harde gekomen als VRC (A11) chauffeur op een YA 126. Afgezwaaid in Juli '67.
Ernest
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3132_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3132_2.jpg)
Herstelwerk in volle gang
-
Nu er hier toch flink "opbouwende" kritiek word geleverd vind ik dat ik vanuit mijn (vorige) professie bezien niet kan achterblijven ;)
Ik vind namelijk dat die blauwe M113 niet in een dergelijk diorama thuis hoort en wel hierom:
Er waren in die tijd 2 soorten marechaussee de Parate ("groene" of "kalkemmer") en de territoriale ("blauwe") De parate waren dan ook ingedeeld bij de 1LK en dus een paraat legeronderdeel en die hadden niet de beschikking over een M113 en zeker geen blauwe want al hun voertuigen waren groen.
De blauwe M113 behoorden toe aan de de zgn Pantserwagenpelotons (Pawpel's) van de territoriale marechaussee en gebruikt voort inzet bij bijstand aan politie e.d.
Daarnaast kan ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat die blauwe M113's nooit per trein zijn vervoerd, derhalve is het door Roco in model uitgebrachte Kbs met M113 en VW trapo ook niet juist, waarbij ook nog eens de kleur van de M113 veel te licht is. (maar ik heb hem zelf ook wel hoor) op zich wel vreemd want roco military models heeft wel de juiste kleur blauw
-
De M113 zal dan ook met spoed van het toneel verdwijnen. Wat was dan wel hun geeigende voertuig bij dit soort operaties?
-
DAF YA66 (cabrio), NEKAF Jeep, DAF YA314 en YA328.
Moet trouwens nog wel even wat rectificeren :-[ ook de "blauwe" reed in de 70er en begin 80er jaren in groene VW trapo's T2 maar de M113 is bij de KMar nooit in groen gebruikt.
Wel hadden we groene DAF YP408 voor het zgn "G-eskadron" Klik (http://www.dafyp408.nl/g_eskadron.htm)
-
..."Wat was dan wel hun geeigende voertuig bij dit soort operaties?"... ligt er helemaal aan welk tijdperk je neemt :)
de Kmar (in het groen ) reed bij ons (1980 - 1985 ) in DAF YA 66, de Landrover109 en Mercedes 301D busjes. Klick (http://www.klmodellen.nl/)
Gr.
Marinus
oh... Biertje1150 was sneller :)
-
Uiteraard probeer ik zou authentiek over te komen maar helaas is dat alles in model nog niet verkrijgbaar. Ik heb met een smoes mijn toevlucht moeten nemen tot enkele duits georiënteerde wielvoertuigen.
Dank voor de uitleg, ik kom misschien nog bij je terug.
-
Wellicht ken je hem al maar misschien heb je wat aan deze site (http://www.klmodellen.nl/) :)
-
Staat al heel lang bij mijn favorieten. Allemaal handwerk, mooi he.
En mijn diorama speelt zich af midden in de koude oorlog waarin Rups per rail en wiel over de weg gaat.
-
Voor specifiek parate marechaussee misschien heb je dan nog wat aan deze site (http://www.marechausseenostalgie.nl/?show=page&id=1)
-
Dank heren, ik hoef mij hier in de Spaanse zon voorlopig niet te vervelen ;D
-
Dank heren, ik hoef mij hier in de Spaanse zon voorlopig niet te vervelen ;D
Lucky you ;D tis hier -10 :'(
-
Ik moet ook nog ergens een document hebben met de beschrijving en tekeningen over de belading van leopards, als je belangstelling hebt moet ik even gaan zoeken ??
-
Graag
-
Heb inmiddels al wel een kranten artikel gevonden maar dat kon wel eens van jou zelf afkomstig zijn ??
-
Nou ik heb ze gevonden :D
Maar ik denk niet dat je er wat aan hebt :-X
Want volgens mij heb ik ze gepikt :-[ van een site die jij als website aanmerkt ;D
-
LOL ;D
-
De opening is verplaatst van de 27ste naar zaterdag de 30ste maart.
SK
-
Sporen naar het front heeft er voor gezorgt dat ik de zon vroegtijdig moest verlaten. De 25stemoeten de diorama's ingeleverd worden in Utrecht! Er is nog wel wat te doen, dus aan de slag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_001_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_001_3.jpg)
Zo zag het er de laatste keer nog uit. De soldaten valen om en/of staan nog op voetplaatjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_002_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_002_3.jpg)
Het zandtreintje van de plaatselijke aannemer
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3527_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3527_3.jpg)
Ook deze oorlogsbuit moest bijgewerkt worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3526_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3526_3.jpg)
In sterren schieten waren de Yanks ook vrij snel :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3528_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3528_3.jpg)
Op de achtergrond de nog niet herstelde communicatielijnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3529_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3529_3_1.jpg)
Ook op het strand is het een en ander veranderd. Het is niet zo druk meer. en van de zorgvuldig aangebrachte bemanning van de half-track is ook niet veel te zien :-\ De bren carrieer zou mooi vervangen kunnen worden voor die van Artitec, maar ja......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3530_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3530_3.jpg)
Overzichtje van de inbreng vanaf de landzijde.
Zo nu nog wat met het Harde gaan doen
-
mooi (y) ;D
-
Gevonden op You Tube.
http://youtu.be/p3b4wi1BBUE
VSM 52 3879 speciaal voor sporen naar het frond in het spoorwegmuseum.
Andre
-
Volgens mijn bescheiden mening kan het zo naar het Spoorwegmuseum! of... zijn er nog op en/of aanmerkingen over het materieel/personeel? Ik hoor het graag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3532_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3532_3_1.jpg)
De RK-Jeep is vervangen door een GMC en er zijn overloopplaten tussen de wagens gelegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3533_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3533_3.jpg)
In de 6 x 6 kan je nu droog zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3534_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3534_3.jpg)
Voor de hulpverleningswagen moest ik mij toevlucht nemen tot een omgebouwde MAN van Duitse afkomst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3535_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3535_3.jpg)
De Kmar op de motorfiets zijn van het parate onderdeel met groene en witte helm. De blauwe M113 is verdwenen.
-
(y)
Als "finishing touch" zou je de bumpers van de Kmar voertuigen nog wit kunnen maken ;D
-
Gaan we nog doen :) De hele bumper zowel voor als achter van de Jeep en de Munga??
-
misschien heb je hier (http://www.marechausseenostalgie.nl/?show=page&id=10&cat=3) wat aan ;)
-
Verhelderende plaatjes :)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3545_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3545_3.jpg)
Het gaat kalkpot wat te lang duren die reparatie aan de Leo......................
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3546_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3546_3_1.jpg)
Zijn collega in de Munga doet het wat kalmer aan. Zijn wagen moet nog van enkele taktische kentekenen voor zien worden. Het wit is goed!!! maar de rest is te duits.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3542_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3542_3.jpg)
Het USEC is al druk met de reperatie van de kapot geschoten communicatie lijnen en palen. Volgens de opschriften is de lok nu van het USTC.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3544_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3544_3.jpg)
Deze stoombroeder/zuster is ook van eigenaar verwisseld. ;D
-
Zijn collega in de Munga doet het wat kalmer aan. Zijn wagen moet nog van enkele taktische kentekenen voor zien worden. Het wit is goed!!! maar de rest is te duits.
(y) (y)
Als je dan toch met "zulke details" bezig bent; ;D
Breng dan op blauwe ondergrond de Witte tekst "Kon. Marechaussee" (let op dubbel "s" & dubbel "e") aan onder de voorruit en o ja schilder dan ook even een Nassau's blauwe band met "gekroonde M" op de witte helmpjes & en een blauwe band met witte hoofdletters "MP" om hun linker bovenarm :D
En dan zal ik (t.a.v. de KMar) niet meer zeuren ;D
-
Linkje over de aankomende tentoonstelling. Filmpje vooral over de aankomst van de 52 3879 van de VSM. Een aantal van de andere bruiklenen wordt echter ook kort benoemd.
Etienne
http://www.youtube.com/watch?v=5FWk15xRZFA (http://www.youtube.com/watch?v=5FWk15xRZFA)
-
De KMAR even aangepakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3553_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3553_3_1.jpg)
en de 6 x 6 heeft gezelschap
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3551_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3551_3.jpg)
-
Een grote hijskraan van de firma Saan zorgde ervoor dat in Het Spoorwegmuseum een complete pantsertrein op het spoor werd geplaatst. Pantsertrein ‘Stefanik’ voldoet niet aan de strenge Nederlandse veiligheidseisen op het spoor en kwam daarom op vier vrachtwagens vanuit Slowakije naar Utrecht. Een hijskraan was nodig om de trein van de vrachtwagens te takelen. De pantsertrein maakt deel uit van de grote internationale tentoonstelling ‘Sporen naar het front’ in Het Spoorwegmuseum over de rol van de trein in oorlogstijd. De opening is op 30 maart a.s.
Pantsertrein Stefanik
Pantsertrein Stefanik werd in de werkplaats van de Slowaakse spoorwegen in Zvolen in een recordtijd van 14 dagen gebouwd voor het Slovaakse verzet in augustus 1944 tegen de Duitse bezetters. Zijn naam dankt hij aan Luitenant Kolonel Stefan Cani die betrokken was bij de constructie ervan. Toen de opstand door de Duitsers was neergeslagen, kwam de trein in handen van het Duitse leger terecht. De trein bestond uit vier wagens waarvan er twee bewaard zijn bleven. De mitrailleurwagen met schietgaten voor 6 mitrailleurs en de tankwagen met een kleine ingebouwde tank van 10,5 ton zijn nog origineel. De geschutswagen, uitgerust met een verankerd veldgeschut met een kaliber van 7,6 cm, werd nagemaakt in 1974 voor de film ‘The day that never dies’. De platte wagen die normaal voorop reed, is ook een replica uit 2009. Deze wagen moest de klap van eventuele ontploffende mijnen op het spoor opvangen en vervoerde rails om gesaboteerde stukken spoor te herstellen. De trein werd oorspronkelijk getrokken door een gepantserde stoomlocomotief. De trein is een bruikleen van het Nationaal Museum van de Slowaakse Opstand in Slowakije.
Komende transporten
Het Spoorwegmuseum verwacht o.a. nog een hospitaaltrein uit Duitsland, een ‘Schienenwolf’ uit Servië, een oorlogslocomotief NS162 uit Nederland en een indrukwekkend 185 ton zwaar L1 Houwitser spoorweggeschut uit Engeland. Aankomst van deze laatste is op 27 maart.
Gegevens pantsertrein
Naam: Pantsertrein STEFANIK
Lengte: 41 meter
Gewicht: 69.700 kilo
Bouwjaar: 1944
Land van herkomst: Slowakije
Soort trein: Pantsertrein
Inzet: Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Collectie van: Nationaal Museum van de Slowaakse Opstand, Slowakije
Bron: NSM
Foto's volgen (hoop ik)
-
Mooi stukje noeste arbeid, Hans! Ik denk dat dat wel aardig bekijks zal trekken!
Op die een na laatste foto kijk je zo'n Leo zowat recht in z'n giechel, misschien met een klein boortje de schietbuis ("loop" is een term voor leken) een klein eindje inboren? Dan kijk je met recht de dood in de ogen ;D
Ben wel benieuwd naar foto's van die Stefanik! :D
Groet,
Jan
-
Google maar eens op "Vlak Stefanik", dan zie je al een aantal foto's.
-
Hier een reportage over het bouwen/repareren van de trein en de voorbereidingen om de trein naar utrecht te brengen,geheel in plaatstelijke taal(en voor mij dus bijna niet te verstaan) ;D
http://tv.sme.sk/v/26158/pancierovy-vlak-stefanik-ide-na-pol-roka-do-utrechtu.html (http://tv.sme.sk/v/26158/pancierovy-vlak-stefanik-ide-na-pol-roka-do-utrechtu.html)
-
Ik heb het gezien. Dank
-
Zo, die KMar bakkies zien er top uit. (y) Ik kom zeker kijken.
-
U is welkom :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/06_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/06_18.jpg)
Dit is mijn inspiratie geweest voor D-Day +3
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3568_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3568_4.jpg)
De vertaling in h0 op 100 x 60 cm.
-
Nou nog wat rook en inslaande bommen dr bij,afgewisselt door een kogelregen en je hebt de sfeer helemaal te pakken ;D
*zonder dollen,ik vind t knap in mekaar gezet (y) *
-
Twee plaatjes van de pantsertrein in het Spoorwegmuseum.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC7149.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC7149.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC7159.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC7159.jpg)
pantsertrein ‘Stephanik’. Foto’s Aneo Koning.
-
NS 162 is inmiddels ook onderweg naar NSM (vanochtend vertrokken vanaf SHM)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_002_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_002_3_1.jpg) ;D
-
Nou alleen dat plexiglas plaatje nog even weg . ;D
-
Er komt ander plexiglas voor terug ;D
Ik was vandaag in het museum en daar het volgende gezien;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_IMG_3658_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_IMG_3658_3.jpg)
Heeft nog dienst gedaan op en aan de Grebbeberg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_IMG_3624_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_IMG_3624_3.jpg)
De eerste type tank waarmee ons leger na de oorlog van '40-'45 mee begon
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_IMG_3615_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_IMG_3615_3.jpg)
De wel bekende Centurion op een CT-DEMEL wagen. wie weet wat hier fout is???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_IMG_3625_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_IMG_3625_3.jpg)
De Leopard "Prins Willem Alexander" vanachter ingezien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_IMG_3617_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_IMG_3617_3.jpg)
Gepanserde 1e WW smalspoorlocomotief van Engelse makelij
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_IMG_3616_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_IMG_3616_3.jpg)
Overzicht. De zwarte auto op de voorgrond is van een van de deelnemers en behoord niet tot de collectioe. De modeldiorama's zijn ondergebracht in de nissehutten die overal in de hal zijn opgebouwd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_IMG_3630_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_IMG_3630_3.jpg)
Onderdelen van de "Dora"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8_IMG_3601_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8_IMG_3601_3.jpg)
"Dora"in onderdelen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9_IMG_3659_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9_IMG_3659_3.jpg)
Dit geeft een idee hoe groot Dora wel niet was.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_IMG_3643_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_IMG_3643_3.jpg)
In deze ruimtes komen de diorama's te staan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_IMG_3593_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_IMG_3593_3.jpg)
Zo gaat elke illusie verloren!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_IMG_3653_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_IMG_3653_3.jpg)
Komt mij bekend voor.....................
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_IMG_3598_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_IMG_3598_3.jpg)
Het licht in de hal was allerbelabberst en de plaatjes moesten uit de hand en met flits gemaakt worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_IMG_3655_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_IMG_3655_3.jpg)
Zo zie je het niet vaak!! :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/15_IMG_3662_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/15_IMG_3662_3.jpg)
Zo ook niet......................... ;D
-
Morgen eens even kijken...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Houwitcher L1 komt vanavond met het ms Severine in de Europoort aan. Transport zal vannacht in het donker plaats vinden en morgenvroeg (0700 uur) gelost worden in het museum.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Severine_12092012_C_R_de_Visser_1_medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Severine_12092012_C_R_de_Visser_1_medium.jpg)
ms. Severine van de Stena line Foto CR de Visser
-
... wie weet wat hier fout is??? ...
Toren staat op "12 uur" ???
gr.
Marinus
-
De loop is niet vast gezet?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3668_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3668_3.jpg)
Geholpen door de Smit Ebro is de Severine precies op tijd in de mond van de Beneluxhaven(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3677_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3677_3_1.jpg)
Vol verwachting klopt ons hart, ook bij de mannen van de Stenalijn walploeg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3682_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3682_3.jpg)
Als de klep op de ramp ligt, stroomd de pers naar binnen!!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3679_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3679_3.jpg)
Het gaat niet zozeer om deze trekkers, maar meer om wat er achter hang.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3681_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3681_3_1.jpg)
Beetje moeilijk te zien vanaf dit standpunt.........................
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3687_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3687_3.jpg)
eerst kwam dit brok techniek naar buiten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3689_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3689_3.jpg)
Na dat dit de ramp verlaten had...............................
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3701_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3701_3.jpg)
kwam dit brok staal naar buiten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3714_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3714_3.jpg)
Vanavond om half elf te zien bij SBS-6, hart van Nederland
-
Leuk dat je hem verwelkomd hebt hier, Sobat. Wilde eens kijken wat het precies was, maar Goochel kon niets vinden, maar wel met iets andere schrijfwijze.
Hier was ie nog aan de andere kant v/d plas met wat info: http://www.capitalbay.com/latest-news/322767-rare-200-tonne-railway-gun-to-make-historic-journey-to-utrecht-to-mark-300th-anniversary-of-treaty-that-ended-spanish-war.html
Gr, Marc
-
Je stond bij SBS mooi in beeld, kerel ;)
-
Oh, SBS daar kijkt toch geen hond naar! ;D ;D ;D ;D
-
Wie had er ook alweer over dat een loop=schietbuis tijdens transport niet met kettingen gezekerd werden ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3708.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3708.jpg)
8) ;D
-
@ Sobat: Kun je mij misschien vertellen hoe het zit met de camouflage kleuren die toegepast werden op Nederlands materieel tijdens WO II. Ik ken wat voorbeelden uit het HUA van b.v. een NS 5500 te Den Haag van vlak na de bevrijding. Is de kleurstelling net als die van de Pantsertrein zoals die te zien zal zijn?
Groet,
Robert Jan
-
Nee, dat waren niet het zelfde soort kleuren. Deze manier van 'camoufleren' (ook bekend van foto's van andere locs) bestond bij mijn weten vooral uit strepen witte verf over bestaande kleuren de loc heen. Het zal absoluut de moeite niet geweest zijn NS locs te voorzien van camouflagekleuren.
Eelco
-
@Eelco: Dan spreken we dus (misschien) van een vorm van Dazzle Painting. Dat was een Engelse vinding uit WO I en werd destijds op schepen toegepast. 'Ik zie een ijsberg, maar het is een schip principe'. Functie is dan desoriëntatie in plaats van camouflage. Snelheid in combinatie met streep patronen heeft een vreemd effect op de perceptie van het gezichtsvermogen , het specifieke waarnemen door herkenning en dus interpretatie gekoppeld aan reactie.
Rare kronkel misschien in dit draadje, maar het hield me al een tijdje bezig. Waarom een rijdend object camoufleren als de omgeving continue veranderd?
Groet,
Robert Jan
-
Opening tentoonstelling ‘Sporen naar het front’ in Spoorwegmuseum
Zaterdag 30 maart opent Het Spoorwegmuseum de tentoonstelling ‘Sporen naar het front’. De tentoonstelling gaat in op de rol van de trein in oorlogstijd en bevat een aantal bijzondere internationale bruiklenen zoals een 195 ton zwaar spoorgeschut en een pantsertrein. Tijdens de openingsdag zijn er tal van activiteiten in het museum. Het Fanfarekorps der Genie speelt en op het buitenterrein is het militair materieel van ‘Keep them rolling’ present. Op het plein voor het Maliebaanstation wordt een Veld6 kanon gedemonstreerd. Om 14.00 uur is een feestelijk openingsmoment. Het Spoorwegmuseum is geopend van 10.00 tot 17.00 uur, de normale entreeprijzen gelden.
Sporen naar het front
‘Sporen naar het front’ wordt georganiseerd in het kader van 300 jaar Vrede van Utrecht. De tentoonstelling laat zien welke invloed de spoorwegen hadden op de manier van oorlogsvoeren en hoe de verschillende treinen werden ingezet bij gewapende conflicten. Over de rol die de spoorwegen speelden bij de ontwikkeling van steden, economie en mobiliteit is veel geschreven. Dat de spoorwegen ook een revolutie in de oorlogsvoering veroorzaakten, is veel minder bekend. Veldslagen tussen vijandelijke legers konden door de aanvoer van manschappen, wapens en voedsel veel langer duren, zich op meerdere fronten tegelijk afspelen en een grootschaliger karakter krijgen.
Bruiklenen
Aan de hand van een aantal thema’s vertelt ‘Sporen naar het front’ het verhaal over de rol die de trein in oorlogstijd heeft gespeeld, van de Amerikaanse burgeroorlog, de Eerste en Tweede Wereldoorlog tot de Koude Oorlog. De tentoonstelling bestaat uit een groot aantal (internationale) bruiklenen, waaronder oorlogslocomotieven, legertreinen en ander oorlogsmaterieel. Uit Engeland komt het grootste kaliber spoorgeschut ter wereld, een L1 Houwitser. Slowakije levert een pantsertrein uit de Tweede Wereldoorlog, uit Belgrado komt een ‘Schienenwolf’, een voertuig dat gebruikt werd door terugtrekkende Duitse troepen om het spoor te vernietigen. Uit de Eerste Wereldoorlog is een ‘Tin Turtle’ te zien, een smalspoorlocomotief die door zijn bepantsering een gelijkenis toont met een schildpad. Het is een bruikleen van de Britse Mosely Railway Trust. De Veluwse Stoomtrein Maatschappij VSM bracht een Duitse oorlogslocomotief, de Stichting NS162 een Britse rangeerlocomotief uit de Tweede Wereldoorlog. De Osnabrücker Dampflockfreunden uit Duitsland leveren een hospitaaltrein. De rekwisietencommissie van het Ministerie van Defensie en de Historische Collectie Cavalerie stelden 5 tanks ter beschikking. Daarnaast zorgen modelbouwers voor verschillende diorama’s met oorlogsthema’s en toont Het Spoorwegmuseum haar oorlogsgerelateerde collectie. De tentoonstelling is ontworpen door Marcel Wouters.
Programma zaterdag 30 maart
Openingstijden 10.00 – 17.00 uur.
Entree: €16,00 (>4 jaar), museumkaart gratis.
Demonstratie Veld 6 kanon: 11.30, 12.30, 13.30, 14.30 en 15.30 uur.
Optreden Fanfarekorps der Genie: 11.30 en 14.00 uur.
Feestelijk openingsmoment: 14.00 uur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image001_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image001_12.jpg)
en de CT moet in de transportstand zijn toren nog 180 graden draaien. In deze stand mag hij niet vervoerd worden ;D
-
@ Eelco. Waarschijnlijk dachten ze er toentertijd anders over, want camouflage is veelvuldig toegepast geweest.
@ Allen. Hieronder drie voorbeelden.
(FOTO 1) (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/162273)
Den Haag SS, 13 mei 1945. Op het voorste spoor staan van rechts naar links een 5500 en een 7700, op het middelste spoor van rechts naar links een 7700 en een 3700 en op het achterste spoor de Belgische 8490 (depot Utrecht, een voormalige Pruisische G81).
(FOTO 2) (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/162179)
Den Haag SS, 31 mei 1945. De gepantserde Belgische loc 8629 (een Pruische G81). Links de drieassige tender van NS loc 3717 en rechts de sleeptender van DRB loc 57 1134 (een Pruische G10).
(FOTO 3) (https://shop.vgbahn.info/bahn-epoche/news/Der+letzte+Eisenbahnfotograf_195.html)
Hanau, herfst 1944. Deze camouflage is aangebracht volgens Munsterblatt IIIb en bestaat uit de kleuren donkergroen, isargroen, licht umberbruin, zandgeel en steengrijs. De strepen hebben verschillende lengtes en zijn circa 20 cm breed.
(1) J. Bonthuis - Het spoorbedrijf in oorlogstijd, blz 394.
(2) A. de Pater - Het spoorbedrijf in oorlogstijd, blz 383.
(3) W. Hollnagel - Eisenbahnraritäten, blz 97.
-
Ik was gisterenavond nog in het museum en ben even naar mijn inbreng wezen kijken. Ik wil niet zeggen dat de tranen in mijn ogensprongen, maar het scheelde maar heel weinig. Duidelijk is te zien dat de visie van de projectmakers, en die van een modelbouwer, duidelijk verschillen. Zij liggen niet wakker van omgevallen figuurtjes, verplaatst materieel en ook niet dat een modellocomotief van uiterlijk veranderd! Er staat nu een ander model als dat ik ingelevert hebt.
Jammer voor ons, maar het grote publiek zal er niets van zien cq merken/opvallen. Dus als u er nog heen gaat, .........................het is niet mijn schuld!!!! :-[
-
Sobat,
Dat probleem hebben we vaker gezien. Het ziet er dan al snel slordig uit. Was ook wel zo na een tijdje in het Modelbouwmuseum destijds - waar jullie topbaan stond. Werkt eigenlijk alleen als er binnen een museum een echte modelbouwer verantwoordelijk is voor dit soort dingen. Punt van aandacht dus als je aan zoiets meedoet.
Ik zie er overigens naar uit te gaan kijken naar het geheel!
Guillaume
(die óók goede ervaringen in musea heeft)
-
Goede morgen Collega.
Ik heb voor de rest ook niet te klagen hoor. Het probleem zit hem (denk ik) in de ingehuurde krachten die de tentoonstelling gestalte moeten geven. Zij hebben over het algemeen geen enkele affiniteit met onze hobby en/of met treinen. Voor hun is het gewoon werk, anders ga je niet zagen en schuren bij een pas geverfd object en boven modules!!
Met de mensen van het museum is niets mis. Zij staan direct voor je klaar en kunnen er in feite ook niets aan doen als derden een locomotiefje laten vallen en er niets over zeggen. Het museum heeft er netjes voor zorg gedragen dat grijpgrage vingertjes nergens aan kunnen komen. Het geheel is met "glas" goed afgeschermd. Voor de rest kan ik je de manifestatie van harte aanbevelen, alleen zal fotograferen een crime zijn (zie plaatje)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_006_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_006_11.jpg)
SK
-
@ Eelco. Waarschijnlijk dachten ze er toentertijd anders over, want camouflage is veelvuldig toegepast geweest.
Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoelde te zeggen dat het specifiek voor NS locs waarschijnlijk niet de moeite is geweest ze te voorzien van camouflage in bruin/groen, maar dat in die gevallen gewoon een witkwast is gehanteerd om een camouflagepatroon op de locs te kalken. Ik ben bekend met de diverse foto's die laten zien hoe NS locs van dit soort 'camouflage' werd voorzien.
Eelco
-
Ik kan het niet bevestigen Hans.... mijn baan stond vanmorgen precies zo als dat ik 'm er neer had gezet. Er was netjes een plank op gemaakt die vast getaped zat. Verder heb ik aangegeven dat ik niet wilde dat het diorama nog verplaatst of bewogen zou worden omdat ik bang was voor het materieel. En dat is ook niet gebeurd want zoals al gezegd; het stond er netjes bij:
(http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/sporen1.jpg)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/sporen2.jpg)
Dus zeker mijn complimenten aan het museum en aan projectleiders Jos Zijlstra en Evelien Pietserse die naar onze mening uitstekend werk geleverd hebben met deze tentoonstelling.
-
Dat staat er wel héél mooi bij Ronald!
Gr. Jaap
-
Vandaag nog op Nostalgienet
10:00 Spoor door het verleden: NS in beeld 1947-1955
Zes films door de NS uitgebracht in de periode 1947 – 1955: De Reis van het Zwarte goud (1947), De Treindienstleider (1948), Herstellingsoord der IJzeren Paarden (1947), Na zeven maanden (1948), Een dienstregeling wordt geboren (1947) en Hellingen, Scheluwten en Bogen (1955).
meer over onze programma's
11:00 Nederland Toen Spoor
11:29 Sporen naar het front tot 12:04
14:00 Spoor door het verleden: NS in beeld 1947-1955
15:00 Nederland Toen Spoor
Gr. Klaas
-
Sorry het gaat niet SK
Zit je nou al op de WC te posten ?? ;D
-
De dioramabouwers worden genoemd in het artikel over Sporen naar het Front in het AD van 28 maart!
(https://sites.google.com/site/udo29623/_/rsrc/1364747589560/home/AD3.jpg)
(https://sites.google.com/site/udo29623/_/rsrc/1364747565695/home/AD1.jpg)
Hans Udo
-
@Sobat Kras.
Grootste spoorweg geschut ter wereld??
Dat lijkt mij toch Dora/Gustav :P
André
-
Dora en Gustav bestaan niet meer, deze nog wel. En, je moet dit soort berichtgevingen altijd met een korreltje zout nemen.
Zo was de 6300 eens s'werelds zwaarste tender locomotief.
-
Dora in aanbouw en diorama (http://www.vonabt.co.uk/models/Dora/index.html)
Br 52 van dezelfde groep (http://www.vonabt.co.uk/dios/class52/index.html)
-
overdrijven is een mooi vak :P ik hoef er niet aan te denken om zo'n baantje in de achtertuin te leggen. Wat is de schaal, 1/6 of zo? Wel waanzinnig mooi gemaakt, maar zo'n absurd bouwwerk in deze schaal nabouwen... dat ding is groter dan de tank die hij in z'n schuurtje heeft geparkeerd..
-
Volgens mij moeten die mannen maar eens een biertje gaan drinken met de fiNescale bouwer (y)
-
"Trein maakte oorlog effectiever" was ook een prima kop voor dat krantenartikel geweest....
-
Vandaag geweest, en het is zeer indrukwekkend.
Hans, Ronald en de andere bouwers. Genieten van elke dio...
Voor mij was qua materieel de pantsertrein uit Slovenië die door de
partizanen in 4 weken gebouwd was met Skoda tank de topper.
Gaat allen vooral kijken, en neem je kinderen mee.
Dit is verplichte kost in de opvoeding..
(en vergeet de wagon buiten met de ooggetuige verhalen niet)
-
Dank u :)
-
Van hetzelfde ;)
-
ik ben er vandaag, veel te kort, even geweest.
Bijzonder om een Slowaakse pantsertrein en een Engels spoorkanon tegenover mekaar te zien staan. Daartussen miste iets groots, Duits... Romney loodsen (of stukken daarvan) bouwen als decor is passend. De Romney loods met het model van de Dora voldeed niet. Het filmpje dat hier werd afgespeeld was bovendien niet zichtbaar door invallend zonlicht. Maar ja, wie gaat op de tweede zonnige en warme dag nou naar een museum (en het was ook rustig rond 16.00)?
Goed dat het seinhuis van Hoogezand wordt opgeknapt, jammer van het slechte zicht erop.
Groet, Sicco Jan
-
Zo vandaag was dus het einde van Sporen naar het Front
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5627_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5627_3.jpg)
Wat als laatste kwam, ging ook weer als eerste weg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5629_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5629_3.jpg)
Daar waren zelfs twee wagens voor nodig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5610_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5610_3.jpg)
Om ruimte te maken moesten de pantsertrein,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5618_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5618_3.jpg)
de 70269 en de
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5619_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5619_3.jpg)
70033 naar buiten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5630_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5630_3.jpg)
Geen bezoekers maar harde werkers......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5621_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5621_3.jpg)
Hier stond dus t'Harde. Staat nu met D-Day nog lekker voor de deur om morgen uitgeladen te worden. 8)
-
Er kan terug gekeken worden op een zeer fraaie tentoonstelling! Educatief en daarnaast mooi opgezet.
Henk
-
Het was inderdaad een mooi opgezette tentoonstelling. De felle spotlights maakten het fotograferen wel wat lastig.
Ik hoop dat de zwarte 500 ook nog eens op een beter fotografeerbaar plekje komt ;)
-
Zat even te zappen en kijk nu naar een uitzending van 'Big hauls' op Discovery over het transport van het spoorwegkanon. Best leuk. Wel een hoop humbug natuurlijk. Dat ze net doen of het er om spande dat het wel op tijd ging lukken, maar dat hoort bij Discovery. ;D
Ongetwijfeld nog tig keer herhaald de komende tijd. Of is dit al een herhaalserie?
-
Dank voor de tip, inderdaad leuk.... En 'opgeleukt'