BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Hans Reints op 31 August 2012, 20:54:10
-
Gaan we hier verder
SK
-
Waarom nu weer opnieuw beginnen?
-
Aan de kade is nogal wat anders dan in de winkel.
-
Zie bericht 5
-
Zo, al iemand een foto van het productiemodel of het model zelf morgen mee naar de VSM? ;D ;)
Groeten,
Christoph
Wie heeft er geholpen bij het uitladen?
-
Waarom nu weer opnieuw beginnen?
Het draadje is bewust afgesplitst, omdat het onder Neurenberg 2012 en Elotrains 2012 stond. En zo'n mooi model verdient natuurlijk zijn eigen topic in materiaalbespreking.
Gr, Bert
-
Ja, maar de hamvraag is: morgen te zien in Houten?
-
Las net dat ze in de winkels liggen. (y)
Gelijk een vraag: welke set(s) TPIV kan ik combineren met:
Heris plan N 122.12 (50 84 20-30 018-0 / 50 84 20-30 024-8)
Stalen D (51 85 95-40 008 8)
Uit de site van de leverancier kan ik geen wijs worden.
Gr, Ben.
-
Kijk eens op Seinarm (http://www.seinarm.nl/Staal/planK.aspx) (y)
Gr.
Eric
-
Tis maar goed dat ze net niet in mijn tijdperk passen, scheelt weer een uitgave. ;)
Ben benieuwd naar de eerste foto's (y)
Eelco
-
weet iemand welk nummer de meest recente (gat van 83) uitvoering is?
-
Dit staat gewoon op de site http://www.elotrack.nl/Rijtuigen/
uitvoering 1983-1984, sets 10053 en 10054.
waarbij de set 10054 naast de computernummers ook nog de oude nummers heeft.
groeten Arjen
-
Las net dat ze in de winkels liggen. (y)
Gelijk een vraag: welke set(s) TPIV kan ik combineren met:
Heris plan N 122.12 (50 84 20-30 018-0 / 50 84 20-30 024-8)
Stalen D (51 85 95-40 008 8)
Uit de site van de leverancier kan ik geen wijs worden.
Gr, Ben.
Doen we het even voor:
Op de site van Martijn Haman kun je zien dat de nummers 50 84 20-30 018-0 / 50 84 20-30 024-8 van je plan N gelden voor het tijdvak 1971-1981.
Hier kun je ook vinden dat voor de stalen D het tijdvak 1969 tot 1981 geld.
Dan heb je dus de keuze voor de 10051 of de 10052, beide kunnen.
Dit laatste is dus meer een persoonlijke keuze gebaseerd op je tijdperk van je baan.
Wat is er nu moeilijk, het typen van deze tekst duurde langer dan het zoeken 8)
groeten Arjen
-
Doen we het even voor:
Zo mag ik het graag zien. ;D ;)
Gr, Ben.
-
Wat is er nu moeilijk, het typen van deze tekst duurde langer dan het zoeken 8)
Moest je het opzoeken dan? ;D
mvg,
Robin
-
8)
-
Zijn ze nu al uitverkocht?
-
Mijn set was nog niet bij m`n dealer aangekomen.
Heb begrepen dat er nog een rerun aankomt. (Bron site Elotrans).
Maar eerst wil ik de foto`s zien met de verschillen in sets èn bak nummers in de sets.
-
Ik ben benieuwd naar de foto's. Van wat ik nu gezien heb ziet die er erg gaaf uit!
Groet,
Chris
-
Foto's
Foto's
Foto's!!!
Ik wil foto's zien.
-
Als je de gedeklasseerde rijtuigen wilt hebben (dus zonder klasse-aanduidingen) welke set heb je dan nodig?
mvg,
Gert
-
???
:'(
http://www.elotrack.nl/Rijtuigen/
-
Sorry hoor, maar ben jij niet in staat om de informatie van een echte kenner als Gerard van de Weerd te lezen?
Zie: http://www.seinarm.nl/Staal/PlanK.aspx
En dan zelf even door de tekeningen heen wandelen d.m.v. de >>>>-knop.
Dan tref je als voorlaatste versie toch echt de gedeklasserde versie aan!
Gert
PS: Ik zie dat 'AB 7216' ondertussen gauw zijn bewering dat Plan K nooit zou zijn gedeklasseerd heeft weggehaald. Tja...
-
Plan K gedeklasseerd?
-
Ja, ze werden in 1984 slechts als tweede klassers ingezet en de klasse-aanduidingen werden verwijderd. Zie de site van Gerard van de Weerd. Ik mag er toch vanuit gaan dat Gerard wel weet waar hij het over heeft? Zijn site bestaat al jaren. Ik kan me niet voorstellen dat het daar al jaren foutief vermeld staat.
mvg,
Gert
-
Daar heb ik wel eens wat fouten op zien staan maar of hij daar ongelijk in heeft durf ik niet te zeggen. Het is mij in elk geval niet opgevallen dat de plan K's in 1984 gedeklasserd zijn tot uitsluitend B-rijtuigen. Helemaal onlogisch vind ik dat ook weer niet gezien het hoge A-gehalte in de Noordhollandse spitstreinen (aangevuld met A-rijtuigen plan E)...
Ik dacht overigens in eerste instantie dat jullie met deklasseren bedoelden van BC naar AB in 1956... De plan K's zijn van 1957 en 1958, vandaar...
-
Plan K is ook nooit gedeklasseerd. :)
De rijtuigen in het gat van 1983 waren nog steeds voorzien van de eerste klasse bies, en enkele kregen zelfs nieuwe eerste klasse stickers aan de buitenzijde.
aan de binnenzijde waren de coupe's nog gewoon voorzien van de klasse aanduiding.
(deze zitten er namelijk nu nog steeds in bij de diverse museumlijnen)
Het begeleidingsrijtuig was ook niet voorzien van enige klasse aanduiding, maar dit was meer om niet op te vallen met de twee koninklijke rijtuigen.
ik zal Gerard dit nog wel even melden, als ik hem weer eens spreek ;D
tja, de reden dat ik mijn hele reactie had weggehaald is omdat ik een beetje moe wordt van die mensen die niet in staat zijn om een productomschrijving van een leverancier te lezen.
Dan was je vraag vanzelf beantwoord.
maar ja....
-
en om dit nog even aan te vullen:
De computernummers van plan K zijn voor wat betreft de klasse niet aangepast, dus het zijn AB rijtuigen gebleven. Aangezien ze binnenlands werden, is wel 51 gewijzigd in 50.
bij plan N werd zelfs het afsluiten van de stoomverwarming aangepast aan het computernummer.
Groeten Arjen 8)
-
Hallo Arjen,
Ik ben prima in staat om te lezen wat een producent over zijn producten schrijft, maar doorgaans vind ik de informatie van kenners betrouwbaarder dan die van producenten. Kenners willen niets verkopen, maar slechts belangeloos kennis delen.
Maar goed, dan vraag ik gewoon concreet aan jou. Stel dat ik de door Gerard vd Weerd genoemde trein Amsterdam-Eindhoven 1984 wil samenstellen.
Zie: http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanKN.aspx
De 1600 en de Plan E spreken voor zich.
Voor de Plan N-rijtuigen heb ik Heris set 12213 (Plan N in de uitvoering van tijdperk iV vanaf 1982), moet ik dan volgens jou set 100.53 of 100.54 nemen?
Bij voorbaat dank voor je hulp!
mvg,
Gert
-
Hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7717.msg211622.html#msg211622) (5e foto) een plan K zonder klasse aanduidingen maar of dit nu ook betekent dat het A-deel uitsluitend als 2e klasse is gebruikt weet ik niet.
Hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7717.msg198817.html#msg198817) nog één (4e foto).
Ik heb er ook nog één (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7717.msg210052.html#msg210052) op de eerste foto is nog net een stukje plan K te zien, het A deel zonder klasseborden. Op de tweede foto weer met klasseborden...
-
Voor de uitvoering 1983-1984, kun je in principe beide sets 10053 en 10054 aanschaffen.
De set 10053 is de standaard uitvoering, terwijl de set 10054 naast de computernummers ook nog de oude nummers in het midden van de wagenbak heeft, en een rijtuig met eerste klasse sticker.
Dus wat vind je zellef leuk ?
Greetings.
-
Hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7717.msg211622.html#msg211622) Ik heb er ook nog één (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7717.msg210052.html#msg210052) op de eerste foto is nog net een stukje plan K te zien, het A deel zonder klasseborden. Op de tweede foto weer met klasseborden...
Hoi Mispoes e.a.,
Indien de rijtuigen gedeclasseerd zouden zijn, zou er geen bies voor de 1e klas op zitten. Deze bies hebben alle rijtuigen tot op het laatst gehouden, wat er dus op duit dat ze niet gedeclasseerd kunnen zijn.
Wat wel zo is, Op het eind waren alle rijtuigen anders t.o.v. elkaar. Opschriften qua volgorde anders, qua sticker op de ruiten van de deuren op verschillende posities, maar ook de klasse-aanduiding was lang niet overal gelijk, soms zelfs op een rijtuig afzonderlijk zaten er verschillen in per zijde. Zo ook de door jou reeds aangehaalde klasse-borden.
Kort gezegd, het was een bij elkaar geraapt zooitje ;D
mvg,
Robin
-
Volgens Op de Rails van juli 1983, in het artikel 'Materieelomloop NS zomerdienst 1983' onder Plan K(arel) en N(ico)' over de spitsdiensten in Noord-Holland citaat;
'Ze rijden vrijwel alleen spitstreinenen worden daarin steeds bijgestaan door enkele Plan E-rijtuigen (A's), waarbij in langere treinende plan K's gedeclasseerd (behoren te) zijn: een buitenkansje voor de oplettende forens!' einde citaat.
Deze rijtuigen zijn dus niet definitief gedeclasseerd maar alleen in langere spitstreinen!
De beschrijving op de site van Gerard vd Weerd is dus niet volledig juist. De plan K's waren per trein wel of niet gedeclasseerd.
-
@GerardvV,
Bedankt voor dit uitzoekwerk, dit is een goede onderbouwing.
Hier kan ik weer verder mee.
Even de op de rails opzoeken. ???
Groeten Arjen
-
Waar blijven de foto's in model nou?
Jeroen
-
Nee.. het ging alleen om dat schip en die container natuurlijk.. ::)
-
foto,s staan er sinds gister al op onder nieuwe aanwinsten van 2012.
maar bij deze dan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08_9_002_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/08_9_002_1.jpg)
Men heeft met de ontwikkeling van dit model erg goed naar de Roco plan D gekeken ;D
-
Aha! Dank Jeff voor de foto's.(y) Mijn eerste indruk is goed. Ben benieuwd naar de tijdperk IV variant(en) met NS logo.
De proefversie had te kleine vishaken op de bak.
Jeroen
-
Kan iemand mij misschien iets meer vertellen over de 10055 (begeleidingrijtuig koninklijk rijtuig).
Welk rijtuig begeleide hij bijvoorbeeld en is die ook in model verkrijgbaar of uit een ander rijtuig te verbouwen...?
-
corjan, begrijp ik je goed dat je wil weten hoe de koninklijke trein er uit zag, zoals deze begeleid werd door het plan K rijtuig?
De koninklijke trein bestond uit twee verbouwde vooroorlogse stalen sneltreinrijtuigen serie NS AB 7521 - 75555. Zie ook http://www.martijnhaman.nl/dtreinrijtuigen.htm Deze rijtuigen zijn vooralsnog alleen door Philotrain gefabriceerd. Maar omdat de koninklijke rijtuigen verbouwde exemplaren zijn (andere vouwbalgen, een rijtuig kreeg een andere raamindeling), zijn de Philotrain rijtuigen hier niet bruikbaar voor.
Eelco
-
Kijk eens bij Martijn Haman (http://www.martijnhaman.nl/) bij de K rijtuigen.
GR.
Eric
-
corjan, begrijp ik je goed dat je wil weten hoe de koninklijke trein er uit zag, zoals deze begeleid werd door het plan K rijtuig?
De koninklijke trein bestond uit twee verbouwde vooroorlogse stalen sneltreinrijtuigen serie NS AB 7521 - 75555. Zie ook http://www.martijnhaman.nl/dtreinrijtuigen.htm Deze rijtuigen zijn vooralsnog alleen door Philotrain gefabriceerd. Maar omdat de koninklijke rijtuigen verbouwde exemplaren zijn (andere vouwbalgen, een rijtuig kreeg een andere raamindeling), zijn de Philotrain rijtuigen hier niet bruikbaar voor.
Eelco
Eelco,
Dat bedoelde in inderdaad...
Weet ik voor nu even genoeg, zou wel een leuke opvolger zijn voor elotrains om die dan ook uit te brengen...
Aan een los begeleidingsrijtuig heb je niet zoveel, dan in dit geval wegzetten in het spooorwegmuseum...
Bedankt...
-
Ik heb plan D van roco uit de startset met de 1100 blauwe loc gekocht (lang geleden) kan ik ook de plan K er tussen mee laten rijden?
Mvg
Erik-Jan
-
Erik-Jan,
Ja, dat kan. In de eerste plaats natuurlijk omdat het jouw modelbaan is. Daarnaast hebben er ook in het grootbedrijf samenstellingen gereden waarin zowel Plan D als Plan K voorkwam. Wel met ook nog een WL van Wagon Lits en een Stalen D (jaren 60) of Plan E (jaren 70) erbij.
Kijk maar eens op de site van Seinarm, bij de treinsamenstellingen Plan D. Hier dus (http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanD.aspx) (even naar beneden scrollen).
Grtz,
Ton
-
Kan iemand mij misschien iets meer vertellen over de 10055 (begeleidingrijtuig koninklijk rijtuig).
Welk rijtuig begeleide hij bijvoorbeeld en is die ook in model verkrijgbaar of uit een ander rijtuig te verbouwen...?
Zoals hierboven al is gemeld, werd het begeleidingsrijtuig vooral gebruikt met de Koninkijke trein.
Maar het staat mij bij dat het rijtuig ook enkele keren is ingezet voor speciale ritten.
In de railmagazine hebben van deze ritten wel eens foto's van ingestaan.
Ik kan zo snel niet de foto's vinden, wel deze
http://farm9.static.flickr.com/8013/7285077778_42ee5f0276.jpg
Dus ook los is er genoeg mee te doen.
Groeten Arjen
-
foto,s staan er sinds gister al op onder nieuwe aanwinsten van 2012.
maar bij deze dan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08_9_002_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/08_9_002_1.jpg)
Men heeft met de ontwikkeling van dit model erg goed naar de Roco plan D gekeken ;D
Is de kleur passend bij Roco ?
-
Tja, nu wil ik zelf ook weten ::)
Heb er zojuist twee besteld, tijdperk III, dat wel (y)
Allie
-
Volgens mij staat er een verslag op Groterdam, zie hier ==>> PLAN K (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=827:plan-k&catid=59:diversen&Itemid=120).
Grt, Ronald.
-
Dat zijn de proto's.
-
Voor mij geen plan K. Groot nadeel is dat ze alleen per set te koop zijn en dan is de prijs mij te hoog. Misschien dat er iemand anders ditzelfde probleem heeft, dan zou ik er misschien nog over denken. Maar nu komt het gewoon 'nicht im frage'.
Jammer :-\
Groet,
Michel
(iemand nog een fleischmann K in de aanbieding? ;))
-
Ik heb plan D van roco uit de startset met de 1100 blauwe loc gekocht (lang geleden) kan ik ook de plan K er tussen mee laten rijden?
plaatje;
(http://farm5.staticflickr.com/4009/4279533162_c873a4f8ed_z.jpg) (http://farm5.staticflickr.com/4009/4279533162_18b5443516_o.jpg)klik
1110 met Plan D en K,
Den Haag,
september 1978.
-
Morgen, jippie!
De toestand? Blauw natuurlijk ;D.
Kloppend met de rest? Lekker belangrijk of zijn al jullie spijkerbroeken ook dezelfde kleur blauw :P.
Mvg
Kees-Jan
-
Zoals hierboven al is gemeld, werd het begeleidingsrijtuig vooral gebruikt met de Koninkijke trein.
Maar het staat mij bij dat het rijtuig ook enkele keren is ingezet voor speciale ritten.
In de railmagazine hebben van deze ritten wel eens foto's van ingestaan.
Ik kan zo snel niet de foto's vinden, wel deze
http://farm9.static.flickr.com/8013/7285077778_42ee5f0276.jpg
Dus ook los is er genoeg mee te doen.
Groeten Arjen
Deze rit heeft op 12 januari 1991 plaats gevonden. Dat was een 'geheime' excursie van de NVBS afdeling Amsterdam. Daarbij reed lok 2465 met het begeleidingsrijtuig van Amsterdam Centraal naar Den Haag HS. Vervolgens trok lok 1501 de trein naar Delft, Schiedam en de Hofpleinlijn weer terug naar Den Haag. Vervolgens reed de combinatie 2465 + 38-37 082 via de Hofpleinlijn naar Hoek van Holland.
Martijn
NB. de foto in Railmagazine stond in nummer nr 99, blz 37
-
Van de redactie van Op de Rails (een soort "medewerkersrit"). Daar zat wel een zwaartepunt Amsterdam in, dat wel.
-
Opvallend dat er nog zo weinig plaatjes te vinden zijn, terwijl de verkoop fantastisch gaat (of zijn er maar zo weinig geleverd?) MTE is "bijna los" en volgens een mailing komt er geen rerun.....
-
plaatjes zou ik voor jou kunnen nemen, maar mijn rijtuigen liggen nog in Vlaardingen ;D
-
Volgens mij zijn ze bij een flink aantal winkels nog helemaal niet gearriveerd. Brengen ze ze zelf rond vanuit Rockanje? ;D
-
Nou Henk in Vlaardingen kon ik afgelopen vrijdag bijna de winkel niet binnen omdat er nog al wat stonden.
mvg,
Kees-Jan
-
Zouden ze allemaal naar één winkel zijn gegaan? Ik heb ze besteld bij W te A maar nog niets vernomen. Zo maar even langs fietsen....
-
Even de websites langs gaan Kees-Jan. Daarom ook mijn opmerking over zelf bezorgen, want het lijkt wel hoe verder van Rockanje hoe kleiner de kans dat er een plan k te koop is.
-
Iedereen die besteld heeft krijgt gewoon Henk. Mijn bestelling is er morgen. Hoe ik dat weet? Als dealer vraag ik het gewoon (dat zullen de andere verkopers ook wel gedaan hebben).
Mvg
Kees-Jan
-
Dat snap ik wel Kees-Jan, maar verschillen in bezorgen van meer dan een week kunnen verklaren waarom Floris zo weinig plan K bij de nieuwe aanwinsten ziet. Je kunt ze bij de meeste winkels nog niet kopen.
-
Zoals ik het begrepen heb, heeft MTE de modellen zelf opgehaald bij de importeur. Dat verklaart misschien waarom andere modelbouwzaken de Plan K's nog niet hebben.
Groeten,
Arjen
-
Zouden ze allemaal naar één winkel zijn gegaan? Ik heb ze besteld bij W te A maar nog niets vernomen. Zo maar even langs fietsen....
Dat heeft geen zin. W te A heeft ze nog niet.
-
Dank je, maar ik fiets er toch langs.... op weg naar Velp.
-
en bij mij zijn ze net door de post gebracht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1060440.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1060440.jpg)
-
Ik kreeg dinsdag een brief van Elotrains, (gerard Slootjes) dat de set die ik tijdens On-Traxx 2010 besteld had bij hun, opgehaald kon worden.
Toezenden was ook een optie.
Nu rees mij de vraag, want op de website staat dat er niet aan particulieren geleverd kan worden, waarom ik deze brief toch kreeg.
Dus ik belde gerard zelf, ik had via m`n dealer in Woerden ook al een set besteld.
Hij vertelde dat het een 1 mailge actie was om klanten te trekken en om te zien of er wel vraag naar deze rijtuigen was.
Met andere woorden geen vraag, geen productie.
Hij vertelde mij ook dat er GEEN rerun komt, ook niet met andere nummers, wat wel op diverse fora vermeld staat!!!
Ik stelde hem de vraag hoeveel sets er gemaakt zijn, waarop hij antwoorde: ongeveer 1000 sets.
(Je moet zoiets wel even vooruit betalen uit je eigen zak, en ook dat is een gok, zeker in deze tijd).
Mijn set komt met de post, ik lig achter de brievenbus, naast de hond! 8) ;D
Hey Johnny-VIRM, welke set is dit? 100.53??
-
ja, de 100.53
-
Klopt het dat er geen extra balgen bij de rijtuigen zitten? Dus per rijtuig één in- en één uitgevouwen?
-
Ja dat van de vouwbalgen klopt. :(
Aan een kant een ingeklapte vouwbalg en geen losse er bij om om te wisselen.
De balgen van Roco plan D passen er trouwens zo zonder aanpassingen aan de
kap ook op.
Wel de losse onderdeeltjes van de bestaande balg overzetten naar die van Roco.
-
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/EloTrains_plan_K_01.jpg) (http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/EloTrains_plan_K_01.jpg)
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/EloTrains_plan_K_02.jpg) (http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/EloTrains_plan_K_02.jpg)
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/EloTrains_plan_K_03.jpg) (http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/EloTrains_plan_K_03.jpg)
Paar plaatjes van de plan K van EloTrains, vers uit de doos. Het gaat om de 50 84 38-37 063-9 (art nr 100.53-A).
Er zitten inderdaad geen extra balgen bij. Het zakje bevat alleen de onderdelen voor op de bufferbalk.
Kijk bij het ophalen van de rijtuigen de trapjes onder de bakondeuren na. Dit lijkt me het meest kwetsbare onderdeel. Bij een van mijn rijtuigen ontbrak een trapje. Kreeg netjes een vervangend trapje mee.
Martijn
-
Ja dat van de vouwbalgen klopt. :(
Da's wel erg jammer. Zelfs bij Heris nogal basic Plan N zitten extra balgen...
-
Een papiertje met instucties of nummer van losse onderdelen zit er ook niet bij
dus vraag me af of die vouwbalgen los bij te bestellen zijn.
Ik heb de twee open op een rijtuig gezet en het ander rijtuig heeft een open
balg van Roco gekregen.
De ophanging van de gesloten balg heb ik overgezet.
-
De balgen die er wel bij zitten zijn, zo te zien, erg fraai.... (y)
Kan niet wachten totdat "Tante Pos" ze langs komt brengen :P
En een paar reserve's heb ik dus al dmv de Roco D's
Allie
-
Eigenlijk moeten de rijtuigen dus beide aan een kop van een stam rijtuigen worden geplaatst......
toch een gemiste kans.....
-
Voor dat geld hadden ze er wel los bij mogen zitten.
Bij andere fabrikanten is dat nooit een probleem.
-
Eigenlijk moeten de rijtuigen dus beide aan een kop van een stam rijtuigen worden geplaatst......
toch een gemiste kans.....
Mja, volgens mij loopt de stalen D toch meestal aan het uiteinde van een standaard Keulen-trein?
Zie ook: http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamplanK.aspx
-
Valt me mee dat ze het logo wel groter gemaakt hebben tov de prototypes,hulde (y)
Maar met die balgen begrijp ik nog niet helemaal, heeft ieder rijtuig nou een in en een uitgeklapte balg??
-
Ja ieder rijtuig heeft een ingeklapte en een uitgeklapte balg.
-
Mja, volgens mij loopt de stalen D toch meestal aan het uiteinde van een standaard Keulen-trein?
Zie ook: http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamplanK.aspx
Ja, meestal heb ik een stam van twee plan K met twee plan N gezien en de stalen D daarvoor of daarachter...
Ik heb slechts één keer een foto gezien, met één plan K, tweemaal plan N en dan weer een plan K.
groet, Rob
-
Toch wel erg jammer van die vouwbalgen en inderdaad voor die prijs mag je meer verwachten. Eens zien of ik bij het ophalen iets kan regelen met die vouwbalgen, desnoods extra van Roco plan D.
Groet,
Ruud
-
De rijtuigen met NS logo zien er zo op het eerste gezicht ook geweldig uit! Jammer van de vouwbalgen, maar gelukkig heb ik die genoeg op voorraad. Binnenkort maar eens langs Vlaardingen gaan, in elk geval nu weer een stam compleet! ;D
-
Ja dat van de vouwbalgen klopt. :(
Aan een kant een ingeklapte vouwbalg en geen losse er bij om om te wisselen.
De balgen van Roco plan D passen er trouwens zo zonder aanpassingen aan de
kap ook op.
Wel de losse onderdeeltjes van de bestaande balg overzetten naar die van Roco.
Moeten deze rijtuigen dus altijd aan begin of eind van de trein worden geplaatst. Dan wordt het wel erg lastig om realistische treinsamenstellingen te maken, en dat praat ik nog niet eens over de trein Den Haag Keulen... Balen dus. Ik had de rijtuigen net besteld, en begin er nu al weer spijt van te krijgen. Elotrains zou er goed aan doen extra vouwbalgen los na te leveren!
-
Toch wel erg jammer van die vouwbalgen
Jammer? Pfffffff het zijn er twee? Dus dan is het altijd nog: Jammeren.
Bijna jammer dat er een team van mensen zijn best gedaan heeft om iets leuks te maken bij een set rijtuigen wat al eerder was (waar die zelfde man ook zijn best voor heeft gedaan).
Ik wacht dan ook zeer gespannen af wie er zijn kop nog gaat stoten aan de 1500......
Mvg
Kees-Jan
NB nog 1 nachtje slapen en dan zijn ze hier ook.
-
Ik weet niet of je het probleem helemaal begrijpt KJ maar op deze manier is er geen gesloten trein te maken...
Ik denk dat die extra vouwbalgen nog wel komen, die zaten er bij plan N ook bij en bij het ontbreken daarvan werden ze nageleverd.
-
Ik wacht dan ook zeer gespannen af wie er zijn kop nog gaat stoten aan de 1500......
Zeker nooit van kleiNSpoor gehoord? Of Philotrain?
-
@ de nachttrein: Ja daar heb ik wel eens van gehoord. Wat ik bedoel is een grootserie fabrikant.
Mvg
Kees-Jan
-
Ik was vanmorgen bij Wentink in Arnhem om een paar kleine dingen te halen. Men was juist een pakket aan het uitpakken en daaruit verschenen mooie blauwe dozen met daarin de Plan K's.
Zagen er zo mooi uit dat ik een set periode 3 heb meegenomen. De bijbehorende binnenverlichting en sluitlichten van Digirails waren er nog niet.
Wat mij als eerste opvalt is dat het manco bij de Roco plan D's n.m.l. het afbreken van de trapjes is verholpen doordat deze bij de plan K los zijn aangebracht.
Erg mooi model waarbij geen extra vouwbalgen meegeleverd worden, alleen een aantal losse luchtslangen etc.Ik neem aan dat extra vouwbalgen los verkrijgbaar zullen komen. Ik ga de importeur een mailtje hierover sturen. Zijn gegevens staan toch op de doos.
Groet,
Coen.
-
Voor mij geen plan K. Groot nadeel is dat ze alleen per set te koop zijn en dan is de prijs mij te hoog. Misschien dat er iemand anders ditzelfde probleem heeft, dan zou ik er misschien nog over denken.
MC Hilversum levert de rijtuigen ook per stuk: KLIK (http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/?r=1&id=512419)
Gr, Ben.
-
Waar staat dat ze per stuk worden geleverd?
-
Als ik die foto´s van Martijn zo zie, is het een mooi model geworden (y).
Mooie detaillering en realistische donkerblauwe kleur. Ook mooi dat de logo´s uiteindelijk in de juiste grootte zijn geplaatst.
Wel een beetje jammer van de vouwbalgen, maar dat mag voor mij de pret niet drukken.
Maarten
-
Waar staat dat ze per stuk worden geleverd?
9e regel (blanko meegeteld) :-\ Overigens weet ik ook niet hoe. Er zijn toch alleen maar sets uitgeleverd ??? ??? Behalve het "begeleidingsrijtuig" dan ;)
Allie
-
Waar staat dat ze per stuk worden geleverd?
In de link die ik gaf:
De rijtuigen die per 2 verpakt zijn kosten € 98,00 per set
( na de BTW verhoging per 1-10 2012 € 99,75 )
en het losse rijtuig kost € 49,00
( na de BTW verhoging per 1-10 2012 € 49,95 )
Gr, Ben.
-
Enkel artikelnummer 100.55 is een los rijtuig, de overige zijn sets van 2 ..
Zo lees ik het...
Grt
Ferry
-
Ik wil ze best wel los verkopen hoor. Dan kunnen mijn Philotrains mooi on die doosjes.
Mvg
Kees-Jan
-
In de link die ik gaf:
De rijtuigen die per 2 verpakt zijn kosten € 98,00 per set
( na de BTW verhoging per 1-10 2012 € 99,75 )
en het losse rijtuig kost € 49,00
( na de BTW verhoging per 1-10 2012 € 49,95 )
Gr, Ben.
Het losse rijtuig slaat dan ook op het losse rijtuig dat verkrijgbaar is, de andere zitten in sets. ;)
-
Enkel artikelnummer 100.55 is een los rijtuig, de overige zijn sets van 2 ..
Zo lees ik het...
Oei, ik denk dat je gelijk hebt Ferry. :-[
Gr, Ben.
-
Ik heb gekocht de sets 100.51 en 100.52. Set 100.52 wordt gesplitst, ik gebruik hiervan alleen 172-2, dit ter aanvulling op set 100.51. Ik wil een treinsamenstelling van 1 Stalen D, 2 plan N- en 3 plan K-rijtuigen. Rijtuig 161-5 wordt verkocht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4477.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4477.jpg)
Het etiket op artikelnr. 100.52-A klopt niet, periode is natuurlijk IV.
Chris zal t.z.t. alle rijtuigsets nog wel wat uitgebreider bespreken op zijn site, 't Volk moet het nu dus even stellen zonder "vol op de snoet" en "fraai lijnenspel"... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4478.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4478.jpg)
De doos doet denken aan die van de LSM plan W, alleen staat hier Molendijk 19-A op... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4479.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4479.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4480.jpg)
vouwbalg uit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4484.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4484.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4481.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4481.jpg)
vouwbalg in
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4482.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4482.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4483.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4483.jpg)
Er staat een leugen op het model: made in Holland... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4485.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4485.jpg)
sommige ramenstrips moeten nog wat verder in de sponningen worden gedrukt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4486.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4486.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4502.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4502.jpg)
Er staat een leugen op het model: made in Holland... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4487.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4487.jpg)
Samen met de Stalen D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4488.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4488.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4489.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4489.jpg)
Met plan N
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4490.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4490.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4491.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4491.jpg)
De bovenste bies golft iets, dat kan een spuitkwestie zijn, ook is het mogelijk dat het dak iets te hard aan de bovenkant van de bak trekt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4492.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4492.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4493.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4493.jpg)
een paar trapjes zaten scheef of zelfs los in de doos, dit is eenvoudig te verhelpen met een pincet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4494.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4494.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4495.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4495.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4496.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4496.jpg)
ook een enkele handgreep kan loszitten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4498.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4498.jpg)
plan D met K, slaat qua kleur nergens op... :-\
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4501.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4501.jpg)
Met plan E (voor de spitstreinen uit 1983-1984) kan weer wel, al is ook hier een kleurverschil:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4499.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4499.jpg)
Even het door ATB (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42120.msg745654.html#msg745654) gewenste formulier invullen:
leuk dat [firmanaam =Elotrack] (weer) een model van een Nederlandse loc/wagon/auto/huis/boot/etc heeft durven uitbrengen, waarvoor hulde. Jammer dat niet alle details 100% goed zijn weergegeven sommige detaills wat te grof zijn zoals de handgrepen. Ook is het jammer dat er van elk vouwbalgtype maar één is geleverd. Ik neem aan dat dat nog goed gaat komen. De witte opschriften zijn iets te vet gedrukt, de wagenbakken zijn een beetje krom en golft de bovenste bies hier en daar.
Nu even in mijn eigen woorden: ontegenzeggelijk een plan K, beter gedetailleerd dan de plan N die hieraan voorafging. Qua kleur past de plan K inderdaad goed bij de Artitec Stalen D's in de donkere blauwe kleur. Fraaie verpakking en mooi meerkleureninterieur. Met de genoemde types is zeer goed de trein Den Haag-Venlo-Köln na te bootsen uit de jaren zeventig. Meest voorkomende en karakteristieke samenstelling: Stalen D+ 2xK + 2xN, blauwe of geel/grijze 1100/1200/1300 ervoor ('t Volk droomt al van een 1500) een fraaie trein is compleet. Combineren met Roco plan D zou ik niet doen.
Ik vind het model de aanschafprijs meer dan waard. Gerard Sloots heeft het toch maar weer mooi geflikt: binnen 2 jaar 2 karakteristieke NS-rijtuigen op de markt gebracht, klasse! (y)
-
mooi man (y)
-
In Delft nog niet binnen. Volgende week pas. Trage uitlevering denk ik.
-
Ziet er goed uit (y). Zo'n doos doet hem het al eigenlijk ;D Toch maar dat begeleidingsrijtuig kopen wat nu nog in het Spoorwegmuseum aanwezig is. Kan een mooie stam vormen met plan W en plan E en de Roco 1202.
-
de niet roken teksten ontbreken
Let op, dit kan per rijtuig verschillen. Niet alle rijtuigen hadden deze teksten, dit hing af van de opknapbeurt te Tilburg danwel Haarlem.
mvg,
Robin
-
Dit zijn rijtuigen van vòòr het opknappen...
-
Wauw, zien er erg mooi uit! De mijne is ook binnen inmiddels. Volgende week eens kijken of ik ze op kan halen!
Grtz,
Niels
-
Rijtuig is mooi; wel wat grof in afwerking. Sommige ramen beschadigd, ze zijn vies aan de zijkanten. Vette vingers op de wagens. En het ergste: van de twintig die ik er in mijn handen heb gehad maar eentje onbeschadigd. De rest was beschadigd door de verpakking. Trapjes er af, ramen beschadigd (krassen) en vuil en handgrepen er af die verder de verf ook nog eens beschadigen. Grrrrrrrr. Ben onverrichte zake maar weer naar huis gefietst.
Dat wordt nog wat met de postverzending.....
Arnold
-
Dit zijn rijtuigen van vòòr het opknappen...
oeps, je hebt gelijk ::)
maar toen hadden ze het ook niet ;D
Roken/niet roken hoort bij de uitvoering met computernummer rechts
mvg,
Robin
-
Is het werkelijk? Dan zal ik de canard snel weghalen...
-
Zojuist mailtje naar Elotrains gezonden. Vanvond beide rijtuigen eens goed nagekeken en aan beide rijtuigen blijkt wat te mankeren. Een trapje en een handgreep aan een kant afgebroken
Ik heb om vervangen exemplaren gevraagd en tevens verzocht om meteen een 2 tal uitgeklapte vouwbalgen mee te sturen.
Ik verdenk de doorzichtige plastic afdekplaat hieraan schuldig is omdat beide afgebroken delen zich aan de bovenkant van het rijtuig bevonden.
Ik meld wel hoe mijn verzoek wordt afgehandeld.
Verder mooie rijtuigen hoor en ze rijden prima!
Groet,
Coen.
-
Ik heb al eerder met Elotrains gemaild over de vouwbalgen. Er komt in week 42 een container waarin ze zitten. Het lijkt er wel op dat je die dan gewoon moet bestellen via je leverancier en ook moet betalen.
Dat vind ik heel vreemd. Eigenlijk zijn de rijtuigen in deze vorm niet compleet. Het is voor de eerste keer dat ik meemaak dat er geen extra vouwbalgen (ingeklapt of uitgeklapt) bij zitten.
Als je ze inderdaad moet betalen vind ik het geldklopperij.
Spoorfan
-
Als je ze inderdaad moet betalen vind ik het geldklopperij.
Doet me ergens (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40615.msg640830.html#msg640830) aan denken... ;D
-
Krijg zojuist mailtje van de importeur dat onderdelen worden nagestuurd. Vouwbalgen zijn niet op voorraad maar worden t.z.t. via vakhandel geleverd.
Tot nu toe prima afwikkeling.
Groet,
Coen.
-
Even voor de helderheid: worden de vouwbalgen gratis nageleverd of moet je ervoor betalen? In dat laatste geval vind ik het niet zo'n prima afwikkeling.
Groet,
Ruud
-
Krijg zojuist mailtje van de importeur dat onderdelen worden nagestuurd. Vouwbalgen zijn niet op voorraad maar worden t.z.t. via vakhandel geleverd.
Interessant, we houden het in de gaten!
-
Vandaag ook naar mijn winkelier geweest, mail gehad dat mijn set binnen was..
Ben met lege handen naar huis gegaan want alle sets die ik in handen heb gehad waren beschadigd. Ik baal echt want het zijn ontzettend mooie rijtuigen! Ik hoop dat er snel een oplossing voor komt want ik wil ze wel graag hebben ::)
Greets Johan
-
Dan heb ik geluk gehad. Ik heb de mijne vanmiddag opgehaald en die waren helemaal in orde. De bestaande voorraad is bij de fabrikant uitverkocht, werd me in de winkel verteld. Deze winkelier heeft de complete restvoorraad van de fabrikant opgekocht.
Groet,
Ruud
-
Ja, hedenmiddag het begeleidingsrijtuig voor mijn museumtreintje aangeschaft, goed bekeken in de winkel en het ziet er picobello uit.
-
Mijn set (52) deze ochtend opgehaald bij MTE samen met een Roco 1122. We hadden in de winkel wat setjes met losse trapjes en handrails. De sets die door de handen gingen waren verder onbeschadigd. Ik vind het model zeker geslaagd. (y)
Hoop inderdaad wel dat de vouwbalgen nageleverd kunnen worden.
Gr, Ben.
-
Extra vouwbalgen waren in de winkel niet leverbaar. Ik heb Elotrains een mailtje gestuurd met het verzoek deze mij z.s.m. gratis toe te sturen.
Groet,
Ruud
-
Laat je de reactie op dat mailtje ook even hier weten?
Bij voorbaat dank.
mvg,
Gert
-
Beste Forumlezer(s),
Welke kleur ledstrip binnenverlichting ( geel of wit ) behoort in de plan K te worden gemonteerd?
In mijn plan D's heb ik ledstrips met gele leds gemonteerd.
Voorts overweeg ik de werkende vouwbalgen met magneetjes ( Frans fabrikaat! ) te monteren. Zo op het eerste oog passen deze op de bovenste bevestigingslip na. Met gebruik van seconden lijm
( bijv. Bison Bont ) mag dit geen probleem zijn.
Deze vouwbalgen waren tot voor kort te koop bij Mw. de Groot in Houten. Het schijnt wel zo te zijn dat deze niet meer gefabriceerd zouden worden.
Groet,
Coen
-
Zeker laat ik de reactie van Elotrains hier weten.
Groet,
Ruud
-
Ik heb vrijdag 7 Plan K's ingeslagen. Ook mij viel het op dat veel rijtuigen beschadigd waren door de verpakking. Dit betrof de handgrepen en de trapjes. De trapjes kon ik allemaal rechtbuigen ('met beleid'!). Die zitten er nu goed op. De handgrepen is een ander verhaal. Sommige zijn afgebroken en bij twee rijtuigen bleek de handgreep zelfs niet eens meer in de doos aanwezig. Gelukkig kan mijn leverancier de handgrepen los nabestellen bij de importeur. Jammer dat er niet al een paar in het zakje met onderdelen zitten. Gelukkig zien mijn Plan K's er verder smetteloos uit en zijn ze gevrijwaard gebleven van vingerafdrukken e.d. Wel heb ik het koninklijk begeleidingsrijtuig zaterdag omgeruild voor een ander exemplaar, omdat er lelijke vingerafdrukken *achter* de ramen zaten. Eenmaal in de winkel (om het rijtuig om te ruilen) bleek dat drie andere begeleidingsrijtuigen dit euvel óók hadden! Dat is toch wel merkwaardig, want bij geen van de andere uitvoeringen heb ik dit gezien. Het enige gave exemplaar van het begeleidingsrijtuig heb ik als vervanging meegekregen, waarvoor mijn dank aan de verkoper.
Al met al zijn het mooie aanwinsten. Ik ben er blij mee. Zelfs met één ingeklapte vouwbalg zijn er nog realistische treinsamenstellingen met meerdere Plan K's in één trein te maken, heb ik gezien op www.seinarm.nl.
Groeten,
Arjen
-
Zojuist in m'n mailbox een berichtje van Gerard Sloots van Elotrack/Elotrains:
"Op dit moment hebben wij geen extra vouwbalgen. Wij hebben de fabriek opdracht gegeven
om extra vouwbalgen te fabriceren.
Bij binnenkomst maken wij dat bekend naar de winkeliers en onze homepage."
Uit de formulering maak ik op dat die vouwbalgen niet zonder meer naar mij worden toegestuurd. Daar had ik om gevraagd (en uiteraard m'n adresgegevens verstrekt).
Maar eens afwachten wanneer die vouwbalgen er zijn en als er niets gebeurt, dan nog maar eens contact opnemen met de fabrikant, want zonder die lange vouwbalgen is het model m.i. incompleet/niet correct en op een incompleet model is de leverancier naar mijn mening aan te spreken.
Je zou het kunnen vergelijken met het leveren van een auto waar op de achterwielen andere wieldoppen zitten dan op de voorwielen. Die moeten natuurlijk vervangen worden.
Het gedoe met die vouwbalgen verdient ondertussen niet de schoonheidsprijs.
Groet,
Ruud
-
Maar jouw leverancier was de winkel neem ik aan. Dat gaat dan toch goed zo?
-
Het gedoe met die vouwbalgen verdient ondertussen niet de schoonheidsprijs.
Groet,
Ruud
hoe lang hebben ze inmiddels al gehad om het op te lossen dan? 3 dagen ofzo? waar moeten ze die dingen dan vandaan toveren?
-
Ach ja, de mondige consument he? :-X
-
@ Floris Dilz: Elotrack/Elotrains had het gedoe met de vouwbalgen kunnen, ja zelfs moeten voorzien op basis van hun ervaring, want zij zijn betrokken bij de productie van modellen voor veel andere firma's, blijkens de informatie op hun site. Zo waren zij o.a. mede verantwoordelijk voor de plan N-rijtuigen van Heris. Daar zitten, voor zover ik dat opmaak uit de bespreking van die rijtuigen op de site van Chris, voldoende lange en korte vouwbalgen bij om een juiste treinsamenstelling te maken.
Dus: zo moeilijk is het toch niet als je je verstand en ervaring gebruikt?
Groet,
Ruud
-
Nee, dus zou het zomaar kunnen dat ze het niet zo hebben bedacht, maar dat er ergens in de keten Rockanje-China iets geks is gebeurd. Boeit ook eigenlijk helemaal niet. Elotrains heeft de fout erkend en heeft vervolgens actie ondernomen door extra balgen te bestellen en die willen ze tzt in beginsel via de winkels verdelen. Veel meer kunnen ze nu niet doen.
-
Henk, de eerste zin van je antwoord is speculatie. De tweede zin is een persoonlijke mening die lang niet iedereen met je zal delen. De laatste twee zinnen zijn zonder meer waar.
Groet,
Ruud
-
Ja, en dit klopt gewoon niet als zelfs Amerikaanse fabrikanten die al 15 jaar in China laten produceren nog met grote regelmaat tegen dit type verrassingen aanlopen.
Dus: zo moeilijk is het toch niet als je je verstand en ervaring gebruikt?
Groet,
Ruud
Die balgen horen erbij te zitten, dat is zeker, maar hoelang wil je daar nog over door stampvoeten?
Ben vooral benieuwd of het nog gaat lukken met die balgjes.
-
Elotrack/Elotrains had het gedoe met de vouwbalgen kunnen, ja zelfs moeten voorzien op basis van hun ervaring, want zij zijn betrokken bij de productie van modellen voor veel andere firma's, blijkens de informatie op hun site.
Ook dit is pure speculatie. Het zou namelijk kunnen dat ze het wel hebben voorzien en dat er wat mis is gegaan. Henk verwijten dat hij speculeert, lijkt me dus een pot en ketel geval.
Groet, Just
-
Ik zou niet weten wat hier speculatie aan is. Ik trek een logische conclusie (ze hadden het kunnen/moeten voorzien op basis van hun ervaring) uit feiten (ze zijn betrokken bij de productie van veel modellen voor andere firma's).
-
Nee, het is speculatie. Het is mogelijk dat ze het wel hebben voorzien, maar dat er iets is misgegaan. Dat jij vindt dat ze het niet hebben voorzien is jouw conclusie, maar dat hoeft niet de waarheid te zijn. Dus speculatie.
Groet, Just
-
Zojuist in m'n mailbox een berichtje van Gerard Sloots van Elotrack/Elotrains:
"Op dit moment hebben wij geen extra vouwbalgen. Wij hebben de fabriek opdracht gegeven
om extra vouwbalgen te fabriceren.
Bij binnenkomst maken wij dat bekend naar de winkeliers en onze homepage."
Ah... mooi zo, het gaat, zoals verwacht, dus helemaal goedkomen... (y)
Ruud als je, net als ik, niet verder kunt met je leven omdat er thans geen doorlopende trein te maken is kun je uitgetrokken balgen van Roco plan D inklikken, dat gaat prima. Tegen de tijd dat de extra vouwbalgen arriveren vervang je ze weer. Nu niet meer emmeren...
-
ach, die ruud is en hele aardige jongen hoor, maar hij kan gewoon niet zo goed tegen onrecht... ;D
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4483.jpg[/img][/url]
Er staat een leugen op het model: made in Holland... ;D
helemaal gelijk......., made ligt in Noord Brabant en niet in Holland ;D
-
Ja en aan het meervoud heb je alleen maar wat als je gaat vissen... ::)
Ondertussen heb ik er het volste vertrouwen in dat het met die vouwbalgen nog goed gaat komen.
mvg,
Gert
-
Ga morgen bij de firma W. te A. mijn setje Plan K's in Tijdperk 3 ophalen (en gelijk ook de Peugeot 203 van Brekina/Drummer die al een weekje op me ligt te wachten). Ben heel benieuwd.
Dat met die vouwbalgen zal best goed komen, en anders behelp ik me wel even met die van Plan D.
Wel leuk voor de jongens en meisjes van Artitec, al die heilige verontwaardiging. Gedeelde smart is halve smart, zullen ze wel denken ;D
Eric
-
Ik heb inmiddels mijn plan K's voorzien van de uit zachte kunststof bestaande vouwbalgen. Werkt prima en sluit prima aan aan dezelfde vouwbalgen op mijn Roco plan D's.
Jammer als het waar is dat de productie door de Franse producent zou zijn gestopt.
Coen.
-
Coen heeft vouwbalgen over. Wie biedt? ;D
-
Zojuist in mijn mailbox:
"Na gelukkig zeer veel hele positieve reacties te hebben ontvangen zijn er nu helaas ook begrijpelijke negatieve reacties binnengekomen. Blijkbaar gaat er het e.e.a. mis met het vervoer van ons naar onze dealers.
Het rijtuig ligt in schuimrubber verpakt en kan een paar millimeter in de lengterichting verschuiven. Op het rijtuig ligt een harde plastic beschermfolie waarin uitsparingen zijn gemaakt voor o.a. de handgrepen. Nu blijkt dat als het rijtuig verschuift de handgrepen zich niet meer in de uitsparingen bevinden en kunnen afbreken.
Dit probleem hebben wij uiteraard niet zien aankomen en zien ons dus genoodzaakt om dit op te lossen. Op dit moment hebben wij helaas niet genoeg handgrepen in voorraad. Met zeer grote spoed hebben wij deze besteld. De handgrepen worden uiteraard kosteloos aan onze dealers toegezonden.
Met betrekking tot de vouwbalgen het volgende. Bij ieder rijtuig horen 2 korte en 2 lange vouwbalgen. Deze worden direct bij binnenkomst eveneens gratis aan onze dealers geleverd.
De zending die voor deze week al klaarstaat wordt opnieuw gecontroleerd en voorzien van een zachte folie waardoor er hopelijk geen beschadigingen meer kunnen optreden. We proberen de vertraging zo kort mogelijk te houden en rekenen op uw begrip dat het iets langer kan gaan duren voordat u uw zending binnen heeft. Het controleren en opnieuw inpakken van een paar duizend rijtuigen kost nu eenmaal tijd.
Wij danken u voor het in ons gestelde vertrouwen en doen onze uiterste best om deze problemen zo snel en zo goed mogelijk te verhelpen.
Met vriendelijke groeten,
Team EloTrack"
Het komt dus helemaal goed met plan K (y)
Groet,
Ruud
-
Netjes! (y)
-
Keurige reactie van Elotrains. En het bevestigt wat hier al werd gesteld: Het komt wel goed met die vouwbalgen.
Ik verheug me nu al op de stuurstand! :)
mvg,
Gert
-
En het bevestigt wat hier al werd gesteld
exact!
-
Wat is het hier stil geworden over Plan K. En dat terwijl de winkels worden leeggeplunderd?! Je zou verwachten dat veel forumleden de rijtuigen inmiddels thuis hebben staan en er van alles over willen schrijven.
-
Iets met kwijl in de toetsenborden enzo ::)
-
Nou ja, de mijne is dus blauw ... met een beetje grijs.
-
De mijne ook, wat een toeval! 8)
Maar zonder dollen: Ik denk dat de meeste mensen die ze nu in huis hebben er eigenlijk domweg gelukkig mee zijn.
Er was wat commotie over de vouwbalgen, maar zoals verwacht wordt dat opgelost.
Dus ja, wat er nu nog over te schrijven? Dat ze als warme broodjes over de toonbank gingen?
Dat ze bij de producent compleet zijn uitverkocht en dat sommige varianten in de winkels ook al op zijn?
Dat ze ook (daar komt mijn immer levendige stokpaardje weer van stal) in Denemarken gretig aftrek vinden?
Eigenlijk is het allemaal een groot compliment aan Gerard Sloots en de andere mensen bij Elotrains dat dit draadje nu een beetje stilvalt. Missie geslaagd zou ik zo zeggen! (y)
mvg,
Gert
-
Bespreking komt nog
-
Het beloofd in ieder geval veel goeds voor de dm90!
-
Ik heb ze eergisteren onbeschadigd en compleet binnengekregen MTE was niet echt snel deze keer ::)
Plaatjes volgen vanavond. Zit nu "te werken" ;D
Allie
-
Net gebeld door Huider Heerhugowaard....'de plan K's zijn binnen'!!!!
volgende week maar even ophalen, ben benieuwd
-
Zojuist opgehaald bij mijn winkelier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0047_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0047_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0048_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0048_5.jpg)
Geen beschadigingen, missende onderdelen of andere mankementen kortom, een prachtmodel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0049_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0049_12.jpg)
De complete trein: Stalen D, 2x Plan K, 2x Plan N.
Grt, Ronald.
-
Wauw!, wat mooi!!!!!
Nu nog een Elok 1500 ervoor......
-
Ik heb ze eergisteren onbeschadigd en compleet binnengekregen MTE was niet echt snel deze keer ::)
Sorry... last van de vakantie perikelen van Chris ;)
Gr.
Brigitte
-
Vandaag opgehaald bij MTE. De bestelde set bleek een afgebroken handgreep. Niet getreurd, er werd een nieuwe set gepakt, die helaas bij thuiskomst twee kapotte buffers blijkt te hebben... :-\ Elotrains mag wel iets meer aan kwaliteitscontrole gaan doen. :-X
-
Goed opletten dus, als je de set bij je leverancier gaat ophalen.
Dat voorkomt dat je weer terug moet.....
groet, Rob
-
Ik heb mijn Plan K sets gisteren op gehaald, en daar was alles in orde.
Hier nog een fotootje hoe ze nu in gepakt zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1727_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1727_1.jpg)
Gr. Patrick
-
Gisteren heb ik een setje plan K 1979 - 1983 opgehaald bij mijn dealer. Alleen ben ik vergeten (dom van mij) om de extra vouwbalgen te vragen, want die bleken er bij mij toch niet in te zitten. Dat gaat wel goed komen en ik heb eigenlijk belangstelling voor nog wel wat extra sets voor mijn Philotrain plan K's. Ik vind dat de vouwbalgophanging zowel voor de ingeklapte als uitgeschoven vouwbalg er buitengewoon goed uit ziet.
Verder nog een paar complimenten: goede kleur, hele goede indruk van het totaal, de vorm van het dak bij de koppen ziet er uitstekend uit, mooie bevestiging van de torpedo ventilatoren en ook goed de handgrepen bovenaan de ruiten van de gang. Verder losse handgrepen bij de deuren: een metaalkleurige en een blauwe. Bij mij zaten ze er allemaal op en was dus de doos al voorzien van een zachtere afdekking. Jammer dat niet meteen ook de extra 1vouwbalgen erbij zijn gedaan.
Twee puntjes van kritiek: de losse handgrepen zijn wel aan de dikke kant en de draaistellen vallen me ook wat tegen. De wiegbalken en de rollagers ogen erg vlak. Ik denk dat het verwisselen met Roco plan D draaistellen een behoorlijke verbetering zijn. Omdat die Roco draaistellen al meer dan 30 jaar oud zijn, valt me dat dus bij deze plan K een beetje tegen. Ik zal vanmiddag eens wat foto's maken naast een plan D, plan N en stalen D voor de vergelijking.
Oh ja: tip voor Artitec: deze ruiten missen de hinderlijke rand in het transparante kunststof, die de Artitec stalen D's wel hebben en ook al zichtbaar waren op de prototypes van de ovaalramer en C12c. Het kan dus echt beter!
mvg,
Ivo
-
Zelfs al had je er aan gedacht om om die extra vouwbalg te vragen, dan had je die nog niet gekregen. Ze zijn er namelijk nog niet. Worden nog nageleverd.
mvg,
Gert
-
Nadere vergelijking van de draaistellen valt wel mee. De aspotten van de plan K hebben nog een NS nummer.
Foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2094_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2094_1024x768.jpg)
Draaistel is te zien, de handgrepen in de ruiten, de wat dikke handgreep naast de deur en de mooie vouwbalgophanging. In het interieur is de hele wand met deuren bruin geschilderd, terwijl alleen de deuren bruin waren.
Ik zie trouwens dat de dynamo aandrijving nu niet op de as zit, maar dat is natuurlijk zo verholpen
Plan D draaistel onder een Philotrain plan K:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2096_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2096_1024x768.jpg)
Het draaistel onder de Elotrains plan K:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2097_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2097_1024x768.jpg)
Nog eens de kop van Elotrains plan K:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2098_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2098_1024x768.jpg)
De stuk eenvoudiger Philotrain versie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2100_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2100_1024x768.jpg)
Met Roco plan D:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2101_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2101_1024x768.jpg)
Met Heris plan N:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2102_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2102_1024x768.jpg)
Met Artitec stalen D:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2103_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2103_1024x768.jpg)
Op het volgende plaatje is goed te zien wat ik bedoel met de randen in de ruiten. In de Artitec stalen D zie je in de ruit in de deur een fors raamwerk zitten, de Elotrains plan K heeft hele nette ruiten. Ik hoop dat Artitec het bij de C12c en ovaalramer net zo goed gaat doen als Elotrains.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2104_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2104_1024x768.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2105_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2105_1024x768.jpg)
Een leuk gezelschap stalen rijtuigen in model van de afgelopen jaren. Hier horen de plan E en W natuurlijk ook nog bij.
Ik ben nu extra benieuwd naar het stuurstand rijtuig van de oude Benelux trek-duw trein. Ik heb er al een gemaakt met een kit van Kleinspoor, maar er kan nog wel een andere versie bij.
mvg,
Ivo
-
Prachtige rijtuigen!!!!
-
Heel erg mooie rijtuigen, die mogen wat mij betreft ook wel in N uitkomen!
Groeten,
Oscar
-
Heeft iemand al met de rijtuigen gereden?
We weten nu vrij goed hoe de rijtuigen eruit zien.
Maar hoe zit het met de mechanische eigenschappen?
Werkt bijvoorbeeld het kortkoppelmechaniek naar behoren?
-
Grote kans dat dat allemaal precies zo werkt als een Plan D van Roco? ;D
-
Ook bij mij is plan K gearriveerd (y)
Eerst maar eens begonnen met mijn verbouwde Fleischmann K's naast de nieuwe Elotracks te te zetten, kan ik langzaam wennen aan de overgang. En die verbouwing was al zo'n verbetering... ;D.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0977a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0977a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0969a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0969a.jpg)
Zo, nu mag'tie langzaam tevoorschijn komen;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0960a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0960a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0935_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0935_1.jpg)
De kop wat dichterbij;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0949a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0949a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0951a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0951a.jpg)
Wat er binnen te zien is;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0980a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0980a.jpg)
en zonder vel;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0983a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0983a.jpg)
Alles bij elkaar; Wel aardig, best wel leuke aankoop. ;D ;D
-
Heeft iemand al met de rijtuigen gereden?
We weten nu vrij goed hoe de rijtuigen eruit zien.
Maar hoe zit het met de mechanische eigenschappen?
Werkt bijvoorbeeld het kortkoppelmechaniek naar behoren?
Hallo,
Foto, boven Plan D, onder Plan K.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanDenK.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanDenK.jpg)
Het kortkoppelmechaniek is vrijwel hetzelfde als dat van de Roco Plan D. Een aantal malen is hier het achterste draaistel ontspoort als het rijtuig aan het einde van de trein loopt.
Het is zo dat bij een bocht het draaistel de koppelingsboom iets meeneemt, dat is op zich niet erg, als hij na de bocht maar in de rechtuitstand terugveert. Bij mijn exemplaren zaten er bramen op de koppelingsboom bij de rode pijl, hier door veert deze niet goed terug en blokkeert daarmee het draaistel als dit de andere kant op wil draaien. Nadat de bramen verwijderd waren, geen ontsporingen meer gehad.
De Roco Plan D heeft aan één kant van het rijtuig twee nokjes die op het draaistel rusten, hierdoor staat het rijtuig stabiel. De Plan K heeft dit niet, hierdoor is het rijtuig een beetje wiebelig. Overigens net als de stalen D en de Plan N waarmee hij in dezelfde trein zit.
Als je het model in de handen hebt, vind ik enkele details ook wat grof, maar als geheel met die kleur blauw, echt heel gaaf (y).
Groeten Jan.
-
Mijn setje Plan K's i.c.m. Plan N en stalen D heeft afgelopen vrijdag moeiteloos rondgereden op de baan van onze vereniging.
Geen haperingen, trammelant of andere ongemakken.
Grt, Ronald.
-
Vrijdag kreeg ik een telefoontje van mijn winkelier. Morgen ga ik ze halen maar ik zal toch heel goed opletten deze keer. Moet je eigenlijk altijd natuurlijk wel, maar een gewaarschuwd mens telt voor 22 tegenwoordig! ;D.
Gr. Erik.
-
Heel erg mooie rijtuigen, die mogen wat mij betreft ook wel in N uitkomen!
Groeten,
Oscar
Maar heeft Arnold deze dan al niet eens uitgebracht, het staat me bij dat ik zoiets in de magazijnen heb.
-
Geen plan K, maar Arnold heeft plan D volgens mij uitgebracht. Was dacht ik maar een type bak met meerdere opschriften om verschillende types plan D voor te stellen.
mvg,
Ivo
-
Ze zijn wel eens als plan D verkocht maar de bak was wl degelijk een plan K. Deze plan K was het laatste N-modelletje dat ik kocht voordat er overgestapt werd naar HO. Besteld bij Kruipers Hobbiehuis, n.a.v. hun advertentie in de Railhobby, eind 1985 als ik het mij goed herinner...
-
Is bij jullie de afstand tussen de K en de stalen D gekoppeld (beide met uitgeklapte vouwbalgen uiteraard) ook zo groot?
Is er iets voor te verzinnen dat ze korter koppelen zonder het risico op overbufferen?
GJP
-
Ivo TB laat op pagina 11 zien dat de Plan K en Stalen D keurig strak gekoppeld zijn. Heb je wel kortkoppelingen toegepast?
Jeroen
-
Ja,....eh,......nou.. Ze staan tegen elkaar, maar er zitten geen koppelingen in de NEM schachten.
mvg,
Ivo
-
Ok, had ik niet gezien. Staan ze MET kortkoppelingen dan ver uit elkaar? En hoe ver is ver?
Jeroen
-
Maar heeft Arnold deze dan al niet eens uitgebracht, het staat me bij dat ik zoiets in de magazijnen heb.
Die zijn al meer dan 25 jaar oud, tijd voor een nieuwe uitgave. ;)
-
Mispoes laat op pagina 7 foto's zien van Plan K met Stalen D waar wel een kortkoppeling aan de rijtugien zit (Roco). De bakken staan inderdaad wat ver uit elkaar. :(
Jeroen
-
Lekker dan Ivo ;).
Ik gebruik Roco kortkoppelingen en volgens mij zijn dit de kortstkoppelende kortkoppelingen (had een titel van Suske en Wiske kunnen zijn).
Ruimte is toch gauw een 3 a 4 mm in rust en getrokken gaat het al snel naar de halve cm. Lijkt mij niet een kwestie van de houder iets inkorten zoals ik dat bijv. met de plan E van Artitec wel heb gedaan.
Gert Jan
-
De mijne staan ook tussen een Stalen D en Plan N, waarbij de ruimte tussen Plan K en Stalen D inderdaad groter is dan tussen Plan K en Plan N (NB. met Roco-kortkoppelingen).
Verder lijkt het inderdaad of er bij draaistellen en/of kortkoppelingsmechanisme hier en daar wat 'scherpe kantjes' zitten die een goed functioneren in de weg staan. Heb nog niet gekeken wat er precies aan de hand is, want als ik het geheel met een beetje beleid - lees: op schaalsnelheid - door de (GeoLine-)wisselstraten laat rijden, blijft alles op de rails.
Al hoor je ook dan geluidjes die duiden op het overwinnen van de hierboven genoemde scherpe kantjes.
Verder niets dan lof over de rijtuigen. De ontbrekende vouwbalgen worden nageleverd, en dat geldt ook voor de bij mijn exemplaren door de verpakking platgedrukte (en in één geval gebroken) handgrepen. Enige opvallende uiterlijke minpuntje zijn de nogal grove handgrepen naast de deuren. Iets wat optisch nog wordt versterkt door de lichte kleur, waarschijnlijk. Eigenlijk - maar da's hier vast vloeken in de kerk - vind ik van een afstandje de meegegoten Plan D handgrepen er beter uitzien. Tenminste, onder de bij mij normale modelbaan-condities. En met mijn sterkte van brilleglazen 8)
Eric
-
Ik heb al eerder met Elotrains gemaild over de vouwbalgen. Er komt in week 42 een container waarin ze zitten. Het lijkt er wel op dat je die dan gewoon moet bestellen via je leverancier en ook moet betalen.
Dat vind ik heel vreemd. Eigenlijk zijn de rijtuigen in deze vorm niet compleet. Het is voor de eerste keer dat ik meemaak dat er geen extra vouwbalgen (ingeklapt of uitgeklapt) bij zitten.
Als je ze inderdaad moet betalen vind ik het geldklopperij.
Spoorfan
Tja, dit heb je al bij de marklin koploper, hier zit ook slechts een vouwbak in. Wil je een 12 baken Koploper laten rijden, heb je een probleem...
Ik denk dat ze geen naam maken met extra verkoop van de balgen...
Groet
Bernd
-
Ze zullen gratis zijn: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46107.msg747956.html#msg747956
-
Enige opvallende uiterlijke minpuntje zijn de nogal grove handgrepen naast de deuren. Iets wat optisch nog wordt versterkt door de lichte kleur, waarschijnlijk. Eigenlijk - maar da's hier vast vloeken in de kerk - vind ik van een afstandje de meegegoten Plan D handgrepen er beter uitzien. Tenminste, onder de bij mij normale modelbaan-condities. En met mijn sterkte van brilleglazen 8)
Gelukkig zijn ze niet meegegoten, zodat het mogelijk is er dunnere exemplaren voor in de plaats op te zetten. Zodra mijn exemplaren binnen zijn maar eens wat vertind koperdraad proberen of van dat geblauwde staaldraad dat roco oa bij de 1100 gebruikt.
-
Bedankt voor de link, Ruud. Had ik toch iets verder moeten lezen :-[
Ik heb nu 6 rijtuigen binnen, en ze zijn alle netjes en strak in de lak. Als ze bij elotrack nu nog de Plan C gaan bouwen hebben wij snel alle Nederlandse Rijtuigen bij elkaar... (y)
Groet
Bernd
-
Ze zijn wel eens als plan D verkocht maar de bak was wl degelijk een plan K.
Inderdaad.......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2109_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2109_1024x768.jpg)
4 keer plan K bak in een plan D beschildering. En wat voor een: Van boven naar beneden AB rijtuig zoals oorspronkelijk geleverd met NS vignet? 3e klas rijtuig met NS vignet, 1e klas rijtuig met vignet, maar zonder zandgele eerste klas balk en 2e klas rijtuig met NS vignet. Alleen die laatste klopt. Daarbij: alle 4 met computernummer en de derde klas ook nog een C nummer tussen de ramen. Alle 4 hebben als koersbord Amsterdam - Enschede.
Het is wel duidelijk dat in de jaren '80 BNLS nog niet bestond ;D Arnold zou er spontaan failliet mee zijn gegaan.
Maar toch wel leuke rijtuigen en echt NS. Met een blauwe 1100 of 1200 ervoor een mooie trein.
mvg,
Ivo
-
Ik blijk 4 dezelfde te hebben met BREDA als bestemming
-
ik heb een en ander vluchtig gelezen dus het kan zijn dat ik wat over het hoofd zag, maar uh, heeft er nou nog niemand gezien dat de mensen in de tweede klasse wel erg dunne beentjes dienen te hebben? Verder ben ik niet zo overtuigd van de kop van het dak, heb laatst een plan K in handen gehad en het was een wat moeizaam geheel van afgeronde knikken en dingen die niet lekker uitkwamen, het oogt niet vloeiend zoals het origineel. Vast wel te fixen met een stuk schuurpapier, maar toch. Ach, hoef m toch niet, maar wellicht dat ik zo jullie feestje een beetje kan vergallen... ;D ;)
-
Ik ben wel enthousiast over dit kleinschalige initiatief. Er zullen altijd wel een paar kleinigheden niet helemaal kloppen (dat lijkt allemaal prima opgelost te gaan worden), maar Elotrains heeft toch maar mooi een Plan K voor ons in elkaar geknutseld waar ik erg blij mee ben. Dat hadden ze ook nìet kunnen doen natuurlijk. Laat ik daarom maar een positief geluid naar voren brengen:
Applausje voor Elotrains! (y)
(Nee, ik heb géén aandelen)
-
Verder ben ik niet zo overtuigd van de kop van het dak, heb laatst een plan K in handen gehad en het was een wat moeizaam geheel van afgeronde knikken en dingen die niet lekker uitkwamen, het oogt niet vloeiend zoals het origineel. Vast wel te fixen met een stuk schuurpapier, maar toch. Ach, hoef m toch niet, maar wellicht dat ik zo jullie feestje een beetje kan vergallen... ;D ;)
Nee, hoor. Blijft een aardig feestje. Ondanks de knikken die iets vloeiender hadden gekund, vind ik juist de kop erg geslaagd. Deze was afwijkend van de plan D en die afwijking zit er goed in wat mij betreft. Dus als het dan echt moet schuren maar en de handgreep vervangen door messing draad ;)
mvg,
Ivo
-
Vandaag opgehaald bij Huider!!!
Wat zijn ze mooi, echt een plan K, ondanks de kleine op- en aanmerkingen. Inderdaad hulde voor de initiatiefnemers en nu op naar de Benelux stuurstand!
Elotrains ga zo door.....
groet, Rob
-
Mallen lenen bij de conculega Att voor een (betaalbare) Plan C? 8)
Gr. Erik.
-
Mallen lenen bij de conculega Att voor een (betaalbare) Plan C? 8)
Gr. Erik.
Als dat eens zou kunnen (y)
Eric
-
de handgreep vervangen door messing draad ;)
Zou ik niet doen. De handgreep is fors, maar was ie n het echt ook.
Het is een platte strip, en niet een staf. Ik kan er zo snel geen duidelijke foto van vinden, maar die heeft iemand vast wel.
mvg,
Robin
-
Met wat vertraging, maar dat is zeer positief bevallen is mijn set via de post ook aangekomen, zonder beschadigingen.
Zijn die plan K's in werkelijkheid zo kort, was mij nog niet opgevallen. Als het zo is, prima model, nu die bij de dealer nog ophalen.
Toppie Elo-Trains.
Volvertrouwen zie ik de WRDk's tegemoet.
-
voor een (betaalbare) Plan C? 8)
Gewoon maken met donorspul plus wat gelaserde wandjes en je knutselt er toch zo eentje in elkaar.......
mvg,
Kees-Jan
-
Bespreking komt nog
Je heb nog zat te doen dan, dat verslag van dat fietsertje is ook nog niet af.
Zou van het weekeinde gebeuren... ergens in 2015 zeker... na je vakantie.. :(
-
Doe jij het dan een keer voor Chris ;D.
mvg,
Kees-Jan
-
Je heb nog zat te doen dan, dat verslag van dat fietsertje is ook nog niet af.
Zou van het weekeinde gebeuren... ergens in 2015 zeker... na je vakantie.. :(
Misschien heeft Chris andere prioriteiten. Chris komt altijd wel over de brug met een mooie bespreking. Gewoon even geduld. :D (y)
Groeten,
Edsko
-
de handgreep vervangen door messing draad
Zou ik niet doen. De handgreep is fors, maar was ie n het echt ook.
Het is een platte strip, en niet een staf. Ik kan er zo snel geen duidelijke foto van vinden, maar die heeft iemand vast wel.
Zoiets? Is inderdaad een flinke handgreep.
Etienne
(http://imageshack.us/a/img687/9504/img0267kopie.jpg)
-
Als ik deze in werkelijkheid zo zie, is de handgreep in model wel erg dik uitgevallen.
-
Deze dan? Ik heb helaas geen plaatje recht van voren, maar de handgreep is in werkelijkheid best wel breed (en plat). Misschien in model iets te breed weergegeven, maar vervangen door messingdraad is het m.i. toch ook niet helemaal.
Etienne
(http://imageshack.us/a/img17/1900/0811111kopie.jpg)
-
Hier oogt hij inderdaad dikker.
-
Doe jij het dan een keer voor Chris ;D.
mvg,
Kees-Jan
Ik heb geen website, en ook de inlogcode van zijn site niet.
@ Edsko, Daar heb je helemaal gelijk in!!!
-
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/Handgreep_plan_K.jpg) (http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/Handgreep_plan_K.jpg) (http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/EloTrains_plan_K_04.jpg) (http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/EloTrains_plan_K_04.jpg)
Martijn
-
Het was even zoeken, maar hier nog een "full frontal". Beetje jammer dat het rijtuig toen niet al blauw was, want dan was de handgreep nog iets opvallender geweest.
Etienne
(http://imageshack.us/a/img404/430/2910118kopie.jpg)
-
Mag ook hier hoor Richard ;D (9 dagen en 11 minuten online is geen excuus ;)).
mvg,
Kees-Jan
-
Mallen lenen bij de conculega Att voor een (betaalbare) Plan C? 8)
Of een betaalbaar plan D postrijtuig?
Freek.
-
Die heet dus Plan C ;)
-
Love it when a PLAN comes together ;D
-
Dan ben ik 't dus helemaal eens met E.J. Brouwer (y)
Ik had de nog uit te komen C12c's van Artitec in gedachten als Plan C.
Freek.
-
Ik ben wel enthousiast over dit kleinschalige initiatief. Er zullen altijd wel een paar kleinigheden niet helemaal kloppen (dat lijkt allemaal prima opgelost te gaan worden), maar Elotrains heeft toch maar mooi een Plan K voor ons in elkaar geknutseld waar ik erg blij mee ben. Dat hadden ze ook nìet kunnen doen natuurlijk. Laat ik daarom maar een positief geluid naar voren brengen:
Applausje voor Elotrains! (y)
(Nee, ik heb géén aandelen)
Nou, tot zover het applaus. Ze zien er prima uit, maar nergens meer te krijgen omdat alle detaillisten ze terugsturen. Vooralsnog dus nog geen Plan K's voor mij helaas. Desondanks blijf ik overigens enthousiast over het initiatief! Uiteindelijk komt het goed met me, dat weet ik zeker :)
-
Nou, tot zover het applaus. Ze zien er prima uit, maar nergens meer te krijgen omdat alle detaillisten ze terugsturen.
Wapstad heeft nog aardig wat onbeschadigde :).
-
omdat alle detaillisten ze terugsturen.
Maar na herstel gaan ze toch weer retour detaillisten? Ik heb zelf ook zo'n hersteld setje (zonder die hardplastic inlay). Dus komen ze binnenkort alsnog beschikbaar.
-
Je heb nog zat te doen dan, dat verslag van dat fietsertje is ook nog niet af.
Zou van het weekeinde gebeuren... ergens in 2015 zeker... na je vakantie.. :(
Prioriteiten liggen op dit moment heel ergens anders...
-
Maar na herstel gaan ze toch weer retour detaillisten? Ik heb zelf ook zo'n hersteld setje (zonder die hardplastic inlay). Dus komen ze binnenkort alsnog beschikbaar.
Ja, natuurlijk. Daarom zei ik ook dat het uiteindelijk wel goed komt. Het is een kwestie van geduld (maar dat valt niet mee ;)).
-
Zojuist in m'n mailbox een berichtje van Gerard Sloots van Elotrack/Elotrains:
"Op dit moment hebben wij geen extra vouwbalgen. Wij hebben de fabriek opdracht gegeven
om extra vouwbalgen te fabriceren.
Bij binnenkomst maken wij dat bekend naar de winkeliers en onze homepage."
Uit de formulering maak ik op dat die vouwbalgen niet zonder meer naar mij worden toegestuurd. Daar had ik om gevraagd (en uiteraard m'n adresgegevens verstrekt).
Nadat ik vrijdag nog eens gemaild had met mijn winkelier met de vraag hoe het er voorstond heeft deze bemiddeld en mocht ik vandaag 4 vouwbalgen en 2 handrails met de post ontvangen.
Prima service dus van EloTrack/hr. Sloots. (y)
Gr, Ben.
-
Bofkont ;D
-
Hallo,
Foto, boven Plan D, onder Plan K.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanDenK.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanDenK.jpg)
Het kortkoppelmechaniek is vrijwel hetzelfde als dat van de Roco Plan D. Een aantal malen is hier het achterste draaistel ontspoort als het rijtuig aan het einde van de trein loopt.
Het is zo dat bij een bocht het draaistel de koppelingsboom iets meeneemt, dat is op zich niet erg, als hij na de bocht maar in de rechtuitstand terugveert. Bij mijn exemplaren zaten er bramen op de koppelingsboom bij de rode pijl, hier door veert deze niet goed terug en blokkeert daarmee het draaistel als dit de andere kant op wil draaien. Nadat de bramen verwijderd waren, geen ontsporingen meer gehad.
De Roco Plan D heeft aan één kant van het rijtuig twee nokjes die op het draaistel rusten, hierdoor staat het rijtuig stabiel. De Plan K heeft dit niet, hierdoor is het rijtuig een beetje wiebelig. Overigens net als de stalen D en de Plan N waarmee hij in dezelfde trein zit.
Als je het model in de handen hebt, vind ik enkele details ook wat grof, maar als geheel met die kleur blauw, echt heel gaaf (y).
Groeten Jan.
Iemand een suggestie hoe je de draaistellen op een veilige manier kan verwijderen?
Ik heb het vandaag geprobeerd, maar je kan ze nergens goed vastpakken.
Stond met het zweet in mijn handen.....
-
Ja, kap er af halen, interieur wegnemen, dan de 'klemmetjes' van het draaistel wat naar elkaar toe drukken en dan naar buiten/beneden drukken. Als je probeert om het op de 'gewone' manier te doen loop je al snel de kans dat een van de lipjes van het draaistel afbreekt.
-
Dat is een zeer goede tip!
-
Ja, kap er af halen, interieur wegnemen, dan de 'klemmetjes' van het draaistel wat naar elkaar toe drukken en dan naar buiten/beneden drukken. Als je probeert om het op de 'gewone' manier te doen loop je al snel de kans dat een van de lipjes van het draaistel afbreekt.
Beste Wijktrein,
Wat je beschrijft is ook een ingewikkelde en best wel riskante procedure.
(al was het maar, omdat er geen handleiding meegeleverd is)
Heb je zelf ervaring met het afbreken van de lipjes bij deze Plan K?
-
Ja... :(
-
En nog een bespreking.
Plan K Elotrains (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=867:kprod&catid=59:diversen&Itemid=120)
-
Mooi verslag, maar is "rennen" een voorwaarde om de vouwbalgen te verkrijgen ;D ;)?
-
:)
Nee, vliegen mag ook.
-
Chris,
Prachtig verslag. Mooie rijtuigen. Maar helaas zaten er maar 2 doorgaande vouwbalgen bij. Is hier al iets meer over bekend? Lees niet iedere dag hier. Dus kan best zijn dat er al een actie loopt.
Gr Hans
-
Informeren bij de winkel waar je ze hebt aangeschaft, daar liggen ze voor je klaar.
-
Vandaag bij mijn leverancier originele Elotrains wisselstroomassen voor mijn Plan K opgehaald. Ze worden gratis omgeruild.
-
Ah! Mooi! Wel een beetje sneu voor die mensen die al dure Piko-asjes hebben...
-
Ik zal eens informeren hoe het precies zit.
-
beetje sneu voor al die tweerailers die blijkbaar extra betaald hebben zodat er gratis asjes voor de drierailers geregeld konden worden... :-*
-
;D
-
Betaal dan liever iets meer voor standaard 2-rail asjes, dan dat ik gratis 3-rail asjes heb ;).
Tinus.
-
beetje sneu voor al die tweerailers die blijkbaar extra betaald hebben zodat er gratis asjes voor de drierailers geregeld konden worden... :-*
Ik volg je redenering maar ben het niet eens met je zienswijze. :)
-
Goed dat ik dit lees. Er liggen dus vouwbalgen voor mij klaar bij mijn leverancier (y).
-
Ja, de vouwbalgen zijn inmiddels afgeleverd bij de winkeliers, dus iedereen kan ze ophalen.
Het is een beetje jammer dat Elotrains dit niet onder het kopje 'Nieuws' op hun site heeft bekendgemaakt. Ze hadden op 16-9-12 in een nieuwsbrief aangekondigd dit te doen. Die aankondiging staat wel op de site. Wie een abonnement op de nieuwsbrief van Elotrains heeft, is op die manier ook niet op de hoogte gesteld.
Enfin, de vouwbalgen zijn er, en zelfs heel snel. Iedereen blij.
Groet,
Ruud
-
Ik was ook blij verrast dat ze er al waren, maar ze zitten er al op. Mooi snel geregeld van Elotrains! (y)
-
beetje sneu voor al die tweerailers die blijkbaar extra betaald hebben zodat er gratis asjes voor de drierailers geregeld konden worden... :-*
De ongebruikte tweerailassen gaan natuurlijk gewoon retour en worden in de fabriek weer onder nieuwe rijtuigen gezet. De tweerailer betaalt hier dus niet aan mee.
-
... en je gelooft dat? serieus?
-
Hoe het met de kosten zit, weet ik niet. In ieder geval bieden zowel Marklin als de grote tweerailfabrikanten al vele jaren lang bij aankoop van wagons de service van ruilassen voor het systeem dat je gebruikt. Daar is Elotrains dus niet afwijkend in, in tegendeel.
Groet,
Ruud
-
Kijk:
(http://farm8.staticflickr.com/7252/8163263364_ecceaab988_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8163263364/)
Plan K (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8163263364/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
Iets subtieler dan de plastic grepen en deze zijn ook van metaal.
Mvg
Kees-Jan
-
Zelfbouw handgreep? Het lijkt op een nietje...
-
Ik zag toevallig deze week onder de rijtuigen staan, dat ze in Nederland gemaakt zijn.
Lijkt me sterk....
Ik weet niet of dit al eerder op dit forum is opgemerkt.
-
Men bedoelt daarmee waarschijnlijk dat het om een Nederlands merk gaat.
De productue heeft 100% zeker niet in Nederland plaast gevonden.
mvg,
Gert
-
Heeft iemand de ontbrekende sets vouwbalgen al gehad, van z'n dealer of importeur?
Ik heb nog niets gezien.
Ik loop dus gewoon 2 maanden achter!!
-
Jah, werden rond Eurospoor uitgeleverd. Op Eurospoor de vouwbalgen, trapjes, en dergelijk opgehaald...
-
De naar Elotrains geretourneerde zijn inmiddels weer in de winkel gearriveerd. Daar zit het het extra setje vouwbalgen gewoon bij. Ik denk dat je er dan vanuit mag gaan dat de nageleverde vouwbalgsetjes ook gewoon beschikbaar zullen zijn bij de detaillisten.
-
Ik heb de vouwbalgen ook al een paar weken in huis.
-
Mijn dealer had ze ook al een paar weken geleden binnen.
Grtz,
Ton
-
Nog even reclame maken: vorige donderdag een mailtje gestuurd naar Elotrains over de vouwbalgen en binnen 2 minuten antwoord om 10:00 's avonds! De balgen zijn net in de bus gevallen.
Geweldige service Elotrains, dat geeft vertrouwen!
Erik.
-
Hier idem dito!
Een mailtje naar Gerard over missende delen vouwbalgen en handgrepen) en ze lagen binnen een paar dagen op de deurmat.
Ik heb er om gevraagd maar krijg GEEN rekening gepresenteerd!
TOPservice van Elotrains!
-
Iemand een suggestie hoe je de draaistellen op een veilige manier kan verwijderen?
Ik heb het vandaag geprobeerd, maar je kan ze nergens goed vastpakken.
Stond met het zweet in mijn handen.....
Misschien mosterd na de maaltijd, maar het losmaken van de draaistellen is vrij eenvoudig: gewoon met je vinger eronder vanaf de koppeling, dan voorzichtig omhoog drukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DraaistelPlanK.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DraaistelPlanK.jpg)
Mvg,
Erik.
-
Dag Heren even een Vraagje over set Plan K set 100 54. ik heb de onderdelen. maar hoe moet je die er opzeten. ??? kan iemand daar mee helpen Mgv David al vast Bedankt
;D
-
Welke onderdelen? Volgens mij de trapjes monteren en een vouwbalg verwijderen/herplaatsen?
-
Neem contact op met de importeur.........
Gr. Gerard