BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eelco Storm op 15 May 2007, 18:33:22

Titel: Stoom in Friesland
Bericht door: Eelco Storm op 15 May 2007, 18:33:22
Er gaat iets bijzonders gebeuren in Fryslan:

http://www.friesestoomtreinmaatschappij.nl/informatie/Rijdend%20materieel.html
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Marc tramt op 15 May 2007, 18:45:22
Boeiend! Een nieuwe 2400  :P  .
Eerst de financiering maar eens rondkrijgen...
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: RodeDuivel op 15 May 2007, 18:53:45
Vandaag heeft de Stichting Stoomtrein Fryslan zijn plannen gepresenteerd. Zie hieronder het artikel in de Leeuwarder Courant.

Gepubliceerd op 15 mei 2007, 14:00

SNEEK -  De toeristische stoomverbinding tussen Sneek en Stavoren gaat door. Vanmiddag presenteert de Stichting Stoomtrein Fryslân grootse plannen voor nieuw te bouwen locomotieven, die over twee jaar gaan rijden. Ook komt er een 'commerciële belevingswereld' in de Waterpoortstad met de naam 'Stoom Stad Sneek'.


De investeringen hiervoor vergen samen €52 miljoen en hebben de steun van de provincie. De nieuwe stoomlocomotieven zullen volgens de laatste stand der techniek zijn gebouwd, kosten €12 miljoen en ontzien het milieu.

Het idee voor de Stoomstad-attractie (kosten: €40 miljoen)  is uitgedokterd door Gert-Jan de Jong van Arc2. Dit architectenbureau uit Almere ontwikkelde ook het vernieuwde Spoorwegmuseum in Utrecht. Verder ontwierp het bedrijf de paarse Blokhuisbrug in Leeuwarden.

De presentatie van de stoomplannen gebeurt nabij het Sneker NS-station, in de busgarage van Arriva. Dit is ook de toekomstige locatie voor het stoommpretpark, dat in 2010 opent. Voorzitter van de in oprichting zijnde Stichting Stoom Stad Sneek is vertrekkend gedeputeerde Piet Bijman.


Grtz,

Willem
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: NS1124 op 15 May 2007, 19:39:28
Ja ja, een echte 2400 en nog wel nieuw, dat is echt een mooi stuk werk.
En dan ook nog 2 nieuwe HSM 700 locomotieven, het kan niet op.

Ik hoop van harte dat ze dit echt van de grond krijgen, ik gun het ze echt.
Dit is samen met de VSM toch wel een van de mooiste initiatieven op spoor gebied
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: arjen op 15 May 2007, 19:57:56
12 miljoen voor een serie nieuw te bouwen milieuvriendelijke 5500'en op biobrandstof? Binnen drie jaar? Sorry mensen, maar dit plan is echt veel te ver verwijderd van de realiteit om serieus te nemen. Zelfs niet na het nuttigen van een hele fles Beerenburg.

Arjen.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Gouda op 15 May 2007, 20:05:24
Voor meer info zie www.friesestoomtreinmaatschappij.nl . Deze link heb ik gekregen via de nieuwsbrief vab Modelspoormuseum y=te Sneek.

mvg Marc
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: RodeDuivel op 15 May 2007, 20:09:36
De initiator Max Kooijmans is met het plan al een kleine tien jaar aan de slag. Max is van beroep Consultant annex organisatie adviseur. Derhalve iemand die het klappen van de zweep kent.

De plannen zijn door diverse overheidspartijen getoetst en inmiddels geaccordeerd voor het verkrijgen van de subsidies. De voorzitter van de Stichting die het een en ander dient te realiseren de heer Piet Bijman kent de wegen in Den Haag en Brussel vanuit zijn positie als gedeputeerde van de provincie Fryslân.

De contacten voor het realiseren van de locomotieven op basis van het gepresenteerde concept zijn reeds uitgebreid besproken met diverse marktpartijen en zijn realistisch en haalbaar.

Kortom de slagingskans is zeer reëel. Bovendien maakt het gehele plan deel uit van het masterplan om het tourisme in Fryslân een structuurversterkende impuls te geven door middel van het realiseren van een aantal dagattracties van nationaal en internationaal niveau.

Grtz,

Willem, die 5 jaar geleden is benaderd voor het zitting nemen in één van de bij het initiatief betrokken stichtingen.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Eelco Storm op 15 May 2007, 20:21:47
12 miljoen voor een serie nieuw te bouwen milieuvriendelijke 5500'en op biobrandstof? Binnen drie jaar? Sorry mensen, maar dit plan is echt veel te ver verwijderd van de realiteit om serieus te nemen. Zelfs niet na het nuttigen van een hele fles Beerenburg.
Ik mis nu alleen een onderbouwing voor je bewering...

Eelco
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: michiel88 op 15 May 2007, 20:38:57
Een 2400 opnieuw bouwen, terwijl er tientallen in Frankrijk staan te verrotten en een stoomloc op benzine, het moet niet gekker worden.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: arjen op 15 May 2007, 20:49:40
Ik mis nu alleen een onderbouwing voor je bewering...

Eelco


Ik zit eerder te wachten op een onderbouwing van de bewering dat het wél kan. Voor mijn gevoel is het benodigde bedrag veel te hoog om serieus te nemen. Zo gemakkelijk is het nou ook weer niet om geld uit Brussel los te krijgen, zelfs niet als je een gedeputeerde achter je hebt. En dat de heer Kooijmans van beroep organisatie-adviseur is, wil alleen zeggen dat hij het klappen van de zweep DENKT te kennen. En zeker niet dat hij een geldboom in zijn achtertuin heeft staan, helaas.

Arjen.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: RodeDuivel op 15 May 2007, 21:34:09
Arjen,

Het project bestaat niet alleen uit het rijden van een stoomtrein ;).

De essentie van het plan is om een dagattractie met een internationale uitstraling te realiseren. In het bedrijfsplan wordt uitgegaan van 300.000 bezoekers die op diverse manieren worden vermaakt.

In Friesland is onderkend dat de toeristische structuur te ijl is. Van oudsher bestaat het toerisme uit watersport. Dagattracties worden met node gemist. Dit geldt ook voor vakantieverblijven die een verblijf gedurende het gehele jaar mogelijk maakt.

Vanuit het kabinet is ten behoeve van het versterken van de economische structuur naast water en energietechnologie ook het toerisme als belangrijke drager bestempeld om de ijle economische structuur te versterken. Kenniseconomie en dienstverlening behoren van oudsher tot de sectoren die in het noorden van Nederland zijn achterbleven. Dit in tegenstelling tot industrie, distributie en bouwnijverheid. Juist de 3 laatst genoemde sectoren staan onder druk, terwijl de dienstverlening en kenniseconomie de nodige kansen bieden.

Kortom het project is meer dan alleen maar het laten rijden van een aantal stoomtreinen. Als dat het alleen was geweest, dan was ik het volledig met je eens.

Grtz,

Willem 
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: michiel88 op 15 May 2007, 21:35:15

Ik zit eerder te wachten op een onderbouwing van de bewering dat het wél kan. Voor mijn gevoel is het benodigde bedrag veel te hoog om serieus te nemen. Zo gemakkelijk is het nou ook weer niet om geld uit Brussel los te krijgen, zelfs niet als je een gedeputeerde achter je hebt. En dat de heer Kooijmans van beroep organisatie-adviseur is, wil alleen zeggen dat hij het klappen van de zweep DENKT te kennen. En zeker niet dat hij een geldboom in zijn achtertuin heeft staan, helaas.

Arjen.

Het ergste is dat het geld ervoor al binnen is geloof ik. Onze belastingcenten, ik heb er werkelijk geen woorden voor, zo schandalig vind ik het. Er zijn flink wat museumorganisaties die hier wel dingen van cultuurhistorische waarde voor kunnen realiseren met slechts een percentage van deze subsidie. Er staan ik weet niet hoeveel locomotieven/wagons van waarde weg te rotten door het hele land. Kennelijk geeft de overheid liever geld uit aan een kermis dan aan cultuur :(.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: NS1124 op 15 May 2007, 21:41:43
Ik ben toch echt van mening dat een "nieuwe" stoomlocomotief echt wel een stuk cultuur is, ook al is het er dan een die niet op kolen wordt gestookt.

Wat dat betreft wordt er weer cultuur terug gehaald in plaats van dat het wordt vernietigd zoals al veel te vaak is gebeurt in nederland.
Ik gun ze dit van harte.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: RodeDuivel op 15 May 2007, 21:42:25
Het ergste is dat het geld ervoor al binnen is geloof ik. Onze belastingcenten, ik heb er werkelijk geen woorden voor, zo schandalig vind ik het. Er zijn flink wat museumorganisaties die hier wel dingen van cultuurhistorische waarde voor kunnen realiseren met slechts een percentage van deze subsidie. Er staan ik weet niet hoeveel locomotieven/wagons van waarde weg te rotten door het hele land. Kennelijk geeft de overheid liever geld uit aan een kermis dan aan cultuur :(.

Jammer Michiel dat je je niet in de materie hebt verdiept :(. De perceptie die je bij dit project hebt is tamelijk smal, terwijl het project behelst de economische structuur van het noorden te versterken.

Uiteraard vinden wij het ook goed in het noorden van het land als jij bereid bent  ;D om al die uitkeringen te betalen van de mensen die nu werkloos aan de kant staan toe te kijken, omdat er geen werk voorhanden is in het noorden van het land.

Grtz,

Willem
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: henk op 15 May 2007, 21:54:19
Er wordt in ieder geval niet laag ingezet. 300.000 bezoekers zijn aantallen die in Nederland alleen de topatracties halen. Succes ermee.

ps Die Kooijmans, is dat niet dezelfde die intertijd Tombroek uit het modelspoormuseum heeft gepest?
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: RodeDuivel op 15 May 2007, 21:59:15
ps Die Kooijmans, is dat niet dezelfde die intertijd Tombroek uit het modelspoormuseum heeft gepest?

Yep!
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: -Anton- op 16 May 2007, 17:53:02
Vandaag een stuk in het noordhollands dagblad editie schagen
"verbazing over friese stoomtrein"
De directeur van de stoomtrein hoorn medemblik is stomverbaast  over de miljoenen die de stichting stoomtrein friesland krijgt.
Terwijl hun jaarlijks een paar ton tekort komen voor je jaarlijkse explotatie
Dit tekort in inmiddels opgelopen tot een miljoen euro.
En zij krijgen het geld wel zo voor mekaar???

wij waaren er verleden jaar op de stoom dag in Sneek
toen werden we weg gestuurt omdat de bobo's eerst ruimte nodig hadden om in te stappen
toen vond ik het al gelijk niets, maar nu weet in ook waarom.
groetjes Anton
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: MR op 16 May 2007, 17:57:52
Hoi, bestaan er al stoomlocomotieven op koolzaadolie?

En is er ervaring opgedaan om het stoken van stoomlocomotieven computergestuurd te laten verlopen? En die actieve filters in de schoorstenen, bestaan daar voorbeelden van (bij stoomlocs dan)? Wat doen die met het rendement van de locomotief? En moet voor de oliestook en de filters het aloude ontwerp niet aangepast worden?

Zo maar een paar van de vragen die bij mij opkomen.

Groeten,

Marco
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: MR op 16 May 2007, 18:06:28
Vandaag een stuk in het noordhollands dagblad editie schagen
"verbazing over friese stoomtrein"
De directeur van de stoomtrein hoorn medemblik is stomverbaast  over de miljoenen die de stichting stoomtrein friesland krijgt.
Terwijl hun jaarlijks een paar ton tekort komen voor je jaarlijkse explotatie
Dit tekort in inmiddels opgelopen tot een miljoen euro.
En zij krijgen het geld wel zo voor mekaar???

wij waaren er verleden jaar op de stoom dag in Sneek
toen werden we weg gestuurt omdat de bobo's eerst ruimte nodig hadden om in te stappen
toen vond ik het al gelijk niets, maar nu weet in ook waarom.
groetjes Anton

De 52 miljoen wordt niet door de overheid opgehoest. DE FSM wil een leasebackregeling met de Triodosbankregeling afsluiten. Met deze bank zijn ze in gesprek. Zie het kopje financiering van hun website. De financiering is dus niet rond, concludeer ik.  Het begrip leasebackregeling ken ik niet, maar ik vermoed dat het betekent dat de Triodosbank eigenaar van de locs en het overig materiëel wordt en dat ze geleased worden door de FSM, waarbij na verloop van tijd de FSM eigenaar wordt.

Groeten,

Marco
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Hans Reints op 16 May 2007, 18:07:46
Waarom zouden we?  8)Het gaat toch lekker ouderwets zo :D
En dat is toch waar we het voordoen. niet dan ;D sk
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Tinus Trein op 16 May 2007, 18:14:10
Als aankomend ingenieur kan ik het toch niet laten om hier een paar kanttekeningen bij te plaatsen....vooral bij een actief filter in de schoorsteen. Ik ben ontzettend benieuwd hoe ze dat gaan doen, want een stoomloc heeft immers flinke exhaustslagen.......
Ook de keuze voor het type lok vind ik een beetje vreemd: een 700 staat immers niet bekend als de meest comfortabele en onderhoudsvriendelijke machine (binnenliggend drijfwerk, laag machinistenhuis).

Wat betreft het bouwen van nieuwe stoomlocomotieven en koolzaadolie:
http://www.dlm-ag.ch/

mvg, Martin
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Rick op 16 May 2007, 18:14:29
Leuk voor de treinen, minder leuk voor de andere museummaatschappijen. Met dat geld kan je hen meer helpen denk ik.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: British Rail op 16 May 2007, 18:18:40
Ik zag op die site van FSM dan de 700 serie oorspronkelijk uit Glasgow komt en vroeg me af waarom kopen ze geen locomotief uit Engeland?

Daar is nog redelijk veel van dat oude spul te vinden en veel van de eerste locs die hier reden kwamen uit Engeland maar of daar ook de 700 serie van afstamt weet ik niet.

Groet Martijn v/d horst

 
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: RodeDuivel op 16 May 2007, 18:21:44
Zie hier een artikel in het Friesch Dagblad

woensdag, 16 mei 2007, Regio


Nieuw attractiepark van 50 miljoen
Sneek wil stoomstad worden
Sneek - Sneek wil naast watersportstad ook stoomstad worden. Er zal vanaf 2009 een stoomtrein rijden van Sneek naar Stavoren en de stad krijgt een attractiepark met als thema stoom. Stoom Stad Sneek komt in de omgeving van het NS-station en vraagt een investering van minimaal 40 tot 50 miljoen euro.

Het attractiepark moet in 2010 of 2011 klaar zijn en 300.000 bezoekers per jaar naar de waterstad lokken. De bedoeling is dat de stoomtreinen rijden vanaf 2009. Ongeveer 100.000 mensen zouden dan per stoomtrein van Sneek naar Stavoren gaan. De initiatiefnemer is de Stichting Stoom Stad Sneek, die de plannen gistermiddag presenteerde. ,,Sneek moet de stoomstad van Europa worden’’, zo zei P. Bijman, voorzitter van de stichting.
Om Stoom Stad Sneek te kunnen realiseren, wordt een herinrichting van het gebied rond het treinstation noodzakelijk. De remise van streekvervoerder Arriva moet verplaatst worden. Dit jaar begint de uitvoering van de plannen voor het bouwen van de stoomtreinen.
Het perron van de Stichting Stoomtrein Fryslân grenst aan de gebouwen van Stoom Stad Sneek. Daar moet straks de stoomtrein naar Stavoren vertrekken. Voorzitter M. Kooijmans van de stichting vertelde gistermiddag dat de plannen voor de stoomtrein nu definitief zijn en dat nog dit jaar wordt begonnen met het bouwen van het materieel. ,,We hebben gistermiddag laat een intentieovereenkomst gesloten met een projectontwikkelaar”, zegt M. Kooijmans van de Stoom Stad Sneek. ,,Daarmee kunnen we dus beginnen met het uitwerken van de plannen.”
Wethouder Metz van de gemeente Sneek heeft enthousiast gereageerd op het plan om in de omgeving van het station een stoomattractie te realiseren. Om de plannen te kunnen realiseren moeten de initiatiefnemers met streekvervoerder Arriva om de tafel. Op de plaats waar het themapark komt, staan nu nog de loodsen van Arriva. Die moeten verplaatst worden. Een mogelijke locatie is bedrijventerrein De Hemmen.
Ook wordt gewerkt aan de oprichting van de Stichting Museum Treinen op Zee. Deze stichting wil in Stavoren op het spooremplacement een interactief museum oprichten met als thema de geschiedenis van het vervoer per trein en boot tussen Leeuwarden en Enkhuizen. Het is de bedoeling het museum onder te brengen in een loods van de eerdere Nederlandsche Tramweg Maatschappij (NTM) in Leeuwarden. De loods wordt afgebroken, gerestaureerd en in Stavoren weer opgebouwd. De kosten van het museum komen uit op een half miljoen euro.
Vraagtekens
Jaap Nieweg, voorzitter van de Historische Railvereniging Nederland, de koepelorganisatie voor stichtingen die historische spoorlijnen exploiteren, heeft zijn vraagtekens bij de plannen. ,,Ik ken geen enkel initiatief in Nederland dat tonnen per jaar verdient met het exploiteren van stoomtreinen. Integendeel, vaak moet er veel geld bij. Ik vraag me dan ook af of hij die miljoenen ooit terugverdient.” Ook het aantal bezoekers lijkt hem onrealistisch. ,,Alleen de stoomtrein Hoorn-Medemblik, waarvan ik directeur ben, trekt meer dan 100.000 mensen. Wij rijden daar acht maanden lang dagelijks voor. De rest haalt dat getal lang niet.”

Het artikel spreekt voor zich.

Grtz,

Willem
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Hans Reints op 16 May 2007, 18:21:50
Het gaat om een (uitwendige) replica van de oude HSM 700 serie. Op de Railhobbysite is het model van Philotrain te zien dat ook als zodanig als voorbeeld zal gaan dienen.
De locs gaan gestookt worden op koolzaadolie en van binnen volgepakt
met hitech zullen zijn vanwege milieueisen. Als fabrikanten wordt als
meest waarschijnlijke de Dampflok und Machinenbau Winterthur genoemd
maar ook bedrijven in China en Polen worden genoemd.

Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: stig op 16 May 2007, 18:50:31
Als aankomend ingenieur kan ik het toch niet laten om hier een paar kanttekeningen bij te plaatsen....vooral bij een actief filter in de schoorsteen. Ik ben ontzettend benieuwd hoe ze dat gaan doen, want een stoomloc heeft immers flinke exhaustslagen.......
Ook de keuze voor het type lok vind ik een beetje vreemd: een 700 staat immers niet bekend als de meest comfortabele en onderhoudsvriendelijke machine (binnenliggend drijfwerk, laag machinistenhuis).

Wat betreft het bouwen van nieuwe stoomlocomotieven en koolzaadolie:
http://www.dlm-ag.ch/

Tegen welk probleem denk je dat ze met dat actieve filter aan zullen lopen? 'T ding zal op lichte olie gestookt worden (lijnzaad olie is ook een lichte olie - loopt trouwens prima in mijn japanner, ook goed voor je roetmeting). Een actief filter lijkt me zelfs overdreven. Maar goed, dat is de trend tegenwoordig.

En de keuze voor de 700 lijkt mij een geval van aantrekkelijkheid. Een aantrekkelijke loc trekt meer bezoekers. In dat geval altijd een loc nemen die er niet meer is en men het ook echt jammer vind dat die er niet meer is, en dat is met de 700/5500 het geval. En onderhoud, het is natuurlijk geen 100 jaar oude loc, dus alles loopt op rollagers (als ze slim zijn) dat scheelt je al 9999 smeerpunten. De eliminatie van het verbranden van kolen zal de loc ook goed doen vwb. de onderhoudbaarheid, zie het verloop van het warmstoken van woningen van 1900 tot heden...

Ing. Stig  ;D
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: nscargo op 16 May 2007, 18:58:19
Die Philotrain, is die gelijkstroom 2 rail?
Waarom doen ze dat dan niet daar in Sneek. Een stoomtrein die niet met kolen gestookt wordt. Wat komt hierna? De 2400 met pantograven?
Ik vind het hele plan volslagen belachelijk en ik denk dat het een enorme financiele flater zal worden.
En waarom dan een Schotse loc. ??
Als een man als Jaap Nieweg die veel ervaring heeft met het exploiteren van een stoommaatschappij al zegt dat ze het enorme aantal bezoekers van 300.000 bezoekers nooit zullen halen dan moet dat toch een teken aan de wand zijn.
Bovendien, ik weet niet wie er wel eens in Sneek is geweest, maar waar wil je al die bezoekers laten? Zo groot is Sneek niet, en parkeerruimte is nu al een crime dus wat zal dat worden met 300.000 extra mensen. Die zullen dan niet allemaal met de auto komen maar een flink aantal toch wel. Waar zij hun auto neer moeten zetten? Geen idee.
Ook het traject is nog niet klaar. Ze moeten over het terrein van een fabriek,  en die hebben al gezegd dat ze niet zullen toestaan dat daar een trein over gaat rijden.

Harm
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: prutser op 16 May 2007, 18:59:06
Een stoompretpark met museum waar alleen replica's te zien zijn en computerlocomotieven rijden voegt volgens mij weinig tot niets toe aan de bestaande railmusea en is vooral leuk voor mensen (gezinnen) die nu na six flags, euro disney of de efteling ook hier eens heen kunnen.
Surrogaatstoom dus.

Stephan.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Menno 1846 op 16 May 2007, 19:39:08
Als nuchtere Fries kan ik alleen maar het volgende zeggen: Ik moet het eerst nog maar eens zien!!
Nieuwe oude modellen bouwen is haast net als de (mooie)fantasie film Jurassicpark?
T zal best mooi zijn maar ik vind het pas een kunst om de orginele bestaande modellen te bewaren net als de rest doet.
Greetz:Menno
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: René op 16 May 2007, 20:03:40
Als daar per jaar 300.000 man opaf moeten komen, hebben ze het niet over spoorfanaten en kenners maar over de gezinnen. Die maakt het echt niet uit of ze achter een 01, 50, 52 of een ander rookbrakend monster zitten. Dus de keuze voor een 700 lijkt mij geen verkoopargument.

Jammer dat de helft van het geld niet beter besteed wordt aan het in stand houden van echt oud materieel en gebouwen.
Weer een gemistte kans ook al gun ik de mensen in die streek best een goede baan. 
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Eelco Storm op 16 May 2007, 20:10:16
En waarom dan een Schotse loc. ??

Goed lezen, het enige Schotse aan de serie 5500 was de plek waar ze gebouwd zijn: Glasgow. Verder waren het Hollandsche machines.
Lijkt me mooi om ze te zien rijden, is weer eens wat anders.

Eelco
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Menno 1846 op 17 May 2007, 11:19:17
Het milieu bewuste er achter steun ik wel.
Dat is een goed item.
Greetz:Menno
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Bas, Dordrecht op 17 May 2007, 13:04:00
Zo, net nog ff opnieuw gekeken of het niet 1 April is....niet dus...Tja, ben graag optimist en werk in mijn vrije tijd ook nog als machinist op oude historische loks van de BLS. Daar zijn we al lang blij als we een trein af en toe kunnen vullen. 300.000 mensen...ik hoop het voor ze. Hier blijkt nogmaals weer dat als je de juiste subsidiepotjes weet te vinden er genoeg geld los te peuteren is. Zie dat overigens ook bij de STAR gebeuren, bouwen nieuwe loodsen, nieuwe sporen, kopen her en der nieuwe "oude" loks...maar echt rijden zie je weinig over en hoor je ook weinig over...Ik volg deze friese ontwikkelingen in ieder geval met veel interesse en hoop toch dat het zo van de grond komt. Aangemeld voor de nieuwsbrief heb ik me al  ;D

Groeten uit  Zwitserland

Bas
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: MR op 17 May 2007, 14:58:36
Hier blijkt nogmaals weer dat als je de juiste subsidiepotjes weet te vinden er genoeg geld los te peuteren is.

Hoezo subsidie? Ik heb  de indruk gezien deze pagina (http://www.friesestoomtreinmaatschappij.nl/informatie/Businessmodel.html) en deze pagina (http://www.friesestoomtreinmaatschappij.nl/informatie/Financiering.html) dat het geld niet door subsidiëring verkregen wordt maar dat een bank het moet gaan financieren. Overigens is als ik het goed begrijp de financiering ook nog niet niet rond.

Groeten,

Marco
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: henk op 17 May 2007, 15:08:13
Daar staat alleen maar dat ze een sluitende exploitatie willen. Met andere woorden, ze verwachten geen jaarlijkse subsidie nodig te hebben. Maar voor de initiële kosten van ruim 50 miljoen euro moeten de overheden flink in de buidel tasten.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: MR op 17 May 2007, 15:15:44
En die voorgestelde "lease back" constructie? Is dat geen manier om aan de twaalf miljoen voor de locomotieven te komen? Zo heb ik het geïnterpreteerd. Over de overige miljoenen wat betreft Sneek stoomstad heb ik inderdaad nog niets gelezen. Mogelijk dat daar idd flink geld bij moet van de overheid. Maar is dat geld dan al toegezegd? En waar staat dat het dan, van die subsidies?

Groeten,

Marco
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Eelco Storm op 17 May 2007, 15:17:01
Is zo'n lease-back constructie dan niet iets voor de SGB met de plannen voor een 6000?
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: henk op 17 May 2007, 15:22:39
De plannen zijn door diverse overheidspartijen getoetst en inmiddels geaccordeerd voor het verkrijgen van de subsidies. De voorzitter van de Stichting die het een en ander dient te realiseren de heer Piet Bijman kent de wegen in Den Haag en Brussel vanuit zijn positie als gedeputeerde van de provincie Fryslân.

Overigens vergeet de stichting erbij te schrijven dat dergelijke startsubsidies het een stuk gemakkelijker maken om de exploitatie rond te krijgen, omdat het een hoop jaarlijkse interest scheelt.
Als het toch niet lukt met die exploitatie, dan kan de overheid kiezen tussen toch ook maar exploitatiesubsidies of de initiële investering door de plee spoelen.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Peter Korsten op 17 May 2007, 22:10:14
Maar... 300.000 mensen. Dan heb je het over 1000 mensen gemiddeld per dag, dus 250 gezinnen, over een werkdag van 10 uur komt er iedere twee minuten een gezin binnen. Iedere dag van het jaar, dus ook werkdagen.

Zomaar even een rekensommetje. Ik vind het een nogal ambitieus plan, al helemaal voor een stadje van 33.000 inwoners.

- Peter
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Moddemeijer op 17 May 2007, 22:43:03
Moderne replica's van oude stoomlocs. Ik gruwel er van. Recent was ik bij de Brienzer Rothorn baan. Daar zijn de 80 tot 100 jaar oude tandradlocs vervangen door moderne replica's. Na meer dan 80 jaar trouwe dienst zijn de oude stoomlocs totaal versleten. Daarom heeft men nieuwe loks aangeschaft. Min of meer hetzelfde verhaal. Eénmans bediening en olie gestookt. Ik had het geluk om één van de laatste echte stoomloks te mogen bewonderen. Die replica's zien er veel te mooi uit. Het stoom productie proces verloopt veel gecontroleerder. Het drijfwerk is vereenvoudigd. Die nieuwe loks rijden prachtig, maar de stoom romantiek is totaal verdwenen. Een tip voor Friesland, zet een elektromotor in de replica en gebruik een derde rail, het resultaat is net zo steriel.

Ooit heeft de Rothorn baan de prachtige houten rijtuigjes vervangen door panorama rijtuigen, ook zo een blunder eerste klas. Bij een stoomlok horen oude rijtuigen met harde houten banken. Kijk maar eens als de mensen mogen kiezen, de gaan het liefste in de rotste en oudste wagons zitten omdat het zo romantisch is.

Ik begrijp dat men de kostbare originele nederlandse loks wil sparen. Ik begrijp dat de restauratiekosten vaak hoger zijn dan de nieuwbouwkosten. Ik begrijp ook dat men de glijlagers vervangt door rollagers. Ik begrijp dat men ketelisolatie toepast. Maar bouw voor de rest het origineel zo getrouw mogelijk na. De mensen komen voor de stoomromantiek.

Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: MR op 17 May 2007, 23:38:26
Overigens vergeet de stichting erbij te schrijven dat dergelijke startsubsidies het een stuk gemakkelijker maken om de exploitatie rond te krijgen, omdat het een hoop jaarlijkse interest scheelt.
Als het toch niet lukt met die exploitatie, dan kan de overheid kiezen tussen toch ook maar exploitatiesubsidies of de initiële investering door de plee spoelen.

De plannen van de Friese Stoomtreinmaatschappij en die van de Stichting Stoomstad Sneek vormen één geheel en om de ene te begrijpen moet ook de ander bestudeerd worden. En dan blijkt dat de Stichting Stoomstad Sneek subsidies nodig heeft voor de ontwikkeling van het geheel.

De website van de Stichting Stoomstad Sneek (http://www.stoomstadsneek.nl/de%20plannen/Financiering.html):

Citaat
Voor de ontwikkelfase zal SSS een beroep doen op sponsoren, fondsen en de verschillende overheden. De uiteindelijke ontwikkeling, realisatie en exploitatie is voor rekening en risico van de projectontwikkelaar. Geschatte investering tussen de 40 – 50 miljoen euro.


Opvallend is dat de Stichting Stoomstad Sneek geen of heel weinig financiëel risisco loopt: die zijn voor de projectontwikkelaar en de de commerciële exploitant.

Verder valt op dat dat de subsisdies nodig zijn voor dat deel van de plannen  die juist commerciëel geëxploiteerd moeten worden.

Voor de Stoomtrein denkt men dus geen subsidie nodig te hebben.

Groeten,

Marco


Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: stig op 17 May 2007, 23:44:46
Velen van jullie op deze site kijken er natuurlijk naar door een stoomliefhebbersbril, en zijn kritisch over de uitvoering, maar straks zal het 90% van de bezoekers die met een bootje door Friesland varen en er een "niet-waterdag" willen doorbrengen, worst wezen... Die willen een stoomloc zien en er in een treintje mee rijden. En in essentie is het een stoomloc...
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Moddemeijer op 18 May 2007, 00:32:28
> En in essentie is het een stoomloc...

Ik ben er juist bang voor dat het er in essentie uit zien als iets levenloos. Een kermisattractie.

Citaat van de website:
- In de schoorstenen van de stoomlocs komen actieve filters die de uitstoot van natte nevel voorkomen.
- De vrijkomende stoom wordt gecondenseerd en weer teruggeleid in de watertank. Op deze wijze ontstaat een gesloten hoogrenderend watercircuit.

Een stoomloc zonder rook en stoom dus!!!  Een stuk high-tech dat er uit ziet als een HSM stoomloc.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: tinus op 18 May 2007, 00:58:43
ach stoom of niet, hoeveel mensen maken er wel niet
foto's van loks in het spoorwegmuseum die ook niet
stomen.
en nu kun je tenminste weer een nl lok platen.
je kunt ook vragen of de machinist even op ALT F..
drukt om de frontverlivhting uit te doen.
lijkt het net of hij niet in dienst is en heb je weer
een mooi plaatje erbij.

Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: snelle diesel op 18 May 2007, 01:52:15
Moderne replica's van oude stoomlocs. Ik gruwel er van. Recent was ik bij de Brienzer Rothorn baan. Daar zijn de 80 tot 100 jaar oude tandradlocs vervangen door moderne replica's. Na meer dan 80 jaar trouwe dienst zijn de oude stoomlocs totaal versleten. Daarom heeft men nieuwe loks aangeschaft. Min of meer hetzelfde verhaal. Eénmans bediening en olie gestookt. Ik had het geluk om één van de laatste echte stoomloks te mogen bewonderen. Die replica's zien er veel te mooi uit. Het stoom productie proces verloopt veel gecontroleerder. Het drijfwerk is vereenvoudigd. Die nieuwe loks rijden prachtig, maar de stoom romantiek is totaal verdwenen. Een tip voor Friesland, zet een elektromotor in de replica en gebruik een derde rail, het resultaat is net zo steriel.

Ooit heeft de Rothorn baan de prachtige houten rijtuigjes vervangen door panorama rijtuigen, ook zo een blunder eerste klas. Bij een stoomlok horen oude rijtuigen met harde houten banken. Kijk maar eens als de mensen mogen kiezen, de gaan het liefste in de rotste en oudste wagons zitten omdat het zo romantisch is.

Ik begrijp dat men de kostbare originele nederlandse loks wil sparen. Ik begrijp dat de restauratiekosten vaak hoger zijn dan de nieuwbouwkosten. Ik begrijp ook dat men de glijlagers vervangt door rollagers. Ik begrijp dat men ketelisolatie toepast. Maar bouw voor de rest het origineel zo getrouw mogelijk na. De mensen komen voor de stoomromantiek.

Ben het helemaal met je eens. Als er met stoom gereden moet worden om oude tijden te laten herleven moet dit gebeuren met "echte oude loks" die zijn gereviseerd. Lukt dit niet dan kan eventueel een replica worden gebouwd, zoals het echt vroeger was. Dus op kolen gestookt en niet op elekriciteit opgewekt uit olie, zonne-en of kern energie.

Maar wat al een moeite, waarom niet 3 a 4 keer per jaar een trein gehuurd van andere museum buurtspoorwegen elders in land. Op deze manier blijft zo'n dag dat een stoomtrein rijdt bijzonder.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: stig op 18 May 2007, 02:36:38
Citaat van de website:
- In de schoorstenen van de stoomlocs komen actieve filters die de uitstoot van natte nevel voorkomen.
- De vrijkomende stoom wordt gecondenseerd en weer teruggeleid in de watertank. Op deze wijze ontstaat een gesloten hoogrenderend watercircuit.

Een stoomloc zonder rook en stoom dus!!!  Een stuk high-tech dat er uit ziet als een HSM stoomloc.

Vroegah, had je ook al stoomlocs met condensatie om water te sparen, niets nieuws dus, nog steeds stoom.

Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: KroKo op 18 May 2007, 10:48:41
Er word hier inderdaad heel selectief gelezen.

Zo gaan de nieuwe (stoom)loc's geen 12, maar 4 miljoen kosten. De rest is voor de infra. Ook gaan ze sec voor de treinen uit van 100.000 en geen 300.000 bezoekers. Hierbij baseren ze zich op de stoomweekenden (tot 60.000 bezoekers) van de afgelopen jaren.

Dit wordt dus gewoon een nieuw attractiepark, met als thema (stoom) treinen. Je moet dit dus, schijnbaar, niet als museum zien.
Het enige waar ze bij de bezoekers aantallen zich mis kunnen rekenen, is het feit dat de stoomdagen, tot nu toe, uniek waren. Hierdoor trekken ze een grote groep liefhebbers. Word dit een vast gegeven, dan zal die groep afvallen. Daarnaast komt die grote groep liefhebbers, omdat ze de geur van kolen willen ruiken, stoom willen zien en het idee hebben dat ze naar iets authentieks kijken.

Een mooier idee zou dan ook zijn, volgens mij al aangehaald  hierboven, om loc's van de diverse maatschappijen bij toerbeurt te laten rijden. Maar ja, geld...., milleu......


Groet Erik
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Eelco Storm op 18 May 2007, 10:53:55
Het enige waar ze bij de bezoekers aantallen zich mis kunnen rekenen, is het feit dat de stoomdagen, tot nu toe, uniek waren. Hierdoor trekken ze een grote groep liefhebbers. Word dit een vast gegeven, dan zal die groep afvallen. Daarnaast komt die grote groep liefhebbers, omdat ze de geur van kolen willen ruiken, stoom willen zien en het idee hebben dat ze naar iets authentieks kijken.

De groep liefhebbers is vele malen kleiner dan de groep dagjesmensen. Van liefhebbers alleen kan geen enkele organisatie leven. Liefhebbers zijn leuk, maar dagjesmensen zijn de mensen die brood op de plank brengen.

Eelco
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Floris Dilz op 18 May 2007, 13:25:57
mwah, k zou t heel erg knap vinden als ze voor 4 miljoen 2 stoomlocs kunen bouwen... en een 2400 nieuw bouwen is inderdaad complete waanzin, zet een nieuwe dieselmotor en bijpassende generator in een uit frankrijk gehaald barrel en je hebt een milieuvriendelijke loc... waar kraak nog smaak aan zit, maar goed, dat heb je nu eenmaal tegenwoordig. 'k ben ook wel benieuwd wat voor rijtuigen er achter komen te hangen trouwens.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Peter Korsten op 18 May 2007, 16:21:11
Gaan ze binnenkort niet de DDM-1 aan de kant zetten? :D

- Peter
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Rick op 18 May 2007, 16:29:37
nee, helaas. ;)
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: zuylen op 18 May 2007, 18:56:05
Realistisch of niet, laten we de plannen een kans geven. Ook ik vind het erg hoog gegrepen, maar misschien vallen die moderne öude"stoomlocs mee. In de efteling rijdt ook een moderne stoomloc rond. De vorm van de ketel verraadt zijn late bouwjaar tenopzichte van de exemplaren die honderd jaar oud zijn. Ik begrijp ook dat je als ondernemer niet aan kan komen met een verhaal bij de plaatselijke bevolking dat rokende stinkende locomotieven langs hun huis gaan denderen. Begrijp me niet verkeerd, ook ik vind een op de ouderwetse manier geconstrueerde lok veel en veel mooier! Maar ja met die milieuprietpraat van tegenwoordig belandt iedere stoomspoorweg in de prullebak.

Groet Andre
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: amber op 18 May 2007, 19:57:10
Ik vid het toch een beetje als een 1april grap klinken. Maar daar is het al te laat voor.

Ik vraag me af wat er zo milieuvriendelijk aan het bouwen van nieuwe stoomlocs is. De bouw zelf is niet bepaald milieuvriendelijk. Denk bv alleen al aan het transport en productie. 
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: zuylen op 18 May 2007, 20:05:04
Het bouwen van nieuwe stoomlocs is al vele malen gedaan. Of dit lijntje werkelijk rendabel wordt, vind ik maar de vraag. Maar het bouwen van een nieuwe oude stoomloc juig ik wel toe. Ook al zullen er concessies gedaan moeten worden aan het ontwerp. Ook in het stoomtreinperk zelf werd er al geexperimenteerd met andere stook mogelijkheden. Ooit werd er in Nederland een proef gedaan, door in een stoomloc (ik meen een 3700) een chemisch goedje te doen dat zo heet werd dat er voldoende stoom gemaakt werd in de ketel. Helaas taste het chemische spul de ketel zodanig aan dat deze binnen een jaar volledig was doorgerot. (Mislukt experiment dus) Verder heeft de stoomtechnologie niet stil gestaan. Er is veel meer mogelijk dan in 1900. De tijd dat de 5500 werden gebouwd of afgeleverd. (Geschatte datum, ik kan er naast zitten dus schiet me er niet op af)

Groet, André
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: arjen op 18 May 2007, 20:58:12
Ook in het stoomtreinperk zelf werd er al geexperimenteerd met andere stook mogelijkheden. Ooit werd er in Nederland een proef gedaan, door in een stoomloc (ik meen een 3700) een chemisch goedje te doen dat zo heet werd dat er voldoende stoom gemaakt werd in de ketel. Helaas taste het chemische spul de ketel zodanig aan dat deze binnen een jaar volledig was doorgerot. (Mislukt experiment dus)

Dat verhaal hoor ik voor het eerst, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Meng iets door de kolen dat bij verbranding meer hitte produceert, en je maakt meer stoom... niet ten koste van de ketel, maar dat de vuurkist en de vlampijpen er niet tegen kunnen kan ik me levendig voorstellen...
Het probleem bij dit hele project zit hem ook niet in de technische mogelijkheden, maar wel in de realiseerbaarheid. Ze willen hypermoderne stoomlocs bouwen, op basis van een ontwerp van 100 jaar geleden, met technologie die voor zover ik weet nog nergens ter wereld is uitgeprobeerd, bijna onvermijdelijk met hulp van toeleveranciers die geen ervaring met stoomlocs hebben, en dan moet het binnen 2 jaar nog werken ook.  De kans dat je dat allemaal redt, is bijzonder klein.

Arjen.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Menno 1846 op 19 May 2007, 13:56:07
Ik meende toch ooit eens ergens in de LC te hebben gelezen dat ze ook kozen voor het behoud van een stuk of wat oudjes?!
Wat is dan nu de reden voor deze keuze ineens?
Zo'n oude zou je toch ook kunnen ombouwen tot een wat milieu bewustere bak.
Greetz:Menno
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Floris Dilz op 19 May 2007, 14:37:55
ombouwen kan wel, maar dat betekent eigenlijk herbouwen. Verder zit je vast aan de beperkingen van een ontwerp dat nooit op milieubewustheid gemaakt is. Één van het handjevol nederlandse stoomlocs dat nog over is daaraan opofferen is dan helemaal uhm... dubieus. (knappe jongen die ze van de NSM-efteling loskrijgt trouwens, hoewel, sinds die plannen voor een doorzeefde mat '34 en die 6300 in de achtbaan kun je alles verwachten  :-| )
Alternatief is dan de zoveelste duitse loc (geeeeeeuuuw) of een engels ding, maar hun bijzondere, oudere machines (die wel op de nederlandse lijken) houden ze natuurlijk lekker zelf, terwijl die naoorlogse hier net zo weinig te zoeken hebben als die duitse bakken. Wel geinig: zo'n hunslet-austerity zoals verbouwd door Porta: http://www.martynbane.co.uk/modernsteam/ldp/austerity/portaausterity.htm
die hebben ooit als 8800 nog in nederland gereden, rijden echt op kolen maar roken niet erg.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: prutser op 19 May 2007, 15:09:26
Het milieu verhaal blijft toch een beetje vreemd, ze hebben onderzocht dat de koolzaadolie verbrandingsgas uitstoot dermate onschadelijk is dat daarvoor geen extra maatregelen nodig zijn, behalve voor de natte damp is een actief filter (condensor ?)  nodig omdat door deze damp je de stofdeeltjes slecht uit je kleren krijgt.
Hoogrenderend vind ik een beetje vreemd woord voor waterrecycling, het lijkt nu net of je het rendement van de loc verbeterd, maar dit blijft gelijk (zal zo rond de 5% zitten.).

Stephan.
 
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Menno 1846 op 19 May 2007, 17:18:21
Nou ja van Omrin (de huisvuilbeladers alhier) rijden er reeds ook een aantal vrachtwagens op lijnzaad olie. De lucht die er af komt is net een frituur luchtje maar dan (gelukkig) in een kortere periode dat je die ruikt. Het is niet zo dat je het nadien nog een eeuwigheid blijft ruiken.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: stig op 19 May 2007, 17:19:52
Het hogere rendement zit hem in een verbeterd verbandingsresultaat, niet uren lang voorstoken, en water recycling. Water is ook niet gratis, vandaar...
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Menno 1846 op 19 May 2007, 17:20:35
Nou ja van Omrin (de huisvuilbeladers alhier) rijden er reeds ook een aantal vrachtwagens op lijnzaad olie. De lucht die er af komt is net een frituur luchtje maar dan (gelukkig) in een kortere periode dat je die ruikt. Het is niet zo dat je het nadien nog een eeuwigheid blijft ruiken.

Moderne stoomloks worden naar t schijnt nog steeds gebouwd:
http://www.dlm-ag.ch/default2.htm (http://www.dlm-ag.ch/default2.htm)
Greetz:Menno
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Bob R. op 19 May 2007, 17:57:14
Die Stoomlocomotief serie 700 is natuurlijk al verrassend  maar de rijtuigen die ze daarachter in gedachten hebben....een wat grotere stoomlok lijkt mij beter passen :-X
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/strangefriesians.jpg)
Zo moet het dus worden (met een andere kleurstelling)  8)
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: stig op 19 May 2007, 20:08:28
Moderne stoomloks worden naar t schijnt nog steeds gebouwd:
http://www.dlm-ag.ch/default2.htm (http://www.dlm-ag.ch/default2.htm)
Greetz:Menno

Daar waren we een paar pagina's terug ook al achter... ;D
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Menno 1846 op 20 May 2007, 14:24:01
@ Bob: Ziet er leuk (gefotoshopt) uit!!
Greetz:Menno
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Menno 1846 op 20 May 2007, 14:36:56
Om even op het verhaal van de replica's terug te komen:
De loks en rijtuigen zijn er niet meer.
Er naar zoeken, zal het zoeken naar een speld in een hooiberg worden.
Wat blijft er dan over?
REPLICA'S
Het voordeel is dat ze dan direct aan de laatste stand van de techniek voldoen.Kosten á €12 miljoen en ze belasten het milieu minder.
Nu begrijp ik dan ook waarom dat er direct naar nieuwe oplossingen gekeken werd. Een replica is een mooie oplossing voor dit gebeuren omdat de orginelen er dus niet meer (zouden?) zijn.En voor de werkgelegenheid is het weer een (tijdelijke?) vooruitgang. De commerciële gedachten daarover nemen we dan ook maar op de koop toe.
Maar een orgineel blijft natuurgetrouw het mooiste (maar zit er in dit geval dus niet meer in).
Greetz:Menno
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Peter Korsten op 20 May 2007, 15:43:41
Het is als het verschil tussen een schilderij en een print daarvan. Het zal gemakkelijker zijn om gewoon een print in het museum te hangen en het ding gewoon te vervangen zodra de kleur verschiet. Heb je ook al dat geneuzel niet meer met strikte temperatuurs- en luchtvochtigheidsregeling, de hoeveelheid licht, bezoekers die foto's met flits willen maken... stukken gemakkelijker.

Maar waar kijk je liever naar?

- Peter
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Thom op 20 May 2007, 19:31:12
Ach, replica's omdat je het origineel niet meer hebt gaat in dit geval niet op.

D'r staan nog 2400en zat in Frankrijk die zo te importeren zijn...

t'Is gewoon 1 grote publiciteitsstunt, computergestuurde historische stoomlocs met totaal niet bijpassende rijtuigen.......
Dat alles omhuld met een vleugje "milieubesef" komt kennelijk erg intressant over...

Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: henk op 20 May 2007, 20:42:52
Kitsch noemen we dat ook wel.
Maar kitsch kan heel succesvol zijn.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Sicco Jan op 20 May 2007, 22:21:30
sale lease-back constucties zijn een middel om geld vrij te maken en dat werkt als volgt: je bent eigenaar van een goed (roerend of onroerend maakt niet uit). Je verkoopt dit aan een andere partij (meestal bank of gemeente) en least het goed terug (verkoop onder voorwaarde dus).

Twee haken: na afloop van de lease is er een goed over dat in handen is van een partij die daar soms niks mee kan (stoomlocomotieven, stadions). De restwaarde en/of looptijd is dus een probleem.
En de gebruiker moet eerst in bezit zijn van het goed, anders is er niks te sale leasebacken.

Ik noem expres even stadions, omdat dit zo'n typisch goed is dat gesale leasebackt wordt om een organisatie uit de brand te helpen m.b.t. kapitaalbeslag.

Ik moet denken aan een vriend die ooit eens zei dat hij zijn eerste woning ging kopen met een overwaardehypotheek. Want dat was zo gunstig...

Groet, Sicco Jan
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Menno 1846 op 22 May 2007, 19:30:05
We zien wel waar t schip (of treintje) strand.
Zoals ik zei een orgineel blijft natuurlijk het t mooist.
Greetz:Menno
_________________________________________________
Waarom roeien ze (de FSM) niet met de riemen die er zijn??
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: wimke op 04 February 2008, 17:35:13
dit
slecht nieuws over dit project, van omrop fryslan tekst afgehaald

Quote:
As der dizze wike gjin jild beskikber komt foar de stoomtrein tusken Snits en Starum, giet it hiele projekt net troch. Ut fertroulike brieven docht bliken dat de stichting slim teloarsteld is yn it provinsjebestjoer, dat ôfspraken oer de finansiering net neikomme soe.

Tongersdei fergadert it stichtingsbestjoer. As dan dy ôfspraken net wiermakke binne, lûkt de stichting de stekker út it projekt. 


vertaling uit het fries

Als er deze week geen geld beschikbaar komt voor de stoomtrien tussen Sneek en Starum, gaat het hele project niet door. Uit een vertrouwlijke brief doet blijken dat dat de stichting sterk terleur gesteld is in het provinsiebestuur.
Donderdag vergadert het stichtingbestuur. Als er dan geen afspraken waargemaakt zijn, trekt de stichting de stekker uit het project.


nog een stukje geluids fragment hier over het is wel het goeie maar meschien lijkt het wel niet zo
klik hier

en dit van het nmld af ge haald

slecht nieuws over dit project, van omrop fryslan tekst afgehaald

Quote:
As der dizze wike gjin jild beskikber komt foar de stoomtrein tusken Snits en Starum, giet it hiele projekt net troch. Ut fertroulike brieven docht bliken dat de stichting slim teloarsteld is yn it provinsjebestjoer, dat ôfspraken oer de finansiering net neikomme soe.

Tongersdei fergadert it stichtingsbestjoer. As dan dy ôfspraken net wiermakke binne, lûkt de stichting de stekker út it projekt. 


vertaling uit het fries

Als er deze week geen geld beschikbaar komt voor de stoomtrien tussen Sneek en Starum, gaat het hele project niet door. Uit een vertrouwlijke brief doet blijken dat dat de stichting sterk terleur gesteld is in het provinsiebestuur.
Donderdag vergadert het stichtingbestuur. Als er dan geen afspraken waargemaakt zijn, trekt de stichting de stekker uit het project.


nog een stukje geluids fragment hier over het is wel het goeie maar meschien lijkt het wel niet zo
klik hier
slecht nieuws over dit project, van omrop fryslan tekst afgehaald

Quote:
As der dizze wike gjin jild beskikber komt foar de stoomtrein tusken Snits en Starum, giet it hiele projekt net troch. Ut fertroulike brieven docht bliken dat de stichting slim teloarsteld is yn it provinsjebestjoer, dat ôfspraken oer de finansiering net neikomme soe.

Tongersdei fergadert it stichtingsbestjoer. As dan dy ôfspraken net wiermakke binne, lûkt de stichting de stekker út it projekt. 


vertaling uit het fries

Als er deze week geen geld beschikbaar komt voor de stoomtrien tussen Sneek en Starum, gaat het hele project niet door. Uit een vertrouwlijke brief doet blijken dat dat de stichting sterk terleur gesteld is in het provinsiebestuur.
Donderdag vergadert het stichtingbestuur. Als er dan geen afspraken waargemaakt zijn, trekt de stichting de stekker uit het project.


nog een stukje geluids fragment hier over het is wel het goeie maar meschien lijkt het wel niet zo
klik hier
Quote:
FNP yn aksje foar stoomtrein

It provinsjebestjoer moat sa gau mooglik opheldering jaan oer de tasizzings dy't dien binne oan stifting stoomtrein Fryslân. De steatefraksje fan de FNP hat dêroer in debat oanfrege.

Moandei waard dúdlik dat de stifting driget de stekker út it hiele projekt te lûken. De stifting ferwyt yn in brief de provinsje dat der saken neilitten binne yn it rûn krijen fan de finansiering fan de stoomtrein.
FNP-fraksjefoarsitter Johannes Kramer is skrokken fan de ynhâld fan de klacht...

Yn Snits wurdt op it stuit ek hurd wurke oan plannen foar stoomstêd Snits. In projekt fan goed 40 miljoen euro. Dy plannen hingje gear mei de komst en it riden fan in stoomtrein tusken Snits en Starum.

De provinsje wol sels foarearst noch net reagearje op it nijs. Der sil moarn troch it kolleezje fan deputearre steaten op 'e nij oer praat wurde. Dúdlik is wol dat de provinsje yn de begrutting oer 2009 twa miljoen euro beskikber stelle wol foar de ynfrastruktuer fan it projekt. De gemeente Snits, in oare partner yn de plannen, wol ek noch net reagearje. It is neffens de gemeente noch net dúdlik is wat de finansjele konsekwinsjes foar de gemeente binne at it projekt net troch giet. Dêr sil dan earst mei de ried oer praat wurde moatte. Foarearst is de provinsje oan set sa sizze se dêr op it gemeentehûs.
 


vertaling uit het fries FNP is Fryslan Nationale Partij

FNP in actie voor de stoomtrien

Het provinciebestuur moet zo gouw mogelijk opheldering geven over de toezegging’s die gedaan zijn aan de stichting stoomtrien Friesland. De staten fractie van de FNP heeft daarover een debat aangevraagd.

Maandag werd duidelijk dat de stichting driegde de stekker uit het hele project te trekken. De stichting verweet in een brief de provincie dat ze de zaken nagelaten zijn voor de financiering van de stoomtrien.

FNP - fractievoorzitter Johannes Kramer is geschrokken van de inhoud van de klacht…

In Sneek word op het moment ook hard gewerkt aan plannen voor stoomstad Sneek. Het project van goed 40 Miljoen euro. Dy plannen hangen samen met de komst van het rijden van de stoomtrien tussen Sneek en stavoren.

De provincie wil zelf eerst niet reageren op het nieuws. Er zal morgen door het college van gedeputeerde staten opnieuw gepraat worden. Duidelijk is wel dat de provincie in de begroting van 2009 twee miljoen euro beschikbaar is gesteld voor de infrastructuur van het project. De gemeente Sneek, een andere partner in de plannen, wil ook nog niet reageren. Het volgens de gemeente nog niet duidelijk wat de consciënties voor de gemeente zijn als het project niet doorgaat. Daar zal eerst met de raad over gepraat moeten worden. Voor als eerst is de provincie aan zet zo zeggen ze daar op het gemeente huis.

nogmaals een stukje geluids fragment
klik hier

Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Menno 1846 op 04 February 2008, 17:46:23
Klepzeikers zijn het hier in onze provincie!!
Hebben we eindelijk iets unieks (ahum) kunnen we eindelijk eens mee doen.
Waarschijnlijk weer niet!!
Sponseren die handel zou ik zeggen!!
Greetz:Menno
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: jentje op 04 February 2008, 17:48:05
Dat moet de provincie eens flikken!!!!! Eerst van alles beloven en dan ineens de afspraken niet nakomen >:( Er is hier al niet zoveel en dan ook dat nog schrappen!!!
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: nscargo op 04 February 2008, 18:25:17
....D'r staan nog 2400en zat in Frankrijk die zo te importeren zijn...
Er staan ook nog een paar 1200's aan de kant.  ;)
Ook mooi
Harm
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Streamliner op 04 February 2008, 18:27:24
Dat is niet helemaal waar, want de 1200'en zijn nu nog in dienst. Ik geloof dat ze eind 2008 buiten dienst gaan. Helaas :'(
Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: MR op 04 February 2008, 18:29:41
1200? Sneek-Stavoren heeft toch geen bovenleiding?

Groet,

Marco
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: jentje op 04 February 2008, 18:41:11
Nee, de spurts en de buffels rijden er.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Streamliner op 04 February 2008, 18:42:40
Dat is waar. Maar ik wou alleen even reageren op het feit dat de 1200'en nog tot eind 2008 in dienst blijven.
Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Thom op 04 February 2008, 19:01:29
Vooralsnog rijden er nog maar 3 van de origineel 5, nadat er onlangs 1 de geest gegeven heeft en die niet meer hersteld word.

Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Peter Korsten op 04 February 2008, 19:28:55
Om weer even terug te komen op het onderwerp, zijn er parallellen te trekken met de ZLSM? Hebben die bijvoorbeeld wél hulp van de provincie gehad? Wat ik bedoel is, als het in de ene uithoek van het land lukt, waarom niet in de andere? Waar zitten de verschillen?

- Peter
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: sneek op 04 February 2008, 19:45:01
Er is vanmiddag een gesprek geweest (spoedoverleg) tussen Gedeputeerde en SSF, kou lijkt weer wat uit de lucht.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: nscargo op 04 February 2008, 19:50:37
1200? Sneek-Stavoren heeft toch geen bovenleiding?
oeps, ja stom  :-X
Harm
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Menno 1846 op 05 February 2008, 10:14:23
Jup ze zijn weer (tijdelijk) ingepakt tegen de kou.
Weer mooie belofte's en straks weer niet thuisgeven zeker,zoals het hier altijd gaat?
Greetz:Menno
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: wimke op 05 February 2008, 16:49:48
nabrander vandaag op het nmld geplaatst


Lucht geklaard rond stoomtrein

Gepubliceerd op 05 februari 2008, 10:07
Laatst bijgewerkt op 05 februari 2008, 10:46

SNEEK -
De lucht is geklaard tussen de voorvechters van de Friese Stoomtrein
Maatschappij en de provincie. Maandagmiddag had stichtingsvoorzitter
Max Kooijmans een gesprek met gedeputeerde Jannewietske de Vries.

In een brief op poten hadden Kooijmans en de zijnen eerder opheldering
gevraagd over het uitblijven van actie op het provinciehuis. Daardoor
leek het laten rijden van de stoomtrein tussen Sneek en Stavoren, op
z'n vroegst eind 2009, spaak te lopen.

De plannenmakers dreigden de stekker uit het project te trekken, als er
donderdag geen uitsluitsel kwam vanuit het provinciehuis. Kooijmans
zegt nu weer vertrouwen te hebben in de goede afloop. Tegenover de
gedeputeerde nam hij zijn woorden over de provincie als onbetrouwbare
partner terug.

Overmorgen komt de provincie met een uitleg over onder meer de aanpak
van de spooraanpassing, die nodig is om de toeristenlijn te laten
rijden in de normale dienstregeling van spoorvervoerder Arriva. Het
bedrijf Prorail moet dit inmiddels vertraagde werk uitvoeren, op
aanwijzen van de provincie.

http://www.leeuwardercourant.nl/article3085014.ese
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: jentje op 05 February 2008, 17:19:55
Ik las het toevallig net. Gelukkig dat het doorgaat, hebben we toch nog wat. Maar eerst zien en dan geloven, want het kan morgen wel weer anders zijn ;)
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Bartje81 op 05 February 2008, 18:08:56
Ik heb toch nog steeds een beetje moeite met dit project, zie het niet zo zitten met zo'n nog te bouwen nep-stoomloc....  :P

Daar zou ikzelf geen subsidie aan geven, liever aan iets echt authentieks....
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Floris Dilz op 05 February 2008, 18:20:06
tja, nu er nog bij diverse verenigingen originele dingen wegens gebrek aan tijd en geld een beetje voor zich uit staan te kwijnen onder een zeiltje is dat zeker zo ja... (geen kritiek op die verenigingen verder, ze doen prachtig werk!)
maar aan de andere kant, als het een mooie replica wordt is het wel leuk, bovendien loop je dan niet het (weliswaar kleine, maar toch) risico dat er origineel oud spul erg beschadigd raakt (er zal een keer een trekker op een overweg blijven staan... )
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Menno 1846 op 05 February 2008, 19:57:42
Voor de replica bouw zit een goede gedachte.
Alles is na te lezen op http://www.friesestoomtreinmaatschappij.nl/home/Stomen%20in%20Friesland.html (http://www.friesestoomtreinmaatschappij.nl/home/Stomen%20in%20Friesland.html)
Greetz:Menno
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: MR op 05 February 2008, 20:13:17
Ach, er heeft iemand zitten dromen van een eigen Friese stoomtrein en nu porbeert hij dat met behulp van het netwerk dat hij heeft opgebouwd in realiteit te brengen. En hij wil iets tot stand brengen dat nog nergens anders in Nederland te zien is. En dat is een maatschappij met moderne stoomlocs.

Persoonlijk zou ik gedroomd hebben van een het opnieuw tot leven wekken van een oud tracé van een stoomtrammaatschappij maar dan volgens het concept van de Romney, Hythe & Dymchurch Railway (http://www.rhdr.org.uk/rhdr/euro/netherlands.html). Zoiets is ook nog nergens in Nederland te zien. Maar ik probeer het niet eens mijn mijn droom te realiseren en daar in Friesland doen ze het wel met die  van hen! Althans men probeert het.

Ik vraag me trouwens af  of een spoorlijn in de schaal 1:3 goedkoper is dan 1:1. Ik denk het wel. En aan de lijn hoeft ook zulke eisen gesteld te worden als aan de 1:1 variant en is dus goedkoper. Maar is RH&DR stamt uit de vooroorlogse jaren en zou zoiets hedentendage nog te realiseren zijn?

Groeten,

Marco

ps. Hier een filmpje van de Romney, Hythe & Dymchurch railway (http://video.google.nl/videoplay?docid=-8721967446373492423&q=Romney%2C+Hythe+and+Dymchurch+Railway)
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Bartje81 op 05 February 2008, 21:00:47
Oké, toch wel grappig. 3 (gemoderniseerde) HIJSM 700'en en een NS 2400 nabouwen.
Dat wordt een nabestelling bij Alsthom doen.  ;D

't Blijft me toch vreemd dat nabouwen...  :P

Bart
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Menno 1846 op 06 February 2008, 09:41:52
Oude loks in een modern jassie & ook nog milieu bewust!!
Wat willen we nou nog meer??
Er is immers niks meer over van die oude stomers.
Greetz:Menno
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: henk op 06 February 2008, 10:52:41
Wat willen we nou nog meer??

Kan alleen voor mezelf spreken, maar voor mij hoeft dit helemaal niet. Het nabouwen van een oude NS-loc en daar dan van de Amerikaans aandoende wagens achter hangen heeft niets met de Friese geschiedenis of spoorliefhebberij te maken.
Het is ook niet bedoeld voor de liefhebbers. Ik hoop oprecht dat het door gaat en dat er veel toeristen mee kunnen worden getrokken. Ik hoop evenzeer dat ze die mensen niet gaan wijsmaken dat het veel meer is dan een Eftelingattractie.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Bob R. op 06 February 2008, 12:39:33
Die "herbouw" van de stoomlocomotieven zijn op zich wel aardig maar om nou als voorbeeld Oriënt Express te nemen voor de rijtuigen klopt natuurlijk totaal niet. Op de website staat als voorbeeld op de tweede afbeelding een Spaans rijtuig....

Lijkt me beter om als ontwerp uit te gaan van Nederlandse rijtuigen.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: MR op 06 February 2008, 12:56:06
Het is maar de vraag of het replica's van Nederlandse stoomlocs gaan worden. Op het forum van de museumlijnen wordt in deze bijdrage (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?p=33774#33774) een artikel van de Leeuwarder Courant geciteerd. Volgens dat artikel sluit Kooijmans niet uit dat het plan van de replica's komt te vervallen. Verderop in dat draadje (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?p=33788&#33788) verbindt Tim Goorman deze mededeling van Kooijmans met het gerucht dat de Friese Stoomtrein Stichting op zoek is naar 52ers. Hij vermoedt dat het wel eens op een omgebouwde 52er kan uitdraaien. Winterthur heeft al eens een 52 er omgebouwd tot een koolzaadolie gestookte loc. En idd Tim kan wel eens gelijk krijgen. Hoe zeggen ze dat in Fryslân ook al weer: As it net kin so as it moat, dan moat it mar sa as it kin.

Groeten,

Marco
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Reinier Z. op 06 February 2008, 13:19:53
Origineel hoor, 52-ers. Die hadden we nog niet  8)
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Menno 1846 op 06 February 2008, 13:50:28
Die locs leken mij nog wel wat maar de wagons (naar USAi model) spreken me dan direct minder aan.
Maar M.Kooijmans heeft nog meerdere optie's lopen naar het schijn dan alleen die ombouwers en de 052-ers.
Greetz:Menno
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: timtrein op 07 February 2008, 00:24:53
Wat ik zo her en der heb opgevangen is dat het om nieuwbouw van SLM-stoomlocs zou gaan, van die Winterthur-club dus.
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: MR op 07 February 2008, 00:30:43
Eh, Tim bedoel je locs van DLM (http://www.dlm-ag.ch/index2_nonjava.htm)? Ik denk dat het een tikfout is. Anders moet je me even uitleggen wat een SLM-loc is.

Groeten,

Marco
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Menno 1846 op 07 February 2008, 10:09:54
Mooie loks!!
Greetz:Menno
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Ernst-Jan op 07 February 2008, 10:55:42
Eh, Tim bedoel je locs van DLM (http://www.dlm-ag.ch/index2_nonjava.htm)? Ik denk dat het een tikfout is. Anders moet je me even uitleggen wat een SLM-loc is.

SLM was de vroegere naam van DLM. Ze hebben later de naam aangepast  ;)
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: timtrein op 07 February 2008, 15:53:41
Dat krijg je op mijn leeftijd  ;D
Titel: Re: Stoom in Friesland
Bericht door: Railhopper op 11 February 2008, 22:15:20
Sneek – 08-02-2008

De seinen staan op groen voor een rijdende stoomtrein tussen Sneek en Stavoren. De Stichting Stoomtrein Fryslân gaat door met de plannenmakerij voor de toeristische spoorlijn in de Zuidwesthoek. Dat besloot het bestuur gisteravond na een extra vergadering. Stichtingsvoorzitter Max Kooijmans raakte deze week in conflict met de provincie over de garantstelling. Gesprekken met gedeputeerde Jannewietske de Vries klaarden de lucht, maar overtuigden het bestuur nog niet. "Er is verantwoording afgelegd; het vertrouwen van de leden is er weer", aldus Kooijmans.


Bron:Leeuwarder Courant


greetz Railhopper
Titel: Re:Stoom in Friesland
Bericht door: sneek op 17 June 2009, 20:29:18
Er schijnt vooruitgang met de financiering te zijn. Binnenkort zal men wel met nieuws op de proppen komen...
Titel: Re:Stoom in Friesland
Bericht door: Menno 1846 op 18 June 2009, 11:07:57
De doel stelling van Meneer Kooijmans is om volgend jaar echt zelf te rijden.
Al was het maar voor eerst 3 maanden rond de zomer!!
Bron:Kooijmans himself

Greetz:Menno