BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Mispoes op 24 July 2012, 10:07:01
-
@ Mispoes: Ik heb zelf geen foto's, maar redelijk recente kiekjes staan op de site van Martijn Haman op deze (http://www.martijnhaman.nl/buffet_8880007.htm)plek (link rechtstreeks naar subpagina zonder frame, dat krijg ik er niet op). Foto's dateren van 2011 en het valt me best mee hoe dit rijtuig er uit ziet. Wel heeft het nogal een achterstand qua revisies (hoe verwonderlijk), dus dat zou een eerste zorg zijn als men er in slaagt om het rijtuig aan te schaffen. Komend weekeinde zit ik in Keulen, misschien dan ik er een uitstapje aan waag. Voor jou is Múnster wel aan te rijden vanuit het oosten.
Ik vraag me af of er nog iets aan het interieur van het rijtuig is verspijkerd in de periode na NS. Zo niet, dan is het rijtuig mijns inziens alleen vanwege het interieur al het bewaren meer dan waard. Zo jaren '70 krijg je ze niet meer, en toch een mooi voorbeeld waar NS Materieel & Werkplaatsen in die dagen toe in staat was. Feit is dat er relatief veel van het design van NS uit de jaren '70 en '80 verloren dreigt te gaan, mede door de midlife-revisies van de afgelopen jaren.
Ik ben uiteraard een leek op dit gebied, maar zou de aanschaf en revisie van dit rijtuig te financieren zijn? Ik heb geen idee hoeveel zoiets moet kosten. Maar ik probeer graag in haalbare projecten te denken, en ik ben benieuwd hoe haalbaar dit zou zijn.
@ Gert: En wat dacht je van de cateringmogelijkheden bij rondritten zoals Heimwee-expres e.d.? Bovendien zou zo'n krokettenkar in crème en bruin een mooie blikvanger zijn in zo'n trein. Natuurlijk zou geel/blauw ook mogen. ;)
Ik ga binnenkort toch maar eens kijken in Münster. Ex-DB ligrijtuigen zijn destijds door Janssen te Bgz verbouwd tot buffetrijtuigen, of ze in de Veltins/Krombacherperiode nog weer verder zijn verbouwd weet ik niet. Eigenaar was de Biljettencentrale (dochteronderneming van NS) misschien dat daardoor in het begin geen NS-vignetten op de rijtuigen waren aangebracht. Ik heb evenmin enig benul van haalbaarheid maar wellicht iets voor de SHD/VSM/SSN zo’n rijtuig als het NSM geen belangstelling heeft… Het zou wel mooi staan zijn zo’n fraaie bruin/beige krokettenkar…
Ergens in Midden-Duitsland (de Eifel?) stond ook nog bij een klein station de geel/blauwe 006 in een aanmerkelijk slechtere staat, misschien staat die er ook nog wel.
-
Ik ga over een week naar de Eifel, als die bak daar ergens staat en iemand kent de locatie dan wil ik best kijken of ik een foto kan maken.
-
Volgens de site van Martijn Haman heeft de 006 in Kalenborn gestaan en is deze in 2004 gesloopt.
Groeten!
-
De Railhobby maakte in 2006 nog melding van de aanwezigheid van het rijtuig in Kalenborn (Rijnland-Palts).
Ik weet dat er veel aan te merken is op de Railhobby maar zo de-actueel zullen hun artikelen nu ook weer niet zijn... ;D
-
De Buffetwagen 006 is gesloopt.
Ik heb hier al een keer navraag over gedaan.Zelfs een aaantal keren telefonisch contact over gehad
de wagen had lange tijd nog te koop gestaan maar had nooitienmand echt serieus op gereageerd.
vanwege de slechte staat van de ak kon deze niet meer over het spoor worden vervoerd en is ter plaatse gesloopt.
Ik had deze wagen als projectje opgenomen in navolging van de 2412 die dankzij mij en meerdere andere personen een veilige hollandse thuishaven heeft gekregen.
Als het goed is staat in Munster wel nog de witte restauratie wagen voormalig NS.
groetjes Chris (y)
-
Staat dat ding er nog steeds? Ik kom vaak zat in Münster, alleen nooit op het station... Heb je er foto's van? ;D
-
@ Mispoes: ik heb via diverse bronnen vernomen dat de 006 inmiddels is gesloopt. Waarom de foto's van het rijtuig pas zo laat in Railhobby zijn verschenen, is mij niet bekend. Misschien eens contact opnemen met de auteur om te vragen wanneer hij het artikel heeft geschreven? Mogelijk heeft het een poos op de plank gelegen, waardoor het artikel door de werkelijkheid werd achterhaald.
Overigens was die 006 niet meer in zo'n beste staat. Sinds halverwege jaren '90 stond de 006 zonder onderhoud in Duitsland. Het zou mogelijk de redding voor de 007 kunnen betekenen dat dit rijtuig tenminste nog een aantal jaren als 'bierkar' heeft rondgereden. Ik ben erg benieuwd hoe de staat van het interieur is op dit moment. Het is best mogelijk dat de wagen door de particuliere eigenaar op een gegeven moment is verbouwd om een sponsorend biermerk een plezier te doen. Überhaupt maar eens achterhalen wie de eigenaar van dit rijtuig is.
@ Chris: wat met de 006 niet meer lukte, kan nog wel met de 007. Wel denk ik dat de kans van slagen het grootst is als je de support van een Nederlandse museumorganisatie hebt, evenals een plan waar de wagen nog nuttig voor kan zijn. Ik denk vooral dat de factor 'nut' in tijden van krappe museale budgetten belangrijk is. De wagen kan mogelijk door inzet als cateringrijtuig (verkoop van drank en snacks) in museale treinen of charterritten zorgen voor inkomsten en zo een stuk van de restauratiekosten kunnen terugverdienen. Natuurlijk is de 007 geen echt restauratierijtuig en mist het een hoop daglicht, maar de ruimte in het rijtuig kan ook worden gebruikt als conferentieruimte in een chartertrein. Kortom: meer mogelijkheden tot inkomsten dan een rijtuig dat cosmetisch wordt opgeknapt en weggezet op een zijspoortje.
@ iedereen: Het moge duidelijk zijn: ik ben erg enthousiast over een project om de 007 te behouden. Natuurlijk weet ik niet hoe het rijtuig er werkelijk aan toe is. Misschien vallen er nog de nodige lijken uit de kast in de vorm van flinke corrosie aan het onderstel of lekken in het dak. Voordeel is echter dat de basis van de 007 stamt uit een uitgebreide Duitse rijtuigfamilie, zodat het niet al te lastig moet zijn om aan reserve-onderdelen te komen voor de basis van het rijtuig (draaistellen, remwerk, vensters, etc.), waardoor we niet dezelfde toeren hoeven uit te halen zoals bij de restauratie van Nederlandse rijtuigen, waarvan de onderdelen niet meer alom verkrijgbaar zijn.
Ik ben benieuwd wat de toekomst voor het rijtuig gaat brengen. Hopelijk is er een museale toekomst voor de 007 weggelegd en kunnen we een mooi stukje van de jaren '70 voor het Nederlandse publiek behouden.
Poeh, wat een pleidooi op deze warme dinsdagochtend. ;)
Groeten, Geoffrey
-
@ Mispoes: volgens mijn kun je het rijtuig zelfs zien staan op Google Maps. Ga naar Münster en kijk eens rond bij de sporen waar de paarse rijtuigen van Euro-Express staan opgesteld, grofweg ter hoogte van de Alfred-Krupp-Weg (http://maps.google.nl/maps?q=51.941768,7.631845&ll=51.941666,7.632365&spn=0.001255,0.002822&num=1&t=h&z=19). Ik kan er een rijtuigje naast zitten, maar de 007 zou er in elk geval tussen moeten staan.
Groeten, Geoffrey
-
Geoffrey, ik kreeg dezelfde enthousiaste gevoelens over de 006 toen ik het RH-artikel een half jaar geleden onder ogen kreeg maar de staat van het rijtuig was te slecht, dat zag ik ook wel. Nu blijkt ie dus al gesloopt te zijn...
Toen je gisteren over de 007 begon kreeg ik hetzelfde gevoel weer... Je zou er haast een buffetrijtuigenactie voor beginnen... ;D
Ik heb de mods maar even om een afsplitsing gevraagd van het topic want ik denk dat we voorlopig nog niet uitgepraat zijn...
-
Mispoes, bedoel je een buffetrijtuigenactie in 1:87 of 1:1? ;D Mocht je weer in 1:87 beginnen, dan heb je alvast één klant. Maar dat even terzijde.
Nogmaals, mijn positieve gevoel over de 007 is gebaseerd op de staat van het rijtuig op de foto's van Martijn Haman uit 2011. Daarnaast zie ik wel mogelijkheden om ná de restauratie inkomsten te genereren. Overigens schiet me nu te binnen dat dit rijtuig misschien nog asbest bevat. In dat geval wordt het pas knutselen na sanering. Het zou me niets verbazen dat dat de reden is waarom de 007 in Münster staat te verpieteren: de eigenaar heeft geen geld om het asbest weg te laten halen voordat het rijtuig gesloopt mag worden.
Anyway, er zijn behoorlijk wat factoren die bekeken moeten worden voordat we überhaupt aan aankoop van het rijtuig kunnen denken. Maar soms kan wat roeptoeteren een keertje geen kwaad... ;) Mocht het ooit nodig zijn, dan wil ik best een presentatietje in elkaar knutselen om geïnteresseerde partijen over de streep te trekken.
Groeten, Geoffrey
-
Overigens schiet me nu te binnen dat dit rijtuig misschien nog asbest bevat.
Ik bedacht mij een minuut of vijf geleden hetzelfde...
-
De basis van de buffetrijtuigen zijn toch oude ligrijtuigen uit begin jaren '50? Dat is volgens mij wel de periode dat er asbest is gebruikt. Ik weet niet of dat bij de ombouw eind jaren '70 is verwijderd (ik ken de toenmalige regelgeving niet) of op z'n minst is behandeld (verpakt) zodat het geen kwaad meer kon.
Het rijtuig zou sowieso eerst een revisie moeten krijgen voordat het de baan weer op mag. Ik weet niet in welke mate asbest daarbij een probleem vormt. Ben geen technicus, maar ik zou het asbest als isolatiemateriaal vooral verwachten in het dak en in de zijwanden van het rijtuig. Het zou dan pas een gevaar vormen zodra je beplating moet vervangen of het interieur gaat verwijderen.
Hm... tijd voor een apart draadje of aparte werkgroep? Ik vind 'Werkgroep 007' niet eens zo slecht klinken. ;D
Groeten, Geoffrey
-
Krokettenwerkgroep.... ;D
Dit zou wel erg leuk zijn idd, zo'n kar weer naar NL halen en in te zetten. Zijn er foto's beschikbaar van hoe de kar er nu van binnen uitziet?
Dat asbest wordt idd een leuke uitdaging. Dat heb je niet zomaar even snel verwijdert. Zijn er niet ergens gegevens beschikbaar ten tijde van de bouw of er idd asbest in zit? Fabrikant van de kar?
Groeten,
Edsko
-
Ga binnenkort wel een keer langs in Münster...
Ik verwacht het asbest eerlijk gezegd niet meer in dak en zijwanden: een paar jaar geleden heb ik nog foto's gezien van de werkzh te Bgz bij Janssen: de hele beplating aan de binnenkant is er afgegaan, het zal daar wel verwijderd zijn (of in elk geval verlijmd) eerder denk ik aan de verwarmingskoffers.
Werkgroep 007... dan stellen we Mr. Moore aan als de enige echte 007 aan en vragen we hem een paar ton donatie voor "zijn" rijtuig. Ik weet waar zijn huis woont dus...
-
Hopelijk zit het met het comfort aan boord van die wagen een beetje goed, want om nou 'shaken, not stirred" te moeten gaan roepen als je uitstapt... ;D
mvg,
Gert
-
@ Mispoes: volgens mijn kun je het rijtuig zelfs zien staan op Google Maps. Ga naar Münster en kijk eens rond bij de sporen waar de paarse rijtuigen van Euro-Express staan opgesteld, grofweg ter hoogte van de Alfred-Krupp-Weg (http://maps.google.nl/maps?q=51.941768,7.631845&ll=51.941666,7.632365&spn=0.001255,0.002822&num=1&t=h&z=19). Ik kan er een rijtuigje naast zitten, maar de 007 zou er in elk geval tussen moeten staan.
Het is het rijtuig aan het stootblok bij het groene pijltje: ik kan het zien aan de ventilatorenverdeling en het dakrooster (boven het aggregaat).
-
Even een paar tips:
Zelfs voor het regelen van stalling zal men al moeilijk doen over asbest, dus je kunt het maar beter zsm (laten) saneren.
Wat de rest betreft : volgens mij zijn de draaistellen redelijk standaard duitse dingen, dus kun je desnoods wisselen en (laten) reviseren zal geen groot probleem zijn. Voor de rest is er technisch weinig bijzonders nodig om in elk geval het ding te kunnen/mogen verplaatsen. Ik zou wel heel goed kijken naar de staat van het casco : reviverven kan iedereen maar serieus plaatwerken is zelfs voor de meeste bestaande clubs een flinke uitdaging.
Maar wil je dit wel helemaal zelf doen? Lijkt me beter om een bestaande club hier warm voor te maken en die dan te ondersteunen met handjes en poen... scheelt een hoop gedoe (onderschat regelen stalling, opzetten werkplaats, regelen papierwerk voor inzet ed niet)
-
Niks voor de SHD? Er zit een dieselaggregaat in...
-
@Mispoes: De verwarmingskoffers, daar had ik nog niet aan gedacht. Da's een goeie. Verder blijk ik dus op Google Maps per ongeluk het juiste rijtuig te hebben gevonden. Dat moet vanaf de genoemde weg dus te fotograferen zijn - tenzij Euro Express er een sleepje ligrijtuigen voor heeft geplaatst. SHD is een optie, maar hebben die niet nog zat Plan E fietsenrijtuigen om op te knappen? Aan de andere kant zouden ze er met de 007 wel een blikvanger en verhuurobject bij krijgen. Eigenlijk geen gek idee.
@ JAB van Ree: Ben ook zeker niet van plan het zelf te doen, integendeel. Maar ik was wat hardop m'n gedachten aan het verkennen over de haalbaarheid van een dergelijk project. Dit omdat in het NSM-draadje eerder al werd gewezen op de complexiteit van dergelijke conserveringsprojecten, iets waar door het 'grote publiek' vaak te makkelijk over wordt gedacht. Zoals de problematiek rond asbest en stalling, daar staat een museumbezoeker niet bij stil. Eerder gaf ik al aan dat je bij een 'buffetproject' inderdaad beter de steun van een museale organisatie kunt hebben. Maar wellicht maken we met dit draadje wat slapende honden wakker en zoals gemeld wil ik best een bijdrage leveren, maar niet (letterlijk) de hele (kroketten)kar trekken. Maar als we niet eens zouden benoemen dat er interesse is om dit rijtuig te behouden, weten we zeker dat het op een dag tot conservenblikjes zal worden verknipt.
Groeten, Geoffrey
-
weten we zeker dat het op een dag tot conservenblikjes zal worden verknipt.
Ach dat heeft ook wel weer wat: van Krokettenkar tot blikje knakworstjes. :-*
[DUIK]
mvg,
Gert
-
Het is het rijtuig aan het stootblok bij het groene pijltje: ik kan het zien aan de ventilatorenverdeling en het dakrooster (boven het aggregaat).
Zoals ook te zien is in Bingmaps: http://binged.it/MF7KQO (http://binged.it/MF7KQO)
-
Niks voor de SHD? Er zit een dieselaggregaat in...
Het lijkt me meer iets voor Herik Rail, gezien de daar al aanwezige restauratie- en buffetrijtuigen en de treinen die Herik rijdt.
-
Niks voor de SHD? Er zit een dieselaggregaat in...
Sja, we zijn al lekker op dreef met onze RD, welke een vrijwel identieke functie vervult en wat voor de komende tijd al onze werkplaatscapaciteit reeds opslokt.
Je zou ook kunnen denken aan de SSN : Een krokettenbak gaat prima samen met wat Bm's (al horen die dan eigenlijk oceaanblauw-beige te zijn...), maar die hebben ook reeds een mooi Mitropa-rijtuig. Andere clubs hebben denk ik weinig behoefte aan een rijtuig als dit (voor STAR, VSM ed zal het te modern zijn vermoed ik) En @Rick : Herik Rail heeft reeds goede eigen voorzieningen op dat gebied, 2 prima buffetrijtuigen, kleine kans dat die hier brood in zien.
Maar als men echt serieus is zou ik eerst eens met iemand met kennis van zaken een opname doen van het rijtuig. Dan pas kun je zinnige plannen gaan maken, kostenplaatje ed.
-
@ JAB van Ree: is jullie RD een beetje compleet (en origineel)? Zo nee, dan wéét ik nog wel een rijtuigje in Münster dat die functie kan vervullen... ;)
Even zonder dollen: ik zie ook niet 1-2-3 een bestaande museumorganisatie die de Buffetwagen naadloos in haar collectie op kan nemen. De meeste organisaties hebben al rijtuigen in het bestand met cateringvoorzieningen, zoals SSN. Daarnaast denk ik dat de VSM nog genoeg andere rijtuigen heeft staan die schreeuwen om een opknapbeurt. Misschien dat de SGB nog een buffetwagen kan gebruiken als ze werkelijk met museummaterieel gaan rijden naar Vlissingen.
Aan de andere kant: ik ben altijd een beetje bang voor het scenario wat veel Nederlandse rijtuigtypes is overkomen: dat mensen wel willen conserveren, maar dat het behoud niet van de grond komt. Vervolgens gaat de boel toch naar de sloop en jaren later doen we veel moeite om het een en ander bij elkaar te schrapen dat representatief genoeg is voor een bepaald tijdperk.
Maar zonder meer heb je gelijk dat kennis over de huidige staat van het rijtuig essentieel is om eventuele haalbaarheid te bepalen. Wat dat betreft vind ik het erg leuk om te zien dat er ook forumleden meelezen die wel eens met het museale bijltje hebben gehakt. Niet alleen ontnuchtend, maar juist ook prikkelend. Het zou toch moeten kunnen... Voorlopig maar even blijven dromen. ;)
Groeten, Geoffrey
-
Voorlopig maar even blijven dromen. ;)
Je was net zo lekker bezig.... ;D (y)
-
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten... ;D
@ Mispoes: heb jij met jouw Buffetrijtuigenactie wel eens de 007 in uitvoering van Veltins of Krombacher uitgevoerd? Of waren het enkel NS-versies die je hebt gefabriekt?
Groeten, Geoffrey
-
@ JAB van Ree: is jullie RD een beetje compleet (en origineel)? Zo nee, dan wéét ik nog wel een rijtuigje in Münster dat die functie kan vervullen... ;)
Haha nou ik moet je teleurstellen, we hebben alles al behoorlijk rond qua engineering, alleen qua handjes is alle hulp nog welkom.
En ik snap je frustratie over het scenario wat je schetst. Maar juist doordat wij ons nu focussen op een ding hopen wij straks juist wel iets op de baan te kunnen krijgen (en houden! want dat is minstens even lastig...) wat heel representatief is geweest voor het Nederlandse spoorwegnet.
Probleem is gewoon dat ons land eigenlijk te klein is en de verscheidenheid in het recente verleden te groot was om alles te bewaren. Wat dat betreft hebben ze over 30 jaar een luxeprobleem : bewaren we 1 of 2 SLT's en V-IRM's om reizen aan het begin van de 21ste eeuw uit te beelden ;D
-
De basis van de buffetrijtuigen zijn toch oude ligrijtuigen uit begin jaren '50? Dat is volgens mij wel de periode dat er asbest is gebruikt. Ik weet niet of dat bij de ombouw eind jaren '70 is verwijderd (ik ken de toenmalige regelgeving niet) of op z'n minst is behandeld (verpakt) zodat het geen kwaad meer kon.
Het rijtuig zou sowieso eerst een revisie moeten krijgen voordat het de baan weer op mag. Ik weet niet in welke mate asbest daarbij een probleem vormt. Ben geen technicus, maar ik zou het asbest als isolatiemateriaal vooral verwachten in het dak en in de zijwanden van het rijtuig. Het zou dan pas een gevaar vormen zodra je beplating moet vervangen of het interieur gaat verwijderen.
Hm... tijd voor een apart draadje of aparte werkgroep? Ik vind 'Werkgroep 007' niet eens zo slecht klinken. ;D
Groeten, Geoffrey
Owkee, hier spreekt een asbestsaneerder. het werd pas in 1993 verboden om asbest te verwerken, dus dat het in de jaren 70 is verwijderd lijkt me sterk. toen plempte men het er nog doodleuk overal in. Heb eens bij een bedrijf dat ons inhuurde een foldertje zitten lezen over de asbestsanering bij de sloop plan V's in Groningen. Er bleken stelplaatjes op de draaistellen te zitten van Asbest en een anti dreun coating dat tussen de buiten en binnenwand zat. Stelde op zich allemaal niet heel veel voor, maar ja, het moet er wel uit.
verder wil ik best meehelpen, maar vergis je niet wat er bij komt kijken als er gesaneerd moet worden, vooral als het binnenin het rijtuig zit, ik noem even een kleine ingreep. hele rijtuig lucht dicht maken (zoveel als mogelijk) Onderdrukmachine er tegenaan. die zorgt ervoor dat het hele rijtuig vacuum getrokken wordt (zodat er lucht naar binnen getrokken wordt in geval van een lek en dat er dus geen vezels naar buiten vliegen) Er moet een speciale douche sluis bij. Want wij mogen maar 2 uren een sanerings shift doen en dan verplicht douchen en je mag maar 3 shifts per dag draaien. Als het werk evt geklaard is moet er een luchtmeting gedaan worden door een speciale laboratorium medewerker die alles eerst visueel inspecteert (of het te saneren project een beetje schoon is en er geen duidelijke asbestresten zijn achtergebleven e.d) Daarna wordt er een luchmeting gedaan. Er worden dan speciale luchtpompen opgezet die 2 uren staan te draaien en in die tussentijd mag er absoluut geen activiteiten plaats vinden in het te saneren object. Vervolgen kijkt de laborant de filters uit die luchtpompen na onder een micoscoop en kijkt dan of er evt asbestvezels aan de filters Zijn blijven hangen, als dit binnen de wettelijke normen valt is het goedgekeurd en is alles weer vrij toegankelijk.
Zoals je leest is dit nogal een ingreep en daarbij hoort helaas ook een fors kostenplaatje. Dat je er maar even rekening mee houdt. En dit zijn nog lang niet alle regeltjes.
-
Kijk, dat is nog eens nuttige informatie, Erwin! Nooit geweten hoe dat saneren nou in z'n werk gaat, maar nu kunnen we er ons wèl iets bij voorstellen. Je verhaal geeft ook de gang van zaken aan die veel museumorganisaties tegenkomen wanneer er asbest in het op te knappen materieel blijkt te zitten. Wat dat betreft kan de VSM met alle Bolkoppen, Plan D en Plan K haar lol nog op. Aan de andere kant: als we dan tòch bezig zijn... ;)
Nogmaals: dit alles is uiteraard verkenning van mogelijkheden en valkuilen. Ik vrees dat de laatste categorie groter is qua aantallen dan de eerste. Maar zoals eerder gemeld: het kan nooit kwaad er hardop over te praten. Wie weet worden mensen op ideeën gebracht, wie weet blijken dingen haalbaar.
Nog even wat anders: is er literatuur over de oude buffetrijtuigen en restauratierijtuigen van NS bekend?
Groeten, Geoffrey
-
de laatste buffet of zoals ze in Leidschendam ook noemde dans wagens stonden stijf van de asbest , er werden er een aantal geplukt voor onderdelen maar toen er opeens ergens asbest onder vandaan kwam was het vlug afgelopen !!
bron ik zelf als ex monteur uit WPL LDV
-
nou kijk, daar ga je al. Dan is het ook nog eens een probleem....wat voor soort asbest. Als het spuitasbest of Amosietbeplating is. Berg je dan maar!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spuitasbest
Dan moeten we met onafghankelijke lucht gaan saneren. Dat betekent dus een compressor buiten het te saneren objekt en dan luchtslangen die naar binnen lopen waar je aan gekoppeld zit...Hebben we een gruwelijke hekel aan. Plus dat het moeilijker te saneren is en je een berg schoonmaakwerk hebt. Maar zodra er iets concreets is moet je denk ik al een inventarisatie door een specialistisch bedrijf laten doen. En dan het liefst in Nederland want de Duitse regels kwa Asbest en saneren zijn meende ik nog strenger dan hier in nederland.
-
Even voor mijn beeld: Je zult toch altijd een keer iets moeten met dat asbest?
Het verdwijnt niet vanzelf. Dus ofwel wordt zo'n rijtuig gerenoveerd voor museale doeleinden en moet het dan van astbest ontdaan worden ofwel moet het bij sloop/vernietiging eerst van asbest ontdaan worden.
Misschien een hele gekke vraag: Maar wat gebeurt er eigenlijk met asbest dat uit gebouwen en voertuigen wordt gehaald?
Verbranden lijkt me uit den boze. Dus wordt dat spul ergens opgeslagen neem ik aan? Maar dan? Hoe lang blijft het bestaan?
Aan oxidatie zal het niet onderhevig zijn denk ik. Dus wat gebeurt er op lange tot zeer lange termijn met asbest?
Wordt het bijna net zo zorgvuldig opgeslagen als nucleair afval?
mvg,
Gert
-
Asbest wordt bij mijn weten gewoon gestort op de vuilnisbelt. Iets anders kan je er niet mee: verbranden is onmogelijk. Die vuilnisbelten zijn dan vervolgens onbruikbaar natuurlijk, maar wat moet je anders/=.
-
Zand erover...klaar.
Tinus.
-
Misschien een gekke vraag: maar loop je dan geen kans op grondwatervervuiling? Of is asbest alleen maar gevaarlijk in de lucht omdat je het kunt inademen?
mvg,
Gert
-
Als ik het zo snel even lees, zijn (een mogelijk) asbest aanwezigheid en financien eigenlijk het grootste probleem. Wellicht als goeie derde de staat van het rijtuig. Dat laatste is wellicht het snelst uit te vogelen en het goedkoopste. (ik heb dus echt geen idee hiervan, is maar een gevoel.) Dan weet je in ieder geval of het überhaupt nog kan. Is het een idee om met een paar mensen van het forum op vrijwillige basis te gaan kijken om te zien of het rijtuig nog rijvaardig (te krijgen) is? Volgens mij zijn er hier voldoende mensen op dit forum met verstand van zaken. Ik zelf bezit deze kennis echter niet. Een kwastje vasthouden tijdens het verven, dat kan ik nog wel. ;D
Is het ding überhaupt te koop? (jaja, voor de juiste prijs is alles te koop... :D)
-
@Rick : Herik Rail heeft reeds goede eigen voorzieningen op dat gebied, 2 prima buffetrijtuigen, kleine kans dat die hier brood in zien.
De zaken gaan niet zo goed dat er uitbreiding van het park nodig is? ;)
Ja, ik weet dat Herik al genoeg rijtuigen heeft maar het leek mij dat zij juist het meest hebben aan het rijtuig als aanvulling op het bestaande park.
-
Asbest wordt wordt ingezameld dient in plastic te worden aangeleverd.
En zoals gezegd wordt het begraven.
Alleen de stofdeeltjes zijn gevaarlijk, het loogt niet uit, lost niet op dus gecontroleerd "isoleren" is de enige oplossing.
Excuus als het niet volledig is.
-
[hypotetische mode]
Lekker is dat. Stel dat onze beschaving tot een einde komt, dan zijn toekomstige archelogen die onze troep opgraven gigantisch de klos...
[/hypotetische mode]
mvg,
Gert
-
De zaken gaan niet zo goed dat er uitbreiding van het park nodig is? ;)
Ja, ik weet dat Herik al genoeg rijtuigen heeft maar het leek mij dat zij juist het meest hebben aan het rijtuig als aanvulling op het bestaande park.
Geen idee hoe goed de zaken bij Herik gaan, maar ik zou verwachten dat als men al uitbreiding zou willen het eerder een echt luxe diner-achtig rijtuig zou worden dan nog een 4e buffetbak. Maar als je het precies wilt weten zou ik er eens een belletje aan wagen.
-
De Railhobby maakte in 2006 nog melding van de aanwezigheid van het rijtuig in Kalenborn (Rijnland-Palts).
Ik weet dat er veel aan te merken is op de Railhobby maar zo de-actueel zullen hun artikelen nu ook weer niet zijn... ;D
Als auteur van het artikel: ik heb van een medewerker van de museumtrein tussen Linz en Kalenborn gehoord dat het rijtuig werd gebruikt voor illegale party's en na één daarvan in brand is gestoken. Vervolgens is het gesloopt. Ik weet niet meer of dat in 2004 of 2006 was. Dan zou ik het artikel en mijn foto's moeten opzoeken. Toen ik het rijtuig zelf in levende lijve heb gezien, was het al in betrekkelijk slechte staat.
CKLX
-
[hypotetische mode]
Lekker is dat. Stel dat onze beschaving tot een einde komt, dan zijn toekomstige archelogen die onze troep opgraven gigantisch de klos...
[/hypotetische mode]
mvg,
Gert
Hoi Gert,
Dat heb ik me dus ook al regelmatig afgevraagd. Als wij aan het saneren zijn moeten we al onze rommel Dubbel verpakken, dus in 2 zakken, vacuum getrokken, of 2 lagen dik folie, vervolgens lazeren wij dat spul in een speciale container waar een grote asbestzak in hangt.
(http://www.bigbagmarkt.nl/media/images/10%20Asbestos%20Bag%20groot.jpg)
Die wordt dan dus vervolgens helemaal dichtgeknoopt. En dan inderdaad op de stort in een kuil gedonderd omdat je er inderdaad niks anders mee kan. het spul verbrand niet, het kan tegen de meest chemische rommel, dus dan maar storten terwijl er een bulldozer er overheen dendert. Je kan mij dan niet wijs maken dat er dan geen vezelemissie is. Lekker krom dus. Maar goed, er staatt in 4 talen dus op dat er asbest in zit. Alleen hopen dat de toekomstige archeologen dan een toekomstige steen van rosetta hebben ;) Maar ja, Asbest komt uit de grond, dus er dan ook maar weer in.
-
Lekker is dat. Stel dat onze beschaving tot een einde komt, dan zijn toekomstige archelogen die onze troep opgraven gigantisch de klos...
Om dat nog even te nuanceren; asbest is een natuurproduct dat in dagbouw wordt gewonnen.
-
asbest is een natuurproduct dat in dagbouw wordt gewonnen
de meeste die dat spul wonnen werden dan ook niet erg oud ;). Zie ook wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Asbest)
-
Klopt, ik zeg ook niet dat het ongevaarlijk is. De risico's verschillen ook nog per asbest soort (wit, blauw, bruin).
Canada exporteert nog vrolijk tienduizenden tonnen asbest per jaar. :o
Maar wat in de 007 zit valt zéér waarschijnlijk in de categorie 'gevaarlijke troep'.
Marc
(werkzaam bij een toko met asbestadvies en analyse in 't pakket)
-
[off topic mode]Naar ik eens vernomen heb is astbest aanzich niet gevaarlijk. Het is de lengte/breedte van de vezel die het gevaar vormt. Zo wordt er al over gesproken dat de nano-buisjes technologie wel eens het "nieuwe astbest" probleem van de toekomst kan worden. ook die hebben de zelfde verhoudingen als de astbest vezels en gaan zelfs door de meeste beschermmaskers heen.[on topic mode]
-
Even voor mijn beeld: Je zult toch altijd een keer iets moeten met dat asbest?
Het verdwijnt niet vanzelf. Dus ofwel wordt zo'n rijtuig gerenoveerd voor museale doeleinden en moet het dan van astbest ontdaan worden ofwel moet het bij sloop/vernietiging eerst van asbest ontdaan worden.
Het ligt eraan waar, en wat voor asbest erinzit. Heb je over asbest vonkkappen voor schakelaars, of antidreunpasta op de wanden? Dat laatste is bijna niet weg te krijgen, een paar vonkkappen kun je opnieuw laten maken.
Veel museum objecten zijn ook niet ontasbest, maar asbest veilig gemaakt zodat asbest niet van zijn plaats komt. Veilig voor de reiziger, echter oppassen met het onderhoud, je kunt niet zo ergens een slecht stuk staal in de bak uitslijpen als er roestgaten in vallen. Je zult dan dat deel toch moeten laten ontasbesten eerst voor je er wat mee kunt,
D'r zitten heel wat haken en ogen aan vast nog.
-
Om nog héél even door te blijven gaan op het thema asbest: hoe doen de huidige museumorganisaties in Nederland en Duitsland het dan? Ik zie nog wel eens een stammetje oude Bm's van de één of andere Duitse hobbyclub voorbij komen bij speciale ritten en die bakken zouden toch ook het nodige asbest moeten bevatten. Toch moeten die dingen ook worden onderhouden en gereviseerd. Hoe doet men dat dan? Met de nodige ontheffingen en tijdens het werk bepaalde schotjes en afdekplaatjes vooral laten zitten? Ik neem aan dat die Bm's echt niet allemaal zijn gesaneerd.
- Edit- Volgens mij heeft Thom hierboven het antwoord al gegeven -
Misschien biedt de werkwijze van dergelijke clubs ook een voorbeeld hoe ook met het buffetrijtuig als museumobject zou kunnen worden omgegaan.
Ben trouwens benieuwd wie de huidige eigenaar is van het buffetrijtuig. Volgens mij is Müller van de Euro-Express rijtuigen een tijdje eigenaar geweest, maar is het daarna weer verkocht.
Groeten, Geoffrey
-
Is hier in de afgelopen 6 maanden nog wat aan gebeurd of is het een stille dood gestorven?
-
Ik zou er niet teveel van verwachten Martin : meestal is het vooral heel veel geschreeuw maar zodra er handjes en centjes nodig zijn is het ineens oorverdovend stil. Zie de grote leegloop en problemen bij diverse reeds bestaande organisaties die de boel al amper draaiend kunnen houden.
-
pffff...
-
Het laatste buffetrijtuig krijg ik, van Frank. ;)
Daar zit geen sprankje asbest in, dus deze zal zeker behouden blijven.
Harm
-
Ik zou er niet teveel van verwachten Martin : meestal is het vooral heel veel geschreeuw maar zodra er handjes en centjes nodig zijn is het ineens oorverdovend stil. Zie de grote leegloop en problemen bij diverse reeds bestaande organisaties die de boel al amper draaiend kunnen houden.
Daar betrap ik mij zelf ook al jaren lang op. Roepen dat ik ergens aan de slag wil, maar vervolgens niet verder kom dan donateur...
-
Martin voor veel stichtingen is alleen al donateur zijn een hele fijne uitkomst (y)
-
Volgens mij hebben we in dit draadje gewoon eens hardop gefantaseerd/gebrainstormd/gemindmapped enzovoort over wat er allemaal bij zou komen kijken om het betreffende rijtuig naar Nederland te halen en op te knappen. Na een aanvankelijk enthousiasme werd het gejubel terecht getemperd met het in herinnering brengen van het feit dat het rijtuig wel eens vol met asbest zou kunnen zitten en dat je dergelijke projecten het liefst met een partner zou willen uitvoeren die al vaker met het bijltje van restaureren heeft gehakt.
Dat sommige mensen dit hardop denken als 'geschreeuw' lijken op te vatten, zegt iets over de frustraties waar vrijwilligers van museumclubs mee lopen. Iedereen heeft wel een mening over te behouden materieel, maar feit is dat de middelen nou eenmaal niet oneindig zijn. Aan de andere kant: niemand heeft hier geroepen dat het laatste buffetrijtuig 'wel eventjes' gerestaureerd zou worden, er zijn nog geen stichtingen opgericht (voor zover ik weet) en donateurs zijn nog niet gepeild.
Groeten, Geoffrey
-
Daarbij zou men ook meteen afwijzend reageren als je zegt we halen even een 2400 terug uit Frankrijk. Maar dat heeft Chris uiteindelijk wel voor elkaar gekregen. Dus het is niet zo dat het echt onmogelijk is.
-
@Geoffrey: exact!
-
En ook ik kan me prima vinden in de post van Geoffrey! :)
-
Ik kwam een foto van het rijtuig tegen op de site van www.martijhaman.nl
Daar staat het vormalige rijtuig 007 in krombacher kleuren en graffiti te zien.
Foto is genomen in lengerich op 09-03-2013.
Is er toevallig iemand inmiddels naartoe geweest en foto,s van de binnenkant heeft kunnen maken?
Ik ben benieuwd.
Misschien kunnen die dan gepost worden?
Mvg jamie diks
-
Foto's van het interieur staan gewoon op de site:
Resterende stalen rijtuigen > Buffet- en restauratierijtuigen > en dan op de tweede link klikken in het tekstblok
Of voor de luie ;) websurfers: http://www.martijnhaman.nl/buffet_8880007_p2.htm
Martijn
-
Mooie foto`s.
Maar vraagje is er ook een foto beschikbaar van de totale doorkijk?
En van de slaapvertrekken en keukengedeelte?
Mvg jamie
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4820.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4820.jpg)
richting generator kijkend
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4830.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4830.jpg)
tegenovergestelde richting
Lengerich, (inderdaad) op 9 maart 2013...
oh ja... en de couchettes waren geen couchettes meer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4832.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4832.jpg)
Het was een bende in het rijtuig maar veel is origineel gebleven uit de tijd dat ze verbouwd werden voor de Biljettencentrale.
-
Ziet er inderdaad nog vrij goed uit,dat verbaasd me na lange stilstand.
Leuk om dat rijtuig weer eens te zien van binnen
Ik heb er leuke herrinneringen aan in de tijd dat ik bij wagons-lits werkte.
Ik meen me te herrinneren dat aan de wand achter de bar (waar nu die drankflessen hangen)
Een rek was waar diverse versnaperingen en shotjes in stonden.
Ook stond er een kassa en een magnetron om de hoek in de keuken geloof ik.
Voor mij is dit al weer 25 jaar geleden joh.
Ik vind het jammer als het rijtuig gesloopt zou worden,en oh wat vind ik het jammer
dat ik te laat lid werd van het forum om nog in te kunnen tekenen voor de buffetkar en restauratieactie en ze daarom helaas niet in mijn verzameling heb op kunnen nemen.
Mvg jamie diks
-
shotjes? ;D
-
Haha ja apperatiefjes van smirnof en martini en ammaretto geloof ik.
-
Ik vind het jammer als het rijtuig gesloopt zou worden,en oh wat vind ik het jammer
dat ik te laat lid werd van het forum om nog in te kunnen tekenen voor de buffetkar en restauratieactie en ze daarom helaas niet in mijn verzameling heb op kunnen nemen.
Mvg jamie diks
Er stonden er laatst een paar bij MTE, extra serie speciaal gemaakt voor Modeltreinexpress.
-
Opperdepop.
-
Volgens www.martijnhaman.nl staat de 007 op de nominatie om binnenkort gesloopt te worden of is reeds inmiddels gesloopt ?
(http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/anoniem_foto02_tn3.jpg)
Gezelschapsrijtuig 09-70 111 was in een ver verleden in gebruikt als buffetrijtuig 88-80 007 bij NS. De laatste jaren stond het rijtuig werkeloos op het emplacement van Münster Westf. Met de naderende sloop van dit rijtuig zijn de buffetrijtuigen van dit type binnenkort geschiedenis. Lengerich (D), 9 maart 2013.
-
Bedankt voor je reactie beste mddm.
Ik heb ze ook bij mte gezien,maar volgens mij in een een andere kleur geel de eerste serie?
Kan ook komen door vertekening van het tl licht in de vitrine geen idee?
De kleur geel had ik in iedergeval zo in het echt niet gekend in de tijd dat ik daar in werkte.
Het geel van de electrotren ns 1312 of kleinspoorgeel ( lees donkerder geel) zal het rijtuig een totaal andere aanblik geven.
En ik weet het,smaken verschillen en geen 1 kleur geel is hetzelfde.
Maar om zoveel geld aan een rijtuig uit te geven die ik daarna toch weer wil laten overspuiten is te gek.
En nogmaals geen afbreuk voor de modellen,want ze zijn verders prachtig gebouwd.
Mvg jamie diks
-
Inderdaad wijken de kleuren blauw en geel iets af van de eerste serie.
Schijnt bewust voor gekozen te zijn.
-
Klopt. Voor de laatste serie irc rijtuigen.
-
Ok,chris en mddm.
Bedankt voor de heldere uitleg.
Mvg jamie diks
-
Een goedemorgen,heeft iemand enig idee of het rijtuig inmiddels nog steeds bestaat?
Rijtuig zou volgens de laatste berichten op emplacement van Lengerich in duitsland moeten staan.
Ben benieuwd of iemand meer weet?
Mvg jamie diks
-
om maar is een klein schopje aan dit topic te geven :-[ ik vroeg me af of het hierboven vermeldde rijtuig nog steeds in calau staat: https://www.google.nl/maps/place/51°44'15.0"N+13°58'44.2"E
(https://www.google.nl/maps/place/51°44'15.0"N+13°58'44.2"E) (ik weet niet hoe je hem automatisch op satelite view zet :)
sinds in ieder geval maart 2013 stond het rijtuig in Lengerich. In oktober 2013 wordt het naar Finsterwalde (Niederlausitz) gebracht. Eind november 2013 wordt het dan naar Calau gebracht.
bron: https://www.railwiki.nl/index.php?title=WR_%E2%80%94_Buffetrijtuigen_(bakcode_3940)
het lijkt er wel op maar of dit um is weet ik niet en ik weet ook niet hoe recent of in welke staat.
-
Het rijtuig staat nog steeds in Calau op een geisoleerd stukje spoor bij het station, begin Oktober stond die er redelijk bij wat ik vanit m'n trein kon zien.
-
Via Google Maps is hij goed te zien op station van Calau.
Idd naast het spoor.
Zou niet weten wie nu de eigenaar is van het ding.
-
En als je op Calau, Bahnhof klikt: een foto van het apparaat.
-
als ik dan dit (https://www.google.nl/maps/place/Calau,+Bahnhof/@51.7382604,13.9794661,3a,75y/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipOSNXyj_VZcgN_1F97dcM6-enpAAjtzlIawbRPX!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipOSNXyj_VZcgN_1F97dcM6-enpAAjtzlIawbRPX%3Dw203-h120-k-no!7i2643!8i1568!4m13!1m7!3m6!1s0x0:0x0!2zNTHCsDQ0JzE1LjAiTiAxM8KwNTgnNDQuMiJF!3b1!8m2!3d51.7375!4d13.9789444!3m4!1s0x47080577bf91f553:0x201cc218a44eb94c!8m2!3d51.7382602!4d13.9794662) dan zo zie dan denk ik: hoe gaan we die terug halen en opknappen:)) hij lijkt er inderdaad nog best aardig uit te zien. ik vind het wel een leuke uitdaging, nog iemand :) hij mag bij mij wel in de tuin staan als het moet ;D
@spoorzeven, dank je voor de link! was redelijk laat vannacht toen ik die post plaatste :)
-
Check foto’s hier (https://ov-cottbus.thw.de/mediathek/bildergalerien/thw-stellt-eisenbahnwaggon-im-bahnhof-calau-10-m-neben-das-gleis-kopie-1/?no_cache=1) en voor bewegend beeld: hier (https://youtu.be/VnXGakKVr74). Een jaar later is er een oefening (https://youtu.be/UGOX-ln49xw) mee gedaan.
-
Nou fijn, zo'n ding lekker op de zijkant leggen... de wagen ziet er voor zijn leeftijd inderdaad niet slecht uit, maar ik pas maar even.
-
Huppetee, snijbrander d'r in en koeken die handel.... ;D
-
Ik zag zojuist op een andere site van het THW dat de "örtliche Feuerwehr" het buffetrijtuig als oefenobject gaat gebruiken.
Ik ben bang dat er op korte termijn niet veel meer van over is, waar Koek nog zijn graantje van zou mee kunnen plukken.
"Sehr schade" dat zo'n mooi en speciaal rijtuig niet behouden kan worden !!
-
Even nog een oud draadje afstoffen.
Het laatste buffetrijtuig houdt het nog goed vol, gezien deze reactie op Bahnnbilder.de:
Dieser Wagen, der am Bahnhof Calau (Niederl) steht, hat eine lange Geschichte. Ursprünglich war er in den Niederlanden als Buffetwagen im Turnusverkehr unterwegs und dort als 51 84 88-40 007-9 buffet-007 registriert. Er kam danach nach Deutschland und wurde in Sonderzügen mit der Nummer 51 80 09-70 111-2 "Krombacher Party-Express" eingesetzt. Bei der DB war er zuvor als 51 80 53-40 057-9 Bcm im Einsatz. Zum Aufnahmezeitpunkt war weder Nummer noch Halter angeschrieben. Fotografiert habe ich den Wagen, der wohl schon längere Zeit im Bahnhof steht und Besucher willkommen heißt, am 28.08.2020. An der Stelle auch ein Dankeschön an Ad Vijge, der mir auf FB mit den Daten geholfen hat.
Frank Paukstat
Op 28 augustus 2020 zijn er nog foto's gemaakt van het rijtuig. Ik heb de foto niet bijgevoegd i.v.m., copyrights. Wie Ad Vijge is, weet ik niet. tcoch een kenner blijkbaar.
-
Maar een link naar de foto is natuurlijk wel toegestaan (https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~bahnhoefe-a---e~calau-niederlausitz/1223573/dieser-wagen-der-am-bahnhof-calau.html).
-
Het rijtuig zit waarschijnlijk nog vol met asbest....
-
Dat is opzich niets bijzonders aan materieel wat gebouwd is voor de jaren '90 eigenlijk.
-
Het asbestverhaal is op de eerste pagina's al behandeld: :P
Het ligt eraan waar, en wat voor asbest erinzit. Heb je over asbest vonkkappen voor schakelaars, of antidreunpasta op de wanden? Dat laatste is bijna niet weg te krijgen, een paar vonkkappen kun je opnieuw laten maken.
Veel museum objecten zijn ook niet ontasbest, maar asbest veilig gemaakt zodat asbest niet van zijn plaats komt. Veilig voor de reiziger, echter oppassen met het onderhoud, je kunt niet zo ergens een slecht stuk staal in de bak uitslijpen als er roestgaten in vallen. Je zult dan dat deel toch moeten laten ontasbesten eerst voor je er wat mee kunt,
D'r zitten heel wat haken en ogen aan vast nog.
-
Hier nog wat foto's van het rijtuig van binnen.
Het rijtuig ziet er nog origineel uit van binnen.
Alleen de wand achter bar is aangepast,daar zat een groot metalen rek waar wijn,mars,twix enz werden gepresenteerd.
Het verlaagde stuk met de spotjes boven de bar en het verlichtingsornament in het midden was in de NS tijd ook bruin.
Verder zijn de wanden,vloer,koelhok en de dienstruimte nog origineel zo te zien.
https://www.ice-treff.de/index.php?mode=thread&id=290602&fbclid=IwAR0qJW4yGTDq0jHnfxmXp8bVGWJQxJmzqf3rrFhaW8_vzC1CheAAtZmVf0E
Mvg Jamie Diks
-
Via de brandweer(-commandant) in Calau ben ik aan foto's gekomen van het laatste buffetrijtuig, welk nog bestaat.
Het staat nog een Calau en is eigendom van de brandweer/THW van die plaatst. Staat naast het spoor op twee stukjes rail. De brandweercommandant heeft mij gezegd, dat het rijtuig weer te koop is.
Zij zouden ook wel willen meedenken/meewerken om transport te regelen.
Wie heeft interesse?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Buffetrijtuig-2-662f79c1acce6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Buffetrijtuig-2-662f79c1acce6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Buffetrijtuig-2-662f79c83225e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Buffetrijtuig-2-662f79c83225e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Buffetrijtuig-3-662f79d2933c4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Buffetrijtuig-3-662f79d2933c4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Buffetrijtuig-4-662f79d9a096d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Buffetrijtuig-4-662f79d9a096d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Buffetrijyuig-1-662f79e6c33c8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Buffetrijyuig-1-662f79e6c33c8.jpg)
-
Inderdaad een leuk initiatief ,wie weet wil er iemand je helpen ;)
-
Ben wel benieuwd hoe het rijtuig er anno 2024 van binnen uit ziet.
Zijn daar foto's van?
-
Geïnteresseerden zouden de koppen bij elkaar kunnen steken om met een klein percentage uitgekeerd vakantiegeld de eerste reddingskosten te kunnen dekken.
Wie heeft interesse?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Buffetrijyuig-1-662f79e6c33c8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Buffetrijyuig-1-662f79e6c33c8.jpg)
Wat een lompe manier om de kopwanddeuren zo af te sluiten...
-
tja, die deur is normaalgesproken best makkelijk open te krijgen. Een ketting maakt dat wat lastiger
-
Ik heb geen foto's van binnen gekregen. Helaas.
-
Het staat nog een Calau en is eigendom van de brandweer/THW van die plaatst. Staat naast het spoor op twee stukjes rail. De brandweercommandant heeft mij gezegd, dat het rijtuig weer te koop is.
Zij zouden ook wel willen meedenken/meewerken om transport te regelen.
Wie heeft interesse?
hoe duur zal het dan zijn, voor het kopen zelf, het vervoer, de stalling en de reparatie kosten?
hoe hij er nu uitziet is het bijna onmogelijk om hem terug te brengen naar acceptabele staat.
klinkt interresant. maar ik wacht nog wat af totdat er een wat duidelijker plan is.
-
Wilde gok, wilt men van het rijtuig af zal de aanschaf relatief goedkoop kunnen zijn. Dit kan eventueel voor een symbolisch bedrag van 1 euro zijn bijvoorbeeld.
Dan transport gezien de staat van het rijtuig en de locatie waar die staat sowieso 2 mobiele kranen. Gaat die per vrachtwagen heb je hier al 2 vrachtwagens nodig ( 1 voor de bak en 1 voor de draaistellen) of via railadventure op de locobuggy. ( ook hier een kraan benodigd) reken voor beide transport opties een kleine 10 a 20 duizend euro.
En dan het technische verhaal, reken voor een complete revisie om hem weer in een rijvaardige en casco technisch goede staat dat hij inzetbaar is om minimaal 300 duizend euro.
Dus hou rekening met een goeie minimale 350 duizend euro om hem in Nederland te krijgen en zowel technisch als casco 100% in orde te krijgen en en inzetbaar. En dan stalling, hiervoor zou ik kijken of er samenwerking met een museumorganisatie mogelijk is. Op Prorail sporen betaal je sowieso de hoofdprijs, en het rijtuig moet ook in het voertuigregister ingeschreven worden en het EC-M verhaal tegenwoordig. Hiervoor moet je echt in samenwerking zijn, zelfstandig is het niet te doen.
Maar mijn conclusie, heb je het geld en de middelen leuk om te proberen. Heb je het niet is sloop misschien een betere optie voor de wagen.
-
Even voor alle duidelijkheid: ik ga geen initiatieven ontplooien om het rijtuig naar Nederland te halen. Dat is mij echt een brug te ver (en te duur en omslachtig). Kan bruintje echt niet trekken. Dat zal toch een partij met meer mogelijkheden moeten doen, als er al interesse is. Ik was alleen nieuwsgierig waar-, en zo ja in welke staat het rijtuig zich bevond. Daarop het ik wat gerechercheerd.
De brandweer/Technisch HilfsWerk van Calau heeft wel gezegd dat zij mee willen denken/mee willen werken om eventueel transport naar Nederland te regelen. Het THW heeft best wel zwaar materieel om zo'n rijtuig te lichten.
Ik heb wel de contactgegevens.
Dus als er een persoon of een organisatie interesse heeft, kan men mij een P.B. sturen.
Ben wel bereid om, als het rijtuig in Nederland terug zou komen, om mee te helpen het rijtuig op te knappen.
Ik ben wel absoluut niet handig.
-
Om in buffettermen te blijven, deze ziet er helaas aardig 'afgekloven' uit :(
Zou een mooi inititief zijn maar alle goede bedoelingen ten spijt financieel niet de moeite waard lijkt mij, kijk maar naar andere initiatieven, gaat een hoop goed maar ook het nodige wat her en der staat weg te kwijnen omdat goede exploitatie toch niet haalbaar blijkt of herstelkosten hoger uitvallen.
-
Leuk draadje!
Ik vind hem in die Krombacher outfit eigenlijk best gaaf!
Misschien is het wel een idee om hem als statisch object te gebruiken.
Dus cosmetisch mooi maken en dan tentoonstellen in/bij een museum oid.
En dan zowel buiten als binnenkant.
Ik heb er geen bal verstand van, maar hij ziet er niet heel best uit.
( en wat heeft zo'n kanteloefening met de constructie gedaan?)
Groet,
Collin
-
Belangrijke vraag is of de asbest isolatie er nog in zit.
-
Ik weet het niet maar dit grijze spul ziet er wel verdacht uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-04-29-at-22-51-23-Buffetrijtuig-4-662f79d9a096d-jpg-JPEG-afbeelding-1800-1350-pixels-663008846159e.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-2024-04-29-at-22-51-23-Buffetrijtuig-4-662f79d9a096d-jpg-JPEG-afbeelding-1800-1350-pixels-663008846159e.png)
-
Ik moet mij hier niet mee bemoeien. Ik heb geen emotionele binding met een buffetrijtuig en anderen hebben dat wel. Ik denk alleen maar steeds: misschien is het beter om deze bak oud roest gewoon integraal te begraven
-
Is er een modelletje van? Ja? Mooi, naar de hoogovens met dat ding. :P
-
Dit draadje is gestart in 2012 met de zelfde vraag. Tot nu toe is er niets gedaan, behalve dat de lokale brandweer er een mooi oefenobject aan heeft gehad en er graag van af wil omdat ze waarschijnlijk moeten zorgen dat het rijtuig binnen x-tijd van z’n plek moet verdwijnen. Misschien dat er nog eer aan dit idee van redding te behalen was geweest als dit 12 jaar geleden handen en voeten gekregen had, maar nu lijkt het me dat het rijtuig zover heen dat sloop de enige reële optie is.
Gelukkig hebben we de foto’s nog…..
Is er een modelletje van? Ja? Mooi, naar de hoogovens met dat ding. :P
Er zal waarschijnlijk in het Ruhrgebied nog wel een dergelijke instelling voorhanden zijn, dus om dat ding nou omwille van de historie naar IJmuiden te slepen… ;D
-
Risico's als aanwezigheid van asbest en de huidige staat zijn zeker belangrijk maar het doel ook.
Er is al een aantal keer geschreven over terughalen van het rijtuig maar als het hier is, wat dan? Bruin-crème of blauw-geel, wat voor ritten ermee rijden, met welk materieel erbij, dat soort dingen.
Om de handen op elkaar te krijgen om het rijtuig naar Nederland te halen zal dat soort dingen wel duidelijk moeten zijn, mensen weten dan waaraan ze bijdragen met financiële of fysieke hulp.
Of misschien is het wel beschreven en heb ik het over het hoofd gezien, dat kan natuurlijk ook.
-
wij hebben onze club in 2 personenrijtuigen K1 en K3 en heb al enige ervaring van iets dat slecht staat iets toonbaar te maken .........deze is toch al heel ver gevorderd maar dan in negatieve richting. Aan deze zou ik niet durven beginnen en inderdaad er zal asbest inzitten, daar steekt echt veel oplap- en schuurwerk in.
Ik wens degene die eraan beginnen hoe nobel ook de opzet ook is, veel geluk ! ::)
Onze rijtuigen staan buiten in weer en wind en eens die in orde staat ....... dan staat de andere alweer opnieuw klaar om alles weer van vooraf te beginnen
Groeten Peter ;)
-
Das best veel werk……
Een vrachtrijtuig zoals de SSN heeft lijkt me wel wat. Daar kun je namelijk ook wel wat leuks van maken (tentoonstellingsruimte met o.a. modelbaan).
Er staan er nog een paar in Roosendaal (ex one rijtuigen ws ook met asbest)
-
Is er een modelletje van? Ja? Mooi, naar de hoogovens met dat ding. :P
Precies. Ooit faillisementsmeevallertje voor de NS, Duits spul, kapotverbouwd en maar 12 jaar dienstgedaan. Gevalletje nostalgie en allesbehalve cultuurgoed.
Steek liever je energie in materieel wat oorspronkelijk Nederlands is, karakteristiek en tientallen jaren hier heeft dienstgedaan.
Maar wie geld heeft en dertig meter spoor in de achtertuin houd ik niet tegen hoor...
-
Hear hear
-
Precies. Ooit faillisementsmeevallertje voor de NS, Duits spul, kapotverbouwd en maar 12 jaar dienstgedaan. Gevalletje nostalgie en allesbehalve cultuurgoed.
Steek liever je energie in materieel wat oorspronkelijk Nederlands is, karakteristiek en tientallen jaren hier heeft dienstgedaan.
Maar wie geld heeft en dertig meter spoor in de achtertuin houd ik niet tegen hoor...
Dat zijn goede punten. Tel daarbij op de afweging of het nu nog een praktisch object kan zijn in bv een historische samenstelling, bv voor 1 van de railmusea. Dan zijn er volgens mij andere rijtuigen die prioriteit mogen krijgen (denk bv aan Plan D (VSM) of Plan E (SHD) restauratierijtuig).
Groeten,
Rogier
-
zo krijg je ten minste een input van wel goed investeren zou kunnen zijn in iets Nederlands.......
-
Das best veel werk……
(tentoonstellingsruimte met o.a. modelbaan).
nog eens een reactie van ervarings.......... Als hij buitenstaat voor die modelbanen moet die minstens iets of wat vele tijd van het jaar verwarmd worden ook al is dat vaak om de vochtigheid buiten te houden!
's Winters hoevens onze dranken niet in de ijskast te staan om echt en echt ijskoud te staan (de bagage van onze wagon is niet verwarmd! 's Zomers lopen de temp. die al naar gelang waar die opgesteld staat hoog op. Ik durf er geen temperaturen opzetten maar 't is er dan 's avonds bij aankomen is het er dan ook een echte oven (vgl met een afgesloten wagen) ! Vochtigheid is ook weer iets om in het oog te houden !
Het eerste bij ons is dan bij aankomen alle deuren en venster openen. Uitzetten en vervormen rails is vaak ongelooflijk !
Wil je dat vermijden dan lijkt overdekt opstellen de zaken net iets dragelijker te maken maar niet uit te sluiten.
Bij ons hebben wij een centrale verwarming op mazout geplaatst.Die nagenoeg op een zekere temperatuur aanslaat. Is dan geprogrammeerd om op clubavond/ activiteit op tijd aan te slaan zodat het er aangenaam vertoeven is .....
-
Mazout. Das toch stookolie? Of bier met cola? :D
-
hier is het in de volksmond Mazout alhoewel stookolie ook gebruikt wordt .....
-
"wij" hebben onze archiefruimte verwarmd met infraroodpanelen. Is een energiezuinige en veilige oplossing, welke onze archiefruimte boven nul houdt. Het enige is echter wel dat je stroom moet hebben. Maar ik verwacht dat jullie sowieso een stroomaansluiting hebben voor jullie modelbaan?
Groeten,
Rogier
-
inderdaad, ten minste als je voor 100%zekerheid steeds stroom hebt
-
Het zou toch mooi zijn als we eens wat vaker materieel gingen bewaren wanneer het nog in redelijk goede staat is. Helaas is de praktijk vaak dat materieel eerst volledig verwaarloosd weg staat te roesten ergens op een vergeten plek.
Als bijvoorbeeld veel eerder bedacht was om een Beneluxtreinstel te bewaren, dan was het nu een stuk minder werk geweest om er weer iets moois van te maken. En bewaren van een RAm motorwagen was ook geen slecht idee geweest. Had bijvoorbeeld in de verkoopovereenkomst met de Canadezen kunnen staan.
-
Dat is geen garantie, het Benelux-stel is direct bewaard en je weet in welke staat dat nu verkeerd.
Dat zijn goede punten. Tel daarbij op de afweging of het nu nog een praktisch object kan zijn in bv een historische samenstelling, bv voor 1 van de railmusea. Dan zijn er volgens mij andere rijtuigen die prioriteit mogen krijgen (denk bv aan Plan D (VSM) of Plan E (SHD) restauratierijtuig).
Bij de SSN in plaats van het Mitropa-restauratierijtuig, dan rijdt het met enkele andere UIC-X rijtuigen mee.
Hear hear
Inderdaad, het leek me een goed idee om het rijtuig te bewaren maar ik ben nu overtuigd van het tegendeel. Kan de focus mooi op een stam ICR. :)
-
Het zou toch mooi zijn als we eens wat vaker materieel gingen bewaren wanneer het nog in redelijk goede staat is.
Dat komt goed uit: Koploper 4011 is vanaf zaterdag (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111357.0) te redden!
-
Ik weet niet of de NS daar zo blij mee is.
-
Bij de SSN in plaats van het Mitropa-restauratierijtuig, dan rijdt het met enkele andere UIC-X rijtuigen mee.
De SSN is bezig met het restaureren van de Kakadu en die vormt straks dus al concurrentie voor het Mitropa rijtuig. Dat zal helaas betekenen dat de SSN niet geïnteresseerd zal zijn in de krokettenkar/buffetrijtuig.
-
Wilde gok, wilt men van het rijtuig af zal de aanschaf relatief goedkoop kunnen zijn. Dit kan eventueel voor een symbolisch bedrag van 1 euro zijn bijvoorbeeld.
Dan transport gezien de staat van het rijtuig en de locatie waar die staat sowieso 2 mobiele kranen. Gaat die per vrachtwagen heb je hier al 2 vrachtwagens nodig ( 1 voor de bak en 1 voor de draaistellen) of via railadventure op de locobuggy. ( ook hier een kraan benodigd) reken voor beide transport opties een kleine 10 a 20 duizend euro.
En dan het technische verhaal, reken voor een complete revisie om hem weer in een rijvaardige en casco technisch goede staat dat hij inzetbaar is om minimaal 300 duizend euro.
Dus hou rekening met een goeie minimale 350 duizend euro om hem in Nederland te krijgen en zowel technisch als casco 100% in orde te krijgen en en inzetbaar. En dan stalling, hiervoor zou ik kijken of er samenwerking met een museumorganisatie mogelijk is. Op Prorail sporen betaal je sowieso de hoofdprijs, en het rijtuig moet ook in het voertuigregister ingeschreven worden en het EC-M verhaal tegenwoordig. Hiervoor moet je echt in samenwerking zijn, zelfstandig is het niet te doen.
Maar mijn conclusie, heb je het geld en de middelen leuk om te proberen. Heb je het niet is sloop misschien een betere optie voor de wagen.
Het ECM verhaal kost je voor dit rijtuig niets extras wanneer het terecht komt bij een club die die certificering reeds in huis heeft.
Dan is het een kwestie van gewoon documentatie opbouwen en een instandhoudingsplan ontwikkelen.
Wel kun je er op rekenen dat als er asbest in het rijtuig aanwezig is (en die kans is enorm groot gezien zijn leeftijd) je je af kunt vragen of het rijtuig überhaupt naar Nederland getransporteerd krijgt want het invoeren van asbest is niet toegestaan, en ik vrees als je het rijtuig compleet zou ontasbesten je die 3,5 ton daar al aan kwijt bent.
-
De SSN is bezig met het restaureren van de Kakadu en die vormt straks dus al concurrentie voor het Mitropa rijtuig. Dat zal helaas betekenen dat de SSN niet geïnteresseerd zal zijn in de krokettenkar/buffetrijtuig.
Ah, ik wist niet dat ze die hadden. Een Kakadu past wel beter bij de stam.
-
Dat is geen garantie, het Benelux-stel is direct bewaard en je weet in welke staat dat nu verkeerd.
Slecht voorbeeld dan. ;D ;D
-
Precies. Ooit faillisementsmeevallertje voor de NS, Duits spul, kapotverbouwd en maar 12 jaar dienstgedaan. Gevalletje nostalgie en allesbehalve cultuurgoed.
Steek liever je energie in materieel wat oorspronkelijk Nederlands is, karakteristiek en tientallen jaren hier heeft dienstgedaan.
Maar wie geld heeft en dertig meter spoor in de achtertuin houd ik niet tegen hoor...
In 1978 nam de NS van de DB zes ligrijtuigen Bcm252 en een ligrijtuig Bcm251 over uit 1953/1954 die werden verbouwd tot buffetrijtuig.
Op 24 november 1989 werd het eerste buffetrijtuig afgevoerd.
De resterende zes buffetrijtuigen werden medio 1994 uit het materieelbestand geschrapt.
Bij de NS zijn deze buffetrijtuigen geen 12 maar 16 jaar in dienst geweest ;)
Rijtuig 51 84 88-80 006-2 is eind 2004 gesloopt.
Rijtuig 51 84 88-80 007-0 werd verkocht en omgenummerd en kreeg bier reclames de termijn laatste revisie van het rijtuig is sinds medio april 2004 verlopen.
Eind november 2013 volgt een laatste transport van het laatst genoemde rijtuig naar Calau waar het nu nog staat.
Het is een beste geschiedenis,ik heb vroeger bij Wagons-Lits gewerkt kwam veel in deze rijtuigen en ben een liefhebber van dit rijtuig maar precies zoals je al zegt of je het moet willen behouden transporteren onderbrengen en opknappen is financieel een bodemloze put gezien de staat waarin het rijtuig zich nu bevind.
Als er dan toch mensen willen zijn die geld uit willen geven aan oud materieel zou het mooi vinden als dat geld besteed zou worden aan museumstichtingen zodat ze daar oud terzijde staande materieel op kunnen knappen en in goede conditie kunnen houden.
-
(y)