BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Martijn1974 op 22 July 2012, 09:34:58
-
Hallo allen,
Middels een ander oud onderwerp (groene plan-V 419) kwam ik de onderstaande opmerkingen tegen;
...Het NSM bewaard de 840 denk ik helemaal niet, is een al oud gerucht. Dit stel is vere van origeneelen qua bak heel slecht. Tevens is het beleid van het NSM om niet alles te bewaren, geen DH-! of DH-2, geen DE-3 (deze gaat nog dit jaar weg bij het NSM) geen NS 1000, geen NS 1500...
...Het is niet altijd makkelijk om te bepalen wat wel en wat niet in het museum thuis hoort, dat met die 1000 was gewoon weg een domme vergissing. Maar begrijp het wel geen favoriet binnen de NS waarom dan bewaren...
Waarom is deze loc een vergissing?
het is toch een prachtige machine?! En hij heeft in het verleden op ons spoor gereden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4296_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4296_2.jpg)
Kan iemand dit toelichten?
mvg,
Martijn.
-
Omdat het beleid van het NSM meer is om een pretpark te zijn dan een (wisselende/permanente) presentatie van historisch materieel gekoppeld aan historische momenten?
De 1000 is toch alleen maar de 1e electrische locomotief van NL?
Maar serieus: ik ken de context van de opmerkingen en de validatie daarvan niet; is er een formele uitspraak van het NSM bekend?
Kern zal wel het dilemma zijn dat het voor één museum moeilijk is om een uitgebreide collectie te beheren. En dan moeten er zo nu en dan drastische keuzes gemaakt worden.
-
Alleen al de uitspraak : "geen DE-3 (deze gaat nog dit jaar weg bij het NSM)"
Geeft voor mij al aan dat die persoon gewoon maar wat verteld..die uitspraak was in 2009 en het is nu 2012 en de DE-3 is er nog, opgeknapt en al...
Zou er niet te veel op uit doen dus!
-
Hallo,
Dat zou ik ook wel willen weten.
De 1010 is een elok van de eerste serie elecktische lokomotieven, die in Nederland gereden heeft. Als deze weg moet, dan moet de replica van de Arend er ook uit, want dat is niet eens een originele eerste stoom locomotief.
Als je door de motor ruimte van de 1010 loopt, ruik je nu nog de ozon van de elektromotoren.
Okee, deze serie was geen succes, maar dat waren de eerste fietsen, auto's, vliegtuigen, etc. etc. ook niet, dus is dat geen reden om hem te schrappen. ;D
Ter info. Dat er geen 1500 in het museum staat is nog wel te begrijpen. De NS mocht geen nieuwe electische locomotieven van de serie 1400 laten bouwen, hadden toch locomotieven nodig en vonden die in Engeland, waar er 7 overbodig waren. Zo'n inbreuk op een bedrijf moet je niet ten eeuwige dagen er in wrijven door een van de "noodoplossing" locomotieven tentoon te stellen. (De 7de was voor onderdelen als plukloc aan gekocht.)
Groetjes
Wil
-
Met name die wisselende presentatie van historisch materiaal stoort mij nogal eens...
Wij hebben een Museumjaarkaart, en gaan ongeveer 6 keer per jaar naar het NSM.
Heerlijk, die geur van oude treinen...je weet vast wel wat ik bedoel.
Een trein op de 1:87 baan is mooi...maar naast zijn 1:1 voorbeeld staan is ronduit indrukwekkend.
Maar goed...ik dwaal af..als je zo vaak gaat als ik doe dan komt het ook wel eens voor dat er bijna niets staat.
Zo stond er tussen het 'on Traxx' en het 'Winter Station' thema nauwelijks materieel in het NSM.
Ik heb echt meelij met degene die in die dagen de volle mep aan de kassa heeft betaald... :-\
Ik dacht altijd dat de 1000 serie redelijk belangrijk was geweest voor de NS (eerste E-loc), en het lijkt mij dat je zo'n icoon koestert. Maar zou het NSM hem liever niet hebben gehad dan?!
De 1000 serie is toch wel een van mijn favorieten en ik zou het erg jammer vinden als hij inderdaad eens zou verdwijnen.
Hij mag van mij wel een keer naar buiten, samen met de 1202 en 1122 (y)
mvg,
Martijn.
-
Kan iemand dit toelichten?
Liever niet... kijk naast het feit dat we inmiddels 3½ jaar verder zijn ook naar wie het geschreven heeft... de één is enkel uit op stoken hier en de ander geeft louter domme antwoorden...
Had je na "Musem Pec door de hoeven gezakt" nu behoefte aan je eigen topic? ;D
-
De 1010 is van Stibans, in bruikleen afgestaan aan het NSM. Ik denk dat dat wordt bedoeld.
-
Ik denk dat je de verkeerde voor je hebt...
Had je na "Musem Pec door de hoeven gezakt" nu behoefte aan je eigen topic?
zegt mij niks...
-
He Mispoes,
Het zit me toch niet lekker..wat een zure opmerking plaats jij in mijn richting >:(.
Waarom? is niet nodig.
Ik heb niets, helemaal niets met jou draadje over die Pec te maken, ik heb het tot 5 minuten geleden niet eens gelezen (net opgezocht in zoekfunctie want ik begreep niet wat jij bedoelde met die opmerking).
Noch probeer ik de aandacht te stelen...of een spectaculairder draadje te maken..ik heb een oprechte vraag.
"Waarom zou de 1000 serie een vergissing kunnen zijn voor het NSM?"
En ja, ik weet dat de citaten uit 2009 zijn, en het nu 2012 is en de 1010 er nog is.
Ik kan er niks van maken van je opmerking en vind het onverdiend.
-
je kan ook informeren bij NSM, die weten vast het antwoord er op (y) .
-
Dat het NSM geen exemplaar van de serie 1000 wilde bewaren speelde in de jaren '80 van de vorige eeuw, toen de serie uit dienst ging. Dat feit was een van de redenen voor de oprichting van de STIBANS. Inmiddels is de 1010 overgedragen aan het NSM en heeft de STIBANS zichzelf opgeheven/omgevormd tot een club die zich alleen nog met de restauratie van de 252 bezig houdt (volgens hun eIgen site (http://stibans.nl/) in elk geval).
Het NSM beoordelen op beleid van 30 jaar terug lijkt me wat vreemd. Discussie over wat je wel en niet bewaard zal er altijd zijn. Een museum kan niet alles bewaren immers.
-
Hmmm, had niet naar de data gekeken. Des te belangrijker om bij de validatie naar het actuele beleid te vragen.
-
@ Railhopper,
Ja.. had ik ook al aan gedacht ;D
Ik acht de kans alleen klein dat ze antwoord geven aan 'zomaar een van de vele bezoekers'.
Maar goed, ik dacht dat het wellicht een alom bekend feit zou zijn waarom de 1000 serie een vergissing (zou) zijn voor het NSM.
zoals zo vaak ben ik niet op de hoogte wat er allemaal reilt en zeilt in het grootspoor bedrijf, en vaak komen dit soort weetjes voort uit inside information, bijvoorbeeld door forummers die op of bij het spoor werken.
@Marc tramt,
Het is dus een opvatting gebaseerd op een situatie van heel lang geleden...dank je wel voor dit verhelderende antwoord.
mvg,
Martijn.
-
Dat het NSM geen exemplaar van de serie 1000 wilde bewaren speelde in de jaren '80 van de vorige eeuw, toen de serie uit dienst ging. Dat feit was een van de redenen voor de oprichting van de STIBANS. Inmiddels is de 1010 overgedragen aan het NSM en heeft de STIBANS zichzelf opgeheven/omgevormd tot een club die zich alleen nog met de restauratie van de 252 bezig houdt (volgens hun eIgen site (http://stibans.nl/) in elk geval).
Het NSM beoordelen op beleid van 30 jaar terug lijkt me wat vreemd. Discussie over wat je wel en niet bewaard zal er altijd zijn. Een museum kan niet alles bewaren immers.
je kan inderdaad niet alles bewaren dat is ook zo :-[.
Maar wat heeft het NSM allemaal in enigenbeheer ?
-
Maar wat heeft het NSM allemaal in enigenbeheer ?
http://nmld.locaalspoor.nl/nl/collectie/12
-
Ik zal effe niet inhoudelijk op het onderwep reageren.
Maar kijk eens in de landen om ons heen, wat daar van materieel bewaard wordt.
Vooral eens naar Engeland en Duitsland.
En hier wordt moeilijk gedaan over wat er in in een Museum thuis hoort of niet.
Hier vinden ze het nu eenmaal belangrijker dat een Museum een atractieve waarde heeft, hier worden ze ook op afgerekend als je de diverse uittests ziet van onder andere de ANWB.
En het NSM speelt daar op in, want minpunten, die kunnen ze zich niet veroorloven.
En dat lijkt tegenwoordig belangrijker dan echt historisch materieel te bewaren.
Jos.
-
Dit is natuurlijk een gevolg van dat zelf de broekriem moeten ophouden. Het gevolg is dat veel historisch materiaal verdwijnt naar sloperijen of in delen bij liefhebbers.
Marc
-
Dat het NSM geen exemplaar van de serie 1000 wilde bewaren speelde in de jaren '80 van de vorige eeuw, toen de serie uit dienst ging. Dat feit was een van de redenen voor de oprichting van de STIBANS. Inmiddels is de 1010 overgedragen aan het NSM en heeft de STIBANS zichzelf opgeheven/omgevormd tot een club die zich alleen nog met de restauratie van de 252 bezig houdt (volgens hun eIgen site (http://stibans.nl/) in elk geval).
Het NSM beoordelen op beleid van 30 jaar terug lijkt me wat vreemd. Discussie over wat je wel en niet bewaard zal er altijd zijn. Een museum kan niet alles bewaren immers.
De reden voor de oprichting van de stibans was toch de 252 mat. 36?? o ben ik nou in de war??
Overigens,ben ik blij dat er een 1000 bewaard is,persoonlijk heb ik m nooit in dienst gezien,maar ik vindt het gewoon echt een prachtige machine.
-
Dit is natuurlijk een gevolg van dat zelf de broekriem moeten ophouden. Het gevolg is dat veel historisch materiaal verdwijnt naar sloperijen of in delen bij liefhebbers.
Marc
Wil je dan even uitleggen wat de laatste jaren naar de sloper is verdwenen?
De laatste jaren is er juist heel veel bewaard door het nsm.
denk dan maar eens aan een plan V, DE 3, DDM1, benelux stuurstand, 1200, 1300, mP, plan W, kop sm90, en de 1600.
Het grootste deel van dit materieel is de originele toestand teruggebracht.
Dit is ook mogelijk gemaakt door de vele bezoekers van deze zogenaamde kermisatractie. in het oude museum kwamen alleen niet zoveel bezoekers als nu, waardoor er nu ook meer geld is om zaken op te knappen.
Ik proef hier namelijk weer veel oud zeer, wat niet bevorderlijk is voor deze discussie.
Je kunt het huidige museum niet aanrekenen wat er 30 jaar geleden is gebeurd.
Groeten Arjen
-
Dit is ook mogelijk gemaakt door de vele bezoekers van deze zogenaamde kermisatractie. in het oude museum kwamen alleen niet zoveel bezoekers als nu, waardoor er nu ook meer geld is om zaken op te knappen.
Daar ben ik het dus mee eens: ik ben een paar jaar geleden in het museum te Mulhouse geweest, waar op dat moment de prachtigste machines stonden te verstoffen in een omgeving waar geen jeugd te bekennen was. Een beetje zoals het NSM in de jaren '80. Dan kun je wel klagen dat er af en toe weinig materieel in Utrecht staat vlak na een evenement maar ten eerste is er uberhaupt sprake van een evenement (en dus publiek) en ten tweede is de huidige leiding zich veel beter bewust van de maatschappelijke waarde van het museum en z'n inhoud. Er is sinds vroeger zóveel verbeterd, zoals de grote overdekte hal, museumwaardige extra's zoals een compleet 'hobbywerkplaatsje uit vroeger tijden', de maandelijkse nostalgie-express met NSM materieel... dan is het lange-termijn beleid echt wel te verdedigen.
-
Waarom is deze loc een vergissing?
Volgens mij lees je de quote verkeerd. Het niet willen bewaren in de jaren '80 was de vergissing die bedoeld wordt.
De post van de zogenaamde treinhobbyist kan je negeren, daar komt wel vaker onzin uit.
Ik zal effe niet inhoudelijk op het onderwep reageren.
Reageer dan gewoon niet.
-
Ja inderdaad. Dat vermoede ik al na de reactie van Mark tramt.
Intonatie is moeilijk te lezen.. ;)
Mvg,
Martijn.
-
Mulhouse is tegenwoordig ook Cité du Train, dus meer dan een stoffige verzameling.
-
Liever niet... kijk naast het feit dat we inmiddels 3½ jaar verder zijn ook naar wie het geschreven heeft... de één is enkel uit op stoken hier en de ander geeft louter domme antwoorden...
Had je na "Musem Pec door de hoeven gezakt" nu behoefte aan je eigen topic?
nou poes, niet zo uithalen met je nageltjes hoor.... ;D ;)
eric
-
Het zit me toch niet lekker..
Niets van aantrekken, zo erg is het allemaal niet...
het is véél erger... ;D
Ik kan er niks van maken van je opmerking en vind het onverdiend.
Het was geen opmerking, het was een vraag en het antwoord is kennelijk nee... niks aan de hand dus. Als ik een ;D had geplaatst was het ws wat lichter opgevat... Bij deze is deze alsnog geplaatst...
-
Bedankt voor je: " ;D " Nu vat ik het inderdaad minder zwaar op ;).
Nog mis ik de connectie tussen het genoemde 'Pec draadje', en deze.
Maar om DJ Rob v. Someren te quoten: "En dooorrrr...." ;D
mvg,
Martijn.
-
Nog mis ik de connectie tussen het genoemde 'Pec draadje', en deze.
Dat wil ik ook nog wel even uitleggen: de titel van dat Pecdraadje was wèl bedoeld om aandacht te trekken, men zou kunnen denken dat er iets ergs gebeurd was met de Pec... heel 't Volk zou mijn vraag lezen en ik zou antwoord krijgen...
De door jou gekozen titel veroorzaakte bij mij een grote vorm van nieuwsgierigheid, ik vroeg mij dus af of jij je hebt laten inspireren door mijn topic...
-
Ah, zo. ;D Op slag duidelijk.
Maar inderdaad, dan kan ik ook bevestigen dat het antwoord nee is.
Ik had juist de titel op het laatste moment aangepast en 'aanwezigheid van de' toegevoegd om onnodige sensatie lezers te voorkomen. :)
Even goede vrienden. (http://i135.photobucket.com/albums/q158/rcwestland-nl/braafsmile.gif)
mvg,
Martijn.
-
(http://i135.photobucket.com/albums/q158/rcwestland-nl/braafsmile.gif)
Aai poes, stoute kat? ;)
mvg,
Gert
-
even terug naar de basis.
geen 1000 in het museum, beslissing jaren '80.
Voeg daarbij dat NS een aantal dingen niet wilde toestaan, zoals museummaterieel buiten de hekken van het NSM.
En het toenmalige beleid om een OV museum te worden.
HOVM, ROMEO, EMA etc bestonden nog niet.
In het museum wel de Union GVB 144, NZH A 37, NZH Waterland tramstel, LTM 610, HTM 830 + aanhanger, paardentramrijtuigen en nog bij de HTM de buitenlijner 58.
De boel was gewoon vol!
En lmaten we nu reeel wezen, als er alleen op spoormaterieel was gefocust dan was het NZH materieel en de Union 144 en de paardentramrijtuigen allemaal verdwenen.
Ik wou het maar even zeggen.
-
geen 1000 in het museum, beslissing jaren '80.
De boel was gewoon vol!
Ik wou het maar even zeggen.
Ja, dat kan ik mij nog goed herinneren. Onbegrijpelijk dat het NSM die prachtige duizend niet had willen opnemen. De eerste NS E-loc, 34 jaar in dienst geweest ondanks de tekortkomingen en 7 van de 10 in licentie gebouwd bij Werkspoor...
Dan had het NSM die stomme Bergkoningin niet moeten opnemen...
Dat niet alles bewaard kan worden mag duidelijk zijn maar het enige argument "niet van wezelijk belang voor de locomotiefontwikkeling in Nederland" sloeg nergens op (zie ook punt 2). Ik ben de Stibans nog steeds dankbaar dat het haar gelukt is (ondanks het uitblijven enige medewerking van het NSM "de 1000 wordt niet bewaard") de 1010 te bewaren zodat ik voor het eerst op 8-8-83 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7717.msg194976.html#msg194976) een 1000 bewust kon zien... Gelukkig voor de Stibans (en de rest van spoorminnend Nederland) ging met het vervangen van de directie kort daarna een andere wind waaien en werd op een gegeven moment zelfs de 1010 geadopteerd... En dat wou ik maar even zeggen...
-
de 1010 te bewaren zodat ik voor het eerst op 8-8-83 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7717.msg194976.html#msg194976) een 1000 bewust kon zien...
Meen je dat nou? Jij, die zoveel foto's hebt gemaakt, terwijl ik zo ontzettend veel kansen heb laten lopen?
Toch kan ik me herinneren dat ik meermaals een NS 1000-serie voor een wintersporttrein heb gezien.
Vermoedelijk begin jaren '80.
mvg,
Gert
-
Precies! Nu nog één keer de directie vervangen voor 1 die ook wat meer investeert in stoom in plaats van alleen maar electrisch (en wat diesel) en dan is alles weer een beetje in balans. (y)
-
Dan had het NSM die stomme Bergkoningin niet moeten opnemen...
klopt, ze hadden een 1F1 moeten kiezen, of de C5317 of een B1 locje van de NIS...
Maarreh. wat mij betreft liever de JSS1622 dan de 1010... ;D
De 1010 is een elok van de eerste serie elecktische lokomotieven, die in Nederland gereden heeft.
Nee hoor, de eerste eloks die in NL reden, waren bedoeld voor Nederlands Indie (jaren '20). Een laatste vertegenwoordiger staat tegenwoordig fraai gerestaureerd op een station in Jakarta.
Eelco
-
Gert, we schelen 6 jaar... ;)
Ik ben eind 1981 pas begonnen met het kijken en fotograferen van treinen, toen was ik 13 jaar. Ik moet vast wel een keer een 1000 gezien hebben in Oldenzaal voor de TEEM-treinen (kon tot eind september 1975, daarna gingen ze beneden de grote rivieren rijden). Ook in Eindhoven (13 juli 1981) en Tilburg (15 juli 1981) heb ik ze misschien wel gezien maar ik was mij er niet bewust van. Toen ik in juli 1982 langs Tilburg reed stonden de 1000'n al op het achterterrein. Eind december 1982 werd het mij pas duidelijk dat er nog een serie 1000 was dankzij een stukje in de Railhobby over het bewaren van de 1010 en het slopen van de rest. Was ook meteen mijn eerste kennismaking met Koek in Mijdrecht waar ik een jaar later voor het eerst naar toe ging. De 1000 is het "laatste" NS-materieel dat ik net niet mee heb gemaakt... En reken maar dat ik de 1000 enorm gemist zou hebben als het niet gelukt was met de 1010...
in Jakarta.
Daar hadden ze die muffe Bergkoningin ook moeten laten...
-
Daar hadden ze die muffe Bergkoningin ook moeten laten...
Tsja, die doodsaaie 6317 had na dienst als walsloc ook gewoon uit elkaar gepeuterd moeten worden. Maar ja, dan had de NSM-directie niks gehad om een achtbaan omheen te bouwen... ;D
-
Precies! Nu nog één keer de directie vervangen voor 1 die ook wat meer investeert in stoom in plaats van alleen maar electrisch (en wat diesel) en dan is alles weer een beetje in balans. (y)
Behalve de financiën... :/
-
;D
-
Geld zat daar joh, bouwen zelfs complete treinstellen uit het niets op... :-*
-
Precies! Nu nog één keer de directie vervangen voor 1 die ook wat meer investeert in stoom in plaats van alleen maar electrisch (en wat diesel) en dan is alles weer een beetje in balans. (y)
Tja, de laatste revisie van de 3737 heeft enige tonnen gekost en kijk eens hoe vaak deze op de baan is geweest voor een ingehuurde rit... Stoom is in gebruik en onderhoud vele malen duurder dan diesel en elektrisch samen (de stoomtractie is niet voor niets afgeschaft). Dat moet wel op de een of andere manier terugverdiend worden. Dus ook op dit gebied moet men bij het NSM een verantwoorde keuze maken en zich niet moeten laten verblinden door "er moet een stoomloc rijden, want dan is de boel beter in evenwicht".
Groetjes,
Emiel
-
Ach ja, ik denk dat het wel genoeg kost, maar ik denk dat een electrisch treinstel opknappen en weer rijdend maken ook genoeg kost. Hoe dan ook, daar zijn al pagina's genoeg over vol geschreven (sterker nog, heb me er een tijdje terug zelfs heel ver in verdiept om het misschien alsnog voor elkaar te krijgen dat er een rijvaardige hoofdspoorstoomloc zou komen, totdat de crisis in alle hevigheid losbarstte... Maar goed, al dat uitzoekwerk van toen is mijns inziens niet voor niets geweest, het is alleen niet voor nu). Daarnaast heeft het huidige management niet de wil om iets met stoom op te knappen en rijvaardig te maken, want onmogelijk is het echt niet. Het is simpelweg de wil die ontbreekt.
Nou ja, daar gaat het gelukkig ook niet over, het is allang fijn dat ze de 1010 hebben bewaard, want het is een onwijs mooie loc.
-
Goh, je begint er ook steeds meer weer over die 3737, ten eerste was het géén gevolg van een financieel plaatje, en is het ook je reinste gelul dat de wil er niet zou zijn bij het management. Sorry dat ik het zo verwoord maar je maakt beschuldigingen die kant noch wal raken.
Er is maar 1 reden, en dat is het vooruitkijken naar de toekomst van de machine en dan is er helaas tot de conclusie gekomen dat het NSM de lok niet goed zal kunnen onderhouden.
Het museum is immers geen stoomdepot en heeft daar ook de faciliteiten niet voor om een stoommachine te onderhouden, en belangrijker nog, haar dagelijk onderhoud te geven en dat betekend simpelweg dat zoiets voor het NSM momenteel gewoon NIET mogelijk is.
Want als je ergens aan begint, moet je het goed doen, en als je al op voorhand inziet dat het niet kan, dan kun je er beter maar niet aan beginnen...
Dat kun je niet leuk vinden, het er niet mee eens te zijn, maar geeft jou géén reden om mensen maar vals te beschuldigen dat ze de wil niet hebben of zich er niet voor ingezet hebben.
Denk je nu werkelijk dat de vrijwilligers van het NSM daar ook niet achteraan gezeten hebben, en zich voor hebben ingezet? Dat hebben ze zeker, en ik zal het je nog gekker vertellen, het management ook!
Hier vinden ze het nu eenmaal belangrijker dat een Museum een atractieve waarde heeft, hier worden ze ook op afgerekend als je de diverse uittests ziet van onder andere de ANWB.
En het NSM speelt daar op in, want minpunten, die kunnen ze zich niet veroorloven.
En dat lijkt tegenwoordig belangrijker dan echt historisch materieel te bewaren.
Natuurlijk vinden ze dat belangrijk, dat zorgt ervoor dat er bezoekers doord e voordeur blijven komen, en zonder die, komt er geen rooie cent binnen in de kassalade...
En je durft te zeggen dat het NSM zich niet serieus bezig houdt met het bewaren van hun collectie?
Wat een onzin zeg, ga maareens even tellen hoeveel collectie stukken er nog op de hoofdbaan toegelaten zijn én komen...
Een tip, da's de grootste hoeveelheid in NL...
-
[En je durft te zeggen dat het NSM zich niet serieus bezig houdt met het bewaren van hun collectie?
Wat een onzin zeg, ga maareens even tellen hoeveel collectie stukken er nog op de hoofdbaan toegelaten zijn én komen...
Een tip, da's de grootste hoeveelheid in NL...]
Maar geen hoofspoo stomer.
En laten we wel wezen ,iets dat pretendeert een Nederlands Spoorwegmuseum te zijn zou toch zoiets moeten kunnen laten tonen.
En of dat deze 3737 is of een komplete replica is mij om het even.
Het begint in ieder geval met andere grondhouding tov de stoommachine.
En dan zijn plots veel zaken mogelijk.
En ook ik weet dat er bij een goed plan zes nullen voor de komma staan.
Luit
-
Dikke (y) voor de uitleg van Thom. En aan alle betweters : presteer eerst zelf eens wat voordat je de vrijwilligers van het NSM weer zo meent te moeten afzeiken
-
Is de 1010 eenvoudig rijvaardig te krijgen?
-
niet goed gelezen... :-[
-
Geachte heer van Rhee, waar zeik ik vrijwilligers van het museum af?
Ik heb een mening over de koers van het museum maar niet over vrijwilligers.
-
Maar geen hoofspoo stomer.
En laten we wel wezen ,iets dat pretendeert een Nederlands Spoorwegmuseum te zijn zou toch zoiets moeten kunnen laten tonen.
Niet om het een of ander, maar het NSM toont een stuk of elf hoofdlijnstomers. Dat deze niet rijden is jammer maar begrijpelijk.
-
Maar over de 1010 gesproken, wanneer wordt de loc weer groen? Ik meen dat daar plannen voor waren na het overdragen van de loc aan het NSM.
-
Is de 1010 eenvoudig rijvaardig te krijgen?
Rijvaardig krijgen is een ding, rijvaardig houden is een tweede. Als je in boeken en op diverse sites al leest hoeveel moeite het in actieve dienst al kostte om de locs ook daadwerkelijk actief te houden; warmlopers, gebroken assen, etc. Dan moet men zich toch echt wel gaan afvragen of het de moeite loont het überhaupt te proberen.
-
1000 met probleempje...
Ook merkwaardig is het geluid van een NS 1000 waar het nodige mis gaat bij het opstarten.
http://soundcloud.com/dick-1952/droog-doorschakelen
-
Maar geen hoofspoo stomer.
En laten we wel wezen ,iets dat pretendeert een Nederlands Spoorwegmuseum te zijn zou toch zoiets moeten kunnen laten tonen.
En of dat deze 3737 is of een komplete replica is mij om het even.
Het begint in ieder geval met andere grondhouding tov de stoommachine.
En dan zijn plots veel zaken mogelijk.
En ook ik weet dat er bij een goed plan zes nullen voor de komma staan.
Luit
Weet je eigenlijk wel waarover je het hebt?
Het NSM heeft uitsluitend "hoofdlijnstomers". En waarom er niet meer en iets anders is bewaard is al zo vaak uitgelegd. Verplaatst je in de situatie van de jaren 50 (wederopbouw weet je wel?)en je mag blij zijn met alles wat bewaard is.
De jongeren generatie denkt kennelijk dat we altijd de welvaart hebben gekend waarwe nu in leven.
Nee dat was dus niet zo.
Mijn ouders hadden een zaak die bijzonder goed liep, maar meer vakantie dan 2 weken Terschelling zat er echt niet in.
Dirk
-
Rijvaardig krijgen is een ding, rijvaardig houden is een tweede. Als je in boeken en op diverse sites al leest hoeveel moeite het in actieve dienst al kostte om de locs ook daadwerkelijk actief te houden; warmlopers, gebroken assen, etc. Dan moet men zich toch echt wel gaan afvragen of het de moeite loont het überhaupt te proberen.
Dat gebeurde volgens mij alleen als hij serieus tekeer moest gaan, een beetje voor de sier een rondje is wat anders.
-
Ook ik ging maar een weekje naar Appelscha. Maar voor mij hoort levend stoom bij een spoorweg museum.
Dat dit organisatorisch en financieel niet gemakkelijk is weet ik ook wel.
Maar over het algemeen proef ik hier op het forum toch vooral een houding van bemoei jullie niet met ons beleid. Buitenstaanders met ander dan de eigen ideeen zijn niet welkom.
Terwijl je misschien via deze lieden wel andere fondsen kan aanboren.
Naar aanleiding van een vorig draadje over een rijvaardige 3737 had ik mijn collega's al zo gek gekregen €3000 te doneren als deze rijvaardig of replicabouw zou worden.
Het begint bij visie en overtuiging en niet door verkettering.
-
Er zijn twee dingen te zeggen over de reacties van mensen die zelf vrijwilliger zijn, of min of meer namens bijvoorbeeld het spoorwegmuseum praten:
- Kom meehelpen, en zie dan met je eigen ogen wat er allemaal moet gebeuren om bijvoorbeeld een stoomloc in bedrijf te houden (of een museum in toonbare staat, of een electrische loc in rijvaardige conditie etc.). Je ziet dan ook dat veel van dit soort organisaties een chronisch gebrek aan vrijwilligers hebben, vooral voor de zware, smerige rotklussen. Uitbesteden aan betaalde krachten vereist een enorme financiële inspanning, en is praktisch niet haalbaar.
- Er moet de overtuiging zijn dat het realistisch is een bepaald doel te bereiken voordat je andere mensen gaat vragen daar een financiële aan te leveren.
Dat iets niet gebeurd betekend vaak niet dat er binnen dit soort organisaties niet gedroomd wordt over rijvaardige stoomlocs, replica's etc., zoals ook al in dit draadje genoemd is. Maar als het niet gaat, dan gaat het niet. Soms is de beslissing iets NIET te doen moeilijker dan om te besluiten iets wel te doen.
Als het fout gaat staan alle azijnzeikers vooraan om te zeggen dat ze gelijk hadden, en dat ze het zelf veeeeeeel beter hadden gedaan (alleen waren ze zelf nooit actief). Zie bijvoorbeeld Stoom in Friesland en de vorige keer dat de 3737 rijvaardig was.
Dit is slechts mijn duit in het zakje ;) , na jaren actief te zijn geweest bij smalspoormusea.
Groet,
Tjalling
-
Goh, je begint er ook steeds meer weer over die 3737
Thom, relax :-*, ik ben er niet over begonnen, alleen maar even kort over doorgegaan, that's all. Of je zou dit als begin moeten zien, maar dat ging net persé over de 3700:
Precies! Nu nog één keer de directie vervangen voor 1 die ook wat meer investeert in stoom in plaats van alleen maar electrisch (en wat diesel) en dan is alles weer een beetje in balans. (y)
en is het ook je reinste gelul dat de wil er niet zou zijn bij het management
Eh, da's nou niet echt waar Thom, ben een paar keer in het museum geweest op uitnodiging van Florian Hupkes (toenmalig conservator bij het NSM) om eens te praten over dit onderwerp. Daarnaast heb ik gesproken met Paul van Vlijmen en waar het bij beide op neerkwam was het volgende, jij brengt een zak geld mee en wij maken hem rijvaardig, anders niet. De totale kosten van het project werden grofschalig beraamd op zo'n 2 tot 2,5 miljoen euro om hem op te knappen, maar belangrijker nog, om hem rijvaardig te houden en te faciliteren. Daarnaast kwam er een bedrag vrij van ik geloof de sponsorloterij, wat een aanzienlijk bedrag zou zijn en wat mee zou genomen worden in deze investeringen. Uiteindelijk en dat is wijd en zijd bekend heeft het spoorwegmuseum BESLOTEN het geld niet te gebruiken voor het rijvaardig maken van de 3737 (dus het kon wel, maar er is dus BESLOTEN dat het NIET gebeurd), maar het te gebruiken voor onderhouden en restaureren van ander ELECTRISCH materieel.
Er is maar 1 reden, en dat is het vooruitkijken naar de toekomst van de machine en dan is er helaas tot de conclusie gekomen dat het NSM de lok niet goed zal kunnen onderhouden.
Het museum is immers geen stoomdepot en heeft daar ook de faciliteiten niet voor om een stoommachine te onderhouden, en belangrijker nog, haar dagelijk onderhoud te geven en dat betekend simpelweg dat zoiets voor het NSM momenteel gewoon NIET mogelijk is.
Sorry Thom, dat is pas echt niet waar. Het museum heeft al meerdere keren bewezen dat het wel kan, namelijk door de loc een paar keer rijvaardig te maken, te hebben en te gebruiken. Dat het door omstandigheden de laatste keer anders heeft uitgepakt, dat is nu niet van toepassing. Daarnaast heb ik toendertijd met Florian besproken dat aan dit soort praktische dingen mouwen te passen zijn.
Want als je ergens aan begint, moet je het goed doen, en als je al op voorhand inziet dat het niet kan, dan kun je er beter maar niet aan beginnen...
Dat kun je niet leuk vinden, het er niet mee eens te zijn, maar geeft jou géén reden om mensen maar vals te beschuldigen dat ze de wil niet hebben of zich er niet voor ingezet hebben.
Het eerste ben ik met je eens hoor ;D En het laatste, ach, dat heb ik net uitgelegd en daaruit blijkt wel dat het geen VALSELIJK BESCHULDIGEN is aangezien ik er gedegen onderzoek naar heb gedaan en direct met de directe betrokkenen gesproken heb. Het zijn gewoon feiten en daarnaast zie je gewoon elke keer weer waar het geld naar toe gaat, namelijk het rijvaardig maken van electrisch materieel (of het rijvaardig houden daarvan), daar hoef je echt geen raketgeleerde voor te zijn.
Denk je nu werkelijk dat de vrijwilligers van het NSM daar ook niet achteraan gezeten hebben, en zich voor hebben ingezet?
Tuurlijk wel, dat zeg ik toch ook niet? Roep ik helemaal nergens hoor :P En wat het management betreft, ik heb ze gesproken, ze zeggen A en ze doen B. Dus is de wil er niet? Nee, de wil is er niet, TENZIJ en zo is letterlijk tegen mij gezegd, ik (of wie dan ook) met een zak geld komt, dan kunnen we zaken doen. Getuigt dat van niet KUNNEN, of niet WILLEN? Blijkbaar willen, want voor geld is alles mogelijk.
Dan als laatste Thom, ik heb het al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang niet meer hierover gehad, dus dat ELKE KEER valt wel mee hoor. Het is ook niks persoonlijks (wat je soms schijnt te denken) :-*, want ik waardeer wat jij doet, wat de vrijwilligers doen en wat het spoorwegmuseum nog meer doet, laat dat duidelijk zijn.
En als je mijn post goed gelezen hebt, dan stond er onderaan mijn post dat het helemaal niet over de 3737 ging, maar dat dit topic draaide om de 1010 en dat het fijn is dat deze mooie loc bewaard is (nu nog rijvaardig maken :P ;D).
Goed, ik hoop niet dat je nu mij nog een keer beschuldigd van zaken die niet waar zijn, zoals ik hier al heb uitgelegd heb ik de zaken goed onderzocht, en roep ik er al heeeeeeeeeeel lang niets meer over. En nu een hug om het goed te maken ;D
-
Dat gebeurde volgens mij alleen als hij serieus tekeer moest gaan, een beetje voor de sier een rondje is wat anders.
Ik zou toch denken van niet. Toen de 1010 voorafgaande aan de NS-150 Treinenshow samen met de 252 vanuit Roosendaal naar Utrecht werd overgebracht, is er toch een as warmgelopen. Dus ja, als er bij slepen al een as warm kan lopen...
Groetjes,
Emiel
-
Buitenstaanders met ander dan de eigen ideeen zijn niet welkom.
Correctie, buitenstaanders die alleen kunnen zeiken over in het verleden genomen beslissingen qua wel/niet bewaren van materieel, die zijn (terecht) niet welkom.
-
Is de 1010 eenvoudig rijvaardig te krijgen?
Nee. Ik meen ergens gelezen te hebben dat NS als voorwaarde had gesteld dat het ding nooit meer zelfstandig zou rijden, precies vanwege de warmlopers, maar pin me niet vast wie dat gezegd zou hebben of waar dat gelezen kan worden of aan wie die voorwaarde gesteld zou zijn geweest.
- Peter
-
@ NS 8714
Dat is een apart beleid, daar bij het spoorwegmuseum. Of had je het over hier op het forum?
Martijn
-
Nee. Ik meen ergens gelezen te hebben dat NS als voorwaarde had gesteld dat het ding nooit meer zelfstandig zou rijden, precies vanwege de warmlopers, maar pin me niet vast wie dat gezegd zou hebben of waar dat gelezen kan worden of aan wie die voorwaarde gesteld zou zijn geweest.
In elk geval werd dit niet genoemd bij de overname door de Stibans.
De speciale voorwaarden bij het koopcontract waren:
-de loc dient na overname z.s.m. van de NS-rails te zijn verdwenen
-de NS-opschriften (het NS-vignet) dienen te worden verwijderd van de loc
De Stibans heeft naast de schrootprijs nog een bedrag extra betaald voor reserve-onderdelen die van pas kwamen als de loc weer rijvaardig zou zijn. Het lijkt mij niet dat je die onderdelen gaat kopen als de loc niet meer rijvaardig zou mogen worden.
-
Hebben jullie dan werkelijk niets te doen, als alleen maar leuteren en elkaar afkammen, afgezien van het thema.
Jullie hebben niet eens in de gaten dat er nieuwe mensen bij komen die enthousiast zijn en ervaring op willen doen, hulp vragen of gewoon laten zien waar ze mee bezig zijn.
Misschien iets om pas op de plaats te maken, i.p.v. te zwelgen in zelfmedelijden als iemand iets verkeerd zegt.
We zijn toch allemaal " volwassen " hoop ik.
Groeten Ernst
-
Wat zullen we nu krijgen?
-
Een nieuwe die hulp vraagt en laat zien waar hij mee bezig is ;D ;D (y)
Groet,
Tjalling
-
Ik kan alleen maar leuteren. En jij Frank? Oh ja, jij bouwt nog wel eens wat tussen het leuteren door ;D En jij dan Tjalling, jij bent hier toch ook om te leuteren? Tsja, wie niet eigenlijk :P
-
Ik. Ik doe aan serieuze modelbouw. Dat ge-OH tussendoor vind ik buitengewoon storend. Dat doe je maar in de kroeg.
-
Gelukkig heb ik geen spaans gesproken en zijn er mensen die het ook zo ervaren.
Groeten Ernst
-
Oh. Wacht even. Volgens mij was ik een zooi van die smileys vergeten. Nouja, hoppa dan maar:
;D :D :P (y) ;) ;D enzo.
-
Ik kan alleen maar leuteren. En jij Frank? Oh ja, jij bouwt nog wel eens wat tussen het leuteren door
Zonder het gezwam is bouwen helemaal niet leuk...
en zijn er mensen die het ook zo ervaren.
Ja, we zien het!(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/joker495.gif)
-
Het laatste woord: Zalig zijn de eenvoudigen van geest en daar kunnen jullie het mee doen.
-
Ik had al zo'n vermoeden dat het je aan iets ontbrak...
Vannacht lekker slapen en morgen gezond weer op! Enne, jezelf iets minder serieus nemen hè...
-
Stumper.
-
Dit draadje wordt alsmaar leuker en leuker :P
-
Nog even,
Toendertijd ben ik zelf nog bezig geweest met een plan schrijven om de NS 20, 1010 en 6317 rijvaardig te krijgen en te houden.
Vergeet alleen niet dat er vrijwel geen geld was.
Deze projecten ketsten allen af.
Naderhand toen nog bezig geweest om voor de toenmalige conservator overzichten te maken zodat een aanvraag voor subsidie kon worden ingediend bij de postcodeloterij om materieel voor langere tijd te onderhouden.
Ik weet nog dat ik de zaken voor de 1010 bekeek op onderhoudsaspecten.
Glijlagerproblemen en spaakbreuk waren de probleemwoorden
En nu niet komen dat ook stoomlocs spaakwielen hebben want dat is een totaal andere constructie.
Bij een stoomloc worden alle assen "aangedreven" door 2 of 3 cilinders, bij een 1000 1 as aangedreven door 2 motoren.
Voeg daarbij dat er in nederland geen bedrijven meer zijn die de spaakwielen kunnen maken en dat het uitlijnen van de glijlagers een vak apart is en doneer dan maar geld.
Het is gewoonweg financieel niet te doen.
Of willen de mensen die graag de 1010 willen zien rijden de andere E-locs stilzetten, dat is dan de eerste aanzet in geld om de 1010 rijvaardig te krijgen.
Want bedenk dat het Spoorwegmuseum een grote vloot rijvaardig materieel heeft, kijk alleen maar naar de heimwee expressen.
Maar goed, misschien weten anderen het beter.
Ik denk dat de vrijwilligers van het spoorwegmuseum zich volledig inzetten om de vloot die nu rijvaardig is zo te houden en misschien van tijd tot tijd nog een verassing of exemplaar erbij.
Ik neem mijn petje af voor die heren en dames.
Maar ja, wie ben ik, ik kijk alleen maar vanuit Frankrijk de Youtube filmpjes, ;-)
Heren en dames van de Werkgroep Materieel, een PLUIM!
-
Dit draadje wordt alsmaar leuker en leuker :P
Helemaal met je eens Viktor.
-
Maar om te voorkomen dat het 'te leuk' wordt wijs ik een ieder graag even op onze netiquette en algemene voorwaarden.
Het absoluut niet de bedoeling dat er hier gescholden gaat worden!
En zoals je kunt zien veranderen sommige scheldwoorden als vanzelf in ***-tekens.
mvg,
Gert
-
Zalig zijn de eenvoudigen van geest
Want hunner is het koninkrijk der hemelen. Matth 5:3
Leuk hoor, om heel casual het eerste deel te citeren, maar wat er toe doet staat in het tweede deel.
-
Weet ik , want zij zullen het koninkrijk beërven.
-
Hm, stond er in de Bijbel ook niet iets over naastenliefde? Dan is een drieletterig scheldwoord dat door het systeem is afgevangen niet bepaald netjes. Beter lezen voortaan.
Om even terug te komen op de discussie over het NSM: er is in de afgelopen twintig jaar veel veranderd. Onlangs bladerde ik door een stapel oude Railhobby's en kwam een artikeltje tegen over het bewaarplan van het NSM over 'binnenkort af te voeren loctypes'. Het stukje was geschreven begin jaren '90 en één van de punten was dat het NSM het toen niet nodig achtte om een 1300 te bewaren aangezien dat slechts een grotere variant van de 1100 zou zijn. De turquoise 1122 stond toen al in het museum. Dat er flinke koerswijzigingen in het beleid zijn geweest, moge blijken uit het feit dat de 1302 en 1311 beide behouden zijn gebleven.
Natuurlijk zijn er altijd gemiste kansen. En niet altijd zijn alle wensen te realiseren. Maar als we zien hoeveel er de afgelopen bewaard is gebleven bij het NSM maar ook bij andere Nederlandse museale organisaties zoals SGB en VSM, dan denk ik dat we het zo gek nog niet doen. Natuurlijk is er in Groot-Brittannië misschien méér materieel bewaard gebleven, maar dat land heeft een grotere bevolking. Daarnaast zijn er zat stichtingen die van een bepaald loctype nèt die ene exoot met een ander rijtje klinknagels heeft behouden, maar wie regelmatig de Britse spoortijdschriften leest, weet ook dat de financiën om dat materieel rijdend te houden lang niet altijd vanzelfsprekend zijn.
Als ik het NSM nog een tip mag geven: in Münster staat nog een voormalig NS Buffetrijtuig te verpieteren. Dat ding zou juist zo mooi zijn om te bewaren omdat 'ie zo goed het tijdbeeld vertegenwoordigd van de vakantietrein tussen grofweg 1978 en 1994. Hoeveel mensen zijn er niet mee naar de zon of de sneeuw gereden? En liefst bewaren in de vorm van een echte krokettenkar. Informeer eens bij de eigenaar van dat ding, wellicht is 'ie voor weinig te koop. Hoop doet leven... ;)
Groeten, Geoffrey
-
Als ik het NSM nog een tip mag geven: in Münster staat nog een voormalig NS Buffetrijtuig te verpieteren. Dat ding zou juist zo mooi zijn om te bewaren omdat 'ie zo goed het tijdbeeld vertegenwoordigd van de vakantietrein tussen grofweg 1978 en 1994. Hoeveel mensen zijn er niet mee naar de zon of de sneeuw gereden? En liefst bewaren in de vorm van een echte krokettenkar. Informeer eens bij de eigenaar van dat ding, wellicht is 'ie voor weinig te koop. Hoop doet leven... ;)
Kijk, dat noem ik nou nog eens een goede tip! Wat meer aandacht voor de recente geschiedenis kan beslist geen kwaad.
Een fraaie tentoonstelling over vakantietreinen aan het einde van de 20e eeuw zou toch een heel mooi thema kunnen zijn?
mvg,
Gert
-
Het stukje was geschreven begin jaren '90 en één van de punten was dat het NSM het toen niet nodig achtte om een 1300 te bewaren aangezien dat slechts een grotere variant van de 1100 zou zijn. De turquoise 1122 stond toen al in het museum. Dat er flinke koerswijzigingen in het beleid zijn geweest, moge blijken uit het feit dat de 1302 en 1311 beide behouden zijn gebleven.
Als ik het NSM nog een tip mag geven: in Münster staat nog een voormalig NS Buffetrijtuig te verpieteren. Dat ding zou juist zo mooi zijn om te bewaren omdat 'ie zo goed het tijdbeeld vertegenwoordigd van de vakantietrein tussen grofweg 1978 en 1994. Hoeveel mensen zijn er niet mee naar de zon of de sneeuw gereden? En liefst bewaren in de vorm van een echte krokettenkar.
Het standpunt van we bewaren een 1100, geen 1300 dateert al van begin jaren '80: toen de laatste twee blauwe 1300'en in renovatie dreigden te gaan attendeerde ik de Stibans er op in elk geval de sierlijsten te bewaren van deze locs opdat er ooit een blauwe of zelfs turquoise 1300 terugverbouwd zou kunnen worden. Helaas vond men dat toen niet nodig vanwege de door jou genoemde redenatie. Op zich begrijpelijk, men had net op het nippertje een 1000 voor sloop kunnen behoeden...
Staat dat ding er nog steeds? Ik kom vaak zat in Münster, alleen nooit op het station... Heb je er foto's van?
-
Om even terug te komen op de discussie over het NSM: er is in de afgelopen twintig jaar veel veranderd. Onlangs bladerde ik door een stapel oude Railhobby's en kwam een artikeltje tegen over het bewaarplan van het NSM over 'binnenkort af te voeren loctypes'. Het stukje was geschreven begin jaren '90 en één van de punten was dat het NSM het toen niet nodig achtte om een 1300 te bewaren aangezien dat slechts een grotere variant van de 1100 zou zijn. De turquoise 1122 stond toen al in het museum. Dat er flinke koerswijzigingen in het beleid zijn geweest, moge blijken uit het feit dat de 1302 en 1311 beide behouden zijn gebleven.
Die Railhobby heb ik idd ook nog liggen. Leuk om te zien hoe het museum in de twintig jaar erna veranderd is.
En inderdaad, de hoeveelheid materieel die bewaard is gebleven, is best indrukwekkend. Als je gaat vergelijken mij het Verenigd Koninkrijk, denk er dan ook aan dat daar de stoomtractie een decennium later pas het veld ruimde. Juist dat decennium waarin het museale bewustzijn voet aan de grond kreeg.
Hypothetiserend: als de NS tot eind jaren '60 stoomtractie had gebruikt, dan was er waarschijnlijk iets meer bewaard dan nu. Niet heel veel, want het grootste deel van het NS stoomlocpark was erg oud. Misschien een 3900 of een 4700. En dat is ook meteen de reden dat de NS er zo'n vaart achter zette de boel te ontstomen. Ze hadden een grote vloot oude stoomlocs die vervangen moest worden. En met een beetje logisch nadenken komt je dan al snel uit op moderne electrische en dieseltractie ipv op nieuwe stoomlocs.
-
@ Mispoes: Ik heb zelf geen foto's, maar redelijk recente kiekjes staan op de site van Martijn Haman op deze (http://www.martijnhaman.nl/buffet_8880007.htm)plek (link rechtstreeks naar subpagina zonder frame, dat krijg ik er niet op). Foto's dateren van 2011 en het valt me best mee hoe dit rijtuig er uit ziet. Wel heeft het nogal een achterstand qua revisies (hoe verwonderlijk), dus dat zou een eerste zorg zijn als men er in slaagt om het rijtuig aan te schaffen. Komend weekeinde zit ik in Keulen, misschien dan ik er een uitstapje aan waag. Voor jou is Múnster wel aan te rijden vanuit het oosten.
Ik vraag me af of er nog iets aan het interieur van het rijtuig is verspijkerd in de periode na NS. Zo niet, dan is het rijtuig mijns inziens alleen vanwege het interieur al het bewaren meer dan waard. Zo jaren '70 krijg je ze niet meer, en toch een mooi voorbeeld waar NS Materieel & Werkplaatsen in die dagen toe in staat was. Feit is dat er relatief veel van het design van NS uit de jaren '70 en '80 verloren dreigt te gaan, mede door de midlife-revisies van de afgelopen jaren.
Ik ben uiteraard een leek op dit gebied, maar zou de aanschaf en revisie van dit rijtuig te financieren zijn? Ik heb geen idee hoeveel zoiets moet kosten. Maar ik probeer graag in haalbare projecten te denken, en ik ben benieuwd hoe haalbaar dit zou zijn.
@ Gert: En wat dacht je van de cateringmogelijkheden bij rondritten zoals Heimwee-expres e.d.? Bovendien zou zo'n krokettenkar in crème en bruin een mooie blikvanger zijn in zo'n trein. Natuurlijk zou geel/blauw ook mogen. ;)
@ NS8714: Dat plotselinge einde van de stoomtractie en de afvoer van relatief jonge stoomlocs kan inderdaad worden verklaard met het feit dat het grootste deel van de Nederlandse stoomvloot begin jaren '50 gewoon 'op' was. De kleine series 3900, 4000, 4700 en de el cheapo Austerities konden nog wel rijdend worden gehouden, maar dan hadden alle faciliteiten voor het gebruik van stoomlocs moeten blijven bestaan en onderhoud moeten krijgen. Het in stand houden van een dergelijk 'paradigma' voor stoom náást die voor diesellocs en electrisch materieel kostte simpelweg teveel. Afvoer van de jonge stoomseries en vervanging door goedkope Franse en Nederlandse diesels was qua kostenplaatje veel goedkoper. Helaas voor ons betekent dat dat er weinig aan Nederlands stoommaterieel bewaard is gebleven. Het zij zo.
Groeten, Geoffrey
-
Het geeft wel stof tot mooie 'wat als'-mijmeringen. Stel je toch voor dat de stoomtractie nog een decennium langer gebruikt was. Zouden we dan Berlijns Blauwe 4000'den of goederenbruine 4700'den gekregen hebben?
1700'den en 3700'den zouden sowieso de jaren '50 niet overleefd hebben. Een museaal bewaarde 1700 (mijn grote mijmering) was dus ook in het hypothetische geval dat stoom het 10 jaar langer uithield, niet realistisch geweest.
-
Ja, een 1700 en een 4700 hadden er nog best bij gekund. Bij beide locseries is wel een echt steekhoudend verhaal te bedenken. En dan mis ik nog de serie 8700: een zeer fraaie drieasser die ook tot op het laatst heeft gereden en nog lang echt onmisbaar was (en een perfect HO-model zou zijn...............). De tijdgeest (lees: FQdH) had daar echter nauwelijks oog voor, helaas.
-
een 7700 is in het NSM ook een gemis
gelukkig is er nog een (y)
ook doodzonde dat de 6317 zo verstopt is.
-
Ach, als je op gaat sommen wat er aan Nederlandse stoomlocs stoomlocs bewaard is, dan kom je een heel eind:
Arend (replica, maar ondertussen ook alweer 73 jaar oud), SS13, HSM 89 Nestor, SS 326, NRS 109, NS 2104, NS 3737, NS 4464, NS 5085, NS 6317, 'NS 6513', NS 7742, 'NS 7853', NS 8107 (SS 657), NS 8811, NS 8826, NS 8815.
17 loc's. Toch best aardig. Tussen '' staan locs die feitelijk niet in Nederland hebben gereden maar die zijn gebaseerd op buitenlandse locs en een opvolgend NS nummer hebben gekregen.
-
Die NS4464 is niet in Nederland bewaard? Of heb ik wat gemist?
-
Hoe ver is men trouwens met die 6513? De frameplaten hebben destijds de hobbybladen gehaald, maar sindsdien is het stil.
-
Die NS4464 is niet in Nederland bewaard? Of heb ik wat gemist?
Klopt. Die is in Engeland beland en daar weer op de baan gebracht.
Groetjes,
Emiel
-
Hoe ver is men trouwens met die 6513? De frameplaten hebben destijds de hobbybladen gehaald, maar sindsdien is het stil.
Zie dit topic op het nmld-forum:
http://forum.locaalspoor.nl/new/viewtopic.php?f=10&t=1434&hilit=6513
Groetjes,
Emiel
-
De site van de SHM laat nog meer voortgang zien;
http://www.museumstoomtram.nl/SDC/ -> Collectie -> NS 6513 -> voortgang restauratie.
On-topic conclusie na 7 pagina's;
Er is niks mis met de NS 1000, noch met alle andere (stoom)locomotieven. De toch nog royale collectie is deels tot stand gekomen uit beleid en deels uit particulier initiatief. Zo gaat dat nou eenmaal, voortschrijdend inzicht enzo.
-
http://www.museumstoomtram.nl/SDC/ -> Collectie -> NS 6513 -> voortgang restauratie.
http://www.museumstoomtram.nl/stoomtram/DUITS/Museum/collecties/html/html%20Locomotief/tekstNS6500.html
- Peter
-
Die NS4464 is niet in Nederland bewaard? Of heb ik wat gemist?
Niks gemist. De NS 8815 bevindt zich ook in het Verenigd Koninkrijk. Maar omdat het beiden ex-NS machines zijn tel ik ze wel mee.
-
Toch jammer, had in dit geval toch liever wat gemist ;D
-
TD-medewerkers van railmusea weten hoeveel werk het rijvaardig houden van een stoomloc is, en wat je daar aan faciliteiten voor nodig hebt. Dat past niet binnen het concept van het Spoorwegmuseum, alleen qua plek al niet. En je moet dan een dusdanige organisatie optuigen dat de inspanningen de baten verregaand te buiten gaan. Want, zoals al vaker gezegd, een loc als de 3737 kun je tegenwoordig nauwelijks zinvol inzetten. En de loc, een belangrijk collectiestuk, elders stallen is niet in het belang van het museum.
Kortom: technisch wellicht haalbaar, financieel eigenlijk niet en facilitair en praktisch al helemaal niet.
-
ze willen hier in europa toch een uniforme bovenleidings spanning invoeren?
dan is het toch beten om het diesel en stoommatrieel op te knappen en rijvaardig te houden dan elektrisch materieel ::) :-X
Het elektrische kan dan toch niet meer rijden.
het is maar een idee.
Groet Martijn
PS neem dit vooral niet al te serieus
-
Dan zetten we toch een grote trafo in de pakafdeling van de ELD2 252 ;D!
Gr. Erik.
-
De invoering van één universeel bovenleidingssysteem is mijns inziens verder weg dan ooit. Daar hoeven wel ons denk ik de komende 20 a 30 jaar niet druk over te maken.
Groetjes,
Emiel
-
Niks gemist. De NS 8815 bevindt zich ook in het Verenigd Koninkrijk. Maar omdat het beiden ex-NS machines zijn tel ik ze wel mee.
Dan kan je ook de 4114 meetellen, die is in Duitsland bewaard gebleven.
Als het gaat om de locomotieven van NS of voorgangers hoort daar dan ook nog de HSM 216 (RSTM 2) bij. De rest van de tramlocs (HTM 8, GS 18, WSM 23 en LTM 26, ook nog eens vier dus) zijn eigenlijk ook gewoon Nederlandse stoomlocs. Wat het totaal dus al op 22 brengt.
-
Ach, als je de Ned. Indische maatschappijen mee rekent (immers ook allemaal Nederlandse maatschappijen), kun je dat aantal wel verdrievoudigen... (y) ;D
Correctie, bijna verviervoudigen...
-
Ja, en de RTM-locjes, GTW 13, 607 en 608, het Surinaamse Backer&Rueb-locje Para etc...
Laten we het houden op alles rijdend op 1435mm ;)
Edit: dan zijn het er dus 23, want dan moet je ook de restanten van de NIS 107 meetellen ;D
-
Die heb ik er dan weer buiten gelaten omdat daarvan alleen de onderkant bewaard is gebleven. De ketel die er nu op staat, is van een kaapspoorloc... ;D
-
Als hij compleet bewaard was gebleven had er nu ook wel een nieuwe ketel op gemoeten.
Ik denk niet dat een rijdende 107 veel minder authentiek zou zijn dan de 7742 ;)
-
Neem me niet kwalijk hoor, maar dit ging toch over de NS 1010 en het NSM destijds?
Dirk
-
Klopt.
En al op pagina:1, « Antwoord #10 Gepost op: 22 Juli 2012, 11:09:26 »
Had ik antwoord op mijn vraag. (y)
De rest wat in dit draadje wordt geschreven gaat ergens anders over...ik volg het eigenlijk al lang niet meer. :-\
mvg,
Martijn.
-
Thom, relax :-*, ik ben er niet over begonnen, alleen maar even kort over doorgegaan, that's all. Of je zou dit als begin moeten zien, maar dat ging net persé over de 3700:
Eh, da's nou niet echt waar Thom, ben een paar keer in het museum geweest op uitnodiging van Florian Hupkes (toenmalig conservator bij het NSM) om eens te praten over dit onderwerp. Daarnaast heb ik gesproken met Paul van Vlijmen en waar het bij beide op neerkwam was het volgende, jij brengt een zak geld mee en wij maken hem rijvaardig, anders niet. De totale kosten van het project werden grofschalig beraamd op zo'n 2 tot 2,5 miljoen euro om hem op te knappen, maar belangrijker nog, om hem rijvaardig te houden en te faciliteren. Daarnaast kwam er een bedrag vrij van ik geloof de sponsorloterij, wat een aanzienlijk bedrag zou zijn en wat mee zou genomen worden in deze investeringen. Uiteindelijk en dat is wijd en zijd bekend heeft het spoorwegmuseum BESLOTEN het geld niet te gebruiken voor het rijvaardig maken van de 3737 (dus het kon wel, maar er is dus BESLOTEN dat het NIET gebeurd), maar het te gebruiken voor onderhouden en restaureren van ander ELECTRISCH materieel.
Als je op die manier gaat lezen, dan kun je denken dat alles maar mogelijk had geweest...
Daarnaast is Florian alweer een tijdje weg bij het museum en is het besluit om de 3737 niet rijvaardig te maken niet onder zijn bewind gemaakt maar door de huidige conservator die daar zelf ook enorm veel tijd in gestoken heeft...
Sorry Thom, dat is pas echt niet waar. Het museum heeft al meerdere keren bewezen dat het wel kan, namelijk door de loc een paar keer rijvaardig te maken, te hebben en te gebruiken. Dat het door omstandigheden de laatste keer anders heeft uitgepakt, dat is nu niet van toepassing. Daarnaast heb ik toendertijd met Florian besproken dat aan dit soort praktische dingen mouwen te passen zijn.
Euhm, dat het mogelijk is? En elke keer is de machine aan de kant gegaan met een defect, dat duidt mi niet op een succesvol gebruik en inzet van de machine...
Het museum heeft gewoon geen faciliteiten om een stoomlok te onderhouden, op en af te bouwen, en ook niet de ruimte om die faciliteiten aan te leggen. Als je een machine niet kunt onderhouden mis je gewoon de basis van zo'n project.
Het eerste ben ik met je eens hoor ;D En het laatste, ach, dat heb ik net uitgelegd en daaruit blijkt wel dat het geen VALSELIJK BESCHULDIGEN is aangezien ik er gedegen onderzoek naar heb gedaan en direct met de directe betrokkenen gesproken heb. Het zijn gewoon feiten en daarnaast zie je gewoon elke keer weer waar het geld naar toe gaat, namelijk het rijvaardig maken van electrisch materieel (of het rijvaardig houden daarvan), daar hoef je echt geen raketgeleerde voor te zijn.
Als je besloten hebt om iets niet te doen, dan ga je met dat geld iets anders doen. Dat is maar net hoe de het bekijkt...
Tuurlijk wel, dat zeg ik toch ook niet? Roep ik helemaal nergens hoor :P En wat het management betreft, ik heb ze gesproken, ze zeggen A en ze doen B. Dus is de wil er niet? Nee, de wil is er niet, TENZIJ en zo is letterlijk tegen mij gezegd, ik (of wie dan ook) met een zak geld komt, dan kunnen we zaken doen. Getuigt dat van niet KUNNEN, of niet WILLEN? Blijkbaar willen, want voor geld is alles mogelijk.
Nogmaals, met management van een aantal jaar geleden, niet het management die nú de relevante besluiten heeft gemaakt, en wederom, die wilde best wel...
Dan als laatste Thom, ik heb het al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang niet meer hierover gehad, dus dat ELKE KEER valt wel mee hoor. Het is ook niks persoonlijks (wat je soms schijnt te denken) :-*, want ik waardeer wat jij doet, wat de vrijwilligers doen en wat het spoorwegmuseum nog meer doet, laat dat duidelijk zijn.
En als je mijn post goed gelezen hebt, dan stond er onderaan mijn post dat het helemaal niet over de 3737 ging, maar dat dit topic draaide om de 1010 en dat het fijn is dat deze mooie loc bewaard is (nu nog rijvaardig maken :P ;D).
Goed, ik hoop niet dat je nu mij nog een keer beschuldigd van zaken die niet waar zijn, zoals ik hier al heb uitgelegd heb ik de zaken goed onderzocht, en roep ik er al heeeeeeeeeeel lang niets meer over. En nu een hug om het goed te maken ;D
Zand erover dan :)
Maar het irriteert gewoon dat veel topics over NSM materieel altijd maar weer uit moeten monden in gezever over de 3737, terwijl je daarmee een enorme collectie rijvaardig te niet doet. En dat is gewoon erg jammer...
-
Wees blij dat het niet langer over de 6317 gaat ... ;D
En helaas kan het Spoorwegmuseum bij enkelen inderdaad geen goed doen.
Waarom datzo is snap ik ook niet.
Dirk
-
emotie.....
-
Over de 3737 (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=28215.msg646511#msg646511). Jammer dat die niet rijd, maar we hebben zoveel anders moois, duurt alleen even voordat je dat door hebt. ::)
-
Inderdaad "Emotie" is voor velen misschien het juiste woord.
Ik mis inderdaad levende stoom. Bij Sail sla ik ook nooit de dampertjes over. En laat ik wel zijn als ik rond Hoorn fiets ,in de Veenkolonieen of op de Veluwe(nee niet in het Zeeuwse) dan ben ik altijd blij als ik weer een damper zie of ruik. Geld ook voor vakanties.
Aan stoom zie je de arbeid af.
Maar hetzelfde geld voor truckers, als er ergens veteranen staan komen ook de moderne cowboys even kijken hoe hun voorgangers hebben gewerkt. Zij die tegenwoordig veiliger,gezonder en comfortabeler over de wegen rijden hebben veelal een zwak voor die oude Bussings,Man's ,Mercedessen,Daf en nog vele. Maar vooral als ze ook nog rijden.