BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: spoorfan op 18 July 2012, 17:17:36
-
Net mijn Benelux hondenkop van Piko afgehaald. Mooi model met aanpassingen naar de 3 pitter, zoals de keuken.
Volgens mij zit er wel een fout op. De twee dakzekeringen staan alle twee bij dezelfde stroomafnemer. Volgens mij moet de dakzekering in de vorm van een doos aan de kant van de Belgische stroomafnemer zitten en de vork aan de kant van de Nederlandse stroom afnemer. Of heb ik het verkeerd?
Spoorfan
-
Nee, je hebt het goed.
kijk eens op de site van Nico Spilt.
http://www.nicospilt.com/index2.html
en blader dan naar bladzijde 15.
-
uhm, misschien ligt het aan mij, maar wat is bladzijde 15? ???
Kun je wellicht een directe link plaatsen naar de bewuste pagina?
Gr.
Edsko
-
Gelukkig weer een fout ontdekt kunnen ze weer paginas vol er over :-X
-
Nee wacht! Ik heb er ook nog één! Die nummerplaat kan niet i.c.m. de huisstijlgelebiezen en banden...
-
uhm, misschien ligt het aan mij, maar wat is bladzijde 15? ???
Kun je wellicht een directe link plaatsen naar de bewuste pagina?
Ik kom er ook niet uit welke blz.15 bedoeld wordt Edsko. Het ligt dus niet alleen aan jouw. En ik ben benieuwd hoe het nu zit met die dakzekeringen waar spoorfan op doelt.
-
Nee wacht! Ik heb er ook nog één! Die nummerplaat kan niet i.c.m. de huisstijlgelebiezen en banden...
Hoera ;) Gele band overspuiten is dan de enige oplossing.
Overigens laat de doos dakzekering zich makkelijk verplaatsen. Alleen de gaatjes moet je een beetje netjes weg werken. Drupje verf met een naald er in laten lopen of zo.
Spoorfan
-
Volgens de boeken Hondekoppen en Muizenneuzen, en Elektrische treinen in Nederland, deel 2, zat de Nederlandse stroomafnemer op de 1e klas afdeling, en daar zat ook de bijbehorende dakzekering.
De Belgische stroomafnemer zat op de bagageafdeling en de bijbehorende zekering onder het rijtuig.
De vorken die je noemt zijn volgens mij de vonkhoorns, die als ovespanningsafleider dienen, en ik denk dat die aan beide kanten zaten.
Zeker weet ik dat niet, want op de foto's in genoemde boeken zijn heel weinig dakdetails te zien.
-
Nee wacht! Ik heb er ook nog één! Die nummerplaat kan niet i.c.m. de huisstijlgelebiezen en banden...
Of je vijlt het derde frontsein weg, blz 167 onderste foto Electrische Treinen in Nederland II.
Heb je meteen wat te doen... ;D
-
Volgens mij zijn op deze foto die dingen te zien. Op het model lijkt het me dus in orde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0319.jpg)
903+1205 trnr 161 Asd-Brussel in Rotterdam CS 10-10-1986 (eigen werk)
En oh ja... er zit een naad in het model, bij de kop ;D
-
Of je vijlt het derde frontsein weg, blz 167 onderste foto Electrische Treinen in Nederland II.
En dan zijn de biezen ineens zandgeel?
-
De foto van 'Marc tramt' toont feilloos aan dat niemand meer moet zeuren als de gele baan van ene bak niet tot op de honderdste milimeter precies aansluit bij de gele baan van de andere bak! 8)
mvg,
Gert
-
Misschien is http://www.seinarm.nl/Stroomlijn/elektrisch/mat562.aspx interessant?
-
En oh ja... er zit een naad in het model, bij de kop ;D
WAT?!? Een naad op de kop?? Dan hoef ik hem niet ;D ;D ;D.
-
Je zult je als Chinees maal uit de naad hebben gewelkt om een mooi modelletje te maken, gaan die Hollandels weel zeulen!
:P
mvg,
Gelt
-
De vonkhoorn zit alleen bij de NL-panto... :)
-
Waar ik altijd benieuwd naar ben zijn de banen waarin die perfect gepimpte modellen dan mogen rijden. Zouden die ook zo goed op kleur, schaal en historische correctheid zijn? Of gewone fantasie ovaaltjes en hondenbotjes:)
-
Misschien staan ze wel in perfecte vitrines... ::)
-
??? Als niemand iets mag zeggen over een relatief goed en goedkoop productie model als de benelux hondekop, vraag ik me af of je dan alleen mag zeuren als philotrain iets niet helemaal juist produceerd ;). En als er dan al niemand zeurt over deze of andere "low-cost" producten waren ze nog goedkoper gebleven en hadden ze het kwaliteit niveau behouden van een oude Hema Lima of V&D Joueff NS1300. Dat leek op een NS1300, daar zat nooit iets op zijn juiste plek, het reed beroerd en veel te hard.....................maar het was één van de weinige Nederlandse modellen die je krijgen kon en wat waren we er toen blij mee (y).
[zucht modus aan] die goede oude tijd dat je geen geld had en blij was met zo'n hoddel [zucht modus uit] ;D
-
Natuurlijk heb je gelijk als je het hebt over een goed en goedkoop model. Zoals gezegd het is redelijk goed aan te passen. Wat jammer is dat dit foutje zo makkelijk voorkomen had kunnen worden, want hij is er bij deze versie pas opgekomen. Het had echt niets meer of minder gekost het goed te doen.
Iemand heeft zitten slapen.
Spoorfan
-
De foto van Marc laat toch juist zien dat het wel inorde is ?
-
Natuurlijk heb je gelijk als je het hebt over een goed en goedkoop model. Zoals gezegd het is redelijk goed aan te passen. Wat jammer is dat dit foutje zo makkelijk voorkomen had kunnen worden, want hij is er bij deze versie pas opgekomen. Het had echt niets meer of minder gekost het goed te doen.
Iemand heeft zitten slapen.
Exact Wim, maar wij houden ze wel wakker! ;D
-
Maar ik snap het nog steeds niet, waar de fout zit....
-
De fout die @spoorfan dacht te zien, blijkt dus geen fout te zijn, zie pagina 1.
Maarten
-
Ja daarom, maar men neuzelt er maar over door....
-
De vonkhoorn zit alleen bij de NL-panto... :)
-
Aha, en die moet bij beide ?
-
Nee, alleen op de ABk hoort er één... dat heeft Piko dus wel goed gedaan. De nummerplaat niet, de NMBS-versie is wel goed wat dat betreft.
-
Kijk heer Poes.
Dat zijn antwoorden (y)
Dank u.
Alleen nummerschild is dus fout.
-
En dat is simpel op te lossen met een decal.
Erik
-
Heldere antwoorden zijn de doodsteek voor de amusementswaarde in dit draadje >:( :).
Met deze modellen wordt het wel steeds moeilijker om de mijzelf opgelegde restrictie van rijden tot einde 3de klas vol te houden.
Stephan.
-
Genoeg andere draadjes die op dit moment omzeep gaan om de amusementswaarde van BNLS op peil en niveau te houden.
Laat er 1 netjes en informatief zijn.... 8)
-
De fout die @spoorfan dacht te zien, blijkt dus geen fout te zijn, zie pagina 1.
Maarten
Sorry als ik geneuzel heb veroorzaakt. De foto is helder en had ik mijn laatste posting nog niet gezien. Daarmee is wat mij betreft de discussie afgesloten.
Hoe dan ook het was en is een prima model.
Spoorfan
-
Aha.
Ik dacht al, die foto is toch helder, en begon aan mijzelf te twijfelen.
Nu is het wel laat geworden, maar ik was er toch vrij zeker van dat de dakopbouw klopte als het om dit betreffende geval ging. :)
-
De foto van 'Marc tramt' toont feilloos aan dat niemand meer moet zeuren als de gele baan van ene bak niet tot op de honderdste milimeter precies aansluit bij de gele baan van de andere bak! 8)
Volgens mij staat de hele trein niet helemaal recht. Alle strepen zijn namelijk enigszins verschoven, tot en met het dak toe. :)
- Peter
-
Goh, dat hoort thuis in het draadje tips voor een natuurgetrouwe modelbaan want een "gewokkelde" trein bestaat echt. :P
-
Waarschijnlijk sluit de kap niet helemaal op op de bodemplaat. ;D
- Peter
-
Het was folklore onder de Beneluxstellen dat minstens één bak scheef hing...
Volgens mij staat de hele trein niet helemaal recht. Alle strepen zijn namelijk enigszins verschoven, tot en met het dak toe. :)
Ik weet zeker dat Gert het ook wel gezien heeft en dat het ironisch bedoeld is, zo niet dan ga ik de betrekkingen met deze man herzien...
-
8)
-
Ik weet zeker dat Gert het ook wel gezien heeft en dat het ironisch bedoeld is, zo niet dan ga ik de betrekkingen met deze man herzien...
Er droop zelfs zoveel ironie van mijn bericht af dat mijn smiley zijn zonnebrilletje had opgezet! 8) :P
mvg,
Gert
-
Dus wil je het perfecte stel hebben, dan koop je gewoon de NMBS versie! Zag dat deze het nummer 220.902 heeft: leuk want dat het is het enige overgebleven stel wat nu ergens in Leuven staat weg te roesten....
Groet, Edwin
-
Zijn de (NS en NMBS) treinstellen onderling koppelbaar?
Heeft iemand al foto's van het model?
-
ja, (y) klik op de wereldboltje bij Chris.
Marc
-
Volgens de boeken Hondekoppen en Muizenneuzen, en Elektrische treinen in Nederland, deel 2, zat de Nederlandse stroomafnemer op de 1e klas afdeling, en daar zat ook de bijbehorende dakzekering.
De Belgische stroomafnemer zat op de bagageafdeling en de bijbehorende zekering onder het rijtuig.
De vorken die je noemt zijn volgens mij de vonkhoorns, die als ovespanningsafleider dienen, en ik denk dat die aan beide kanten zaten.
Zeker weet ik dat niet, want op de foto's in genoemde boeken zijn heel weinig dakdetails te zien.
De "vorken" waren niet van de overspanningsafleider.
Het is de 1000 Ampere hoofdzekering voor de 1500 Volt voeding.
Vandaar alleen bij de NS stroomafnemer.
De overspanningsafleider was als ovale doos achter de 1000 A zekering aangesloten en bestond uit een grote condensator met ontlaadweerstand.
-
ja, (y) klik op de wereldboltje bij Chris.
Marc
Mooi verslag!
Is er al meer bekend over de koppelmogelijkheden?
-
Nee, alleen op de BDk hoort er één... dat heeft Piko dus wel goed gedaan. De nummerplaat niet, de NMBS-versie is wel goed wat dat betreft.
Maar klopt dit dan wel? Die vonkhoorn zit op de foto toch juist op de bak met het eerste klas gedeelte?
-
Je hebt gelijk, ik heb mij vergist en het aangepast. Stom, want ik had het even daarvoor nog gecontroleerd... :-\
-
Van het weekend ga ik een beetje pimpen en koppelen :)
-
Zou die nummerplaat op de CHP-methode (waatenstaafje+wasbenzine/M600) verwijderd kunnen worden?
Heb KJ al getipt om een vervangend nummersetje uit te brengen.
-
Komt dat op dezelfde plek ?
-
nee, de nummers stonden onder de gele band;
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/Benelux_Hondekop_220_901_23-04-1981.jpg
grtz,
Wim
-
Alleen is dat dan nét weer niet de uitvoering die Piko gemaakt heeft. Dit stel heeft nog een keuken en de oude klasseaanduidingen. Maar... voor de nummering van de stellen maakt het volgens mij niet uit.
-
Het stel op de foto is wel het stel in de uitvoering die ik graag wil hebben, misschien volgend jaar???
groet, Rob
-
En ik wil deze: http://www.nicospilt.com/scans/onzetreinen/onze1971_15.JPG (http://www.nicospilt.com/scans/onzetreinen/onze1971_15.JPG)
zandgeel/3-punts/keuken
-
Precies de allerlaatste uitvoering, past dan zo netjes tussen mijn andere modellen (de meeste dan ;) ) Vandaag een exemplaar opgehaald:
(http://i1231.photobucket.com/albums/ee501/zweistein2000/Piko%20Benelux%20tp%20IV/1207200002.jpg)
-
De "vorken" waren niet van de overspanningsafleider.
Het is de 1000 Ampere hoofdzekering voor de 1500 Volt voeding.
Vandaar alleen bij de NS stroomafnemer.
De overspanningsafleider was als ovale doos achter de 1000 A zekering aangesloten en bestond uit een grote condensator met ontlaadweerstand.
De vonkenhoorn was bedoeld om de vlamboog die ontstaat na het doorsmelten van de dakveiligheid (Koperen strip tussen de vonkenhoorns) af te leiden zodat het niet blijft knetteren op het dak. Deze had bij de Benelux een waarde van 1400A.
Aan de Belgische kant was deze door de hogere netspanning slechts 300A waardoor daar geen vonkenhoorn nodig was.
Is er al meer bekend over de koppelmogelijkheden?
Koppelen met de automatische koppeling kon elektrisch en pneumatisch met Mat '46 en Mat '54.(Volledige bediening)
Alleen pneumatisch ook met de DE I, II en III treinstellen.(Daarbij kon vanuit de Benelux alleen de rem worden bediend
of vanuit de DE stellen alleen de rem van de Benelux)
Frits
-
Frits
Deel 2 van de vraag zal slaan op koppelen in model, wat de hondenkop,standaard zo niet kan. ;)
-
Dat wou ik ook net zeggen, net te laat ;D.
(Maar als je het er dan toch over hebt, ze konden in het echt ook elektrisch met mat 36 en mat 40 koppelen)
-
Ik veronderstelde echter dat de koppelmogelijkheden in model toch wel
genoegzaam bekend zullen zijn.
Wijkt m.i. niet af van de diverse Mat '54 varianten en de Beneluxen met L sein die deze Benelux al vooraf zijn gegaan.
Vandaar mijn antwoord.
Frits
-
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/P1080481.jpg)
Later deze week meer hierover :)
-
Wauw dat ziet er goed uit (y)!
-
Dat ziet er heel mooi uit chris, ben benieuwd naar het verslag
-
Roco plan V-koppeling?
-
Zo te zien wel, ja. Netjes hoor (y).
Maarten
-
Roco plan V-koppeling?
Yep :)
-
de BNS-hondekoppen hadden wel afwijkende, hogere koppeldozen, omdat er meer elektrische verbindingen waren dan bij het binnenlandse stroomlijnmaterieel.
-
@ Sneek
Het leven is een compromis...modelspoorwegen ook. En dit compromis ziet er prachtig uit
Bas
-
@Sneek
Ik weet het :)
Je kan er (net als Karst had gedaan) een hogere bovenkant op zetten. (en grijs schilderen)
Maar ik tevreden met dit resultaat :)
-
oh, maar ik bedoel het ook absoluut niet als kritiek hoor. Die Roco-koppelingen gaan nog eens uitgroeien tot het best verkopende losse onderdeel ;D
grtz,
im
-
Ik vatte het ook niet als kritiek op ;D ;D
Ik denk dat je qua Roco koppeling wel gelijk gaat krijgen ja :)
-
Tip voor het superen. Als je plan E witte koersborden gebruikt en die aan een kant nog wat dunner schuurt en er dan de Reel Kees decals op doet dan is het levens echt. :)
Spoorfan
-
Reeds :)
-
Willen jullie die bordjes dan los hebben (zonder opschriften)?
Kees-Jan
NB tis Rail-Kees ;)
-
Nederland - België te Groterdam (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=855:nmbsns&catid=74:modeltreinen&Itemid=125)
-
Fraai. (y)
Gr, Ben.
-
Mooi Chris!
mvg,
Kees-Jan
-
(y)Allereerst gewaardeerde Pimpvrienden: HEEL MOOI! (y)
Maar dan toch die vraag over die kennelijk niet identieke koppeldozen:
BeNeLux koppelde "volledig" met Mat '54; ik heb er vaak genoeg ingezeten Asd-Hlm, maar dan wél graag in "zo'n blauwe"...
Zat er gewoon een extra strip contacten boven de "binnenlandse doos" of???
Natuurlijk, ik was nog jong en vond dit spul "gewoon"; bij combineren van binnenlands materieel (wat in Hlm nog wel eens gebeurde) mocht ik gráág kijken, maar naar de koppeling (en dan bedoel ik nu die fysieke dingen) tussen Mat '54 en een BeNeLux heb ik eigenlijk nooit gekeken... ??? Een duidelijk verschil in koppeldozen is mij in ieder geval nooit opgevallen... (Maar ik moet toegeven, dat ik de PSP (Perronseinpaal) in Hlm ook nooit als iets bijzonders zag, menigeen riep, dat dat Historisch was, want de LAATSTE gebruikte in NL...)
Chris: ik vind het hartstikke mooi, maar hou me voorlopig bij mijn GROENE NS750-met-vishaken-en-emaille-bordjes, waarachter een Tweepitter-BNL komt van LIMastica... (zoek maar in het forum: HK-4 is klaar en voor BNL hoop ik nu echt weer tijd-en-rust te hebben...
Alvast een vraagje, omdat dat wellicht éérder gebeurt dan die HK-4 via Piko: kan ik een groene HK (Tweepit), een gele HK en een BNL (zandgele bies) als stel "verantwoorden"? Een HK-BeNeLux heeft voor mij namelijk een zandgele bies; een Plan-W/Plan-D/Belgische bakken Trek-Duw een gele bies en daarna wordt de boel rood/geel
Iedereen veel plezier (want DAAR gaat het om!)
Frans
-
Zeer fraai Chris! Die pantografen van Philotrain zien er ook fantastisch uit.
(y)
Jeroen
-
Komt nog filmpje online dat ie door de bogen loopt. :)
edit : Op dit moment doet men vanuit Rusland diverse hackpogingen dus gooien we de boel offline tot nader order....
edit2 : We hebben het al gevonden...duurt alleen even voor het weer inorde is.
-
Fraai gedaan Chris!
Als het mijn stel was, zou ik nog wat zwarte verf in het tyfoonroonster doen en weer wegvegen, wordt het nog echter.
-
@Frans: er bestaat eigenlijk weinig reden om een andere koppeldoos te hebben. Mat. '57 kon namelijk gekoppeld rijden met alles wat daarvoor kwam en dat een Scharfenberg-koppeling had. De Belgen gebruik(t)en een ander soort automatische koppeling.
- Peter
-
@Frans,
De beneluxen hadden een hogere elektrische koppeldoos.
Het is mij ooit verteld, dat dit voor de elektrische schuifdeuren welke alleen in Belgie in bedrijf waren. (tot de grote revisie van de hondekoppen in 1970)
In Nederland was dit uitgeschakeld (je mag de mensen ook niet te veel service geven)
Als de stellen gekoppeld reden met stroomlijnmaterieel, was het bovenste deel niet van de elektrische koppeldoos open. Het onderste deel was gelijk aan het stroomlijnmaterieel.
ik moet nog even in de boeken om uit te zoeken waar het hogere deel verder voor werd gebruikt.
maar waar ligt dat boekje nou weer ???
Groeten Arjen
-
Over het koppelen. Ik heb een interessante website gevonden waar een foto op te zien is van mat. '54 aan mat. '57 gekoppeld:
(http://rixke.tassignon.be/local/cache-vignettes/L500xH583/046-14-1567f.jpg)
Bron: http://rixke.tassignon.be/spip.php?article392
Maarten
-
(y) Leuke link!
En een fraaie foto: op die BeNeLux ging de kap dus gewoon niet helemaal open bij koppelen met binnenlands materieel... Bij het zien van de foto borrelt er inderdaad wel zo'n beeld bij me op: het zag er dus inderdaad anders uit dan bij binnenlands materieel (of twee BeNeLuxjes aan elkaar)
@ Chris: dat kun je zeker wel nabouwen? 8)
-
Zijn de koppelingssetjes gewoon los bij Roco te bestellen?
Jos.
-
Nog niet, maar volgens Chris in oktober wel.
Maarten
-
Oke, kan wel een setje of 10 gebruiken. ;)
Dan worden de phiotrain Scharffenbergs gelijk gepensioneerd. ;D
Jos.
-
Panto's van Philotrain zijn uitgeleverd, vanavond foto's ! (mooi) ;D
-
Voor €69,00 per set excl verzendkosten mag dat dan ook wel héééél erg mooi wezen ;D.
http://www.scaletrading.nl/philotrain/images/870-60903.jpg (http://www.scaletrading.nl/philotrain/images/870-60903.jpg)
-
;D zijn ze ook ;D
Anderen kopen weer een oliebollenkraam van 60 euro 8)
(ook mooi)
-
Ik moet Chris gelijk geven, ik heb de Philotrain panto's aangeschaft voor de mat.'46 pimp actie en ze zijn gewoon super mooi!!!
Jammer dat ze zo duur zijn, maar anders had ik ze ook aangeschaft voor mijn hondekoppen. Voor de Benelux hondekop koop ik ze overigens wel!
groet, Rob
-
Een verschil met mat.'54 is dat alleen het middelste cabineraam een zilveren rand heeft (ruitverwarming?). Ik heb geprobeerd het zilver van de andere cabineramen af te weken met Blue wonder, maar dat lukt niet. Iemand anders een idee, of dit al gedaan?
Maarten
-
Ander ruitje snijden.
Mvg
Kees-Jan
-
Zo te zien zijn het gewoon alluminium raamlijsten in de stuurcabines.
Dat alluminium wat je op andere foto's ziet zit aan de binnenkant v/h het middelste raam,
want dat is op deze foto hieronder niet te zien.
http://www.flickr.com/photos/41659357@N07/5352069987/ (http://www.flickr.com/photos/41659357@N07/5352069987/)
groetjes
Wil
-
Met een scherp mesje kan je het zilver eraf schrapen (heeeel voorzichtig)
met dit als resultaat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4468s.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4468s.jpg)
mvg Daan de Leeuw
-
:-X :-*
Wat zijn wij eigenlijk vreeschelijk verwende kinderen ;),
Is er eindelijk een goed rijdend en betaalbaar model van een BeNeLux-HK; blijven die millimetern**kers maar zeiken... :-X
Ter zake:
1. JA, die Philo-panto's zijn mooi en duur, maar sorry, dit is HOBBY, de lat ligt inmiddels afgrijselijk hóóg maar "was gefällt ist erlaubt"... Combineer deze uitspraak maar met "Railroading is FUN" en dan hoop ik, dat voor menigeen dat zelfvertrouwen in zijn of haar SUBJECTIEVE plezier weer terugkeert! Ik ben blij met mijn LIMastica HK-4 (Sommerfeldt-panto's) waarachter een LIMastica BeNeLux-2 gaat komen, óók met Sommerfeldt-panto's en inderdaad die twee verschillende schuitjes: sorry, EXACT zal het niet zijn, maar het beeld klopt!!!, tenminste voor mij...
2. Bij mijn weten heeft die alu-rand inderdaad te maken met het (Belgische?) systeem van de ruitverwarming; naar ik ooit begreep was dat ook de reden van de bij tijd-en-wijle optredende merkwaardige verkleuringen in de voorruiten van NMBS-locs. Het was toch een systeem zonder "draadjes", maar met een soort LCD-laag in die gelaagde ruiten die de boel verwarmde??
Op gevaar OT te gaan: het Weense trambedrijf (inmiddels voldoende bekend als "Wiener Linien") produceert/verkoopt al vele jaren simpele modellen (primair) van haar trams: de basisafmetingen zijn correct, detaillering is beperkt, maar via daarin gespecialiseerde firma's (in dit Weense geval noem ik alleen maar Sedlacek) tot vrijwel ieder gewenst niveau aan te passen.
De Tourist heeft een modelletje van die tram waarin hij zoveel van die mooie stad zag en uitgaande van dit 'basismodel' kan De Hobbyïst het model pimpen tot "zijn niveau"... Ik ben nog steeds van mening, dat méér bedrijven dit zouden moeten doen! 8)
NOGMAALS: we bedrijven hier een HOBBY, dit is ONT-spanning ( ::) meer tijdsgebonden kreet waarschijnlijk "ontstressen"...) ???
-
(y) Dat klopt helemaal, we zijn héél erg verwent......maar het is ook een hobby om iets wat goedkoop is aan te passen zodat er iets leuks ontstaat. Je geeft het zelf ook al aan. Lima met Mastica wanden en....Sommerfield panto's. Niet goedkoop maar wel heel mooi. Ook zo maakte je van een voor die tijd puike lima een echt lijkende Hondekop ;D.
-
Frans, het feit dat een ander de lat hoger legt dan jij houdt niet automatisch in dat jij er ook zo nodig overheen moet. Dát inzicht is pas ont-stressend. Ik ben nog steeds prima tevreden met m'n LiMastica M54-4+2 icm M46-2.
-
ik niet meer
maarja wie wil ze nog ;D
-
@Daan, volgens mij krijg je door met een mesje te schrapen toch een lichte beschadiging op de ruitjes. Is er geen andere manier?
Maarten
-
Maarten, ik denk niet dat het gauw tot beschadigingen leidt. Misschien kun je ook schuurpapier 2000 van Tamiya gebruiken.
@Frans: schreeuw toch niet altijd zo...
-
Heb nu 2 ruitjes afgekrabt, als je heel goed kijkt, zie je dat het kunstof licht beschadigd is, maar niet erg. Ik ga er nog met polijstmiddel over, dan ziet het er wel goed uit, denk ik.
Maarten
-
Gaat het echt mis, geef dan maar ff een berichtje, ik moet nog wel wat van dat glaswerk over hebben...
-
Stop nou eens met mesjes en schuurpapier want het is nergens voor nodig.
Ik heb je de laatste keer dat je hier was toch zo'n flesje met remover gegeven?
Probeer het daar eens mee op een wattestaafje en dan alleen op het zilver.........
Met dat zelfde potje haal je ook de opschriften van je Piko postwagen af zonder ernstige beschadigingen......
Let op voorzichtig en zuinig mee werken!
Kees-Jan
-
1. JA, die Philo-panto's zijn mooi en duur, maar sorry, dit is HOBBY, de lat ligt inmiddels afgrijselijk hóóg maar "was gefällt ist erlaubt"... Combineer deze uitspraak maar met "Railroading is FUN" en dan hoop ik, dat voor menigeen dat zelfvertrouwen in zijn of haar SUBJECTIEVE plezier weer terugkeert! Ik ben blij met mijn LIMastica HK-4 (Sommerfeldt-panto's) waarachter een LIMastica BeNeLux-2 gaat komen, óók met Sommerfeldt-panto's en inderdaad die twee verschillende schuitjes: sorry, EXACT zal het niet zijn, maar het beeld klopt!!!, tenminste voor mij...
Ik vind het zwaar overdreven. Al die mierenwippers die de Lima weer niet goed genoeg vonden en dan interessant gingen doen met wandjes van Mastica, bah.
-
;D
-
Ik vind het zwaar overdreven. Al die mierenwippers die de Lima weer niet goed genoeg vonden en dan interessant gingen doen met wandjes van Mastica, bah.
Waar slaat dat nou op? Bah, wat een raar berichtje.
Lima en Trix hebben niet een juiste hondekop gemaakt.
Lima had de achterste stuurstand 2x gemaakt en een wagon 2x, zie daar een Hondekop viertje. Trix plakte twee stuurstanden met bagage afdeling aan elkaar, hoppa, een hondekop tweetje. Met twee fantasie wagons kon men er een vierdelige hondekop van de Trix maken.
Dus om een juiste Nederlandse trein te hebben, kon je niet om Mastica heen. ;D (y)
Dat heb ik niet gedaan om interessant te doen.
Groetjes
Wil
-
;D ;D ;D Ironie moet je wel herkennen ;)
-
@ Kees-Jan: bij mijn weten heb ik nooit een flesje remover van jou gehad, of was jouw opmerking voor iemand anders bedoeld?
Maar bedankt voor de tip (y). Ga ik dat eens proberen.
Maarten
-
Frank heeft dat van mij gekregen.
Mvg
Kees-Jan
-
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/P1080481.jpg)
Later deze week meer hierover :)
Misschien een idee om ze, aangepast aan de piko versie, los te gaan verkopen? Ik heb wel interesse.....dan koop ik meteen de NMBS versie erbij.
-
Waar slaat dat nou op? Bah, wat een raar berichtje.
Lima en Trix hebben niet een juiste hondekop gemaakt.
Waar slaat dat nou op? Bah, wat een raar berichtje.
Voor anderen is de Piko Hondekop nog niet de juiste Hondekop. Nou en, laat toch gaan! Het is wel duidelijk, dit is van alle tijden. Vroeger werden Lima's gepimpt met Mastica onderdelen en nu worden Piko's gepimpt met Philotrain stroomafnemers en wat allemaal nog niet meer. Niets nieuws onder de zon dus.
Jeroen
-
Misschien een idee om ze, aangepast aan de piko versie, los te gaan verkopen? Ik heb wel interesse.....dan koop ik meteen de NMBS versie erbij.
Dit zijn de koppelingen van Roco's Plan V. Ga d'r maar niet vanuit dat Roco haar koppelingen aan gaat passen voor een model van een concurrent.
Jeroen
-
Maar misschien wil een mede-forumlid tegen een kleine vergoeding wel wat aanpassingen plegen..... Er is vast meer belangstelling ;)
-
Weten jullie met welke cv waarde ik de frontseinen kan dimmen?
-
Welke decoder heb je er dan in zitten, want dat zal wel voor elk type anders zijn.
-
Welke decoder heb je er dan in zitten, want dat zal wel voor elk type anders zijn.
Esu lokpilot
-
Lopi v4 met lokprogrammer uitgelezen:
Frontlicht Dimable headlicht cv262 waarde 0-32
Rearlicht Dimable headlicht cv270 waarde 0-32
-
Lopi v4 met lokprogrammer uitgelezen:
Frontlicht Dimable headlicht cv262 waarde 0-32
Rearlicht Dimable headlicht cv270 waarde 0-32
Deze cv waardes geven helaas een foutmelding. Het is overigens een esu lokpilot basic 1.0
-
:o ik weet de mogelijkheden van de lopi basic helaas niet :(. De instellingen die ik je gaf zijn voor de lopi4
-
Dat kan helemaal niet met een LoPi basic... die kan weinig meer dan licht aan en uit qua functie-uitgangen
-
Met CV63, instelbaar tussen 0 - 7, kun je dimmen.
Zie ook de gebruiksaanwijzing van de Basic op http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/digitaldecoder/
Gr, Ben.
-
Cv63 werkt ook niet, dus waarschijnlijk zit er een andere decoder in.....
Beetje off topic:
Kan ik makkelijk achterhalen welke decoder ik heb, bij voorkeur zonder de kap te hoeven openen....?
-
Ja, dat kan zo (http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/decoder-fabrikant-nummers-en-het-resetten-van-decoders.html).
-
Mijn 2 stellen zijn vanmorgen gearriveerd. :)
Vraag over het koppelen: iemand al ervaring met het rijgedrag met de aandrijving op kop en staart? Dit i.v.m. gebrek aan stroomdetectie bij de motorloze bakken. :(
Gr, Ben.
-
Waarom zet je er dan niet een extra sleper onder? Die staat op het onderdelenblad en kun je zo bestellen. Kun je wat extra draden in de koppelingen solderen, zo iets (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45587.0.html) ;). Werkt prima, géén enkel probleem meer met de stroomafnamen. Kijk wel uit dat je de stroomafnemer van de benelux besteld en niet die van een iets oudere hondenkop. De stroomafnemers zijn niet geheel gelijk. Dan past het houdertje net niet en moet je de slepertjes zelf omzetten in de originele houder van de benelux.
-
Ruud,
Dat kan altijd nog. heb ze ook op m'n andere Hondenkoppen bijgezet. Maar als het niet nodig is..... :)
Iemand nog een ervaring met een dubbel stel?
Gr, Ben.