BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: henk op 22 June 2012, 07:01:49
-
Groot artikel in De Volkskrant
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3275010/2012/06/22/Veel-meer-geluidsoverlast-door-vrachttreinen.dhtml (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3275010/2012/06/22/Veel-meer-geluidsoverlast-door-vrachttreinen.dhtml)
Een serie goederentreinen in de nacht is toch wat anders dan reizigerstreinen overdag.
-
Op dat "overlastkaartje" zie ik Zeeland er niet bij staan. Maar ook dat gaat veranderen. Vanaf komend voorjaar 2 kolentreinen per dag van Sloe naar Duitsland.
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/11263895/Ovet-vervoert-steenkool-per-trein.ece (http://www.pzc.nl/regio/zeeland/11263895/Ovet-vervoert-steenkool-per-trein.ece)
Dus de bewoners van de Willem Zelleweg in Goes gaan weer genieten.
-
In Borne 80 tot 90 goederentreinen per dag?
In mijn ogen rechtvaardigt dat een eiegen spoorlijn, ben er niet zeker van maar rijden er zoveel goederentreinen per dag over de Betuweroute?
-
In het hoofdartikel over twee pagina's hebben ze het over 50 tot 90 goederentreinen per etmaal door Twente in 2020, afhankelijk van gemaakte keuzes en de economische ontwikkeling. De exacte route waar de treinen worden geconcentreerd staat nog niet vast.
Het is sowieso een genuanceerd artikel. Er wordt goed uitgelegd wat de achtergronden zijn, maar ook dat concentratie en groei concentratie van overlast betekent. Er is met mensen gesproken die langs het spoor wonen en niet moeilijk doen over reizigerstreinen en wat goederentreinen, maar tientallen per dag wat ruig vinden.
-
Volgens mij herhaalt de geschiedenis zich zelf weer. In boeken over de zogenoemde vroeger was alles beter tijd. Reden 's nachts ook goederentreinen. Misschien wel niet zoveel als dat er nu gepland is. En het zal wennen zijn voor de bewoners langs het spoor.
Bas
-
Verschil met vroeger was dat er toen slechts één spoorwegmaatschappij reed (NS) die zowel het goederenvervoer als het reizigersvervoer in Nederland regelde. De loks die overdag reizigerstreinen trokken, trokken 's nachts goederentreinen.
Tegenwoordig rijdt er helaas relatief weinig getrokken reizigersmaterieel in NL... :(
-
Op dat "overlastkaartje" zie ik Zeeland er niet bij staan.
Het is verwarrend maar dat kaartje gaat niet over het goederenvervoer per spoor maar de uitbreiding van het spoorvervoer door het spoorboekloos rijden. Richting Alkmaar is er immers geen goederenvervoer maar wel uitbreiding van het reizigersvervoer. Helaas is het te klein om de tekst linksboven te lezen.
-
Dat kaartje is ook niet zo boeiend. Het zijn de lijnen die zijn betrokken bij het hoogfrequent sporen, zodat de goederentreinen die daar nu overdag komen naar de 'randen van de dag/ nacht' worden gestuurd. De kleuren geven aan hoeveel mensen er binnen een straal van 300 meter wonen. Feitelijk een weergave van de urbanisatoegraad.
Het is nog niet duidelijk waar de goederenroutes dan komen, los van de Betuweroute, maar in ieder geval eentje over Venlo en eentje via Hengelo. In Borne kunnen ze dus nog geluk hebben.
Het hele idee achter de conentratie is dat er dan gerichter kan worden geïnvesteerd in geluidwerende maatregelen. Maar leuker wordt het op die plekken natuurlijk ook weer niet.
Keuzes, keuzes, keuzes.
-
Hoe realistisch is het om goederentreinen alleen maar in de nacht te laten rijden? We doen net alsof Nederland alleen is en de rest van Europa niet bestaat.
Voorbeeld: Een trein die om 5 uur 's middags uit Italië is vertrokken, komt om 6 uur 's morgens in Venlo aan. Blijft die trein dan de hele dag in Venlo wachten?
Concentratie op bepaalde lijnen zie ik wel zitten. Die lijnen kunnen extra sporen krijgen en extra geluidsisolatie. Maar concentratie in de nacht? Vergeet het maar.
-
In Borne kunnen ze dus nog geluk hebben.
Tenzij ze alsnog de lijn Zutphen-Hengelo dubbelsporig maken en elektrificeren kun je er van uitgaan dat (vrijwel) alles wat over Hengelo gaat ook door Borne komt... Zutphen-Hengelo is ook 's nachts een te grote flessenhals (al was het maar vanwege beperkte lengte kruisingsporen) voor grote stromen goederenvervoer.
-
Als het over de lijn Zutphen-Hengelo gaat dan komt het niet door Borne toch?
Nee sorry.. te snel gelezen weer.. :-[
-
Tenzij ze alsnog de lijn Zutphen-Hengelo dubbelsporig maken en elektrificeren kun je er van uitgaan dat (vrijwel) alles wat over Hengelo gaat ook door Borne komt... Zutphen-Hengelo is ook 's nachts een te grote flessenhals (al was het maar vanwege beperkte lengte kruisingsporen) voor grote stromen goederenvervoer.
Makkelijk praten allemaal.........Goederentreinen verbannen naar de nacht.....Dan beginnen die Nimby's weer te zeuren dat ze niet kunnen slapen omdat de goederentrein ze uit hun slaap houdt........
-
@Viktor : Misschien nogmaals mijn bericht lezen voor je antwoord? ::)
@Andre82 : het is niet mijn plan, ik zeg ook niet dat ik er achter sta, ik trek alleen maar een paar simpele conclusies op basis van wat er in dit draadje gepost word. Maar ik denk dat, zeker zolang de Betuweroute niet optimaal gebruikt kan worden vanwege het ontbrekende stuk over de grens, dit best wel eens op korte termijn kan gaan gebeuren. En NIMBY's zijn er om genegeerd te worden :)
-
Artikel niet gelezen, meeste is toch onzin, maar in de reacties zag ik tot 90 goederentreinen per dag door Twente. ben wel benieuwd waar die treinen dan allemaal vandaan moeten komen. Ga 'ns op een site kijken als www.sporenplan.nl (http://www.sporenplan.nl) en moet je voor de gein alle opstelspoortjes 'ns bekijken in het Rotterdamse... Zoveel opstelcapaciteit is er helemaal niet eens... Zelfs met Maasvlakte 2 straks komen we er niet!
-
Die 90 treinen per dag door Twente hoeven niet meer dan 45 fysieke treinen te zijn. Een trein die heen gaat, komt over het algemeen ook weer terug. Eén trein die (terecht) twee keer meetelt.
Dat kun je wel kwijt in het Rotterdamse.
Voor het idee, in het 2e kwartaal van 2011 reden volgens keyrail (http://www.keyrail.nl/viewer/file.aspx?fileinfoID=892) al zo'n 70 treinen per dag alleen over de betuweroute
-
Laat ze dan ook weer naar friesland gaan of is dat te ver omrijden ;D
-
Weet iemand hoeveel goederentreinen er 's nachts passeren bij Zevenaar op de Betuweroute?
-
Rij regelmatig op de A15 langs de betuweroute met de vrachtwagen en ik zie er niks rijden
-
Voor het idee, in het 2e kwartaal van 2011 reden volgens keyrail (http://www.keyrail.nl/viewer/file.aspx?fileinfoID=892) al zo'n 70 treinen per dag alleen over de betuweroute
De laatste paar weken rijden zo’n 550 treinen per week over de Betuweroute
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/100.000_treinen_via_betuweroute_-_vraag_blijft_achter-146005 (http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/100.000_treinen_via_betuweroute_-_vraag_blijft_achter-146005)
Ik kom er meestal wel 1 tegen. En dat klopt ook wel ongeveer. Er rijdt er dus ongeveer ieder half uur 1 per richting. En je kunt ongeveer de helft van de lijn zien. Maar ruimte voor groei is er zeker ;)
Overigens worden er op dit moment vrij veel treinen omgeleid omdat de capaciteit tussen Emmerich en Oberhausen beperkt is ivm werkzaamheden. Ik zie de laatste tijd wel erg veel kolentreinen door Utrecht en Gouda blazen.
Maar hoe ze ineens van ongeveer 100 treinen per dag via de BR naar 90 treinen via Twente komen, is mij een raadsel.
Met de nimbys heb ik echter weinig medelijden. Die hebben met het dood lobbyen van de noordtak hun kans op een gelikte oplossing verspeeld. Ze hadden er beter aan gedaan de kans te grijpen toen Den Haag geen idee had wat ze met het geld aan moesten. Nu blijft het bij hier en daar een schermpje.
-
Rij regelmatig op de A15 langs de betuweroute met de vrachtwagen en ik zie er niks rijden
jij rijdt 80 en dat treinverkeer ook, als je dan dezelfde kant op rijdt haal je elkaar niet in ;)
Daarnaast is de betuweroute een tijd gespert geweest ivm werkzaamheden.
-
hallo mensen,
er kunnen normaal ongeveer 1 trein per 7 minuten over de br rijden.
alleen gaat er gewerkt worden in duitsland vanaf zevenaar naar oberhausen hierdoor is er minder trein verkeer mogelijk dan en zijn er omleidings routes nodig naar duitsland.(bad bentheim en venlo)
dat er kolentreinen via utrecht en gouda rijden heeft ermee te maken dat bepaalde loks op dit moment niet met ects mogen rijden en er een capaciteit probleem over breda is rijden deze treinen nu die route.
de werkzaamheden in duitsland zullen als alles goed loopt ongeveer 10.
en aangezien het spoorvervoer blijft groeien en ns zonder dienstregeling gaat rijden komen we toch ruimte te kort op het spoor en moet er over andere routes gereden worden in hogere frequentie.
conclusie nederlandse haven groeit, minder vrachtwagen en zo ook minder files alleen meer treinen over het spoor.
-
Ik ben zeer benieuwd hoe je je conclusie over minder vrachtwagens uit je laatste zin kunt onderbouwen, dat is uit het stukje ervoor namelijk niet op te maken en dat had niet als oorzaak dat er nergens hoofdletters staan daar waar nodig.
-
En het scheelt dat NS niet zonder dienstregeling gaat rijden, maar zonder spoorboekje en dat is iets heel anders.
Want die treinen blijven gewoon gepland en gaan niet at random rijden.
-
jij rijdt 80 en dat treinverkeer ook, als je dan dezelfde kant op rijdt haal je elkaar niet in ;)
Ik weet niet waar jij dat op baseert, maar rij gewoon 88 op de snelwegen en anders wel 85.
De tijd van 80 is allang voorbij ;)
-
De gemiddelde goederentrein op de BetuweRoute rijdt zo tegen de 90/95 km/h. Containertreinen rijden over het algemeen 100 km/h.
-
Ik weet niet waar jij dat op baseert, maar rij gewoon 88 op de snelwegen en anders wel 85.
De tijd van 80 is allang voorbij ;)
Die tijd is nog steeds niet voorbij, de tijd dat er op de max. snelheid van 80 km/h bij vrachtwagens gehandhaafd wordt helaas wel.
Stephan.
-
Zoals de wet ook voorschrijft, en dat doet ie al een tijdje :police:
-
Ik moet het nog zien :-\, artikel komt toch een beetje sensationeel over.. en hier in Twente
krijgen we al 20 jaar te horen dat er veel goederentreinen gaan komen 8)
Goedern moeten toch vervoerd worden, over de weg geeft te veel vervuiling, over het spoor
te veel kabaal... het blijft schipperen :)
Mvg,
Tis
-
Als het schipperen is, dan hebben wij het over vervoer over water :D.
Peter
-
In de toekomst zal het lawaai van goederentreinen alleen maar minder worden. De sets graanwagens waar we bv bij LTE mee rijden halen dezelfde geluidswaarden als een reizigerstrein. Het aantal wagens met K en LL remblokken is de afgelopen jaren flink toegenomen mede door de druk uit Duitsland voor het rijden langs de Rijn, trouwens een stuk spoor waar de bewoners recht van spreken hebben met geluidsoverlast. Daar komt een veelvoud langs van wat er hier in Nederland over het spoor aan goederentreinen komt.
Gr Dennis
-
Dus minimaal 70 per dag op de Betuwroute nu? Maar rijden ze dan ook vaker 's nachts?
-
Is het heel belangrijk hoeveel goederenvervoer er in de nacht langs Zevenaar komt?
-
Voor de treinspotters wel. Dan weet je tenminste of het zinnig is om er voor wakker te blijven.
-
Echte treinspotters gaan gewoon kijken, dat hoort bij de hobby. 8)
Maar ik denk dat die zich ook even zouden voorstellen en vertellen wat de reden is van de vraag, nu komt het bij mij over als iemand die last heeft van treinen en wil klagen.
-
Die aantallen die steeds genoemd worden, zijn dat niet het aantal beschikbare 'slots' wat vrij is voor goederentreinen op de bewuste trajecten?
Of er dan ook een trein rijd in dat bepaalde slot is een verhaal apart.
Ze hebben gewoon een bepaalde theoretische ruimte ingepland bij prorail voor goederen verkeer per baanvak en die aantallen worden genoemd.
-
Nee, volgens mij zijn dat de werkelijke aantallen, zie ook de tekst hier (https://nl.wikipedia.org/wiki/Betuweroute#Gebruiksvolume).
-
Ik denk dat de Betuweroute ook wel iets meer dan 70 treinpaden op een dag aan kan ;)