BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Karst Drenth op 02 June 2012, 20:07:24
-
Hoi,
Nou, ik bijt het spits maar af. Aangezien er al een aantal kitjes als nieuwe aanwinst getoond zijn, zullen er wel meer bouwers gaan komen. Ik nodig de andere bouwers dan ook uit in dit draadje te posten ;)
Hij is er dus, De Kit !
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_2Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_2.jpg)
... Mooi klein doosje en nette prijs ! ( € 97.50 )
Daarnaast is dit...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_1.jpg)
... of een variant ervan, ook nog nodig. Een Fleischmann T3.
Goed, eerst de kit maar eens presenteren...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_3Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_3.jpg)
... helemaal compleet ! Grote delen uit ( prima (y) ) Resin gietwerk, voetplaat en fijne details uit messing en/of nieuwzilver (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_4Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_4.jpg)
... het resinwerk. Het machinistenhuis en de rookkast hebben behoorlijke 'aangietsels'... eerd afzagen met b.v. een Rocozaagje, daarna voorzichtig vlakvijlen. Of... even onder de Proxxon MF70 frees ;) ( hetgeen hier dus gebeurt is )
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_5Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_5.jpg)
... hoewel de uit resin gegoten pomp, veiligheid, bel en lantaarns er prima uit zien, komen er toch Philo delen op. Ik had ze allemaal nog liggen, dus dat schiet op ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_6Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_6.jpg)
... het nieuwzilverwerk. Ook de handrails zijn netjes geetst. Ook daarvoor zal ik een Philo-achtige vervanging gaan gebruiken. Met handrailhouders van ome Piet ;)
Nou, eerste indruk is uitstekend. Net zoals ge handleiding overigens echt (y) (y) (y).
Nu maar snel aan de slag. De voetplaat is het eerste 'slachtoffer'.
Grtzz,
Karst
-
Heb je haast, Karst? ;D
Mvg, Gerben
-
Hoi,
@ gerben
Ja, ik heb 2 avonden en een ochtend om hem te bouwen... ;)
Anyway, tussenstand...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_7Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_7.jpg)
... bufferbalken haaks omzetten op de zetbank. Ik durfde het met name aan de achterkant niet 'uit de hand' te doen, daar er erg weinig 'vlees' is in de voetplaat zelf...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_8Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_8.jpg)
... omgezet ! Hier de voorkant overigens. De handgrepen zijn een leuk idee... maar... later meer ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_9Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_9.jpg)
... dan de beide platen opgespannen in een Fohrmann soldeertegel. Carrs Soldeerverf er tussen en even de brander er over... zo klaar, maar wel erg rood en vies geworden.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_10Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_10.jpg)
... na een badje JIF een paar streken met het glasvezelpotlood en een badje Cillit Bang...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_11Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_11.jpg)
... als nieuw ! 8) Overigens door de gevolgde methode ( soldeerbrander ) iets van de handleiding afgeweken: De hoekjes pas na het op elkaar solderen omgebogen ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_12Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_12.jpg)
... dan even proefpassen op de donor. Inderdaad met een scherp kniptangetje is het hoekje uit het kunststof er zo af ! (y) En dan... PAST HET PERFEKT !! (y) (y) Enorm cool gedaan Dido ! complimenten !
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_13Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_13.jpg)
... zo, krijgen jullie ook een idee hoe het worden moet ;)
Zo, nu verder met het versieren van de voetplaat met veren, trapjes etc.
Grtzz,
Karst
-
Karst, wat is het weer mooi!
Ik wou deze kit in het najaar ook gaan aanschaffen, heb ik nu meteen een mooi voorproefje!
Gr,
Mathyn
-
Het gaat ook weer retesnel allemaal...
-
Sommigen kunnen dat... ;)
Ik zal eens kijken wanneer ik een donorlocje kan vinden. Maar vooralsnog komt mijn exemplaar nog als kit in de kast te liggen.
-
mooi kitje, die moet ik ook maar eens in mijn lijstje voor die ouwe uit Spanje zetten
Hoef ik niet alles te leasen :)
-
Hoi,
@ marty
Prima kitje voor jou, minimaal soldeerwerk ;) en prima pasvorm. En... geen gekloot met het onderstel, want dat koop je gewoon (y)
@ Tom en NS 8714
Tja... 't is ook gewoon een goed kitje... ;) Wel even iets anders dan Philo of DJH :)
Ok, voortgang...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_14Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_14.jpg)
... veren paketten. Makkelijk te monteren, want past goed. Even oppassen met ombuigen. Dit keer zit de vouwlijn BUITEN !
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_15Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_15.jpg)
... trapjes en gereedschapkasten. Trapjes bestaan uit twee delen en zitten leuk in elkaar (y) en nog fraaier in de voetplaat !
Alvast wat statiefoto's... :)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_16Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_16.jpg)
... veerpaketten passen mooi in de uitsparingen in de ketel.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_17Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_17.jpg)
... prooprties zitten er al goed in 8)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_18Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_18.jpg)
... en het typische kontje... :P
Zo, dat was hem denk ik wel voor vanavond. Er zit nog wel een avondje werk in. Zeker omdat ik de wielen op RP25 wil gaan afdraaien. Die moeten er toch af omdat de boel natuurlijk zwart gespoten moet worden onder de voetplaat...
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
De eindstand... :P
Omdat het allemaal zo lekker ging, ook maar even de nieuwe cylinders geprobeerd...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_19Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_19.jpg)
... helaas... het eerste probleempje in de kit. Kan echter zijn dat het komt omdat ik een vrij oude uitvoering van de T3 heb.. Maar... cylinders pasten er zeer strak op. Geprobeerd om hem te laten rollen... loopt vast... Dus probleem zoeken :P
Eerst de gaatjes uitgeboord voor de schuifbediening, 0.8mm ongeveer 4mm diep. Deze zijn alleen aangezet in het gietsel. Daarna de cylinderopening zelf. Ook hier zaten wat gietresten in de weg. Opnieuw proberen. beter maar nog steeds zwaarlopen en eigenlijk niet goed... Wat blijkt, de leibanen lopen schuin omhoog. dat hoort niet, want dan kunnen de zuigerstangen niet door de uitsparing in het frame... Dus... moeten de cylinders zakken. Met de Proxxon en een freesje uit de praktijk van Gerco ;) ca. 0.8mm meer ruimte gemaakt aan de bovenzijde. ( foto's komen nog alstie weer uit elkaar gaat ;) ) Opnieuw gemonteeerd.. en... perfect !
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_20Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_20.jpg)
... uiteraard ook de frameverlenging er los-vast opgezet. lijkt best vreemd, maar...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_21Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_21.jpg)
( Bron: Het Utrechts Archief )
... zoals je hier kunt zien, helemaal conform de werkelijkheid ! (y) Overigens zie ik op deze foto dat er lange buffers op zitten. Dido heeft er korte buffers bijgeleverd. Ook heb ik op het Utrechts Archief korfbuffers gezien... Ook de Waldorp toont op een foto de grote NS buffers, maar op de tekening korfbuffers...
Vraag: wie weet hoe het met de buffers van de 8600 zit ??
Grtzz,
Karst
-
Er schijnt ook een staatsspoor versie te zijn (geweest), misschien dat het verschil hem daarin zit? By the way, ik lees elke keer in je posts iets over frezen, dat is dus onmisbaar begrijp ik voor de echte doe het zelvert?
Ik zie overigens 1 ding wat niet klopt aan de kit en dat zijn de cilinderblokken. Volgens de foto loopt het bovenste gedeelte schuin af (dat blok wat er op zit), maar bij de kit is het gewoon een vierkant blok (of zie ik het nou verkeerd?).
Edit: ik zie het al, de linker en rechtercilinder zijn niet gelijk qua uitvoering. Mocht je nog verder willen detailleren ;D
-
@Tomasso, klopt deze loc's zijn door SS aangekocht. Ik heb hier een foto van een SS versie (bron: Boek, Tussen vuur en stoom) waar ook lange buffers zijn geplaatst.
Wel wordt er in dat gemeld dat de levering van de 6 loc's in twee leveringen heeft plaats gevonden (eerst 4 en later nog eens 2) en dat er verschillen in deze twee leveringen zat. Welke verschillen melden ze helaas niet.
-
Dit vraagt om meer foto's! ;D
-
Bekijk een foto van de eerste en de tweede serie en het verschil wordt wel duidelijk. Het waren locs met dezelfde asopstelling en opeenvolgende nummers maar wel met aardig wat verschillen.
-
Dat zeg ik, foto's! ;D
-
8600 serie 1:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/164414 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/164414)
8600 serie 2:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1910-1920/163281 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1910-1920/163281)
Beide in Staatsspoor dienst.
-
Ik zie het nu ook. De foto van de tweede serie had ik geen eens herkent als de zelfde serie. De foto was trouwens van de SS 626 (NS 8606)
-
Ik zat inderdaat naar de eerste foto van 626 te kijken.
-
Gloeiende gloeiende, wat een verschil! Trouwens, bij die eerste foto komt het cilinderblok weer overéén met wat Dido heeft gefabriceerd, dus ook daar zitten nog onderlinge verschillen in!
-
Nog helemaal niet op het kitje gereageerd, maar dat ziet er top uit! Kan niet wachten totdat mijn bestelde binnen is. De T3 is er al. Wat ik wel ga doen is het drijfwerk ombouwen.
-
Als ik verschillende foto's bekijk zijn ze zo te zien afgeleverd met korfbuffers en deze zijn later vervangen door hulsbuffers, die hulsbuffers passen ook niet helemaal op de bufferbalk en steken wat naar onder uit.
-
Heeft iemand toevallig een tekening van de NS 8600?
-
Ja, ik:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600.jpg)
;D
-
;D
(y)
-
LOL
-
Hoi,
@ allen
Thnx voor het meedenken. En idd LOL die tekening ;)
Buffer mysterie is inmiddels opgelost. Even contact gehad met Dido (y) De meegeleverde buffers zijn bewust iets korter gehouden, om aan de achterzijde waar de originele Fleischmann koppeling blijft zitten, geen problemen met overbufferen te krijgen. Ik ga er verende Philo's op zetten, dus da's geen probleem ;)
In het het kader van nooit genoeg gewicht in kleine locjes...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_22Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_22.jpg)
... 10mm gat dwars door de ketel geboord. Wel netjest in stapjes van max. 1mm doen, te beginnen bij 3.5 ;) Dan een strookje bladlood opgerold, dicht gesoldeerd en op de draaibank op ongeveer 10mm afgedraaid...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_23Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_23.jpg)
... en dat schuift er dan mooi klem in :) 8)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_24Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_24.jpg)
... de binnenkant. In de uitsparing voor het tandwiel, moet een heel klein beetje lood nog weggefreesd worden met de Proxxon ;)
Dan de kap bevestiging...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_25Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_25.jpg)
... Dido beveelt de bijgeleverde schroef aan. Omdat ik niet zo van zelftappers hou, de door mij al vaker toegepaste en getoonde methode hier ook gebruikt. Met een 2mm handboortje door het bestaande, originele gat heen, de ketel aangeboord. De 2mm boor dan een mm of 10 in de ketel verder boren. Daarna met een 3.2mm boortje het gat ca. 4mm diep opruimen. Messing moertje er in persen, vastzetten met dunne secondenlijm en klaar ! :) 8)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_26Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_26.jpg)
... en zo ziet het er dan gemonteerd uit. (y)
Grtzz,
Karst
-
@Karst,
Mooi idee van dat gewichtje in de ketel, ga ik ook overwegen. Wel een vraag daarover: je hebt het nu precies laten passen in het geboorde gat, maar moet je toch niet een klein beetje speling hebben om het uitzetten bij temperatuurstijging op te vangen? Ooit wordt die kunststof natuurlijk brosser en kan dan minder hebben.
-
Hoi,
Het zit er 'zuigend' in. En heeft wel een beetjes speling. daarnaast is het niet vastgelijmd, dus kan in de lenhte naar hartlust uitzetten ;)
Grtzz,
Karst
-
Heeft iemand toevallig een tekening van de NS 8600?
Heb wel wat maar heb dat te links en rechts van het WWW 'geleend' 8)
Maar mocht je echt wat meer willen weten van dit loctype, dan moet echt even hier gaan kijken/lezen T3 Club Ostheide (http://www.kdtroeger.de/weiter.htm)
De grote hoeveelheid tekeningen vind je vervolgens hier: Übersichtszeichnungen (http://www.kdtroeger.de/y3.htm)
@ Karst,
Schiet al mooi op... (y)
-
Hoi,
@Gerrit
Fraaie tekeningen. Alleen zie ik onze 'Turk' er niet direct tussenstaan.
En opschieten ? Ja... kijk maar ... ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_27Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_27.jpg)
De verende Philo buffers er aan gesoldeerd. De veiligheid en de bel op de ketel. Gelijmd uiteraard. En van binnenuit: Gaatje door en door boren. Van binnen opruimen. Aan de bovenkant, de kanten van het gaatje 'breken' (ietsi vezinken dus. Dan van binnenuit een druppel dunne Olba er op. Pufje activator en klaar !
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_28Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_28.jpg)
... dan alle gaatjes voor de handrails etc boren... wat een p-werk, maar het resultaat is er dan ook wel naar ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_29Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_29.jpg)
... alleen de horizontale handgrepen er nog maar opgezet...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_30Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_30.jpg)
... en die op de rookkastdeur ontbreken nog helemaal ;)
Oh ja, en nog een plakje extra lood tegen de achterwand van het machnistenhuis gelijmd. En boven in de ketel, vlak boven de worm.
Tja, net niet helemaal af in 2 avonden en 1 ochtend. Maar vanmiddag wel een goede daad verricht voor iemand door twee van z'n lievelingslocs te digitaliseren ;)
Nu maar hopen, dat er deze week nog een paar uurtjes te besteden zijn :P
En... @Dido... hier lusten we wel meer van... Ik zeg: NS 1700 :)
Grtzz,
Karst
-
(y)
-
(y)
wil.
-
Erg mooi wordt dit (y)!
Tim
-
Weer de gebruikelijke bouwkwaliteit zie ik (y)
-
Hoezo 1700
doe dan een 1300 ;D
-
Echt niet, tijd voor meer van dit soort rangeer- of goederenmachientjes. Tijd voor 8500'den, 8700'den en 8800'den (y)
-
Fraaie tekeningen. Alleen zie ik onze 'Turk' er niet direct tussenstaan.
Eerlijk gezegd, ik heb niet echt goed naar de tekeningen gekeken.
De desbetreffende site ben ik bij het zoekwerk voor bij het invullen van de encyclopedie "Merken", tegengekomen. Blijkbaar was de eerste serie welke voor een Turkse spoorwegmaatschappij waren gemaakt, toch iets speciaals. (info Waldorp, 7e druk, Bladzijde 377)
-
Hoi,
Nou het valt mee... vandaag eens vroeg vrij. Wat werk ingehaald zeg maar ;)
Dus... loodgieteren...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_31Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_31.jpg)
... de Philo pomp aan de onderzijde ingekort met een doorslijpschijfje in de Proxxon gaat dat snel en precies. Vervolgens met wat vijlwerk aan de bevestigingsflens van de pomp, deze zo pas gemaakt op de rookkast. In de uitsparing in de rookkast is een gaatje geboord voor het pennetje aan de pomp. Ook waar het bovenste pennetje zit, is een gaatje in de rookkast geboord. Zo kan de pomp eigenlijk zonder lijm al goed zitten.
Vervolgens de gaatjes in de pomp waar de leidingen in gaan, uitgeboord met 0.55mm. Daarna de diverse leidingen uit 0.5mm fosforbrons vastgesoldeerd en gebogen. De stoomtoevoer voor de pomp is met een Philo-knietje aangesloten op de handrail, die in het echt ook dubbelt als bediening van de afsluiter op de ketel.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_32Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_32.jpg)
... het pijpenspel op de ketel gezet. alls past mooi en zit verend vast, mede door het fosforbrons...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_33Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_33.jpg)
... de afgewerkte stoom verwijnt simpelweg via een pijp voor in de rookkast.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_34Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_34.jpg)
... het knietje. Ook zichtbaar, de luchtleiding die onder de ketel naar het luchtreservoir loopt.
Zo, nu de andere kant ;)
Grtzz,
Karst
-
(y) Karst, dit is weer puur genieten van al dat moois wat er uit je handen komt.
-
Ben toch blij dat jij zo lekker bezig bent , dan hoef ik straks niet bang te zijn dat er bij mij een leidinkie verkeert ligt . (y) (y)
-
Fijn stukkie werk Karst (y)
-
Hoi,
Bedankt voor de complimenten :) (y)
En weer eenstapje dichterbij het eindresultaat...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_35Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_35.jpg)
... de zandleidingen aangebracht. Ik had laatst mooi roodkoperdraad gekocht bij de plaatselijke Crea-Doe. maten: 0.3, 0.4 en 0.6mm. Hier de 0.6mm in actie. Voordeel: Zacht en buigt heel mooi ! 8) (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_36Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_36.jpg)
... hetzelfde in zij-aanzicht. nog wel een 0.7mm gaatje in de vloetplaat geboord voor de achterste zandleiding :P
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_37Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_37.jpg)
... dan de andere kant. Ik had nog wat Philo spulletjes, waaronder een handwieltje en verbindingsstukje. Aan de onderkant 0.4mm kopedraad ingesoldeerd. Aan de bovenkant het afsluitertje. Naar links naar de rookkast loopt een dunne leiding. Merk op, dat deze niet strak zijn. Dat hadden de echte koperenleidingen ook.Kijk maar hier (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/164414)
Bovenop de ketel nog een of andere bedieningsmechanisme. Zit bij de kit ! (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_38Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_38.jpg)
... en in zijaanzicht. De 0.4mm leiding is weer met FRIE-oogjes aan de ketel vastgezet. Ook zijn de stepjes achter aan het machinistenhuis nu geplaatst en vastgelijmd.
Al met al begint het een prachtig, koddig locje te worden. Ik verbaas me hoeveel fijne details er op en aan zitten. En hoeveel daarvan ook in de kit meegeleverd zitten !! (y) (y)
Grtzz,
Karst
-
Mooi! Enne, ik ben in voor een 1600 Dido, de Rhijnboog ;D
-
Doe mij maar lekker veenlocje zoals een 900 (y)
Karst, het ziet er weer netjes uit (y)
Dat die koperen leidingen vaak krom zijn komt volgens mij omdat die pijpen gewoon kleredingen zijn om af te nemen en aan te brengen. Met zacht koper dat in dienst ook nog eens lekker heet blijft verbuigt het snel als det ding weer in de weg zit bij het vervangen van bijvoorbeeld een afsluiter.
-
Ziet er prachtig uit... maar wat ik me afvraag: is het niet makkelijker nu te verven voordat al dat koper er op zit?
Of ga je dat straks allemaal afplakken?
-
vraagje word de lucht pomp nog werkent
-
@wim
;D ;D Ja, ik ben gekke Henkie ;)
Grtzz,
Karst
-
Hey gekke henkie, wordt de luchtpomp nog werkend?
-
;D :P
-
Hey gekke henkie, wordt de luchtpomp nog werkend?
Dat is meer iets dat ik bij jouw modelbouwfetisj zou verwachten. Valt me tegen dat je dat nog niet in elkaar gefrot hebt op je locjes.... ;)
-
Als jij nou eens iets nuttigs ging doen...
-
Definieer 'nuttig' svp... ;D
Mijn 8600 blijft voorlopig lekker warm in het doosje. Wachtend op een T3 donor. Binnenkort wel een C10c onder handen (y) Maar da's off topic.
-
Indolocjes molesteren, dan kunnen de grote mensen tenminste doorwerken :P
-
Man, ik heb het al druk zat met mezelf molesteren. Je hebt de foto's gezien... ;D
-
Jongens ga eens uit het beeld, ik zit naar Karst te kijken.
[ Daar istie weer; Plaatjens! ]
-
Jongens,
Nergens om, maar zet je slow-chat ajb ergens anders voor ;)
Grtzz,
Karst
-
Sorry ome Karst... ;)
-
Hoi,
@tom
Thnx ;) :P
[ Daar istie weer; Plaatjens! ]
Nou Stephan, daar komen ze. Voorlopig wel de laatste... moet weer voor de baas op karwei ;)
Allerlei details gedaan vanavond...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_39Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_39.jpg)
... aan deze kant niet zoveel te zien... leiding op de tenderbak, watervulpijp boven en onder de voetplaat. En al een beetje...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_40Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_40.jpg)
... van wat hier veel beter te zien is ;) Lantaarns, rookkastdeurhandwiel, beide van Philo. Laantaarnhouder en rookkastdeurhandgreep uit messing, respectivelijk nieuwzilver 'By Dido' (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_41Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_41.jpg)
... deze kant iets meer: De afvoerleiding van de bel, handgrepen aan de cabinedeur...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_42Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_42.jpg)
... eens uit een andere hoek...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_43Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_43.jpg)
... en weer volledig 'en profile'. Ik kreeg ergens de vraag of de schoorsteen voorover helt. Nou, dat is niet zo. Als je het hier al ziet komt dat door de fotovertekening.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_44Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_44.jpg)
... en een Preiserperspectiefje om hem te vergelijken met een foto op Het Utrechts Archief...
Nou, de detaillering is helemaal af. Alleen de cylinders moeten nog. Maar daarvoor ga ik eerst het frame demonteren en in de thinner mikken ;) Dan zijn de wielen er ook af, die dan gelijk een RP25 afdraai- en zwartingsbeurt krijgen.
En dan rest nog slechts het spuiten in mooi olijfgroen met zwart... 8) :P
Grtzz,
Karst
-
Fraai lokkie geworden Karst, alleen de schoorsteen staat nog een beetje uit het lood.
Gerrit
-
Yep, zie ik (nu) ook ;) :P
Even een hete soldeerbout naast de basis van de pijp houden en hij staat (weer) rechtop :)
Ik ben echt gecharmeerd van deze hybride bouwwijze ! (y)
Grtzz,
Karst
-
Alleen de cylinders moeten nog. Maar daarvoor ga ik eerst het frame demonteren en in de thinner mikken ;)
En hier ben ik erg benieuwd naar. Als ik tzt dit geval in elkaar zet, moeten frame en wielen uiteraard ook geverfd. Maar zo'n klusje als dit heb ik nog nooit gedaan. Ben benieuwd hoe dat in z'n werk gaat...
-
Heren,
Chassis niet uit elkaar halen is het eenvoudigst. Het geheel kan namelijk onder spanning, dus met de wielen en alles draaiend worden gespoten. Je moet ervoor zorgen dat alle draaipunten licht zijn gesmeerd en dan gaat dat best. Het is een techniek die ook Iain Rice in zijn boeken laat zien. Ik heb het al 2 keer met succes toegepast. Eén keer zag ik het niet zitten een perfect Weinert chassis voor mijn 6200 uit elkaar te halen en die heb ik gewoon onder spanning gespoten.
Als het drijfwerk en de schuifbeweging kan worden afgehaald (meestal wel) bespaart het wat schoonmaken. Dan is het enige dat je nog moet schoonmaken de wielbanden en de stroomafnemers.
mvg,
Ivo
-
Je bedoelt dat je de boel spuit terwijl de wielen draaien? En wordt dat geen rotklus om het drijfwerk weer kloppend/werkend terug te zetten?
-
Ivo,
Spannende optie zo onder spanning spuiten ;)
Maar anyway, de wielen op RP25 maat draaien doe ik toch liever op de draaibank ;) :P :D
Grtzz,
Karst
-
Als je de wielen toch wilt afdraaien, maakt het niet echt meer uit. Dan zou ik inderdaad het hele chassis uit elkaar halen.
@8714,
Nee, terugzetten drijfwerk is geen enkel probleem. De wielen worden toch intern door tandwielen aangedreven, dus alles blijft op zijn plaats. Het drijfwerk zit bij Fleischmann meestal met passende pennen vast en dat levert geen probleem op.
mvg,
Ivo
-
@Ivo, kijk aan, dat is dan een keer het proberen waard (y)
-
Ik heb vanavond even de beschrijving van het al draaiend spuiten van een chassis opgezocht. De foto is niet veel soeps, maar de tekst is heerlijk, als je tenminste het onderkoelde engels kunt waarderen.
Het is een citaat uit het boek van Iain Rice: Locomotive Kit Chassis Construction in 4mm Scale
Spray Technique
The way in which I spray my models is really pretty horrifying, but it's effective. I paint loco chassis complete and running, which gets around the problem of the wheel spokes shading the frames.......... The drill is to mask off the motor and gears with paper and masking tape, making sure that the running of the chassis is not impeded. I then fit a handle to the chassis by clamping on a small, cheap hand-vice, usually to the front or rear frame spacer.............. I do not remove the lubricant from gears, axles or crankpin bearings as it will effectively keep the paint from 'gumming up' the running part of the mechanism. I also lightly grease the coupling rods and valve gear with a fim of petroleum jelly, which will stop the paint from sticking to these components............. With the chassis duly 'prepped', I do the two-minute aerobic routine with the can of primer, don some surgical gloves (scrounged off the local vet), and retire outside with the chassis, turning over at a moderate speed courtesy of the leads clipped to those so-useful busbars.
Kortom plak de motor en de tandwielen af, maar zorg dat de aandrijving, wielen, koppelstangen en schuifbeweging kan blijven draaien, zorg dat alle draaipunten gesmeerd zijn en vet de delen die blank moeten blijven in. Daarna klem je het geheel ergens in vast en je spuit het geheel onder spanning. Eerst een primer en daarna met dezelfde methode de lak en eventueel de blanke lak. Daarna kun je het vet weghalen, de wielbanden schoonmaken en je hebt een goed gespoten chassis.
Ik heb het inderdaad al 2 keer gedaan. Een keer met een Fleischmann chassis voor een 9500 en een keer met een Weinert chassis voor een 6200. Het was probleemloos.
mvg,
Ivo
-
jup, werkt prima, doe t al zo sinds 1986.
-
Hoi,
Tja, wat moet je als je overdag hard moet werken... juist, in de nacht modelbouwen ;) ;D ;D
De wielen...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_45Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_45.jpg)
... van NEM naar RP25... aardig verschil he ? :) Hoeveel er af is, is aardig aan de stroomafnemers te zien... daar moet dus ook iets af :P
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_46Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_46.jpg)
... even in het frame voor proef. De rechter is even in de 'zwarting' gehouden...
jup, werkt prima, doe t al zo sinds 1986.
:) Nou, ikke niet... :P
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_47Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_47.jpg)
... frame gewoon 5 minuten in de thinner en kaal. Frame was toch al gedemonteerd voor de wielen ;)
Maar... frameverlenging, koppelingshuis, cylinders en cylinderdeksels nu gemonteerd met Bison Bond.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_48Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_48.jpg)
... ook de andere kant, waar de zuigerstang naar binnen gaat...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_49Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_49.jpg)
... toch weer een heel ander gezicht ;)
Zo, en nu is het echt op. Model helemaal klaar voor de primer... tot over 3-4 weken ... :P :'(
Grtzz,
Karst
-
Kan me niet voorstellen dat je niet stiekum een kitje in je koffer hebt gedaan...? ;D
-
Dat ziet er wel een stuk beter uit, die RP25 maatgeving!
Ik ben benieuwd hoe hij uit te spuitert komt (y)
Gr,
Mathyn
-
Wow, stukken beter dan de oorspronkelijke pizzasnijders...da gaat een mooi dingetje worden ! (y)
-
Ohja, ter compensatie van het storen op de vorige pagina ;D :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_8604_te_Maastricht_jaren_30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_8604_te_Maastricht_jaren_30.jpg)
NS 8604 in de jaren '30 te Maastricht, uit m'n collectie.
Eelco
-
De originele loc lijkt hier langer dan het model, maar dat zal wel gezichtsbedrog zijn. Wat wel opvalt is de veel grotere bel, die steekt hier zo te zien zelfs een beetje boven het dak van het machinistenhuis uit.
Gerrit
-
;D (y) (y)
Ja, bel en veiligheid zijn niet 100% conform de werkelijkheid, dat was mij ook al opgevallen.
Het langer lijken kan m.i. Komen door het ontbreken van appendages als de luchtpomp. Ook heeft het perspectief van de foto daar mee te maken.
Grtzz,
Karst
-
Dag Karst,
Jij hebt er voor gekozen om de wielen er af te halen en ik denk dat ik dat toch ook maar doe. Heb jij een manier om de kartiering van de wielen weer goed te krijgen ? Ben daar erg benieuwd naar. Heb in het verleden namelijk al eens erg liggen klieren met wielen van een 2e hands stoomlok die erg aan het wankelen was.
groet,
Wiebe
-
Ja en nee,
Geen 'wetenschappelijke', gewoon 1:oog ;)
Grtzz,
Karst
-
Nou dan maar op het oog.
Dank voor je antwoord
Wiebe
-
Hoi Karst,
Ik heb je verslag al een paar keer gelezen en heb ondertussen zelf ook een kit besteld.
Ik vind het een erg leuk en leerzaam draadje en ben zeer benieuwd hoe het verder gaat.
Dus: hoe staat het er mee, ben je er al verder mee?
Gr. Ed
-
Hoi Ed,
Sinds de laatste post ben ik welgeteld al 11 dagen thuisgeweest ;) Helaas dus. En september wordt druk voor de voorbereidingen voor Leipzig met de DDPB... dus zal wel een herfst project worden :-\
Grtzz,
Karst
-
begin je er toch lekker in Mechelen aan 8) ;D
-
Hoi ! ;D
Dan vallen er allemaal mensen om met die nitro lakken van Phildie ;)
Grtzz,
Karst
-
en ? 8)
we zitten in een goed hotel, waar de bar lang open is, maakt de rest toch verder niet uit, jij moet zeker weten hoe die avonden kunnen lopen :-X :-*
-
Ja,
.... vertel mij wat ;) ;D ;D
Grtzz,
Karst
P.S. Dus ik ga op de hotelkamer locjes zitten spuiten ? ::)
-
Zegt de naam "Rod Stewart" je iets??
-
wat jij in de nacht op je kamer met een locje gaat doen hoeven we echt niet te weten hoor >:(..... overdags jonnguhhhhhh >:(
Maar om deze draad on topic te houden, ik zit in de sjet :)
-
Heb op de grootbedrijf (UA) foto's nog eens naar die pijpen bij de schoorsteen zitten kijken en bij de linkerklepkast, ,maar ik kan er geen sjokola van maken. Ook die pot onder de stoombel snap ik niet.
Je bouwt het, voor zover ik kan ziet foto <-> model goed na, maar wat die pijpen nu allemaal voor functie hebben en waar ze vandaan komen en naar toe gaan ........
Binnenkort maar eens kijken of ik wat meer foto's kan vinden :-\
-
ik krijg een virus melding bij al je foto`s Karst ???
-
Klopt, sommige virusscanners reageren op de site www.sleutelspoor.nl (http://www.sleutelspoor.nl), dat is de plek waar Karst zijn foto's heeft staan ;). Die is in het verleden besmet geweest en schoon gemaakt. Schijnbaar staan er nog ergens "restjes" van de niet meer kwaadaardige code op. oa Sophos v10 reageerd hier op. Die checked de inhoud van websites en blokkeerd dan zo'n site. In dit geval blokkeert hij dan de foto's op bnls in Karst zijn teksten.
-
Hoi Ed,
Sinds de laatste post ben ik welgeteld al 11 dagen thuisgeweest ;) Helaas dus. En september wordt druk voor de voorbereidingen voor Leipzig met de DDPB... dus zal wel een herfst project worden :-\
Grtzz,
Karst
O, dat valt dan mee, de meteorologische herfst begint op 1 september. ;D
Ik begrijp dat ik nog wat moet wachten. :'(
Gr. Ed
-
Hoi,
Hier waren we gebleven....
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_49Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_49.jpg)
En omdat het ik het wel leuk vind om hem op OntraXS rond te laten rijden...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_50Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_50.jpg)
... de boel maar eens in de primer gezet. Althans de onderdelen die of resin of metaal bevatten ;)
( de seinvleugels horen er uiteraard niet aan, maar zijn voor een ander project (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.msg804901.html#msg804901) )
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_51Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_51.jpg)
... primer droogt supersnel, dus na 45 minuten kan de kleur er al weer op. Eerst helemaal zwart, dat plakt het makkelijkst af en het groen dekt prima over zwart. Ook voor het eerst de onderdelen maar eens op een sateprikker geprikt ipv de draaitafel te gebruiken... Bevalt goed ;) (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_52Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_52.jpg)
... ook de wielen netjes gespoten. De wielbanden maken we later wel weer schoon ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_53Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_53.jpg)
... En omdat deze delen geen groen krijgen, ze ook maar vast in de Phildie blanke lak gezet ( na 1.5 uur drogen ! (y) ). Miraculeus spul met een super finish !! (y) (y)
Zo, en nu de aandrijving weer in elkaar froebelen... en dus de wielen kwarteren :-\ ;)
Grtzz,
Karst
-
Miraculeus spul met een super finish !! (y) (y)
Is 'de lans' (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5664.msg84091.html#msg84091) gebroken? ;) ;D
-
Zeker :-)))
Alleen nog in zeer hoge nood ;)
Grtzz,
Karst
-
;D ;D
Nog geen ervaring met Phildie, maar inmiddels te veel met KS...
Het volgende object toch eens met Phildie proberen ;)
-
Hoi,
Tussenstandje ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_54Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_54.jpg)
... Aandrijving er in, decoder aangesloten, groen op machinistenhuis en ketel, koper en messing op de leidingen en appendages en rood op de bufferbalken ;D
Heeft ook al gereden. Ben alleen nog niet kapot van de rijeigenschappen ( = slechte stroomafname vanwege star frame <-> assen montage )
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Volgende tussenstand...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_55Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_55.jpg)
... omdat er geen transfers en nummerplaten bij de kit zaten, er zelf maar even wat geprint ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_56Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_56.jpg)
... dus... bestickerd, belijnd, lantaarns gedaan ( komen nog LEDjes in ;) ) Buffers en bufferplaten gezwart, luchtpomp gemonteerd en messing appendages en fluit aangezet met Tamiya messingverf
Verder een vreemd fenomeen geconstateerd: Phildie lak ( ook droge !! ) lost op in secondenlijm... :o :-\ :-\
Rest nog de blanke lak en alle rails, handgrepen en ander klein grut ;)
Grtzz,
Karst
-
Ja die transfers had je natuurlijk nog op de pc staan van mijn 8600 ;D
-
Bijna Jan ;)
dit is de 8603 ;) ;D ;D
Grtzz,
Karst
-
ja ff een cijfertje veranderen toch ;D
ff uitleg voor de rest , Karst heeft ong 2 jaar geleden voor een T3 /philo ombouw voor mij ook deze transfers gemaakt (y)
Karst , waarom loopt dat ding niet fijn?
normaal is er niks mis mee hoor, mischien kwartering toch niet helemaal 100%?
Grote schade door de secondenlijm?
-
Hoi,
Nope, kwartering is 100% (y) 8) ( en in 1 keer goed ;) )Probleem is, denk ik, dat ik de wielen op RP25 afgedraaid heb. Daardoor is er geen flens meer op de plek waar Fleischmann de afnemertjes had gedacht... dus daar moet ik mee aan het rommelen... Vermoedelijk nemen 1 of meer wielen soms geen stroom af. Op een vlak, recht stuk spoor ( mijn testbaan b.v. ) is er geen probleem en loopt het ding voorbeeldig. De DDPB echter met al z'n losse stukjes GEOLine ligr niet helemaal zo vlak. En dan geeft ie problemen, bogen, recht, wissels, maakt allemaal niet uit. Ga hem later op het depot proberen. Daar ligt alles wel vlak, maar daar hebben we natuurlijk de draaischijf.... ;)
Nope, geen schade. Wilde de luchtpomp even vasttacken... mooi niet... duurde totdat de verf weer hard was... ??? ???
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Eindstand ! ;D ;D (y)
De boel in de Phildie geblaft....
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_57Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_57.jpg)
... dan rest er nog 1 klusje: Raampjes er in zetten. Top constructie van Dido, keurig uitgefreesde, perfect passende raampjes met beschermfolie !! (y) (y) Raampkes d'r met KristalKlear ingelijmd !
Oh ja... en dank nog een kleusje... het ding assembleren en 'zuruesten'.... Mensch wat een werk :o. Maarrr, het resultaat is er dan ook wel naar ;) Oordeel zelf ;)
Eerst wat statieportretten:
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_58Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_58.jpg)
... foto's zijn onverbiddelijk. Ik had bij het verven van de linkse leiding er een stukje decal-schutpapier tussen gelegd. Zodat ik niet op de ketel zou kladderen. (y) Maarrr... kennelijk is er bij het er uitschuiven wat verf op de rookkkast gekomen >:( :-[
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_59Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_59.jpg)
... euhm... deze kant niet afgestoft... :-[ Ik moet het model eigenlijk goed afwassen als de lak hard is, want er zitten natuurlijk door dat 'zuruesten' allemaal vette vingers op ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_59aMedium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_59a.jpg)
... idem
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_60Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_60.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_61Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_61.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_62Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_62.jpg)
... spikkelstjes in de lak ??? :o Ja en nee.... het gevolg van ingedikte MicroSol ( had nog een potje staan dat bijna leeg was... echter niet verbruikt, maar verdampt...) .... Dat is zo sterk dat het gewoon lekker je lak opvreet... >:( En dat gebeurde dus aan deze kant. Want de belijning zijn ook transfers ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_63Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_63.jpg)
... in actie
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_64Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_64.jpg)
... en op de terugweg :)
Zo, dat was em dan... nu nog zien dat ik hem het betrouwbaar lopen bijbreng ;) En dan zou die meemogen naar OntraXS (y)
Het kitje is goed te doen. Wat ik hier heb laten zien is natuurlijk een ietsjes gesuperde uitvoering met Philotrain onderdelen en op onderdelen een iets andere constructie. In het algemeen is het een prima kit, ook voor iemand die eens zelf een loc(je) wil bouwen ;) Toppie Dido ! ! (y) (y)
Grtzz,
Karst
-
Erg mooi Karst, ik vind deze er stukken beter uitzien dan die in het RM artikel. (y).
De Philo onderdelen zijn de handgrepen e.d.? die zien er namelijk erg fraai uit en maken het model.
Stephan.
-
Erg mooi Karst, ik vind deze er stukken beter uitzien dan die in het RM artikel. (y).
Tja, Len houdt van afgeleefde machines en heeft dan soms de neiging tot overdrijven. Of het realistisch is valt te bezien. Foto's wijzen uit dat de locomotieven nog heel aardig werden gepoetst. Of boven de voetplaat helemaal niet zo vies werden. Maar uiteindelijk is het vooral een kwestie van smaak. :)
-
Thnx ! (y)
Eelijk gezegd vind ik artikel in RM een aanfluiting voor het model >:( >:(
( maar... komt er in de loop van het jaar ook in RH een artikel ;) , waarin deze en een versie van Thonis van der Weel, die er een gaat maken met een correcte schuifbeweging )
Philo onderdelen:
- Veiligheid,
- Bel,
- Luchtpomp,
- Lantaarns,
- Fluit,
- Buffers,
- Rookkastdeurhandwiel.
GM&S
- Handrailhouders, korte versie
- fosforbronsdraad 0.35 en 0.5 voor leidingen rondom de pomp
En de fraaie handrails zijn uit originele Philotrain 0.35mm RVS draad. Had ik ooit eens een bosje van 10 van Wim Wolters gekregen (y) ( en ben ik nu heel zuinig op ;) )
Maar... o.a. bij Bentink Apeldoorn is er nu ook nikkelzilverdraad van 0.35, lijkt er sprekend op (y)
Grtzz,
Karst
-
Even een vraagje over de nummerplaten,
Ik dacht dat deze werden "nageleverd".
Maar ze zijn er dus nog niet!
Dave
-
Bij mij niet in ieder geval ;)
Grtzz,
Karst
-
Hier ook nog geen nageleverde nummerplaten.
Maarreh, mooi stuk werk! (y) Hoe verhoudt zo'n rangeerlocje als die 8600 zich nou tot een 1700/3700? (hint foto line up hint ;) )
Eelco
-
Het is een plaatje geworden Karst, en de banden van de wielen zijn nog zwart ook (y) :P
-
Op de site staat de volgende melding betreffende de nummerschilden:
De nummerschilden voor de 8600 serie zijn binnen. Vanaf 1 september zullen de setjes met zes nummers nageleverd worden of bij de beurs in Houten af te halen zijn voor diegenen die al een kit hadden afgenomen.
Er staat alleen niet bij welke 1 september. ;)
Gerrit
-
Dat was 2012. Rond de jaarwisseling heeft er nog een pagina met excuses voor de trage reacties op de mail gestaan. Er werd toen gezegd dat de nummerplaatjes rond die tijd nagestuurd werden. Is onderhand ook alweer een maand terug.
-
Ik heb half januari (2013) een kitje geleverd gekregen en daar zitten keurig 6 verschillende nummerplaatjes bij.
Hans
-
Hoe verhoudt zo'n rangeerlocje als die 8600 zich nou tot een 1700/3700? (hint foto line up hint ;) )
Ajb:
(http://www.sleutelspoor.nl/img/pendelbaan/Pendelbaan_656Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/pendelbaan/Pendelbaan_656.jpg)
Hier meer foto's van de Line-up (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.msg807661.html#msg807661)
Grtzz,
Karst
-
mooi (y)
-
Mooi kwartet Karst (y)
-
Dat was 2012. Rond de jaarwisseling heeft er nog een pagina met excuses voor de trage reacties op de mail gestaan. Er werd toen gezegd dat de nummerplaatjes rond die tijd nagestuurd werden. Is onderhand ook alweer een maand terug.
Ik heb de nummerplaten bij Dido opgehaald op de laatste beurs in Houten.
Ze zijn er dus wel.
Grtz,
Ton
-
Hoi,
(http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_65Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/8600/8600_65.jpg)
... vanochtend scheen de zon haar zo leuk op het snoetje... ;D ;D Moest er wel een plaatje van maken ;)
Grtzz,
Karst
-
Tis een Turkse hoor geen Duitse ;D
-
Fraai model, Karst!
Grtz,
Huib
-
Hoi Karst,
Hoe zit het met de trekkracht, heeft het extra lood gebracht wat je wilde?
Gr. Ed
-
Hoi,
Nummerschildjes zijn binnen ;D Thnx Dido (y)
@Ed
Geen idee nog. Heb er nog geen wagens achter gehad ;)
Grtzz,
Karst
-
Ik heb wel belangstelling voor dit model. Maar ja, toen kwam Artitec met een 6300. Je kunt je geld maar éénmaal uitgeven. De 8600 wordt op de lange baan geschoven. evenals de war department van het Amerikaanse leger binnenkort uitgebracht door Hornby. :'( :'( :'( :'( Keuzes maken, heet dat.
-
Ondertussen ook mijn schildjes binnengekregen.
Alvast bij deze mijn dank.
Dave
-
Hoi Karst,
Was dit draadje even uit het oog verloren. Prachtig eindresultaat. Ik geef ook de voorkeur aan mooi gepoetste, vooroorlogse verschijningen. De na-oorlogse armoe van RM staat in schril contrast! (y)
Wel valt mij één ding op: missen bij jouw model de sluitseinijzers op de achterkant? ???
De mijne is overigens in voorbereiding: ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb vandaag de Brawa schuifbeweging gekocht. In een ander draadje werd hier al over gesproken, maar daar is het angstvallig stil. Eens kijken of ik de zaak passend krijg. Maar dit ter zijde.
Nogmaals, prachtige loc! Ik hoop dat je de stroomafname in orde krijgt want het ding doet het gewoon goed. (ik heb al een Philo 8600) Het is één van de populairste loc's op Braggels Baenke!
Veel plezier ervan! (y)
Grt,
Ger
-
... omdat er geen transfers en nummerplaten bij de kit zaten, er zelf maar even wat geprint ;)
Hmmm... :-[ :-[ :-[ De transfers zaten er dus wel bij... Had gewoon niet goed gekeken :-[ :-[ :-[
Grtzz,
Karst
-
Gerke: Het is één van de populairste loc's op Braggels Baenke!
En de NS600 natuurlijk ook! :D
Groet WimM
-
Ook ik ben dit kitje aan het bouwen.
Echt een top kit , ik heb alleen een probleem.
Ik heb het machinisten huis op het frame gelijmd alleen net even te ver naar achteren.
Nu sluit mijn ketel net niet mooi aan op het voorste deel.
Daarom wil ik het machinisten huis loshalen van het frame om het te herpositioneren.
Normaal mik ik gelijmd messing in de aceton...... maar kan het resin kapje tegen aceton??
Weet iemand dit misschien uit ervaring?
-
Wellicht flink warm water? Niet kokend heet iig.
Succes, Erik.
-
Resin in heet water wordt slap en gaat vervormen.
Lijkt mij dus een behoorlijk risico voor de vorm van het machinistenhuis.
@naoorlogsNS,
Je hebt vast wel een stukje afval van het resin, afgesneden gietresten of zo.
Gooi dat eens in de aceton en kijk wat er gebeurt. Dan weet je of het er tegen kan.
Grtz,
Ton
-
Hoi Ton,
Dat is stom ja, ik bedacht het mij ook later zelf.
Zometeen gaat reeën restukkie in de pot met aceton (y)
-
De raad van Ton even opgevolgd..... zie het resultaat;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05818_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05818_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05817_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05817_3.jpg)
Hij wordt erg bleek en pokdalig.... laat ik het kapje er maar niet indoen ;D
Zal een andere oplossing moeten vinden.
Ik ga wel even proberen te sjoemelen met de ketel om wat ruimte te pikken.
-
en gewoon aceton met een kwastje langs de lijmnaad?
-
Denk dat dat niet werkt.
Meestal lost de lijm pas op na een paar uur weken in de pot :-\.
-
@Naos,
Je kan het ook nog een keertje proberen met thinner, als je nog meer afvalstukjes hebt. Vaak kan resin daar tegen. (Voor een paar uur tenminste, als je het een nacht in de thinner laat liggen krijg je vreemde wokkels.) Een stukje resin en een stukje messing tegen elkaar lijmen, laten uitharden, in de thinner en kijken wat er gebeurt.
Laatste redmiddel: Een nieuw machinistenhuis aan Dido vragen en het oude met grof geweld van het frame afslopen.
Grtz,
Ton
-
Ik ben er ook aan begonnen.
Karst laat in zijn beschrijving zien dat hij een rolletje lood heeft gemaakt in de ketel.
Ik heb de onderzijde van de FLM ketel open gefreesd en het orginele gewicht er uit gepeuterd.
De bovenzijde van het gewicht de ronding iets vlak gefreesd en toen een zelfde sleuf in de Dido ketel gemaakt
Hij past er nu zuigend in :-*
Tevens heb ik de wanddikte van de achterwand dunner gemaakt.
Kijk maar naar de rand in de achterwand hoeveel er uit kan , die is orgineel vlak.
Ik had al 2,5 mm tussen de motor en de achterwand.
Nu nog 2,5 mm van de achterwand afgefreesd aan de binnenzijde.
Dus ik heb nu 5 mm sleuf om de sound decoder in weg te werken.
De speaker komt op de motor te liggen.
Tevens heb ik de waterkasten aan de binnen zijde de hompen resin er uit gefreesd voor meer ruimte voor de bedrading en nog wat lood.
Oja de mijne word appelgroen , dat heb ik hier nog niet gezien ;D
gr Jan
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RHLAYVZO-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-UXDSI3SS-D.jpg)
-
Zooooo, Karst jij bent hard bezig de te wachten stapel modelbouwkits te verminderen. Alweer een prachtig model erbij!!!! En dat geldt ook voor "na-oorlogs"
-
Hoi Jan,
Dat is wel een heel goed idee.
Denk dat ik(als ik weer verder ga ;D) ook maar eens naar deze optie ga kijken.
Heb het oude kapje nog wel ergens liggen........geloof ik ;)
-
de mijne is bijna klaar , nog een leiding van dat gaatje in de ketel en de ganghandel nog.
Te zien op Ontraxs bij Station Oosterbeek -Hoog/Rhenen
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-OAD34G4Y-D.jpg)
-
Lekker locje (y) Dat appelgroen staat 'm wel (y)
-
Hij is leuk geworden (y)
Ik moet ook eens op zoek naar een donor T3...
Eelco
-
Wat een mooi machientje! Gewoon een schatje! (y)
-
Die van mij is nagenoeg klaar. Foto's zijn niet zo mooi Ik zal er nog een paar maken met daglicht. Het flitsen maakt het allemaal zo hard.
Ik heb wel frontverlichting werkend gemaakt met SMD led's, weliswaar in de Duitse lantaarns, maar ik ben er zo trots op als een aap met zeven l*ll*n.
Wel vind ik de verlichting vrij fel. Er zit een weerstand tussen van ca 7K en de decoder helemaal gedimd. Heeft iemand een idee om ze nog verder te dimmen ?
vr. groet,
Wiebe
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4849.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4849.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4850.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4850.jpg)
-
even twee betere foto's gemaakt. vr. groet
Wiebe
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0019_11.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0019_11.jpg)[/url](https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0021_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0021_11.jpg)
-
Kijk eens, strak in de (y) (y) lak!!!
-
Heel netjes Wiebe !! (y) (y)
-
mooi hoor (y)
Heb je geen biezen?
-
Ik stoor me vreselijk aan het drijfwerk; daarom staat mijn Philo nog ergen "unvollendet" aan de kant. Ik heb iets in de wacht liggen. Een drijfwerk van een Bad. T3 van Brawa. Als het lukt is het de Philo en de Dido 8600 een juweeltje. Nu nog de tijd vinden........... Heeft iemand al ervaring ermee? (niet met het tijd vinden bedoel ik)
gr.
Frank
-
Ja en helaas past het niet.
80 euro aan onderdelen armer ,maar helaas.
Als je wil kan ik de bestellijst wel even pb-en
-
Zou een ge-etst drijfwerk mogelijk zijn? Als ik maten heb kan ik wel wat tekenen...
Tinus
-
@Karst: dank!
@Roadster: Nee geen biezen. Dat is niet goed gelukt en aangezien ik er twee verknald heb dacht ik "dan maar zonder". Beter zonder dan het model verknoeien. Bovendien heb ik een paar foto's via google gevonden waar de 8600 ook geen biezen heeft. Dus daarom mijn keuze.
Verder zie ik net dat ik de remhandel? vergeten ben aan te brengen. Dat doe ik morgenavond.
vriendelijke groet.
Wiebe
-
Ja en helaas past het niet.
80 euro aan onderdelen armer ,maar helaas.
Als je wil kan ik de bestellijst wel even pb-en
Jammer, ik heb de spullen liggen. Hetzelfde verhaal voor een 6500. Voorste deel van T3 drijfwerk past wel maar verkeerde cilinders en de bielzen.
gr.
Frank
-
bedankt Tinus
Maar ik heb hem al klaar.
Ik denk dat Ivo Tb wel belangstelling heeft.
-
6500 heb ik ook al klaar. ;D
daar klopt helemaal niks van mijn drijfwerk , maar ik vind het wel best zo.
biesjes moeten hier nog even bijgewerkt en hij hangt nog wat achterover.
Op Ontraxs in volle glorie te zien op Oosterbeek -Hoog.
http://www.youtube.com/watch?v=apPWIYj6CLY&list=UU8NiQt1X5kZtgK4nVnd2O7w&feature=share
-
Nog even mijn vraag opnieuw.
Ik heb de frontlichten werkend gemaakt met smd leds. Maar die branden toch nog vrij fel. De leds staan in serie met een voorschakelweerstand van ca 7,5K. De decoder is op de uitgang maximaal gedimd.
Hoe kan ik de leds nog verder knijpen ?
Vr. groet,
Wiebe
-
Met een zwaardere weerstand.
Grtz,
Ton
-
Nog zwaarder?
Heb je een suggestie?
Vr. Groet,
Wiebe
-
Geen idee, maar meer weerstand is minder licht. Gewoon proberen zou ik zeggen.
Grtz,
Ton
-
10-15k, heb je beide leds in serie staan? Zet ze in serie met 10k.
-
Net m'n 2100 van LEDjes voorzien. Als ze in serie staan is 12K een mooie waarde ;) Parallel, voor elke LED 15K
-
FF een stomme vraag, waarom moet er voor elke led een weerstand? Waarom niet 1 weerstand voor de 3 parallelle leds?
-
Omdat een LED een stroomgestuurd device is en niet spanningsgestuurd. ;)
Door elke LED een eigen weerstand te geven, kan de stroom per LED ( minimie verschillen ) zich instellen.
En... omdat verschillende kleuren LEDs verschillende doorlaat spanningen hebben. Zou je b.v rood ( sluitlichten ) en wit ( frontseinen ) parallel zetten, brandt alleen de rode ( laagste doorlaat spanning )
-
Ok, dus met m'n rijstkorrelgloeilampjes kan ik volstaan met 1 weerstand en daarachter de lampekes parallel zetten? Of gedragen die zich net zo? Nee toch?
-
Niet echt een stomme vraag !
Als je 3 leds parallel schakelt heb je een relatief kleine weerstand nodig, bij enkelvoudige ledjes zet je grotere weerstanden in.
Mocht je bij parallel schakeling vervolgens de pech hebt dat 1 ledjes defect raakt, dan trekken de 2 anderen te veel stroom - kans is groot dat een 2e ledjes sneuvelt. En dan weet je vrij zeker dat nummer 3 in rook opgaat.
Bijkomend voordeel dan 3 afzonderlijke weerstandjes is dat je de waarde kunt varieren om verschillen in helderheid (bij verschillende kleuren) kunt kompenseren.
Sander
edit : Karst was iets sneller !
-
In principe kan het wel, echter.... als de lampjes verschillende weerstandswaardes hebben, zullen ze ook verschillend branden. Ook hier geldt: beter een weerstandje voor elk. Zelfs in serie is tricky bij gloeilampjes vanwege mogelijk verschil in weerstandswaarde. ;)
-
@sander
Regel 1 uit de LED-ontwerpkunst: NOOIT LEDs keihard parallel aan elkaar zetten. Wil je dat toch 'quasi' doen, dan kun je met een lage weerstandswaarde van bv 100Ohm per LED doen en dan gezamenlijk een grotere. Maar aanbevolen is het niet. Verreweg het allerbeste ist een constante stroombron. Dan varieert de intensiteit ook niet bij het opschroeven van de spanning ;)
-
Ok jammer, want ik heb niet veel ruimte meer in de loc... Zelfs een weerstand is lastig kwijt te raken. Maar wel grappig dat ik met een 1K weerstand al bijna geen licht meer uit m'n 1,5V lampje krijg. Ik maak geen gebruik van de blauwe draad. Morgen maar even 500Ohm weerstanden halen...
-
Als je ruimte gebrek hebt, is een SMD 0805 weerstand van 470 Ohm misschien iets ??
-
Ewout , hoezo geen ruimte?
Ik pruts er nog sound in.
-
Ja, maar dat ligt bij mij al vol met lood. :P We kunnen wel een trekwedstrijdje doen op OT. ;D
-
Ok, gelukt. De boel gauw dichtgedaan, geen idee of er wat aan kan lopen. Je kan de draden niet fatsoenlijk kwijt, aan alle delen hangt wel iets en moet je wat extra lengte draad hebben. Frame, huis, ketel...
Zonder kortsluiting. Ik vond in een laai nog wat losgesoldeerde weerstanden, ff zoeken en 3x 470 Ohm gevonden.
Geen idee wat wit en geel is, maar gewoon toplantaarn aan de ene, bufferbalk lantaarns op de andere gezet.
Dan krijg je dit...
(http://www.belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/WP_20140225_001.jpg)
Andere kant op rijden:
(http://www.belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/WP_20140225_002.jpg)
Toen met veel pijn en moeite (ik snap er werkelijk geen hol van) functiemapping: beiden op F0 samengevoegd en aan in beide richtingen. Auw auw! Lasogen!
(http://www.belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/WP_20140225_005.jpg)
Toen ook nog een hele toer uitgehaald om die dingen te dimmen. Fijn dat je daarvoor 86 CV's overhoop moet halen... Nee echt makkelijk hoor, digitaal... Maar goed, het werkt weer zoals het analoog ook deed.
(http://www.belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/WP_20140225_006.jpg)
Net gewogen, 334gr zonder dak.
Oh wacht, dit draadje gaat helemaal niet over een 5500... ;D
-
Dat zijn behooooorlijke olielampen, zeg.... ;-)
-
Mooie 8600 ;D ;D
mvg,
Ivo
-
Ik had er al een smd weerstandje in zotten van 1,5K en heb er 12K in serie bijgezet. Dit geeft een prima resultaat.
vriendelijke groet,
Wiebe
Op naar het trammetje van Sven.
-
Zo, ik ben ook maar eens begonnen aan deze kit. Aan de hand van op het web rondzwervende foto kwam ik op de volgende wijzigingen t.o.v. de kit:
Staatsspoor versie:
• Lichtgroen
• Vulventiel linkerzijde ketel
• Geen luchtpomp
• SS lantaarns
• Smaller model buffers
NS versie:
• Donkergroen
• Vulventiel ketel afgedopt
• Achterste zandleiding komen achter de 3e as uit i.p.v. tussen 2 en 3
• Luchtpomp
Ik kom niet helemaal uit de pijpelarij: bij een luchtpomp verwacht ik ook een luchttank. Op deze plaat lijkt er een ronde tank dwars achter het frame te hangen (onder het machinistenhuis)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/achterkant.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/achterkant.png)
Terwijl hier er iets aan de zijkant hangt?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zijkant.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zijkant.png)
Iemand die hier duidelijkheid over kan verschaffen?
-
Weet het niet zeker, maar de eerste is volgens mij een luchtreservoir en het tweede een remcylinder. Dus beide horen waarschijnlijk onder de lok. Maar er kunnen ook verschillende uitvoeringen zijn.
mvg,
Ivo
-
Over biezen gesproken. Misschien kun je die met een zwarte marker met goede dikte erop tekenen?
-
Hee Ivo,
de remcilinder is ook verplaatst t.o.v. de SS versie (linksachter naar rechts). Ik bedoel echter de tank achter het trapje. Voor de duidelijkheid heb ik even wat cirkeltjes getekend:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/achterkant_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/achterkant_1.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zijkant_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zijkant_1.png)
-
De remcilinder is dat verticale ding rechts van het rode ovaal op de onderste foto.
-
Het reservoir op de onderste foto heeft de afmeting van een hulpreservoir. Alleen in hoeverre je dat op een loc hebt ........
Ik zal van de week even kijken op de Gouden Koets hoe het daar zit. Loc(trein)rem staat standaard uitgeschakeld op bij SHM, maar wordt incidenteel (o.a. met korte trammetjes) met historisch materieel in geschakeld omdat het anders helemaal brak remt.
Weet even niet hoe dat qua vaten en pijpen in elkaar zit.
Locrem is een apart circuit.
Het vaatje boven de remcilinder is vermoedelijk het hulpreservoir van de (evenwichts)remkraan