BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Beached op 16 May 2012, 07:14:53
-
De personendienst naar Nieuweveenschekanaal moet ook verzorgd worden, en daarvoor moeten er rijtuigen komen. Op het het NOLS lijntje moet er natuurlijk met gepast matrieel worden gereden. Een beetje zoekwerk op het internet, en vooral op de Noordoorsterlocaalspoorweg-Maatschappij website (http://www.nols-maatschappij.info/) later en ik vond de rijtuigen die voor bepaalde lijnen werden gebruikt, onderaan deze pagina:
http://www.nols-maatschappij.info/Exploitanten/Staatsspoorweg.htm (http://www.nols-maatschappij.info/Exploitanten/Staatsspoorweg.htm)
Voor de lijn Assen-Stadskanaal waren dat rijtuigen uit de series:
-Bl 1021 - 1070
-Cl 1001-1068 en Cl 1071-1080
-DII 4001-4098 en DII4101-4220
Elders op de site valt te lezen dat op de lijn tot '34 ook post werd behandeld. Dat werd gedaan in de PDl 1031-1040
In De Erfenis staat dat de treinen op de lijn mid jaren '30 als volgt waren samengesteld:
Loc - DII - Bl6 - Cl6
of
Loc - PDl - Bl6 - Cl6
Op fotos is de stam ook wel te zien met een extra Cl, en zo te zien werd er niet met de trein gerangeerd aan de eindstations, dus ook de omgekeerde samenstelling kwam voor.
Omdat ik dan toch de rijtuigjes aan het bouwen ben, kan ik net zo goed een paar extra maken. Daarom bouwen we meteen genoeg voor meer dan een trein.
Om te beginnen gaan we aan de slag met een rijtuig uit de serie DII4101-4145. Eerst maar weer de fotoemmer van Floris geplunderd voor de tekening:
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/Hoofdspoormaterieel/D%20bagagewagens/20080110093003407_0005.jpg)
Ik weet het, Philo maakt hem in messing, en Fleischmann in plastic(icm. een MK supersetje) maar ik bouw hem toch koppig uit styreen want ik heb geen zin in wachten totdat iemand besluit zo'n ding op Ebay te zetten, en zo ziet al mijn matrieel er ook homogeen uit.
Zoals gewoonlijk ben ik begonnen met een frame van 2,5mm kanaalijzers op een plaat 0,5mm styreen. Het is nu nog een beetje slap, maar daar wordt later wat aan gedaan.
Aangezien de baan bijna op ooghoogte is vindt ik het wel zo mooi dat alle wielen op de rails staan. Het moet ook nog door de bochten en bogen op mijn baan komen om het allemaal maar wat ingewikkelder te maken. Daarop heb ik het volgende bedacht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_2.jpg)
De linker as kan kantelen maar zit verder zonder veel speling vast. De middelste as kan niet kantelen, maar heeft bijna 3mm speling om door bochten te komen. Totnutoe een rechttoe rechtaan tweeassig onderstel. Dan komt de rechter as. Die kan kantelen, en is gemonteerd op een stukje 0,35mm verenstaal. De ene kant van dat veertje zit in de bak gelijmd, en het andere einde steekt door een gat in de bodem van de bak zodat het alleen maar op en neer kan. Omdat het gat in het buisje 0,8mm is heb ik het draadje daarna weer parrallel aan het eerste stuk gebogen, door het buisje van de kantelas waarna het omhoog is gebogen zodat de kantelas ook meteen zonder geouwehoer vast zit.
Zodoende staan alle wielen op de rails zonder al te ingewikkelde constructies. Nadat de wagen klaar is moet de veer optimaal afgesteld worden, maar de ligging vaan de bak wordt in principe bepaald door de twee ongeveerde assen, zodat de bak altijd mooi vlak staat. Tenminste, dat is de theorie....
Met de balansijzers gemonteerd gaat het onder protest door de 460mm wissels op de baan. Wat ruimere bogen gaan perfect (y) Ik ben nog van plan om de middelste wielen met de vertrouwde accuboor-draaibank te bewerken om de de middelste wielen wat dunner te maken wat meer ruimte wint in bogen.
mvg,
Rick
-
Met het onderstel uit de weg kan er een begin gemaakt worden aan de bovenbouw. Ik gebruik 0,5mm styreen plaat. Het is een mooie dikte om ramen in te snijden, maar het is wel een beetje slap. Daarom wordt er niet bezuinigd op verstevigings constructies die uit 1mm dik styreen gesneden zijn. Na een avondje of twee zit de bak in elkaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_1.jpg)
De deur zit eigenlijk te veel naar links. Hopelijk valt er nog wat aan te doen maar anders moet het maar zo blijven.
Hier nog wat details van de verstevigings constructies binnenin. Hopelijk is het zo voldoende.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_4.jpg)
Nu verder met de details...
mvg,
Rick
-
uh... je weet dat die materieelboektekeningen niet betrouwbaar zijn hoop ik? dat waren alleen schetsjes om het spul te kunnen herkennen en er maten bij te zetten... ding ziet er wel goed uit trouwens!
-
Ja, nu wel ;D
En verder, bedankt (y)
-
(y)
-
Ziet er goed uit. Succes met de bouw en ga het zeker volgen.
Greetz,
Noppie.
-
Bedank Steef en Noppie.
Aan de bak kan ik momenteel weinig doen, ik zit zonder 0,25x0,5mm strips, en de plaatselijke hobbywinkel ook >:(
Ik heb wel een poging tot het verplaatsen van de deuren gedaan, maar het werd snel duidelijk dat de lijm te goed z'n werk heeft gedaan. Ik laat het dus maar zo. Wel heb ik een 0,5x1mm strip tegen de rand geplakt om het gat een stuk kleiner te maken. Zo smokkelen we vrolijk verder... ;D Ook heb ik de zijramen voorzien van spijlen, met 0,5mm vierkant valt het best te doen, maar je moet wel nauwkeurig te werk gaan.
Ik kan nog wel verder met het onderstel. Als eerste de wielen op de middenas 0,2mm dunner gemaakt met de accuboor. Daarna volgde de ophanging. Het gebruikelijke verhaal, alleen hoef ik deze keer geen gaten in de aspotten te boren en de veren zijn een klein beetje langer. Alleen de ophangbeugels en de strips onder de balansijzers ontbreken nog vanwege de materiaalschaarste.
Plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_5.jpg)
mvg,
Rick
-
Leuk ding (y)
-
De onderkant van de bak is ook eens tegrazen genomen. Het remwerk bestaat uit wat styreenspul, de remcylinder zelf uit een stukje messing buis. Om messing buis recht af te zagen doe ik het tegenwoordig in de accuboor, en druk een ROCO railzaagje op waar ik de buis wil afzagen. De accuboor doet de rest. De flenzen op de remcylinder zijn schijfjes styreen die er met secondenlijm op is geplakt.
De gastank is op dezelfde methode gemaakt, met nog wat plamuur dat in de accuboor rond is gevijld voor de bolle eindes. Het luchtreservoir is een stukje spuitgietwerk. Rara waar ik die mee heb rond gevijld ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_7.jpg)
De kap heeft ook eindelijk de laatste strips ontvangen, samen met nog wat meer details en het eerste stuk dak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_8.jpg)
mvg,
Rick
-
Mooi detailwerk zo. Tank is goed te zien. (y)
-
Bedankt Suchet. Het is ook een dikke tank ;)
-
Nog een paar details toegevoegd; de beginselen van het stoot en trekwerk zijn op de kopwanden aangebracht. Allemaal weer standaard onderdelen die ik met een aantal tegelijk maak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_11.jpg)
De treeplanken zijn ook aangebracht. De steunen daarvoor zijn in een buigmalletje gemaakt om ze op gelijke hoogte te krijgen. Toch is de treeplank niet 100% recht geworden, maar het is niet storend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_10.jpg)
Zo is het onderstel bijna klaar, dus volgende keer weer verder met de bak.
mvg,
Rick
-
Na het onderstel is ook eindelijk aangepakt. Op zich viel het werk nog aardig mee. De horizontale handgrepen zitten op styrenen steuntjes, gemaakt uit styreen strip waar een gaatje door is geboord, waarna een stuk of zes houdertjes van het stripje werden gesneden en aan een stuk draad werden geregen. Een beetje gevijl later en de handrailhoudertjes konden gemonteerd worden. De verticale hadgrepen waren ook een uitdaging met allemaal kronkels en krullen, maar met wat messing staf is alles netjes gebogen.
Verder zijn er nog wat deurtjes op de zijkant van de bak aangebracht en wat andere details. Aan beide eindes van de wagen horen overoopplaten te zitten. De platen zelf zijn uit dun messing geknipt en gevijld, en styreen details maken ze af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_19.jpg)
Het lastigste detail om te maken waren de handrails op het balkon. Het maken is geen probleem, maar het moet stevig wezen. Daarom valt styreen af. Rond draad is eigenlijk ook niet zo mooi om de platte strips na te bootsen. Toen kwam ik een oud draadje op dit forum tegen, waar lantaarnijzers voor een Engelse loc uit nietjes werden gemaakt. Ik heb dus de nietmachiene geplunderd, en een kwartiertje prutsen later en ik had een mooie railing voor het balkon
Het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_18.jpg)
Styreen werd ook gevonden voor het dak. Ik was ook niet helemaal tevreden over de vorm van het dak van de uitkijk, maar wat styreen en plamuur loste dat op. Uit plastic zijn de gasschoorsteentjes gedraaid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_17.jpg)
En omdat er ook in het donker moet worden gereden ben ik ook eens gaan rommelen met wat verlichting. Fosforbronzen draadjes nemen stroom af van de buitenste assen, en drie warmwitte LEDjes krijgen stroom via en gelijkrichter en condensatortje. Ik moet nog een beetje rommelen met de waarde van de weerstand, want nu ziet het er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_15.jpg)
Beetje fel dus ;D
mvg,
Rick
-
kunnen zie in iedergeval de vrachtbrieven lezen (y)
-
Net een Japans papieren huis ;D Het wordt een mooi model trouwens.
-
Bedankt heren.
Ik mag wel oppassen dat de vrachtbrieven geen brand vatten als de conducteur ergens z'n bril laat liggen ;D
-
Aangezien de DIII alleen maar op een laagje verf zit te wachten ben ik maar eens aan een paar nieuwe rijtuigjes begonnen.
Het zijn tweede klasse rijtuigen van de serie Bl 1021-1070. Ze zijn vanaf 1905 gebouwd door Wpc Tilburg, Werkspoor en Dyle et Bacalan voor de rekening van de SS. De rijtuigen deden onder andere dienst op de NOLS lijnen, wat eigenlijk niet verassend is aangezien de bouwjaren van de rijtuigen overeen komen met die van een aantal NOLS lijnen.
Met een lengte van 13,3m zijn het forse tweeassers, langer dan de DIII van de vorige pagina. Dat zal wel te maken hebben met de minder hoge eisen die aan lokaalspoormatrieel werden gesteld, waardoor men kosten kon besparen door langere tweeassers te bouwen.
De tekening:
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/Locaalspoormaterieel/B%20tweede%20klasse%20rijtuigen/20080111150554910_0007.jpg) (http://s52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/Locaalspoormaterieel/B%20tweede%20klasse%20rijtuigen/?action=view¤t=20080111150554910_0007.jpg)
Klik voor de bron
Ik ben al een tijdje terug begonnen, dit is hoe ze er nu ongeveer uit zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_2.jpg)
De vloer bestaat uit 0,8mm dik styreen, en zit vast aan het onderstel.
De bovenbouw bestaat uit een basis van 0,5mm dik styreen. De ronde hoeken bovenin zijn met een stuk scherp messing buis uit de wand geslagen. Om de ramen zit lijstwerk van 0,5x0,25mm dikke styreen strips. Het was nog een hele klus om alle bochten strak te buigen, maar het is gelukt. Alle wanden zijn plat opgebouwd, en pas nadat alles op de wanden zat heb ik ze voorgebogen en in elkaar gelijmd. Onder de ramen zit ook nog wat styreen dat gelamineerd is om de vorm in de bak te houden.
Ook ben ik aan het interieur begonnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_4.jpg)
Het bestaat grotendeels uit 0,8mm plaat. De dubbele banken zitten aan de bodem vast, waardoor alles makkelijk gespoten kan worden. De banken tegen de kopwand zitten wel aan de kap vast om storende naden te voorkomen.
En als je dan toch bezig bent, dan kun je er net zo goed drie tegelijk bouwen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_5.jpg)
mvg,
Rick
-
Je bent strak werk aan het leveren :)
-
Samen met de NS 5301 heeft ook de bagagewagen een laagje verf gekregen.
Onderstel Humbrol 33, de bak Tamiya Olive Green met een beetje 42 Below. Zoals ik al meldde was het groen niet zo fris meer na een paar jaar, maar het is toch gelukt om er een strakke laag op de bak te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_21.jpg)
Hopelijk kan ik dit weekend weer verder.
mvg,
Rick
-
Wow dit ziet er al heel mooi uit! Een inspirerend draadje dit! (y)
-
Tis net of ie al wat langer in de zon heeft gestaan. (y)
-
De forumsoftware begint alweer te klagen dat het al meet dan een maand geleden is dat ik hier wat heb geplaatst, dus is het hoog tijd dat hier wat geplaatst wordt.
Er is niet echt veel spectaculairs gebeurd, mede omdat ik het druk met andere dingen heb gehad maar ook omdat ik zoals gewoonlijk met 1001 projecten tegelijk bezig ben.
De Bl-en zijn toch aardig vooruit gegaan, de banken binnenin hebben armleuningen en hoofdkussens gekregen. Zo bestaat een bank dan uit 5 onderdelen plus een gedeelde rugleuning. Voor de drie rijtuigen kom je dan uit op 336 onderdelen, waar ik wel een weekje zoet mee geweest ben. Het resultaat mag er wel wezen trouwens
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_8.jpg)
Toen had ik even genoeg gehad van detailwerk aan de bak, dus ben ik maar aan de onderkant begonnen. Eerst maar eens een zestal balansijzers gevijld van ruwe basisvormen die ik al had. Aan de andere kant heb ik een compensatie-as gemaakt met wat messing plaat, draad en buis. Aardig standaard spul totnutoe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_9.jpg)
Gascylinders zijn uit messing buis gefabriekt met styreen en plamuur deksels. Remcylinders zijn ook maar gebouwd. De 8" Westinghouse remcylinder die ik onder de bak heb gehangen is nagebouwd van tekeningen die ik een tijdje treug vond(Je moet ook wat he..)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_10.jpg)
Op de foto valt ook al het eerste spanwerk te zien, de rest zit er nu ook onder. Het interieur krijgt ook langzaamaan een kleur, op de foto is de bovenste helft al creme, de rest van het interieur wordt ook langzamerhand aangepakt.
De bagagewagen is ook verder gevorderd, maar daarover volgt later wat meer.
mvg,
Rick
-
;D rottige software, houdt je wel aan't bouwen...
Tof karretje (y)
-
En dan beweert men dat het forum just slecht voor het bouwtempo is... ;D
-
Wauw!
-
Weer een stukje verder, ditmaal zonder dat de software er iets van zegt 8)
De bagagwagen is zo goed als af. Op de fotos zit het glas er nog niet in, maar dat is nu wel zo.
De kopwand, let ook op de kraan van de remslang, netjes rood aangetipt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_24.jpg)
En de rest
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_28.jpg)
Koppelingen zitten er nog niet op, maar die heb ik nog niet.
Ik heb ook een beetje verf op het interieur van de Bl-tjes gekliederd, met dit als resultaat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_12.jpg)
Ik moet de lijsten van de deuren nog een beetje bijwerken voordat ik er helemaal blij mee ben, maar ik ben heel tevreden met het resultaat.
Nu een vraagje aan de kenners; wat zijn de afmetingen van de emaille klasseborden? Ik kan er op het internet niks over vinden en ik wil graag de decals die ik heb getekend afmaken zodat ik ze eens kan laten printen.
mvg,
Rick
-
Rick, ik volg vol bewondering je draadje. Ben zelf van plan in N dezelfde bagagewagen te maken, maar die wordt vast niet zo mooi als deze. Stukje vakwerk hoor! Benieuwd hoe het rijtuig wordt, het interieur ziet er in ieder geval al gaaf uit!
-
Ik dacht dat ik nummerbord decals altijd op 2x3mm afdrukte. Kan het nog wel nagaan als je wilt.
-
Bedankt Jes
Kennende jouw station zal zo'n D-tje er niet verkeerd uit gaan zien.
Bedankt Ingenium, 2x3mm komt ongeveer uit op 175x250mm, wat mij redeljk lijkt. Kan iemand die afmetingen misschien nog bevestigen?.
mvg,
Rick
-
ik deed ook altijd 2 bij 3 dachtik. is alweer ff geleden, maar die maat komt me bekend voor.
-
Een consensus (y) daar kunnen we wat mee. Hartelijk bedankt heren.
-
De klasseborden zijn inmidels geprint, nu nog de rijtuigen afbouwen waar ze op moeten.
Ook de nummertjes voor de bagagewagen zijn geprint, die zijn opgeplakt. Nu nog een laagje lak erover en koppelingen die hopelijk snel arriveren en dan kan het hok in dienst. D 4127 ziet er dus nu zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dpruis_29.jpg)
De Bl-tjes hebben ook niet stil gestaan. Ten eerste is de onderkant afgemaakt met al het gebruikelijke spul zoals veren, aspotten en remschoenen. Wel is het hier en daar wat meer gedetailleerd dan de kolenbakjes. Ook present is wat meer leidingwerk dat ik op fotos vond, samen met een luchtreservoir.
Nadat het onderstel zo goed als gereed was ben ik aan het dak begonnen. Als eerste werd het plafond boven de balkons gemaakt van een stuk 0,5mm dik styreen. Na voorgebogen te zijn is de plaat tegen de kopwand gelijmd samen met een verstevigingsstuk van dezelfde radius. Een stuk U profiel is ook op het plafond gelijmd dat ruimte biedt voor bedrading van een later in te bouwen interieurverlichting
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_18.jpg)
Het hoofdgedeelte van het dak is wederom 0,5mm styreen, voorgebogen en met combinatie van Revell lijm, secondelijm, geweld en wat fietsband op de wagens geplakt. Voordat het te lastig werd heb ik ook maar wat handgrepen gebogen. Aangezien mijn voorraad 0,3mm messing draad op was heb ik maar 0,35mm verenstaal gebruikt icm. een buigmalletje.
De ronde dakeindes waren erg simplel om te maken, gewoon een berg plamuur op het plafond van de balkons smeren en als het hard is met een dikke vijl erover totdat het fatsoenlijk lijkt. Na wat meer plamuur en nog wat schuren zag het er zo uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_17.jpg)
Het begint al ergens op te lijken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nvk_In_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nvk_In_15.jpg)
Groet,
Rick
-
Je mag jezelf wederom een schouderklopje geven. (y)
-
Mooi lokaalspoortreintje (y) :o (y) (y) (y) (y). Ik hou wel van dit soort projecten. Jammer dat ik er zelf zo weinig tijd voor heb. Ik hou ook van dat lokaalspoorkarakter.
-
Dat wordt een stoer treintje! (y)
-
Leuke rijtuigjes! Zijn dat toevallig dezelfde als ook op de Haarlemmermeerlijn dienst gedaan hebben?
Groet, Bessel
-
Bedankt voor de complimenten.
Bessel, in "Vervlogen Stoom" staat op pagina 74 een mooie foto van twee van deze lokaalspoorrijtuigen, gedeklasseerd tot derde klasse, dus ja, ze kwamen daar ook. Met 50 rijtuigen in de serie waren het niet de meest zeldzame wagentjes dus je kunt ze haast in het hele land inzetten.
mvg,
Rick
-
Na de balkondakjes zijn de balkonhekjes aan de beurt. Ondanks dat het relatief simple plaatstalen dingen zijn, zitten er nog wel de nodig frutsels aan. En omdat het ook nog weer eens op de meest kwetsbare locatie zit, is het in messing en verenstaal(omdat ik door m'n voorraad 0,35mm messing draad heen ben ::)) uitgevoerd.
Links een setje hekjes die al in elkaar zijn gesoldeerd. De messing onderdelen, bestaande uit messing strip, plaat en draad met een mooie schutkleur liggen verspreid in groepjes op de rest van de plank, genoeg voor de drie rijtuigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_19.jpg)
De driehoekige handgreep die reizigers en de conducteur beletten naast de brugplaat tussen de rijtugen te stappen zijn een standard ontwerp dat je op veel bagagewagens en de meeste lokaalrijtuigen terugziet. Om alle handgrepen gelijk te krijgen heb ik daarom een simpel buigmalletje gemaakt uit wat messing plaat en 0,35mm verenstaal gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_20.jpg)
Ondanks dat ik ook witmetaalsoldeer heb, was het opzoeken daarvan toch echt teveel moeite, dus is de hele constructive koppig met normale soldeer in elkaar gebakken. Wonderbaarlijk genoeg ging dat zonder al te veel opnieuw solderen van verschoven onderdelen.
De hele constructive is op het frame gelijmd, waarbij de daksteunen in gaten in het dak vallen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_21.jpg)
En nu verder met de rest van de balkonfrutsels...
mvg,
Rick
-
Horen hier eigenlijk geen spaakwielen onder te zitten ? ???
Verder puik werk hoor. (y) (y)
-
Dank (y)
In alle fotos die ik heb gezien hebben ze schijfwielen. Let wel, met een bouwjaar van 1905 zijn deze rijtuigen gebouwd toen tweeassers voor op het hoofdspoor al lang niet meer gebouwd werden. Schijfwielen hadden toen ook al de voorkeur boven spaakwielen gekregen.
mvg,
Rick
-
De bouw gaat gestaag verder. De klaphekjes, als je de drie scharnierende stangen al zo kan noemen hebben me heel wat hoofdbrekens gekocht. Op een vernuftige manier klappen ze omhoog om doorgang te geven voor reizigers. Op zich aardig simpel om in model te bouwen. Omdat dat toch echt te makkelijk was heb ik me een extra hindernis opgelegd ::) De kap moet afneembaar zijn. Dan krijg je opeens problemen met handrails die in de weg gaan zitten bij het afnemen. Na een aantal afgewezen ideën heb ik de hekjes maar omgebouwd tot draaihekjes. Dat wil zeggen, de hekjes kunnen draaien om een as in het balkon, waardoor ik ze bij onderhoud aan het interieur naar buiten kan draaien zodat de kap zonder problemen kan worden afgenomen. Zo gezegd zo gedaan, en met een paar buigmalletjes en een halve meter 0,35mm draad(nog steeds verenstaal ::)) zijn de hekjes gemonteerd. Voor de variatie heb ik een aantal hekjes opgengeklapt gemaakt, de rest gesloten.
Rechts een gesloten hekje, links een open hekje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_24.jpg)
Sluitseinijzers waren al snel gemaakt, en toen volgde de laatste grote klus; de ventilatoren. Vergeleken met een hoofdspoor vierasser zitten er bar weinig ventilators op het dak, maar om 30 torpedos en 24 gasontluchters stuk voor stuk te maken was me te veel moeite. Met wat latex rubber heb ik mallen gemaakt van de gasschoorsteentjes op de D aan het begin van dit draadje, en een Artitec groentewagen is gebruikt om mallen van torpedos te maken. Vanwege de vorm worden de torpedos in twee dele gegoten en samengelijmd, wat met mijn provisorische mallen nogal wat vijlen betekent. De torpedos krijgen een stukje draad dat in een gat in het dak valt aangementen na ervaringen met mijn Dg 2113, die plastic torpedos had zonder messing pen. Die torpedos braken al snel af, dus dan maar een stukje draad om de verbinding stevig te maken. De gasschoorsteentjes daartegen zijn lekker makkelijk en van een formaat dat niet zomaar van het dak wordt geslagen, dus vlakvijlen en op het dak lijmen voldoet bij deze dingen.
Totnutoe hebben twee rijtuigen hun ventilators, de derde volgt hopelijk deze week. Dan nog een paar dingen bijwerken en ze kunnen op naar de spuiter 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_23.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_25.jpg)
Goedemorgen mevrouuw, mooi uitzicht hé
Ja, vooral met die nieuwe sluitseinijzers en klaphekjes
mvg,
Rick
-
Hallo Rick.
Een geweldig resultaat. Diepe buiging. Ik volg dit al een hele tijd en slaag er steeds beter in jou kennis en ervaringen te vertalen naar mijn eigen werk. Mooi in detail en boven alles zelfbouw. Mijn complimenten.
Groet,
Robert Jan
-
Er worden hier wel erg veel mooie dingen gebouwd, ga deze ook volgen.
(y)
-
(Happy) Memories from long, long, long time ago:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_FD.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_FD.jpg)
7100 van Frits Dijkhuizen
Het "piefje" op het dak van de bagagewagen is de waterpomp
-
kenonne wat een lekkere bakkies worden dit! (y)
-
Kijk es, das nou es bouwen!!!!! Mooi, kan niet anders zeggen! (y) (y) (y) (y) (y)
-
Dat ziet er wel heel mooi uit! Mijn complimenten.
-
.... Met 50 rijtuigen in de serie waren het niet de meest zeldzame wagentjes dus je kunt ze haast in het hele land inzetten....
mvg,
Rick
Nou, maak er dan voor mij ook gelijk maar wat. Kap hoeft niet afneembaar te zijn. ;D
Prachtig man, GEWELDIG!
-
Hartelijk bedankt heren (y)
Paul, prachtig treintje (y) Hopelijk ziet die van mij er straks ook zo goed uit, maar dan met een 5300 en een andere D
Hp TEE, maak maar een inschrijving, levertijd is vergelijkbaar met LS Models ;) ;D
-
Is niet mijn treintje hoor. Is van iemand die m'n schoonvader had kunnen worden als z'n dochter gewild had ;D. Maar ja, dat was lang, lang, lang geleden. Is allemaal goed gekomen, zowel dochter als ouders zie ik af en toe nog als ik bij ze in de buurt ben. Kwam deze ansichtkaart tegen bij de recente SWZ dagen toen ik daar weer eens was.
De foto is van de SWZ spoor I baan van jaren her ;). Maar de laatste keer dat ik op visite was bleek de trein zoals die te zien is nog steeds aanwezig te zijn en te werken.
-
Desalniettemin, een mooi treintje van wien's vader het ook is ;D
En nu, tromgeroffel en trompetgeschetter! Jawel, de bouw van de rijtuigen is afgerond! 8)
Nadat de laatste gasontluchters uit de mallen konden worden getrokken zijn ze op het dak geplaatst. De loodgieter werd ook gebeld om de gasleidingen te plaatsen. Met dat laatste klusje resteerde alleen nog het nemen van een foto voor de kijkers thuis:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_28.jpg)
En van dichtbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_29.jpg)
Nog even ter leeringh ende vermaeck, een foto van de evolutie van de frutsels op het dak. Links de gevulde mallen, boven de gasontluchters, onder de torpedos.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_26.jpg)
Het hulpstukje rechtsonder gebruik ik om de torpedos vlak te vijlen, met de punt in het gaatje rolt zo'n halve torpedo een stuk minder snel weg. Modelbouw kan soms toch zo zwaar zijn... ::) ;D
mvg,
Rick
-
Hallo Rick.
Heel erg fraai, vooral met de laatste details op het dak is het af.
Dus nu ben ik benieuwd naar het spuitwerk.
Groet,
Robert Jan
-
Je bent niet de enige ;)
-
Gisteravond nog wat met groen gekliederd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_30.jpg)
Het is vanavond te koud om nog te gaan spuiten, dus volgende week hopelijk het onderstel zwart en het dak krijgt dan ook een kleurtje.
mvg,
Rick
-
Ben benieuwd naar het eindresultaat! Zal smullen worden.
-
Zoals gewoonlijk heeft het wat langer moeten duren, ik had de verf niet helemaal dekkend gespoten ::) Eindelijk is het dan zover, ze zitten in de lak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_31.jpg)
T' kleurt wel aardig...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_32.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_32.jpg)
Nu het glas nog, en het trio kan in dienst.
mvg,
Rick
-
Hallo Rick,
Erg mooi resultaat. Was het wachten wel waard. ::)
Ga je het glas inzetten, of komt het erachter?
Groeten,
Robert Jan
-
Tis omdat er geen doosjes om zitten , anders zou je zo zeggen dat ze bij een grootserie fabrikant vandaan kwamen . ;D
Pracht resultaat . (y) (y) (y) (y) (y) (y)
-
Erg netjes. Top gedaan!
Huib
-
Je doet niet onder voor de mannen van Ekenholmsbanan.
Ik ben zowiezo zeer gecharmeerd van kleinserie fabrikanten.
(y)
-
Erg mooi!
-
Hardstikke bedankt heren (y)
Robert Jan, het glas komt erachter, met een wanddikte van 0,4mm styreen vind ik het de moeite niet waard om de ramen pas te maken.
En nu maar hopen dat Att ze de komende jaren niet gaat bouwen, dan is alle moeite voor niets is geweest ::) Deze unieke gelimiteerde oplage blijft voor nu bij drie, en ik houd ze lekker alle drie voor Nieuweveenschekanaal en ommelanden 8)
mvg,
Rick
-
sjieke bakkies
-
En dan zit het glas er in. Nou ja, in twee dan, en toen was het glas op. Dus dat wordt eerst weer wat inkopen den dit weekend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_33.jpg)
mvg,
Rick
-
Een trein om trots op te zijn! Ik vind ze echt super geworden! (y)
-
En toen had het laatste rijtuig ook glas 8)
Vandaag was het mooi weer, en heb ik wat spulletjes naar buiten gesleept om een paar fotos te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_37.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_37.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_40.jpg)
Van dichtbij
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_42.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_42.jpg)
En dan een voor een. De lichtkoepels buiten zitten er ook keurig op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_43.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_44.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_45.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_45.jpg)
Een dezer dagen zal ik het onderstel nog eens een beetje vuil maken, maar voor de rest zijn ze zo ongeveer af 8)
En nu ga ik even met wat anders aan de slag, maar dit draadje is nog lang niet ten einde...
mvg,
Rick
-
(y)
-
Waanzinnig mooi! Heb je de zwarte lijntjes met de hand geverfd of een pen?
-
Mooi mooi mooi!
-
Heel, heel fraai. Schitterend stukje modelbouw! (y)
-
Spuuglelijk...
ben ik van jaloezie!
(y)
Hendrik Jan
-
Mooi werk ;D. echt weer zo'n lekker stukje zelfbouw!!
Groet Maurice
-
Hartelijk dank voor alle veren (y)
Sven, alles is keurig met een penseel en een potje Humbrol gedaan. Het is wel een hele tour, een avondje per rijtuig ben je al snel kwijt. De volgende rijtuigen krijgen daarom de viltstift behandeling. De belijning op de 5301 is ook met een stift gedaan en het doet niet onder voor verf.
mvg,
Rick
-
Sprakeloos mooi,
(y)
-
Is dat Half nul of nul? Ziet er prachtig uit!!!!
-
Als je het over de schaal hebt is het HO.
Grtjes Remy
-
Het resultaat mag er zijn.
Zou er zomaar serie productie van kunnen laten maken,zal vast wel goed lopen zoiets (y)
-
Dank voor alle lof.
Het trio is inderdaad H0. Een productie van deze rijtuigen zou nog niet eens zo'n gek idee zijn, een Bl plus twee Cl-en en een omgebouwde Fleischann 3-as D en dan een DJH 5500 of Dido 7200 ervoor en je hebt een treintje dat nog niet zo gek lang is, maar wel inztbaar tot na de oorlog als je de juiste loc gebruikt.
Maar dat laat ik over aan anderen. Ik bouw liever voor mezelf.
mvg,
Rick