BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Sikkeman op 11 May 2012, 16:24:05

Titel: Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Sikkeman op 11 May 2012, 16:24:05
Niemand opgevallen dat volgens de telegraaf Ommen gisterenavond aan een (trein)ramp is ontsnapt? De trein van Zwolle naar Emmen schoot enkele meters door en reed een niet gesloten overweg over de N347. Beetje vaag.. Een overweg gaat toch altijd dicht bij het naderen van een trein of is deze in verbinding met een sein (stond op rood). De machinist verklaarde dat er iets mis was met de remmen. Het betrof 2x plan V.

Groet, Kees
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Viktor op 11 May 2012, 16:29:18
Hmm.. stond in Emmen wel twee stellen plan v achter station die er normaal niet staan.
Zal wel niet hiermee te maken hebben hoor...
er is gelukkig niets gebeurd dus er zal wel niets belangrijks aan de hand zijn..
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 May 2012, 16:34:02
Een overweg gaat toch altijd dicht bij het naderen van een trein ...
Het antwoord op deze vraag staat in het bericht zelf.
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: locvanpuffelen op 11 May 2012, 16:47:25
Hi

Zie hier een berichtje over dit ongeval(letje!!)

Lodewijk
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: locvanpuffelen op 11 May 2012, 16:50:07
Oeps, dit was ik even vergeten in te voegen!

http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2012/05/klpd_onderzoekt_glijdende_trei.html

Lodewijk
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Dennis83 op 11 May 2012, 18:58:52
De 2 betreffende stellen stonden vandaag op Zl RGS als ik me niet vergis.

Ik ben erg bekend op dat baanvak aangezien ik er regelmatig een slagje moet maken. Ommen heeft opzich wel een behoorlijke remweg komend uit Zwolle krijgen we eerst geel 8, daarna geel voor we te Ommen voor de rooie lopen. Dus normaal zou het makkelijk haalbaar zijn om daar tot stilstand te komen, zelfs bij gladheid. Dus er moet wel iets flink mis geweest zijn wil je Ommen voorbij schieten. Ik ben erg benieuwd wat er uit het onderzoek komt.
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Sander Fondse op 11 May 2012, 19:56:28
Beetje vaag.. Een overweg gaat toch altijd dicht bij het naderen van een trein of is deze in verbinding met een sein (stond op rood).
Groet, Kees
Hallo Kees,

even ter info. Dit heet een stop-door schakeling. De naam komt uit de tijd van de NX-toestellen. Vroeger had een seinwachter als een trein werd aangekondigd 2 opties, als hij een rijweg door een station legde. Bij een stoptrein kon hij de optie 'stop' gebruiken. In dat geval werd de rijweg vrijgegeven totaan de overweg. Gedurende die tijd wordt de detectie van de overweg uitgeschakeld. Na een bepaalde tijd valt de overbrugging uit en 'ziet' de overweg de trein. De spoorbomen sluiten en zodra die volledig gesloten zijn, gaat het sein op groen en de trein kan vertrekken. Bij 'door' wordt het sein voor de overweg gewoon op groen gezet. Zodra de trein dan in de buurt van de overweg komt, gaat hij gewoon dicht, ookal staat de trein dan een tijd voor de overweg stil. Vreemd genoeg wordt de optie 'door' juist gebruikt bij gladheid.

Mooi voorbeeld voor zo'n 'stop-door' schakeling, station Driebergen-Zeist. In de herfst zie je daar vaak dat de spoorbomen gesloten zijn, terwijl de stoptrein nog langs het perron tot stilstand komt. Dit vanwege de bladeren.

Er wordt in de krant ook vermeldt dat het op het moment van het 'bijna-ongeluk' enorm hard aan het regenen was. Een machinist kan dan een inschattingsfout maken over zijn remweg.
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Eelco Storm op 11 May 2012, 20:40:55
Niemand opgevallen dat volgens de telegraaf Ommen gisterenavond aan een (trein)ramp is ontsnapt?

Gottegot, dit als een potentiele (trein)ramp voorstellen is wel heel erg des Telegraafs hoor...
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: roadster36 op 11 May 2012, 21:13:32
dit is ff wat anders
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/120511_treinongeval_godinne
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Frans van Meerwijk op 11 May 2012, 21:29:29
 ???Hmmm,

Berichten in die krant van "wakker Nederland" hebben meestal hun eigen impact/toonzetting/inhoud, maar dat weerhoudt mij niet van het navolgende:

"Vroegâh", toen ik nog haar had en bij mijn ouders in Haarlem woonde was het een doodgewone zaak, dat een stoptrein die vanuit het Noorden kwam, oftewel onderweg was richting Haarlem bij het stoppen op Santpoort-Zuid de overweg gewoon bediende, OOk al werd er gestopt...
Gebruikelijke gang van zaken dus:
1. Er rijdt een treind tussen Santpoort-Noord en Santpoort-zuid, dus Overweg Wüstelaan gaat dicht
2. Stoptrein komt aan het perron tot stilstand
3. Door het ontbreken van detectie in de 'middensectie' gaat de overweg weer open
4. Vanwege het nakende vertrek van de stoptrein sluit de overweg en het sein komt uit de stand "stop"
5. Trein vertrekt, berijdt de overweg, die daarna weer netjes opengaat

Naar mijn idee duidelijk, simpel, 'fool-proof' en (ook bij de weggebruikers) volledig bekend...
Ongetwijfeld niet 'sexy' of High-Tech, maar wél VEILIG!!!
(en laat ik nou nog steeds denken, dat het dáárom gaat... :-X

Kortom: SptZ had (heeft?)  een 'doorschietbeveiliging'; dat vind ik een goeie zaak, want ÓÓK een geroutineerde en volledig kundige machinist kan 'pech hebben' of een fout maken...

En NEE, ik ben géén mcn bij NSR (of vergelijkbare club) maar kan wél tram rijden en weet dus maar al te goed, hoe zo'n massa door kan drukken...

Ik wens de persoon-die-op-de-bok-zat sterkte: als jouw voertuig zichzelf verandert in "potentieel dodelijk wapen" zit je niét op je gemak... Zélfs dat besef, dat jij het niet verkeerd deed, doet daar niets aan af...

Frans
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: NS264 op 11 May 2012, 21:35:12
Gelukkig niks gebeurd, heb van schrik(telegraaf) een mc kroket genomen :P....

Gr Koen
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Ronald69 op 12 May 2012, 01:16:21
Om te voorkomen dat er tig pagina's komen met een hoog speculaasgehalte vertel ik wat er is gebeurt en uit eerste hand(Collega machinist).

Op het moment dat de betreffende trein, een enkel stel Plan V, station Ommen nadert zet de machinist zoals het hoort de remmen in werking. Of beter gezegd, hij moet afremmen want hij heeft een stoptonend sein. Voor wie de situatie niet kent, trein uit Zwolle komt links binnen en moet wachten totdat de trein uit de richting Mariënberg is binnengelopen en komt rechts binnen. Op dat moment zijn de overwegbomen gesloten en ligt het wissel(vanuit Mariënberg enkelspoor) in afbuigende stand.

De machinst is aan het afremmen en op dat moment lossen de remmen door een nog onverklaarbare oorzaak. Trein rijdt/glijdt/schiet door het stoptonend sein, rijdt het wissel "open" wat betekent vernield het wissel en komt vervolgens na de (gesloten)overweg tot stilstand.
De tegen trein heeft inmiddels te horen gekregen wat er is gebeurt en zet een noodremming in.

Bovenstaande(het onverklaarbaar lossen van de remmen) heeft deze collega zelf enkele jaren geleden aan den lijve ondervonden met ook een enkel stel Plan V.

Enkele weken geleden heeft een andere collega proefritten gemaakt met een enkel stel Plan V en is hem dit ook overkomen, het plotseling lossen van de remmen als er een remming wordt ingezet.
Beide collega's hebben na de melding van dit voorval in Ommen contact gezocht met de betreffende instantie en hun bevindingen gemeld.

Overigens is ter plekke de rittenregistratie uitgelezen wat uitzonderlijk is want dit gebeurt meestal naderhand als het ongevalsstel is afgesleept.

Grt, Ronald. 
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Dennis83 op 12 May 2012, 09:20:49
Duidelijk Ronald (Vergeer?).

Zoals ik het lees en gezien er al eerder gezegd was dat het daar behoorlijk nat geweest was is het eerste waar ik aan denk de ABI (anti blokkeer) die de remmen loste. Maar zoals ik al zeg dat is waar ik dan als eerste aan denk en beweer niet dat dat gelijk ook de oorzaak is. Dat zullen de gegevens uit de ritregistratie uit moeten wijzen.
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 May 2012, 09:31:35
Ronald, ik heb een vraag bij je verhaal.
Je hebt het over een enkel stel plan V, maar op de foto bij het verhaal in de Telegraaf staat een dubbel stel.
Ook Dennis heeft het over 2 stellen.
Hier klopt dus iets niet, maar wat?
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Bert de Jongh op 12 May 2012, 09:56:07
Gottegot, dit als een potentiele (trein)ramp voorstellen is wel heel erg des Telegraafs hoor...

Ze worden toch niet voor niets Televaag genoemd........ ;D
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Dennis83 op 12 May 2012, 10:02:58
Ronald, ik heb een vraag bij je verhaal.
Je hebt het over een enkel stel plan V, maar op de foto bij het verhaal in de Telegraaf staat een dubbel stel.
Ook Dennis heeft het over 2 stellen.
Hier klopt dus iets niet, maar wat?

Daar ging van uit aan de hand van de foto in de telegraaf. Het kan natuurlijk ook een 2e stel zijn om het betreffende stel af te slepen. Gezien het probleem stel problemen met het remsysteem had vertrouwen ze er natuurlijk niet op dat alles weer prima functioneerd als het weer naar Zwolle zou rijden. Daarom kunnen ze er dus uit voorzorg een 2e stel bij aangezet hebben.

Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Eelco Storm op 12 May 2012, 10:19:30
Ze worden toch niet voor niets Televaag genoemd........ ;D

Of Telegrof...  ;D
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Ronald69 op 12 May 2012, 10:51:42
Ronald, ik heb een vraag bij je verhaal.
Je hebt het over een enkel stel plan V, maar op de foto bij het verhaal in de Telegraaf staat een dubbel stel.
Ook Dennis heeft het over 2 stellen.
Hier klopt dus iets niet, maar wat?

Hetgene wat mij werd verteld afgelopen donderdagavond betrof het een enkel stel.
Vrijdag stond er een foto in De Stentor met daarop 2 stellen. Gezien het tijdstip( 17:41 ) kan het niet anders zijn dat er met 2 treinstellen is gereden.
Helaas is mijn berichtgeving hierover incorrect en heeft De Telegraaf dit keer gelijk.
Ook blijkt dat de overwegbomen nog geopend waren op het moment dat de trein de overweg naderde,  dit is vandaag te lezen in De Stentor: http://www.destentor.nl/regio/hardenberg/11017986/Trein-glijdt-voorbij-station-Ommen.ece

Grt, Ronald.
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Dennis83 op 12 May 2012, 10:53:30
Dat van die overwegbomen was direct al bekend.
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Dpc Fo op 12 May 2012, 12:02:47
Van de hierboven genoemde Stentorsite: De woordvoerder ProRail vermoedt dat dit komt doordat deze overweg vlakbij een station is en treinen daar sowieso niet hard rijden. "Dergelijke overwegen werken vaak op een tijdmechanisme, dat is afgesteld op het spoorboekje."   :o

Als woordvoerders van Prorail dergelijke pertinente onzin gaan verkondigen, dan heeft Prorail een nog groter probleem dan ik al dacht. Hoe kun je een woordvoerder in deze tijd, waarin je zwaar onder vuur ligt in de media, zo'n uitspraak laten doen? Het geeft het grote publiek meer munitie om het spoor ongefundeerd af te branden dan de Telegrof.. eh Televaag. Of heeft de journalist er niks van begrepen en zelf maar wat verklaringen bij verzonnen?

Carlo
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: René op 12 May 2012, 13:26:02
Vergeet niet dat de journalist het verhaal van "meneer prorail" ook weer in zijn eigen bewoording opschrijft. Het is vervorming op vervorming. Dat zgn. tijdmechanisme kan dan ook de wachttijd (volgens de dienstregeling) zijn nadat de trein aan het perron staat.
En zo kan ik er nog veel meer bij verzinnen. Helaas brengt de informatie van journalisten die niet behebt zijn met specifieke kennis van zaken en wel een makkelijk leesbaar verhaal moeten maken dan ook geen opheldering.
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: rvp op 12 May 2012, 15:41:06
De getuige die in de Stentor uitgebreid aan het woord komt, meldt dat er 18.000 volt op de bovenleiding stond ... geen wonder dat de trein dan oncontroleerbaar was.

Dergelijke berichten in de krant moet je niet met een korreltje zout nemen, gooi er gerust een hele wintervoorraad tegenaan.
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Henk Boshuyzen op 12 May 2012, 19:33:27
Gaat er dan ook nog even om welk stel het was.
Een deelserie plan V (hoogste nummers) heeft schijfremmen op de loopdraaistellen en blokkenrem op de motordraaistellen.
Schijfremmen geeft geen opruwing van de wielbanden bij remmen dus die zijn gevoeliger voor blokkeren.
Hert kan ook nog zijn dat op één of andere manier de spanning deels wegvalt van de EP rem, maar gezien de melding dat het meerdere keren gebeurt is zou je dat uit kunnen sluiten tenzij het steeds hetzelfde stel geweest is.
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Martin Hornis op 14 May 2012, 00:24:32
Het is héél vreemd dat als een trein (onverhoopt) het stop tonende sein passeert de overweg in dit geval niet dicht gaat. Dit omdat er een specifieke stop-door-schakeling toegepast is. Er moet 'iets' meer nagedacht worden over de mogelijkheid dat een trein een stop tonend sein (overhoopt) kan passeren. De overwegschakeling dient/behoort/móét dan alsnog geactiveerd worden.

Dergelijke missers zijn in het verleden ook al eens aangetoond na een bijna-ongeluk op 27 maart 2007 nabij Harmelen-aansluiting. In dat geval viel sein 1014 van het parrallelspoor pas af toen de door rood (sein 1016) gereden personenentrein al op de wisselsectie 1015 stond. De sectie van de (extra) doorschietlengte (van 200 m) was namelijk niet betrokken bij het afvallen van sein 1014 van het parallelspoor. In het verslag is er nadrukkelijk op gewezen dat dit wèl had moeten gebeuren. Het ging daarbij derhalve om een schakeltechnische ontwerpfout ten aanzien van het afvallen van sein 1014 van het parallelspoor. (Ook de omgekeerde extra beveiliging ten aanzien van sein 1016 was niet aanwezig.) Overigens, de machinist van de zware goederentrein op dat parallelspoor zag de personentrein door het stop tonende sein 1016 rijden en kon zijn goederentrein nog vóór het naderhand afgevallen sein 1014 tot stilstand brengen (hulde!). Zie blz. 14, 20 en 23 van het rapport. Kan iemand hier een link bij maken? Het gaat om Onderzoeksnummer RV-07U0238 van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat.

Gaat er dan bij ontwerpers en onderhoudsdiensten dan nergens een 'lampje' branden ten aanzien van situaties zoals toen bij Harmelen en nu in Ommen zijn voorgevallen?
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Piet R Buren op 14 May 2012, 06:58:56
is het niet zo dat er vlak voor een overweg ook een detectie zit sie de overweg in werking zet?? zo is het in twello wel. of zit daar de fout dan juist.

gr
Titel: Re:Trein schiet door in Ommen
Bericht door: Rudolfph op 14 May 2012, 09:34:12
In dit geval kan er helemaal geen gebruik gemaakt zijn van de stop-door-schakeling: er was immers nog een trein onderweg van Mariënberg naar Ommen, dus het baanvak was bezet en de rijrichting was in de tegengestelde richting ingesteld. Het is dan niet mogelijk om een rijweg van Ommen naar Mariënberg in te schakelen. Als er geen rijweg ingesteld kan worden, kan er ook niet gebruik gemaakt worden van de stop-door-schakeling. Pas nadat de trein uit Mariënberg in Ommen is aangekomen en het baanvak dus vrij is, kan er een rijweg van Ommen naar Mariënberg worden ingesteld. En pas op dat moment wordt ook de keuze gemaakt voor "stop" of "door" bij de stop-door-schakeling: "stop" als de trein nog moet stoppen en "door" als de trein niet hoeft te stoppen (of als de trein richting Mariënberg al een tijdje staat te wachten, wat in Ommen meestal wel het geval is).