BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: NS 1100 op 29 April 2007, 11:31:11
-
In het draadje over het gespotte gele rijtuig in Helmond schreef Julius over de nieuwe Duitse rijtuigen die in Nederland rondrijden: (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4414.msg64039#new)
-Aimz 261, eerste klas IR-bak, tot zover alleen nog in IR-blauw
-Avmz 111, eerste klas TEE/EC-rijtuig, omgespoten naar NS-geel/blauw (deze rijtuigen zijn niet gehuurd, maar zijn echt van NSR)
-Bimz 264, tweede klas IR-bak, in alle kleuren: IR-blauw, IC-wit en NS-geel/blauw
-Bimdz 268, tweede klas IR-bak met fietsenafdeling eveneens in alle kleuren.
Wie kan mij vertellen welke fabrikanten deze rijtuigtypes in 1:87 (dus niet in 1:100) hebben geproduceerd/produceren?
De Avmz ben ik al bij Roco tegengekomen, maar dat gaat om niet om de Avmz111, maar om Avmz207 (art. no. 44653) en Avmz207 (art. no. 45176 & 45225).
De Bimz zag ik ook bij Roco, maar het gaat hierbij om Bimz264.5 (art. no. 45045) en niet om Bimz264.
De Aimz heeft Roco eveneens, maar ook hierbij gaat het om een net wat ander serienummer, nl. Aimz261.2 (art. no. 45047) i.p.v. Aimz261.
De Bimdz ben ik helaas nergens tegengekomen.
Wie kan mij vertellen welke rijtuigen wel en welke rijtuigen niet bruikbaar zijn? :)
-
De Bimdz 518084-95-032-9 is door Roco in de internationale collectie geproduceerd. Het artnummer heb ik even niet voor je. Maar dat heeft Julius ongetwijfeld.
-
De Avmz ben ik al bij Roco tegengekomen, maar dat gaat om niet om de Avmz111, maar om Avmz207 (art. no. 44653) en Avmz207 (art. no. 45176 & 45225).
Ik weet niet precies hoe je dit bedoelt maar de Avmz207/107 is een heel ander soort rijtuig als de in Nederland rijdende Avmz111. De Avmz 207 en 107( waarbij de 107 een aangepaste 207 is) stammen uit de Eurofima familie uit de tweede helft van de jaren 70. De Avmz111en reden al vanaf 1962( eerst met boldak de rijtuigen met rechte daken zijn later gelevert(vanaf 1965)) rond. Voor de NSR rijtuigen moet je dus de Avmz111 hebben en niet de Avmz207.
Ps; een Amvz111 verbouwen uit een Avmz207 lijkt me ook geen handig idee.
Groetjes Michiel
-
De Bimz zag ik ook bij Roco, maar het gaat hierbij om Bimz264.5 (art. no. 45045) en niet om Bimz264.
Bimz 264.5 is een Unterbauart van de Bimz 264. Tussen de verschillende rijtuigen binnen zo'n serie zitten vaak kleinere verschillen, dat kan zitten in bijvoorbeeld of het een eenspanningsrijtuig is of een internationaal inzetbaar meerspanningsrijtuig, een open of gesloten wc-systeem, etc. Wanneer iets een criterium is voor een geheel nieuw Bauartnummer en wanneer wordt volstaan met een getalletje achter de punt weet ik niet.
Goed, naar de modellen. De Avmz 111 verschilt duidelijk van de Avmz 207, het zijn ook twee verschillende generaties. De Avmz 111 is ooit door Lima gemaakt en nu door Roco aangekondigd, maar beide niet in de uitvoering zoals ze hier rijden uiteraard.
De IR-bakken zijn door Roco gemaakt. De Aimz 261 is in het verleden geleverd in het IR-blauw (45050), het artikelnummer dat je noemt is van een wit rijtuig en die heb je hier bij mijn weten niet. Bimz 264 zijn zowel in IR-blauw (45051) als wit (45045) gemaakt, niet in het geel natuurlijk. De Bimdz 268 is in ieder geval ooit als speciale serie uitgebracht in het blauw met fietsje erop (45054) ; interieur daarvan is wel ongewijzigd. Een deel van de rijtuigen is beschrift als een eenspanningsvariant dus niet voor Nederland, maar dat is niet zo heel interessant denk ik - slaat slechts op nummer en het getalletje achter de punt ;)
Groet, Julius
[edit: artikelnummers toegevoegd]
-
Ah, met wat zoeken kom je wat verder:
Maar weer eens Julius kwoten... :P
Roco 45050 Aimz261
Roco 45051 Bimz264
Roco 45054 Bimdz268 (eenmalige serie, helaas interieur niet gewijzigd)
Dus dit zijn precies dezelfde series als die wat nu in NL rijden?
-
Helemaal of nagenoeg, zie ook de laatste zin van mijn bericht hierboven. Voor de kleuren nog aardig te weten: IR-blauwe Bimz/Bimdz in Nederland zijn er niet veel van, misschien zelfs maar eentje van allebei.
De stamnummers zijn inmiddels wel opgeplakt (met witte cijfers, ook op de witte rijtuigen...), in het begin, dus voordat de gele Bimz en de Avmz kwamen, was dat echter niet het geval.
-
Het interieur van het fietsrijtuig is wel gewijzigd. De stoelen zijn weg (één coupé). Alleen staat de glaswand er nog. En dat is onjuist. Behalve de instap is de ruimte een oase voor fietsers. De DB weet hoe het moet.
-
De Lima nummers van Avmz111:
309456 (IC kleuren)
309169 (TEE kleuren)
@Julius, wat klopt er niet aan de Lima Avmz111 tov de NSR rijtuigen?
mvg.
Sander.
Link: https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICB_001.jpg
Link: https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICB_002.jpg
Edit: 2 foto's toegevoegd: Lima Avmz111+Roco Aimz261
-
@Julius, wat klopt er niet aan de Lima Avmz111 tov de NSR rijtuigen?
Mijn opmerking sloeg gewoon met name op de kleurstelling, maar in ieder geval een gedeelte van de Lima's had zo'n aflopend dak waar de NSR-bakken een Steildach hebben. Kennelijk zijn er ook exemplaren met Steildach geleverd zie ik op de foto's :)
Groet, Julius
-
Tis een wat oud draadje, maar mijn vraag past hier goed in :)
Regelmatig reis ik van Hengelo via Deventer naar Zwolle (of andersom). In Deventer zie ik dan van die mooie bonte stammen staan (nu wat minder bont dan eerst helaas). Nu lijkt het mij leuk om zo'n stam na te bouwen.
Via de site van Martijn Haman (http://www.martijnhaman.nl) kwam ik erachter dat ze als volgt hebben gereden:
Loc - Bimz - Aimz - Bimdz - BD - Bimz - Bimz - Aimz - Bimz - Loc
Dit betekent dat ik het volgende aan moet schaffen:
2x Aimz (uitgebracht door Roco, nr 45050)
4x Bimz (uitgebracht door Roco, nr 45051)
1x Bimdz (uitgebracht door Roco, nr 45054)
1x BD
Nu vraag ik mij af wie de BD heeft uitgebracht, schaal 1:87. Heeft Roco deze ook uitgebracht? Wat is dan het artikelnummer? Kleurstelling maakt niet uit, maar wel een kloppend serienummer van het rijtuig.
Als ik de fabrikant en artikelnummer weet kan ik mijn zoektocht beginnen:D
Groet,
Lars
-
Het BD rijtuig type ICK is een verbouwd Duits rijtuig dat door geen enkele modelspoorfabrikant in model is gemaakt.
Martijn
-
Toch wel gek he. Dat NS dan altijd precies weet te kopen wat er in model niet is :P.
Maar een paar van de 1500 rijtuigen zijn er dus wel. Zag laatst dat er zelfs een ICR bij in zat. 1e klas om precies te zijn.
Manuel
-
De NS heeft dat rijtuig niet zo gekocht, maar laten verbouwen naar eigen inzichten.
-
Wat zijn dan de de dingen die veranderd zijn tenopzichte van de duitse uitvoering?
-
Jammer dat dat rijtuig niet in model te krijgen is. Dan moet ik eens kijken of ik een andere realistische stam kan maken.
Iemand nog ideeën?
-
Wat zijn dan de de dingen die veranderd zijn tenopzichte van de duitse uitvoering?
Ja-a toen was het even stil 8)
-
Kan ik me voorstellen Hans. Neem rustig de tijd om het ff op te zoeken.....
-
Jammer dat dat rijtuig niet in model te krijgen is. Dan moet ik eens kijken of ik een andere realistische stam kan maken.
Tegenwoordig zit niet in elke trein meer zo'n ICK BD. Een trein zonder BD met allemaal rijtuigen in Duitse kleuren lijkt me alleen erg onwaarschijnlijk, dus je schiet er niet veel mee op. Wat zijn dan de de dingen die veranderd zijn tenopzichte van de duitse uitvoering?
Ze zijn omgebouwd uit rijtuigen die geen bagageafdeling hadden...
Julius
-
Jammer dat dat rijtuig niet in model te krijgen is. Dan moet ik eens kijken of ik een andere realistische stam kan maken.
Iemand nog ideeën?
Ook verbouwen. Nou ja, laten verbouwen, kan ook. Zie Groterdam site (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=348&Itemid=95).
-
Zat ik inderdaad ook aan te denken om een Roco ICK te laten verbouwen. Eens een paar mensen lief aankijken ;)
-
Het kan ff duren maar voor de liefhebbers wil ik wel de ICL treinen die ik tegenkom op station Arnhem( Ah) spotten en de samenstellingen incl. nummers en types hier plaatsen.
Alleen in Arnhem blijft het wel beperkt tot 2 setjes materieel wat in de dienst rijd en als ik mazzel heb dat er uitgewisseld word met Zutphen( Zp) dan kan ik nog een 3e setje tegen komen.
Groetjes Michiel.
-
Afgelopen Woensdag spotte ik een stam ICL als IC naar Den Haag in Arnhem aangezien mijn trein een stuk later vertrok heb ik even wat dingen op geschreven:
15-5-2008
ICL als IC Nijmegen-Arnhem-Den Haag
loc 1747
Bimz264.9( Geel/blauw)
Aimz261.9( Geel/blauw)
Bimdz268.3( ICE huisstijl)
Bimz264.9( Geel/blauw)
Bimz264.9( Geel/blauw)
Bimz264.9( Geel/blauw)
Bimz264.9( Geel/blauw)
Bimz264.9( Geel/blauw)
Aimz261.9( Geel/blauw)
1845
Dit was de eerste keer dat ik in Arnhem een stam zag zonder Amvz111 of ICRm A.
Groetjes Michiel
Ps; zelf heb ik inmiddels ook ICL plannen in 1:160, ik kan het nie laten ik wil het spul hebben.
-
Gister avond kwam ik weer een nieuwe variant van ICL samenstellingen tegen in Arnhem:
De trein van 17.46u van Arnhem naar Den Haag( afkomstig uit Nijmegen) had de volgende samenstelling:
Loc 1772
ICRm A
Bimz264.9( Geel/Blauw)
Bim263.9( Geel/Blauw)
Bimz264.9( Geel/Blauw)
Bimz264.9( Geel/Blauw)
Bimz264.9( Geel/Blauw)
Bimdz268.9( Geel/Blauw)
ICRm A
Bimz264.9( Geel/Blauw)
Loc 1732
Edit: 2 foto's van een trein die ik een aantal weken terug zag tussen Elst en Arnhem;
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC01991.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC01991.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC01990.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC01990.jpg)
Persoonlijk vind ik dit niet zo'n mooie samenstelling, groetjes Michiel
-
Mischien een rare vraag voor jullie in Nederland ,maar waarom lopen in deze trein 2 loks mee?
Kan me niet indenken dat er in Nederland een lok de trein een helling op moet drukken als schiebelok zoals hier op De Brenner gebeurd?
-
Dat is om bij het eindpunt niet met de lok te hoefen rangeren. Ook als er onderweg iets is gebeurd kan er gemakkelijk gekeert worden.
Het is dus alleen machinst omlopen en weer wegwezen. Scheelt trouwens ook weer tijd op het station.
-
Het is vooral ook de sporencapasiteit die er van profiteerd als er als trek/trek( of trek/duw) trein gereden word. Met het zeer dichte treinverkeer in Nederland zijn wisselstraten bij grotere station altijd zwaar belast en hoe minder je er overheen hoeft hoe beter het is. Dus door dat trek/trek rijden hoef je locs niet af te rangeren of om te laten lopen en dat scheelt je per trein toch 2 rangeerbewegingen over wisselstraten.
Groetjes Michiel
-
Maar je rijdt dan toch een hoop onnodige slijtage kilometers met deze loks en de lok weegt toch ook niet niets.
Dit gewicht moet toch meegesleept worden en dit kost toch energie en dat met deze energie prijzen.
-
Het is maar net wat je het belangrijkste vind en NSR kiest er voor het zo te doen omdat het flexibeler is, het minder personeel kost en veel tijd en sporen bezetting scheelt.
Getrokken treinen worden in Nederland niet versterkt, die rijden de hele dag op de zelfde lengte rond dus dat is ook geen probleem en die loc achter op daar heb je volgensmij weinig last van. Ik zie de treinen er niet langzamer door optrekken ofzo. Die locs rollen dan wel vele kilometers mee maar dat staat tegen over dat ze minder op eigenkracht rijden omdat rangeerbewegingen van losse locs vervallen( niet dat dat heel spannend is maar toch).
Daar komt ook bij dat bijvoorbeeld in Arnhem treinen uit Nijmegen richting Utrecht of anders om moeten keren in Arnhem. Dit moet in een korte tijd, met rangeer werk red je dat niet.
Ook hier in Arnhem komt buiten de spits de IC uit Den Haag op spoor 3 binnen om 31min later weer vanaf spoor 6 of soms 7 te vertrekken naar Den Haag. In die tijd moet dat materieel via het rangeerterrein omgereden worden. Hiervoor word in 31min 3x van rijrichting gewisseld, dat ja je met het omrangeren van een loc gewoon niet redden. Ruimte om die treinen al die tijd gewoon aan het perron te laten keren is er simpelweg niet dus rangeren is noodzakelijk ook al maakt dat de dienstregeling heel erg kwetsbaar. Tijdens dat rangeren moeten op één na alle sporen die aan de westzijde het station in en uitgaan gekruist worden.
Verder kan ik maar één ding zeggen onderschat de drukte op het spoor niet en de beperkte infra niet.
Groetjes Michiel
-
Zijn de Aimz, Bimz, Bimdz of Avmz ook door een fabrikant op 1:100 uitgebracht?
-
Deels volgensmij door roco, maar dan zou ik eens wat oude katalogussen moeten door spitten, ga'k nu ff niet meer doen.
Groetjes Michiel
-
Ik wacht rustig af ;D
Al vast bedankt, Michiel
groeten van Jakop
-
Volgens mij heeft Roco deze inderdaad uitgebracht, echter enkel als kleurvariant van de standaard Am en Bm. Je kunt dit verschil het makkelijkst herkennen aan de vensters: bij de Bm is ieder venster voorzien van zakraam, terwijl bij de Bimz sommige vensters 'vast' zijn, dus niet open kunnen.
Roco heeft deze rijtuigen ook in een set uitgebracht onder catalogusbnummer 44033. Inhoud van de set is een Aim, een Bim en een ARbuimz (Bistro Café).
Persoonlijk zou ik liever voor de Fleischmann 1:93 gaan als je toch enigzins verkorte rijtuigen wilt, zeker omdat aan de Roco-rijtuigen duidelijk is te zien dat het om een simpele kleurvariant gaat. Maken de vensters je niets uit en gaat het je puur om wat kleur op je baan, dan kun je deze rijtuigen redelijk goedkoop via eBay op de kop tikken.
Groeten,
Geoffrey
-
Pssssssssssst. Ik ben ook bezig met de Roco rijtuigen (maar dan voor een ander land).
Voor de grap wil ik er wel één in NS Kleuren maken.
Laat maar weten.
Ik zoek deze rijtuigen (de kleur maakt me niet uit alleen het model).
(http://www.martrain.hu/modell/vagon/images/roco_45225_b.jpg)
geleend van martin.hu
Kees-Jan
-
Bedankt voor de info!! Ik vind zelf de volgende 2 rijtuigen van Märklin:
artikelnummer 4281 en 4282, een Bim 263 en een Aim 260.
Beide 1:100. Zijn deze ook te gebruiken als je een ICL stam wil maken?
groet,
Jakop
-
Een Bim zie ik af en toe wel in een stam rijden, een Aim nog nooit gezien...
-
Als de nummertjes je niet zo veel uit maken zou je voor een Aim260 kunnen kiezen ipv een Aimz261, het gaat bij die dingen om wat technische verschillen, de bakken zelf zijn het zelfde. Zo heeft een Aim260 een asgenerator en een Aimz261 niet.
Groetjes Michiel
-
Voor de liefhebbers nog 2 samenstellingen:
De 2058 Nijmegen-Arnhem-Den Haag had de volgende samenstelling bij vertrek uit Arnhem;
1844
Avmz111.5
Bimz264.9
Bimz264.9
Bimz264.9
Bimz264.9
Bimz264.9
Bimdz268.9
Aimz261.9
Bimz264.9
1747
Alle rijtuigen in deze trein waren blauw/geel.
De 2060 Nijmegen-Arnhem-Den Haag had de volgende samenstelling en ook weer bij vertrek uit Arnhem;
1827
Bimz264.9
ICRm A
Bimdz268.9
Bimz264.9
Bimz264.9
Bimz264.9
Bim263.9
Bim263.9
Aimz261.9
1759
Ook hier waren alle rijtuigen Blauw/geel
De laatste stam kwam vanavond ook als 2071 weer terug naar Arnhem terwijl de andere stam als leegmaterieel trein er vlak achter aan reed van Den Haag naar Arnhem.
Groetjes Michiel
-
Ik heb wat artikelnummers gezocht van alle 1:87 rijtuigen. Hieronder een lijstje.
Nummers van andere schalen heb ik niet gezocht.
Lima 309252, Avmz111
Geen afbeelding
Lima 309264, Avmz111
Geen afbeelding
Roco 45044, Aimz261 ICE
(http://www.roco.com/images/products/45044.jpg) (http://www.roco.com/images/products/45044.jpg)
Roco 45047, Aimz261 Rood
(http://www.roco.com/images/products/45047.jpg) (http://www.roco.com/images/products/45047.jpg)
Roco 45051, Bimz264 IR
(http://www.roco.com/images/products/45051.jpg) (http://www.roco.com/images/products/45051.jpg)
Roco 45045, Bimz264 ICE
(http://www.roco.com/images/products/45045.jpg) (http://www.roco.com/images/products/45045.jpg)
Roco 45054, Bimdz*** IR
(http://www.roco.com/images/products/45054.jpg) (http://www.roco.com/images/products/45054.jpg)
Alle afbeeldingen geleend van roco.com (http://www.roco.com)
Felix
-
Zijn die lima rijtuigen 1:87? Ik meende dat die alleen maar 1:100 hadden... Maar kan me vergissen hoor ;)
-
Ja, zie ook mijn nieuwste aanwinst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8099.msg177593#new) ;)
-
Ik ben er uit en ga voor de volgende samenstelling:
Loc (1835)
Bimz264 (Roco 45045, wit met rode band)
Aimz261 (Roco 45050, IR-blauw)
Bimdz268 (Roco 45054, wit met rode band)
BD (Roco, omgebouwde ICK)
Bimz264 (Roco 45045, wit met rode band)
Bimz264 (Roco 45045, wit met rode band)
Aimz261 (Roco 45050, IR-blauw)
Bimz264 (Roco 45045, wit met rode band)
Loc (1838)
-
Gister avond zag ik nog een afwijkende ICL samenstelling binnen rollen in Anrhem:
1733
Bimz264.7
Aimz261.9
Bimdz268.9
Bim263.9
Bimz264.7
Bimz264.9
Bimz264.9
Bimz264.9
Bim263.9
1823
De hele stam was geel/blauw en er zat maar één 1e klas rijtuig in ipv twee.
Groetjes Michiel
-
Wat zijn dan de de dingen die veranderd zijn tenopzichte van de duitse uitvoering?
Toch nog een antwoord op je vraag..
Het meest herkenbaar aan de buitenzijde is op enkele meters van één kopeinde de ingevoegde dubbele deur, aan beide zijden van het rijtuig.
Het toilet aan dat einde van het rijtuig is weggenomen.
Naast de dubbele deuren is een ruimte geschapen om fietsen te vervoeren, met daarbij een aantal klapzitjes voor de fietseigenaren.
En naast deze fietsenruimte is een ruim invaliden/rolstoel-toilet gebouwd. En daar weer naast is een gereserveerde plaats voor rolstoelers en begeleiders ervan .
Dit is het in grove lijnen.
In de hele ICK-serie waren meer veranderingen aangebracht. Zo waren o.a. de knoppen voor de deursluiting oorspronkelijk laag bij de vloer aangebrqcht voor bediening van af het perron. NSR heeft deze hoger geplaatst, omdat de HC bij NS de deuren van binnenuit sluit.
Voor mij zelf ben ik aan het ombouwen geslagen, maar door verhuizing (y) ligt (ook) dit project al een tijdje stil. :(
Groeten, Ruurd