BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Sander Fondse op 30 April 2012, 09:01:08
-
Hallo, hier 2 maal hetzelfde nieuws (grof vertaald)
"Een stoomlok heeft tijdens een historische rit tussen Bayreuth en Hof meerdere bermbranden veroorzaakt. Gedacht wordt dat de vonken uit de schoorsteen de flora naast het baanvak heeft doen ontbranden. De brandweer probeert nu de machinist te vervolgen voor brandstichting."
Originele artikelen
T-Mobile (http://nachrichten.t-online.de/historische-dampflok-loest-zahlreiche-braende-aus/id_56006982/index?news)
Nordbayerischer Kurier (http://www.nordbayerischer-kurier.de/nachrichten/1313743/details_8.htm)
Op dit punt breekt mijn klomp. Het is toch gestoord dat tegenwoordig het onmogelijk wordt gemaakt om met stoomloks te rijden als het maar enigzins droog ist. Vroeger waren er 2 maatregelen aanwezig om dit en andere problemen aan te pakken. Ten eerste was er voor elke paar kilometer een persoon die verantwoordelijk was voor de toestand van het baanlichaam. Ten tweede werd toen nog wel een strook van een paar meter vrijgelaten van onkruid. Nu groeien er bomen op minder dan 2 meter van de rails.
De lijn van Beyreuth naar Hof. Deze lijn heeft 2 unieke punten voor de treinfanaten. Het Deutsche Dampflok Museum in Neumarkt-Wirsberg en natuurlijk de 'Schiefe Ebene'. Hier rijden zeer regelmatig stoomloks, dus je zou denken dat ze hier rekening mee houden bij het onderhoud van het baanvak.
Maar nee, de machinist is de schuldige. Hij had moeten weten dat de stoomlok, die gestookt wordt door kolen (olieloks hebben hier bijna geen last van), het baanvak had kunnen aansteken. Dan had de rit eigenlijk niet plaats mogen vinden. :-\
Waar gaat dit heen ? Het dampflokverbot dat gold tot ver in de 80er jaren. In dit tempo komt het gewoon weer voor. Gewoon, omdat niemand meer de moeite neemt om op te letten.
-
De lijn van Beyreuth naar Hof. Deze lijn heeft 2 unieke punten voor de treinfanaten. Het Deutsche Dampflok Museum in Neumarkt-Wirsberg en natuurlijk de 'Schiefe Ebene'. Hier rijden zeer regelmatig stoomloks, dus je zou denken dat ze hier rekening mee houden bij het onderhoud van het baanvak.
Dan stel ik voor dat de stoomfanaten ook de kosten van dat verder nodeloze onderhoud voor hun rekening nemen?
Ieder zijn lol hoor, maar de heilige verontwaardiging van de stoomscene gaat mij nogal eens te ver. Als het droog en warm is - en dat is het momenteel al in Zuid-Oost Duitsland - dan kunnen sommige typen stoomlocs daar kennelijk niet rijden. Hou daar maar rekening mee.
-
Of er een diesel (of elektr. loc) achter aan sturen met een watertank.
de zwitsers doen dat ook zo.
dave
-
Het voorkomen van branden gaat nou eenmaal het effectiefst door het wegnemen van de oorzaak. Geen trein=geen brand. Dat is uiteraard jammer voor de stoomliefhebbers maar als iemand een betere oplossing weet dan lees ik die graag.
In het stuk lees ik dat de loc meerder branden heeft veroorzaakt met verstoring van het overige treinverkeer en inzet van een politiehelicopter als gevolg, en dat voor een paar leuke momenten voor wat treinfanaten. Dan vind ik het niet vreemd dat dit aan banden wordt gelegd. De aansprakelijkheid van de machinist vind ik overigens weer een andere discussie die ik minder interessant vind omdat dat een wel heel juridisch verhaal wordt.
-
In de (Speno) slijptreinen, waar een giga berg vonken vanaf komen wanneer die bezig zijn, zit ook een soort van blus systeem, en/of een hulpvoertuig.
Zoiets kan dan toch ook opgenomen worden in een stoomtrein of zoals vorige poster sturen ze er een hulplok achteraan wanneer er risico is van bermbranden.
Een of andere historische (diesel) lok en zo´n systeem. Dan heeft het ook nog een fotowaarde.
-
Ik had hier graag een koddige bewerking van het onze vader geplaatst om de heiligheid van de stoomtractie die deze voor sommigen heeft even te ridiculiseren, maar misschien toch beter van niet...
-
Ik kan me de maatregel goed voorstellen. Maar om de machinist nou te gaan vervolgen vind ik te ver gaan. Het rare vind ik dat tegenwoordig voor elk wissewasje een schuldige aangewezen moet worden. Alsof de machinist in dit geval de berm bewust aangestoken heeft. Dit is gewoon het gevolg van de techniek in zo'n loc. Misschien had de organisatie van de rit zich beter moeten laten inlichten over de risico's bij een dergelijke rit onder droge omstandigheden. Maar dat is ook het enige wat ze hadden kunnen doen of ze hadden inderdaad een "blustrein" er achter aan moeten laten rijden.
-
Dit is toch volkomen hilarisch ;D
Kan er wel om lachen, wilde dat ze mij in de zomer eens gingen vervolgen omdat ik met mijn goederentrein
tijdens het remmen vonken in de berm schoot waarop deze spontaan ontbrande prachtig!
-
Zonder schuldige is er geen partij voor de overheid om de kosten op te verhalen.
En bij het begrip rechtshandhaving met winstoogmerk, zoals in Nederland tegenwoordig het geval is, zet niemand vraagtekens.
Maar met zoveel jaren ervaring met stoomlocomotieven ( in West-Duitsland tm 1977 in de normale dienst ) had dit risico meegenomen moeten worden, en idd een blustrein er achteraan, of zelfs prevetief er voor een trein om de zaak vast nat te maken als preventie.
-
ik weet niet hoor, maar een moderne trein kan ook brand verooorzaken tijdens het remmen?
-
Inderdaad, de SM'90 stond daar bekend om... ;D
-
Ik moet mijn punt bijstellen. Het probleem is zozeer dat ritten onmogelijk worden gemaakt. Het is de verantwoordelijkheid van organisaties om rekening te houden met achterstallig (naar mijn mening) onderhoud.
Ik vind het alleen belachelijk dat een machinist verantwoordelijk wordt gehouden voor brandstichting ! Dat de organisatie verantwoordelijk wordt gehouden, dat begrijp ik. Maar waarom de machinist ? Had hij dan die ochtend moeten zeggen. "hee, het is droog, dat wordt een bermbrand. Ik rijd niet ! " ?
-
Of er een diesel (of elektr. loc) achter aan sturen met een watertank.
de zwitsers doen dat ook zo.
En de Slowaken deden dat vandaag ook. Op ca. 10 minuten afstand achter de stoomtrein kwam een Bardotka met een tankwagon en personenrijtuig. Ook hier is het al enige dagen droog, maar ik heb niet gehoord dat het water ook daadwerkelijk gebruikt is.
-
Was vorig jaar juni in Slowakije ook. Met een stoomtrein van Praha naar Bratislava meegeweest, en direct bij de grens stond er een trein klaar. En bij iedere rit op het stoomfestival waar we waren (Rendez) die met stoom gereden werd reed een blustrein mee. Was nog leuk ook, want in één van die treinen zat een vozend stelletje in de Dg en de deur stond open, dus was het de sport om daar een foto van te krijgen ;D.
Maar wat voor rit was dat vandaag? Ben ik wel nieuwsgierig naar.
-
Ik vind het alleen belachelijk dat een machinist verantwoordelijk wordt gehouden voor brandstichting ! Dat de organisatie verantwoordelijk wordt gehouden, dat begrijp ik. Maar waarom de machinist ? Had hij dan die ochtend moeten zeggen. "hee, het is droog, dat wordt een bermbrand. Ik rijd niet ! " ?
Tja, dat vinden we geloof op het eerste gezicht allemaal, hoewel we er het fijne niet van weten natuurlijk. Misschien willen ze gewoon de verantwoordelijkheid eens goed uitzoeken. Ik begrijp dat het niet om een enkele bermbrand ging, maar dat het een paar keer gebeurde en dat er uiteindelijk groot materieel nodig was. Dan kan ik me voorstellen dat de brandweer de pest in heeft en bijvoorbeeld wil weten waarom er is doorgereden nadat de eerste fikkies waren ontstaan.
-
Ik denk dat we een kleine nuance moeten aanbrengen. In de artikelen is sprake van fahrlässige Brandstiftung. Als ik de rechtspraakartikelen over dit onderwerp op internet goed interpreteer, wil men de machinist niet vervolgen voor brandstichting, maar voor het feit dat hij deze brandjes juist niet geblust heeft. Dat geeft dit toch een iets andere betekenins.
-
Het grootste probleem daarmee, is dat een brandje nog wel eens wil smeulen voordat hij echt gaat branden. Stel dat duurt 1 minuut. Als een stoomtrein met meer dan 60 km/h rijdt, is hij al meer dan een kilometer weg. Kan je van die afstand een brandje zien ter grootte van een zakdoekje ? Ik denk het niet.
Ook twijfel ik of de machinist was geïnformeerd over zijn eerste brandjes. Volgens mij kwam hij daar pas achter na afloop. Zo kun je hem dan ook moeilijk kwalijk nemen dat hij doorreed en extra brandjes veroorzaakte.
-
Fahrlässig kun je ruwweg vertalen met onzorgvuldig. De machinist wordt dus verweten, dat door zijn onzorgvuldige gedrag de bermbranden veroorzaakt zijn. Ben benieuwd hoe ze dat gaan bewijzen...
-
Misschien een rare vraag hoor, maar hoe ging dat vroeger dan in een droge periode? ???
Vind het een raar verhaal...
-
Dat heeft Sander al eerder omschreven, het gebied rond het spoor kaler houden. Dat kost geld en is bij modernere tractievormen kennelijk niet zo nodig.
Het grootste probleem daarmee, is dat een brandje nog wel eens wil smeulen voordat hij echt gaat branden. Stel dat duurt 1 minuut. Als een stoomtrein met meer dan 60 km/h rijdt, is hij al meer dan een kilometer weg. Kan je van die afstand een brandje zien ter grootte van een zakdoekje ? Ik denk het niet.
Ook twijfel ik of de machinist was geïnformeerd over zijn eerste brandjes. Volgens mij kwam hij daar pas achter na afloop. Zo kun je hem dan ook moeilijk kwalijk nemen dat hij doorreed en extra brandjes veroorzaakte.
Je bedenkt er nu van alles en nog wat bij Sander. Jij weet niet precies wat er is gebeurd en wij weten het ook niet. Maar ik vind het niet vreemd dat er na dit eigenaardige gebeuren eens grondig wordt uitgezocht hoe dat zo is gekomen en ik vind het ook niet bij voorbaat vreemd dat de machinist dan tot de mogelijke verantwoordelijken wordt gerekend. Hij crosste per slot van rekening al vonkenspuwend door een uitgedroogde omgeving en ja, misschien had hij wel de kennis van zaken moeten hebben om dan niet te gaan rijden of in ieder geval alert te zijn. Communicatiemiddelen genoeg tegenwoordig.
-
gewoon een vonkenvanger monteren in het rookgasafvoerkanaal..... :-X
-
Mijn ervaring met bermbrandjes is, dat de meesten zijn veroorzaakt door weggegooide sigarettenpeuken.
De brandjes waren nl tegen de wind in.
groeten,Jan.