BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Johan Vermij op 25 March 2012, 17:45:12

Titel: Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 25 March 2012, 17:45:12
Al een jaar of twee loop ik te spelen met het idee voor een Schotse baan. Er zijn veel baanplannen getekend, maar de bouw is nog niet van de grond gekomen. Voor de Dioramawedstrijd Eurospoor 2011 heb ik de North British Distillery uit Edinburgh nagebouwd en toen ik daar research voor aan het doen was, was ik eigenlijk heel erg gecharmeerd van de omgeving.

Ik heb de omgeving vorig jaar al eens in WinTrack gezet en heb lang lopen dubben aan welke kant ik ga beginnen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/haymarketfull2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/haymarketfull2_1.jpg)

De North British Distillery ligt aan het blauwe lijntje uit de bovenste helft. De groene sporen gaan naar Haymarket Station, dat helemaal rechts op de onderste groene sporen ligt. Het blauwe deel helemaal onderaan is het kolendepot van de Caledonian Railways. Dat gaat helaas thuis niet passen.

Ik ga beginnen met het station. Vandaag heb ik de eerste schetsen gemaakt aan de hand van foto's om de maten te bepalen en na te denken over hoe ik het kan fresen of plotten.

Het station heeft aan de voorkant twee verdiepingen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_edinburgh_transport_trams_haymarket___close_up.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_edinburgh_transport_trams_haymarket___close_up.jpg)

(Bron: Railbrit.co.uk (http://www.railbrit.co.uk/location.php?loc=Edinburgh%20Haymarket))

Aan de achterkant zijn er overigens 3 verdiepingen. Helaas geen foto's meer van de originele situatie, maar een recente plaat van Google Maps gecaptured (voldoende bronvermelding?)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stationbackside.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stationbackside.jpg)

Waarom voor twee en achter drie verdiepingen? Haymarket Station ligt tegen de Caledonian Crescent aan en vanaf Haymarket lopen liepen er twee sporen door een tunnel naar het centrum, Princess Street.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/30905.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/30905.jpg)

(Bron: Railbrit.co.uk (http://www.railbrit.co.uk/location.php?loc=Edinburgh%20Haymarket))

In overview ziet het er dan zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stationoverview.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stationoverview.jpg)

Een eerste schets

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/haymarket001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/haymarket001.jpg)

Vanavond eens wat rekenwerk doen en de eerste lijnen uitzetten in Autocad.

Gisteren op de Beneluxspoor Gebruikersdag heb ik kennis gemaakt met Johan Moors en zijn freeswerk. Dat zag er prac htig uit in lagen. Dat wil ik hier ook proberen.

Vraagje aan Johan... Hoe zou jij dit aanpakken qua lagen en vlakken? Ik denk de raamomlijsting apart er op plakken?
Hier nog iets meer detail om de diepte verschillen te zien:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_around_edinburgh___haymarket_station_1xw33a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_around_edinburgh___haymarket_station_1xw33a.jpg)

(Bron: Railbrit.co.uk (http://www.railbrit.co.uk/location.php?loc=Edinburgh%20Haymarket))
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Simplex op 25 March 2012, 17:52:02
Aan het entousiasme in je verhaal gisteren vermoede ik al dat het
geen eenvoudig plan zou worden. Ik ben ook benieuwd naar het bouwen.
Alleen stoom zei je... echt geen heel klein dieseltje???

vrgr Steef
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 25 March 2012, 18:49:42
Zoiets?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/25956.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/25956.jpg)
(Bron Railbrit.co.uk)

Nee, dat komt er bij mij niet in  ;D
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Nederduitsemeester op 25 March 2012, 18:50:32
Is ook geen klein dieseltje.... ;D
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Myuktrains op 25 March 2012, 19:20:28


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/30905.jpg)
Maar wat moet dit voorstellen? Is dit een tunnel die buiten gebruik is en die afgeschermd is?

Zomaar een vraag.

Martijn
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Jeronimos op 25 March 2012, 19:45:08
Zou dit siteje (http://www.railbrit.co.uk/location.php?loc=Edinburgh%20Haymarket) nog goed zijn voor je?

;D
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 25 March 2012, 20:33:59
@Jeroen De Railbrit site is natuurlijk een onmisbare bron van inspiratie voor iedereen die Engels tuft.

@Martijn Die tunnel is de noordelijke van de 2 tunnels richting centrum. Zoals de reeds genoemde Railbrit (http://www.railbrit.co.uk/location.php?loc=Edinburgh%20Haymarket) site omschrijft:

Citaat
Haymarket North tunnel, mostly used by services on the Forth Bridge line, is currently closed at weekends to allow installation of overhead wires which the South tunnel has had for nearly 20 years. On Saturdays at least this means local services from Fife are terminating at Haymarket and there are some alterations to other services. This view is taken from Platform 1 at Haymarket looking towards Waverley. Not sure what the curtain is for; do the workers put on a show at the end of the day?
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 25 March 2012, 21:21:52
Even op een klaarliggende modulebak snel met wat multiplex de contouren van het station uitgezet.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/5818596c.jpg)

In real life lopen de sporen licht gebogen, maar die kromming haal ik er voor mijn modulebaan uit. Dat wordt zo'n 8 meter rechtdoor tuffen. Hier even 2 x 2 sporen neergelegd tussen de perrons. En de muren even grof neergezet. Tegen het einde van de module komt de twee tunnels, bij de lineaal het station.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Suchet op 25 March 2012, 22:11:43
Goed te zien dat je begonnen bent, ben erg benieuwd en blijf dit draadje volgen.
BTW, kun je wat meer vertellen over dat freeswerk, is dat in styreen?

Rob

Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 25 March 2012, 23:58:21
Rob,

Voor het Diorama van de North British Distillery heb ik alle gebouwen in Autocad gezet en met een lasercutter laten uitprinten door Lion Lasers. Het materiaal en de mogelijkheden hadden hun voor en nadelen, dus nu wil ik eens een andere methode proberen. Met de Laser was styreen te lastig vanwege de temperatuur en hebben we voor een hardere kunststof gekozen.

Met dit gebouw zal er meer reliëf in moeten komen. Meerdere lagen, dus tijd om een andere methode te proberen. Volg het draadje en je komt vanzelf meer te weten ;)

Johan
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 27 March 2012, 15:28:42
Met een beetje Googelen komt je tegenwoordig vaak verder dan met een stukje huisvlijt. Zo kwam ik op de site van de Koninklijke Commissie voor Oudheidkundig en Historische Monomenten van Schotland (RCAHMS) een prachtige schets tegen.

Met een beetje passen en meten deze op 1:100 gezet en de maten genomen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schetch001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schetch001.jpg)

(Bron: RCAHMS (http://canmore.rcahms.gov.uk/en/site/52720/digital_images/edinburgh+haymarket+terrace+edinburgh+to+glasgow+railway+haymarket+railway+station/?&sort_typ=archnum&sort_ord=asc&z=0))

Hiermee kunnen we wel uit de voeten om e.e.a. na te tekenen in Autocad.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Hans Reints op 27 March 2012, 15:34:09
Heb je toevallig ook gezien of dat dit zgn standaard stations waren? Deze lijkt verdacht veel op dat van Burntisland. Net over de brug rechts af :)
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 27 March 2012, 15:35:52
Ja, met de beruchte floating railway :)

Wel standaard, maar niet in bouwpakketje 1:148 voor zover ik weet.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Hendrik Jan op 27 March 2012, 15:44:51
En de Forth railway bridge dan?
Ook in 1:148? ;)
Hendrik Jan
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 27 March 2012, 15:49:49
Eerst maar een het Glenfinnan viaduct voor mijn diodramaatje
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Hendrik Jan op 27 March 2012, 19:53:10
Daar hoort een oud vliegend Fordje bij, met tovenaarsleerlingen erin
en een "Steamtrain to Mallaig" (muzieksuggestie, googel dat maar eens)
en een wee dram natuurlijk

Maar met enkel het Glenfinnen Viaduct heb je ook al heel snel een diorama vol.
"Concrete Bob" kon er wat van!

Hendrik Jan
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 27 March 2012, 21:39:58
Vanavond weer wat pas en meetwerk gedaan op de modulebak. Het Haymarket Station ligt lager dan de omgeving, dus met een beetje mazzel moet ik onder de wegen Dalry Road en Haymarket Terrace een spoor terug kunnen laten lopen.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/580a1d54.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/580a1d54.jpg)

Qua hoogte zou het ook moeten lukken.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/6aaed6d8.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/6aaed6d8.jpg)

Het is een krappe bocht, straal 220, dus eigenlijk net een centimeter krapper dan de voorschriften maar ik denk dat het moet lukken.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Ronaldk op 27 March 2012, 21:52:58
Ziet er weer goed uit de ideeën ... :) Ben benieuwd!
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 28 March 2012, 17:24:27
De kop is er af. De eerste stukjes triplex zijn op maat gezaagd om voor de verhoging te zorgen. De tunnels zijn uitgezaagd en de treintjes staan er onder om te kijken of het past.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/0f872ae4.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/0f872ae4.jpg)

Aan de andere kant van het tunnelportaal zijn de perrons neergelegd en het eerste stukje muur is opgetrokken. Nou ja, eerst met triplex om een stevige verhoging te maken, pas later volgt de afwerking.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/fb67bbf9.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/fb67bbf9.jpg)

Nu de perrons liggen kan het isolatie materiaal er tussen. Hiervoor gebruik ik flinterdun piepschuim. Het zijn velletjes die tussen vloertegels zitten van 60x30 centimeter.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/9d8c3998.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/9d8c3998.jpg)

Natuurlijk is er licht aan het einde van de tunnel, maar dan moet het in de tunnel wel donker zijn. Deze kant dus in de zwarte primer. De andere kant bij de perrons gaat in de grijze primer.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/3bdeb11f.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/3bdeb11f.jpg)

Met een paar pins wordt de peco flextrack in de juiste positie gepinned.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/57735581.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/57735581.jpg)

De kleinste ballast vindt ik eigenlijk nog te groot voor schaal N. Gelukkig hoef ik me daar geen zorgen over te maken, want zo rond 1920 deden ze in Schotland nog niet echt aan keurig aangeharkte ballast bedjes. Nee, de boel gewoon op 't zand.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/57735581.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/57735581.jpg)

Met een klein kwastje wordt het zand tussen de dwarsliggers geveegd.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/eecb752c.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/eecb752c.jpg)

Een flinke scheut verdunde houtlijm er over en nu maar wachten totdat het droogt.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/377d1e86.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/377d1e86.jpg)

Nu de rails ligt en geballast is kan het eerste stukje van de tunnel van een dak voorzien worden. Hierover komt de Dalry Road te liggen.
Door nu een klein stukje te doen kan ik straks de tunnelportalen af gaan werken, maar kan ik er ook nog bij om de tunnelbuis verder aan te kleden.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/85e1d33c.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/85e1d33c.jpg)

Nu had ik bedacht dat ik de bedrading wel in de tunnel er aan kon solderen, mooi buiten het zicht. Moet nog maar even kijken of ik daar nog met mijn dikke vingers bij kan of dat er even weer een stukje muur aan de kant moet.

Tot zover vandaag.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Simplex op 28 March 2012, 17:26:56
Je hebt er meteen goed de gang in Johan!  (y)

vrgr Steef
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Ronald Halma op 28 March 2012, 18:59:35
So hey! ;) U heeft de sokken er flink in! (y)
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: JaJo op 28 March 2012, 19:25:37
JOHAN! Doe je wel rustig aan.

Maar leuk is het wel. (y)

Groet Jaap
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Duizendpoot op 28 March 2012, 19:55:27
Het is een krappe bocht, straal 220, dus eigenlijk net een centimeter krapper dan de voorschriften maar ik denk dat het moet lukken.

Johan, je hebt na Den Bosch vleugels gekregen geweldig. (y)
Maare snelle Johan, voor je verder gaat heb je al materieel laten rijden over die krappe bocht?
Waarom deze opmerking, ik heb een negeatieve ervaring... >:( en moest slopen.

Hans
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 28 March 2012, 20:16:17
@Ronald Ik gebruik geen sateprikkertjes, dus met deze ruwbouw kan ik flink opschieten. Straks begint het prutswerk pas.
@Hans Zoals je misschien op de laatste foto's ziet ligt de bocht er ook nog niet in...

Gisteravond heb ik nog even een stevig biertje gedronken met Jeroni. Als er één is die weet wat mogelijk is dat volgens het boekje niet kan dan is hij het wel... En ja, volgens Jeroni kon het dus ook niet.

In één van de foto's zie je misschien dat ik iets van de groene lijntjes ben afgeweken. Ik heb toch een paar krommingen in de perrons aangebracht waardoor ik net een centimeter meer heb. Morgen de boel eerst eens onder stroom zetten en dan inderdaad wat locjes heen en weer laten rijden om te kijken of het nu wel of niet kan voordat ik de boel vastleg.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 29 March 2012, 21:03:58
En inderdaad. Het prutswerk is begonnen. De eerste lijntjes van het stationsgebouw zijn in CAD getrokken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cad001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cad001.jpg)

Volgt een enorme K klus om de steentjes er in te priegelen. Elk muurtje staat er twee keer op om e.e.a. in lagen te kunnen opbouwen. Er is ook nog wat interpretatie werk te doen omdat de originele trap naar de perrons iets anders was dan nu...

Nu:

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/80/Wfm_haymarket_station_platforms.jpg)
(Bron: Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/File:Wfm_haymarket_station_platforms.jpg))

Vroegûh:

(http://canmore.rcahms.gov.uk/images/d/679434/)
(Bron: RCAHMS - John Hume (http://canmore.rcahms.gov.uk/en/details/679434/))

Achter het mooie gietijzeren afdakje zie je nog een houten uitbouw waardoor de passagiers konden afdalen naar de perrons. Hier moet ik maar wat educated guesses gaan maken naar hoe dit er uit gezien heeft.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Hans Reints op 30 March 2012, 11:31:58
Het door mij aangehaalde Burntisland:
Toen ik nog zeereisjes maakte kwam het regelmatig voor dat wij met de Slb Frankrijk en de bak E3510 naar Burntisland gingen. Wij moesten afmeren in het oude havenbasin waarvan 1 x per week de deuren open en dicht gingen. Burntisland ligt recht tegenover Edenburgh en was vroeger een zeer belangrijke kolen en scheepsbouhaven. In WWII werden hier zelfs vliegkampschepen gebouwd!!   
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_3_003_018_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_3_003_018_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_3_003_021_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_3_003_021_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_3_003_026_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_3_003_026_1_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_3_003_017_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_3_003_017_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_3_003_024_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_3_003_024_1.jpg)
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 30 March 2012, 23:55:55
Sobat, dank je voor de foto's. Burntisland heeft altijd wel mijn belangstelling gehad. Ik heb er over getwijfeld of ik niet de floating railway (http://www.burntisland.net/forth-pl.htm) als uitgangspunt voor mijn diorama zou nemen, maar in schaal N valt dat een beetje in het niet; te weinig hoogte. Die hoogte zit natuurlijk wel in de door Hendrik Jan genoemde Forth Bridge. Hoewel dat natuurlijk een knap staaltje werk is ben ik er geen fan van. Voor mij is de Forth Bridge toch een beetje het begin van het einde voor Burntisland.

Het station wijkt overigens wel wat af van Haymarket Het basis idee is natuurlijk hetzelfde, maar het is wat smaller (5 ipv 6 ramen in de gevel) en het heeft zo'n kitscherige romeinse zuilengang... ;) Maar ik ga er wel over nadenken of ik deze variant niet ook in mijn CAD tekening kan verwerken...

Vandaag overigens weinig geCAD op mijn vrije dag. Hoewel ik gezegend ben met een extra dagje weekend was het vandaag behoorlijk druk. Huis verkocht, Belasting aangifte gedaan, Boodschappen gedaan en ga zo maar door.

Gisteren nog wel tijd gehad om wat draadjes aan de rails te solderen. Doordat dit in de tunnel komt steekt het wegwerken van de draadjes niet zo nauw.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/d5bc638c.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/d5bc638c.jpg)

Vandaag nog wel wat tijd gevonden om de rails weer een beetje op te schonen en de lijmresten en zand op de rails weg te halen zodat alles weer goed contact maakt.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/7a8c9c60.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/7a8c9c60.jpg)

En zowaar, ook een lange trein tuft keurig door.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/8a3a0564.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/8a3a0564.jpg)

Morgen probeer ik een ultieme test om dit treintje op 19 centimeter 38 centimeter de hoek om te jagen in de krapst mogelijke straal om te kijken of ik in de tunnel toch die 180 graden bocht kan leggen.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Simplex op 31 March 2012, 21:22:34
 (y)

Heb vandaag ook weer met Brits in handen gestaan. Nog maar even
wachten. Heb al zoveel leuks. btw, dat jagen zou ik niet doen, doe
het maar gewoon rustig aan door de boog..  ;)

vrgr Steef
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Paulus op 31 March 2012, 22:12:56
Johan

Leuk idee, ben een paar keer in de stad geweest en vond het er erg leuk, ben benieuwd naar je vorderingen. Ik weet niet of je er iets aan hebt of hem misschien al kent, maar ik heb enige tijd geleden onderstaande site gevonden voor zelfbouw van Engelse (spoor)gebouwen en meer, heb er een paar dingen zelf van gedownload en geprint en gebouwd, niet duur, leuk om te doen en een prima resultaat.

http://www.scalescenes.com/ (http://www.scalescenes.com/)

Ik ga je draadje in elk geval volgen, succes!

 (y) grtz Paul
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 31 March 2012, 22:22:25
@Paul. Thanks voor de link. Ik zal er eens rondneuzen. Ken de site nog niet.
@Steef Als ik hem de bocht om kan jagen, dan weet ik zeker dat die op normale snelheid er ook niet uit loopt  :P

Vanmorgen even met het hele gezin naar de opendag van de Modelspoorclub, Promospoor, in Ede geweest. Hoogtepunt voor de kids was het behalen van het machinisten diploma. De trein moest bestuurd worden. Stoppen op het station, de seinen en de wissels bedienen en een stukje rangeren. Nadat het geheel schadevrij was afgerond mochten ze bij de hoofdmachinist het diploma ophalen.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/27ceadd8.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/27ceadd8.jpg)

Vanavond weer even verder geprutseld. Daar waar het locje nog niet helemaal soepel liep met een fijn puntje de lijmresten aan de binnenkant weggefreesd.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/7ca4a657.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/7ca4a657.jpg)

Daarna de stukken flexrail aangelegd om de bocht te maken. Om te voorkomen dat de buitenste railstaaf bij het buigen van de rail wegloopt zet ik ze even met een puntje soldeer vast.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/e9f3cbf7.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/e9f3cbf7.jpg)

Daarna kan de passagierstrein de eerste bocht proberen. He verdikkie. Dat zou mij toch niet overkomen...
De locomotief past prima door het tunnelportaal, maar de wagon blijft steken. Dus toch een hoekje er uit frezen.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/66726287.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/66726287.jpg)

Dan de bocht maar in de lijm zetten.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/9354c13d.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/9354c13d.jpg)

Een beetje roest er over en het eerste boompje groeit zowaar.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/e2d75d22.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/e2d75d22.jpg)

volgende week weer verder.

grtz,

Johan
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Simplex op 31 March 2012, 22:26:12
Ah! Wij gaan morgen. Handig die Dremel hé  ;)

vrgr Steef
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 31 March 2012, 22:29:46
Ik denk dat jij ook wel een machinistendiploma mag halen ;) Wij wonen aan de overkant van de N224, dus als je nog een bakkie wilt doen, doe maar ff PB-tje
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 01 April 2012, 17:09:52
Weer een kleine vordering vandaag. De locomotieven lopen prima dus hoogste tijd om te zorgen dat ze er niet vanaf gaan rijden. Tijdelijk aan weerszijden een plankje gemonteerd.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/03a36d9d.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/03a36d9d.jpg)

Aan de onderkant de bedrading vast gesoldeerd aan de ringleiding.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/8f0d6452.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/8f0d6452.jpg)

Met veel pijn en moeite het laatste beetje DAS klei wat ik nog had platgeslagen en de eerste meters muur opgetrokken. Na het drogen de stenen er in krassen. Daarna uit triplex voor de noordelijke tunnel een voorportaal gemaakt.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/d780ef22.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/d780ef22.jpg)

In 't echt:

(http://www.railbrit.co.uk/images/3000/3024.jpg) (http://www.railbrit.co.uk/images/3000/3024.jpg)
Bron: Railbrit (http://www.railbrit.co.uk/location.php?loc=Edinburgh%20Haymarket)

Van de andere kant ziet het er dan zo uit:

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/8cf3e3a5.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/8cf3e3a5.jpg)
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Suchet op 01 April 2012, 17:37:57
Gaat ineens hard, ziet er goed uit. Ik ben erg benieuwd naar die tunnelportalen, lijkt me wel een k***e klus om dat op schaal N te doen.

Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 01 April 2012, 19:10:53
De kleinste ballast vindt ik eigenlijk nog te groot voor schaal N. Gelukkig hoef ik me daar geen zorgen over te maken, want zo rond 1920 deden ze in Schotland nog niet echt aan keurig aangeharkte ballast bedjes. Nee, de boel gewoon op 't zand.

Dat riep ik nou wel heel stoer, maar even checken of dit wel waar is. Leen, dat weet jij vast wel.

Als ik zo diverse foto's bekijk dan denk ik dat pas in de jaren 50-60 de mainline rails van een grindbed voorzien zijn, en de yards, industriespoortjes en local branches misschien nog wel later. Op de meeste oude foto's van stoomlocomotieven is geen grind te bekennen - We laten de kleurenfoto's buiten beschouwing, want die zijn veel later genomen. Ik zie zelfs nog een paar vroege diesels rondrijden op een grindloos spoor.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Simplex op 01 April 2012, 19:11:50
Jammer dat je je gsm op stil had staan, volgende keer beter.

vrgr Steef
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: St00mboy op 01 April 2012, 20:26:09
Johan, ze gebruikten zoveel mogelijk ash and clinker, en wat er in de regio verkrijgbaar was. Bovendien waren de ballastbedden een heel stuk lager dan tegenwoordig.
In stationsgebieden en sidings zie je op oude foto's dan ook vrijwel helemaal geen ballast van grind en meestal zelfs geen of bijna geen bed. Op de mainlines werd gebruikt wat er in de regio voorhanden was, op de ECML zie je wel grind van brokken steen van een cm of 5 of misschien iets groter, maar geen grind met mooie ronde bruine stenen zoals ik die vroeger bij de NS zag. Ook daar is het ballastbed laag in vgl. met wat we nu gewend zijn.

In Schotland weet ik het niet precies, maar ga er maar vanuit dat je op alle lijnen m.u.v. de mainline prima DAS klei kan gebruiken. De ballast is inderdaad al gauw te grof, dat had je zelf ook al gezien. Er zijn dan ook mensen die as van sigaretten of van de barbecue gebruiken voor de sidings.

Ik zal vanavond eens kijken of ik nog een foto heb van de ECML o.i.d. in Schotland.

Leen.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: St00mboy op 01 April 2012, 20:51:54
Gelijk maar even gekeken in mijn boek "The Scottish 4-4-0's".
Overal waar je foto's ziet m.u.v. op de mainline zijn nauwelijks losse stenen te zien, af en toe een paar stenen die op de vrijwel egale asondergrond liggen.
Bij de foto's op de mainline zie je steeds een ballastbed van ca. 15 (1mm) tot in een geval max. zo'n 30 cm (2mm). De 30 cm is m.i. een uitzondering, wellicht is daar een flauwe bocht. het gebruikte materiaal is kleine stenen, zoals hierboven al beschreven, maar m.i. niet groter dan 5 cm (0,3 mm) en meestal misschien zelfs nog wel iets kleiner.

Leen.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 01 April 2012, 21:52:32
Leen, thanks voor de info.

Het tunnelportaal leek nog niet helemaal op het origineel, dus heb het muurtje nog wat aangepast en het hoekje afgevijld.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/ee7e7aa6.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/ee7e7aa6.jpg)

Daarna e.e.a. in de grondtonen gezet en de eerste stenen ingekrast.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/fa0a89b7.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/fa0a89b7.jpg)

Het was vandaag blijkbaar lekker weer in Edinburgh, want de bouwvakkers gingen als een dolle tekeer. Voordat ik het wist lag de Dalry Road over de tunnel er in en was het gras uit de grond geschoten. Ze hebben wel slordig gewerkt, want er zitten direct al een paar verzakkingen in het wegdek.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/27176abc.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/27176abc.jpg)

En zelfs de eerste vrachtwagen is al onderweg naar de Caledonian Distillery om de hoek.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/d02b1bf6.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/d02b1bf6.jpg)

Morgen maar snel de mannen van de groenvoorziening naar buiten sturen om de berm te maaien. De Dikke Controleur is overigens ook nog langs geweest. Hij vond de verkeerssituatie bijzonder onveilig en heeft de bouw van een muur gelast naast de weg.

Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 02 April 2012, 21:09:39
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/96f06cd2.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/96f06cd2.jpg)

Terwijl er wat muurtjes staan te drogen heb ik de modulebak maar even aan de muur gehangen en de sporen op de andere modules gelegd om het geheel een beetje in perspectief te plaatsen.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/ceb7c13b.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/ceb7c13b.jpg)

Naast de 4 doorgaande hoofdsporen van de mainline voor het passagiers vervoer komen er nog een flink aantal sporen bij. Op dit stuk de twee sporen die naar de onderhoudsloods gaan. Daarvoor moeten nog een aantal opstel sporen komen.

grtz,

Johan
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: St00mboy op 02 April 2012, 22:05:56
Johan, nog even over LNER loks. Dapol gaat in N nieuwe Gresley A1/3 en A4 loks uitbrengen:

http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/54500-dapol-a3-photo-review/page__fromsearch__1 (http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/54500-dapol-a3-photo-review/page__fromsearch__1)

http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/53547-dapol-a4-streaks-in/ (http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/53547-dapol-a4-streaks-in/)

Volgens mij zijn die mooier dan alles wat er tot nu toe uitgebracht is. Het detail ziet er prima uit, alleen ogen de wielen een beetje lomp, maar dat is eigenlijk het enige waaraan je kunt zien dat het N is.

Leen.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 02 April 2012, 22:55:41
Zohee... Die foto's zijn echt niet met een iPhone genomen. Wat een detail zeg. Fraai werk van Dapol. Dat wordt weer sparen!

Hier nog wel één met de iPhone genomen... Begint toch al een leuk hoekje te worden al zeg ik het zelf...

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/744d1474.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/744d1474.jpg)

J ;)
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: St00mboy op 02 April 2012, 23:05:04
Ja, nou eigenlijk de CR rijtuigen nog.......

Leen.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 02 April 2012, 23:07:55
Weet je waar die voor gaan op eBay, niet te betalen man ;)
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: St00mboy op 02 April 2012, 23:17:23
Gewoon wachten tot je een keer geluk hebt. Soms duurt dat wel even...  :(
Wel in de gaten blijven houden natuurlijk.

Leen.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 04 April 2012, 20:47:31
Deze week niet heel veel tijd, maar toch een klein beetje er bij geklust.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/09747bc2.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/09747bc2.jpg)

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/20362f0c.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/20362f0c.jpg)

Johan
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Simplex op 04 April 2012, 21:02:26
Nee joh, niet veel tijd.... Je gaat hard man! Keihard!

vrgr Steef
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Hendrik Jan op 04 April 2012, 21:08:49
De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Tenslotte heeft het ook net behoorlijk gesneeuwd "up north".
Mocht je nog een passend muziekje zoeken, dan is het de moeite waard om eens op joetjoep te zoeken naar de "Steam Train to Mallaig".
Ik hoop zelf deze zomer ook weer eens in dat ding plaats te nemen.

Hendrik Jan
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 04 April 2012, 23:28:49
@Hendrik Jan Dat is inderdaad een lekker schots deuntje, maar ik zet toch maar even Lac du Connemara van Michael Sardou op en pak daarbij dan een (weiliswaar Ierse) Connemara Whisky

@Steef Dit hoekje schiet wel op, maar er is meer op de baan natuurlijk. Een grote bouwput ;)

Vanavond nog een beetje zitten prutsen in photoshop om te kijken of we nog wat decent decals kunnen fabriceren. Bij het Diorama The North British Distillery (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,32093.msg553033.html#msg553033) voor Eurospoor 2011 liep ik er al tegen aan dat als er al decals zijn voor Pre-Grouping maatschappijen, dan is het toch echt 0/00 en weer niets in N.

De Caledonian Railway heeft best een 'complex' logo. En jah hoor, Fox Transfers heeft het wel voor 0 en 00 maar niet voor N. Dus daar moeten we wat voor verzinnen. Op de Beneluxspoor gebruikersdag al even met Lokpaint (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=6932) zitten brainstormen wat er mogelijk is en deze week een testje gedraaid.

Het zeer decoratieve logo is op 5 x 5 milimeter uitgeprint en dan krijgen we een behoorlijk streperig resultaat. Maar als we dat dan weer op schaal plakken dan lijkt het wel aardig. Met een beetje weatheren valt het op normale afstand niet op. Maar goed, je hebt altijd van die klinknageltellers er tussen zitten...

Op mijn eigen Graham Farish originele CR lokje is de belettering en het logo echter in plat goud. Dus misschien is dat ook een optie. Wat vinden jullie er van?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/crdecals.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/crdecals.png)


grt.

Johan
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Ronaldk op 05 April 2012, 22:18:34
Ik heb even zitten kijken. Plat goud zal zeker voldoen. Het is zo klein dat de contouren en de open stukken van het wapen de kenmerken zijn om het te herkennen. Vooral op de N-schaal die jij hebt. Je bent toch zelf geen echte klinknagel-teller? Het is toch jouw baan? :D

Groet Ronald.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 06 April 2012, 08:48:21
Ik neig zelf naar toch de kleuren versie. Zo klein ziet het er heel aardig uit. Het gaat natuurlijk om de illusie (las ik al ergens anders op dit forum  ;D). Dat gaat wel goed als het ding op de rails staat. Anders wordt het als je hem in je handen houdt en klinknagels gaat tellen, maar daar doe ik natuurlijk niet aan.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Ronaldk op 06 April 2012, 09:08:41
Hum... Je hebt nog wel een sloop lokje liggen om het een en ander te proberen? Maak je twee versies. één in goud en één in kleur om te zien welke beter bevalt. Mogelijk naast elkaar aan één kant of juist iedere zijder 1 versie. Een kleine investering maar ik denk dat het beste resultaat geeft om een keuze te maken.

Groet Ronald.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 06 April 2012, 19:15:31
Ik had op iets meer feedback gehoopt :( Gaan voor goud of voor kleur?
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Simplex op 06 April 2012, 19:47:16
Ik neig naar kleur, met het bouwen van scheepsbenodigdheden doe
ik dat ook altijd met typeplaten en bv noodplan posters. Printen
in beste afdruk en daarna een iets weatheren. In N is denk ik de beste optie.


vrgr Steef
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 06 April 2012, 21:50:28
Hum... Je hebt nog wel een sloop lokje liggen om het een en ander te proberen? Maak je twee versies. één in goud en één in kleur om te zien welke beter bevalt. Mogelijk naast elkaar aan één kant of juist iedere zijder 1 versie.

Zoiets als deze? Een ex GWR Pannier Tank die even omgekleurd is naar Pruissisch Blauw?  8)

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/1276b091.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/1276b091.jpg)

Op de achtergrond zien jullie overigens een vers gekleid perronmuurtje. Ik had er twee versies papier op zitten, maar vond die beide niet mooi:

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/9ded7206.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/9ded7206.jpg)

Verder nog wat muurtjes in de verf gekwakt en een beetje in de tuin bezig geweest.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/2ff9ad0b.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/2ff9ad0b.jpg)

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/30614ddf.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/30614ddf.jpg)

Zo, nu eerst een borrel.

J;)
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Suchet op 07 April 2012, 08:16:46
Begrijp ik nu goed dat je die perronmuurtjes eerst met papier wilde bekleden, maar dat je dat niet mooi vond? Welk papier had je gebruikt? Ik ben daar erg benieuwd naar, omdat ik op mijn module heel veel met papier en karton wil gaan werken.

Rob
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 07 April 2012, 11:18:12
Rob, Ik had eerst deze twee varianten:

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/9ded7206.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/9ded7206.jpg)

Links een zelf geprint bakstenen muurtje en rechts het wat grovere ashlar steenpatroon van een gekocht kaartje.
Vooral de rechtse vindt ik niet mooi. Veel te glanzend en mogelijk nog grover dan mijn eigen gekraste kleimuur.

Dus ik dacht dan ook maar het perron kleien zodat de steen hetzelfde is als de muur. Voor dat perron werkt het, maar ik kwam er achter dat ik dan op het andere perron te weinig ruimte heb. Dus daar toch maar weer de baksteen muur. Op onderstaande foto dus de kleimuur achter en de papieren baksteen muur voor.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/bf306e17.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/bf306e17.jpg)

groet,

J;)
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: smalspoorcompagnie op 07 April 2012, 13:25:54
Gevonden op een ander forum; misschien heb je er iets aan (of iemand anders...)

http://paperbrick.co.uk/index.php?action=home

Guillaume
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 07 April 2012, 16:41:50
Guillaume, thanks. Ga daar eens wat mee stoeien.

Vanmiddag eerst nog even wat met de verlichting gestoeid en wat straatmeubilair op het perron geplaatst.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/c3e64625.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/c3e64625.jpg)

En ook het eerste bord is opgehangen.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/8632b4c3.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/8632b4c3.jpg)

Het bijzondere is overigens wel dat wanneer ik de lampjes afzonderlijk aansluit op een trafo ze het allemaal doen, maar wanneer ik ze allemaal tegelijk op een trafo zet niet. Enig idee hoe dat kan?
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: JaJo op 07 April 2012, 17:51:40
Citaat
tegelijk op een trafo zet niet. Enig idee hoe dat kan?

Sluit je ze dan in serie aan +-----0---0---0---0-- - of parallel ==0===0==0==0 ?
Moet parallel! Of er is een lamp die kortsluiting maakt.

Lekker bezig Johan!

Groet Jaap
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 07 April 2012, 19:13:55
Ik heb alle gele draadjes aan een gele ringleiding zitten en alle bruine draadjes aan een aparte bruine ringleiding (dus niet die van het spoor.

Zal het soldeerwerk nog maar eens loshalen en ze nog eens één voor één testen.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Duizendpoot op 07 April 2012, 19:57:36
Johan, je gaat toch niet alle draadjes loshalen?
Maak eerst (bv de gele draadjes) een voor een los en kijk of de sluiting er nog in zit. Dan het volgende draadje etc.

Hans
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Simplex op 07 April 2012, 19:59:28
In het vervolg maar elk lampje testen na solderen??  ;)

vrgr Steef
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 07 April 2012, 22:20:45
Er zij licht!

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/a4d57f3e.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/a4d57f3e.jpg)

Bleek dat er bij de lampjes in de tunnel een draadje los zat.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: T.Spat op 07 April 2012, 23:14:52
Sfeervol (y)

En wat een bouwtempo...  8)

Mvg,

Tis
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 08 April 2012, 11:59:43
Dankje Tis, ik moet er wel op letten dat het niet 'te sfeervol' wordt. Een beetje viezigheid en roet moet natuurlijk midden in het stoomtijdperk, maar het moet natuurlijk niet helemaal Dickensiaans schmutzig worden  ;D

Even een printje gemaakt van het station om te kijken of ik nog een beetje op de goede weg ben met Autocatten.
Bij 1:160 past het net op een A4-tje, maar eigenlijk moet ie dus 1:148, een tikkie groter.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/6c231b7b.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/6c231b7b.jpg)

grtz,

J;)
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Martin Welberg op 08 April 2012, 12:24:56
Lekker bezig  (y)
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: GD op 08 April 2012, 13:31:03
Hoi Johan,
Dickensiaans vies heeft lang stand gehouden in GB, denk ik. Als ik foto's van treinen in GB bekijk, valt het op dat tot in de jaren zeventig het hele land bedekt leek met een laag roet. Tot die tijd joegen ze geloof ik nog vooral kolen door de verwarmingsketels en de kachels. Zeker de stedelijke omgeving leek gedomineerd te worden door zwartige en grijzige kleuren. Zeker bij gebouwen van natuursteen was soms de oorspronkelijke kleur nog nauwelijks terug te zien. Baksteen heeft natuurlijk het relatieve voordeel wat meer eigen kleur te hebben. Ik denk dat je niet te voorzichtig hoeft te zijn met vervuilen.

Groeten,

Gerard
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 08 April 2012, 17:49:49
Dan moet ik nog maar een paar spuitbussen zwart van de discounter halen ;)

Even stoeien met de opbouw van de rest van de modulebak.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/91047656.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/91047656.jpg)

Aan de achterkant moet het 4 cm hoog zijn zodat de treinen er nog onderdoor kunnen. Bij het station moet het 3 cm zijn. Er moet dus een flinke 'kuil' in komen. Eens kijken of het triplex dit aan kan.

grtz,

J;)

PS. De lantarenpalen liggen overdag los op de baan. Ben bang dat ik ze anders afknap als ik weer lomp bezig ben  ;D
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Jeroni op 08 April 2012, 17:50:27
Leuk Johan!

Enne......is het nog gelukt met je boog? Ook met de meest idiote treinsamenstellingen? Ben benieuwd.......

Tot snel dan maar weer.

Grtz,

J.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 08 April 2012, 20:54:08
@Jeroni Niet met de meest idiote treinsamenstellingen. Ik lees altijd heel aandachtig de tips voor de natuurgetrouwe modelbaan  ;D

Waar Google Maps al niet goed voor is.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/1e260ea4.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/1e260ea4.jpg)

Even een rijtje huisjes neergeploft voor het ruimtelijk inzicht.

J;)

Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 09 April 2012, 12:14:05
Vanmorgen nog wat gewerkt aan het autocad bestand van het station.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/progresscad.png) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/progresscad.png)

Ben er wel weer even gaar van. Vanmiddag maar eens een stoomtreintje van de VSM meepikken voor wat afleiding.

J;)
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: St00mboy op 09 April 2012, 22:33:51
Misschien heb je ze al gezien, maar er staan er weer 2 op Ebay:
http://www.ebay.co.uk/itm/N-gauge-Graham-Farrish-Caledonian-Coaches-/300692646384?pt=UK_Trains_Railway_Models&hash=item4602ada9f0 (http://www.ebay.co.uk/itm/N-gauge-Graham-Farrish-Caledonian-Coaches-/300692646384?pt=UK_Trains_Railway_Models&hash=item4602ada9f0)

Leen.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 10 April 2012, 08:37:47
Ik heb het gezien. Ben helaas onder curatele gesteld door mijn vrouw ;) Na vorige week de Queen Elisabeth dit weekend nog een J94 saddle tank gekocht (ruim een half jaar te laat om nog op het diorama te staan pronken ;)) Daarnaast ook nog wat wissels besteld.

De Gresley Coaches van Dapol staan ondertussen ook al hoog op de verlanglijst maar moeten nog even wachten.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 12 April 2012, 15:56:43
Naast een stukje saai maar noodzakelijk Autocad werk om het station vorm te geven heb ik me de laatste dagen nog een beetje verdiept in de omgeving van het station. Met name de wegen die ik moet aanleggen.

In Edinburgh rijd een tram. Tot ca. 1900 was dat een paardentram en daarna een kabeltram zoals die nu nog in San Francisco rondgetrokken wordt. In de jaren 20 is dit toch wel ingewikkelde systeem vervangen door electrische trams.

In de buurt van Waterloo Place ligt het laatste stukje rails van de cable tram:

(http://www.edinphoto.org.uk/0_edin_t/0_edinburgh_transport_trams_waterloo_place_cable_car_track.jpg)
Bron: Edinphoto (http://www.edinphoto.org.uk/0_edin_t/0_edinburgh_transport_trams_waterloo_place_cable_car_track.htm)

Het aanleggen van de bovenleidingen in de jaren 20 gebeurde als volgt:

(http://www.edinphoto.org.uk/0_edin_t/0_edinburgh_transport_trams_tower_wagons_and_nb_hotel.jpg)
Bron wederom Edinphoto (http://www.edinphoto.org.uk/1_edin_t/1_edinburgh_transport_trams_tower_wagons_and_nb_hotel.htm)

Volgens de kaart die ik op de website van Granton History gevonden heb liepen er  in de jaren 20 twee tramlijnen langs Haymarket station. Eén langs de noordkant over Haymarket Terrace wat ik nog moet bouwen en één langs de zuidkant, de Dalry Road die ik er dus al ingelegd heb.

Op deze foto is de tramlijn al geelectrificeerd en staat de rood/witte tram voor het station Haymarket.

(http://www.edinphoto.org.uk/0_edin_t/0_edinburgh_transport_trams_haymarket.jpg)
Bron Edinhoto (http://www.edinphoto.org.uk/1_edin_t/1_edinburgh_transport_trams_haymarket.htm#picture)

Ik ga toch eens nadenken of ik hier iets mee kan…

Groet,

J;)
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Duizendpoot op 12 April 2012, 17:26:52
Johan, wat een schitterende foto van de bovenleiding montagewagen. Ik ben bezig met een H0 bovenleiding montagewagen voor Wageningen. Maar dat boerenkar met een knol er voor en een groot bord erop met Siemens.

Hans
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 12 April 2012, 20:08:02
Ja gaaf he. Toen ik die foto zag dacht ik gelijk: Dat wil ik ook  8)
Straat ligt dus alweer half opengebroken. Nu nog verzinnen hoe ik die kabelgoot er in kan frutten  ???

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/f4314c6c.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/f4314c6c.jpg)

J;)
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Hendrik Jan op 12 April 2012, 21:39:41
Toen ik 2 jaar terug op Halloween door een gekgeworden Edinburgh liep, kon ik Princess Street niet in. Alles lag overhoop voor de aanleg van...een Tram!
Dat laatste stukje tramspoor op je foto zal dus niet het laatste zijn. Ze zijn weer volop bezig. Deze zomer maar eens kijken hoe ver ze ermee zijn.
Je gaat als een speer trouwens (y)

Hendrik Jan
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Ronaldk op 12 April 2012, 22:15:05
....  Ik ben bezig met een H0 bovenleiding montagewagen voor Wageningen. Maar dat boerenkar met een knol er voor en een groot bord erop met Siemens. ....

Op de foto's zeer mooi om te zien Hans. Ik hoop dat nog een keer in het echt te zien. Was net te laat voor je Dio's bij Peperkamp.

Ja gaaf he. Toen ik die foto zag dacht ik gelijk: Dat wil ik ook  8)
Straat ligt dus alweer half opengebroken. Nu nog verzinnen hoe ik die kabelgoot er in kan frutten  ???

Dremel? :-D Ziet er wel leuk uit zo op zo'n "oude" foto. Erg leuk. Ik kom weer eens buurten.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 12 April 2012, 23:06:26
Ik heb er wat op gevonden  ;D

Heb de railstaven voor de kabel-trambaan uit de bielzen van een stuk overtollig flextrack met betonnen bielzen getrokken omdat die toch niet op mijn baan passen. Na een beetje passen en meten bleek dat de sleepers op hun kant de rails voor de kabelgoot precies in het midden houden.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/3b0a07bb.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/3b0a07bb.jpg)

Nu nog nadenken over hoe ik het wegdek weer ga dichten... Zal waarschijnlijk een soort ballast methode worden, maar dan met gips indruppelen...  ???

J;)
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 14 April 2012, 19:53:44
Dit weekend begonnen met een stuk straatwerk van Haymarket Terrace. Hiervoor een lekkere laag modelbouw gips er op gesmeerd. Dit blijft behoorlijk lang modelleerbaar en na een beetje drogen heb ik de straten er uit geschraapt zodat de stoepjes een stuk hoger liggen. Daarna de spuitbus grijs er over en de stenen en stoeptegels uitgekrast.

Tot slot nog een zwaar verdund mengseltje zwart en bruin er doorheen gekwast en afgewreven met een tissue. Hier en daar een plukske gras er bij et violà.

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/4761c291.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/4761c291.jpg)

Nu weer terug naar de Dalry Road die opengebroken was voor de aanleg van de kabeltram baan.

Nu nog nadenken over hoe ik het wegdek weer ga dichten... Zal waarschijnlijk een soort ballast methode worden, maar dan met gips indruppelen...  ???

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/e7dd744f.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/e7dd744f.jpg)

Nou, dat was niet helemaal een succes. Hier moet ik toch wat anders voor gaan verzinnen. In de eerste plaats brokkelt het net zo snel weer af en in de tweede plaats krijg ik op die paar millimeter tussen de rails er haast geen steen patroon meer in...

J;)
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: St00mboy op 14 April 2012, 19:57:47
Zou het met DAS klei ertussen - eventueel op een dun laagje PVA lijm - misschien weer mooi kunnen worden?

Leen.
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: Johan Vermij op 15 April 2012, 16:28:37
Ik ga binnenkort de DAS klei proberen. Eerst maar even de lus van de trambaan voor het station er in gesoldeerd en een paar strekkende meter straat neergeplempt om me even af te reageren dit weekend  ;D

(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/6dba8c4f.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/6dba8c4f.jpg)

J;)
Titel: Re:Edinburgh Haymarket
Bericht door: ernstcramer op 01 December 2012, 19:49:23
Ik zie dat er bij jou ook wel eens grote pauzes vallen in het bouwen...
Ben je er wel verder mee aan het gaan?