BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: NS6400 op 20 March 2012, 14:17:07
-
Hallo beste forumleden.
Onlangs heb ik besoten mijn huidige (nederlandse) modelspoorbaan op te doeken. Ik was er niet tevreden over. Nu wil ik dus een nieuwe baan beginnen maar ik weet niet wat dat moet worden. In eerste instantie was ik van plan om een nieuwe nederlandse modelspoorbaan te gaan maken. Maar eerlijk gezegd begin ik nu te twijfelen. De amerikaanse spoorwegen hebben ook hun romantiek. Nu weet ik nog niet zoveel over het Amerikaanse modelspoorwezen. Dus daarom heb ik dit draadje geopend.
- Wat zijn de plussen en wat zijn de minnen om naar amerikaanse treinen over te stappen?
Deze redenen kan ik zelf bedenken
Voordelen
Romantischer beeld
Niet alleen maar plat landschap ;)
Goedkoper?
Nadelen
Mijn huidige materieel zal niet op de modelspoorbaan passen.
Ver van mijn bed buisness (waarschijnlijk zal ik zelf nooit in de VS komen)
- Welke merken heb je allemaal die lokomotieven en andere modelspoorspullen aan de man brengen?
- Ik heb een flinke partij Fleischmann profirails liggen. Kan ik die ook gebruiken voor een modelspoorbaan naar N. amerikaans voorbeeld?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groet,
Paul
-
Paul, als Amerikaans rijder kan ik natuurlijk maar 1 ding zeggen..... Amerikaans! ;)
Alle gekheid, alles heeft zijn charme. Zo rijd de ene NS, de andere Engels, de 3e Duits en ga zo maar door. Alles is uiteindelijk mooi om mee te bouwen en te rijden. Het is helemaal wat jij wilt. Er zit geen duidelijk voordeel aan het een of het ander, wat jij mooi vindt is wat telt in je hobby. Amerikaans heeft echter als groot voordeel dat je zowel oost als west kunt doen, en zowel vlak als bergen. De spoorwegen daar zijn (en waren) zo divers dat je vele thema's kunt gebruiken om na te bootsen.
Ongeacht wat je doet, je kunt altijd je eigen materieel bewaren als je dat wilt, het zal ook rijden op een baan naar welk ander voorbeeld dan ook. Nee, passen doet het dan niet qua thema maar och, wie maakt zich daar druk om. Als jij er lol in hebt moet dat kunnen. Wie gaat je controleren? ;)
Over de profi rail; ook daar meerdere meningen. De een dweept ermee, de ander vindt het helemaal niks. Het Amerikaanse spul zal er zeker op willen rijden ondanks ook in N de wat fijnere wielen van het US materieel. Wil je echt rail dat is aangepast op dat materieel zijn er merken zoals Atlas en Peco die prima railmateriaal in huis hebben.
-
Of doe eens gek en kies Canada als thema!
mvg,
Gert
-
Hey Paul,
Ik heb dezelfde wijziging doorgemaakt en op dit forum (http://www.amerikaanse-treinen.nl/website/) wel de nodige ervaring aangetroffen.
Winkels / websites:
Engeland (voordeel: geen extra kosten):
http://www.modeljunction.info/estore/
http://www.peco-uk.com/page.asp?id=c83
Duitsland (ook geen extra kosten):
http://www.aat-net.de/
http://www.rd-hobby.de/
Amerika:
http://www.walthers.com/
http://factorydirecttrains.com/
http://www.modeltrainstuff.com/
Merken:
http://www.katousa.com/ (hoge kwaliteit)
http://www.athearn.com/ (Genesis lijn erg goede kwaliteit, rest redelijk)
http://www.atlasrr.com/
http://www.exactrail.com/
NMRA:
http://www.nmra.org/ (heel veel informatie over standaards.
En over je rails: de schaal is vastgelegd en past. Je kunt je afvragen of je in USA voorbeeld de standaard veel te krappe bogen wilt gebruiken. Maar qua rails zal het wel kunnen hoor.
Gerard
-
Ronald, Gert en Gerard bedankt,
Ik wist niet dat dit onderwerp zo leefde op dit forum. Vooral aan de informatie van Gerard heb ik veel. Ik ga eens lekker rondsnuffelen. En wat die bogen betreft. Zo'n boog ziet er natuurlijk niet uit maar kunnen ze er wel doorheen? Bijvoorbeeld ondergronds verwerken.
Groet,
Paul
-
Welke radii heb je liggen?
btw: "ondergronds" heb ik afgezworen sinds mijn overstap. Een staging Yard mag gewoon zichtbaar zijn. De charme van US rijden is juist het "op de hand" rijden.
Gerard
-
Bogen bij US materieel niet te krap... in H0 zeker niet onder een 45 cm radius (volgens onderstaand tabel zelfs tot 38cm), in N volgens mij niet onder de 22cm:
(http://0.tqn.com/d/modeltrains/1/0/4/1/-/-/min_curve.gif) (http://0.tqn.com/d/modeltrains/1/0/4/1/-/-/min_curve.gif)
EDIT tabel komt van: http://modeltrains.about.com
-
En ook hier helpt ons de NMRA: http://www.nmra.org/beginner/track.html
-
Mijn kleinste radius die ik heb liggen in eigenlijk R1 maar die was ik zowieso niet vanplan te gaan gebruiken. R2 (van fleischmann)dus. Helaas heb ik te weinig ruimte en zal ik dus met niveaus gaan werken.
-
- Ik heb een flinke partij Fleischmann profirails liggen. Kan ik die ook gebruiken voor een modelspoorbaan naar N. amerikaans voorbeeld?
Paul voor de duidelijkheid: Je rijdt N? Je huidige baan is nl H0.
-
Nee ik rij H0, N in die post staat voor Noord. :-[
Hoe zit het trouwens met digitaal. Zijn de meeste merken daar geschikt voor?
-
Oh maar niveaus kan heel best samengaan met handmatig rijden hoor, zie mijn draadje in de buurt van deze post (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20580.msg641429.html#msg641429).
-
Op Pinterest hou ik bij een pagina met inspiratie voor East Coast thema's (http://pinterest.com/gerardwassink/model-railroad-east-coast-inspiration/).
Gerard
-
Er staat momenteel veel Amerikaans te koop in de E.H.B.O ;)
Groet,
Jakop
-
Nee ik rij H0, N in die post staat voor Noord. :-[
Hoe zit het trouwens met digitaal. Zijn de meeste merken daar geschikt voor?
Oke, verkeerd begrepen ;) Je radius R2 van profirail:
- http://shop.conrad.nl/hobby/modelspoor/schaal-h0/h0-rails-bovenleiding/h0-fleischmann-profi-rails/214549.html
is 42 cm. Dan moet je met lange Amerikaanse wagons al oppassen net als 6-assige lokomotieven. Niet zozeer dat ze er niet door willen maar meer omdat de koppelingen er dan voor zorgen dat je materieel onvrijwillig ontspoord. Dus in jou geval zou ik liever voor 4-assers gaan met zowel wagons als locs.
Digitaal is bij de US'ers eigenlijk standaard dwz dat het meeste spul voorbereid is of zelfs digitaal verkocht wordt.
-
Wat Ronald zegt. En mijn ervaring met de standaard Roco Geoline wissels is dat wanneer je er twee met de bogen aan elkaar legt en zo een tegenboog maakt, dat veel van het langere materiaal hier uiteraard oom niet tegen kan. Lees: ontspoort.
Gerard
-
@ Gerard
btw: "ondergronds" heb ik afgezworen sinds mijn overstap. Een staging Yard mag gewoon zichtbaar zijn. De charme van US rijden is juist het "op de hand" rijden.
Geloof dat ik dit niet helemaal snap...
Oh maar niveaus kan heel best samengaan met handmatig rijden hoor, zie mijn draadje in de buurt van deze post (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20580.msg641429.html#msg641429).
Dit is toch ondergronds?
@ jakop
weet ik, een van de redenen om nu erover te beginnen.
@ ronald
Dan moet je met lange Amerikaanse wagons al oppassen net als 6-assige lokomotieven. Niet zozeer dat ze er niet door willen maar meer omdat de koppelingen er dan voor zorgen dat je materieel onvrijwillig ontspoord. Dus in jou geval zou ik liever voor 4-assers gaan met zowel wagons als locs.
R3 it is! ;D
Digitaal is bij de US'ers eigenlijk standaard dwz dat het meeste spul voorbereid is of zelfs digitaal verkocht wordt.
Mooi
Het ziet er geloof ik toch naar uit dat ik een nieuw railsysteem moet aanschaffen/
Ik heb amper tijd om te reageren! Steeds weer nieuwe posts! :D
-
Precies... en daarom niet gebruike. Als je de Peco geometrie bekijkt niet onder medium gaan voor 6-assers en small voor een 4-asser. Small is meer voor rangeren met kort materieel.
Ze hebben trouwens een aangepast Amerikaans code 83 railsysteem. Wordt in Houten bij diverse handelaren verkocht.
-
Ik heb amper tijd om te reageren! Steeds weer nieuwe posts! :D
Wij ook niet................ ;D ;D ;)
-
Nog een post!
Hoe zit het met het regionale personen vervoer daar aan de overkant. Ik bedoel dan niet in de grote steden maar meer op het "platte" land. Of gebruiken ze daar allemaal de bus?
-
Euhm, met ondergronds dacht ik dat je een schaduwstation uit het zich bedoelde. Dat is niet wat ik bouw, het hoogteverschil is ongeveer 50 cm, waardoor je op beide lagen goed kunt rijden.
Qua rails ben ik zelf erg gecharmeerd van Tillig Elite H0, code 83. Mooie rails, fraaie flexen (ik gebruik nooit meer standaard rails, alleen flex en wissels), mooi gebruineerd, wissels met doorlopende tongen als in het grote voorbeeld, goed soldeerbaar!
Misschien wil je trouwens ook je forumnaam veranderen... ;D
Wat denk je van CSX6400?
(http://www.railpictures.net/images/d1/0/8/7/2087.1061479860.jpg) (http://www.railpictures.net/images/d1/0/8/7/2087.1061479860.jpg)
Bron: http://www.railpictures.net/
-
Nog een post!
Hoe zit het met het regionale personen vervoer daar aan de overkant. Ik bedoel dan niet in de grote steden maar meer op het "platte" land. Of gebruiken ze daar allemaal de bus?
Google maar eens op "doodlebug" en kies dan voor afbeeldingen.
Of check deze post (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20580.msg614901.html#msg614901).
-
Wat bedoel je de rare brommers, de rare auto's of de rare treinen ;D
Worden ze daar nog steeds mee vervoerd? Het ziet er vrij oud uit allemaal.
Of NS 64 ...
-
Worden niet meer gebruikt... het meeste is nu Amtrak of aanverwante maatschappijen die met trek-duw treinen en dubbeldekkers. Hier een voorbeeld zoals wij die aantroffen in onze vakantie vorig jaar:
- http://www.youtube.com/watch?v=J9hmpyMPZCU&list=UUWyIMBjkZSamib8lXtgJ1PA&index=19&feature=plcp
- http://www.youtube.com/watch?v=j3zWV_bnm64&list=UUWyIMBjkZSamib8lXtgJ1PA&index=20&feature=plcp
Het gaat weer kriebelen als ik zit te kijken...... ;D ;)
-
Mooie filmpjes.
TUUUT ;D
Ik denk dat ik maar eens een lokje met wat wagens moet gaan aanschaffen.
-
Ach misschien kun je een aantal Nederlandse locs aanschaffen met een Amerikaans ontwerp. voorbeeld is bijv NS1200, 2200 of NS2400. Maar ja, die Amerikanen heeft niet iedereen, terwijl de Nederlandse locs overal op elke modelbaan terug te zien zijn.
Andre
-
Zijn er toevallige amerikaanse modelspoorbeurzen in Nederland?
Is er op houten ook wat amerikaans te vinden?
@ zuylen
Dat kan inderdaad maar waarom? Als ik amerikaans wil rijden heb ik daar net zo weinig aan als aan pak hem beet een NS 1700. Met uitzondering van de NS 2200 dan die kun je wel ombouwen tot iets amerikaans.
-
Geen plat landschap
Humhum nooit gehoord van de Great Plains zeker?
Uit wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Plains
The Great Plains are a broad expanse of flat land, much of it covered in prairie, steppe and grassland, which lies west of the Mississippi River and east of the Rocky Mountains in the United States and Canada. This area covers parts of the U.S. states of Colorado, Kansas, Montana, Nebraska, New Mexico, North Dakota, Oklahoma, South Dakota, Texas, and Wyoming, and the Canadian provinces of Alberta, Manitoba and Saskatchewan. The Canadian portion of the Plains is known as the Prairies. Some geographers include some territory of Mexico in the Plains, but many stop at the Rio Grande.
Beter is dat je enorm veel afwisseling hebt in landschappen.
Het vervoer op het spoor (is al gezegd) in de VS is veelal gericht op goederenvervoer. Met diesellocomotieven. Het hangt er vanaf welke tijd je wilt weergeven, maar veel elektrische locomotieven kom je er niet tegen.
Men identificeert in de VS een drietal "classes" van spoorwegmaatschappijen en het onderscheid daarin heeft te maken met de dollars.
Class 1 zijn de grote maatschappijen zoals UP, BNSF, NS, CSX.
Class 2 bijv Long Island Railroad.
Class 3 zijn maatschappijtjes met een kort traject, bijvoorbeeld om te dienen als verbinding tussen 2 class 1 railroads
bijv Utah Rail.
-
Van die classes had ik al gehoord. Aangezien ik maar weinig ruimte heb zal het waarschijnlijk ...
Ik weet het nog niet. ???
Openingsbericht is aangepast.
-
Openingsbericht is aangepast.
;D
Wat rails betreft: lees het topic van Ronald over zijn Lake Louisa eens door, Hij heeft nl zelf zijn rails gelegd.
Peco en tillig zijn mooi, maar de Amerikanen maken ook veel gebruik van Shinohara. Verkrijgbaar via Walthers (http://www.walthers.com/exec/search?manu=669&split=30)
-
Amerikaanse modeltreinen doen qua kwaliteit en detaillering zeker niet onder bij europese modeltreinen.
Ik verzamel zowel europese als amerikaanse modeltreinen. Deze laatste hebben zijn van fabriek af voorzien van RP25 wielen, dus de rails moeten goed gelegd zijn.
Zoals Jakob als meldde: in EHBO bied ik veel amerikaanse treinen aan.
-
Ik heb ook een jaar geleden de overstap gemaakt. Heb toen 2 digitale loc's (2e hands) voor 130 euro kunnen kopen. dus het materiaal is over het algemeen goedkoper. Natuurlijk kun je het zo duur maken als je zelf wilt. Ik ben toen bij fremo USA uit gekomen en 1 keer naar een rijdag geweest. De grote rijlengte die je dan krijgt sprak mij erg aan. Samen met de keuze dat ik geen grote ruimte heb ben ik begonnen met 2 fremo modules. Totaal 240cm bij 60cm. Dus ik ga daar lekker aan prutsen thuis en dan op de rijdagen er mee rijden. Ik ga trouwens Peco rails code 83 of 73 gebruiken.
Groet van een tevreden overstapper, :p
Ivo
Ooh ja, google nog even naar 'Amerikaanse treinen forum'
-
Ooh ja, google nog even naar 'Amerikaanse treinen forum'
Staat ook al in postje #3, Ivo... ;D
-
Wat rails betreft: lees het topic van Ronald over zijn Lake Louisa eens door, Hij heeft nl zelf zijn rails gelegd.
Peco en tillig zijn mooi, maar de Amerikanen maken ook veel gebruik van Shinohara. Verkrijgbaar via Walthers (http://www.walthers.com/exec/search?manu=669&split=30)
Dank je ;) Shinohara is aardig maar zeker niet het beste. In vroegere tijden wel omdat er simpelweg niet anders was dan zelfbouw. Tegenwoordig zijn er genoeg alternatieven die al genoemd zijn.
Amerikaanse modeltreinen doen qua kwaliteit en detaillering zeker niet onder bij europese modeltreinen.
Sterker nog; ik vind ze soms nog veel beter. Kijk maar eens naar de laatste Athearn Genesis modellen hoe super strak en fijn die gedetailleerd zijn.
Deze laatste hebben zijn van fabriek af voorzien van RP25 wielen, dus de rails moeten goed gelegd zijn.
Dat moet eigenlijk altijd..... ;) Alhoewel bij mijn laatste project het mij verbaasd hoe vergevingsgezind ook RP25 nog is.
.... dus het materiaal is over het algemeen goedkoper. .
Dat begint steeds minder te worden. Toen ik overstapte eind jaren 90 was het Amerikaanse spul zeker een stuk goedkoper. Maar sinds de Amerikanen de weg naar de Chinezen hebben gevonden en de kwaliteit een stuk hoger is geworden zijn daarmee ook de prijzen gestegen. Ook telt mee dat vroeger veel zelfarbeid nodig was om het model klaar te krijgen. Dat was goedkoper omdat veel losse onderdelen bijgevoegd werden en zo de prijs van het product naar beneden bracht. Dat wil de gebruiker tegenwoordig niet meer, die "eist" een goed en degelijk product waarbij niets mee op- of aangebracht hoeft te worden. Wat in de prijs uiteindelijk tot uitdrukking komt.
Ooh ja, google nog even naar 'Amerikaanse treinen forum'
Die link had Gerard Wassink al gegeven :) Alhoewel er best meer adressen te vinden zijn voor goede info.
Aangezien ik maar weinig ruimte heb zal het waarschijnlijk ...
Ik weet het nog niet. ???
Dan zou ik het thema rustig houden. Je andere baan gezien te hebben is een leuke 4 x 8 misschien wat voor je. Her en der op de fora en internet zijn wel voorbeelden te vinden. Kijk maar:
- http://www.qooqle.nl/?q=4+x+8+layout (en dan even het "was dat zo moeilijk" vergeten ;))
Grtz, Ronald.
-
Een 4 x 8 is in principe wat ik nu heb, maar ik vind dat een beetje tja saai. Een rondje rijden wil ik wel kunnen. De ruimte die ik heb is 3m bij 1m 20.
-
Engeland (voordeel: geen invoerrechten):
http://www.modeljunction.info/estore/
http://www.peco-uk.com/page.asp?id=c83
Duitsland (ook geen invoerrechten):
http://www.aat-net.de/
http://www.rd-hobby.de/
Gerard
Op modeltreinen zitten geen invoerrechten. De Amerikaanse websites verkopen zonder BTW. In de USA en Canada is het met de BTW totaal anders dan in Europa, en is verkoop zonder BTW mogelijk aan particulieren.
Bij aankopen in Nederland en Duitsland zit de BTW al in de prijs.
Groeten, Alexander
-
Wat betekent dat? Als ik een trein daar koop dan koop ik hem dus ook voor die prijs (dollar - euro verschil natuurlijk meegenomen). Je hoeft dan dus geen extra kosten te maken? Klinkt niet helemaal logisch maar het zou wel mooi zijn.
-
Alexander, wat Gerard bedoeld is dat je bij zendingen uit de States eigenlijk altijd bij de douane terecht komt en er 20% bij moet rekenen als extra kosten, of je dat nu invoerrechten, inklaring of wat dan ook noemt. Uit Engeland komt er in de regel niets extra's bij ;)
-
Wat denk je van CSX6400?
In de USA en Canada hebben en hadden ze al een NS : Norfolk Southern.
Hebben: een hele grote nu. ( voornamelijk zwarte locs )Hadden: een kleinere Norfolk Southern die werd overgenomen, en nu onderdeel is van de huidige Norfolk Southern. ( grijze loks )
Groeten, Alexander
-
@ ronald
Dat leek mij ook logischer.
@ Alexander
Weet ik, kijk eens een post na die je gequote hebt.
-
Alleen de koppelingen en de werking daarvan, is voor mij voldoende reden om Amerikaans te rijden.
-
Alexander, wat Gerard bedoeld is dat je bij zendingen uit de States eigenlijk altijd bij de douane terecht komt en er 20% bij moet rekenen als extra kosten, of je dat nu invoerrechten, inklaring of wat dan ook noemt. Uit Engeland komt er in de regel niets extra's bij ;)
Dat begrijp ik, maar geef even de toelichting om duidelijk te maken wat het echt is.
En bij aankoop aan de overkant wil men SOMS vergeten om de BTW te heffen in Nederland. ;D
Groeten, Alexander
-
Ok, zie het nu ook, sorry. :-[
Groeten, Alexander
-
In de USA en Canada hebben en hadden ze al een NS : Norfolk Southern.
Hebben: een hele grote nu. ( voornamelijk zwarte locs )Hadden: een kleinere Norfolk Southern die werd overgenomen, en nu onderdeel is van de huidige Norfolk Southern. ( grijze loks )
Groeten, Alexander
Wat is je punt?
Natuurlijk heb ik gezocht op een loc met road # 6400 van de Norfolk Southern (mijn favo maatschappij). Die kon ik echter niet vinden. CSX wel. Close enough zou ik zeggen...
Gerard
-
En een kleinere NS die misschien beter in de smaak kan vallen om te bouwen. De oude Norfolk Southern was een short line, en gebruikte toen kleinere locs en wagens.
Groeten, Alexander
-
Op modeltreinen zitten geen invoerrechten. De Amerikaanse websites verkopen zonder BTW. In de USA en Canada is het met de BTW totaal anders dan in Europa, en is verkoop zonder BTW mogelijk aan particulieren.
Bij aankopen in Nederland en Duitsland zit de BTW al in de prijs.
Groeten, Alexander
Ik heb de tekst in mijn post veranderd in "extra kosten".
Wat kan mij het schelen hoe dat heet.
Ik moet het betalen. Het komt bovenop de prijs die ik met de leverancier heb afgerekend, en wordt in Nederland berekend en in rekening gebracht aan mij tijdens de invoer.
Gerard
-
Dat bedoelde ik..... ;D ;) Ik ga er altijd maar gewoon van uit dat ik een procent of 25 bovenop de zending extra moet betalen. Dan valt het nooit tegen :)
-
Laten we weer on-topic gaan en NS6400 verder helpen. (y)
-
Nou... het hoort wel bij het zelf kopen van Amerikaans materieel.... en is iets waar je wel rekening mee moet houden mocht je niet via een dealer maar zelf bestellen ;).
-
;D ;D 8)
Ik probeerde alleen maar te voorkomen dat we zouden worden geveegd.
8) ;D :D :)
Gerard
-
Komt ie:
(http://www.inquisitr.com/wp-content/2012/02/Zamboni-Machine1.jpg)
;D ;D ;)
-
Hebben ze die ook in de versie uit Groenlo?
-
Op modeltreinen zitten geen invoerrechten
Wel ja inklaringskosten ook goed dan, en de USA burger betaald hetzelfde als ik online, d'r zit idd geen btw maar VAT op...of een ander soortig iets wat voor de staat is...betalingen aan de pakketbezorger met de grote knip blijven me verbazen in willekeurigheid..
-
Hebben ze die ook in de versie uit Groenlo?
;D hopelijk dit doet haast zeer aan de ogen 8) ;)
-
een Geineken zamboni ??
-
Komt ie:
(http://www.inquisitr.com/wp-content/2012/02/Zamboni-Machine1.jpg)
;D ;D ;)
;D ;D ;D Deze is geweldig !!! ;D ;D ;D
In één klap de moderators EN al dat volk uit het oosten over de Heineken z**k ;D
Groet,
Tjalling
-
Wat zijn de plussen en wat zijn de minnen om naar Amerikaanse treinen over te stappen?
Voordelen:
- het is weer eens iets anders
- grote variëteit aan diesellocs
- 500 spoorwegmaatschappijen om uit te kiezen
- grote variëteit aan goederenmaterieel
- iets lagere prijzen dan Europees materiaal
- voor mij als liefhebber van goederentreinen: prachtige samenstellingen mogelijk met 3/4 locs en tientallen wagens
Nadelen:
- kwaliteit van sommige merken niet super
- veel limited runs - soms moet je lang wachten tot een model wordt herhaald
- bestellen in US kan duur zijn
- in Europa maar een paar winkels die US-materiaal hebben
- US-treinen zijn zeer verslavend
Schaal N:
- Kato (absolute topkwaliteit, de standaard)
- Atlas
- MTL (goederenmaterieel)
Misschien handig een keer een Walthers-catalogus te kopen. Kun je zien wat er is.
CKLX
-
Ik probeerde alleen maar te voorkomen dat we zouden worden geveegd.
Als je nou eens begon met niet eerst zelf off-topic te gaan en dan te roepen dat men on-topic moet blijven. :)
Paul, als je nog overtuigd moet worden, probeer dan eens het boek "The Art of the Streamliner (http://www.goodreads.com/book/show/3667837-the-art-of-the-streamliner)" te vinden. (ISBN kan ik zo snel niet vinden, maar Amazon verkoopt het ook.) Dit boek had mij bijna overtuigd om Amerikaans te gaan rijden. Bijna, want toen kwam ik een Trix ICE3 tegen - en ik had nog aardig wat Nederlands spul.
Het boek is niet zozeer een treinenboek, maar meer een boek dat een sfeerbeeld oproept, namelijk dat van de hoogtijdagen van het Amerikaanse reizigersvervoer: de jaren '30 en '40 van de vorige eeuw. Uiteraard staan er foto's van treinen in, maar ook van interieurs, reclameposters, en uit alles spreekt de klasse van die tijd.
Mijn persoonlijke mening is dat Amerikaanse treinen van tegenwoordig ongeveer even mooi zijn als het gemiddelde containerschip: absoluut niet dus. Dat was wel anders in de jaren '30 en '40, waar men met diesels begon te rijden en het ontwerp van de gehele trein serieus werd aangepakt. Het is de tijd van enorme stoomlocomotieven, stoere diesels en snelle treinstellen.
Het boek is in ieder geval een leuke manier om je te oriënteren en mocht je toch voor een ander land of tijdperk kiezen, dan heb je nog altijd een prachtig boek.
- Peter
-
In Kaarst (Duitsland) moet een winkel zijn met alleen Ami spul, die gasten hebben een website, dusse, even op goegel
en je kunt wat wijzer worden.
Zelf verzamel ik ook US materieel, wel van een merk die iets met puko,s heeft, en waarom, tja, het heeft gewoon
charme! Vooral die oude blikken boxcar,s. Ben zelf al eens een paar maal daar geweest, en als je ooit de mogelijkheid hebt
om in St. Louis onder de spoorbrug te staan, dan moet je dat zeker doen. Zelf kreeg ik daar kippevel van, die honderden meters trein die over dat stalen gevaarte de Missisippi over steken!
En dan ,s avonds in de blues bar een bandje zien spelen, ja, hoe moet ik dat uitleggen.
In dezelfde stad moet een big-boy staan, helaas had ik daar geen tijd voor, mijn maten vonden de plaatselijke brouwerij belangrijker! (ook niet verkeerd trouwens)
-
Bedankt allemaal voor de info, Ik kan er zeker wat mee. Ik moet het nog afhandelen maar ik kan geloof ik wel zeggen dat ik mijn eerste amerikaanse lok heb. Nu nog een thema voor de baan. Welk thema wordt vaak gebruikt in amerika?
-
Goederen. :)
We hebben het over een land dat een paar keer groter is dan Europa, dus je kunt eigenlijk alle kanten op. Heb je al een tijdperk in gedachten? Je kunt immers ook een treintje uit de Lucky Luke-tijd weergeven.
Of kies schaal N, dan kun je die lange goederentreinen wat beter kwijt.
- Peter
-
Ja, ik heb een paar jaar Canadees gereden in schaal n. Omdat het materieel groter is dan in Europa, is n een prima schaal.
Europa is groter dan u denkt Peter.
-
Ah, klopt, Europa is net iets groter dan de VS. Om één of andere reden kijk ik steeds over Rusland heen.
- Peter
-
.... Nu nog een thema voor de baan. Welk thema wordt vaak gebruikt in amerika?
Wat je inderdaad heel veel ziet is een thema rond goederenvervoer. Dampende en brullende diesels - vaak ik multitractie - met een sleep containers of TOFC's als je wat moderner wilt, wat oudere diesels met een trein met boxcars, kolenvervoer, staalvervoer, of, nog wat verder terug, timber of logging companies met stoomlocjes. Keuze te over qua treinen dus.
En dan heb ik het nog niet eens over je scenery. Wil je East coast rijden (langs de Atlantische oceaan) met wat meer groen, of South- en Mid-west (woestijnachtig) of misschien in de Rockies voor indrukwekkende rotswanden, bruggen etc.?
Gerard
-
Precies, dus:
Nu nog een thema voor de baan. Welk thema wordt vaak gebruikt in amerika?
Dit ligt helemaal aan de setting en het gebruikte materieel. Welke loc heb je gekocht?
-
Om één of andere reden kijk ik steeds over Rusland heen.
Zo kan je het ook noemen....ik vind uit principe dat Rusland niet bij Europa hoort, wat met ook vindt of vaststelt ;D
Ik ga echt niet over op USA.....maar als ik (nog) niets zou hebben en op 0 (weer) ging beginnen, was het toch wel een optie om eens nader over te denken.
Wel in H0 want N is me toch echt te klein ;)
Groet,
Jakop
-
Och, als ik opnieuw moest beginnen met Amerikaans zou N wel een optie zijn, ondanks dat die kleredingen zo klein zijn ;D ;) De uitgestrektheid van het land laat zich juist in spoor N op een normaal oppervlak goed vangen. Maar helaas (of gelukkig ) heb ik H0 gekozen en blijf ik daarbij. Ook omdat het eigenlijk echt mijn schaal is waarmee ik het beste uit de voeten kan.
-
Zo kan je het ook noemen....ik vind uit principe dat Rusland niet bij Europa hoort, wat met ook vindt of vaststelt ;D
Het heeft alleen niks met vinden te maken.
De Oeral is een eind fietsen. Vervolgens begint Rusland dan eigenlijk pas.
-
en op 0 (weer) ging beginnen,
Groet,
Jakop
Is ook een mooie schaal ;)
-
Precies, dus:
Dit ligt helemaal aan de setting en het gebruikte materieel. Welke loc heb je gekocht?
Een c44 9w van athearn uit de ehbo. Ik weet nog niet of met BNSf materieel ga rijden maar, zo kan ik tenminste even kijken wat ik van amerikaanse lokomotieven vindt. Plaatjes zijn leuk maar geven tenslotte niet het complete beeld.
Ik heb inmiddels ook zitten nadenken over de baan. Ik wil in iedergeval een soort rangeerpuzzel. maar er moet ook een rondje gereden kunnen worden.
-
Een Dash-9 (http://en.wikipedia.org/wiki/GE_Dash_9-44CW) !
Stoer ding. Daar heb ik er ook een paar van. Zit er een sound decoder in bij jou?
En trouwens: al ga je niet met BNSF als basis rijden, op de meeste yards vind je ongeveer 50% "eigen" materieel en voor de rest een redelijke afspiegeling van nation-wide percentages van andere maatschappijen...
-
En BNSF is wel een leuke maatschappij omdat daar heel veel materiaal voor te krijgen is. Je kunt dan ook met BN (Burlington Northern) en SF (Sante Fe) rijden, omdat BNSF daar uit is ontstaan.
-
Er zal wel geen sound in zitten aangezien hij voor 15 euro weg ging. Het waren echte opknappertjes. Jakop heeft er ook twee gekocht. Officieel heb ik hem nog niet gekocht. Zit nu in spanning te wachten op een reactie. (wel gereserveerd).
-
Ik heb inmiddels ook zitten nadenken over de baan. Ik wil in iedergeval een soort rangeerpuzzel. maar er moet ook een rondje gereden kunnen worden.
Wat je kunt overwegen is om langs de wanden van je kamer op een hoogte van ~ 1 meter 30 een plank baan te maken met her en der wat industrietjes en aan een zijde een wat grotere yard waar je kunt rangeren.
Bij deuren en ramen maak je dan uitneembare delen die je alleen plaatst als je aan het rijden bent.
-
Dat had ik ook al bij andere gezien, dat zou ik ook het liefste willen, maar aangezien ik een schuine muur heb blijft er zo te weinig ruimte over. Misschien kan ik hem langs drie muren plaatsen. Met een keerlus ofzo. Helaas neemt een keerlus in R3 ook veel ruimte in.
-
Dan raad ik je aan om niet met een rondje te gaan rijden. Hey, je houdt toch van rangeren, waarom zou je rondjes willen rijden. Bouw aan een kant een mooi diesel depot met een draaischijf, dan kun je toch twee kanten op rijden. En tussendoor lekker rangeren op kleine industrietjes en een Yard aan de andre kant (bijvoorbeeld, ik noem maar wat).
-
Helemaal gelijk. Dat is ook zo maar het is ook leuk als er tijdens het rangeren een trein langs komt rijden. Maar ik geloof wel dat het zoiets gaat worden.
-
Jakop heeft er ook twee gekocht.
O ja? ;D slechts 1 hoor....en niet om Amerikaans te rijden, maar om (als het mogelijk is) de aandrijving voor een projectje te gebruiken.
Groet,
Jakop
-
Oh sorry ik praat mijn mond weer voorbij ;D , ik zie nu dat ik de PB van de verkoper niet goed had gelezen FOEI. :-[