BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Chris op 19 April 2007, 11:11:24
-
Ik ben dit jaar op onverklaarbare reden opeens heel erg geintresseerd geraakt in TEE treinen.
Wie heef voor mij een site (behalve Nico Spilt) waar alles over de TEE's te vinden is ?
Zo wil ik graag weten wat wel in Nederland kwam en wat niet.
-
Ga zo door chris, straks ga je de voorgangers van de TEE nog een keer leuk vinden (etoile du nord, 4 blauw/creme CIWL-salonbakken en een D getrokken door een blikken tinus of blauwe brabander.... hmmmm ;D)
-
Nou...wat ik ook nog wel eens wil is de orient express......
-
he bah, niet weer die suffe orient express, dat ding is echt TE uitgemolken :-X
-
trouwens, zo vind je ook wel t een en ander... utrechts archief (http://www.hetutrechtsarchief.nl/atlantis_treffers.asp?trefwoord=TEE&maker=&deelcollectie=Nederlandse+Spoorwegen&soort=&categorie=&catalogusnummer=&jaar1=&jaar2=)
Ook leuk: boottreinen
hier eentje met een speciale HSM-bagagewagen met halve opbouw, zodat er 2 CIWL-bagagelaadkisten op mee konden, die gingen dan de boot op naar engeland (http://www.hetutrechtsarchief.nl/hua_online_images/atlantis/high/303/151303.jpg)
-
ook leuk: www.stichtingtee.nl (http://www.stichtingtee.nl)
-
Chris, dan misschien toch even de Eisenbahn Journal-special "Die TEE-Story" kopen. Ik vond 'm zelf niet interessant genoeg (zie mail in je prive-mail box die ik gisteren stuurde), maar wellicht is het voor jou dan toch een interessante uitgave.
Hopelijk komt er een van de grote Duitse uitgevers nog met een leuke DVD over TEE-treinen. Dat zou pas echt handig zijn.
mvg,
Gert
-
HSM-bagagewagen met halve opbouw, zodat er 2 CIWL-bagagelaadkisten op mee konden, die gingen dan de boot op naar Engeland
Niet helemaal waar ;) dat van de CIWL, maar die had ze ook en die gingen naar Franrijk vv.
Het zijn laadkisten van de Great Eastern Railway die vanuit Engeland in Hoek van Holland op de HSM bagagewagens 2801-2804 (ex-1801-1804) belandden. Deze bagagewagens liepen in de treinen D25/24 over Bentheim en D81/88 over Cranenburg/Cleve. De foto in het HUA toont de D81 te Cranenburg.
De geschiedenis van deze wagens is vrij complex...
oorspronkelijke serie: 1801-1806 bj: 1903 (in 1906: 2801-2806)
Bij de ombouw in 1910/11 tbv het vervoer van laadkisten hield de HSM vier halve bagagewagens zonder frame over, die werden vervolgens gebruikt om bagagewagens te bouwen. De verbouwde wagens werden in 1930 onder NS regie weer helemaal bagagewagen(!); wat moet je er anders mee?
1801-1804 -> 2801-2802 geschikt voor laadkisten en 2819 (ex- halve bakken 2801 en 2802), 2803 geschikt voor laadkisten en 2820 (ex-halve bak 2803 plus nieuw), 2804 voor lk en 2821 (ex-halve 2804 plus nieuw).
NS nummering
2801-7051-7591 afgev. 15-4-1952
2819-7008-5008 vermist
2802-7052-7592-455E hulpwagen tbv kraan Zwolle verbouwd 5-5-1952
2803-7053-7593 vermist, uiteindelijk beland bij de DR in de DDR als Pw 600-004, 60 50 99 54 763-6
2820-7585-6059-157093 ongev.wgn., verbouwd 9-1956
2804-7054-7594 afgev. 2-1954
2821-7586-6060 afgev. 29-6-1955
--------------------------------------------
en voor de volledigheid
2805-7001-5001
2806-7002-5002
@van Diesen: een site vol TEE...
http://homepages.cwi.nl/~dik/english/public_transport/TEE/index.html
Succes ermee,
Modelspotter
Wijzigingen betreffen juiste nummers en datums.
-
oh, ze zijn dus verbouwd uit die dubbelbuiken, ik dacht dat ze zo gebouwd waren ;)
-
Yep,
Aardige foto's van alle bagagewagens in het boek van Steinkamp, waar helaas de exacte vernummeringen wegens plaatsruimtegebrek geen plaats konden vinden.
Grtz Mospo
-
Op TEE gebied is er veel in Nederland geweest, de duitse VT11.5 en 8.?(vierdelige stellen die reden voordat de VT11.5 reed en later dacht ik nog wel eens als versterking). Die franse X..... gevallen die roco leverd(e), de NS/SBB TEE stellen, en ik heb laatst ergens gelezen dat die vierstrooms TEE stellen van de SBB ook nog wel eens in Nederland kwamen via frankrijk en België. Verder veel getrokken materieel, zoals het gebruikelijke duitse spul Avmz111 en Apmz121 en div restauratie rijtuigen. Vanaf eind jaren 70 reden ook de Apmz122 en Avmz207. Verder kwam ook dat franse Inox spul als TEE's naar Nederland via Rooseldaal.
TEE treinen kunnen lekker kort zijn, de leukste TEE's in Nederland vind ik een 1100 of 1200 met 1 of 2 rijtuigen.
Groetjes Michiel
Ps; had ff geen zin alles op te zoeken dus heb alles gewoon ff uit m'n hoofd getypt.
-
ja, ik heb een erg goede tekening van de zijkant van die dubbelbuik-D's, met behulp van de foto's in de erfenis zijn de kopwanden ook goed te doen, ik moet die dus ooit nog eens gaan bouwen. Als er meer mensen zo'n ding willen bouwen, stuur me dan maar een PM, dan stuur ik die tekening wel.
Nu maar weer ontopic over TEE's dan maar? ;)
-
Wie heef voor mij een site (behalve Nico Spilt) waar alles over de TEE's te vinden is ?
Op het Märklinforum (http://forum.marklinforum.nl/index.php?topic=3331.0) loopt al enige tijd een draadje over de TEE RAm en de ombouw hiervan.
Maar dat had je misschien al gezien.
-
http://www.tee-classics.ch/09.html
TEE-CLASSICS (http://www.tee-classics.ch/09.html
TEE-CLASSICS)
Had je misschien zelf ook al gevonden. (in het duits googelen vind je misschien nog wel meer)
Bij de <links> staan nog veel meer TEE-sites
-
Op TEE gebied is er veel in Nederland geweest, de duitse VT11.5 en 8.?(vierdelige stellen die reden voordat de VT11.5 reed en later dacht ik nog wel eens als versterking).
VT08.5. Kan ook een drie- of vijfwagenstel zijn. Als los stel hebben ze zeker in Nederland gereden als TEE Rhein-Main, ik betwijfel of ze later ook als versterking met de 11.5 werden meegegeven (wel in de TEE Helvetia, maar die kwam niet in Nederland)
Die franse X..... gevallen die roco leverd(e),
X2771-2781, uit m'n hoofd. Franse type-aanduiding is RGP1. Reden de TEE Ile de France, en als voortrein voor de Etoile du Nord uit, op dagen dat het gebruikelijke NS/SBB-stel de vervoersvraag niet aan kon.
en ik heb laatst ergens gelezen dat die vierstrooms TEE stellen van de SBB ook nog wel eens in Nederland kwamen via frankrijk en België.
Klopt, in de jaren 60 als TEE Edelweiss, als reserve voor een NS/SBB diesel. Tegen die tijd was die hele route geëlektrificeerd en was het eigenlijk niet meer nodig om met diesels te rijden, maar ze hadden die stellen nou eenmaal. Nadeel was wel dat je met twee machinisten moest rijden, eentje die de weg kende en eentje die met het treinstel overweg kon .
Arjen.
-
Kijk zo kom je met 2 man al een heel eind ;D ;D ;D ;D
groetjes Michiel
Ps; die 2 man slaat eigenlijk op het topic ;)
-
Tot nu toe bedankt.
Dat zal dus een vitrine moeten gaan worden. ;D
-
Computergestuurd met Spoorlift van 1M lengte(of langer) ;D?
-
foto 160288 uit het Utrechts archief is wel heeeel erg interessant: namelijk de blauw beige wagens inclusief dubbeldeksrestauratie (nee niet eten boven en beneden) met een 1100 er voor. Roco brengt deze dit jaar uit!
-
Die 'Buckelspeisewagen' liepen inderdaad mee in de Rheingold, vanaf ongeveer 1962, dus nog voordat die trein een TEE werd. Lima heeft het model overigens al jaren, is inmiddels via Hornby weer verkrijgbaar (in een vierdelige set) en qua kwaliteit ongeveer even goed als je van Roco mag verwachten.
Overigens hebben de uitzichtrijtuigen van de Rheingold (met koepel) ook in Nedrland gelopen, maar dat was pas in het begin van de jaren 70.
Arjen.
-
Ik heb ook een zooitje TEE trouwens, 5 rijtuigen, en bijpassende Duitse lok, een 114.
Voor foto's kijk je maar op m'n site ;D