BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Stijn de Vreede op 11 April 2007, 14:34:07
-
Klopt het dat de Utjes nu al worden gesloopt?
volgens Wikipedia wel... Is dat waar?
Of zijn ze al gesloopt door de sloper in Hasselt?
En anders weet iemand wanneer?
Behalve de hierboven genoemde stellen zijn nu nog de 119, 126, 134, 147, 150 en 192 over (in Blerick) en de 194 en 195 in Zwolle. Deze zijn alle geplukt en worden gesloopt bij sloperij Hoeben in Hasselt (boven Zwolle).
Alvast bedankt,
Stijn :)
-
Ze staan nog in Blerick maar zijn al wel verkocht aan Hoeben in Hasselt (Ov). Het slopen gaat dus plaatsvinden in Hasselt, maar hoe zullen ze erheen getransporteerd worden, ik denk dat men zich daar nog mee bezig houdt. Ook zit in het dak van planU asbest, mogelijk dat Hoeben daar nog geen vergunning voor heeft?
-
Ze hebben ook een nieuwe website.
[offtopic]
Met daarop een achtergrond met railhoppers die verbrijzeld worden,
Met daaronder; "gered van de sloop" :o :(
(maar dit achteraf)
[/offtopic]
Ze zullen vast ook eerst naar Zwolle katwolde worden gereden, Daarna het onderstel eraf, Daarna per vrachtauto naar de knipper...
-
in die plan U,s zit toch geen asbest ?
Dit is toch in 1990 eruit gehaald omdat er geen enkele trein met asbest mag rondrijden volgens de wet..?
net als met de hondekoppen toen.
-
Wacht even, die plan U's waren toch klaargemaakt voor verkoop naar Slowakije? Volgens mij las ik daar vorig voorjaar al iets over.
Ik meen dat er zelfs vertegenwoordigers van de Slowaakse spoorwegen naar Zwolle zijn gekomen om te kijken naar een plan U die strak in de (nieuwe) lak zat. Het zal toch niet waar zijn dat die stellen nu gesloopt worden? :(
mvg,
Gert
-
3 zijn er in NL bewaard (113,114,115)
Sommige worden in hasselt vernietigd (194,195,119, 126, 134, 147, 150 en 192)
De andere 6 worden naar slowakije gestuurd (116, 117, 125, 191, 193 en 151)
-
Dat "gerucht" dat Veolia er op de maaslijn zou gaan rijden is ondertussen ook verleden tijd? Wel erg jammer, ik had me er op verheugt om (nog) eens in een plan u te reizen :(
Toen ik eind vorig jaar in Zwolle bij de werkplaats was was er zeker wel sprake van 'verkoop' aan Veolia. Ze waren toen namelijk speciaal daarvoor stellen aan het klaar maken.
-
Wel erg jammer, ik had me er op verheugt om (nog) eens in een plan u te reizen :(
Of je moet naar slovenië/slowakije ;)
Maar ik vindt het ook erg zonde :(
-
Ga ik ook zeker doen, daar kom ik toch nog een keer langs :P
De Slowakije Plan U's zullen daar waarschijnlijk ook in de NS huisstijl rondrijden als ik het me goed herinner.
-
Een vriend van mij had in een 3e hands NS trein gereden in Afrika, Dus die Utjes zijn vast nog lang niet uigerangeerd ;)
-
Even off topic, Stijn, maar ik ben dan natuurlijk wel benieuwd welke 3e handsjes van de NS... ;)
Eelco
-
Het slopen gaat dus plaatsvinden in Hasselt, maar hoe zullen ze erheen getransporteerd worden, ik denk dat men zich daar nog mee bezig houdt.
Op Somda viel al eerder te lezen dat het transport vanuit Blerick over de weg zal plaatsvinden. De Slowakije Plan U's zullen daar waarschijnlijk ook in de NS huisstijl rondrijden als ik het me goed herinner.
Vele stellen zijn in Zwolle geheel opnieuw geschilderd, lijkt me dus sterk dat ze daar nogmaals geschilderd worden ja - maar je weet het nooit natuurlijk. Tot dusver is overigens nog geen enkel stel vertrokken...
-
maar ik ben dan natuurlijk wel benieuwd welke 3e handsjes van de NS... ;)
Dat weet hij niet (niet bepaald treinengek), Maar hij zag een vervaagd NS logo, En de kwaliteit van de stoelen... (ik zal het netjes houden) was bagger, Bij de een zat er geen zitting, De ander was verrot...
En de deuren moest je openduwen
-
Op Somda viel al eerder te lezen dat het transport vanuit Blerick over de weg zal plaatsvinden.
De stellen zagen er laatst ook niet meer echt rijbaar uit :P.
-
Ze zijn volgens mij ook geplukt...
-
Wel meer dan dat. De plaatselijke jeugd heeft ze ook "bewerkt"/vernield.
-
Dat weet hij niet (niet bepaald treinengek), Maar hij zag een vervaagd NS logo, En de kwaliteit van de stoelen... (ik zal het netjes houden) was bagger, Bij de een zat er geen zitting, De ander was verrot...
En de deuren moest je openduwen
Klinkt nogal wazig, voor zover ik weet is er maar weinig oud NS materieel naar het buitenland verhuisd.
Daarnaast zijn de stellen die in Zl worden opgeknapt nooit ergens anders voor bedoeld dan verkoop naar Slowakije.
Dat die voor Veolia opgeknapt zouden worden is onzin, al zijn er wel ideen mee geweest die nooit ver gekomen zijn.
-
Naar mijn weten is de laatste tientallen jaren nooit oud NS materieel verkocht aan derdewereldlanden als afrika. Wel heel veel oude stadsbussen en trams.
(o.a. Roemenie, Georgie, Marokko en Cuba)
In Cuba heb ik wel in de oude Inox-Tee meegereden, die er beduidend minder goed meer uitzag dan de tijd dat die tussen Amsterdam en Brussel reed.
-
Zou kunnen dat het al K4's waren. Dat zijn ex-SNCF rijtuigen die later aan de NMBS verkocht zijn en ook even met NS logo bij NSR gereden hebben. Deze zijn recent naar het buitenland verkocht, ik dacht o.a. ook naar Afrika.
-
Mijn afscheid van de plan U:
Ik ben nog even naar station Zwolle gegaan.
(ik moest er overstappen) Ik vroeg aan een rangeermedewerker: Wanneer worden de treinstellen afgevoerd?
-Dat weet ik niet, Ze zijn opgekocht door een bedrijf, Ik weet niet wat ze ermee gaan doen... ( :-| )
-Weet u misschien of er nog interieur in zit?
-Nee, Kom maar even mee, We zullen even kijken ( :D)
Dus via een omweg naar een Utje, Ik had geen fototoestel bij me, Dus geen foto's :-[
Ze zagen er nog wel goed uit, Inclusief interieur, Cabinedeur stond open.
Tja... Zo slecht zag ie er echt niet uit :-|
Ze waren opeens aan de kant gepleurt, Dat kon je zien, Er lag ook een krant in.
Rangeerder, Bedankt :) (en voor uw inzet in uw vrije tijd) :) :) :)
mvg,
Stijn :)
-
Zijn die banken te koop? Want zo'n bank is wel leuk om te hebben als herrinering.
-
Tja...
Was het maar zo ::)
Ze mollen ze... Ik begrijp ook niet waarom ze er bezwaar tegen maken...
mvg,
Stijn
-
Heb je dat al gevraagd dan. Mij lijkt het dat die dingen naar de sloper gaan en dat als je tegen die sloper zegt ik geef er zoveel geld voor je ze echt wel mee mag nemen.
-
Maar die willen die dingen zo snel mogelijk in kleine stukjes hebben en naar de hoogovens brengen ;)
Maar je kan het proberen als ze bij Zwolle katwolde staan.
mvg,
Stijn :)
-
Ik denk niet dat de hoogovens blij word van bankstellen. Die willen alleen maar oude ijzer dus ik denk dat als je dat gewoon vraagt aan de sloper dat dat best moet lukken.
-
Succes :)
mvg,
Stijn :)
-
Bedankt weet nog niet of ik dat ook serieus ga proberen. Is best veel werk om te regelen. Misschien zijn er nog meer mensen die dit ook willen en die hun bevindingen kunnen delen met ons.
-
In de nieuwe HOV-RN staat een stukje over de 'toekomst' van de Plan U's.
Maar ze zijn dus 'opgekocht door een bedrijf' dat bedrijf is dus Hoeben?
Je moet eigenlijk een Plan U bewaren en daar een modelspoorbaan in maken :P, bij de vouwbalgen een stukje flexrail en karren maar ;D
Zet in de krant : "Gratis treinonderdelen bij Katwolde" Gooi daar die trein neer en laat de trein hobbyist de rest doen ;D Dan heb je geen dure sloper meer nodig volgens mij :P
Maare, back to the real life nu
-
Dan heeft hoeben alleen nog maar metaal over ;)
Daar kunnen ze blij mee zijn :)
Maar wat is HOV-RN?
dus:
8 zijn opgekocht door "de grote vriend in Hasselt ;)"
6 gaan naar slowakije
3 blijven in NL bewaard
mvg,
Stijn
-
http://www.hov-rn.nl/ ;)
-
Aha :) Bedankt
mvg,
Stijn
-
Dan heeft hoeben alleen nog maar metaal over ;)
Daar kunnen ze blij mee zijn :)
Maar wat is HOV-RN?
dus:
8 zijn opgekocht door "de grote vriend in Hasselt ;)"
6 gaan naar slowakije
3 blijven in NL bewaard
mvg,
Stijn
En de rest is de 8 van nu al voorgegaan ;)
-
Dan heeft hoeben alleen nog maar metaal over ;)
Daar kunnen ze blij mee zijn :)
Hoeben? Niks mee te maken, gewoon gelijk naar Corus de hogenoven in rijden ;D
Voorzover je er nog mee zou kunnen rijden na die pluk actie.
-
he ja, fraaie decoratie voor in uw vensterbank: een origineel plan U-motordraaistel! bel nu om te bestellen! ;D
-
Bent u ook zo'n treinengek? ;)
Koop dan nu bij Hoeben stukjes plan U! (per kilogram)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schroot.jpg)
Een unieke kans om nog aan de plan U te denken...
:P
mvg,
Stijn :)
-
he ja, fraaie decoratie voor in uw vensterbank: een origineel plan U-motordraaistel! bel nu om te bestellen!
Dan zou ik eerst een stevige vensterbank maken. Wel een leuk idee, weer eens wat anders dan geraniums ;D.
Maarten
-
nee, gewoon de vensterbank zo laten. Geeft wat extra spanning ende sensatie. Das nooit verkeerd als je je verveelt zoals ik nu.
-
Verveel jeje ???. CDtje van slipknot op en lekker bouwen, hoppa.
groet
eric
-
he bah, geen klipsnot. Das gewoon de puberversie van bassie en adriaan. Mag ik u Exodus aanbevelen?
-
HAHAHA nee bedankt,ik die zijn hoogtij dagen beleefde eind jaren 70 en begin 80 blijft het liefst die muziek trouw, zoals nu op radio 2 te horen is in het programma,, het theater van het sentiment,, . muziek uit 1981.
Maar ja floris toen was jij er nog niet ( denk ik ) ;)
groet
eric
-
ah, de tijd van Priest en Maiden ;D
maar uh... *streng moderatorgezicht* kucherdekuch, grom, nu weer over plan U's verder alsch 't u mocht believen ;)
-
je heb gelijk, ik ga nog even stoeien met een Bemo 99er Hom, priegelwerk, bijna klaar maar het ergste komt nog, het electra gedeelte. Laat mij maar solderen en airbruschen heerlijk, maar draadjes brrrr.
groet
eric
laat wel een fototje zien als ie klaar is
-
heeft hoeben al een plan U gesloopt dan?
dat plaatje bovenaan...
heb nog geen 1 plan U zien weg rijden hier ( woon zelf in Zwolle )
-
Nee,Gelukkig nog niet, Het eerste plaatje wat je tegenkomt als je schroot bij google intypt ;)
Maar 't zou zo kunnen :)
mvg,
Stijn
-
Kan het wat serieuzer hier want meeste heeft niks met plan U meer te maken?
Op deez onzin zit ik persoonlijk niet echt te wachten eerlijk gezegd....
-
Dat klopt, We moeten gewoon wachten tot we weten wanneer de Utjes naar de "ondergang" gaan...
mvg,
Stijn :)
-
Reken maar dat er binnen 2 weken afgevoerd gaat worden,
en dan gewoon in Br bak voor bak op een dieplader naar Hasselt.
-
;D zaag hak breek krak ruk sloop ;D
tot ziens ouwe U. :)
als ik goed begrepen heb had de NS in 2000/2001 19/20 stuks opgeknapt.
ik kom nu totaal uit
3 bewaren
8 hoeben
6 verkoop
waar zijn die andere 3 stuks gebleven ? weg gelopen?
-
Al gesloopt volgens mij
mvg,
Stijn
-
als ik goed begrepen heb had de NS in 2000/2001 19/20 stuks opgeknapt.
ik kom nu totaal uit
3 bewaren
8 hoeben
6 verkoop
waar zijn die andere 3 stuks gebleven ? weg gelopen?
Die 3 bewaren waren/zijn niet eens opgeknapt, dus je mist er 6...
-
En er zijn er nooit 19 of 20 opgeknapt.
13 stuks in totaal dacht ik. Orighineel 15 maar 2 zijn voortijdig gestopt.
-
Ja in 1996 had de NS al een hoop plan U,s gesloopt.
en daarvan had ik begrepen dat er 19 a 20 stuks opgeknapt waren en in dienst gezet tussen zwolle - groningen.
maar dit heb ik dus fout.
Ben benieuwd hoelang ze het in slowakije volhouden die Us vreten onderhoud.
-
Het werden er idd 15. Het plan was 19 stuks, maar het werden er dus echt 15.
-
Weet iemand of de 129 nu al gesloopt is?
1 (http://www.railtrash.fotopic.net/p39617758.html)
2 (http://www.railtrash.fotopic.net/p39617761.html)
Of staat ie nog steeds weg te rotten?
-
De 129 is al gesloopt ja.
Volgens de materieellijst van HOV RN zijn dit de nu bestaande Plan U's van NS:
116,117,121,124,126,134,147,150,151,191,192,193,194,195.
Dat zijn dus 14 U's, en dan ook nog 3 museumexemplaren de 113,114 en 115. Kom je uit op 17 plan u's.
De lijst is alleen niet zo up to date, want de Railhoppers staan er ook nog tussen.
En wegrotten op cartesiusweg kan niet meer, dat is sinds een jaartje totaal anders geworden ;)
-
Ok thanx :)
mvg,
Stijn :)
-
Slopen?
Maar ze worden toch nog nieuw gebouwd ??? ??? ???
Philotrain ;D ;D ;D
Maarten
-
;D Karst bouwt ook Nieuwe plan U,s voor de dienst komende 40 jaar ;D op zijn baan
-
Treinstel 129 is door vandalen in brand gestoken op het terrein van Stator. Gelukkig wel een jaar nadat ik daar zelf wat bankjes (uiteraard met toestemming) eruit mocht halen voor in de woonkamer.
-
Hoe heb je dat geregeld van die bankjes.
-
ik kom nu totaal uit
3 bewaren
8 hoeben
6 verkoop
waar zijn die andere 3 stuks gebleven ? weg gelopen?
Ik was even aan het 'Google-earthen'
Kwam ik het onderstaande tegen ??? ???
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/PlanUinBeekbergenVSM_1.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/PlanUinBeekbergenVSM_1.jpg)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/PlanUinBeekbergenVSM.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/PlanUinBeekbergenVSM.jpg)
... ik weet verder niet zoveel van de Plan U af ::) maar dit is er toch echt 1 :o
In Beekbergen bij de VSM ! Ik kom daar wel regelmatig langs, maar heb er nog nooit 1 gezien :(
Ik kan er alleen niet achterkomen wanneer deze foto is gemaakt. :-|
Dan zou er dus weer 1 'terecht' zijn... nog 2 te gaan ;)
Grtzz,
Karst
-
Karst als je goed kijkt zie je op het kopspoortje nabij de draaischijf de NS 2530 maar nog in de oude Lila kleuren. Dus zelf denk ik dat het om de inmiddels in rood geschilderde Plan U gaat van de Ijmuidense lijn.
Jeroen
-
Yep, zie ik nu ook.
Wat ik ook kan zien, is dat het om een niet gerenoveerde gaat (geen generator-uitlaat-kast), ik denk zelfs te kunnen zien, dat de cabine-zijraampjes niet geblindeerd zijn.
Ik werd/word wat in verwarring gebracht door het 'Image (C) 2007 Gem. Apeldoorn' onder in beeld.
Grtzz,
Karst
-
Vanmiddag op weg naar mijn werk , kwam tot mijn stomme verbazing op de A28 [stukje snelweg zwolle zuid /zwolle noord ] mij een dieplader tegemoet.
Op die dieplader stond een tussenbak die naar mijn mening wel eens afkomstig zou kunnen zijn van een plan U.[vorm ramen enz,..]
Het transport ging richting zwolle noord/richting meppel.
De bak zat zwaar onder graffity [zal eens niet zo wezen!]
Natuurlijk geen fotomateriaal bij me.
Zou dit kunnen? en zoja wie weet waar deze bak zijn eindbestemming had?
groeten Wim...nee geen speculaas bakker
-
Dus zelf denk ik dat het om de inmiddels in rood geschilderde Plan U gaat van de Ijmuidense lijn.
Dat laatste is niet juist. Het betreft hier Plan U treinstel 112 dat in 2004 t.b.v. onderdelen volledig 'geplukt' is door de VSM.
-
..en zoja wie weet waar deze bak zijn eindbestemming had?
Da's dan de laatste keer dat je hem gezien hebt, op de route naar Hasselt. Toedeledoki, tussenbak. Tís jammer, maar ja, de vorouitgang is niet te stoppen.
Groet Erik, die gauw nog wat foto's heeft gemaakt van de mooie en minder mooie stellen op Zl.
-
Vanmiddag op weg naar mijn werk , kwam tot mijn stomme verbazing op de A28 [stukje snelweg zwolle zuid /zwolle noord ] mij een dieplader tegemoet.
Op die dieplader stond een tussenbak die naar mijn mening wel eens afkomstig zou kunnen zijn van een plan U.[vorm ramen enz,..]
Het transport ging richting zwolle noord/richting meppel.
De bak zat zwaar onder graffity [zal eens niet zo wezen!]
Natuurlijk geen fotomateriaal bij me.
Zou dit kunnen? en zoja wie weet waar deze bak zijn eindbestemming had?
groeten Wim...nee geen speculaas bakker
een enkele reis naar hoeben (sloperij)
-
>Da's dan de laatste keer dat je hem gezien hebt, op de route naar Hasselt. <<
Hoeben in hasselt... daar dacht ik nu niet direct aan, want vanaf het opstelterrein is de gekozen weg over de A28 een flinke omweg. ???
Dan zal het transport bij Zwolle noord eraf moeten en dan de nog drukkere Zwartewaterallee moeten volgen? niets is onmogelijk natuurlijk!!
Maar misschien dat dit soort transporten via een speciale route moeten?
Nou ja tis in ieder geval i.d.d.jammer maar helaas! :'(
groet Wim.
-
Zou inderdaad kunnen dat het via een speciale route gaat. Zal denk ik ook te maken hebben met de hoogte van de oplegger met die tussenbak er op die zal niet onder ieder viaduct door kunnen. En misschien kwa lengte dat er een aantal kruispunten vermeden worden omdat die misschien niet te nemen zijn voor die vrachtwagen.
mvg,
Matthijs
-
Er wordt op dit moment in Blerick een mBDk op een dieplader geplaatst voor transport naar Hasselt. Voor de mensen die nog fotos willen maken...
-
weet dat ze zwolle voorbijgaan en dan
op de A28 afslag lichtmis nemen .
-
Zal wel in Zwolle (Katwolde?) op de boot gezet worden en over water richting het zuiden worden vervoerd, zoals vaker is gebeurd, neem ik aan?
-
Toen wij langs kwamen stonden ze nog te wachten in Blerick (30 april)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/planusloop.jpg)
foto genomen uiteraard vanuit een Plan U ;D (113)
Gelukkig zijn er van dit trein type genoeg bewaard, misschien wel te veel ::)
-
overal in NL staan plan U,s
Waarom stonden die dingen eerst een lange tijd bij amersfoort?
En toen opeens verspreid over het gehele land... ::) vraag me af waarom ze niet gewoon gelijk 6 stuks eruit gehaald hebben voor verkoop en de rest slopen op 1 plek.
is er ook een gele plan U bewaart ;D? ( dus niet rood gelikt )
-
Toen die dingen nog in Amersfoort op de vlasakkers stonden was er nog niet 1 verkocht, en ze moesten daar weg van defensie ivm ruimte gebrek.
Een deel is toen in Hrl gestald en Br, omdat beide lokatie's niet alle stellen konden herbergen. De Hrl'se stellen zijn allemaal verkocht en naar Zl getransporteerd. Een aantal uit Br veneens.
Zo waren er in Br alleen nog sloopstellen over die op het moment in razend tempo vanaf Br over de weg naar Zl gaan om gesloopt te worden.
-
is er ook een gele plan U bewaart ;D? ( dus niet rood gelikt )
De 114 van het NSM is nog geel.
-
heb ff een draadje geopent op het forum van het nlmd over de google earht foto van karst volgens forum leden daar gaat het om de 112 en dat de foto genomen is rond hemelvaart 2004 dereden van het verbijf ; het pluken van het interieur
-
Vanmiddag op weg naar mijn werk , kwam tot mijn stomme verbazing op de A28 [stukje snelweg zwolle zuid /zwolle noord ] mij een dieplader tegemoet.
Op die dieplader stond een tussenbak die naar mijn mening wel eens afkomstig zou kunnen zijn van een plan U.[vorm ramen enz,..]
Ik kwam op 2 mei de motorbak (of hoe dat ding ook heet) tegen, vlak bij afslag Nieuwleusen. Dus ze vinden wel vaker plaats blijkbaar.
Hoeben in hasselt... daar dacht ik nu niet direct aan, want vanaf het opstelterrein is de gekozen weg over de A28 een flinke omweg. ???
Ik weet niet precies waar Hoeben in Hasselt zit, maar als je er bij Nieuwleusen afgaat heb je een vrij makkelijke weg voor een dieplader richting Hasselt. Soms kan je met een vrachtwagen (en dan met name met speciaal transport) beter een stukje omrijden (kan uit ervaring vertellen :))
-
Hoeben in hasselt... daar dacht ik nu niet direct aan, want vanaf het opstelterrein is de gekozen weg over de A28 een flinke omweg. ???
Dan zal het transport bij Zwolle noord eraf moeten en dan de nog drukkere Zwartewaterallee moeten volgen? niets is onmogelijk natuurlijk!!
Er is juist niet gekozen voor de zwarte waterallee, om de simpele reden dat je dan door Stadshagen moet. Probeer daar maar eens met je auto door te komen, laat staan met een dieplader. In die route zitten veel rotondes, een "bolle" brug en het vrij lage viaduct in de lijn Zl-Kpn. Daarom:Ik kwam op 2 mei de motorbak (of hoe dat ding ook heet) tegen, vlak bij afslag Nieuwleusen. Dus ze vinden wel vaker plaats blijkbaar.
Ik weet niet precies waar Hoeben in Hasselt zit, maar als je er bij Nieuwleusen afgaat heb je een vrij makkelijke weg voor een dieplader richting Hasselt. Soms kan je met een vrachtwagen (en dan met name met speciaal transport) beter een stukje omrijden (kan uit ervaring vertellen :))
Het leuke is dat Hoeben wel aan de Zwolle kant van Hasselt (http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&q=randweg+hasselt&sll=52.372797,4.893749&sspn=3.018371,7.316895&ie=UTF8&t=k&om=1&ll=52.577768,6.093872&spn=0.001467,0.003573&z=18&iwloc=addr) zit, bijna in Stadshagen, maar je er met een dieplader dus alleen via de afslag Nieuwleusen/Lichtmis kan komen.
-
Op pagina 4 van de Spits van vandaag staat een fotootje van een transport op de snelweg: http://hirespdf.spitsnet.nl/2007-05-09/SPI20070509.pdf (http://hirespdf.spitsnet.nl/2007-05-09/SPI20070509.pdf)
-
kwam op het nmld forum het volgende draatje tegen
http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?p=26123#26123
wie weet er meer over
-
Dat zal heel mooi wezen ;p
-
de plan u's zijn inderdaad gesloopt.
Ze zijn van de ondekant gestript en per dieplader naar Hasselt gegaan.
4 bakken per dag.
ik werk op dinsdag voor Stibans in Blerick. Ik heb het van dichtbij mogen aanschouwen snik snik.
Vandaar dat mijn volgend bouwproject een plan U in 1 op 87 wordt.
-
NS vond dat Hoeben geen spullen uit de Railhopper mocht geven/verkopen
En er zijn toch een paar stoelen weg gegaan.
Want in het contract staat, net zoals de vorige keer, Alles MOET vernietigd worden.
En als dat niet gebeurt, Krijgt Hoeben problemen.
Ik vind wel dat de NS het de spotter/liefhebber moeilijk maakt. :'(
mvg,
Stijn
-
de plan u's zijn inderdaad gesloopt.
Ze zijn van de ondekant gestript en per dieplader naar Hasselt gegaan.
4 bakken per dag.
ik werk op dinsdag voor Stibans in Blerick. Ik heb het van dichtbij mogen aanschouwen snik snik.
Vandaar dat mijn volgend bouwproject een plan U in 1 op 87 wordt.
beste crhis kijk ook ff in het volgende draadtje
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2555.810 daar staan veel nuttige tips
-
Het schijnt dat stel 121 niet gereviseerd gaat worden en is overgedragen aan de HIJSM. Er blijft dus nog een modern Utje bewaard :). In plaats van stel 121 is nu de 151 uitverkoren voor Slowakije.
-
NS vond dat Hoeben geen spullen uit de Railhopper mocht geven/verkopen
En er zijn toch een paar stoelen weg gegaan.
Want in het contract staat, net zoals de vorige keer, Alles MOET vernietigd worden.
En als dat niet gebeurt, Krijgt Hoeben problemen.
Ik vind wel dat de NS het de spotter/liefhebber moeilijk maakt. :'(
mvg,
Stijn
Meimer daar nou ens niet zo over,
het mag niet en daar kun je wel eeuwig over discussieren dat het zonde is en nergens op slaat. Het is zo, en niet anders helaas.
-
En van stel 151 zou ik ook maar niet meer uitgaan dat die verkocht gaat worden. Treinstel 191 staat ook al een lange tijd geschuurd-maar-nog-niet-geverfd buiten de hal, zit ook geen progressie meer in. Volgens mij blijft het bij die twee stelletjes 125 en 193 naar Slowakije want het schiet maar niet op, zeker met die berichten over dat de planU's opgeslagen gaan worden in Amf daalt mijn vertrouwen in een reincarnatie van de planU's.
-
Meimer daar nou ens niet zo over,
het mag niet en daar kun je wel eeuwig over discussieren dat het zonde is en nergens op slaat. Het is zo, en niet anders helaas.
Maar ook dat somda gesloten wordt...
En er een zeer streng fotografiewet is... (25 euro omdat ik een statiefje had!)
-
Je weet nieteens wat de reden van platliggen van Somda is, dus om daar gelijk over te oordelen lijkt me nogal zinloos.
Leg je er gewoon bij neer dat het voor een spoorbedrijf om het vervoeren van reizigers of goederen gaat, en niet om een aantal hobbisten.. :(
-
Maar ook dat somda gesloten wordt...
Heeft daar niks mee te maken.
En er een zeer streng fotografiewet is... (25 euro omdat ik een statiefje had!)
Dan moet je jezelf niet met een kluitje in het riet laten sturen. :p Als je dat serieus betaalt hebt (om díe reden: gebruik statief) dan zou ik maar eens rapidemente actie gaan ondernemen, tenzij je graag geld van je laat afnemen.
-
Je weet nieteens wat de reden van platliggen van Somda is, dus om daar gelijk over te oordelen lijkt me nogal zinloos.
Jawel, Via andere fora
Maar in griekenland is het nog harstikke open, Je mag gewoon over de rails lopen, In de cabine zitten noem maar op, Terwijl dat in NL allemaal niet kan...
Maar nu weer ontopic
mg,
Stijn
-
Dan ga je toch in griekenland wonen als je dat perse wilt of je neemt genoegen met dat het in nederland niet kan.
-
Richt een politieke partij op, misschien helpt dat.
Maarja, het is zoals het gaat. De Plan U's staan nu weg te rotten op emplacementjes en worden ook nog eens door de jeugd overhoop gehaald. Zwervers zitten er in, graffiti. Wat moet je er verder mee? Het enige waar het nog goed voor is, is voor onderdelen in de TEE.
Er is ook een enorm DM'90 overschot als ik het goed heb. En er zijn trouwens 4 Plan U's bewaard, als dat niet genoeg is weet ik het ook niet meer.
-
Toen ik afgelopen woensdag middag met de trein naar berlijn ging stonden er in bad bentheim 2 plan u´s die weer mooi in de verf zaten, aan een remruituig van nedtrain gekoppeld. Ze stonden overigens op de sporen van de bentheimer eisenbahn, als ik me niet vergis.
mvg Martijn, vanuit een zonnig berlijn.
-
Dat waren de eerste twee die naar Slowakije zijn vertrokken.
-
aha er zijn dus nu 4 plan U,s opnieuw geschildert...in Zwolle staan er nog 3 waarvan 1 nog geverfd moet worden :P
-
de plan u op de google fot is de 112.
Deze is ddor de VSM geplukt voor plan E interieur.
De foto is zeker al 2 jaar oud als het nog niet langer geleden is.
Heb foto's van binnenin.
-
http://www.vlaky.net/servis/galeria.asp?lang=1&page=1&id=2235&sort=1
se staan hier in slowakije, zien er niet best uit
anne
-
moah, ze hebben gewoon nog wat extra verf. Gaan ze niet zo gauw roesten.
-
Is dat reclame op zijn Slowaaks zoals in nederland bijvorbeeld KLM Koploper etc.
-
Ik had de foto's al gezien. Je word er triest van. Ze hadden die plan U's dan beter kunnen schenken aan een museum. Maar ja. Ze zijn nu Slowaaks.
-
De HIJSM heeft er 3 en het NSM 1, moeten er dan echt nog meer aan een museum geschonken/verkocht worden of aan een vervoerder die er nog mee wil rijden? ;)
-
moah, ze hebben gewoon nog wat extra verf. Gaan ze niet zo gauw roesten.
30 kilo plamuur en 6 liter verf ;) , Als ze net zo gedeukt zijn als de Vtjes en Ttjes
-
haha en volgens een modelblad werd er verteld dat ze veilig opgeborgen zijn in een loods in slowakije.
-
Lees dat blad dan nog maar eens goed.
In het blad wordt vermeld dat ze opgesteld staan op een verlaten en open opstel terrein en dat ze ook al onder de graffiti zitten. In het blad staan daar zelf geen foto's van maar het wordt wel vermeld.
-
Dat kan je zien dat het er verlaten is (foto's). Maar de NS heeft ze vast voor een hoge prijs verkocht. waarom doen ze dit er dan mee? dat is toch veel te duur om ze daar neer te zetten.
Anne
-
eerst moet personeel opgeleid worden, wellicht wat goedkeurings/toelatingsgezemel en zo... je kent het wel.
-
In NL kan een toelatingsprocedure al 3 tot 6 manden duren,
laat staan in een land waar nog typemachines en stempels worden gebruikt ;D
-
Heeft volgens mij te maken met EU -subsidie,overtollig matrieel afstaan voor een zacht prijsje aan een armer EU land om de infra te bevorderen,waar Brussel al niet goed voor is.
-
Ik heb het artikel in de Railmagazine over de overbrenging ook gelezen, leuk.
Inderdaad jammer van die extra beschildering :(
Wat ik me nog afvroeg is hoe die koppelwagen nu terug naar Zwolle komt?
Ik neem aan dat ze daar geen aparte loc voor laten rijden?
Koen
-
die komt op een vrachtauto weer naar Zl.
-
Dat is inderdaad ook een optie.
Had er niet aan gedacht.
Koen
-
...waar Brussel al niet goed voor is.
Ironisch genoeg, zowel de afname in de jaren '90 als de toename van de laatste paar jaar van graantransport per trein in de Rotterdamse haven.
- Peter
-
Beetje laat, maar dat geeft toch niet? ;D
Inmiddels heeft de BRKS het reizigersvervoer gestaakt en legt zich nu toe op goederenvervoer. De twee Plan U-treinstellen in Slowakije zijn daar nooit ingezet en staan anno 2008 ergens op een industrieterrein. (Bron: Wikipedia).
Dus ze stoppen gewoon met reizigersvervoer en gaan dan verder met goederenvervoer? Dan hebben ze die Plan U's voor niks gekocht :-X
-
zoals Bert visscher zei: sneu geld.
-
Hebben ze ze wel betaald dan?
Koen
-
Ik heb ergens gelezen van niet ;D
-
Dat dacht ik ook ergen gelezen te hebben, weet alleen niet meer waar...
Koen
-
hoi
heeft de firma houben ook en website
is die bij een van jullie bekend
groeten Dennis
-
FF googlen knul...
http://www.hoeben-metalen.nl/
-
Dat dacht ik ook ergen gelezen te hebben, weet alleen niet meer waar...
Koen
Bij mijn weten zijn de twee stellen die daar staan betaald en de rest die nooit die kant opgegaan zijn niet.
-
Stellen staan keurig netjes opgeborgen in één van de loodsen in Amersfoort ;)
-
Zou zeggen,trap die dingen van de HIJSM naar de sloper en neem er 2 keurig netjes geschilderde treinstellen uit de loods van Amersfoort voor in de plaats! Heb ze tijdens hun opknapbeurt in Zwolle zien staan en er zien er netjes uit. Ziet er beter uit dan die rode dingen met Sprinterramen!
-
mbt betalen van de kopers
citaat wikipedia
Verkoop aan Slowakije
De 125 en 193 zijn op 11 mei 2007 vertrokken naar Slowakije en aangekomen in Bratislava. De overige 4 zijn wegens het uitblijven van betaling opgeslagen in Amersfoort. Overgebleven treinstel 195 is ook opgeslagen in Amersfoort.
lees meer in wikipedia
Misschien is dit de vermeende vermelding van eerder vermoeden in een bericht.
-
Zou zeggen,trap die dingen van de HIJSM naar de sloper en neem er 2 keurig netjes geschilderde treinstellen uit de loods van Amersfoort voor in de plaats! Heb ze tijdens hun opknapbeurt in Zwolle zien staan en er zien er netjes uit. Ziet er beter uit dan die rode dingen met Sprinterramen!
De HIJSM heeft al een grafbak wat een Ex Renovatie stel was...
-
Met gratis aangebrachte extra verf,waar gewoon overheen geverft wordt....
Waar een kleine ploeg mensen in Den Haag in een klein loodsje al een hele tijd aan een heel mooi wordende 1201 zit de werken,doe de HIJSM dat in een paar dagen,Maarja,verschil moet er zijn.
-
Daarnaast is er ook nog ietsje meer werk dan alleen schilderen ;)
-
Ik denk eerlijk gezegd dat de onderhoudsmethode van de HIJSM wel duidelijk is, en we daar eigenlijk niet opnioeuw over hoeven te discussieren.... ;)
-
Ik hoop dat ze inderdaad in een loods staan, de laatste keer dat ik daar was stonden ze buiten.
Netjes achter een hek met schrikdraad.
Hoe ik weet dat het schrikdaad is, nou ik wilde er een foto van maken toen ik de draad aanraakte.
De gehele dag last van mijn hand gehad >:(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0581.jpg)
30-08-07
-
Een deel staat binnen en een aantal buiten.
-
O.a. de plukstellen staan buiten. Maar reken er maar op dat die U's echt wel een keer gesloopt gaan worden, met verkoop etc. wordt het toch niks meer...
-
Alle info en foto's over de Plan U's, sloop bij Hoeben, Plan U's naar Slowakije en 2400-en in Frankrijk en Saoedi Arabië en andere spoorse zaken uit 2007 kun je vanaf heden terugvinden in Spoor & Tram - deel 19, zojuist verschenen ISBN 978 906013 297 5.
groetjes Rob.
-
"Whatever happened to...?" Generatiegenoten vullen nu bijna automatisch aan: Leon Trotsky*, maar ik bedoel de Plan U stellen die werden verkocht aan Slowaijke.
Zijn die nu uiteindelijk ingezet in de reguliere dienst aldaar? Zo nee, waarom niet?
mvg,
Gert
* http://www.youtube.com/watch?v=Pg2np37JNEg&feature=related
-
Nee de 2 stellen die naar Slowakije zijn gegaan staan daar op een emplacement weg te kwijnen...
-
Enig idee waarom? Je koopt dergelijk stellen toch niet om ze vervolgens niet te gebruiken?
mvg,
Gert
-
D'r zijn hele hordes modelspoorverzamelaars die hun treinen nooit uit het doosje halen en dus nooit gebruiken...
-
Heel scherp Stig, maar ik dacht dat het idee van de hobby was om het grote voorbeeld na te bootsen en niet andersom!
mvg,
Gert
-
Ja dat dacht je.
http://www.modellbahnfrokler.de/vermischtes/vorbildbau.html
-
Enig idee waarom? Je koopt dergelijk stellen toch niet om ze vervolgens niet te gebruiken?
De koper is vlak na de deal flink gereorganiseerd en zich op cargo vervoer gaan focussen.
-
hoeveel Plan U zijn er eigenlijk nog ?
-
4 museumstellen, waarvan 2 inzetbaar
2 stellen in Slowakije
5 stellen te Amersfoort, welke verkocht zijn aan Roemenie maar nog niet getransporteerd
-
De koper is vlak na de deal flink gereorganiseerd en zich op cargo vervoer gaan focussen.
En lukt het dan niet om ze door te verkopen aan een andere vervoerder die gefocust blijft op personenvervoer?
mvg,
Gert
-
Die nemen wel materieel wat goedkoper in onderhoud is!
-
Kijk (http://maps.google.nl/maps?q=Istrochem,+A.s.,+Nobelova,+Nov%C3%A9+Mesto,+Slovensk%C3%A1+republika&hl=nl&ie=UTF8&ll=48.185167,17.140445&spn=0.001651,0.00284&sll=48.153719,17.155151&sspn=0.07524,0.247192&oq=istrochem&hq=istrochem+as&hnear=Nobelova,+Nov%C3%A9+Mesto,+Slowakije&t=h&z=19)
-
@Gert: geen idee, niets over gehoord.
@Andre82: een Plan U is echt niet zo onderhoudsintensief hoor... ik verwacht dat de Plan U's in Roemenie de Wadlopers wel gaan overleven. Het is gewoon een totaal andere constructie, alles is veel robuuster en verder overbemeten.
-
Kijk (http://maps.google.nl/maps?q=Istrochem,+A.s.,+Nobelova,+Nov%C3%A9+Mesto,+Slovensk%C3%A1+republika&hl=nl&ie=UTF8&ll=48.185167,17.140445&spn=0.001651,0.00284&sll=48.153719,17.155151&sspn=0.07524,0.247192&oq=istrochem&hq=istrochem+as&hnear=Nobelova,+Nov%C3%A9+Mesto,+Slowakije&t=h&z=19)
Dank voor de link naar GE. In wat een vreselijk toestand verkeren ze zeg!
En wat zonde van al dat verfwerk op het laatst... Ze zitten nagenoeg geheel onder het gekladder!
mvg,
Gert
-
Afgelopen juni ze al vanuit de rijdende trein gezien, zagen er inderdaad niet echt denderend uit. Ik denk dat je deze rustig kunt afschrijven. Voorzover ik kon zien ontbraken er ook ramen.
-
@Gert: geen idee, niets over gehoord.
@Andre82: een Plan U is echt niet zo onderhoudsintensief hoor... ik verwacht dat de Plan U's in Roemenie de Wadlopers wel gaan overleven. Het is gewoon een totaal andere constructie, alles is veel robuuster en verder overbemeten.
Ja, ok, maar het lijkt mij toch dat 2'e hands Lintjes of Talentjes goedkoper zijn in dagelijks gebruik?
-
Misschien wel qua running cost, maar de aanschaf van een LINT zal vele malen hoger liggen... en running cost opbouw in Roemenie ligt anders dan hier (lonen zijn daar veel lager)
En vergeet niet : in Roemenie is een Plan U makkelijker te onderhouden, dat kunnen de dorpssmid en elekctricien nog wel, terwijl modern spul veel gecompliceerder is en meer specialistische kennis vereisen qua onderhoud. Verder hebben vooral de gerenoveerde stellen motoren die vrijwel nieuw zijn (ik ben geen enkel gerenoveerd stel tegengekomen met 8000 uur op de klok, da's de interval qua onderhoud welke NedTrain / Wartsila voor die dingen voorschrijven) en behoorlijk zuinig.
-
@JAB van Ree
Wat is de S.H.D ongeveer van plan met de 121/151?
Aangezien deze in dezelfde gereviseerde uitvoering zijn. Op de kleur na dan, en de andere raamindeling van de Mbk.
En was de beter staat van het casco, en de nieuwe (re) motor van de 151 de reden van de ruil met de 113?
-
121 : dienstvaardig houden, krijgt regelmatig onderhoud en gaat zelfs optisch langzaam vooruit
151 : lange termijn project; keuze voor de ruil was het hebben van 2 gelijke stellen (er zit best veel verschil, zelfs qua motor. Wartsila heeft bij de nieuwe motoren veel kleine dingen gewijzigd zodat pakkingen ed niet gelijk zijn) en de slechte staat van het casco van de 113, zoals oa op NMLD en Spoorforum ook te lezen valt.
-
Oke dat is duidelijk! Bedankt :)
-
121 : dienstvaardig houden, krijgt regelmatig onderhoud en gaat zelfs optisch langzaam vooruit
151 : lange termijn project; keuze voor de ruil was het hebben van 2 gelijke stellen (er zit best veel verschil, zelfs qua motor. Wartsila heeft bij de nieuwe motoren veel kleine dingen gewijzigd zodat pakkingen ed niet gelijk zijn) en de slechte staat van het casco van de 113, zoals oa op NMLD en Spoorforum ook te lezen valt.
dus ze willen de 151 ook weer dienstvaardig krijgen ?
-
Ooit wel ja... maar we zijn er nog absoluut niet mee bezig. 121, de 2200'en en Plan E's hebben voorrang.
-
weet iemand waarom alle plan U´s rood zijn geschilderd ?
-
Railhopper, De Plan U werd vroeger uitgevoerd in het rood. Die kleur werd overgenomen van de "Rode Duivel" (de rode DE1 en DE2) welke daarvoor blauw waren.(De blauwe Engelen). Plan U heeft ook een tijd in de NS huisstijl geel gereden.
Dat ze weer rood zijn geschilderd heeft misschien te maken met terugkeren in de tijd.
(Nostalgie dus)
-
Volgens mij zijn de Plan U's de eerste treinen die rood zijn geleverd en werden daarna pas de DE-1 en DE-2 rood geschilderd... (en de DE-3 en DE-5). Maar dat zeg ik met enig voorbehoud.
-
sorry jongens ben de helft er vergeten bij te zetten, dit moest er nog achter
en dan bedoel ik alle museumtreinstelen,
komt denk ik door de warmte 8)
-
Ik denk dat de reden is als je een trein comercieél wil verhuren moet het er anders uitzien dan het NSR materieel want een gewone burger zal denk ik niet het verschil zien tussen een nog in dienst rijdende Plan V en een gele Plan U op deze manier is het comercieél dus aantrekkelijker een trein in een andere kleur dan de NS kleuren.
Hoop zo een beetje je vraag te hebben beantwoord.
Groetjes,
Wesley
-
Volgens mij zijn de Plan U's de eerste treinen die rood zijn geleverd en werden daarna pas de DE-1 en DE-2 rood geschilderd... (en de DE-3 en DE-5). Maar dat zeg ik met enig voorbehoud.
Meteen een vraag voor Wesley. Welke treinstellen waren er het eerst. De rode Plan U of de rode DE2 (Rode Duivel)? Scheelt een misverstand met Timtrein.
-
Dat weet iik echt niet dat zal ik over 2 weken eens aan een kennis van mij moeten navragen.
groetjes,
Wesley
-
De Timtrein heeft het overigens deze keer fout: de 88 was het eerste rode treinstel...
-
en dat was reeds in 1958
mvg,
Robin
-
Meteen een vraag voor Wesley. Welke treinstellen waren er het eerst. De rode Plan U of de rode DE2 (Rode Duivel)? Scheelt een misverstand met Timtrein.
de Plan U had toch als bijnaam de Rode duivel en niet de DE2 ?
-
Je hebt gedeeltelijk gelijk Railhopper. De rode DE2 werd rode duivel genoemd. Daarna
werd ook de rode Plan U zo genoemd.
-
... de 88 was het eerste rode treinstel...
en dat was reeds in 1958
Volgens het boek Blauwe Engelen en Rode Duivels was het in 1959.
De plan U's werden afgeleverd vanaf 1960. Die waren vanaf het begin rood,en werden daarom Rode Duivels genoemd.
De Blauwe Engelen werden, ook nadat ze rood en later geel werden, nog steeds "blauwtjes" genoemd.
-
Klaas, ik ben nog niet overtuigd van jou omschrijving. Ook al heb ik het als kind meegemaakt dat de DE2 van blauw werd uitgevoerd in rood, weet ik zeker dat daarmee de benaming ook over ging van blauwe engel naar rode duivel. De "verwarring" komt door het feit dat later de rode Plan U ook Rode Duivel werd genoemd. Voer voor vogels dus.
-
Daar gaan we weer. :-\
Plan U was de Rode Duivel, de DE1 en DE2 waren Blauwe Engelen, ook nadat ze (met de 88 voorop ;) ) rode koontjes kregen.
zo, de vogels zijn weer gevoerd.
grtz,
Wim
-
De Rode Duivels ????
Dat is toch een voetbal elftal uit Antwerpen ??????? ::) ::)
-
Volgens het boek Blauwe Engelen en Rode Duivels was het in 1959.
krijg je als je het ff snel uit je hoofd doet :(
De CW even opgezocht, deze zegt september '59 als proef om een DE-2 rood (wijnrood) te schilderen. Pas in oktober kwam het treinstelnumer er bij, zoals gezegd de 88.
Wat betreft de beneaming, de engelen bleven over het algemeen de bijnaam houden, soms afgekort als 'blauwtjes'.
mvg,
Robin
-
Altijd leuk een discussie over hoe iets in de volksmond werd genoemd ;D Het probleem met een bijnaam is dat die niet officieel is en dat het dus lastig is daar een label 'goed' of 'fout' aan te plakken. Bij hoeveel mensen die een type materieel zus of zo noemen is er sprake van een 'goede' bijnaam? Ik heb wel vaker regiogebonden, afwijkende bijnamen voor materieel gehoord.
Feit is bij mijn weten alleen dat ook binnen de hogere regionen van NS de dieselstellen plan X Blauwe Engelen werden genoemd om de bekende redenen. De bijnaam Rode Duivels voor plan U is volgens mij meer iets van het personeel (of misschien zelfs wel alleen de liefhebbers) geweest. Rood (of geel) geschilderde Blauwe Engelen zijn dus rode (of gele) Blauwe Engelen, maar er zal ongetwijfeld ook vaak zat hier en daar de naam Rode Duivels gebruikt zijn. In het tijdperk zonder internet, en zelfs zonder frequente spoorbladen, was het immers ook veel vaker 'van de klok en de klepel' dan tegenwoordig :)
-
Dat heb je mooi verwoord Sicco. Vanuit mijn visie weet ik niet beter dat vroeger de rode DE2 rode duivel werd genoemd.Ik zeg niet dat ik gelijk heb.Nou ja,nu even niet. En Wim,de vogels zijn gevlogen.
-
De benaming Blauwe Engel voor de stellen kom ik reeds in 1954 tegen, echter wordt nergens de bekende film genoemd. Het zou zomaar kunnen dat het van de film van Marlene Dietrich af komt, maar een bevestiging hiervan ben ik nergens tegen gekomen.
en gelijk maar even een verwijzing (1961) naar rode duivel:
http://kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A010678404%3Ampeg21%3Ap005%3Aa0119 (http://kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A010678404%3Ampeg21%3Ap005%3Aa0119)
mvg,
Robin
-
September 1959... hm, van wanneer dateren de ontwerptekeningen (en de kleurkeuze!) van Plan U?
-
mei 1960 ;)
-
De benaming Blauwe Engel voor de stellen kom ik reeds in 1954 tegen, echter wordt nergens de bekende film genoemd. Het zou zomaar kunnen dat het van de film van Marlene Dietrich af komt, maar een bevestiging hiervan ben ik nergens tegen gekomen.
mvg,
Robin
Ik kan alleen maar bevestigen dat toen ik midden jaren 50 naar Terschelling reisde, de trein tussen Leeuwarden en Harlingen Haven door mijn ouders al Blauwe Engel werd genoemd. Nu hadden die mensen niets met het spoor, dus we mogen aannemen dat de naam Blauwe Engel toen al algemeen werd gebruikt door wat toen "de pers" -- en nu "de media"-- werd genoemd.
De naam Rode Duivel voor Plan U was volgens mij algemeen.
Met het rood schilderen van Plan X hoorde ik zelden de naam "Rode Duivel" voor die stellen -- wellicht was dat geografisch bepaald -- en trouwens NOOIT voor de Diesel-vijven.
Dirk
-
Wellicht was het idd geografisch bepaald Dirk. In de voor mij dan begin jaren 60 werden de Blauwe Engelen (Plan X) in de rode kleur Rode Duivel genoemd. Dat was in de Zaanstreek en daarmee werden alleen de DE2jes bedoeld. Het leek me voor die tijd gewoon logies. Volgens mij werd die benaming gegeven als een extra tegenstelling tussen "engel"en "duivel" na het omschilderen van blauw naar rood. Er zijn forumleden die mij "tegen spreken" en alleen de rode Plan U de titel rode duivel geven. Dat is natuurlijk prima, maar ik was toen 10 en weet niet beter, tot het tegendeel is bewezen.
-
In de Zaanstreek reden nu juist alleen DE V en Plan U (die ik als Randstedeling ook alleen maar als 'Rode duivel' ken).
-
Gerrit Nieuwenhuis, mijn "onderwijzer" uit begin jaren tachtig gaf de rode DE-1/2 ook de bijnaam de Rode Duivels.
-
Ik heb aan de Hoornse Lijn gewoond. Vanuit mijn slaapkamer had ik daar zicht op. Naast de DE V en later Plan U reden er wel degelijk DE2jes misschien wel buiten de spits. Ik blijk niet de enige te zijn die de rode DE2tjes rode duivel noemen. Wie levert nu het ware tegendeel?
-
@Frank: Gerrit Nieuwenhuis jouw "onderwijzer". Ik ben onder de indruk (y)
Groet,
Michel
-
Ik heb aan de Hoornse Lijn gewoond. Vanuit mijn slaapkamer had ik daar zicht op. Naast de DE V en later Plan U reden er wel degelijk DE2jes misschien wel buiten de spits. Ik blijk niet de enige te zijn die de rode DE2tjes rode duivel noemen. Wie levert nu het ware tegendeel?
Hierin moet ik je helaas tegenspreken. DE-II kwam daar aboluut niet voor. Ze hebben alleen op Alkmaar-Hoorn gereden, en dan ook nog eens in de blauwe uitvoering. Rode stellen DE-I en II zijn daar nooit meer geweest!
mvg,
Robin
(uit Krommenie ;D)
-
Robin, in RH 4-85, uit de tijd dat de RailHobby nog RailHobby was en niet de Guus Ferree Bode, staat een foto van volgens mij de rode DE-2 101 te Hoorn op 1 juni 1964.
-
Ik heb aan de Hoornse Lijn gewoond. Vanuit mijn slaapkamer had ik daar zicht op. Naast de DE V en later Plan U reden er wel degelijk DE2jes misschien wel buiten de spits. Ik blijk niet de enige te zijn die de rode DE2tjes rode duivel noemen. Wie levert nu het ware tegendeel?
Hoewel "nooit" een heel gevaarlijk woord is, den k ik wel dat Robin hier gelijk heeft.
Maar wat die bijnamen betreft:
Het is wel duidelijk dat de rode Plan X stellen door sommigen "rode duivels" werden genoemd.
Dat is gewoon een feit.
Mijn persoonlijke ervaring is een andere, maar dat zegt niet alles.
De bijnaam is dus in gebruik geweest -- hoe beperkt of hoe algemeen dan ook.
Informeel ontstane bijnamen zijn nooit "juist" of "onjuist". Alleen is de naam wel ontstaan bij de komst van Plan U.
Dirk
-
Grootste probleem is dat het een bijnaam is. Daarbij is 'verwarring' bij het normale publiek in verband met de zelfde rode kleur zeer aannemelijk. Ik kranten kom ik als eerste in februari 1961 de naam rode duivel tegen, toen reed de 88 al ruim 2 jaar rond.
De grootste kans om meer duidelijkheid te krijgen is bijvoorbeeld de bladen uit die tijd door te spitten of daar de naam in voor komt, maar duidelijkheid zal je nooit krijgen.
Feitelijk is dit een zelfde discussie als de naam Blauwe engel. Komt dit nu wel of niet van de film af. Ik heb het niet terug gevonden in de kranten.
mvg,
Robin
-
Het zal vast te maken hebben met de film en met het feit dat deze blauwe treintjes 'snorren' (die op vleugels lijken) hadden. Maar zeker is dat niet.
- Peter
-
precies. enondanks dat de film uit 1938 is, in 1952/1953 was de film enorm populair.
Echter:
http://kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A010526708%3Ampeg21%3Ap011%3Aa0194 (http://kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A010526708%3Ampeg21%3Ap011%3Aa0194)
mvg,
Robin
-
Krantentitel: X Limburgsch dagblad
Datum, editie: X 24-08-1966, Dag
„Blauwe engel” en „rode duivel” staken soms dienst bij warm weer Vertragingen op 'Miljoenenlijntje'
Werd de DE2 dus toch rode duivel genoemd. Ik heb aangegeven toen 10 jaar te zijn.
Dat blijkt dus achteraf rond de 12. Waar blijft de tijd?
-
maar dat was niet aan de zaan ;D
En tot de jaren 70 is dit het enige dat ik terug vind onder "rode duivel" in dverse kranten.
mvg,
Robin
-
Zijn die Limburgers dan niet te vertrouwen Robin ??? ;D ;D ;D ;D ;D
-
net zo te vertrouwen als die zwaluw ;D
mvg,
Robin
-
Opa noemde de de'1/2 ook rode duivels. Overgenomen door mijn vader die in de jaren 50 is geboren, en dus ook altijd zegt dat ik een rode duivel op de baan heb :) Aangezien die vroegah altijd reden tussen lwd en grn.
-
sja, tussen Lw en Groningen reden inderdaad Plan U's, Rode Duivels dus ;D
DE1 en DE2 kwam je er na 1963 structureel niet meer tegen, enkele uitwisselingsslagen daargelaten Wijbe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/okt_1982_DE_en_plan_U_in_Buitenpost_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/okt_1982_DE_en_plan_U_in_Buitenpost_1.jpg)
en een verwarrende foto (Buitenpost 1982) als toegift 8) ;D
rood, geel, blauw what the devil...
grtz,
Wim
-
Het zal vast te maken hebben met de film en met het feit dat deze blauwe treintjes 'snorren' (die op vleugels lijken) hadden. Maar zeker is dat niet.
- Peter
Daarbij waren het de reddende engelen voor het voortbestaan van de lokaallijntjes...
-
Ik lees alleen maar speculaties, geen feiten.............
Die feiten vind je ook niet
In tegenstelling tot namen als "Bizon" (wat was dat ook al weer??), Buffel, Sprinter en Koploper, die uit de koker van een of andere marketingmedewerker komen, zijn de namen waar het hier over gaat "ergens" "ooit" door "iemand" bedacht.
Of zullen we het hebben over de aanduiding "Diesels" voor Mat '36?
Dirk
-
Dirk, Je hebt helemaal gelijk.
Probleem met bijnamen bedacht door wie dan ook (NS, reizigers, pers, enz) is dat de bron nimmer te achterhalen valt. Daarom zal je mij nooit horen zeggen dat de naam Blauwe Engel van de gelijknamige film af komt. Het vermoeden is er, maar een bevestiging zal je nooit vinden.
Het zelfde geld voor rode Duivel. De ene gebruikte het voor DE-I en II in het rood, de andere voor plan U. Het kan makkelijk dat het per streek verschilde. Enige overeenkomst hierin is de kleur, en de doorsnee reiziger onhoud eerder de kleur dan de vorm.
We zullen het nooit weten ???
mvg,
Robin
(afgelopen zondag nog 'gesleuteld' aan een 'Bizon' ;D)
-
ik weet niet anders dat de IRM de bijnaam bizon heeft..
-
nou, heeft... binnen spoorse kringen (lees: personeel) wordt gesproeken over virm.
mvg,
Robin
-
Bij mij heeft dat ding nog altijd de bijnaam kaasschaaf (naar het donkere vlak op het front) :)
-
nou, heeft... binnen spoorse kringen (lees: personeel) wordt gesproeken over virm.
Ja nu, maar 15 jaar geleden ook? Volgens mij stond er iets over de naam Bizon in een oude RM.
-
Nee, men heeft gepoogd deze naam erin te krijgen, net als sprinter en koploper, echter zonder succes.
Toen noemde men (NS-personeel) het DDIRM (dirm dus). Dit hoor ik af en toe nog langs komen als men het over die tijd heeft.
mvg,
Robin
-
nou, heeft... binnen spoorse kringen (lees: personeel) wordt gesproeken over virm.
mvg,
Robin
De irm heeft de naam Wesp gekregen. Virm betekend verlengde irm. Dat is van vier bakken naar zes bakken.
-
sorry, maar waar komt Wesp nu ineens vandaan?
Dat van virm klopt, maar alle stellen worden tegenwoordig zo genomend.
mvg,
Robin
-
Robin, zoek het maar op in Google met zoektekst `NS virm wesp`Kies daarna voor afbeeldingen waarbij je bij sommige afbeeldingen in de tekst kan lezen dat men het over wesp heeft. Ik verzin het echt niet zelf.
-
Nee, men heeft gepoogd deze naam erin te krijgen, net als sprinter en koploper, echter zonder succes.
Bij 1 persoon heeft het wel gewerkt, zoals je hier leest, alleen is de naam verder nooit aangeslagen bij de rest. ;)
De bijnaam hier thuis voor het IRM is 'rups', mijn tante vond de blauwe banen van een voorbijrijdende IRM net een rups die loopt, dus vandaar. En rupsen zijn ook kort en dik net als een IRM, dus het heeft wel iets eigenlijk.
-
daar heb ik ook nog nooit van gehoord.. vind het er ook niet bij passen
-
allemaal klok en klepelverhalen...
Ik houd het gewoon bij VIRM. Dan snap ik tenminste waar mijn collega's het over hebben.. ::)
(en regiorunner snap ik ook nog wel, maar is nooit aangeslagen..)
mvg,
Robin
-
Ik kijk nog eens naar het onderwerp van dit draadje. ;)
- Peter
-
Peter heeft gelijk. Het zou gaan over Plan U. Maar is de naam Robin ook een klok-en klepel verhaal?
-
Ik kijk nog eens naar het onderwerp van dit draadje. ;)
afslpitsen: bijnamen materieel?
Maar is de naam Robin ook een klok-en klepel verhaal?
Is het een bijnaam dan? ???
Kan je het beter doedelzak noemen..
mvg,
Robin
-
Dat is de bijnaam die ik ken van IRM: doedelzak. Tot treurens toe als je beneden zat bij de apparatenkast... :P
-
godzijdank bijna verleden tijd ;D
-
Jammer hoor, GTO is zo'n mooi stukje techniek. Zeker het stukje "nood commutatie", prachtig hoe dat bedacht is om zoveel energie te vernietigen om (verdere) schade te voorkomen.
-
Stel een paar setjes veilig dan... komt vast nog wel een keer van pas ;D
-
Tjonge, stelletje hobbyisten ;D
Past zoiets ook op mijn MF-135 Jasper? ;)
-
Als je er een energiewagen op rubber banden achter hangt wel. Of een bovenleiding in Ol'pea ophangen, M*rklin sleper kan ook natuurlijk. ;D
-
Haha, dat klinkt als een plan ;D