BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Dennis Beekman op 27 January 2012, 11:13:17
-
mijn eerste post ;D
Ik ben net begonnen met modelbouw en mijn baan begin nu vorm te krijgen, maar er zijn een aantal wissels achter op mijn baan die ik niet met hand kan bedienen en deze wil ik daarom electrisch maken.
Nu heb ik een digitale baan met een standaard roco multimaus en de Geoline rails met bedding, maar ik snap even niet hoe ik die wissels dan moet gaan aansluiten.
Ik heb een standaard setjes van roco waarmee de wissel electrisch wordt maar ik snap het volgende niet helemaal.
- Waar haalt de wissel dan zijn stroom vandaan ? de travo heeft er geen extra aansluiting voor...
- Welke schakelaars kan ik het beste gebruiken ?
- Hoe sluit ik die schakelaar aan ?
- En hoe moet dit met een drieweg wissel ?
ik ben niet zoe goed met electronica en solderen, maar ik ik wil alles proberen... kan iemand mij advies geven ?
-
Hoi Dennis,
Om wissels elektrisch aan te sluiten heb je wisselaandrijvingen nodig. Vaak kan je die vinden bij de fabrikant van de rails, of je kan kijken naar andere merken. Je moet ook zeker een bepaald type aandrijving kiezen:
motor,spoel of servo. Neem eens een kijkje in de encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04_-_Wissels_digitaliseren), daar wordt dit allemaal uitgelegd.
De wissel kan je dan ofwel bedienen door schakelaars, ofwel door je multimaus. In dit laatste geval heb je ook nog wisseldecoders nodig. Deze wisseldecoders verbindt je met de aandrijving en dan kan je via de multimaus de wissel omzetten. Wederom heb je hier veel keuze in decoders. Het type decoder is ook afhankelijk van het type wisselaandrijving.
Voor driewegswissels heb ik zelf geen idee, maar ik veronderstel dat je daarvoor ook wel speciale aandrijvingen kan vinden.
Gr.
Nick
-
Dennis,
Bij de geoline haalt de elctrospoel en decoder de spanning vanaf de rails, lees dit draadje (http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=503.0) maar eens door.
Groenten Rob
-
Rob... dankje dat ga ik zeker even doen. (y)
De spoel heb ik al.
ik vroeg me alleen af waar die zijn spanning vandaan haalde en welke schakkelaar ik hiervoor het beste kan gebruiken ;)
iemand nog advies over de schakelaars voor 2 weg en drieweg wissels ?
-
Dennis,
Wat is de inhoud van een "een standaard setjes van roco waarmee de wissel electrisch wordt " ? Ik weet niet precies wat dit setje is.
Je hebt vele mogelijkheden, maar ik zal me even beperken tot Roco componenten.
- Onder de GEOline wissels kun je aandrijvingen monteren, zie Roco 61195
- De aandrijvingen krijgen stroom van een decoder, zie Roco 10775
- Op iedere Roco 10775 decoder kun je 8 wissels aansluiten
- De decoder krijgt dezelfde spanning als de rails, dus de gewone aansluiting op de centrale
- De wissels kun je bedienen met de Multimaus, je hebt geen extra schakelaars nodig
- Een driewegwissel heeft 2 gewone Roco 61195 aandrijvingen nodig
Sander
-
Sander,
Dat zal dan de spoel zijn uit de set "61195" waarmee de wissel een electrische aandrijving krijgt.
Nu heb jij het weer over een centralen decoder en voeding, maar Rob zegt dat het via de rails gevoed wordt en dat je alleen een schakelaar nodig ben...
Ik haal wel gewoon een tuimelschakelaar en ga kijken wat ik kan doen.
-
Dennis,
Kijk ook even ook in dit draadje,
Modelspoor / Elektronica- en Analoog-vraagbaak / Re:Roco Geoline wissels electrisch maken.
datum ongeveer 12 december 2011
Of op http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40849.0.html
Gr Piet
-
Beste Dennis,
Als ik het goed begrijp wil je de wissels helemaal niet digitaliseren, maar wil je ze simpel met een schakelaar aansturen. Dat moet kunnen, al heb ik het zelf nog niet geprobeerd. Op de Roco 61195 wisselaandrijving zitten negen aansluitpinnen, ik noem ze voor het gemak even 1 tot en met 9, waarbij pin 6 is geblindeerd en pin 9 de geel gemarkeerde pin is.
Als je het wissel zou voorzien van een eigen wisseldecoder (bijvoorbeeld de Roco 61196) dan sluit je deze aan op de pinnen 1 tot en met 5. Je moet dan ook de puntstukpolarisatie aansluiten omdat de decoder via de polarisatie wordt gevoed en gestuurd. De voedingsspanning van de decoder staat dan op pinnen 1 en 5.
Aansturen via een schakelaar kan ook. In de encyclopedie staat een voorbeeld in hoofdstuk E10.50.02 - Wisselaansturing met relais. Omdat de 61196 relatief weinig stroom trekt, is het toepassen van een relais waarschijnlijk niet nodig. Omdat de wisselaandrijving bovendien voorzien is van eindschakelaars, kun je volstaan met een tweestandenschakelaar, die je aansluit op de pinnen 2 en 4 (rood en groen) en een 18VDC-voeding. De plus van de voeding sluit je aan op het middencontact van de schakelaar, de min op de zwarte aansluiting van de aandrijving.
Ik zou zelf een (tweestanden)pulsschakelaar toepassen, die na bedienen terugveert naar de middenstand en dan de spanning op de aandrijving afschakelt. Je loopt dan niet het risico dat een defect aan een van de eindschakelaars leidt tot oververhitting van de aandrijving. Je hebt dan alleen geen zicht meer op de wisselstand, wat je wel hebt als je een gewone tweestandenschakelaar toepast (de stand van de schakelaar komt dan overeen met de stand van het wissel). Dat is weer op te lossen door het aansluiten van twee LED-jes of een relais in plaats van de puntstukpolarisatie. Bij gebruik van een relais kun je de polarisatie alsnog regelen via het relais. Maar dat is weer een ander verhaal...
Groeten,
Peter
-
Iedereen alvast bedankt voor de goede suggesties, maar een vraag rest mij nog.
Waarom moet ik voor analoog een extra voeding hebben als het digitaal zonder voeding kan ?
Kan ik niet gewoon een schakelaar op de wisselaadrijving aansluiten en dat het voltage van de rails af komt zoals bij digitaal ?
Dit zou ideaal zijn :-)
-
Dennis
Kan ik niet gewoon een schakelaar op de wisselaadrijving aansluiten en dat het voltage van de rails af komt zoals bij digitaal
Kijk dan eens naar de plaatjes in het andere draadje, je kunt de wisselaandrijving 10775 weglaten en met doides verder gaan zoals in een van de twee plaatjes. (bovenste)
Met de led erbij kun je ook gelijk zien wat en welke stand de wissels staan.
Gr Piet
-
Piet,
Ik wil niet vervelend doen, maar als ik de woorden diode & led hoor dan breekt het zweet mij aan alle kanten uit :-[
Ik ben niet echt goed met solderen op dit moment, al wil ik dit graag leren.
Echter is het solderen van diodes & ledjes nog iets te hoog gegrepen.
Hoe simpeler het is hoe beter...
Ik dacht een aandrijving en een schakelaar is alles wat ik nodig ben... blijkbaar heb ik me vergist 8)
-
Beste Dennis,
Bij een analoog bestuurde baan, wordt de snelheid van de trein geregeld door de spanning op de rails. Geen spanning: trein staat stil. Maximale spanning: trein rijdt als een bezetene rondjes. Bij een digitaal bestuurde baan staat altijd spanning op de rails. De spanning wordt gecodeerd door 'm snel om en om te schakelen. Daarom kun je een wisselbediening bij een digitaal systeem laten voeden via de rails. Bij een analoog systeem gaat dat niet omdat de spanning ook nul zou kunnen zijn (bijvoorbeeld omdat de trein stil moet staan voor het betreffende wissel).
Groeten,
Peter
-
Maar Dennis heeft een digitale baan en dus staat er altijd spanning op de rails. Die spanning kun je toch gewoon gebruiken om een wissel op de analoge manier te besturen? Gewoon met een drukknop voor linksaf en een drukknop voor rechtsaf.
-
Maar Dennis heeft een digitale baan en dus staat er altijd spanning op de rails. Die spanning kun je toch gewoon gebruiken om een wissel op de analoge manier te besturen? Gewoon met een drukknop voor linksaf en een drukknop voor rechtsaf.
Precies, dat dacht ik dus ook, maar iedereen blijft me vertellen dat het bij een digitale baan alsnog met een travo moet 8) (sorry piet)
Onder de wissel zit een stekker die vanaf het puntstuk aan de wisselaandrijving zit gekoppelt en er zit bij de aandrijving zit een stekker met 3 draden voor de schakkelaar van roco.
Voor zover ik hem nu snap moet het met elke schakelaar het zelfde werken.... toch ?
-
Staat er in de gebruiksaanwijzing bij de aandrijving niet gewoon hoe Roco wil dat je de aandrijving analoog aanstuurt?
Kijk, in beginsel kun je de digitale spanning daarvoor gebruiken. Erg gebruikelijk is dat niet en daar zie ik wel een paar goede redenen voor.
1. Het is een beetje zonde van de digitale stroom. Wisselaandrijvingen met magneten gebruiken nogal wat stroom, minstens 1A, en die moet je in feite altijd reserveren. Die stroom kun je dan niet voor je treinen gebruiken.
2. Je loopt het risico dat de wissels een en ander beïnvloeden, bijvoorbeeld dat de treinen even inhouden of de verlichting kort dimt.
3. De digitale spanning is met 18 tot 20 volt vrij hoog, in ieder geval hoger dan gebruikelijk voor wissels.
4. Ik weet eigenlijk niet of de spoelen het digitale signaal kunnen verstoren. Ik denk het eigenlijk wel en dan ben je pas echt verder van huis.
Kortom, ik zou er altijd een aparte trafo voor gebruiken.
-
.... maar iedereen blijft me vertellen dat het bij een digitale baan alsnog met een travo moet 8) (sorry piet)
Waar schrijven die 'iedereen' dat ? Het is gewoon niet waar !
Onder de wissel zit een stekker die vanaf het puntstuk aan de wisselaandrijving zit gekoppelt en er zit bij de aandrijving zit een stekker met 3 draden voor de schakkelaar van roco.
Voor zover ik hem nu snap moet het met elke schakelaar het zelfde werken.... toch ?
Je hebt het advies te kijken naar Roco 10775 decoder - daar past die 3-draden stekker op. Niemand schrijft dat "het met elke schakelaar hetzelfde moet werken.... toch ?"
Volgens mij ga jij nooit echt gelukkig worden met digitale wissels. Heb je al eens aan een heel eenvoudige oplossing gedacht met een draadje (touwtje, stukje naaigaren) naar een heel eenvoudige bediening van de wissel(s) aan de aschterkant van je baan. Voel je vooral niet beledigd, denk er eens over na.
Sander
-
Het is een beetje zonde van de digitale stroom. Wisselaandrijvingen met magneten gebruiken nogal wat stroom, minstens 1A, en die moet je in feite altijd reserveren. Die stroom kun je dan niet voor je treinen gebruiken.
Maar als je een wissel digitaal aanstuurt zoals Roco dat heeft bedacht, gebruik je dezelfde digitale stroom.
Ik zou het gewoon eens met een wissel proberen, Werkt 't niet lekker, dan kun je voor weinig nog wel ergens een analoge trafo op de kop tikken om de wissels te voeden.
-
Dat is ook zo en is precies de reden waarom er decoders bestaan waar je een losse trafo op kunt aansluiten die de stroom voor de wisselaandrijving voor zijn rekening neemt.
@Sander, het gaat hier ook niet om digitale wissels. Dennis heeft alleen een aandrijving die in het wissel kan worden gemonteerd.
-
Eventjes getest, maar Fleischmann wissels:
Zowel met m'n EZ Command Wireless DCC Sytem, als met de oude (blauwe) Roco Maus.
Van de centrale naar de rails met 2 draden, & wat verder op 2 draden 'afgetakt' van de rails.
- Met de gemeenschappelijke draad naar het gemeenschappelijke contact van de wisselspoel gegaan
- Met de andere draad naar een terugverende wissel schakelaar
- Met de overblijvende 2 draden van de wisselspoelen naar de contacten van de terugverende wissel schakelaar gegaan
Werkte niet! Dan maar eens 'tippen' op de rails zelf, met de gemeenschappellijke draad van de wisselpoelen & om beurt één van de spoelen zelf: = ook negatief.
M.a.w. wens je de magneet art. op een 'klassieke' manier aan te sturen?
Dan dien je idd een bijkomende trafo te gebruiken.
Bijkomend voordeel van met een bijkomende trafo werken: De aansluitingcontacten van de rijdraden van die trafo kan je dan gebruiken om op verlichtingspunten aan te sluiten (=gelijkstroom) & zelfs de lichtsterkte ter regelen.
De Wisselstroom contacten gebruik je dan effectief om de magneetspoelen van wissels; seinen; onkoppellingsrails, ... aan te sturen.
-
Dat schreeuwt natuurlijk om een test met de multimaus, maar inderdaad: Het werkt niet. Ik heb een (oudere) Roco-aandrijving getest op de railspanning, maar het wissel gaat niet om. De aandrijving zoemt wel, maar dat is alles. De frequentie van de digitale spanning is zeker te hoog of zo.
Advies dus aan Dennis: vergeet wat ik eerder zei, haal ergens een ouderwetse analoge trafo en gebruik die voor de wisselsturing.
-
Als je een brugcel tussen de digitale spanning en de wissels plaatst, dan werkt het natuurlijk prima. Mijn Tortoise aandrijvingen worden op die manier direct door de digitale spanning gevoed, bedenk ik net. ;D Maar een motoraandrijving is wat anders dan een spoelenaandrijving en mijn 10A booster wordt niet warm of koud van een wisseltje. Het is zonde om zoveel vermogen van de maus versterker te reserveren.
-
Dennis,
Precies, dat dacht ik dus ook, maar iedereen blijft me vertellen dat het bij een digitale baan alsnog met een travo moet (sorry piet)
Dennis ik ben mij er niet van bewust dat ik ook maar eenmaal hebt gezegt dat je een trafo nodig hebt om de wissels aan te sturen, ik heb je zelf tekeningen per mail gestuurt waar duidelijk op staat hoe je de wisselaandrijving moet aansluiten als je de stroom (spanning) van de rails afneemt.
Daar staat ook bij hoe je dat met drukkinopjes moet doen als je de spanning van de rails afneemt.
Sorry Dennis maar je let niet goed op.
Gr Piet
-
Dennis, Reinier,
Maar als je een wissel digitaal aanstuurt zoals Roco dat heeft bedacht, gebruik je dezelfde digitale stroom.
Dit is maar gedeeltelijk waar, het is maar hoe je het belijkt
Je gebruikt de digitale stroom (spanning) maar deze wordt in de wisseldecoder 10775 en ook de andere omgezet in een gelijkstroom door middel van 4 diode (brugcel) en daarmee wordt dan weer de spoelen aangestuurd, dus de wisselaansturing gebruikt gelijkstroom.
Bekijk de wisselaandrijvig maar eens goed of maak de 10775 eens open dan zie je de 4 diode zitten.
Gr Piet
-
@Piet,
ok, maar mijn opmerking sloeg op het stroomverbruik, waarvan Henk het zonde vond dat het uit de digitale voeding moest komen.
-
Je wissels digitaal aansturen via de centrale is meestal niet de goedkoopste methode. Zelf wil ik mijn wissels via een analoge manier blijven bedienen met conventionele transformatoren en drukknopjes. Dat gaat tevens niet ten koste van je dure (door benodigde digitale versterker) digitale stroom. Conventionele transformatoren kosten geen drol op de beurs. Zelf rijden mijn treinen digitaal terwijl de seinen en wissels (allebij elektromagnetisch) analoog bediend worden.
Andre ;)
-
Reinier,
Zo had ik het niet gelezen, maar kan gebeuren het is immers nog vroeg (voor mijn dan) sorry
Algemeen,
Doe er een paar tekeningen bij met de mogelijke aansluit mogelijkheden,
Eentje met drukknopjes en led voor controle en de 10775 er aan, hierbij wel rekening houden dat op de multimaus de stand niet mee gaat bij gebruik van drukknopjes,
alleen met drukknopjes en led, diode nodig voor gelijkrichting van de spanning.
Alleen met een analoge trafo waar gelijkspanning uitkomt + en -
Alleen met trafo zonder led (gelijkspanning) + en -
Als je geen trafo hebt met gelijkspanning dan kun je daar een brugcel (4 diode) tussen plaatsen
Alleen met 9 volt baterrijen om wat uit te proberen.
Voor ieder wat keus of is er nog meer.
Gr Piet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_9_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_9_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_10_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_10_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_11_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_11_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_12_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_12_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_13.jpg)
-
Ik zit zat met bijna de zelfde vragen als dennis.
Maar nu is het voor mij duidelijk, bedankt.
Gr Henk
-
Schematische voorstelling van hoe het werkt met drukknopjes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoel_2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoel_2_2.jpg)
Gr Piet
-
jaja, ik wilde niemand beledigen hoor... het leek me alleen zo raar dat er een externe stroom bron nodig zou zijn 8)
excuses als dit toch zo over kwam :-[
Ik heb een van mij wissels van een decoder voorzien, en dit werkt op de puntstuk spanning en geeft geen enkel probleem.
Ik dacht dat als dat kan, dan kan dit ook met een simpele wip schakkelaar maar nee dit gaat niet.
Ik hem een kleine test opstelling gemaakt en ga kijken hoe ik dit het beste kan doen gebruik makende van jullie gegevens en anderes maak ik ze wel digitaal.
Dank voor de suggesties.
-
Dan moet je goed bedenken wat die decoder doet Dennis. In de decoder wordt onder andere de digitale spanning omgezet in een gewone gelijkspanning waar de wissels prima op werken. Dat kun je zelf ook doen met een paar diodes of een brugcel/gelijkrichter (is ook vier diodes) zoals aangegeven in de tweede tekening van Piet. Die diodes zetten ook de digitale spanning om in een gelijkspanning.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_10_1.jpg)
Die leds met weerstand geven de wisselstand aan bijvoorbeeld voor op een schakelbord, maar hebben even niks met dit vraagstuk te maken.
Op die manier kan wat je wil en kun je proberen of het je in de praktijk bevalt.
-
Dan moet je goed bedenken wat die decoder doet Dennis. In de decoder wordt onder andere de digitale spanning omgezet in een gewone gelijkspanning waar de wissels prima op werken. Dat kun je zelf ook doen met een paar diodes of een brugcel/gelijkrichter (is ook vier diodes) zoals aangegeven in de tweede tekening van Piet. Die diodes zetten ook de digitale spanning om in een gelijkspanning.
ok, dat snap ik en ga ik ook proberen.
-
Hallo Dennis
Dennis heeft geschreven, Ik heb een van mij wissels van een decoder voorzien, en dit werkt op de puntstuk spanning en geeft geen enkel probleem.
Om het even heel duidelijk te maken, deze bewering is niet juist, de decoder wordt niet gevoed door het puntstuk, de decoder wordt gevoed door de gele en de blauwe draad en die zitten niet aan het puntstuk, deze zitten aan de rails, een aan de rechter en een aan de linker spoorstaaf. deze gaan van de rails naar de wisselschakelaar
De blauwe zit aan het puntstuk en die komt uit de wisselschakelaar met de spanning van een van de twee (gele of blauwe) afhankelijk van de stand van de wissel, op deze wijze wordt het punstuk via een interne schakelaar van spanning voorzien die afhankelijk van de stand van het wissel is (geel of blauw).
Moeilijk te zien maar op de foto zit rechts de blauwe draad tussen de gele en blauwe in.
De gele draad loopt onder de decoder door en zit gesoldeerd aan de rails net onder de plaats waar de gele en de blauwe aan het stekkertje zitten
Gr Piet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/geoline_wissel_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/geoline_wissel_1.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoel_2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoel_2_2.jpg)
kleine toevoeging:
nog voor dat je op een knop drukt brand hier het onderste LED-je
als je de groene knop drukt zal spoel 2 geactiveerd worden en door de eind afschakeling beveiligd worden en dus onderste ledje uit. en vervolgens zal het bovenste ledje aan gaan. Wil de leds echt gebruiken zal je de leds bij de "verkeerde" stand moeten inbouwen en omdat er altijd maar 1 led tegelijk brand kun je het dan volgens mij met 1 weerstand doen
dan word het volgens mij zo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/temp_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/temp_4.jpg)
-
Hallo higtower,
Het klopt dat het met een weerstand voor beide leds kan, ik wilde het niet te moeilijk maken voor iemand die het met electronica al moeilijk genoeg heeft, maar dat bij de verkeerde stand inbouwen dat snap ik niet, wel is het zo dat de led die brant tegenovergesteld is aan de gedrukte knop maar ik dacht dat er duidelijk bij staat bij welke spoel bij welke led hoort.
Gr Piet
-
zoals je al in het plaatje zelf erbij getypt hebt
Als je op de groene knop drukt schakelaar 2 dicht dus gaat het ledje branden die aan schakelaar 2 verbonden is branden
dat is in jouw schema de bovenste
kort is dat: druk op onderste knop, en bovenste led gaat branden.
bij mij is het : druk op de onderste knop, en onderste led gaat aan.
ik heb dus om te voorkomen dat iemand die alles aansluit zoals wij het uitleggen niet gaat twijfelen als het "verkeerde" ledje gaat branden, de leds van positie veranderd. De weerstand is niet duur maar die tweede neemt meestal zo vlak naast 2 drukknoppen, en 2 leds vaak erg veel krappe ruimte in.
Als het gebruikt word voor positie bepaling van de wissel zonder goed zicht op de wissel zelf of om gewoon om een mooi schakel tableau te hebben (ik rij nog analoog met de oude roco line met bedding, dus zonder decoder maar werkign led's is het zelfde) moet wel het goede ledje aan gaan.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_12_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_12_2.jpg)
[/quote]
Is het ook mogelijk om een tuimelschakelaar (aan,uit,aan) hier voor te gebruiken ipv een drukknop?
Groet,
Chris
-
als ze eind afgeschakeld zijn theoretische wel.
maar als de wissel niet helemaal omschakelt door een trein of een vuiltje blijft er spanning op de spoel staan en brand hij door.
antwoord is dus JA, zou ik het doen? NEE
-
Zo, al een tijdje niks meer gepost hier maar nog een vraagje. Nav bovenstaande heb ik toch maar besloten een drukknopje te gebruiken. Nu staat er in de tekening alleen dat het gelijkstroom moet zijn en ik heb een wisselstroom transformator. Werkt dit ook of moet ik er een bruggelijkrichter tussen doen zodat het alsnog gelijkstroom wordt..
Groet,
Chris
-
Cris 80
Brugcel ertuusen of zoals op een paar berichtjes eerder met 4 diode als je de digtalestroom van de rails gebruikt.
Gr piet
-
Ik heb nog een stapeltje brugcellen liggen, dus die kan ik dan mooi gebruiken :)
Groet,
Chris
-
Een wisselaandrijving (spoelenaandrijving) met gelijkstroom aansturen? Dat zal best kunnen, maar wisselstroom kan ook, als het voltage een beetje in de buurt zit. Hoef je geen brugcellen te gebruiken.
Groet,
Jan
-
Ik ga het vanavond eens proberen op wisselstroom, zou wel een stukje makkelijker zijn :).
-
Er is eigenlijk maar één reden om met gelijkspanning te werken, en dat zijn de leds.
Als je met wisselspanning werkt staan de leds de helft van de tijd in sperrichting, en de spanning die ze dan krijgen is eigenlijk te hoog.
Het kan heel lang goed gaan, maar als je de leds wilt beschermen tegen mogelijk onheil, dan kun je een diode in serie met de weerstand zetten.
-
Ik ga het in eerste instantie zonder de leds doen. Anders wordt het voor mij wat te ingewikkeld. Ben al bij als ik het zo aan de praat krijg :).
Groet,
Chris
-
Zo, inmiddels alles analoog aangesloten en het werkt (gelukkig) :).
Nog wel heb ik 1 vraag, op het moment dat de wissels "verkeerd" staat (bv op afslaan terwijl de loc rechtdoor gaat) dan schiet de multimouse in de beveiliging. Hoort dit zo?
Groet,
Chris
-
Wat bedoel je? Het wissel open rijden? Dan klopt het helemaal, je veroorzaakt namelijk kortsluiting. Dan slaat de versterker in de beveiliging. Nooit wissels met gepolarisserde puntstukken open rijden.
Groeten Ronald.
-
Dat bedoel ik inderdaad :-). Ik dacht ook al dat het zo hoorde. Dan moet ik gewoon een beetje opletten dat de wissels juist staan.
Bedankt voor het antwoord.
Groet,
Chris