BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: JDG modelspoorfreak op 22 January 2012, 16:13:51

Titel: Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: JDG modelspoorfreak op 22 January 2012, 16:13:51
Ik heb momenteel een startsetje van roco H0 en een koploper van trix.
Had een klein baanontwerp gezien om te maken omdat ik maar weinig ruimte heb.
Maar ik begin nou steeds meer te twijfelen of ik niet moet overstappen op N.

Nou wat betreft spoor N ben ik niet echt op de hoogte. Zitten er nadelen aan?
Betreft digitaal, heb je dan dezelfde mogelijkheden als met H0?
Wat zijn jullie meningen hierover? Ik ben daar erg benieuwd naar.
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: JDG modelspoorfreak op 22 January 2012, 16:28:39
Ik las ook over schaal TT, Maar op internet beetje zitten rondneuzen..Maar vind er weinig terug.
Ik wil dan ook vooral met nederlands materieel gaan rijden ALS ik zou overstappen op een andere schaal.
Weet iemand hier meer over?
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Afgelopen op 22 January 2012, 16:43:47
In schaal N is er veel te krijgen, ook Nederlands spul - maar toch wat minder dan in H0. Wil je veel mogelijkheden om te rijden met meerdere treinen op meerdere sporen en is de ruimte beperkt, dan is N zeker een uitkomst. Ga je voor detail en is de treinenloop meer een bijkomstigheid zou ik toch H0 overwegen, het is dus zaak om eerst even goed te bedenken wat je wensen en verwachtingen zijn.  SUCCES !
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: T.Spat op 22 January 2012, 16:44:47
Nederlands in TT is beperkt, alhoewel er wel 3D-modellen in TT bestaan,
met spoor N kan digitaal net zoveel als in HO, alles is alleen kleiner,
ikzelf verzamel van alles, maar het meeste wat ik heb is N :)

Mvg,

tis
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Jeronimos op 22 January 2012, 16:44:53
Hoi Jonathan,

Om met steekhoudende argument te komen denk ik dat je wat meer moet vertellen, bijvoorbeeld over hoeveel ruimte je dan ter beschikking hebt in meters (L * B) en wat je doel is voor je treinbaan. (Lees, lange treinen rijden, rangeren, bergen, etc). Wil je aan zelfbouw doen?


TT is betrekkelijk klein, maar er bestaat wel steeds meer belangstelling voor. In dit Engelstalige wikipedia artikel staan onderaan de external links die naar bedrijven wijzen die TT produceren.
http://en.wikipedia.org/wiki/TT_scale
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: JDG modelspoorfreak op 23 January 2012, 13:20:02
Thx voor alle reactie's.
Denk inderdaad dat TT zal afvallen vooral omdat het nederlands materieel niet veel aanwezig is.

De ruimte die ik tot mijn beschikking heb is: (B) 190 (D) 130
Dus dat is niet groot. En zou graag ook willen rangeren,
qua treinen wil ik toch ook met een koploper etc kunnen rijden.
Nu ik dit typ besef ik eigenlijk dat ik beter op N-spoor kan overstappen toch? of toch niet?
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Gert1 op 23 January 2012, 13:25:47
Ik zou bij je overweging ook je toekomstplannen betrekken.
Nu heb je misschien niet zo veel ruimte, maar dat kan over een paar jaar wel anders zijn.
Je zou dus ook nog een bescheiden H0-baan kunnen maken met de mogelijkheid die in de toekomst nog eens uit te breiden.

Stap je nu over op N-schaal, dan verlies je toch een flink deel van je in H0 geïnvesteerde geld, terwijl je wellicht over een paar jaar wel degelijk de ruimte hebt voor een wat uitgebreidere H0-baan.

mvg,
Gert
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Niels B op 23 January 2012, 13:35:40
Helemaal met Gert eens! Daarbij moet je je afvragen of je zometeen met 'een koploper' wilt rijden of ook met een 1600 met dertien ICR's er achter... Een koploper krijg je nog wel natuurgetrouw op een kleine tafel in H0, de 1600 met rijtuigen al snel wat minder.

Ik vind persoonlijk N te klein om de huisjes en dergelijk zelf te kunnen maken. H0 is wat dat betreft een fijne schaal, maar hier zal ook zeker meespelen wat je gewend bent. Ook ik heb de twijfel gehad die jij schrijft maar ben tot op de dag van vandaag blijk dat ik bij H0 ben gebleven. Inmiddels is de beschikbare ruimte groter maar zoals bij elke modelspoorder het geval is: de ruimte is altijd (net) te klein.... (geldt ook vast voor N  ;D) En dat is meteen het leuke: het moet toch passen, dus moet je creatief zijn.

Grtz,

Niels
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Ernest op 23 January 2012, 13:43:33
En als je-zoals Gert zegt- over enige tijd uitzicht hebt op meer ruimte zou kunnen overwegen om nu een paar modules te bouwen.
Dan kun je rangeren en ze t.z.t. inpassen in een grotere lay-out.
Groet,
Ernest
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Han Zijlstra op 23 January 2012, 13:48:37
Voor wat betreft de digitale moegleijkehd van n en ho geldt dat wat er in Ho kan ook in n kan of gaat komen.
Nu al zijn er usa n loks met meer geluidsmogelijkheden dan de doorsnee ho lok in europa.
Is een kwestie van wachten totdat de europese fabrikanten dat ook gaan doen.
NL materieel in TT is er inderdaad weinig, wel levert Kuehn fraaie loks =voor zeer fraaie prijzen. Een mooie E103 is er al voor 125 euro! Sets van 4 wagons 87 euro etc,
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: eenop87 op 23 January 2012, 14:08:46
Een advies kan ik niet geven, maar wel mijn redenen om voor H0 te kiezen.

Ik ben in het verre verleden eens overgestapt op N spoor, maar ben daarna weer terug gegaan naar H0 om de volgende redenen:
Ik vindt het optisch te klein en krijg daarom het gevoel dat ik op een grote afstand naar het spul sta te kijken.
Op tentoonstellingen staan er soms op zich prachtige N banen, maar het spreekt mij gewoon minder aan.
Ben tegenwoordig vooral een zelfbouwer (loc's, wagons en gebouwen) en vindt daarom H0 voor mijzelf beter geschikt.

TT zou een prachtige schaal zijn als er wat meer keus van (nederlanse modellen) zou zijn.

Als je zo weinig ruimte hebt kan je het wat meer zoeken in iets van een rangeer baan. Daar zijn ook prachtige voorbeelden van te vinden.
Een prachtig voorbeeld van een baan op beperkte ruimte in H0 vindt ik b.v. deze: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26573.0.html

Nogmaals het is een persoonlijke mening en je zal voor jezelf moeten uitmaken wat voor jou het beste is.

Succes, Gerrit
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Willem B op 23 January 2012, 19:38:08
ik zit zelf ook nog te twijfelen tussen N en HO.
Heb ruimte voor 3,5 m bij 3,5 meter. Heb echter nog niets gekocht alleen nog een "oude  marklin die zijn meters maakt.
Ben eerst rustig aan in het inlezen van alle stukken
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Afgelopen op 23 January 2012, 19:57:25
Als je toch met N verder gaat, bewaar dan toch je H0 spullen. Toen ik veel meer ruimte kreeg (65 vierkante meter) en de H0 baan van mijn vader overnam heb ik het N spoor hoog in de bergen aangelegd en door de schaalverhouding geeft dat een fraai effect. Nu heb ik dus een grote H0 baan met N in de bergen.
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Schachbrett op 23 January 2012, 20:11:21
Het is maar net waar jezelf de lat legt,wil je een rijdersbaan met lange treinen.N spoor
Of ga je voor een baan met een rangeerterreintje en veel details.HO.

Zelf rijdt ik N spoor omdat ik trajecten wil met ruime bochten en een ruim station.
Kwa aankleding met bergen ect kun in n spoor alles natuurlijk wat ruimer opzetten.
Kijk maar eens in de laatste pagina's van mijn draadje dan krijg je wel het idee wat ik bedoel.
Wij kunnen je natuurlijk allen adviseren maar de keuze zul je toch zelf moeten maken.
Daarbij zijn vanzelfsprekend weinig mensen objectief,want hun eigen maatvoering vinden ze altijd het prettigst.
Succes!!!


Gr Chris
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: JDG modelspoorfreak op 24 January 2012, 01:06:29
echt iedereen bedankt voor de reactie's!
Dat heeft me echt verder geholpen.
Ook met het oog op de toekomst inderdaad,
heb ik toch besloten toch voor H0 te kiezen. en ook wat betreft detail, rangeren etc.
Het is toch allemaal wat mooier met H0. Dan voorlopig maar een kleine baan bouwen
totdat ik misschien beschikking heb op een grotere ruimte..
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Bob Vermeulen op 24 January 2012, 05:40:12
Hallo,

Met N kan je het zelfde als met HO en zoals al gezegt het is wat kleiner. Het argument van je kunt niet detaileren is niet terecht.
Zelf heb ik een N baan en zie onderstaande foto voor detailering.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/331_20120102_IMG_1290cs5_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/331_20120102_IMG_1290cs5_9.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/329_20111229_IMG_7703_9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/329_20111229_IMG_7703_9_1.jpg)

veel succes met je beslissing

Bob 
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Robert_N-Nm op 24 January 2012, 09:26:09
Beslissing is genomen, maar voor details: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,2449.0.html

Robert
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: JDG modelspoorfreak op 24 January 2012, 10:35:09
Haha wat een dilemma..
Jullie laten mij op deze manier wel weer twijfelen.

(@robert en bob wat hebben jullie prachtige banen, Klopt dat je qua baanbouw eigenlijk dezelfde mogelijkheden hebt. Kleiner maar wel meer ruimte te besteden hebt. Maar waar ik op doelde is eigenlijk de details van de treinen zelf etc).

Waar ik beetje mee worstel is dat met N-spoor heb je minder ruimte nodig om een redelijk grote baan te maken, en het bouwen van bouwpakketten lijkt me ook vrij lastig. Het is met H0 soms al priegelwerk, Wat zijn daar de meningen over? En waar ik beetje bang voor ben is dat ik het niet meer mooi ga vinden omdat het zo klein is. Wat ook eerder is aangegeven in dit topic. H0 oogt wat echter zeg maar.(puur gevoel op t moment)
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Gert1 op 24 January 2012, 11:07:47
Tip: Ga over een paar weken eens op Rail in Houten of op Ontraxs in Utrecht kijken naar alle fraaie banen in verschillende schalen die daar te zien zijn en neem daarna je beslissing.

mvg,
Gert
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: wibi op 24 January 2012, 11:19:05
Ja, ik ben ook voor half 0, ik heb ooit eens spoor S gezien, dat is nu helemaal niet meer in de mode!
Als er ooit eens mooi rijdend materieel voor zou komen.. ;D
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: tothebeach op 24 January 2012, 11:35:25
H0 oogt wat echter zeg maar.(puur gevoel op t moment)

h0 is wat tastbaarder kan je zo zeggen. De tip die Gert geeft is wel een goede, al blijf je wel twijfelen. Ondanks mijn h0 verzameling neig ik ook nog steeds te kiezen voor andere schalen. On30 vind ik ook geweldig, wel weer een stukkie groter. Of TT ware het niet dat er veel duits spul tussen zit. Maar ook die schaal is lekker tastbaar, hetgeen ik wel mis bij N.
Maar dan zie ik de banen, o.m. van Bob, Jeroni, of.... dat gepriegel, en dat lonkt dan ook weer.
dus blijf ik maar bij mijn h0 baantje, wat soms veel te groot is voor thuis, maar waar wel lekker detailwerk plaats kan vinden.

Groet,
Michel
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: pjotrtje op 24 January 2012, 11:36:05
En waar ik beetje bang voor ben is dat ik het niet meer mooi ga vinden omdat het zo klein is.
Ik vind N juist zo mooi omdát het kleiner is. Ik ben een sportvlieger en gebruik vaak spoorlijnen als navigatiemiddel, en merk dat ik het kleine juist fascinerend vindt: overzicht. 'Playing Train God', zou je kunnen zeggen... Uiteraard kan ik niet te lang naar beneden kijken, maar soms...
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Gert1 op 24 January 2012, 12:00:04
Ja, ik ben ook voor half 0, ik heb ooit eens spoor S gezien, dat is nu helemaal niet meer in de mode!
Als er ooit eens mooi rijdend materieel voor zou komen.. ;D

Als schaal S je ding is, dan zou ik zeker hier eens kijken: http://www.trainweb.org/crocon/sscale.html

Uiteindelijk blijft de keuze voor je schaal iets heel persoonlijks.
Ik had het makkelijk: 45 jaar geleden koos mijn vader schaal H0 en hoewel ik van drie- naar tweerail ben geswitcht ben ik die schaal altijd trouw gebleven.

mvg,
Gert
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Tomasso op 24 January 2012, 13:52:44
N = uit h0 = in.
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Peter Korsten op 24 January 2012, 14:25:40
Nog iets om te overwegen: hoe belangrijk vind je een juiste maatvoering? De Koploper van Märklin is een mooi model, maar eigenlijk net iets te kort. Want hoewel de schaal h0 en dus officieel 1:87 is, is de maat in de lengte 1:93,5.

Nou is dat op zich al een verbetering ten opzichte van vroeger, toen treinstellen en rijtuigen in de lengte 1:100 waren. De Sprinter en Plan V van Fleischmann, de ICR van Märklin en Lima en de Koploper van Lima zijn daar voorbeelden van. En de DDM/DD-AR en IRM van Rivarossi trouwens ook.

Tegenwoordig kun je allerlei Nederlands spul in echt 1:87 krijgen, maar vaak zijn het (nog) kleine oplages. En je hebt nog meer ruimte nodig: twaalf bakken ICRm met een 1700-locomotief is bijna vier meter lang.

In N zijn rijtuigen en treinstellen juist wel goed op lengte.

Maar goed, dit is een detail en misschien vind je het niet zo belangrijk.

- Peter
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Hansepansje op 24 January 2012, 16:06:36
Met N kan je het zelfde als met HO en zoals al gezegt het is wat kleiner. Het argument van je kunt niet detaileren is niet terecht.

Als N spoorder ben ik het helemaal met Bob eens: Je kunt prima detailleren in schaal N.
Soms krijg ik wel eens het idee dat je juist bij kleinere schaal een meer levensechte baan kunt neerzetten. Immers: hoe groter, hoe meer details je moet toevoegen voordat het echt echt lijkt...!  ::)

Ook is het bij kleinere schalen vaak eenvoudiger om de echte verhoudingen te handhaven. Dat geldt bijv. voor de lengtes van het rollend materieel, maar ook voor landschap. Probeer met h0 eens een verhoudingsgewijs juiste berg boven de tunnelportalen te bouwen in de ruimte die een gemiddelde modelspoorder ter beschikking heeft.  :-\
Hieronder een foto van een bergje op mijn N baan:

(http://www.hanskamman.nl/baan/draadje/2011-12-22-10883.jpg) (http://www.hanskamman.nl/baan/draadje/2011-12-22-10883.jpg)

Laat je niet beïnvloeden door modetrends op dit terrein ('X is uit, Y is in'). ;)
Bepaal gewoon zelf wat je mooi en haalbaar vindt. Goed rondkijken helpt zeker.
Succes met je keuze!

Groets, Hans

Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Patrick Pontier op 24 January 2012, 16:55:51
Nu heb je al heel erg mooie banen gezien zeg, ik wist het wel.  (y)

(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/DSC_0042.jpg)

Groeten,
Patrick
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: haes op 24 January 2012, 18:22:30
Schaal is een kwestie van smaak. Nederlandse modellen zijn beter verkrijgbaar in H0 dan in N.Hele mooie modellen zijn wel weer als kleinserie verkrijgbaar in schaal 0 en dan kan je nog meer detailleren.
Met N rijdt de trein meer in het landschap en qua ruimte: Ikzelf bouw het station van Hellendoorn na in N dit is een relatief klein eindstationnetje dat bij mij op drie modules gebouwd wordt en al gauw 3.75m inneemt(alleen het station dus), heb ik nog geen rijlengte er voor of een schaduwstation/fiddle yard meegerekend

Tip: begin klein met een module of diorama en maak dat helemaal af.Ik spreek uit ervaring want al die grote banen komen nooit klaar en gaan vaak vervelen.Kleine baantjes kan je heel goed detailleren

groet,
Hans
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: grove den op 24 January 2012, 19:53:14
Als N spoorder doe ik er nog een schepje bovenop... ;D
met -N-kan ook "alles"!
Alles hangt af wat jij wilt en wat je denkt te kunnen gaan (willen)beheersen wat betreft de/het modelbouw/en....
het is en blijft keuzes maken...that's life.... 8)
bij mij is dat dus het landschap....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0478.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0478.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0452_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0452_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/helmondBoerderijkeerlus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/helmondBoerderijkeerlus.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nmoduleshelmond0kt2008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nmoduleshelmond0kt2008.jpg)

Jos

Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Willem B op 24 January 2012, 20:10:25
dat zijn mooie huisjes.
zijn eigen fabricaat op van faller?
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: raymond erdtsieck op 24 January 2012, 21:02:41
Dat je met N-spoor met heeeeeeeeeeeeeeeeele lange treinen kan rijden is zeker, kijk maar naar dit filmpje ;) ;D
http://youtu.be/ejj7oxNNDns

Groet,
Raymond
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Gert1 op 24 January 2012, 21:24:01
Ik telde 44 wagons. Ga ik nu door voor de koelkast?  8)
Maar zonder dollen: In N kun je inderdaad dergelijke imposante treinen makkelijker kwijt dan in H0.

mvg,
Gert
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: raymond erdtsieck op 24 January 2012, 21:27:34
@Gert ;D
Dat klopt dat het intotaal 44 wagens zijn maar dan inclusief met koppelwagens ;)

Groet,
Raymond
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: JDG modelspoorfreak op 27 January 2012, 13:10:41
Bedankt jongens voor de reactie's!
Heb een defintieve beslissing genomen,
ben er toevallig achter gekomen dat mijn collega een N-baan heeft.
Dus even bij hem langs geweest.

En heb mijn definitieve  beslissing genomen!! Ik ga toch verder met H0..
Het is niet dat ik een N-baan niet mooi vind ofzo, Vind het zeker wel mooi.
Maar H0 spreekt mij toch meer aan. Maar als ik ooit een grotere baan ga maken ga ik zeker wel overwegen om aan de achterkant van de baan, in het hogere gedeelte een N-spoor gedeelte te maken.
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Willem B op 29 January 2012, 19:36:37
ben zaterdag bij wentink in arnhem geweest
Vind eigenlijk dat de loc's van n spoor eigenlijk net te klein zijn tov HO spoor.
echter je hebt wel weer meer ruimte om lange treinen te maken
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Jopie op 31 January 2012, 15:45:44
Bedankt jongens voor de reactie's!
Heb een defintieve beslissing genomen,
ben er toevallig achter gekomen dat mijn collega een N-baan heeft.
Dus even bij hem langs geweest.

En heb mijn definitieve  beslissing genomen!! Ik ga toch verder met H0..
Het is niet dat ik een N-baan niet mooi vind ofzo, Vind het zeker wel mooi.
Maar H0 spreekt mij toch meer aan. Maar als ik ooit een grotere baan ga maken ga ik zeker wel overwegen om aan de achterkant van de baan, in het hogere gedeelte een N-spoor gedeelte te maken.

Er zijn hele leuke HO banen te maken op een kleine oppervlakte hoor.
Alleen een Nederlandse baan wordt wel moeilijk dan.

Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: tothebeach op 31 January 2012, 16:06:21
Bij een nederlandse baan ligt het er maar net aan wat je wilt. Ook op dit forum zijn er kleine rangeerbaantjes naar Nederlands voorbeeld. Met een sikje, een hippel (en evt een DE-1 voor de personen) kan je een heel eind komen op een klein oppervlak.
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: Gert1 op 31 January 2012, 16:21:43
Kijk hier maar eens wat er kan op 110 x 140 cm in schaal H0: http://www.scholtze.demon.nl/handzaamh_frame.html

mvg,
Gert
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: MaVe op 31 January 2012, 17:52:39
Ik rij zelf HO, heb ook niet een al te grote ruimte maar dat maakt me niet zoveel uit.
Ik moet wel zeggen dat ik de foto's van de getoonde N banen zie dat ik alleen maar WAUW!
kan zeggen.

Uiteindelijk is HO tastbaarder maar kun je met N de realiteit beter nabootsen.

en trouwens er is niets in of uit... als het om treinen gaat, tis geen kleding :)
Titel: Re:Twijfels over doorgaan met H0 of toch N?
Bericht door: dirkjan op 31 January 2012, 22:57:32
Zelf woonde ik ook klein en ben begonnen met een H0 startset. Vanwege de zeer beperkte ruimte ben ik toen toch overstapt naar N digitaal (met de Multimaus). Nu ik groter woon vraag ik me wel eens af of ik niet beter H0 had gehad, omdat daar gewoon veel meer voor verkrijgbaar is en ik er nu de ruimte voor heb. Soms lijkt het ook of er in N minder digitale treinen verkrijgbaar zijn, zeker als je rijdt met stoomlocs. Toch ben ik erg blij met mijn keuze, want ik heb nog zoveel toekomstplannen die van invloed zijn op het huis, dat ik denk dat ik zelfs met N plek tekort ga komen. Voor wie handig is en goed zoekt is er echter meer dan genoeg mogelijk in N.
Beide schalen hebben hun voor- en nadelen. Als je wilt kiezen voor N, bekijk dan goed of je kunt krijgen wat je hebben wilt aan treinen en bedenk ook of je met lange of korte treinen wilt rijden i.v.m. de ruimte (past H0 dan nog, of is N een betere keuze?). Denk ook aan je toekomst: verwacht je in de toekomst groter of kleiner te gaan wonen? Allemaal zaken om rekening mee te houden.