BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: kaytrious op 22 January 2012, 12:06:58
-
Hallo,
Ik rijd al een tijdje analoog en wil eigenlijk overstappen naar digitaal, nou was ik een beetje aan het rondkijken voor een startset maar als ik ernaar kijk zie ik niet echt leuke treinen en bovendien zou ik graag op rocoline rijden maar dat zie ik ook niet in een startset,
Is het daarom niet makkelijker om alleen het digitale besturingssysteem te kopen ??
En zo ja welke raden jullie me aan, en waar zijn ze los te koop ?
Groeten mathijs.
-
Als je wil starten dan kan je het best een simpele roco lokmouse nemen. Hiermee kan je 99 loks laten rijden en het is voldoende om een beetje basis rond te kunnen rijden en lichten schakelen ed.
Los te koop op MP of iets dergelijks
-
Neem de Multimaus kost tussen de 50 en de 80 euro. Let wel op de adapter die erbij zit de 50VA versie kan je zon 5/6 treinen mee bedienen. De kleinere versie zon soort van stekker adapter slechts 2.
-
Hallo Mathijs,
Ik ben geen digitaal-goeroe( rij zelf sinds een ruim jaar digitaal ), maar persoonlijk zou ik voor een multi-mouse van Roco gaan.
Dit kun je nieuw voor relatief weinig geld in een startset kopen, de rails en rijdend materiaal kun je altijd wel verkopen (hier op het forum of via marktplaats ;D)
gr. Henk
-
Precies. Heb ik zelf ook wel eens gedaan: Startset gekocht, Multimausset gehouden, trein doorverkocht.
Later een keer andersom gedaan: Startset gekocht vanwege de trein die ik wilde hebben. Multimausset doorverkocht, want die had ik immers al uit de vorige set. Ik vroeg en kreeg er toen € 80,- voor, dat was dus voor een splinternieuwe set met de grote trafo.
-
Doe inderdaad maar een multimaus. Heb ik ook gedaan, vorige maand. Ik heb twee komplete sets en één losse muis gekocht voor weinig. Allemaal afkomstig uit startsets. Werkt uitstekend en is voor de gemiddelde gebruiker meer dan goed genoeg. Wat de voeding betreft: Ik heb ze met de nieuwe, kleinere voeding. En ik kan je vertellen: 4 loc's waarvan één met geluid en één met een stokoude motor liepen prima op één voeding.
Succes.
-
M.i. is de Multimaus prima, maar die heeft 1 beperking: je kunt er geen decoders mee uitlezen. Wel programmeren trouwens, dus als je alle cv-waarden ergens opschrijft, weet je ze ook. Nieuws decoders staan altijd op hun fabrieksinstelling en die staat in de handleiding.
't Kan lastig worden als je een digitale lok tweede-hands koopt, dan weet je de cv-waarden niet.
Mvg,
Henk
-
Is ook geen probleem. Dan doe je eerst even reset en kan je daarna de decoder instellen zoals jij dat wilt zonder de "ellende" van de vorige gebruiker 8)
Gr.
Eric
-
Gewoon zoals ze hier al zeggen een muisje Mathijs. Krijg je geen spijt van!
Groet Jaap
-
Is ook geen probleem. Dan doe je eerst even reset en kan je daarna de decoder instellen zoals jij dat wilt zonder de "ellende" van de vorige gebruiker
Dat hoeft geen ellende te zijn. Soms is zo'n lok wel goed ingesteld, maar als je dan toch gaat wijzigen en dat slecht uitpakt, weet je dus niet meer hoe die cv stond. (Lijkt theoretisch, maar is een ervaringsfeit).
Mvg,
Henk
-
Via 2è hands; Marktplaats; e-bay; kan je met een beetje geluk & geduld, wel een slag slaan om een Roco (Multi)Maus aan te schaffen.
Alhoewel, de basissets zijn zo gunstig geprijst, dat je hetgeen je er niet van wenst, nog altijd voor een leuk prijsje kan 'versjacheren', & zo alsnog een deel van de kosten kan terugwinnen.
Ik heb enkele jaren terug, voor €150 de digitale startset gekocht met de Belgische loc T59 van Roco & de blauwe LocMaus. Nadien heb ik de EZ-Command Dynamis Wireless van Bachmann/Lilliput (=ESU) aangeschaft & nog later de Pro-Box uitbereiding. Ik was eerst van plan om m'n LocMaus van de hand te doen. Maar het systeem van Bachmann bleek de oudere types van decoders niet aan te kunnen. Dus nu gebruik ik enkel de LocMaus om de CV waarden van die decoders (her) in te stellen:
Ik denk om alsnog m'n Roco ovaaltje te gaan versjacheren.
m.a.w. voor kleine banen met eerder beperkt verkeer = het goeie ouwe (Roco/Lenz) systeem met de LocMaus/MultiMaus, zoals eerder aangegeven ideaal. Mij lijkt het dat, gezien de vormgeving van de handbedieningen, Roco rivaal Fleischmann, na hun eigen FMZ avontuur, en samenwerking Uylenbroch, met hun nieuw startsets, nu ook bij Lenz zijn gaan aankloppen.
-
Ik denk niet dat Fleischmann uit eigen beweging bij Lenz heeft aangeklopt. Modelleisenbahn GmbH heeft de boel gewoon gestandaardiseerd en laat Fleischmann nu de Roco-maus verkopen. Waarom zou je in twee systemen blijven investeren?
-
Hoi,
MultiMAUS wordt/is niet door Lenz gemaakt. e.o.a. bedrijf in Oostenrijk doet/deed dat ( zal nu wel China zijn ;) ) En de Maus is zelfs niet helemaal 100% Lenz compatible. Een 'gewone' gebruiker merkt daar echter niets van ;)
Grtzz,
Karst
-
da's algemeen zo. De tijd is zowat voorbij dat iedereen 100% z'n eigen systeem heeft.
da's bij de (model) spoorwegen zo; de auto- & andere staalindustrie; ... .
Dit deels om de produktiekosten wat te beperken. Wel wensen de meeste fabrikanten uiteigenlijk nog een eigen accent a/h produk te geven.
Het Bachmann/Lilliput EZ Command Wireless systeem is niet hetzelfde (lees beperkter) als de 'ESU Navigator', waarop het gebaseerd is. Het Fleischmann 'Twin Centre' was niet idenktiek (maar ook beperkter) als de oorspronkellijke uitvoering van Uylenbroch. En zoals jezelf al aangaf, de Locmaus was niet 100% identiek aan het oorspronkellijke Lenz.
De basis componenten zijn dan vrijwel grotendeels volgens hetzelfde principe. De afwerking wat afwijkender.
Wat is het beste systeem? Uw wensen zijn misschien niet zoals de mijne...
Hoeveel treinen wens je te laten rijden? Kan je goed overweg met de moderne technieken waarmee je alles héél fijn kan afstellen? Of verkies je liever 'basic'? Budget? Ook de vlotte verkrijgbaarheid (= in jouw eigen buurt?) kan een rol spelen?
-
Voor mij wordt het steeds duidelijker dat ik er verstandig aan doe mijn baan zoals gepland inderdaad analoog te houden, wat een moeilijke zaken - ik zie door al die termen niet meer wat en hoe. Laat maar die bitjes en data, ik doe het wel met plus en min, dat begrijp ik tenminste.
-
Hoi Cottage Railways,
Misschien moet je het gewoon een keer ergens zien, dan zul je zien dat jou plus en min draadje gewoon in de digitale besturing geprikt worden, digitale trein erop en rijden.
Digitaal hoeft niet moeilijk te zijn, het tegendeel is waar. De uitbreidingsmogelijkheden zijn alleen zoveel dat je inderdaad een overspoeld gevoel kunt krijgen. Maar gewoon een treintje rondrijden zoals je dat analoog gewend bent, kan ook digitaal en dan hoef je enkel de stroomdraadje van je analoge besturing in je digi besturing te hangen. (het is echt zo simpel, ik wissel nog welleens tussen digitaal en analoog als ik een analoge loc moet testen)
Als dat kan wat is dan het voordeel wat je direct hebt met digitaal? dan je elk treintje apart kan sturen. Uitbreiden hoeft niet namelijk.
Simpeler dan simpel is de Fleischmann loc boss, mijn eerste besturing, vier treintjes sturen, lampjes aan uit en dan heb je het zo'n beetje gehad. Eenmaal gezien...is doen.
-
Ik zou het niet te snel opgeven !
Het is helemaal niet zo ingewikkeld. Je zegt zelf "om te weten moet je proberen.................."
Ik kom zelf nog uit het analoge tijdperk en ben verre van een techneut. Ook electronica gaat meestal boven m'n pet.
OK ik weet van plus en min en van wissel en gelijkstroom. Ik kan een beetje solderen maar dat is het dan wel.
Ook bij digitaal heb je twee draden naar je baan. Daar kun je dan wel een behoorlijk aantal treinen onafhankelijk van elkaar op laten rijden met continue brandende verlichting. Je kunt optrek en afremtijden instellen, de sterkte van de verlichting. En heus....ik kan het ook en op dit forum zijn genoeg échte deskundigen om je er doorheen te praten.
Wat al geadviseerd wordt: een Multimaus setje is genoeg. Na ervaring weet je of je er dieper in wilt duiken of dat dit genoeg is. In het laatste geval ben je toch weer verder dan bij analoog bedrijf.
Ernest
-
Hee allen,
Top voor de reacties, en ik ga dan maàr op zoek naar de multimaus of een leuke startset.
Zelf weet ik er ook nog weinig van en zie termen voorbij vliegen als bezetmelders enzo, en dat je t op de computer aan kan sluiten.
Maar ja ik volg de komende tijd gewoon wat digitale draadjes en neem aan dat er ook handleiding bijzit.
Nou nogmaals bedankt en tot spreeks :)
Groeten mathijs.
P.s. Kan je t ook op de beurs in houten kopen of is dat niet aan te raden, en kunnen alle digitale locs op dit systeem ??
-
Alle locs met DCC-decoders. DCC is het protocol, zeg maar de taal, waarin de centrale (de maus) z'n commando's geeft.
In principe kun je er vanuit gaan dat alle nieuwe digitale locs voor het tweerailsysteem tegenwoordig een DCC-decoder hebben.
Als je zelf een analoge loc wilt ombouwen, moet je dus even opletten dat je daarvoor een DCC-decoder koopt.
-
Zoals gezegd heb ik de meeste spullen overgenomen van mijn vader en is het ± 55 jaar oud - bij veel loks is er niets eens de mogelijkheid om een decoder in te bouwen en het grootste bezwaar zijn de kosten die ik moet maken om alles digitaal te maken. Vaak gelezen dat een combinatie van analoog en digitaal niet wordt aanbevolen en soms zelfs onmogelijk is, dus ik houd het toch echt bij analoog. Inderdaad is mijn motto, "Om te weten, moet je proberen" en dat heb ik dan ook gedaan, met een op de rommelmarkt gekocht setje van Roco, incl. loks en maus - maar het voegt voor mij niets toe. Eigenlijk vind ik het enige voordeel dat de verlichting mooi continu brand, ook als de trein stilstaat - maar met de tegenwoordige led verlichting lukt dat ook als je de stroom net niet helemaal uitdraait en met de condensators kan je het knipperen tijdens het rijden ook flink verminderen. Ik heb wel wat digitale zaken, zoals geluidsmodules etc. rond mijn modelbaan, maar de treinenloop blijft analoog - tot er een fabrikant met iets komt zodat er digitale en analoge treinen op hetzelfde traject DOOR ELKAAR kunnen rijden.
-
Hmm volgens mij ben je dan toch een beetje het verkeerde pad in gedoken, want voor zover ik heb gezien is het bij elke lok wel op een manier mogelijk om een decoder in te bouwen. Bij oude loks heb je dan wel geen stekker, maar meer dan 20 minuten knutselen heeft het mij tot op heden nog niet gekost... behalve misschien de eerste dan... ;).
Ik zelf ben ook nog maar een ruim jaar digitaal bezig, maar dat durf ik rustig te beweren met ruim 40 stuks gemotoriseerd materieel waar bijna bij geen een een decoderplug zit.
(En je ziet hier toch vaak genoeg op het forum hoe vaak ik mezelf in de problemen help... ;) ::))
Groet,
Richey
-
Ik heb wel wat digitale zaken, zoals geluidsmodules etc. rond mijn modelbaan, maar de treinenloop blijft analoog - tot er een fabrikant met iets komt zodat er digitale en analoge treinen op hetzelfde traject DOOR ELKAAR kunnen rijden.
Nou, begin maar met ombouwen :) Dat systeem is er namelijk al heel lang:het DINAMO-systeem (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.13.02_-_Systeem_DINAMO). Daarmee kan je zowel analoge als digitale treinen door elkaar heen laten rijden. Ook op hetzelfde traject.
Groeten Ronald.
-
Hee allen,
Okee ik begrijp dus dat ombouwen niet zo moeilijk is ookal is er geen voorbereiding.
Want ik heb nju 5 loc's staan die al een aantal jaar oud zijn.
Groeten mathijs
-
Voordat je begint met ombouwen eerst zorgen dat de loc analoog goed rijdt. Digitaal kan een hoop maar een loc die analoog al niet goed rijdt krijg je digitaal ook niet goed.
En bij het ombouwen is het zaak om de motoraansluitingen goed te isoleren van het frame. Idem dito voor lampjes, kan ook wel via het frame maar als je toch aan het ombouwen gaat kan je beter gelijk alles isoleren.
Kijk voor ombouwvoorbeelden ook een sop de site van HP Pfeifer (http://www.hp-pfeiffer.de/digiuebe/digiuebe.htm#DCC-Format).
Daar vindt je veel voorbeelden terug. Echt een aanrader om daar eens rond te neuzen.
Gr.
Eric
-
Mathijs,
Als je nu even zegt welke locs het betreft is het misschien eenvoudiger om je wat specifieke informatie te geven.
Ernest
-
Help, nu lees ik opeens dat er van alles geisoleerd moet worden - ik weet het zeker en kies gewoon voor de gemakkelijke weg en blijf analoog.
-
ik ga toch voor digitaal (y)
-
Ik weet het zeker en kies gewoon voor de gemakkelijke weg en blijf analoog.
Dat dacht ik in het begin ook. Totdat ik merkte dat het erg lastig was om met verschillende stroomkringen te werken, ieder gevoed door een eigen trafo of apart in- en uit te schakelen. Altijd eerst kijken: waar is die trein? welke stroomkring is dat? Aan welke trafo moet ik draaien?
Geef mij maar digitaal. Daar stuur je gewoon de lok met je regelaar.
Okay, het wordt ingewikkelder als je automatisch wilt rijden, bestuurd met een computer. Maar automatisch analoog rijden is ook een hele toer.
Een bekende van mij ging moest ook niets hebben van digitaal en al helemaal niets van computers. Tot hij eens met mij meeging naar een rijavond op onze club. Daar reden meerdere treinen, bestuurd door Koploper en die haalden ook nog kunstjes uit, zoals automatische lokwissel. Daar stond-ie toch wel met schitterende ogen naar te kijken en overweegt toch een omschakeling naar digitaal.
Mvg,
Henk
-
Op mijn vorige baan kon ik 15 treinen analoog tegelijk laten rijden, het gewone bloksysteem van Fleischmann, later uitgebreid met die van Conrad. Reed contacten op de rails die het bloksysteem aansturen, spoorbomen sluiten en openen en wissels omzetten. Toegegeven, het gaat wel eens een enkele keer mis, maar dat zie ik op diverse beurzen bij digitale banen ook gebeuren, of er gebeurt juist helemaal niets en staat alles stil. Bij mijn nieuwe baan, die ik nu aan het opbouwen ben, moeten er straks 20 treinen tegelijk kunnen rijden en dat gaat allemaal analoog.
-
Het is inderdaad maar wat je 'gemakkelijker' vindt. Als je flink thuis bent in de electronica en ook nog overweg kunt met soldeerbout, dan kun je met analoog inderdaad leuke kunstjes uithalen. Voor sommigen onder ons lijkt hier soms meer de uitdaging te liggen dan in het daadwerkelijk 'bouwen', maar ieder beleeft natuurlijk z'n hobby op eigen wijze.
Zelf ben ik nooit zo'n ster in electronica geweest en de soldeerbout is in mijn handen eerder een gevaarlijk wapen van vernietiging dan een instrument van creatie. Toch zag ik als tapijtrijder en later als liefhebber van kleine baantjes (micro's) ook wel de voordelen van analoog: simpele trafo met twee draadjes op je baan aansluiten en karren maar! Zeker omdat ik weinig locs had rijden, bleef het allemaal heerlijk overzichtelijk. Iets wat ook digitaal mogelijk is, maar het had m'n interesse niet zo.
Pas sinds kort overweeg ik een overstap naar digitaal. De reden hiervoor is dat er tegenwoordig erg mooie locs met digitale functies op de markt zijn gekomen die ik met m'n analoge trafootje niet kan bedienen. Is m'n leven er minder op omdat ik de cabineverlichting van m'n Class 201 nu niet kan in- en uitschakelen? Nee, natuurlijk niet, maar het is wel leuk als het kan voor relatief weinig geld. Een Multimaus en een decodertje kosten niet zoveel en maken de boel - voor mij - eigenlijk nauwelijks ingewikkelder. En het programmeren van CV's? Ach, was het programmeren van de videorecorder 20 jaar terug eigenlijk niet net zo lastig? Tegelijkertijd hoeft digitaal rijden de boel niet noodzakelijkerwijs simpeler te maken - je hebt nog steeds een fijne kabelsalade nodig om de boel aan te sturen. of zijn de eerste elektrische wissels met WiFi al verkrijgbaar? ;)
Persoonlijk denk ik dat Cottageways wel een punt heeft indien hij wil aangeven dat het niet allemaal digitaal moet. En wanneer je erg thuis bent in de analoge electronica, heb je waarschijnlijk sneller je schakelingen uitgedacht dan dat je hebt uitgezocht wat wel en niet compatibel met elkaar is in de digitale wereld. Aan de andere kant: die digitale wereld biedt ook een aantal verleidingen die de analoge wereld niet of in mindere mate biedt, zoals baanbesturing via de computer of locsound, om maar iets te noemen. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat. En een keertje experimenteren met iets waar je nog niet bekend mee bent, kan ook heel verfrissend zijn. Of het nou analoog is, of digitaal.
Groeten, Geoffrey
-
Ikzelf heb er voor gekozen gedeeltelijk digitaal te gaan vanwege een aantal digitale locs met geluid. Een aantal locs krijgt daarom een decoder. Maar er blijven tevens locs analoog omdat het inbouwen van een decoder niet gaat vanwege de te kleine afmetingen. (v.b. bachmann gandy dancer) Ook mijn wissels blijf ik analoog bedienen. Kost een hoop digitale transformatorstroom en ik zie er voorlopig de toegevoegde waarde niet van in omdat wisseldecoders duur zijn en toch draadspaghetti over blijft. Analoge transformatoren heb ik tenslotte nu in overvloed voor de analoge wissels.
Andre
-
Andre, er zijn ook wisseldecoders waar je een externe voeding op kan aansluiten, dan kan je dus alsnog je analoge trafo's gebruiken om de wissels en de seinen te voeden. maar het digitaal schakelen van wissels en seinen is eigenlijk pas interessant als je een computer gaat gebruiken om je baan te bedienen, zowel handmatig als automatisch.
-
Even kijken het gaat 1 maal om Fleischmann 4352 en 2 maal om de diesellok die in het startpakket zit (die bruine).
en nog 2 andere maar die maken me niet zoveel uit want rijd eigenlijk nooit met stoomtreinen.
Groeten Mathijs.
-
Joost,
Je hebt al heel wat argumenten gehoord vóór digitalisering, maar ik heb jaren gedacht dat digitaal rijden eigenlijk niks toevoegde. Licht aan bij stilstand en geleidelijk afremmen; so what? Ik rijd dan ook al 22 jaar analoog. Tot ik een week geleden voor € 99,- bij mijn handelaar een Roco multimaus (de Lokmaus wordt al een tijd niet meer gemaakt) kon kopen. Diesellok en decoder erbij en toch maar eens geprobeerd. Het verschil met analoog vind ik verbluffend. Ik heb nog nooit een analoge lok stapvoets kunnen laten rijden. Ik rijd N en in die schaal is het verschil helemaal groot. Ongelooflijk dat zo'n klein motortje met zo'n laag toerental kan draaien en toch voldoende trekkracht heeft voor een lange trein! De lok kruipt over wissels en rangeren is een genot. Het zal nog wel even duren voor ik al mijn loks van een decoder heb voorzien, maar zo lang rijd ik zowel analoog als digitaal (ik heb de luxe dat ik één grote en één klein baan heb.)
Technisch is het niet moeilijk. Ik heb ook nauwelijks verstand van electronica, maar een stekker in een kastje steken lukt me meestal wel. En dan kun je met de door de fabriek ingestelde waarden in Multimaus en decoder meteen rijden. Pas daarna heb ik de handleiding en een glaasje wijn erbij gepakt en dat programmeren van die decoders bleek daarna doodsimpel.
Maar het is jouw keuze, dus ik wens je wijsheid en vooral: treinlengtes plezier! ;)
Ben
-
Hoi Ben,
Misschien is dat het verschil, dat jij in N bezig bent. De loks uit de Roco Startset waren heel eenvoudig terug te zetten naar analoog en ze rijden inderdaad heel mooi langzaam en trekken een behoorlijke lange trein zeer gelijkmatig over mijn baan, maar wel dus analoog. Voorlopig eerst nog bezig de oude baan van mijn vader op te bouwen als modules ivm. evt. verhuizing, daarna de hele zaak weer op spanning zetten en testrijden totdat ik zeker weet dat alle treinen door alle bochten, tunnels, portalen en langs seinen, perrons en bovenleidingsmasten kunnen. Dan is het tijd om de baan te gaan verdelen in blokken, ik doe dat dmv. de analoge bekende groene Fleischmann blokjes, uitgebreid met die van Conrad. Maar misschien dat ik tegen die tijd toch eerst nog even een blik richting digitaal werp, geld gaat het toch kosten - maar het is meer het vertrouwde spul wat ik 50 jaar lang bij mijn vader heb gezien dat mij tegenhoud.
-
@Cottage......
Ik kan me heel goed voorstellen dat je de treinen van je vader wilt bewaren en gebruiken. Ik denk dat dat niet zo'n probleem hoeft te zijn mocht je overwegen toch digitaal te gaan.
Ik ben 20 jaar geleden (door mijn werk) met de hobby gestopt en heb het een jaar of wat geleden weer opgepikt.
In mijn verzameling zitten treinen die al meer dan 30 jaar oud zijn. Geen enkele daarvan was op enige manier digitaal voorbereid.
Toch ben ik er in geslaagd ze allemaal, zonder uitzondering, van een decoder te voorzien en ze rijden nog steeds trouw mee in mijn "dienstregeling". Digitaliseren wil beslist niet zeggen dat je oud materieel af moet stellen.
Als ze analoog goed rijden zijn ze ook goed te digitaliseren.
Groet,
Ernest
-
Diesellok en decoder erbij en toch maar eens geprobeerd. Het verschil met analoog vind ik verbluffend. Ik heb nog nooit een analoge lok stapvoets kunnen laten rijden. Ik rijd N en in die schaal is het verschil helemaal groot. Ongelooflijk dat zo'n klein motortje met zo'n laag toerental kan draaien en toch voldoende trekkracht heeft voor een lange trein! De lok kruipt over wissels en rangeren is een genot. Het zal nog wel even duren voor ik al mijn loks van een decoder heb voorzien, maar zo lang rijd ik zowel analoog als digitaal (ik heb de luxe dat ik één grote en één klein baan heb.)
Ben, ik ga helemaal met je mee en ben ook een echte digitalist :) maar er zijn inmiddels systemen voor analoog te koop waarbij kruipen met een loc echt mogelijk is, zelfs in N. Het heet "Heisswolf" (http://www.modellbahn.heisswolf.net/) is Duits, erg goed en zeker niet te duur. Maar voor mij persoonlijk heeft digitaal de voorkeur vanwege de onafhankelijkheid, het gemak, licht, geluid, kortom veel moeilijker / lastiger bij analoog.
-
Maar er blijven tevens locs analoog omdat het inbouwen van een decoder niet gaat vanwege de te kleine afmetingen. (v.b. bachmann gandy dancer)
Zelf heb ik een Ierse Stoomloc, van de "2-6-0 Woolwich" Class.
Klassieke decoders van ESU/Hornby/Lenz/... waren idd te groot om deze digitaal om te zetten.
Bij het Amerikaanse TCS, vond ik een decoder met voldoende vermogen, (enkel 'basic' functies front-/eind seinen, ondanks de kleinere afmetingen).
Dergelijke decoders van TCS, zijn relatief vlot te verkrijgen via de Britse markt.
De afmetingen:
http://www.tcsdcc.com/public_html/Customer_Content/Products/Decoders/HO-Scale/HO%20Series.htm