BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Afgelopen op 18 November 2011, 16:01:09
-
Op mijn baan rijdt een OUDE Trix Express hondekop, het model is omgebouwd van Trix Express naar het Fleischmann 2 rail systeem en neemt de stroom af via sleepcontacten aan beide kanten van de draaistellen. Dit geeft geen problemen en de trein rijdt verder prima, maar er is een ander probleem. Toen deze trein nog op de baan van mijn vader rondreed, gebeurde dat op de oude Fleischmann Rails. Ik bedoel de echte oude, blik, hol en met kartonnen bielzen (de voorloper van de standaard rails). Maar nu rijdt deze trein op mijn modelbaan op Profi Rails van Fleischmann en ratelen de flenzen over de bielzen, ook op standaard rails, al is dat iets minder luidruchtig en op Peko rails hoor je het amper. Dit komt uiteraard door de hoogte van de rails, maar wat is nu de beste oplossing - andere wielen is een probleem ivm. de aandrijving (de niet aangedreven draaistellen hebben al andere wielen) of kan ik de wielen ergens laten afdraaien? Ook wel gekeken naar nieuwe aandrijf-units incl. wielen, maar dan haal je het karakter van deze oude trein er helemaal uit. Ondanks het ratelen rijdt de trein verder prima, maar door de weerstand is echt mooi langzaam rijden niet mogelijk. HELP !!!
-
Bij mijn exemplaar zijn de wielen afgedraaid, de simpelste oplossing.
-
De Duitse firma NPE is gespecialiseerd in ombouw van "normaal" naar TrixExpress.
Heeft ook wielen/assen voor ombouw andersom.
Bovendien waren deze TrEx assen standaard, dwz te vervangen door exemplaren voor gewone 2-rail, dus ook de assen met wormwiel/tandwiel.
Afdraaien zou ik niet doen gezien de waardedaling van het treinstel, van nogal in originele staat naar beduidend minder bij vernacheld (voor een TrEx liefhebber)
Maarten.
-
Ik vind waardedaling geen punt, de grootste waarde voor mij is dat zo'n trein rijdt. Toch eens kijken of ik iemand kan vinden die mijn wielen kan afdraaien.
-
Ik vind waardedaling geen punt
Ik ook niet, maar waarom moeilijk doen als je gewoon de assen/wielen kunt vervangen door de juiste ???
-
De Duitse firma NPE is gespecialiseerd in ombouw van "normaal" naar TrixExpress.
Heeft ook wielen/assen voor ombouw andersom.
Hallo,
Ikzelf heb ook een 50 jaar oude Duitse goederen Eloc op Peco Streamline code 75 rails rijden. Omdat ik zelf geen draaibank of zoiets heb en ook niemand in de kenniskring heb die zoiets heeft, heb ik zelf de wielen afgevijld. Uiteraard wordt zoiets niet mooi maar in ieder geval rijdt de loc nu zonder over de railschoenen te ratelen en ook de wissels worden goed bereden.
Maarten, jij noemt de Duitse firma NPE. Bedoel je daarmee: NPE Modellbahnshop in Lippe?
Groeten,
Peter
-
Als je de wielen kunt losmaken van de as, dan doe je dat 1 voor 1. Vervolgens de as met 1 wiel in een boormachine zetten, en dan langs fijn schuurpapier afvijlen. Op die manier kun je ze redelijk tot zeer goed gelijkmatig afdraaien.
Suc6!
Marco
-
Nee, ik bedoel NPE in Wilhermsdorf bij Neurenberg.
[/url]www.npe-modellbau.de[/url]
NPEisenbahn@gmx.net
Dat is de enige erkende ombouwer voor bijv. BEMO van H0 gelijkstroom naar TrixExpress. Heeft een schat aan materiaal voor de TrExpress liefhebber, maar daardoor ook juist voor ombouw van TrEx naar H0 2-rail.
Bestellingen voor onderdelen kun je rechtstreeks doen of via eurotrein@planet.nl en als je vlug bent met bestellen of as. zaterdag in Mierlo bij Eindhoven bent (TrixExpress-trefpunt), dan heb je de onderdelen ook snel in huis. NPE (Hartmut Vincon) staat daar namelijk ook en logeert bij mij. Vandaar.
Maarten.
-
Maarten,
Bedankt voor de info; ga op zoek naar wielen voor mijn Trix Express loc.
Groeten,
Peter