BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Bartje81 op 22 March 2007, 19:39:07
-
Hoi allemaal,
Ik zit er aan te denken om misschien een (afgebouwde) NS 1500 bij KleiNSpoor te gaan bestellen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de ervaringen zijn met dit model?
Groetjes,
Bart
-
Een vriend heeft er een en ik heb er al eens mee gereden.
Hij is wel heel ontsporings gevoelig, maar hij ziet er heel goed uit!
motor is wel heel goed, en als je redelijk hard rijdt gaat hij ook overal overheen.
hopelijk hiermee voldoende geholpen te hebben,
Willem
-
Het model heeft een aandrijving (motor en draaistellen) van Athearn. Dat zijn uitstekende onderstellen met cardanaandrijving en stroomafname over alle wielen, maar wel met fijne RP25 wielen. Op de grove wissels van bijvoorbeeld Fleischmann ontspoort dat gemakkelijk, maar op modernere rails van bijvoorbeeld Roco, Peco of Tillig gaat dat prima.
-
Aan de kleinspoor kan nog heel wat gepimpt worden. Op mijn baan zijn de rijeigenschappen prima (Fleischmann rails)
-
Oké, mijn baan is gemaakt met Fleischmann Profi-rails.
-
als je redelijk hard rijdt gaat hij ook overal overheen.
Uh...... normaal rijdt ie dus slecht?
RP25 matcht overigens prima met alle soorten rails zoals die vandaag de dag in de handel zijn. Ontsporingen komen puur door slechte ligging van het spoor.
Gr/H
-
Nee, maar dan wil hij nog wel eens midden in een rail ontsporen.. heel bizar, maar verder topmodel!
Willem
-
Ik heb inmiddels vorige week een 1500 besteld, nu moet ik veel geduld gaan opbrengen aangezien de lijst met eerdere bestellingen nog aanzienlijk schijnt te zijn en het feit dat ze zich nu eerst even meer op de NS 2600 (Beel) willen richten. ::)
-
Wil je eens een foto hebben?
Willem
-
Als je er d'r een over hebt, mag je 'm natuurlijk altijd sturen Willem. ;)
-
Goed, de vernieuwde set is uitgekomen, en gekocht.
Dus ik ga em zelf bouwen.
Wie weet in welke Railmagazine Len de Vries stap voor stap liet zien hoe je de lok bouwde.
Dat is handig naslagwerk.....
-
ahum (http://www.spoorzoeker.nu/bronnen/spoorbladen/railmagazine/index.html)
-
http://www.spoorzoeker.nu/bronnen/spoorbladen/railmagazine/index.html
Bookmarken maar! :D
mvg,
Gert
PS: Henk was me zes seconden voor!
-
Ja, en als je gaat zoeken kom je tot de ontstellende conclusie dat het al weer 10 jaar geleden is. :o
-
aha....de lijst kende ik al, overheen gelezen.
Na de opmerking van Henk gevonden.
Dank !
-
De 15oo die met Frank is meegegaan is niet de jouwe.
Succes met bouwen
GR,
Dennis
-
De 27000'en werden door de Britse spoorwegen zelf gebouwd in hun werkplaats te Gorton, dus dat doen ze in Groterdam ook zelf.....
-
Nee, Frank heeft vrij deze keer.
Ik ga deze eens zelf proberen.
Natuurlijk heb ik RM 156, 158 159 enz enz
Maar natuurlijk niet nummer 157..... :P
-
Laat ik die dubbel hebben!
-
Goed, de vernieuwde set is uitgekomen, en gekocht.
Wat is er veranderd in de set?
Rob
-
Laat ik die dubbel hebben!
Interessant. ;D Euh...ik durf het bijna niet te vragen :)
In de vernieuwde set, is het printje aangepast voor digitaal gebruik.
-
Ja, dat is het antwoord op uw vraag.
-
ik had hem anders ook wel (brak) digitaal (alleen die pagina's....)
Gaan er nog meer mensen de 1500 bouwen of hebben ze interesse een compleet model gebouwd door iemand anders? ;D
-
Gerard zie Pb.
-
;D ok... chris interesse in die digitale versie of redt je jezelf met de echte? :)
-
Zie PB :)
-
wordt een beetje "plat" gepb't hierzo :P ;D
-
.....Nee, Frank heeft vrij deze keer......
Nou..dat zou ik niet willen beweren ;D
Harm
-
wordt een beetje "plat" gepb't hierzo :P ;D
Per openbare inschrijving dit keer dan maar? ;)
-
sssst :-X
-
Heb ook een mail richting kleinspoor gezonden wat een gebouwde 1500 kost. Nog geen reaktie. Maar als 'iemand' op dit forum het net zo goed kan hou ik me beleefd aanbevolen.
De Philotrains gaan nl niet door. Mijn vrouw heeft de bestellijst van MTE onderschept in m'n mailbox, ahum.
Overigens las ik ergens dat een goed gebouwde en gespoten Kleinspoorversie niet eens veel onderdoet voor de Philotrain, met alle respect voor Philotrain natuurlijk.
Ik zou graag een aantal foto's zien van de Kleinspoor versie.
-
De Philotrains gaan nl niet door. Mijn vrouw heeft de bestellijst van MTE onderschept in m'n mailbox, ahum.
Dat ze je onderbroeken mag wassen, ok, maar ze mag ook in je mailbox???
Overigens las ik ergens dat een goed gebouwde en gespoten Kleinspoorversie niet eens veel onderdoet voor de Philotrain, met alle respect voor Philotrain natuurlijk.
Dat zeg je natuurlijk alleen maar als verzachtende omstandigheid, dat snappen we wel. ;D
-
Tja, ze wast inderdaad m'n onderbroeken. Of eigenlijk doet de dure Miele dit die ik voor haar gekocht heb.
Als ik echt wil mag ik de Philotrains wel. Maar, net als iedereen hier, heb ik een behoorlijk verlanglijstje.
Daarom wil ik graag foto's zien van het kleinspoor model.
Maar eh, hoef jij morgen niet te werken ;D.
-
Een goed gebouwde en gedetailleerde KleiNSpoor kit kan de vergelijking met een Roco 1100 of een Electrotren 1300 goed doorstaan.
Een Philotrain is toch echt een klasse apart.
-
ps : Op Railz hadden ze ook nog een RM nummer 157. ;D
-
Wat is er veranderd in de set?
Rob
Ik had geschreven : Het printje is digitaal voorbereid, maar de set heeft wel een grotere update gehad, nu ik de kit vergelijk met de kit in RM 157.
De bufferbalk, en complete (nep) draagcontructie van de lok zit nu niet meer op het witmetalen frame, maar aan de kap van de lok.
Het frame verdwijnt dus geheel achter de kap.
De kap zelf is geheel gaaf, zeer goede kwaliteit.
-
foto's? ;D laat maar komen ;D
-
@ Chris:
Ik heb op de een of andere manier met die kit altijd het idee gehad dat de raampartij niet klopt, evenals de knik in de neus net onder de frontruiten. Is dat nu ook veranderd?
-
Ik zal eens even kijken.
Ik zal even wat foto's uploaden.
Hoe meer ik ermee bezig ben, des te meer ik zie.
Overal zitten al gaatjes in de kap voor de onderdelen (handleiding geeft nog aan dat je moet boren)
En de dakleidingen zijn al meegegoten.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/15001.jpg)
De lok tijdelijk op zijn onderstel
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/15002.jpg)
Gaten in het dak reeds geplaatst en dakleidingen ook
De knik had iets scherper mogen zijn inderdaad.
-
Wat betreft de knik, mee eens! Kijk & vergelijk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1650.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11111501Tb050685.jpg)
1111+1501 Tb, 05-06-1985
-
ja, neuske van de Kleinspoor lijkt rechter...
-
Lijkt niet goed. Moet ik misschien toch maar voor de philotrain gaan? Dag budget voor dit jaar.
-
Zelf bouwen van styreen kan natuurlijk ook, scheelt een hoop kosten, maar kost wel een hoop tijd (als je zo traag bouwt als ik ;)).
Maarten
-
Ik vraag mij af of dat loont. Zo slecht is die kap van Kleinspoor niet hoor. De knik had wat scherper gekund maar verder zit het model er goed in. Hij is wel erg iel, in het echt verstopte de 1500 zich ook achter een ICR.....
-
De loc is een keer in Leeuwarden geweest.
Het viel me toen ook hoe smal de loc is, en de cabine is nog smaller.
Maar wel mooi, en ik kan haast niet wachten tot de 1501 in model op mn baan staat.
Harm
-
Harm.
Weet je nog wanneer dit was??
Greetz,
Noppie.
-
Hoi Noppie.
Nee ik weet helaas niet meer wanneer dat was.
Ik dacht trouwens dat jij daar toen bij was.
In ieder geval waren er wel mensen bij die indertijd lid waren van dezefde club waar jij nu nog lid van bent.
Mischien dat Wim ( Sneek) het nog weet wanneer de loc hier was.
Grtzz
Harm
-
Interessant om dit allemaal te lezen; ik loop hier ook al een tijd over te denken. Ik vind het gebrek aan knik wel storend, maar vraag me af of het niet mogelijk is om het stukje met de voorruiten gewoon te vervangen door een zelfgemaakt nieuw stuk plaat uit styreen, dat je dan wel onder de goede hoek zet. Er hoeven alleen maar twee vierkante ramen in met raamrandjes.
Ik heb nu een Hornby 1:76 1500, maar met stroomafnemers blijkt die buiten profiel te vallen, wat om mijn spoorbrug een probleem is. Ik overweeg om hem maar te verkopen, hoewel toch ook wel weer erg geinig is. Wat een luxeproblemen allemaal.
-
Hoi,
De 1501 was op 17 mei 2003 in Leeuwarden.
Met de Speksnijder Express. Een besloten feestje van een van de leden van de Werkgroep 1501 die in het huwelijksbootje (euhm treintje) was gestapt!
Groeten,
Hans (een ander werkgroep 1501 lid, vaak te vinden in de klokshop)
-
Hoi Noppie.
Nee ik weet helaas niet meer wanneer dat was.
Ik dacht trouwens dat jij daar toen bij was.
In ieder geval waren er wel mensen bij die indertijd lid waren van dezefde club waar jij nu nog lid van bent.
Mischien dat Wim ( Sneek) het nog weet wanneer de loc hier was.
Grtzz
Harm
Was 5 jaar en een paar dagen geleden; op zaterdag 17 mei 2003 toen Diana met bruidspaar Speksnijder en een ACTS 1250 (de 1254 aan de staart van de trein) op spoor 4 stond.
Hierbij een plaatje van die gedenkwaardige avond toen er voor het eerst (en vast niet voor het laatst ;) een 1500 naar Lw kwam.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC000301.jpg)
groeten Wim
-
Tja, die knik. Zal er nog eens over denken. Overigens heb ik al spontaan pm's gehad van 2 forumleden die 'm wel voor me willen bouwen. Geweldig!
Wacht alleen nog steeds op een mailtje van kleinspoor zelf.
-
Hierbij een plaatje van die gedenkwaardige avond toen er voor het eerst (en vast niet voor het laatst ;) een 1500 naar Lw kwam.
Hoe raar het leven toch is, ik zat vroeger in Venlo op school en zag er iedere dag wel twee staan.
Heb ze eigenlijk nauwelijks bekeken, een DB 110 is natuurlijk veel interessanter ;D
Bart
-
ik denk dat er nog wel eens een 1500 op het station van leeuwarden zal aankomen. ;)
Harm
-
een 1500
dus er zijn er meer ;D
-
Ssssssssssst! ;D
-
:-X
:D
-
Tipje van de sluier...Ze heet Diana
Harm
-
Diana = meervoud, dus zijn er inderdaad meerdere!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/150194.jpg)
Geelgrijze Dianum bij Oldenzaal, 1 oktober 1994
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/150197.jpg)
Zwarte Dianum met tr. 2343 bij Oldenzaal op 25 oktober 1997
En neen, ik ben niet aan het fotoshoppen geweest, gewoon op dezelfde plek gestaan en -toevallig- bijna dezelfde foto gemaakt. Dat bleek pas toen ik later de twee foto's ging vergelijken. 8)
-
Knap! Panto 2x precies tussen sein en portaal op de plaat gezet :P. Bordje bij de overweg staat in 1997 weer keurig recht.
-
:-[
Sjeem on me. Was het ff vergeten.....
Maar gelukkig heb ik de dia`s nog.
Greetz,
Noppie.
-
Diana = meervoud, dus zijn er inderdaad meerdere!
Helaas, Diana is vrouwelijk en enkelvoud. :P Maar er zijn wel meerdere 1500, we hoeven ze alleen maar uit Engeland terug te halen (de 1502 en 1504 as ik me niet vergis).
Mooie foto's trouwens. :)
-
Nietes! Cafetarium - cafetaria, geranium - gerania enzo!
Ja, je vergist je (alweer!).
De 1504 is nooit meer van deze plek gekomen en in november 1986 gesloopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1504Tb211285.jpg)
1504 Tb Wpl, 21-12-85
-
Ik weet ook niet alles, het was de 1505. ;)
-
Ik weet ook niet alles,
Klopt! :P
het was de 1505. ;)
En niet alleen die!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/15011502Ut190789.jpg)
1501+"1502" Ut, 19 juli 1989
-
Maar die had ik al opgenoemd ;)
Is er eigenlijk iemand die de Britse versie heeft gemaakt uit de Kleinspoor kit?
-
En daar heb jij weer gelijk in.
Dat vroeg ik mij gisteren ook af toen ik de foto van de 27002 doorstuurde aan iemand.
-
Spoorcuriozum-spoorcurioza ?
En het plaatsje Wirdum, daar zijn er ook meer van, dus dat wordt dan Wirda?? ???
En ja er zijn wel meer Diana, kijk maar eens naar de ex vrouw van prins Charles, of naar Dirty Diana van Michael Jackson.
maar er is maar 1 1501 Diana en dat is ..1501 Diana ;D
Harm
-
Bijna goed! Het is Spoorcuriosum.
Hetis toch echt Dianum, kijk maar naar het fotobijschrift, je zegt ook niet het leeuw.
-
zucht.... ::)
-
Is er eigenlijk iemand die de Britse versie heeft gemaakt uit de Kleinspoor kit?
Nou, nóg niet. Ook ik heb (alweer wat jaartjes) een KleiNSpoor-kit liggen om deze inderdaad in de zwarte kleurstelling te maken.
Maar ja, die dunne rode biezen :-|
-
Hoe staat het ermee Chris? Al nieuwe foto's? ;D
-
Nee, die komen op mijn site :)
-
ok ;D wanneer? ;)
-
Nu. ;)
-
Reden de geel/grijze 1500'en alleen met ICR of ook met andere wagens?
mvg,
Sander
-
Voor de komst vd Icr reden ze met plan K en een stalen D :)
-
Ook met andere rijtuigen. En dat was zo'n beetje allees wat er op dat moment rond reed in Nederland.
En nog een tip. Kijk in oude Rail magazine's, Railhobby's en boeken uit het verleden van de spoorwegen. Zijn er genoeg uitgebracht. Of anders op internet even google en je heb er weer een hoop informatie bij. ;)
-
Plan N, Plan D met de dienst Den Haag- Köln
-
Reden de geel/grijze 1500'en alleen met ICR of ook met andere wagens?
En ook een enkele goederentrein behoort tot de mogelijkheden.
-
Nou.....met het breken van het frame van de 1500 is er vroegtijdig een eind gekomen aan het 1500 ombouw verhaal.
Ik kreeg de lok niet netjes recht op de beide onderstellen, ze hing naar links.
Beetje vijlen en lichtjes buigen hielp, maar na een kleine correctie brak het frame op de voorgeboorde gaatjes van de motor ophanging.
Superlijm helpt niet, ik mail Edwin wel voor een nieuw frame.
Die is echter even op vakantie, dus dit project ligt even stil.
-
is het frame niet meer te solderen??
-
Als het witmetaal is, lijkt het me wel, maar of Chris dat kan? 8)
-
Chris is al blij als hij deze 1500 tot een goed eind kan brengen.
Dus witmetaal solderen zit er niet in...
-
Heb je flux van Piet? Gewone 25W soldeerbout en een draaidimmer?
-
Nope.
En op dit moment in mineur stemming, dus even geen modelspoor.....voor mij.
Even de boel de boel laten en later weer eens erop terug komen.
-
Oei Chris toch niks ernstig hoop ik??
Erik-Jan
-
Nou ja, hij heeft een nieuw frame nodig, lijkt me vrij ernstig dus... 8)
-
Dat is knap sneu Chris, dat meen ik echt.
Harm
-
Tja Harm, inderdaad.
Maar je hebt een PM ;)
-
Ik heb zo'n idee dat er gewerkt wordt aan een oplossing.....
-
;D
Duimen.
-
Je kunt er altijd nog de 1503 van maken, uitgevoerd in het jaar 1987:-)
-
In 1987 was er geen sprake meer van een 1503, zelfs niet van losse cabines..... Het was 26 november 1986, weet u nog? Ken uw klassiekers!
-
Ik heb een foto van april 1987 waar de cabines van de 1503 gebroedelijk naast de cabines van de 1141 op de schroothoop liggen.....
-
Je gaat mij niet vertellen dat die koppen een half jaar daar hebben gelegen!
@Chris: volgens mij is het gelukt!
-
Yep Frank.
We kunnen weer gaan bouwen, want ik mag verder bouwen met het frame uit de bouwkit van NsCargo. ;D
Ondertussen bestel ik een nieuw frame. ;D
-
Zou zomaar kunnen, net als die Plan N draaistellen......
-
Ik dacht van Raymond te hebben begrepen dat die dingen nogal een keer weg waren maar goed, ik was er niet bij.....
[bederfmodus aan]
Ik heb gehoord dat het weer een tijdje gaat duren voor Edwin weer nieuwe locframes gaat gieten.
[/bederfmodus uit]
-
Als dat zo is dan heb ik pech gehad.
Maar ik ben blij dat ik Chris kon helpen
Harm
-
Nee hoor, daar weet ik niks van..... ;D
-
Zo'n frame kun je toch ook zelf maken..... Van styreen ofzo en verzwaren met metaal.
-
Jij wel, ik niet.
-
Drent ook niet, Drent sloopt! Hè Drent? Drent koopt een bloesje, drie tientjes! Staat nog leuk ook! Dat is niet jui-ist!
-
Jaja, Drent kan ook wel wat bouwen zo op zn tijd, het duurt ff maar dan heb je ook wat. Maar slopen is ook hulde:-) Alleen die van het bloesje komt niet over:-)
-
Als ik het dus goed begrijp is de kit niet meer verkrijgbaar?
-
Als ik het dus goed begrijp is de kit niet meer verkrijgbaar?
Hoe kom je daar nou weer bij?
*quote toegevoegd voor de leesbaarheid*
-
Stig,
Door de opmerking van Frank:
[bederfmodus aan]
Ik heb gehoord dat het weer een tijdje gaat duren voor Edwin weer nieuwe locframes gaat gieten.
[/bederfmodus uit]
mvg,
Sander
-
Maar dat is dus niet waar.
De vernieuwde set is juist weer net uit.
-
Mensen, natuurlijk is het niet waar, 2 berichten eronder heb ik gezet dat ik er niets van weet. In het bericht er boven laat Harm zien dat hij niet op de kast te krijgen is.
Ik heb Chris zelf aangespoord om Harm te vragen zijn chassis te mogen gebruiken. Zijn bouwset staat namelijk bij mij.
En mensen wie kan het "Bep niet, Bep maft! Hè Bep? Bep koopt een bloesje, drie tientjes! Staat nog leuk ook! Dat is niet jui-ist!" van Hans Otjes nog herinneren in de STER-reclame "Spanje, zo goedkoop, dat bestaat niet"? Geloof ergens halverwege jaren tachtig.....
-
Jaaaaa, die reclame kan ik me nog wel herinneren.
Harm
-
Kijk, met deze man kan ik praten! 8)
-
Ik vraag me overigens af of het chassis van Chris niet met van die grijze tweecomponentenlijm is te lijmen. Ik denk van wel en dan is de verbinding vermoedelijk sterker dan het witmetaal zelf.
-
Misschien, maar dat moet ik nog steeds wederom gaan buigen.
Ze is nu erg krom.
De ellende begon juist met het feit dat de lok niet netjes op haar onderstel wilde staan.
Dat lag aan het frame.
-
Ah nee, als het kreng eenmaal goed krom is, dan kun je maar beter een nieuwe gebruiken.
-
Begrijp ik het goed dat je een krom frame geleverd hebt gekregen?
-
Nou, krom...
En hele kleine afwijking, gezien de voor en achterkant.
En het breken is mijn eigen stomme schuld.
-
Een kleine afwijking..... die kennelijk groot genoeg was om hem recht te moeten buigen. Heb je naar je eigen opinie te veel kracht gebruikt?
-
Ik zelf vind van niet.
Maar goed.
Ze is gebroken op de voorgeboorde gaatjes van de motorgondel....
Op dat punt is het frame zeer zwak.
-
De bouwset van Harm is geleverd met het frame geschroefd op de kap. Zo op het eerste gezicht lijkt het recht maarrr..... de kap lijkt mij niet recht: als de ene cabine rechtstaat staat de ander scheef. De kap is dus gedraaid, als een wokkel zeg maar (overdreven geïllustreerd).
Kijk maar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1701.jpg)
de andere zijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1705.jpg)
Op de bovenste foto wordt het een beetje vertekend door de kromming van de lens. Aan de kier aan de onderzijde is het verschil te zien.
De tweede generatie Stalen D van Kleinspoor had daar ook last van. In 2001 heb ik diverse Stalen D's in huis gehad maar ik heb ze allemaal teruggestuurd en op een gegeven moment heb ik het maar opgegeven want het werd genant. De eerste had daar geen last van dus is het bij die ene gebleven.
-
Zit de kap dan nu nog op het onderstel ?
Mijn kap, dus zonder onderstel, vertoont dit niet, en is kaarsrecht.
-
Als dat zo is, gaat mijn kap ook terug natuurlijk.
Harm
-
Op de foto's kap+onderstel, nu even kap sec bekeken, wokkel-effect blijft.
Chassis bekeken, moeilijk los te beoordelen maar zo op het eerste gezicht lijkt mij dat recht.
-
Torderen heet dat. ;D
-
De tweede generatie Stalen D van Kleinspoor had daar ook last van. In 2001 heb ik diverse Stalen D's in huis gehad maar ik heb ze allemaal teruggestuurd en op een gegeven moment heb ik het maar opgegeven want het werd genant. De eerste had daar geen last van dus is het bij die ene gebleven.
Misschien een gevolg van een "uitgewoonde" mal....
-
Klopt het dat dit verhaal ook opgaat voor de Pec, wat betreft de uitgewoonde mal?
Mijn Pec heeft namelijk veel te grote raamopeningen... :(
-
De oorzaak is speculaas, behalve dat je bij gebruikt van giethars nu eenmaal dergelijke risico's loopt. Het blijft werken. De kap van mijn motorpost ging op den duur een beetje bol staan. Toen dat niet meer erger leek te worden heb ik het probleem opgelost door de kap een paar keer over een schuurpapier te halen. Hier ook een oplossing?
-
Nou, als ik de kap op de foto zo zie, dan zit er een behoorlijke kier tussen de kap en de vloer.
Ala je dat allemaal weg moet schuren dan moet je nogal wat weg halen.
Bovendien blijft de kap dan een wokkel.
Nee, ik zal even oveleg plegen mer de bouwer en dan gaat de kap gewoon terug.
Als ik KleiNSpoor een beetje ken zullen ze daar niet moeilijk doen.
Harm
-
Je mag de kap hier komen bekijken en dan alsnog een beslissing nemen. Lw-Odz vv. is echter geen sinecure.....
Torderen heet dat. ;D
Volgens mij weet ik ineens waar het begrip Toddebak vandaan komt. ;D
-
Kan je de kap niet in warm water leggen en voorzichtig 'richten' (rechtbuigen)?
Maarten
-
Dat mag Kleinspoor dan mooi zelf doen.
Nu al bijna weer 21 jaar geleden: bij MCH te Zwolle plan U-set van Trawos (soort jeugdzonde) gekocht. Er zat een deuk in het dak: de kap moest maar even in de magnetron..... en dat heb ik natuurlijk niet gedaan.
-
Ja, en toen? ;D
-
Niks (zoals ik al zei) mijn motivatie aan Trawos: -ik heb geen magnetron, - in de regel stopt men geen treinen in de magnetron en -dat zou toch niks helpen want er is gewoon te weinig hars gebruikt. Ik eiste en kreeg een nieuwe kap.
-
Oke, geen treinen in de magnetron, maar toevallig weet ik wel wat jij in de koelkast bewaart! :D
(Of was het een oude koelkast en stond ie niet aan?)
Ik heb eind 1997 een compleet gebouwde NS1500 van KleiNSpoor gekocht. Zal eerdaags een kijken of dat ding nog helemaal recht is.
mvg,
Gert
-
Torderen heet dat. ;D
De actie om het zo te maken of eruit te halen kan zo worden benoemd, maar het getoonde resultaat heet "scheluw" in het nederlands.
Mvrgr
Koopmans
-
Oke, geen treinen in de magnetron, maar toevallig weet ik wel wat jij in de koelkast bewaart! :D
(Of was het een oude koelkast en stond ie niet aan?)
Welke van de twee bedoel je?
-
Nu al bijna weer 21 jaar geleden: bij MCH te Zwolle plan U-set van Trawos (soort jeugdzonde) gekocht. Er zat een deuk in het dak: de kap moest maar even in de magnetron..... en dat heb ik natuurlijk niet gedaan.
MCH Zwolle.... das lang geleden :D was altijd gezellig daar ;D
Kon Coby toch niks aan doen dat er een deuk in zat en Coby kennende stuurde die je niet een klutje in het riet 8)
Dat advies zal wel van hogere hand afgekomen zijn................
Mvg, Johan
-
Welke van de twee bedoel je?
Die kleine, onderaan. ;)
Vraag me trouwens af wat de invloed van kou is op de kunststof die KleiNSpoor gebruikt voor zijn kappen.
mvg,
Gert
-
In de kleine staan levensmiddelen in de grote 10.000 foto/dia-opnamen van vooral NS (vanaf 1981) en 2 stationsgebouwen in de schaal 1:87.....
MCH Zwolle.... das lang geleden :D was altijd gezellig daar ;D
Kon Coby toch niks aan doen dat er een deuk in zat en Coby kennende stuurde die je niet een klutje in het riet 8)
Dat advies zal wel van hogere hand afgekomen zijn................
Hieruit kun je de conclusie trekken dat ik niet MCH verantwoordelijk hield voor het manco:
...(zoals ik al zei) mijn motivatie aan Trawos: ...
-
De actie om het zo te maken of eruit te halen kan zo worden benoemd, maar het getoonde resultaat heet "scheluw" in het nederlands.
Mvrgr
Koopmans
Het resultaat is dan getordeerd. Ik associeer "scheluw" meer met houtconstructies, waar ik het woord wel van ken. Een scheluw dak bijvoorbeeld. Of als je deur onder nog wel sluit en boven niet meer, dan issie scheluw.
Anyway, we bedoelen hetzelfde...
-
Frank, we sturen de kap maar terug
Ermee omprutsen daar wordt ie niet beter van
Harm
-
Frank,
Foto's, dia's en gebouwen in je koelkast?? De eerste 2 zeker voor/tegen het verkleuren, maar de laatste??
Kwasten en verfrollers in de vriezer was me bekend, worden ze niet hard. Ook oplaadbareaccu''s van boormachines etc in de vriezer als je ze lange tijd niet gebruikt, om de houdbaarheid te verlengen. Zelfs gewone batterijen in de koelkast. Maar dit?
Sorry weer on topic.
-
En secondenlijm in de koelkast, CD's in de vriezer.
We hebben hier net een of andere OHSAS keurig gehad en kregen te horen dat we de secondenlijm niet meer in de koelkast tussen de voedingsmiddelen (onze eigen voedingsmiddelen) mochten bewaren. Ja hoor, tuurlijk, dahaaag, tot volgend jaar...
-
Foto's, dia's en gebouwen in je koelkast?? De eerste 2 zeker voor/tegen het verkleuren, maar de laatste??
Gebouwen staan zelfs in de diepvries. Boel is echter niet aangesloten.....
-
Tja Stig, die secondelijm is verder niet zo erg, maar je kunt niet meer om hulp roepen als je het binnen krijgt ;D ;D ;D
-
Sorry, ik dacht dus dat ie niet meer verkrijgbaar was. Laat in de nacht enzo.
Heb trouwens nog steeds geen info gekregen van Kleinspoor wat een door hen gebouwde versie kost. Zullen het wel druk hebben met de kappen ;D.
Ben erg benieuwd naar een foto van de laatste generatie bouwpakketten. Wel gebouwd dan natuurlijk. Kan ik beslissen of ik er één of misschien twee neem.
-
Nee, hij is met vakantie, dat is ook al gemeld... :-*
... op pagina 5...
Superlijm helpt niet, ik mail Edwin wel voor een nieuw frame.
Die is echter even op vakantie, dus dit project ligt even stil.
;D
-
ja, ik moet ook even wachten tot Edwin terug is van zijn vakantie.
Dan stuur ik hem mijn wokkel, en ik hoop dat ik een rechte kap terug krijg.
Die kromme kap gaat nog een hele reis maken, de rechte kap trouwens ook.
Eerst gaat die kromme van Oldenzaal naar Leeuwarden, van Leeuwarden naar Tilburg. Dan de rechte kap dezelfde reis, maar dan omgekeerd .
Harm
-
Hmmm, goed voor mijn winstuitkering dit jaar... 8)
-
Schrijf die maar op je buik: we gaan het anders doen. Alles gaat naar céhapé.....
-
Wat moet die daar nou mee? Heeft ie een OV-kaart ofzo? 8) Of een tankpas, beetje koeriertje spelen... ;D
-
Eindelijk een foto gezien van een kant en klaar model. En dat op een Engelse site. Ziet er goed uit, vind ik. Hopelijk vind ik de 'bouwers' als nog bereid er één voor mij te bouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pb_kleinspoor_em2_side_920.jpg)
-
Wat moet die daar nou mee?
Abwracken! Ze maken een sloperij bij Railz.
-
Wie is Cehape??
Harm
-
Nog nooit geld overgemaakt aan Céhapé, Harm? ;D
-
Ik heb geen idee wie dat is.
Dus of ik er geld aan over heb gemaakt? Geen idee . :)
Kijk, CeeveeDee kan ik wel, en daar heb al eens iets contant betaald.
En aan EfooEe moet ik nog iets betalen, maar daar heb ik geen banknummer van. ;)
Harm
-
C.H.P. van Diesen
-
Ach ja.
Hij is dezelfde als CeeveeDee.
Maar als je het banknummer van EfOoEe weet, wil je dat dan via een PB naar me toe sturen?
Hij heeft namelijk in de donkere spelonken van zijn kasteel een aantal onderdelen opgedoken.
Trouwens wel cool dat er een treinensloperij komt bij railz, en daar een gesloopte 1500 op. ;D
Harm
-
De Penningpoes stuurt je een pb.
Wij weten nog niet zo zeker dat of jij dat wel zo cool gaat vinden.....
Overigens & overigens: is de loc donderdag verstuurt en ligt thans op een postkantoor te wachten tot Céhapé hem komt afhalen.
-
Eindelijk een foto gezien van een kant en klaar model. En dat op een Engelse site. Ziet er goed uit, vind ik. Hopelijk vind ik de 'bouwers' als nog bereid er één voor mij te bouwen.
Foto's van een kleinspoor 1500 ?
Van de vorige oplage, door Edwin Kleinspoor gebouwd:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P6016670.jpg)
klik voor een grotere afbeelding (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P6016670.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P6016671.jpg)
klik voor een grotere afbeelding (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P6016671.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P6016674.jpg)
klik voor een grotere afbeelding (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P6016674.jpg)
Ik ken wel iemand die Beelen & 2530 van Kleinspoor maakt, misschien wilt die ook wel een 1500 bouwen...
-
Ik ken wel iemand die Beelen & 2530 van Kleinspoor maakt, misschien wilt die ook wel een 1500 bouwen...
Hier ook geen enkel probleem! 1500 of 2530.... ik bouw ze graag :)
Indien interesse: PB! :)
-
Op het moment is er ook een bouwset onderweg naar mij!
Ook krijg ik er, na tip van Edwin, handrail houders bij? (http://www.motor-forum.nl/global/smileys/confused.gif)
Hoe moet ik dit zien? Gewoon handrailing voor naast de deur oid?
-
De Penningpoes...
Altijd gedacht dat penningen exclusief voor honden waren. ;)
1500 van KleiNSpoor is een fraai model. Heb er ook eentje van de vorige generatie. Was destijds een forse uitgave. Achteraf jammer dat ik nooit een NS6400 van KleiNSpoor heb gekocht.
mvg,
Gert
-
Zeker niet!
Inmiddels is de 1500 ook aangekomen te Bgz, ben benieuwd wat Céhapé van de kap vindt...
-
Ja ik ben ook benieuwd.
Harm
-
1500 van KleiNSpoor is een fraai model.
mvg,
Gert
Ik vind de kop van dat ding (Kleinspoor model van de 1500) op de een of andere manier gewoonweg niet smoelen: de raampartij, de knik in de voorkant, het is 'm gewoonweg niet. Edwin Langeveld had bij de renovatie van z'n model beter nog eens goed naar het Philotrain en/of goeie tekeningen en/of de grote 1501 van de gelijknamige werkgroep kunnen kijken.
Maar goed: smaken verschillen...
-
Zeker niet!
Inmiddels is de 1500 ook aangekomen te Bgz, ben benieuwd wat Céhapé van de kap vindt...
show us... show us! ;)
Vindt de kit er trouwens goed verzorgt uitzien... pluim voor edwin! (ik heb het probleempje met het "scheef" staan van het onderstel ook... zo te zien redelijk makkelijk op te lossen.....) ;D
-
Eerst de 2530 afmaken. ;)
-
Ook krijg ik er, na tip van Edwin, handrail houders bij? (http://www.motor-forum.nl/global/smileys/confused.gif)
Hoe moet ik dit zien? Gewoon handrailing voor naast de deur oid?
De standaard handrailing was (in ieder geval bij de vorige versie) niet meer dan een stukje messingdraad. Eigenlijk hoort de handrailing vast te zitten in een soort houdertjes; Ik zoiets ooit bij GM&S gekocht en zag er ongeveer zo (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=832.msg9801#msg9801) uit (beter foto heb ik op dit moment niet)
Heeft Kleinspoor nu wel de traptrede onder de cabinedeuren aangebracht? Ik vond dat persoonlijk een gemis op de vorige uitgave (vandaar dat ik 't zelf maar heb aangebracht).
Groet, Edwin
-
Nee, zit er nog niet onder, maar die zit er zo onder.
Euh...da's wel duidelijk, toch ? ;D
-
Euh, ik snap 'm ;)
-
Inmiddels contact gehad met Edwin van KleiNSpoor.
Hij gaat de kap bij Cehape omruilen.
Topservice van KleiNSpoor !!!!
Harm
-
Deze is al spuitklaar:
(http://www.spoorh0.nl/BNLS/PICT3274_2.JPG)
;D
-
Ziet er strak uit Gerard. Ben benieuwd naar al die 1500'en die hier geboren gaan worden.
Groeten, Marnix
-
ik zie een beetje geel ::) ;)
(http://www.spoorh0.nl/BNLS/PICT3279.JPG)
-
Zoooooooo, die is goed met geel ;D
Harm
-
(http://www.spoorh0.nl/BNLS/PICT3283.JPG) (http://www.spoorh0.nl/BNLS/PICT3283.JPG)
-
En met grijs ;D
Harm
-
Als alles goed gaat gaat gerard er nog 1 maken :D :D
dit ziet er al zeer goed uit ( foto`s van gerard )
-
wil je er 2 dan? (http://www.motor-forum.nl/global/smileys/confused.gif)
-
Heb je nou zo slecht afgeplakt, of is de foto onscherp! ;D
Netjes hoor Gerard.
-
(http://www.spoorh0.nl/BNLS/PICT3291_s.JPG)
-
:) Ik dacht dat deze voor harm was .
Die was vol lof over het model , vandaar
mijn reactie :D .
-
;)
komt helemaal goed! ;D
binnenkort maar eens met een decoder gaan pielen :D
-
Mooi werk Gerard.
Ik heb hem ooit een keer gemaakt in een grijs verleden. Was ook gelijk voor mij de reden dat ik geen nederlands spul meer doe. Ik wilde persé de radii op het einde van de gele vlakken erop hebben...stomme beslissing.
Ik was nu nog langer bezig met afplakken, maar nu ik de lok weer eens zo zie, het begint toch weer te kriebelen ;D
Bart
-
radii? ???
-
Heb ik weer iets fout gedaan? ;D
Ik meen me te herinneren dat vroeger de hoekjes op het geel afgerond waren.
Bart
-
Bart, dat was bij bijna alle NS-locs zo, behalve bij de serie 1500.
Maarten
-
klopt!
( ;D)
-
Aha, nou, dat maakt het voor mij weer wat makkelijker ;D
-
Inderdaad! Ik wist het ook niet tot enkele berichten terug...
Vergelijk 1100 en 1500 maar eens met elkaar!
https://images.beneluxspoor.net/bnls/11111501Tb050685.jpg
-
Hoi,
jullie zullen wel gelijk hebben, maar toch... Het plaatje is van de museumlok, en wat mij betreft dus niet representatief voor de reguliere loks.
Ik zag de loks vroeger iedere dag in Venlo, en op de een of andere manier is me de radius op het geel bij de ventilatoren bijgebleven. Ik ga toch nog eens research doen hiernaar. Of was ik vroeger al niet helder? Kan ook natuurlijk ;D
Bart
-
bart,
wie zegt er dat deze plaat van de museumloc is?, het is toevallig ook de 1501, maar deze foto zou maar zo in de gewone dienst gemaakt kunnen zijn. En het is ook maar de vraag hoe snel de 1501 na overnamen door KLOK opnieuw is geschilderd, als het een oude foto is van de museumloc kan het nog steeds de orginele ns-verf zijn die je ziet.
Sander
-
Hoi,
Je hebt helemaal gelijk. :-[
Bart
-
Het foto bijschrift "11111501Tb050685" staat voor 1111+1501 te Tilburg op 5 juni 1985. Da's bijna een jaar vòòr buitendienststelling.
-
Ik word oud..... :(
Bart
-
Dat hoop ik voor je. Je moet ook maar net weten dat de link een fotobijschrift in vermomming is. ;D
Deze had ik ook nog gemaakt op dezelfde dag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img952.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img952.jpg)
even ervoor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img962.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img962.jpg)
en even erna...
-
fraaie foto;s mispoes, en een goed naamsysteem zoiets moet ik ook maar eens gaan toepassen op de foto;s die ik nu maak.
Sander
-
Ik word oud..... :(
Bart
Verfdampen?
-
Nog een ouder plaatje en nog steeds geen afrondingen in het geel.
De 1500en hebben echt nooit afrondingen gehad in het geel.
(http://farm2.static.flickr.com/1148/533671104_cf8f5d4acb_b.jpg)
1503 en onbekende 2400 en 2200 tijdens wisselstoring
Den Haag HS
29 december 1976
-
Mooie plaat zeg! En nog met ovale buffers...
-
Geweldige pikturen heren! Stuk voor stuk.
Gerard.. weet je ook welke nummers de diesels op je plaatje zijn?
Naast Tedo ben ook ik een 2200 freak. :D
Jeroen
(eh.. sorry Gerard.. lees nu pas het onderschrift bij de foto)
-
Inderdaad een erg mooie foto, wat een sfeer!
Heb trouwens een mailtje gehad van Erwin Kleinspoor. Hij heeft voorlopig geen tijd om zelf te bouwen. 'k Ga binnenkort iemand op het forum wel even lief aankijken.
-
Op Flickr http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ heb ik er nog een paar neergeplempt maar je moet ze wel even opzoeken in de NS set
GerardvV
-
En wat voor foto's! Zelfs nog foto's van de mat.show te Zutphen die als inspiratie dient voor mijn toekomstige modelmat.show! En de rest is ook smullen. Wat te denken van TEE DE-4, 2900, mat 46 en plan D...
-
Leuk dat ik er iemand een plezier mee kan doen ::)
Bedankt,
GerardvV
-
Hoi Gerard,
Wat een gafe platen zitten hier tussen zeg! Dat is méééééér dan smullen!
Hartelijk dank!
Jeroen
-
Een plaatje van mijn kleinspoor 1506 die ik vlak na het uitkomen van de eerste serie heb gebouwd.
Groet,
GerardvV
(http://farm4.static.flickr.com/3067/2601903740_e98d6954cd_b.jpg)
-
kon n heel stuk minder zou k zeggen ;)
En gave foto's inderdaad, ook die van tsjechië. gaaf land is dat.
-
en zo ziet een bijna voltooide 1500 eruit:
(http://www.spoorh0.nl/BNLS/PICT3352.JPG)
(http://www.spoorh0.nl/BNLS/PICT3355.JPG)
moet alleen nog een nummertje op de neus (vergeten ::)) en ruitenwissers aan de andere kant.... ;D
-
En dit is mijn kleinspoorlok.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2360.jpg)
Geen model voor de beginnende modelbouwer, redelijk rijgedrag en inderdaad ontsporings gevoelig. Ik heb ook soms last van kortsluiting op de wissels maar dat gebeurd door meerdere loks.
digitaal uitgevoerd, printjes aangepast, kop/sluitverlichting.
Kortom een redelijk alternatief voor de philotrain.
-
Tot wanneer hebben de 1500'n eigenlijk met ovale buffers gereden? De collectie foto's die ik inmiddels heb daar zie ik voor het eerst in 1979 de rechthoekige buffers.
Is dat correct?
Om terug te komen op de constatering van Chris over het scheef zijn/hangen van het frame, dat is iets dat mij ook opviel. Echter nadat ik de draaistellen van plaats verwisselt had was het scheefhangen verdwenen.
Beetje vreemd, maar hij staat nu wel weer recht op zijn pootjes.
Gr,
Bart
-
ik meende idd rond 1979/1980 vooruitlopend op instroom ICR. Misschien risico van overbufferen met zulke nieuwe rijtuigen of zo?
-
Gerard.. weet je ook welke nummers de diesels op je plaatje zijn?
Naast Tedo ben ook ik een 2200 freak. :D
Jeroen
De eerste 2400 zal onbekend blijven, voor de 2200 en tweede 2400 zie hieronder;
(http://farm5.static.flickr.com/4070/4281504707_37a3c180e8.jpg) (http://farm5.static.flickr.com/4070/4281504707_37a3c180e8_b.jpg)
2258 en 2508 in sneeuw tijdens wisselstoring,
Den Haag HS,
29 december 1976.
Vier en dertig jaar geleden dus ook al wisselstoringen op Den Haag HS door sneeuw...
Gerard vV
-
:) Ik dacht dat deze voor harm was .
Die was vol lof over het model , vandaar
mijn reactie :D .
Model is bij Manuel beland.
Echter al geruime tijd niets meer gehoord
Harm
-
Mijne ook, Manuel moet veel leren (is belangrijk)
Maar hij heeft mij netjes een update gegeven.
-
Heeft iemand een duidelijke foto van de plaatsing van de motor in de Kleinspoor 1500? Ik wil weten of er ruimte is om een andere motor toe te passen dan de Mashima 18x33.
Ik zie op onderstaande foto uit een ander draadje een soort tussenshot dat de motorruimte begrenst. In hoeverre liggen de exacte buitenmaten van de motor (m.n. de lengte) vast?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3879.jpg)
-
Hoi
Het tussenschot kun je weglaten, dit is gewoon geschroefd.
Ik heb er ooit eens eentje met een roco motor uitgerust. Het ding was echter niet meer vooruit te branden wegens het te lage toerental van de roco motoren.
Bart
-
Inmiddels update en duidelijkheid gekregen van Manuel (y)
Harm