BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: dancer op 21 March 2007, 06:39:46
-
een vraagje:
Ik ben van plan om een grote zwitserse baan te bouwen..
maar aangezien ik heel weinig ervaring heb (nog maar 6 maanden bezig) vroeg ik me af: is het beter om eerst mijn skills te testen door een kleinere baan te bouwen..alvorens de grote baan te bouwen?
Het is ook zo..als ik mijn grote baan wil bouwen dan moet eerst de zolder hiervoor bewerkt worden (isolatie, electriciteit enz..)hetgeen wel nog een tijdje kan duren..en ik sta echt te popelen om mijn treinen te zien rijden in een landschap..
Enerzijds kost het iteindelijk meer geld als ik een kleiner baan maak. alvorens met de grote baan te beginnen..anderzijds is het wel goed omdat ik mijn "skills" dan kan uittesten en het dan ook echt een voorbereiding is voor mijn definitieve grote baan....
Ik rij met m en c rails, hag en marklin in 3 rail... SBB en BLS... en heb digitale en analoge locs... Ik zou indien ik een eerste baan maak dan op verschillende niveaus werken ..waarvan het ene niveau voor de analoge locs is en het andere voor de digitale locs..... (dan kan ik echt leren van digitaal en analoog)
Wat denken jullie ervan?
Het kost al veel geld voor een baan te maken..is het dan waard om een eerste "try out "baan te maken, alvorens de definitieve baan te maken?
-
Jazeker, Ik ben nu ook bezig met een kleine baan, Ten eerste omdst ik nog niet zoveel ervaring heb met programma's zoals koploper, Daarom eerst een testbaantje (in modules, Dat is makkelijk om er later wat aan toe te voegen, Ten tweede voor het budget, Daarom wil ik eerst drie modules af maken, Daarna denk ik verder.
En kom geregeld op beurzen neuzen, En vraag al je vragen maar hier ;)
Succes! :D
-
dank voor de snelle respons Stijn (zo vroeg wakker en ook al op het forum: yeah!!!!)
Ik heb er nog over zitten nadenken..en als ik de eerste "test-oefen baan zou maken in modules dan kan ik die modules wie weet later gebruiken of verlengen of zelfs verkopen of zo...en als ik ooit kinderen ehb dan kan dat ook voor hen van nut zijn..
-
Beste,
Als je een grote baan in gedachte hebt, zal je wel beginnen met je schaduwstation of de benedenverdieoing van je baan.
Maak die dan eerst en verbindt de uiteinde aan elkaar en je hebt je testbaan en gelijk de onderzijde van je baan. Geen werk te veel al gelijk zoals het moet. Werkt alles? haal de verbinding weg en bouw verder. Veel succes.
MvG dave
-
ah hier se onze Nederbelg is ook online..cool, das lang geleden lol! ;) nog lang gebleven in de club gisteren ?
Yea het probleem is : ik kan echt niet wachten om de treinen te zien rondrijden in een Zwitsers landschap... en mijn zolder moet nog helemaal verbouwd worden... (en er zijn nog vele andere werken in mijn huis die gedaan moeten worden) Daarom wil ik weten wat andere mensen in mijn plaats zouden doen...
-
Ik zou zeker ook beginnen met een kleine baan. Je hoeft dan niet te wachten op het opknappen van de zolder maar je kunt direct aan de slag.
Tijdens de bouw leer je handigheidjes die later zeker van pas komen.
Inmiddels ben ik bezig met mijn 7e baan maar leer nog steeds nieuwe dingen bij. Dat is juist zo leuk van deze hobby!
Door o.a. mee te lezen op dit forum kom ik tot de ontdekking dat er nog veel meer uit de hobby te halen is. Bijvoorbeeld, zelfbouw van rijdend materiaal, automatisering enz.
Leermoment: direct beginnen :)
Groet Jaap
-
Ik sluit me volledig bij Jaap aan! Ook ik ben nu bezig met een kleine baan. Dit is voor mij wel een beetje verplicht. Ik heb de ruimte niet in mijn huis voor een grote baan. Ik hoop dan ook over niet te lange tijd lekker samen te gaan wonen met mijn vriendin en dan de zolder te kunnen claimen. Ik bouw nu in modulles die ik late wil gaan uitbreiden.
Richard
-
ik had gedacht als ik een "1ste baan zou maken "om van de hobby te leren alvorens met de grote baan te beginnen : rond de 3.5m lang en 2 m breed in L-vorm..of zo...
Ook goed om te leren een ringleiding enzovoorts te zetten...en ook goed om de basis te leren..
-
Goed idee, uitproberen.
En wat dan: bogen en steigingen.
Waarom:
- te zien of de wagens en rijtuigen mooi meegaan in de boog en niet ineens rechts of links 'afslaan', beetje verkanting en clotoïde (=overgangsboog) gebruiken, maar als je niet met flexrail werkt dan na de rechte rail een boog beginnen met de grootste straal. Het volgende railsegment is de 'naastliggende' kleinere straal enz. enz. tot de kleinste straal en daarna weer vergroten.
- wat een loc kan trekken aan je eigen gewenste hoeveelheid rijtuigen (met bi. verl. zijn zwaarder wegens weerstand door sleepcontacten) en wagens op een helling. Proefondervindelijk vaststellen is beter dan theoretisch geneuzel want vaak liggen hellingen ook nog in bogen die juist dan een enorme wrijving veroorzaken (zal bij Matrix wel loslopen gezien de toegepaste slipbandjes).
Modelspotter
-
thanks voor info
-
Ik denk dat het niet uitmaakt of de baan groot of klein is (qua formaat), maar of de opzet eenvoudig of moeilijk is. Als je een simpel ovaaltje maakt met 1 baan digitaal en 1 baan analoog kan je iets leuks maken en tegelijkertijd veel leren.
Ik heb een eenvoudig ovaaltje met aan beide zijden een inhaalspoor/station. Lekker simpel van opzet maar wel ideaal om goed te leren solderen, de elektra te leren kennen, landschapsbouw experimenteren, etc etc. Pas als je dat onder de knie hebt, kan je beginnen aan een "complexere" baan.
Bedenk wel dat je thuis de showbanen die je op beurzen ziet staan nooit kan nabouwen. Je kan simpelweg in je eentje nooit zoveel treinen op zo´n grote baan in de gaten houden :) (tenzij je alles via de computer gaat aansturen natuurlijk)
-
Hallo Dancer
Ik ben vorig jaar november begonnen met een kleine N-Baan. Reden: ik wilde redelijk snel alles onder de knie krijgen zonder maanden lang rails en bedrading te moeten trekken en vergis je daar niet in dat vergt heeeeel veel tijd.
Mijn baan is nu 230*90 en kent 27 bezetmeldpunten ( veel draad dus), daarbij leuk ge-experimenteerd met mrdirect en koploper. Inmiddels rijden er twee treinen hun digitale rondjes.
Al met al heb ik dus alles, behalve de scenery, in beeld gehad en dat maakt de hobby des te leuker.
gr. Edwin
-
yeah...
Het tofste is om de treintjes te zien in de gepaste scenery...
Dat komt op de 1ste plaats denk ik..
Wat elektronica betreft wil ik best wel proberen experimenteren..maar ik ben bang dat als ik direct met een grote baan ga beginnen (met als doel mijn uiteindelijke droombaan te hebben) dat er dan veel fouten in komen en dat ik veel frustratie/teleurstellingen zou hebben..
Het is daarom... een veel kleinere baan zou misschien wel handig zijn:
experimenteren met analoog en digitaal, scenery en houtbewerking...
Voor een eerste baan zou ik het dan ook low budget kunnen doen (zonder bovenleiding) en misschien wie weet zonder seinen...plus ik he bthuis nog afvalhout dat ik ervoor zou kunnen gebruiken enzovoorts..
-
Dancer,
Ik zou in jouw geval een module bouwen.
Dus je maakt een baanplan (als je die nog niet hebt) op je gemak, en daaruit pak je dan een situatie die een redelijk groot aantal leuke leermomenten bevat. Zoals een klein stukje helling, een sein, een bezetmelder, een paar huisjes, een staat en wat groen.
Dan kan je die module inpassen in je grote baan en gaat er eerst voorlopig niets verloren.
Wanneer je dan na een ruime tijd bouwen het niveau op je module ver voorbij bent kan je de module alsnog afbreken maar heb je wel een behoorlijke tijd gebruik kunnen maken van het stukje baan op die module om te rijden e.d.
Ook merk je dan wat slijtage doet, dat bijoorbeeld een vlaggenmast of lantaarn helemaal voor aan je baan niet handig is omdat je er met je trui in blijft hangen. Of dat bovelleiding echt slijt als je panto's niet inbind en dergelijke. Dat merk je pas na verloop van tijd. Dus vandaar dat ik advieseer eerst een module te maken die je nog geruime tijd in je grote baan kan laten dienstdoen tot je 'm echt beu bent en het ding helemaal versleten is. Of zo lelijk is tenopzichte van de rest dat het een "Pain in the ... " begind te worden. ;)
Veel succes any way!
m.v.g.
Mark
-
ook wel een goed idee..bedankt...
ik kan echt niet meer w8en om mijn treintjes te zien rijdne op mijn eigen baan...
-
ook wel een goed idee..bedankt...
ik kan echt niet meer w8en om mijn treintjes te zien rijdne op mijn eigen baan...
En dat is nu meestal het probleem met bouwen van grote banen,het duurt lang voor je eens kunt rijden en als dat al kan blijkt rijden zo leuk te zijn dat er bijna geen tijd wordt benut aan af bouwen.
Wim W
-
tja, en dan de vraag "wat is groot" ?
Mijn baan is zeker niet klein maar wel veel te klein voor al mijn ideeen.
-
Breek me de bek niet open, zelfs een hangar is te klein ;D
Wim
-
Daar is mijn portemonee weer te klein voor. :'(
Mooie conclusie, er is altijd wel iets te klein.
-
Ik heb het voordeel dat ik de handel al binnen heb maar geen plaats genoeg het te stellen
-
het duurt lang voor je eens kunt rijden
Dat vind ik wel meevallen. Tijdens de ruwbouw is het best leuk om een (oude) loc tussen het gereedschap door te laten rijden om alles te testen.
Het probleem van een grote baan is het volhouden tot bijvoorbeeld het laatste boompje op de goede plek staat.
Daarom las ik vaak pauzes in tijdens de bouw want als ik met lange tanden ballast sta te strooien is het moment daar om een poosje te stoppen.
Gelukkig is deze hobby zo divers dat je dan andere dingen kunt gaan doen, zoals electronica, ombouw van faller-auto's, messing bouwpakketjes in elkaar zetten, foto's maken, oha-en op het forum, etc. etc.
Groet Jaap
-
Och........... Af en toe moet ik ook eens gaan werken en ik heb thuis nog een klein monstertje rondlopen en een tweede in aantocht, ook zit ik wel eens hier op het forum en mijn vrouw vraagt ook wel eens om aandacht, dan doe ik nog aan volleybal en pak graag een filmpje enz...enz.... dus het duurt toch echt wel een paar jaar hoor.
Maar dat geeft niks, ik heb geen haast. Het is voor mij echt ontspanning, even lekker prutsen en met je gedachten alleen met de treintjes bezig zijn.
Dus ik heb bewust gekozen voor gelijk vanaf de eerste keer een grotere baan te bouwen.
-
ter info: mijn plan voor mijn definietive baan /droombaan is een baan in u-vorm van 5 op 5 op 5 m ongeveer...en er zou dan eens tukk zijn van 2m60 breed..
nu ..ik ga dan toch beginnen met iets veel kleiner: ongeveer 3 m 50 op 2 m in L-vorm...
Dan zal het minder "ongeduldig wachten" zijn.. en kan ik tenminste het nog permitteren om fouten te maken...