BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Mark Verheulen op 13 October 2011, 18:33:18
-
Hallo Allemaal,
Wil graag even weten of het ooit is voorgekomen dat de NS 2200 en NS 2400 in dubbeltractie hebben gereden.
Mvg, Mark
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2336__Dia_doos_II_019.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2336__Dia_doos_II_019.jpg)
SK
-
Bedankt Sobat,
Even nog een klein vraagje: gebeurde dit ook al toen de 2400 nog turkoise was?
Mvg, Mark
-
@ Sobat,
Is dat dubbeltractie of is dat opzending?
Grtz,
Ton
-
Even een kleine uitleg bij de dia. Wat je ziet is het vertrek uit Roosendaal van een Chloor(voor)trein bestemd voor General Plastics in Bergen op Zoom. De stamlijn en industriesporen, die toen nog dwars door de stad liepen, konden alleen bediend worden door lokomotieven uit de 2400 serie. Wat je hier ziet is eigenlijk een 2200 in opzending, maar deze trok de trein. Daar beide machines een WTK aan boord hadden, hielp de 2400 een handje mee. In BoZ ging de 2200 er af en ging de 2400, die later hulp kreeg van 2 2400-en die met de vervolg trein naar BoZ waren gekomen. De lokomotieven zijn niet geschakeld, maar trokken wel samen de trein. Of dat ook in de blauwe periode gebeurde? Ik weet het niet maar het kan best mogenlijk zijn.
SK
-
@ Sobat,
Is dat dubbeltractie of is dat opzending?
Grtz,
Ton
Beide
-
Even een kleine uitleg bij de dia. ....... Wat je hier ziet is eigenlijk een 2200 in opzending, maar deze trok de trein.
Dit is een contradictie, een loc die trekt kan nooit in opzending zijn!
Daar beide machines een Mch (Mcn) aan boord hadden, hielp de 2400 een handje mee.
Het ultieme bewijs dat dit voorspan rijden is!
De lokomotieven zijn niet geschakeld, maar trokken wel samen de trein. Of dat ook in de blauwe periode gebeurde?
Wat wordt bedoeld geschakeld? Waarschijnlijk bedoel je 'multiple', hetgeen onmogelijk is tussen een lok (2200) die automatisch weerstanden wegschakelt en van serie naar parallel doorschaklet, zwakveld etc, met een lok (2400) die geregeld werd op toerental en handmatig zwakveld. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende batterijspanningen. Stuurstroomkabels waren ook nog eens verschillend.
Hobbyisten geven allerlei verklaringen voor wat ze denken te zien en dat met beperkte kennis.
Groet Jos mcnThalys met diesel ervaring in zijn "jonge jaren"
-
van dit soort commentaren word ik toch zo moe.
-
Dit is een contradictie, een loc die trekt kan nooit in opzending zijn!
Ik heb het regelmatig meegemaakt dat een opzendloc voorop de trein wordt bijgeplaatst.
-
Hobbyisten geven allerlei verklaringen voor wat ze denken te zien en dat met beperkte kennis.
Als je goed leest, is dat in dit topic niet het geval...
-
Even nog een klein vraagje: gebeurde dit ook al toen de 2400 nog turkoise was?
Die kans is niet heel groot, omdat 2200'den verschenen toen de 2400'den al naar de bruine kleur werden omgeschilderd. Maar goed. 't is jouw feestje, dus leef je uit (y)
Eelco
-
van dit soort commentaren word ik toch zo moe.
Vertel Sobat waarom word je moe ervan. ???
Geloof mij maar... Jos(hua) is niet zomaar iemand die wat uitkraamt hoor
met zijn jaren lange ervaring in groot én kleine modelspoorwegen weet hij wel wat hij zegt.
mvg rene w.
PS "groet aan Jos" (y)
-
Wat wordt bedoeld geschakeld? Waarschijnlijk bedoel je 'multiple', hetgeen onmogelijk is tussen een lok (2200) die automatisch weerstanden wegschakelt en van serie naar parallel doorschaklet, zwakveld etc, met een lok (2400) die geregeld werd op toerental en handmatig zwakveld. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende batterijspanningen. Stuurstroomkabels waren ook nog eens verschillend.
Hobbyisten geven allerlei verklaringen voor wat ze denken te zien en dat met beperkte kennis.
Hiervan. De toon en zeker de laatste regel.
-
Heren,
Ik weet genoeg, ik wil het graag zo realistisch mogelijk houden dus dit plan is van de baan.
Ik moet zeggen in model ziet het er wel leuk uit. :)
Mvg, Mark
-
Bovendien is de 2400 nooit turkoois geweest ;) wel blauw!
En Joshua, er staat toch ook nergens _DAT_ 2200 en 2400 geschakeld kunnen rijden? Dat weten wij eenvoudige hobbyïsten ook wel hoor...
@trabant, ik ben dan wel benieuwd naar je verhaal van de opzendloc voorop!
-
van dit soort commentaren word ik toch zo moe.
Is gewoon weer een gevalletje van niet lezen.
Kom op Sobat, adem in... adem uit... jin-jang.... zennnnnnnnnnn
Mooie foto, top uitleg!
vrgr Steef
-
@trabant, ik ben dan wel benieuwd naar je verhaal van de opzendloc voorop!
Ook wel eens gezien hoor.
Trein komt Amf binnen uit Apd getrokken door loc 11xx.
Loc 11yy wordt er voorop bijgeplaatst en het zaakje vertrekt richting Hvs.
Administratief was de 11yy in opzending, technisch de 11xx.
Helaas geen foto ten bewijs.
Ergens jaren zestig. Trein Plan E met Blokkendozen als spitsversterking, jummie :-)
Dirk
-
Hobbyisten geven allerlei verklaringen voor wat ze denken te zien en dat met beperkte kennis.
Bovenstaande is bedoeld als vaststelling van feiten en niets anders, dus ook niet om mensen op de tenen te trappen of te beledigen.
In bovenstaande tekst is door mij een typefout om 19:27:13 gewijzigd.
van dit soort commentaren word ik toch zo moe.
Deze en alle daarop volgende opmerkingen (inclusief forummoderator) zijn gebaseerd op door Sombat aangepaste tekst van 19.34:52 en geven dus verkeerde indruk weer van het origineel vermeldde in tekst. Kijk maar naar het tijdstip van je 'posting'. Als je discussieert moet het wel eerlijk zijn.
Groet Jos
-
O.K. daar sluiten we die discussie mee af, en gaan we verder over de mogelijkheden van de NS 2200+2400 als Dubbeltractie.
-
Nee, dat schiet op. Dat kan dus niet. ;)
-
Als je discussieert moet het wel eerlijk zijn.
Goede opmerking als je het ook op jezelf betrekt:
Niet eerst zoiets plaatsen ...
Hobbyisten geven allerlei verklaringen voor wat ze denken te zien en dat met beperkte kennis.
... en daarna je keutel weer intrekken met de volgende opmerking:
Bovenstaande is bedoeld als vaststelling van feiten en niets anders, dus ook niet om mensen op de tenen te trappen of te beledigen.
Als het dan toch niks met de feitelijke discussie te maken heeft, zet het er dan niet bij. Door het er bij te zetten insinueer je toch echt iets anders.
Erg triest.
Groet,
Jeroen
-
Nee, dat schiet op. Dat kan dus niet. ;)
Technisch gezien niet, maar sommige machinisten waren heel vindingrijk ;D
Maar je hebt gelijk, de vraag is wel zo'n beetje beantwoordt.
Aangezien het "geruzie" doorgaat is een slotje de beste oplossing... :-\