BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Ronald69 op 12 October 2011, 10:17:53

Titel: ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Ronald69 op 12 October 2011, 10:17:53
Deze REPORTAGE (http://www.zdf.de/ZDFmediathek/beitrag/video/1459040/Vorschau-ZDF.reportage-vom-9.-Oktober#/beitrag/video/1458752/Warum-ist-es-am-Rhein-so-laut) werd door Joost B en Marc(10103) op het 3rail forum geplaatst en die wilde ik met jullie delen.
Bekijk deze reportage en oordeel zelf wat de gevolgen zouden kunnen zijn als dit in Nederland zou gebeuren.

Grt, Ronald.
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Bob R. op 12 October 2011, 11:00:32
Maar wat zouden de gevolgen voor Nederland kunnen zijn?
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: henk op 12 October 2011, 11:25:44
Ja, in Nederland is een goederenlijn aangelegd voordat het her en der zo uit de hand kon lopen. Geen idee of dat in of bij het Rijndal ook te doen is, maar de situatie is in ieder geval onvergelijkbaar.

De hele reportage staat inmiddels ook online.
http://www.zdf.de/ZDFmediathek/beitrag/video/1458752/Warum-ist-es-am-Rhein-so-laut%253F?bc=svp;sv3&ipad=true (http://www.zdf.de/ZDFmediathek/beitrag/video/1458752/Warum-ist-es-am-Rhein-so-laut%253F?bc=svp;sv3&ipad=true)

Voordat mensen nu beginnen te roepen dat je dat weet als je langs een spoorlijn woont, misschien eerst maar even de rapportage bekijken. Het goederenverkeer is daar echt de laatste decennia sterk toegenomen. Niet alleen meer, maar ook steeds zwaardere treinen.
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: WimC op 12 October 2011, 11:31:05
Idd. En dat speelt eigenlijk overal bij snel- en spoorwegen. De intensiteit wordt alsmaar hoger en is niet te vergelijken met 20 of 30 jaar geleden.
Daar komt voor de spoorwegen bij dat het goederenverkeer 's nachts enorm is toegenomen. In de reportage wordt gezegd dat gestreefd wordt naar 60 dB(A) op de gevel. Dat vind ik al hoog voor een ambitiewaarde, in Nederland is 'ie 5 dB lager.
In een situatie als daar doen geluidsschermen bijna niets.
Ik kan me goed voorstellen dat je als bevolking daar compleet gestoord wordt van het spoorwegverkeer. Twee drukke spoorlijnen in het dal waar continu treinen overheen rijden.
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: hubertus op 12 October 2011, 11:38:29
Het werd terloops gemeld in de rapportage, er schijnen (vage) plannen te zijn om een parallelle spoorlijn door de Hunsrück aan te leggen. Maar die Nederlandse oplossing is ook niet alom geliefd, zoals we allemaal weten. 
Een paar maanden geleden trouwens zelf in Koblenz in een hotel aan het spoor overnacht en het was inderdaad net of 's nachts ineens alle schaduwstations worden leeggereden.
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Maartenw op 12 October 2011, 11:44:13
Er rijden al meer dan 150 jaar treinen door het "MittelRheinTal"!
De "Linke Rheinstrecke" is geopend in 1859 en in 1871 is de "Rechte Rheinstreck" volledig in bedrijfgesteld.
Het geluid was vroeger zeker niet minder, denk alleen maar aan de stoomlocs.
Ik merk dat men nu tegenwoordig steeds sneller klaagt.  :(
Iedereen die kort of langer geleden een huis daar gekocht hebben, moeten nu niet  gaan klagen over het geluid, het was geen verborgen gebrek!
De spoorlijn was er veel eerder dan welke aanwonende dan ook.
Dat er in het loop van de jaren weer meer treinen zijn gaan rijden, had men ook kunnen verwachten.
Is eigenlijk een goed teken: groeiende economie!!!
(meer dan 40 jaar geleden was het aandeel van het spoorverkeer nog groter).

Maar men zou er wel goed aan doen om bijvoorbeeld de draaistellen van de goederenwagens stiller te maken, en de wielen beter controleren op vlakke kanten, ik sta regelmatig treinen te spotten en merk dat zeer regelmatig dat bepaalde wagons daverend klappen.

Ik slaap in vakantie's altijd in hotels vlakbij het spoor, en kan ze dus uit mijn hotelkamer langs zien komen en horen, (klinkt me als muziek in de oren  ;) , maar als ik slaap wordt ik daar echt niet wakker van.

Gr. Maarten

Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Sander Fondse op 12 October 2011, 11:45:36
Hmm,

Het grootste probleem is, zoals altijd, geld en praktijk. Bouw je een lijn door de Hünsrück, krijg je vele steile stukken. (de lijn Boppard-Emmelshausen) had niet voor niks lange tijd tandradsporen. Dat is niet praktisch voor goederentreinen. Bouw je een lijn ONDER de Hünsrück kost dat JAAREN en vele miljarden. Dus, wat blijft er over ? gewoon het verkeer opheffen ?

Het is altijd hetzelfde liedje : "verkeer moet rollen, maar niet hier !"
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Sander Fondse op 12 October 2011, 11:48:22
Bovendien. Het kenmerk, "de spoorwegen hebben antieke techniek" is niet zo ver van de waarheid.

In Amerika rijdt men al sinds 1900 met automatische koppelingen, hier rijdt men nog steeds met de autentieke haakkoppeling. Oorzaak : "mensen en daarmee landen en bedrijven weigeren samen te werken".
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: henk op 12 October 2011, 11:51:56
En wanneer reden er eerder 500 treinen per etmaal Maarten, 200 per nacht, en naar verwachting 800 rond 2025? Dat is iedere paar minuten een trein. Zo ging het ook in de zogenaamde hoogtijdagen van het spoor in de jaren vijftig en zestig niet.
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Tomasso op 12 October 2011, 11:52:02
Nou Maarten, dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Kan jij 20 jaar vooruit kijken? Een stoomlok kan dan meer herrie maken (maar dat hoeft niet persé), maar dat wil niet zeggen dat er vroeger meer herrie was. En zoals al wordt aangegeven is de intensiteit dus behoorlijk omhoog gegaan, waardoor er niet meer herrie is (in decibellen), maar vooral langer. Als daar dan bij komt dat de treinen ook langer worden kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment zegt dat het nu maar eens genoeg moet zijn.

Een vergelijkbaar iets zie je met de snelwegen hier. Als ze (net zoals jij) vroeger zo'n vooruitziende blik hadden gehad, dan waren alle snelwegen meteen 6 baans per kant en was alles al in een tunnel gebouwd (of zoiets). Maar dat is dus niet gebeurd, waardoor we nu rekening moeten houden met omwonenden en op veel plaatsen al 80 moeten rijden vanwege het geluid en de uitstoot van CO2. Dus roepen, dat had je kunnen weten is erg kort door de bocht.
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: WimC op 12 October 2011, 11:57:43
Het geluid was vroeger zeker niet minder, denk alleen maar aan de stoomlocs.
Ik merk dat men nu tegenwoordig steeds sneller klaagt.  :(
Iedereen die kort of langer geleden een huis daar gekocht hebben, moeten nu niet  gaan klagen over het geluid, het was geen verborgen gebrek!
De spoorlijn was er veel eerder dan welke aanwonende dan ook.
Dat er in het loop van de jaren weer meer treinen zijn gaan rijden, had men ook kunnen verwachten.
Is eigenlijk een goed teken: groeiende economie!!!
(meer dan 40 jaar geleden was het aandeel van het spoorverkeer nog groter).
Sorry hoor, maar de situatie van toen en nu kun je echt niet vergelijken. Weliswaar was de spoorlijn er eerder, maar het verkeer is enorm toegenomen. Het maakt ook nogal uit of er een paar keer per uur een stoomtrein langskomt of elke 2 minuten een zware goederentrein. De treinen worden ook steeds langer en zwaarder. En in de toekomst gaat het nog verder geïnventariseerd worden.

Als je een paar jaar geleden iets gekocht hebt daar, moet je inderdaad niet gaan klagen. De meeste mensen in de reportage wonen daar al hun hele leven en hebben dus wel recht van klagen. Het tekent ook wel dat de dorpen leeg beginnen te lopen. Er werd gezegd door de burgemeester van St. Goarshausen dat die tijdens zijn ambtsperiode van 7 jaar de bevolking met 10% heeft zien dalen. En dat op een plek waar je zou verwachten dat het mooi wonen is, maar dat blijkt dus niet zo te zijn vanwege de herrie van het spoor.

Een makelaar was aan het woord en zij had de afgelopen jaren vrijwel niets meer verkocht in het Rijndal en als er al iets wordt verkocht dan voor de helft van de prijzen op andere locaties, dit vanwege de herrie van de spoorlijn. Dus als je er al jaren woont, kun je niet eens weg, want je huis krijg je niet verkocht!

Groeten, Wim
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: nachbar op 12 October 2011, 12:06:06
Hmm, zeker niet de bekende blauwe platen van de eveneens bekende bouwmarkt gebruikt  :P

Nu weer heel serieus, ik kan me wel voorstellen dat elke 3-4 minuten een trein langs je achtertuin of ter hoogte van je balkon wel een enorme belasting is. En ja, spoorbaan lag er al een tijdje, maar zo'n intensief treinverkeer is ook wel weer veel van het goede. Dus wederom moeilijk dilemma voor de regionale bestuurders.

Hebben plannen om komende mei vakantie naar die streek te gaan, o.a. om treinen te spotten......

Jeroen
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: hubertus op 12 October 2011, 12:09:59
Het grootste probleem is, zoals altijd, geld en praktijk. Bouw je een lijn door de Hünsrück, krijg je vele steile stukken. (de lijn Boppard-Emmelshausen) had niet voor niks lange tijd tandradsporen.
Ik denk dat dat op zich wel meevalt. Zodra je uit het Rijndal bent, is het grotendeels een plateau waar je je op bevindt. Niet dat het een biljartlaken is natuurlijk en je hebt ook de dalen van wat zijrivieren, maar het is niet zo extreem qua hellingen als ten oosten van de Rijn. De Linksrheinische Autobahn is bijvoorbeeld ook niet spectaculair wat dat betreft. Boppard Emmelshausen is zo stijl omdat je het Rijndal uit moet.
Maar goedkoop zal het allemaal niet worden en ook daar zullen omwonenden niet blij zijn met een nieuwe drukke goederenlijn voor hun voordeur.

Huub
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Tomasso op 12 October 2011, 12:10:42
Voor treinenspotters zijn er wel genoeg goedkope vakantiewoninkjes ;D
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Maartenw op 12 October 2011, 12:31:17
In vervolg op mijn vorige bericht: De werkelijkheid ligt natuurlijk wat genuanceerder  ;)
Ik bedenk nu ook, dat de goederentreinen in de loop der jaren sneller zijn gaan rijden, als ik het juist inschat reden ze 50 jaar geleden zo'n 50 km per uur, en nu is dat rustig 80 km per uur. Dus mijn vergelijking met een stoomloc gaat een beetje mank  ;) want ik weet niet of je het verschil nog goed zult horen tussen een stoomloc of een eloc als hij 70 km per uur met een lange goederentrein rijdt.
Snelheidstoename betekend immers automatisch ook geluidstoename.
En ja, in combinatie met een stijgend aantal goederentreinen, loopt de belasting erg op.
Als de snelheid bijv. met 10 km. per uur verlaagd zou worden zou dat al enorm schelen, maar dan nog zullen er mensen blijven er mensen klagen.

Dat men sneller klaagt dan vroeger is een gegeven, te zien in bijv. de kwestie te Tilburg. Sinds mensenheugenis worden de klokken geluid,  en nu er geklaagd wordt is het resultaat dat er niet meer geluid mag worden of het geluid moet dusdanig gedempt worden dat luiden niet zinvol meer.
Dit speelt in meer plaatsen, waar carillons stilgezet moeten worden.

Gr. Maarten
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: henk op 12 October 2011, 13:11:28
En gelukkig maar. De tijd dat mensen alle geluidoverlast maar moesten accepteren, met alle gezondheidsgevolgen vandien, is voorbij. Dat die mensen dan vervolgens niet altijd hun zin krijgen is al even gelukkig, maar er is in ieder geval sprake van een evenwichtiger belangenafweging.

In Tilburg werd die klok absoluut niet al sinds mensenheugenis dagelijks 's ochtends vroeg geluid. Daar was die gek nou net mee begonnen.
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: mass am see op 12 October 2011, 14:31:02
Dat er geklaagd mag worden is een goed recht, maar heb een beetje het idee dat mensen denken dat ze moeten klagen want dat hoort zo, je hebt er altijd van die azijnzeikers bij die overal om klagen,maar dat er hier geklaagd wordt is terecht  Bas en ik wonen in een gebied waar geen files zijn waar maar 2 keer per uur een trein rijdt naar 1 richting en waar geen treinwinkels (meer) zijn, maar ook hier zeiken mensen over alles en nog wat en ze hebben vaak een negatief beeld van alles en nog wat. maar het zou prettig zijn als de mensen wat toleranter worden naar anderen,en dat komt doordat  de mensen het te goed hebben alleen het is jammer dat ze dat zelf niet door hebben.



Mvgr Evert   
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: HansQ op 12 October 2011, 14:41:57
Je hebt gelijk; geen treinenwinkels, da's pas erg!   :o
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: ruudns op 12 October 2011, 15:05:09
 ??? 2 treinen per uur? van 6:00 tot ca 1:00 u? Dat zijn er dan pak weg een stuk of 38. Zullen wel niet allemaal goederen treinen zijn, of wel? Daar kwamen er al 109 in één nacht langs en niet allemaal van die korte. Sommige huizen liggen daar op nog geen 5m van het spoor. Ik denk dat ik acute potentie problemen zou gaan krijgen, zelfs al gedurende een weekje vakantie daar. Zeker als ik naar die scheuren in de huizen daar kijk, daar is wonen naast een verkeersdrempel in de 30km zone waar over 50 gereden wordt niets tegen  ;D
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: mass am see op 12 October 2011, 15:34:39
??? 2 treinen per uur? van 6:00 tot ca 1:00 u? Dat zijn er dan pak weg een stuk of 38.

daarom heb ik ook geen enkel reden om te klagen, 1 goederentrein per dag, als de wind gunstig staat hoor ik de plan V's optrekken vanaf het station van Emmen zuid  ;D als ik buiten ben.dus geen files en ruimte de A37 ver genoeg weg(geen verkeers lawaai), maar als we naar het westen moeten lekker dichtbij.


mvgr Evert.
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Tomasso op 12 October 2011, 16:20:03
Potentie problemen? Je hoeft helemaal niets te doen alleen bovenop je vrouw te gaan liggen. Het schudden van de fundering doet de rest ;D ;D ;D ;D En als je dan toch wakker bent... Hahaha
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Bob R. op 12 October 2011, 16:40:31
O.k. zo kan die wel weer.....
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: roadster36 op 12 October 2011, 18:33:56
nah we zijn nog niet echt op dreef hoor ;D
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Bob R. op 12 October 2011, 19:22:27
Ik ook niet  ;)

Graag weer on-topic (y)
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: phdirk op 12 October 2011, 19:36:43
Hi All,

Bij ons komen er ongeveer 400 treinen per dag "door de tuin". Dat is in Dordt aan de lijn naar Moerdijk. Overdag zijn dag voornamelijk personentreinen, 's avonds en 's nachts goederentreinen. Met de Kerst trillen er regelmatig kerstballen uit de boom door de slappe grond hier. We hebben er absoluut geen last van en ik ben er nog nooit door uit mijn slaap gehouden. Er staat zelfs een bankje achter in de tuin om lekker treintjes te kunnen kijken. We hebben wel eens mensen op bezoek, die om de paar minuten roepen: "Hé, alweer een trein.". Die mensen moeten hier niet gaan wonen.
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: tothebeach op 12 October 2011, 19:50:30
Ik weet niet wat erger is. Wonen langs een steeds drukker wordende spoorlijn of langs de (snel)weg. Een tijd in de buurt van de spoorlijn Utrecht-Arnhem gewoond (voor de betuwelijn er was), maar had meer last van de snelweg (A12) met de (vracht)auto's die langskwamen (die was op grotere afstand overigens) dan van de enkele trein 's nachts. En ik weet niet hoe dat precies in het Rijndal is, maar die enkele keer dat ik daar ben heb ikmeer last van al het verkeer dat daar rijdt, dan van de treinen. Maar goed, dat kan iets met de hobby te maken hebben, geheel neutraal sta ik hier niet in.  ;D

Groet,
Michel
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Biertje1150 op 12 October 2011, 20:57:06
Het wordt tijd dat er eens anders gedacht gaat worden. :-\ :-X
Want net als die vermaledijde betuwelijn ligt ook daar een pracht van een alternatief pal naast en dat met een capaciteit die het spoor nooit zal kunnen behalen. :o ::) :-\
Alleen we zullen 1 compromis moeten sluiten en dat is het punt van "tijd" , maar eigenlijk is dat dat ook een drogreden want een container mag wel 14 dagen op een zeeschip staan, maar moet wel zo nodig binnen 2 x 24 uur vanuit Rotterdam op de plaats van bestemming zijn  ::) :-X
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: CKLX op 12 October 2011, 21:34:10
Sorry hoor, maar de situatie van toen en nu kun je echt niet vergelijken. Weliswaar was de spoorlijn er eerder, maar het verkeer is enorm toegenomen. Het maakt ook nogal uit of er een paar keer per uur een stoomtrein langskomt of elke 2 minuten een zware goederentrein. De treinen worden ook steeds langer en zwaarder. En in de toekomst gaat het nog verder geïnventariseerd worden.

Onzin. Stoomlocs met stalen rijtuigen anno 1928 op korte geschroefde railsecties maken meer lawaai dan moderne treinen op langgelaste rails. De nieuwe Desiro's en KISS-treinstellen zijn uiterst stil.

Citaat
Een makelaar was aan het woord en zij had de afgelopen jaren vrijwel niets meer verkocht in het Rijndal en als er al iets wordt verkocht dan voor de helft van de prijzen op andere locaties, dit vanwege de herrie van de spoorlijn. Dus als je er al jaren woont, kun je niet eens weg, want je huis krijg je niet verkocht!

Een hoteleigenaar langs de Rijn vertelde me dat de mensen wegtrekken omdat er geen werk is. Dat is er in Koblenz en Mainz wel. Dit probleem doet zich overal in Duitsland voor (ook in NL overigens; sommige provincies krimpen terwijl de Randstad nog steeds groeit). Hoe mooi de Rijn ook is, er is niets te doen.
Het is inderdaad zeer druk langs de Rijn. Als regelmatig bezoeker is het mij deze zomer ook opgevallen dat er op de linkeroever tegenwoordig bijna elke vijf minuten een goederentrein voorbijkomt.
Mensen klagen wel steeds eerder. Dat doen ze in NL ook. NL is wat dat betreft hysterisch. Het hele land wordt nu verkl**t met geluidsschermen. Ziek.

CKLX
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Arnold op 12 October 2011, 21:41:01
Vlak het lawaai van scheepvaart verkeer ook niet uit (langdurig dreunen). Het lawaai van goederenverkeer kan dan wel zijn toegekomen; de nieuwe stoptreinen die toch ook frequent rijden hoor je vrijwel niet meer.....  en nu maar snel investeren in stille goederenwagens.

Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: stig op 12 October 2011, 22:21:27
Vlak het lawaai van scheepvaart verkeer ook niet uit (langdurig dreunen).

Dat is geen lawaai man, da's muziek! Jammer dat je steeds minder dat dreunen hebt en meer van dat suffe gefluit...
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: WimC op 12 October 2011, 22:22:08
Onzin. Stoomlocs met stalen rijtuigen anno 1928 op korte geschroefde railsecties maken meer lawaai dan moderne treinen op langgelaste rails. De nieuwe Desiro's en KISS-treinstellen zijn uiterst stil.

Die wel, maar de goederentreinen zijn echt niet stiller en het zijn er wel véél meer.
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Peter Korsten op 13 October 2011, 07:50:52
Onzin. Stoomlocs met stalen rijtuigen anno 1928 op korte geschroefde railsecties maken meer lawaai dan moderne treinen op langgelaste rails. De nieuwe Desiro's en KISS-treinstellen zijn uiterst stil.

De bewoners zeggen dan ook dat ze geen moeite hebben met de reizigerstreinen. Waar ze moeite mee hebben zijn de meer dan 100 goederentreinen 's nachts, op wagens die vaak 40 jaar oud zijn.

En als het gaat over klagen, leg dat maar eens uit aan die peuter, dat hij zich gewoon niet aan moet stellen.

- Peter
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Arnold op 13 October 2011, 09:42:48
Aan stille goederentreinen wordt wel gewerkt. Investeren dus...
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Bart Donker op 13 October 2011, 10:04:16
Vroeger reden er veel meer twee-assige goederenwagens, daarnaast waren nog lang niet alle rails aan elkaar gelast...
Voor beide zijden valt wel wat te zeggen hoor, zelf ben ik recent aan de Rhein geweest (zie mijn Flickr-site) en ja, sommige goederentreinen zijn behoorlijk luid. Andere zijn een stuk stiller maar wat het ook niet beter maakt, is de bebouwing tot dicht aan de rails. Op veel plaatsen staan al geluidsschermen of zitten er raildempers op het spoor (blokken rubber aan de railstaaf geklemd).
Wat me verbaast is dat er met geen woord over over het geluid van de schepen gesproken wordt, evenals het verkeer op de beide Bundesstrassen langs de Rijn.

Groetjes, bart
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Biertje1150 op 13 October 2011, 12:02:00
Je moest eens weten hoeveel investeringen de binnenvaart moet doen om aan de geluidseisen die er momenteel zijn te voldoen  :o ::)
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Richard Snijder op 13 October 2011, 23:35:51
Als je wilt zien waar het doorslaan van het plaatsen van geluidschermen toe lijdt moet je eens met de Trein maar ook met de Auto door het Inntal rijden naar de Brenner.
e ziet bijna niets meer van het mooie Oostenrijk. :-\
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Maartenw op 14 October 2011, 08:43:23
Ja, die geluidsschermen maken het landschap er niet mooier op.  :(
Het grootste probleem is dat de huizen te dicht op het spoor staan, daar helpen geluidsschermen ook onvoldoende tegen.
In principe zou het mogelijk moet zijn om de goederentreinen net zo stil te maken als reizigigerstreinen, alleen tegen welke kosten ???
Het Europese goederenwagenpark is behoorlijk uitgebreid!!

Sorry maar ik moet hier nog even op reageren  ;)

Nou Maarten, dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Kan jij 20 jaar vooruit kijken? Een stoomlok kan dan meer herrie maken (maar dat hoeft niet persé), maar dat wil niet zeggen dat er vroeger meer herrie was. En zoals al wordt aangegeven is de intensiteit dus behoorlijk omhoog gegaan, waardoor er niet meer herrie is (in decibellen), maar vooral langer. Als daar dan bij komt dat de treinen ook langer worden kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment zegt dat het nu maar eens genoeg moet zijn.

Een vergelijkbaar iets zie je met de snelwegen hier. Als ze (net zoals jij) vroeger zo'n vooruitziende blik hadden gehad, dan waren alle snelwegen meteen 6 baans per kant en was alles al in een tunnel gebouwd (of zoiets). Maar dat is dus niet gebeurd, waardoor we nu rekening moeten houden met omwonenden en op veel plaatsen al 80 moeten rijden vanwege het geluid en de uitstoot van CO2. Dus roepen, dat had je kunnen weten is erg kort door de bocht.

Als de spoorlijn 1-sporig was geweest, en er nu een 2e spoor bijgelegd wordt, dan was bovenstaande opmerking terecht.
20 jaar geleden had de spoorlijn net zoveel capaciteit als nu.
Je hoeft dus helemaal geen helderziende te wezen! In principe kunnen er van de ene op andere dag, dubbel zoveel treinen rijden...


In de reportage werd er ook het gevaar van ongevallen genoemd.
Maar dit gevaar bestond er 40 jaar geleden ook!
Hoewel het verkeer fors toegenomen is, is de veiligheid niet achteruitgegaan.
Denk bijv. aan de Ultrasoon inspectie van rails en wielen.

Er zijn niet zoveel mogelijk heden om het verkeer om te leiden, de "Linke Rheinstrecke" zou ook kunnen maar daar zullen de inwoners van Koblenz niet blij me zijn...
Hoewel het daar sinds de NBS tussen Köln en Frankfurt in gebruik genomen is een stuk rustiger is.
Via het Lahntal zou het misschien ook kunnen, maar dan zul je die inwoners horen...
Misschien is het een idee om 's nachts over de NBS (HSL) van Köln naar Frankfurt goederentreinen te rijden... o nee, de hellingen zijn te stijl, ook geen oplossing dus  ;) en de inwoners van Frankfurt zullen het ook niet fijn vinden...
Zo is het altijd wat.


Tot zover mijn bijdrage weer en helaas nog geen goede oplossingen  :(  ;)



Gr. Maarten
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: hubertus op 14 October 2011, 09:15:33
Hoewel het in de reportage vooral om het traject tussen Koblenz en Wiesbaden gaat, speelt het probleem voor beide lijnen tussen Keulen en Mainz/Wiesbaden. Noordelijk van Koblenz wat minder dan zuidelijk, omdat het dal daar veel wijder is en daarmee een van de oorzaken een veel kleinere rol speelt. Lahntalbahn is geen alternatief vanwege de richting, oost-west ipv noord-zuid. Hoogstens kun je dan een deel van het traject ontlasten. Om de pijn te verdelen kun je de lijnen van Keulen of Hagen via Giessen naar Frankfurt gebruiken. Maar zeker de lijn vanuit Hagen kent forse hellingen die goederentreinen niet fijn vinden.

Huub
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Marc tramt op 14 October 2011, 09:28:14
20 jaar geleden had de spoorlijn net zoveel capaciteit als nu.
Dat is maar de vraag. Het is niet alleen het aantal sporen dat de capaciteit van een lijn bepaalt, maar ook o.a. het beveiligingssysteem en het aantal uitwijk- en passeermogelijkheden.

Citaat
Hoewel het verkeer fors toegenomen is, is de veiligheid niet achteruitgegaan.
Wat is veiligheid? Het gaat om de risico's en risico=kans x gevolg. De kans (veiligheid??) dat iets mis gaat is misschien kleiner geworden maar ik denk dat de gevolgen groter zijn. Treinen zijn sneller en zwaarder geworden en er wordt meer 'rotzooi' mee vervoerd.
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Maartenw op 14 October 2011, 10:53:46
Dat is maar de vraag. Het is niet alleen het aantal sporen dat de capaciteit van een lijn bepaalt, maar ook o.a. het beveiligingssysteem en het aantal uitwijk- en passeermogelijkheden.
Ik ben er afgelopen zomer geweest en zag dat er nieuwe seinen werden geplaatst, en vermoed er dat er dan ook aan de beveiliging wat wordt gedaan..
De seinen die er nu staan zijn wel meer dan 20 jaar oud, al die tijd zal er waarschijnlijk niet zoveel aan capaciteitsuitbreiding gedaan zijn.
Wellicht zijn er in die tijd wel hier en daar wat inhaalsporen aangelegd, maar daar heb ik geen voorbeelden van.
De nieuwe seinen die nu worden geplaatst komen niet automatisch bij de oude te staan, de blokindeling van de lijn wordt dus anders en zal dus de capaciteit dus wel weer ook omhoog gaan. (neem ik aan  ;))

Wat is veiligheid? Het gaat om de risico's en risico=kans x gevolg. De kans (veiligheid??) dat iets mis gaat is misschien kleiner geworden maar ik denk dat de gevolgen groter zijn. Treinen zijn sneller en zwaarder geworden en er wordt meer 'rotzooi' mee vervoerd.


Inderdaad is veiligheid lastig meetbaar.
"gevolgen groter" wellicht, maar vergeet niet dat de ketelwagens wat betreft veiligheid sterk zijn verbeterd.
Hoewel er nog steeds ketelwagens van 30 jaar en waarschijnlijk wel ouder rond rijden.
Belangrijk is dan ook te investeren in nog veiliger ketelwagens. Alleen wie betaald dat  ???
Hoewel ongevallen natuurlijk nooit uit te sluiten zijn.
Ik denk niet dat de stoffen nu erger zijn dan 20 jaar geleden, de hoeveelheden zijn wel meer.
Maar ja dat is allemaal moeilijk te bewijzen

Gr. Maarten
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Marc tramt op 14 October 2011, 11:03:00
Maar ja dat is allemaal moeilijk te bewijzen

Voor ons hobbyisten in elk geval niet... Vandaar dat het altijd 'glad ijs' is als je stellige uitspraken doet over zaken zonder onderbouwing.
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: WimC op 14 October 2011, 18:20:37
Voor ons hobbyisten in elk geval niet... Vandaar dat het altijd 'glad ijs' is als je stellige uitspraken doet over zaken zonder onderbouwing.
Je bedoelt waarschijnlijk dat het voor ons wel moeilijk te bewijzen is?

Aangezien ik beroepsmatig bezig ben met geluid (weliswaar in Nederland), zowel met spoorweg als wegverkeerslawaai, kan ik in ieder geval wel onderschrijven dat het nogal ingewikkeld is om voorspellingen te doen die verder dan 10 jaar vooruit gaan. Bij alle lokale ruimtelijke planvorming in Nederland wordt 10 jaar vooruit gekeken. Dit is wettelijk ook voorgeschreven.

Voor capaciteitsstudies wordt wel verder dan 10 jaar vooruitgekeken, maar daarin worden de milieu-effecten (dus geluid, externe veiligheid en lucht) niet of nauwelijks meegenomen voor verder dan 10 jaar.

En voor zover ik heb meegekregen is de capaciteit van de spoorlijnen (ook bij gelijkblijvend aantal sporen) in Nederland wel degelijk flink omhoog gegaan. Of dat in Duitsland ook zo is, weet ik niet, maar ik verwacht van wel.

Nu zit ik nog niet zolang in het vak dat ik de jaren 70 en 80 direct kan vergelijken, maar wel lang genoeg om in ieder geval zeker te weten dat het treinverkeer de afgelopen 15 jaar flink is gegroeid, dat inderdaad reizigersverkeer stiller is geworden, maar dat met name voor het goederenverkeer geldt dat de treinen niet of nauwelijks stiller zijn geworden. Eigenlijk juist lawaaiiger omdat ook de treinlengte is toegenomen. Natuurlijk was er vroeger ook al de 'lange Heinrich", maar lange kolen-, erts- en containertreinen zijn tegenwoordig standaard.
En in Nederland zijn er flink wat maatregelen genomen (geluidsschermen etc.), maar in het Rijndal is dat zo goed als onmogelijk.
In de documentaire werd gesproken over woningen met 80 dB(A) op de gevel. Die woning zouden in Nederland waarschijnlijk genomineerd worden voor sloop, omdat de maximale geluidsbelasting op de gevel vanwege spoorweglawaai 70 dB is.

Groeten,
Wim
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: W. Thomas op 14 October 2011, 20:09:09
Ik ga vaker naar het rijndal.
Daar rijden de meeste goederentreinen op de rechte rheinstrecke meestal in blokafstand.
Ongeveer 10 per uur en dan nog 4 personen per uur.
sinds de neubaustrecke tussen köln en frankfurt klaar is zijn zowat alle ICE uit het rijndal gehaald en kwam er op de linke rheinstrecke weer capaciteit vrij.
Hier rijden ook veel meer goederen treinen als 5 jaar terug.

Pas geleden was de linke rheinstrecke gespert door een brand bij st.goar en ben ik naar st. goarshausen geweest aan de echte rheinstrecke toen kwamen er ongeveer 15 goederen per uur en alle ic's en ec's over de rechte rheinstrecke.
toen had ik niet eens tijd om fatsoenlijk iets te eten zo druk was het daar.
dus ik begrijp waarom de mensen klagen ook omdat daar sommige huizen bijna op het spoor staan, maar ik zou er zo kunnen gaan wonen.

De klv treinen rijden tegenwoordig toch al vrij soepel en nu die oude ertswaggons eruit zijn gehaald en alleen nog maar de faalrss (ofzoiets)rijden zijn die ook al een stuk stiller geworden.

Maar de rechte rheinstrecke is ook een van de belangrijkste goederenspoorlijnen van duitsland.
Vaak genoeg moeten personen aan de kant om 3 of 4 goederentreinen langs te laten omdat de stoptreinen zo ophouden.
Heb dit in neuwied al vaak genoeg meegemaakt.

groeten, wesley

Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Maartenw op 24 October 2011, 09:08:08
Dit probleem speelt dus niet alleen in het Rheintal maar ook in het Elbtal:

http://www.sz-online.de/nachrichten/artikel.asp?id=2893834 (http://www.sz-online.de/nachrichten/artikel.asp?id=2893834)
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,5604773 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,5604773)

Waarschijnlijk als gevolg op de uitgebreide ZDF-reportage over het Rheintal zullen dit soort berichten alleen maar toenemen, welke spoorlijn volgt??

Gr. Maarten
Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Luit op 24 October 2011, 11:02:30
Er zullen vele spoorlijnen zijn waar dit speelt maar dat kun je niet alleen afdoen met zeuren. Ook ik als spoorliefhebber hoor soms echt treinen langsgaan waarbij ik denk"Hier levert mijn baas oordopjes bij". Onlangs in de buurt van Karlsruhe werd ik bijna door het geluid van het perron geblazen . Het was een gemengde goederentrein maar wat een herrie.
En in mijn herrinnering zie ik toch eigenlijk dat alle goederentreinen langer zijn geworden.En niet te vergeten dat ze richting avond en nacht zijn geduwd door capaciteitsproblemen. Maar dat is een politieke beslissing .

Titel: Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
Bericht door: Peter Korsten op 24 October 2011, 11:52:13
In Eindhoven wil nog wel eens een goederentrein in het station zelf stoppen. Dat is geen pretje. Rammelende wagens, snerpende remmen...

Nou zijn er plannen om de IJzeren Rijn weer nieuw leven in te blazen, vooral door Vlaamse politici die niet afhankelijk willen zijn van de immers Waalse Montzenroute. Dat zou betekenen dat er vele goederentreinen zouden gaan rijden door woonkernen zoals Weert. Aangezien de spoordijk dwars door de stad loopt, gaan ze dan de hele lijn voorzien van geluidsschermen? Je moet er toch niet aan denken.

Maar zolang de spoorwegen nog op federaal niveau geregeld worden in België, hoeven we ons niet zo heel veel zorgen te maken.

-Peter