BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Rob Bogers op 23 September 2011, 12:59:01

Titel: 4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 23 September 2011, 12:59:01
Voor een kennis maak ik een stations ontwerp. Zoals het er nu uitziet lijkt het mij een goed ontwerp. Maar toch vraag ik jullie er eens op te "schieten". Niet letterlijk bedoeld natuurlijk. Spoor 3 (tussen 3A en 3B) is een doorloop spoor.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viersporig_station_jpg_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viersporig_station_jpg_1.jpg)

Rob
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: jakop op 23 September 2011, 13:05:32
Wat zijn de doorgaande sporen en waar gaan de andere heen?
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Treinhobbijist op 23 September 2011, 13:08:59
Een net ontwerp, maar twee complexe wisselstraten aan beide kanten neemt erg veel perronruimte in, maw de prrons worden misschien erg kort, mede omdat je bijna alle sporen hierin betrekt.
Voordeel is natuurlijk wel dat je veel rij- en rangeermogelijkheden hebt.

Hoe lang wordt nu de ruimte tussen de wissels (langs de perrons ?) Dit speelt natuurlijk meer bij H0 dan bij N.
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Marc tramt op 23 September 2011, 13:15:39
Misschien wat té veel rijmogelijkheden. Om er echt wat zinnigs over te kunnen zeggen is het handig om te weten waar al die sporen links en rechts naar toe gaan en vandaan komen, en wat er uitgebeeld wordt. Is het een groot station aan een doorgaande lijn, komen er meerdere hoofdlijnen bij elkaar, takt er een zijlijn af?
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 23 September 2011, 13:33:02
De sporen lopen naar de paradebaan en het schaduwstation. Het plan is om een spoorbaan te bouwen in de vorm van de letter H met dus in de verbindingslijn tussen de beide verticale lijnen het station. Voor elk perron moeten treinen kunnen staan met ongeveer 5 of 6 personen rijtuigen schaal 1:87. Dus ongeveer lengte tussen de wissels 1.80 meter. het zou kunnen zijn dat we het station diagonaal gaan leggen, dat geeft ook meer ruimte. de sporen 1 t/m 4 gaan naar de paradebaan, dus zichtbare gedeelte en sporen 5A en 5B naar het schaduwstation.

Het is geen groot station, ik bedoel het heeft maar 5 perronsporen, dus geen station Bonn of Baden-Baden of zo.

Rob
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Marc tramt op 23 September 2011, 13:42:11
De sporen lopen naar de paradebaan en het schaduwstation.
Ik bedoel niet zo zeer in model maar wat er uitgebeeld wordt.

Het is geen groot station, ik bedoel het heeft maar 5 perronsporen, dus geen station Bonn of ....
Bonn heeft 5 perronsporen  ;)
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 23 September 2011, 13:52:57
@Marc, ik hoop dat ik je begrijp, wat er uitgebeeld wordt is een middelgroot doorgaand station, zoals bij ons ongeveer Amersfoort. Ik hoop dat ik het zo goed zeg. Uiteraard kan er nog wat gewijzigd worden, het is nog een plan op papier.

Rob
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Jeronimos op 23 September 2011, 13:53:54
Voor elk perron moeten treinen kunnen staan met ongeveer 5 of 6 personen rijtuigen schaal 1:87. Dus ongeveer lengte tussen de wissels 1.80 meter.

Even gauw gerekend:

1 rijtuig exact op schaal 1: 87 (ook in lengte)  heeft al gauw een lengte van ~30 cm.  6 van deze rijtuigen hebben dus al een lengte van 1, 80 meter. Maar de lok moet ook nog. Dan is een perronlengte van 1,80 meter niet genoeg, want de lok stopt normaal gesproken ook langs het perron.

(tenzij je tevreden bent natuurlijk met rijtuigen waarvan de lengteschaal 1:100 is)
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Marc tramt op 23 September 2011, 13:58:34
@Marc, ik hoop dat ik je begrijp, wat er uitgebeeld wordt is een middelgroot doorgaand station, zoals bij ons ongeveer Amersfoort.
Amersfoort is al geen doorgaand station want daar kruisen enkele hoofdverbindingen elkaar. Maar dat is niet het punt dat ik wil maken...
Wat ik duidelijk wil maken is dat je goed moet nadenken over de treinbewegingen die op het station gaan plaats vinden, zodat er geen overbodige wissels komen te liggen. Nu kun je van bijna elk spoor naar elk ander spoor... tja, prima... maar ga je dat echt gebruiken?
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Jefftrack op 23 September 2011, 14:00:15
Ik sluit me bij Marc aan..... en elk nadeel heeft zijn voordeel dus door wissels te schrappen kunnen de sporen langer worden.

Jeffrey
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Jeronimos op 23 September 2011, 14:02:44
Neem eens een voorbeeld aan Weesp.
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Marc tramt op 23 September 2011, 14:06:20
Nog een vraag; in welke richting worden de sporen van de paradebaan bereden? Ik neem aan dat niet alles in 2 richtingen bereden wordt?
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 23 September 2011, 14:06:40
De lengte tussen de wissels is niet beslist 1.80 meter. Er is nog wat speelruimte tot ongeveer 2.20 meter, als het station iets diagonaal wordt gelegd. @Marc, het kan leuk zijn om de mogelijkheden die er geboden worden ook te gebruiken, geeft weer meer "speelplezier". Dit is een eerste opzet, dus niet gelijk het uiteindelijke plan maar als de enige opmerkingen zijn dat er misschien teveel rijmogelijkheden zijn, dan is dat geen nadeel natuurlijk, hooguit een ruimte issue. Alles wordt in twee richtingen bereden, dus sporen 1A/B naar links, 2A/b rechts, 3A/B links, 4A/B rechts en 5A/B zowel links als rechts.

Rob
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Kashmir47 op 23 September 2011, 14:07:36
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viersporig_station_jpg_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viersporig_station_jpg_1.jpg)

Ik denk dat de verbinding van  2B naar 1B die min of meer op een kwart van perron 4 uit komt, anders kan. Bijvoorbeeld een 4a en 4b perron te maken en de verbinding naar rechts te schuiven, of perron 4a & 4b als 2 doorlopende sporen te maken, zodat er gependeld kan (moet) worden.

Als je de verbinding van 4B naar 5B verder naar links maakt, kan er op perron 1 & 2 een langere trein staan. (Zie ook opmerking van: J J H S)
Wie weet heb je hier wat aan.

Thijs.
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 23 September 2011, 14:11:29
@Kashmir47, dat is een goede suggestie, ga ik straks eens even naar kijken.

Rob
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Marc tramt op 23 September 2011, 14:15:24
De lengte tussen de wissels is niet beslist 1.80 meter. Er is nog wat speelruimte tot ongeveer 2.20 meter,
Is dat de totale beschikbare lengte voor het hele station? En zie verder nog mijn voorgaande vraag m.b.t. de rijrichtingen.
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Ferry As op 23 September 2011, 14:25:33
Hallo Rob,

Je zou kunnen overwegen om de verbinding tussen wissel 1B links en het linkerwissel op het bovenste stationsspoor te vervangen voor een stuk flex of door de bocht vanaf dit wissel naar wissel 1 B eerder te laten beginnen.

Dit om de S bocht eruit te halen. Wat vloeiender is mooier en geeft minder kans op problemen.

Succes

Ferry
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 23 September 2011, 14:30:54
@Marc, die vraag over de rijrichtingen had ik al beantwoord en ik had al aangegeven hoeveel ruimte er op de perrons was tussen de wissels, dus dat behelst niet het gehele station.

Rob
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: hubertus op 23 September 2011, 14:45:35
Hoe is je oorspronkelijke vraag eigenlijk bedoeld? Je laat blijkbaar twee doorgaande dubbelsporige lijnen en een doorgaande enkelsporige lijn samenkomen in een doorgangsstation. En daar heb je 5 perronsporen en een doorgangsspoor voor. Deels kun je van een spoor alle perrons bereiken, deels kan dat weer niet.
Met realisme heeft dit allemaal natuurlijk niet veel te maken, maar als jij het leuk vindt, who cares? Dus wat voor reacties verwacht je/hoop je op?

Huub
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 23 September 2011, 14:52:47
Hier nog een andere optie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viersporig_station_2_jpg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viersporig_station_2_jpg.jpg)

@Thijs, zou je dat eens kunnen tekenen/schetsen wat je bedoeld want dat begrijp ik zo niet uit de tekst wat je bedoeld met die pendel en die verbindingen tussen 2B naar 1B en 4B naar 5B.

@Huub, het commentaar waar ik een beetje op hoopte, krijg ik al. Dus weinig te wensen over.

Rob
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Kashmir47 op 23 September 2011, 15:25:31
Optie 1:
(http://www.computerhulpje.nl/_extern/Beneluxspoor/Viersporig_station_jpg_2.jpg) (http://www.computerhulpje.nl/_extern/Beneluxspoor/Viersporig_station_jpg_2.jpg)

Optie 2:
(http://www.computerhulpje.nl/_extern/Beneluxspoor/Viersporig_station_jpg_3.jpg) (http://www.computerhulpje.nl/_extern/Beneluxspoor/Viersporig_station_jpg_3.jpg)
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 23 September 2011, 16:21:32
@Thijs, bedankt voor de genomen moeite, ga beide plannen uitwerken in Wintrack. Kom er zeker op terug.

Rob
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Kashmir47 op 23 September 2011, 16:43:44
Geen probleem. Zie maar of je er iets mee kunt. Als het je maar op goede ideeën brengt. Het blijft tenslote jou ontwerp. ;D

Thijs.
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 23 September 2011, 16:48:16
Nou, maar eens helemaal opnieuw met nieuwe telling van de rails en perrons, dank voor je inbreng Thijs.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viersporig_station_3_JPG.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viersporig_station_3_JPG.jpg)

Groet Rob

Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: hubertus op 23 September 2011, 17:43:16
Van spoor 3 kun je nu niet meer langs een perron komen, weet niet of dat de bedoeling is?
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: guest7823 op 23 September 2011, 18:01:40
Zoals je de sporen nu hebt lopen is het niet allemaal logisch. Voor het doorgaande middenspoor heb je twee problemen:
- aftakkende wissels => langzaam rijden (in werkelijkheid 40 tot 60 km/u)
- een doorgaande trein blokkeerd veel sporen (= kost capaciteit) tijdens het het oversteken van andere sporen.

Idealiter wil je beide bovenstaande zaken voorkomen. Kan je aangeven:

Als je er een "volledig" kruisingsstation van wilt maken ben je domweg veel ruimte kwijt om aan twee kanten de volledige "oversteek" te kunnen maken en hoe je netto weinig perronruimte over.

Kijk eens of je voor je station al een deel met fly-overs kant werken. Bij enkel reizigerstreinen (of nog leuker HSL) kunnen die in het echt verrassend steil zijn. Verder scheelt het voor je perronlengte erg veel wanneer je "de grote oversteek" voor (en na) je station doet.
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 24 September 2011, 08:19:26
@hubertus, spoor 3 ligt langs een perron en wel perron 3.
@paul eerder in de topic heb ik al aangegeven wat de ingaand en uitgaand doen. Tweemaal dubbelspoor, zoals gebruikelijk is in Duitsland en Nederland, dus rechtsverkeer. Rijrichtingen had ik ook al aangegeven maar kan dat nog wel even in de tekening doen.

Ik ken de term Fly-over wel mar kun je wat preciezer aangeven wat je bedoeld bij een stationscomplex.

het middenspoor 4 is bedoeld voor doorgaand verkeer, zoals goederenverkeer enzovoort. Ik heb vaak genoeg op perron 1 en 2 in het CS in Amsterdam gestaan en heb daar over het middenspoor tissen perron 1 en 2 nog nooit een goederentrein of andere treinen met snelheden hoger dan 60km/h door het station zien rijden, nee de snelheid is ongeveer 40km/h. De doorgaande trein staat ook niet stil in het station, dus de tijd dat hij wissels en andere sporen bezet houdt is minimaal, dacht ik zo. Of ik moet het verkeerd zien. Overigens is de grote oversteek voor en na het station, tenminste voor en na de perrons, anders moet ik met bochtwissels gaan werken en dat vind ik weer niet zo geslaagd. Ik zou de wissels wat meer naar links/rechts kunnen leggen in de baan maar dat vind ik dan weer niet zo spannend, als ik alleen maar rechtdoorlopende sporen heb op het station.  Kijk maar eens in Amsterdam bij bijvoorbeeld a en b sporen om maar iets te noemen hoe vaak treinen in het station nog van spoor wisselen, dit heeft wel als consequentie dat de perrons dit ook moeten kunnen hebben in lengte.

Rob
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 24 September 2011, 08:47:31
Hier de laatste aangepaste situatie om het een en ander te verduidelijken. De rijrichting zoals zijn aangegeven gelden alleen buiten de stationssporen. Op het station kan in twee richtingen (waar mogelijk) worden binnen gereden of worden uitgereden. Nadat het station verlaten is wordt de aangegeven rijrichting aangehouden zoals vaker op stations, normaal rechtsverkeer. Ook heb ik de perrons nu aangegeven in donkergrijze kleur.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viersporig_station_3_JPG_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viersporig_station_3_JPG_1.jpg)

Rob
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: hubertus op 24 September 2011, 09:02:32
@hubertus, spoor 3 ligt langs een perron en wel perron 3.
Ik heb het niet over de sporen in het station, maar die waar je vandaan komt. Dacht dat dat wel duidelijk zou zijn aan de manier waarop ik het schreef.
In ieder geval, ik bedoelde dus dat je van 3A en 3B niet naar een perron kunt komen.
En dat kan nog steeds niet in je laatste versie.
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: loclion op 24 September 2011, 09:23:39
Hoi Rob,

Ik vind dit een leuk sporen plan, van tevoren kun je al bedenken welke wisselstraten je moet inzetten voor meer treinverkeer. Alleen: van stationsspoor 1 aan de rechterkant kun je van en naar het schaduw station, daarom had ik de rechtse verbinding op onderstaande manier gelegd, zodat spoor 2A ook te bereiken is,misschien een idee.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viersporig_station_3_JPG_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viersporig_station_3_JPG_1_1.jpg)

gr Leo

Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 24 September 2011, 09:28:43
@Hubertus, je hebt gelijk, ga ik nog even wijzigen.
@Leo, ook jouw optie ga ik even bekijken.

Kom er op terug.
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: loclion op 24 September 2011, 10:51:52
Hoi Rob,

In jouw plan kon je stationsspoor 1 alleen opkomen vanaf het schaduw station en dan ook alleen maar weer terug naar het schaduw station. Eventueel kun je een zelfde verbinding aan de linker kant maken, zodat stationsspoor 1 ook bereikbaar wordt vanaf spoor 2B.

gr Leo
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 25 September 2011, 14:02:24
Nou, ik dacht dat ik zo toch aardig in de buurt kom van de mogelijkheden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/viersporig_station_4_JPG.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/viersporig_station_4_JPG.jpg)

De perrons en andere aanduidingen (rijrichting) blijven gelijk natuurlijk.

Groet, Rob
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Sander op 25 September 2011, 14:21:21
Het plan is mij te symmetrisch eerlijk gezegd.

Ik vind aan beide kanten van het station verschillende wisselstraten mooier.

mvg,
 Sander
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 25 September 2011, 15:05:36
Okee, back to the drawingboard, zoals de Duitsers eigenlijk nooit zeggen!

Rob
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Marc tramt op 25 September 2011, 15:23:55
Om me er ook nog even tegenaan te bemoeien...: Het aantal rijmogelijkheden is inderdaad groot maar voor de meeste verbindigen kom je dan niet langs een perron:
Voorbeeld: Van rechtsonder kun je naar linksonder en linksboven, echter niet via een perron. En je kunt van rechtsonder naar rechtsboven (kopmaken) ook weer alleen via het middenspoor. Van linksboven kun je alleen naar rechtsboven via een perron.
Kortom; alles is mogelijk, maar veel gaat via het middenspoor... word je daar gelukkig van?
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: loclion op 25 September 2011, 16:12:38
Marc heeft inderdaad een punt met die perrons en spoor 4 wordt zo wel heel erg druk.
Ik ben tot onderstaande successie gekomen,waarschijnlijk wel weer wat over het hoofd gezien, maar er vallen nu wel meer perrons te bereiken. Ik heb de wissel paren L en R bij spoor 4 laten zitten voor extra omloop.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/viersporig_station_4_JPG_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/viersporig_station_4_JPG_1.jpg)
 
gr Leo
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Jeronimos op 25 September 2011, 17:08:37
Ook maar een poging doen tot bijdrage te leveren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/viersporig_station_4_JPG_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/viersporig_station_4_JPG_2.jpg)

Ik denk dat ik veel rijwegen heb gecoverd, maar hoogst waarschijnlijk niet alle.
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 26 September 2011, 08:35:51
Ik was al bezig het een en ander te wijzigen. Bedankt voor de reacties. Ga ik zeker wat mee doen, dus ik kom er op terug.

Even voor de duidelijkheid, de kruisingen zijn (als ik het goed zeg) kruiswissels, dus bij gebruik van Fleischmann Profi rails 6166/6167 dus geen enkelvoudige kruisingen behalve dan die 6160 36 graden kruisingen links en rechts.

Als ik de tekening van 25 september even voor mij neem dan zijn de rijmogelijkheden volgens mij als volgt:

Vanaf spoor 1A kan ik naar perron 1, perron 2, perron 3 en spoor 4;
Vanaf spoor 2A kan ik naar perron 2, perron 3, en spoor 4;
Vanaf spoor 3A kan ik alleen over spoor 4 rijden;
Vanaf spoor 4A kan ik naar spoor 4 en naar perron 5;
Vanaf spoor 5A kan ik naar perron 5, perron 4 en spoor 4;

Vanaf 1B naar perron 1, perron 2, perron 3 en spoor 4;
Vanaf 2B naar perron 2, perron 3 en spoor 4;
Vanaf 3B kan ik alleen over spoor 4;

enzovoort...

Rob
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: hubertus op 26 September 2011, 09:57:24
Misschien een heel rare vraag, maar wat wil die kennis van je eigenlijk?
Een speelgoedbaan met zoveel mogelijk sporen waar je via het station van elk spoor naar elk ander spoor kunt?
Of meer een modelbaan, waar je fors gaat snijden in het aantal trajecten en/of een wat geloofwaardiger station gaat bouwen? Niks mis met de ene of de andere keuze, maar is wel van belang om een beetje zinnige discussie over een stationsplan te voeren.

Huub
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 26 September 2011, 10:10:56
De kennis wil eigenlijk het station met alles wat daarbij hoort als hoofdthema maar een kopstation vond hij niets vandaar deze optie. Het zou nog wel eens zo kunnen uitpakken dat er uiteindelijk alleen een stationcomplex komt met in/uitritten naar een uitgebreid schaduwstation, hij heeft ruimte zat, ook financieel zit het hem niet tegen en als ik een bijdrage kan leveren aan zijn wens, dan probeer ik mijn best voor hem te doen, dus het liefst veel rijbewegingen. Maar als iemand het een zinloze discussie vind, dan mag je dat best zeggen, dan stop ik toch met dit draadje. Geeft niets, ik zal er niet om huilen. even goede vrienden hoor! (y)

Groetjes Rob
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: hubertus op 26 September 2011, 10:26:24
Enigszins gepikeerd?

Je gaat uit van zes trajecten. Wil je een beetje realistisch station hebben dat daar bij past en waarbij het ook aannemelijk is dat er uitgebreide verbindingen zijn tussen de diverse trajecten, dan kom je op een veel groter station dan wat je nu als basis hebt getekend. Dat is een heel andere discussie dan een station op een speelgoedbaan, waar het er alleen om gaat of je inderdaad al die uitgebreide verbindingen hebt zonder een flessenhals te creëren.
Dat bedoel ik met een zinnige discussie. De vraag was in iets andere vorm al eerder gesteld, maar ook daar draai je er een beetje omheen. Ik weet niet wat je voor ogen hebt. Het plan is overduidelijk van een speelgoedbaan, maar tegelijk zeg je dat een station gewenst is, met alles wat erbij hoort. Dat duidt toch op een wens tot een zekere mate van realisme. Ik kan het een niet echt met het ander rijmen.
Of je een speelgoedbaan wilt of een modelbaan, zal me worst wezen. Het is waar jij plezier aan beleeft. Maar voor de antwoorden maakt het wel degelijk uit wat je wilt.

Huub
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 26 September 2011, 11:11:40
Nee hoor, ik ben zeker niet gepikeerd, neem dat nou van mij aan maar realisme in een modelbaan is toch maar betrekkelijk. Zeker als je de ruimte niet hebt zoals ik zelf, (3,5 x 2,5 meter) dan ben je al snel beperkt in de mogelijkheden en laten we nu eens de gebruikelijke boogstralen nemen van de gemiddelde modelbaan als voorbeeld. Ik erger mij daar ook enorm aan maar als je niet anders kunt moet ik dat voor lief nemen. Maar dan zegt dat genoeg dacht ik zo, over realistisch modelbouwen gesproken.

De ruimte van dit station met de uitloopsporen links en rechts is ongeveer 4 meter maximaal en daar zit ik nu ongeveer wel op en binnen die ruimte probeer ik het uiterste te bereiken.

Aan beide zijden ben ik ongeveer 1 meter kwijt aan de wissels en daartussen ongeveer 2 meter aan perronruimte. Dat zijn de beperkingen, dus met ruimte zat bedoel ik dus dit. Bij mijn eigen baan heb ik niet zoveel ruimte en moet ik mij beperken tot wat ik aan mogelijkheden heb. Of die baan realistisch is, waarschijnlijk niet maar voor wat ik aan mogelijkheden heb, beleef ik er veel plezier aan maar toch ook veel te krappe boogstralen om maar eens wat te noemen en de wissels lijken in vergelijking met het grote voorbeeld ook nergens op en zo zijn er nog talrijke dingen te noemen waaruit blijkt dat ook al doe je zo je best, het resultaat vaak toch "behelpen" is.

Het grote voorbeeld realistisch nabouwen is toch eigenlijk alleen maar gegeven aan baanbouwers zoals in Hamburg (Miniatuur Wunderland) of in kleinere vorm Railz miniworld in Rotterdam, maar als ik daarnaar kijk en alle e-locs met de pantografen naar beneden (vanwege het ontbreken van bovenleiding op diverse trajecten) zie rijden dan denk ik ook wel eens, realistisch, nee niet echt. Ik weet niet of dat nu nog zo is maar een paar jaar terug wel.

Ik zie wel eens modelbanen met een enorm stads station en dan en met een perron van 1 meter lang en kijk ik wat verder en er is geen stad te bekennen maar zie ik alleen maar een enkel stadsgebouw en wat dorpshuisjes en een stad heeft toch een station wat bij een stad past en een gemiddelde stad heeft ook een vergelijkende hoeveelheid inwoners en aantal huizen en daar kan geen enkele modelbaan aan tippen.

Dus wat wordt er dan bedoeld met realistisch bouwen, wat is daar de definitie van in de modelbouw. Wie heeft er realistische bergen bij zijn baan. Wat dacht je van een Nederlands thema met Nederlandse treinen en bergen zoals in Duitsland of zo, heb ik wel eens gezien. Of een HSL rijdend op rails met houten dwarsliggers, behalve in oudere stations zie je dat dus nergens in het grote voorbeeld op de trajecten maar wel op modelbanen. Realistisch, nee. Op welke modelbaan tref je echte hogesnelheidswissels aan bij gebruik van een HSL compleet met bewegende puntstukken? En natuurlijk ook verkanting in de bogen. Bij mijn weten alleen bij Fleischmann Profi-rails maar dan kloppen de verhoudingen van de dwarsliggers weer niet, dus niet realistisch. Tja...

Mijn baan kun je zien als je op het wereldbolletje klikt bij mijn naam en hoe realistisch is jouw baan? Plaats eens wat foto's.

Als een baanplan ongeloofwaardig wordt dan zie ik dat meestal zelf wel en zeker in de reacties maar dat is volgens mij toch niet helemaal het geval met dit plan, heb ik aan de meeste reacties nog niet gemerkt. Maar nogmaals ik ben niet gepikeerd of zo hoor en als je de discussie onzinnig vind, dan hoef je toch niet te reageren. Denk dan gewoon, laat maar, hij weet niet beter.

Groetjes Rob
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Marc tramt op 26 September 2011, 11:49:56
Volgens mij gaat het niet zo zeer over realistisch of 'speelbaan', dat is een persoonlijke keuze en bovendien een discussie op zich. Een goed baanontwerp voldoet aan de eisen en wensen van de bouwer/gebruiker en is afgestemd op de beschikbare tijd, ruimte en middelen.
Ik krijg de indruk dat daar de schoen wringt. Volgens mij is nog niet helemaal duidelijk wat de eisen zijn die aan het baanontwerp gesteld worden en proberen enkele mede-forumgebruikers dit duidelijk te krijgen door het stellen van vragen. Als daar vervolgens niet echt een duidelijk antwoord op komt wordt het lastig om te helpen.
Kortom; maak een lijstje met wensen en eisen die je stelt aan het baanontwerp en kijk wat realiseerbaar is. Een concusie kan ook zijn dat gewoon niet kan wat je op deze oppervlakte wil. En tenslotte; of het een goed of slecht ontwerp is, dat bepaal je zelf.
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: guest7823 op 26 September 2011, 11:57:36
Rob,

Datgene wat je probeert na te bouwen, qua functionaliteit, is het reizigersdeel van station Amersfoort. Dit om ongeveer aan te geven wat je aan wisselverbindingen nodig hebt. Hierbij is het punt bij Amersfoort dat een deel van de wisselverbindingen daar buiten het feitelijke emplacement Amersfoort vallen omdat die al gemaakt worden bij Amersfoort Schothorst (de fly-over o.a)

Omdat allemaal in de ruimte te prakken die je nu hebt gaat lastig worden. Een deel zou je kunnen oplossen door een deel van je wisselverbindingen voor je bogen (voor een Nederlandse baan zijn meegebogen wissels "not done", bij een duitse baan ligt dat iets makkelijker) te maken en de bogen eventueel meersporig te laten zijn. Vergeet je driewegwissels in je hoofdspoor. Die horen daar domweg niet

Voor de volledigheid:
- een wisselkruis (niet een kruiswissel) bestaat uit vier wissels en een kruising
- een (heel) engelswissel zijn twee volledig in elkaargeschoven wissels met als eindafmeting dezelfde maat als een kruising

Op de hoeveelheid ruimte die je hebt kom je, met een beetje reeël sporenplan, niet veel verder dan Schiedam Centraal. Met dat idee kan je op zich (voor je verbindingen tussen de diverse lussen) nog een aardig eind komen omdat je bij Schiedam Centraal ook nog de "Blijdorp driehoek" hebt liggen, die "vroegûh" nog volledig dubbelsporig was. Bijvoorbeeld de "oversteek" die internationale treinen (vanuit Amsterdam) maakte om op spoor 1 van Rotterdam CS uit te komen werd soms al gemaakt bij Rotterdam West / Schiedam, door daar al te gaan rijden op de Hoek van Holland sporen

DEUVM

Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 26 September 2011, 12:01:09
Ik had al aangegeven wat de wensen van mijn collega waren in een vorige bijdrage om 10.10 uur, dus dat lijkt mij nu duidelijk.

Alle gekheid op een stokje. laatst kwam er iemand naar mijn baan kijken en zei, "Dat is mooi speelgoed" en zo is dat. Ik had vroeger autootjes van matchbox en dat behoorde tot de categorie speelgoed en ik denk (maar dat hoeft niemand met mij eens te zijn) "zo lang ik er niet in kan zitten, is het speelgoed" Dus als ik een kleine uitvoering van een Ferrari F1 auto heb behoort dat tot de categorie "speelgoed" en op het moment dat ik er in kan zetten niet meer!

Op het moment dat ik mijn treinkamer binnenloop en de modelbaan PC aanzet en mijn twin-center dan waan ik mezelf weer in de jongetjes met duur "speelgoed" tijd. Tot voor kort verkochten zowel Intertoys en Bart Smit modeltreinen en volgend mij valt dat nog steeds onder de noemer "speelgoed". Je mag er vanaf je zesde verjaardag mee spelen, staat op de doos.
De modelbanen zoals die nu te zien zijn is een enorme opstapeling van compromissen, het kan ook niet anders. Nagenoeg niemand is in staat de werkelijkheid op de modelbaan zodanig na te bouwen, dan iedereen zegt, dit is een kopie van het echte "grote" voorbeeld. Als we met de trein bezig zijn, zijn we net kleine jongens, toch?  ;D

Zolang we niet op de bok van een E103 kunnen zitten (afmetingen) is en blijft het speelgoed of het nu analoog of digitaal een grote of kleine baan is. Sorry voor diegene die daar anders tegenaan kijken.  :-\
 
Groetjes Rob ;)
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Marc tramt op 26 September 2011, 12:25:08
Zucht..
Volgens mij gaat het niet zo zeer over realistisch of 'speelbaan',

Je plaatst je ontwerp en dat levert vragen op... de uitgangspunten zijn voor de helpers blijkbaar nog niet duidelijk.. :
De kennis wil eigenlijk het station met alles wat daarbij hoort als hoofdthema
Harlingen is ook een station... en dan ben je met 2 wissels klaar.  ;)
Kortom... (ik ga mezelf herhalen)... wat zijn de eisen/wensen... succes
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: loclion op 26 September 2011, 13:25:29
Als meedenker/helper was het mij wel duidelijk wat Rob's wensen waren.
Zijn eerste plan met aan iedere kant een kruis geeft de mogelijkheid om op ieder perronspoor te komen en naar iedere richting weer te vertrekken, meer variatie kan je niet krijgen. Stel: je plaatst alleen een kruis aan de rechter kant en links niets, dan kom je A: van links altijd op een vast perronspoor maar rechts kun je naar alle richtingen vertrekken. Andersom: B: van rechts moet je van te voren bepalen welke richting je links wil gaan. Als je dit kruis nu in tweeën splitst en het rechter en het linker deel van het kruis aan weerszijde van het station plaatst (zoals in een eerder plan), variëren de mogelijkheden A en B aan de linker en aan de rechter kant. Natuurlijk kun je de boven en de onder kant van het kruis ook splitsen.
In mijn laatste idee heb ik de twee diagonalen van het kruis gescheiden en wel die twee, dat je van de onderste sporen de rest kunt bereiken (ivm schaduwstation).
Hoe je het ook wend of keert: als je mogelijkheden A en B wilt benutten, zal je een (1) kruis intact moeten laten. Voor iets minder symmetrie links en rechts hoef je alleen maar de wissels naar achteren te verschuiven (wel in lijn houden).

Dat meer ruimte minder kruisende sporen oplevert, is ook geen wet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spagetti.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spagetti.jpg)

gr Leo
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 26 September 2011, 13:39:12
Het plaatje wat Loclion laat zien, laat ook mijn wensen zien, grapje maar wel een mooi complex maar ook niet echt realistisch want er kunnen geen e-locs komen (geen bovenleiding), dat terzijde want een mooi station. Goed, ik had gehoopt dat de plannen duidelijk waren. Het is Loclion wel duidelijk geworden en dat is winst.

Het gaat de collega om het station met zoveel mogelijk treinbewegingen. Dus hij wil binnen zijn grenzen van ruimte zoveel mogelijk treinen zien rijden en stoppen en weer optrekken enzovoort. Naar ik nu begrijp hoeft een zogenaamde paradebaan niet echt, dat wordt dus een uitgebreid schaduwstation, het beginpunt van het complex. De sporen 1A en 2A en 1B en 2B komen dus buiten het station uit op een eensporige baan van en naar het schaduwstation. De overige sporen 3A t/m5A en 3B t/m 5B komen dan buiten het station uit op een tweesporige baan (de vier sporen aan elke zijde komen dus samen op twee sporen). Het wordt dus hopelijk een tamelijk druk station. Nog niet duidelijk is of er ook nog een aantal opstelsporen naast het station komen, zoals bijvoorbeeld in Amersfoort. het voorbeeld was al een keertje aangehaald.

Ik hoop dat het nu duidelijk genoeg is. Ik ga Loclion's opties eens wat bestuderen en voorleggen aan de opdrachtgever. Als het mag, kom ik er op terug.

Groetjes Rob
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: guest7823 op 26 September 2011, 16:31:50
Omdat ik het toch makkelijker op papier doe.........

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viersporig_station.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viersporig_station.jpg)

Neem deze variant (als scheme en niet in detail) eens mee in je overweging. Hierbij spelen een aantal zaken:
- aftakking "vanaf A" naar voren getrokken, gebruikmakend van slanke wissels (= hogere snelheid)
- extra lengte vanaf A te gebruiken om voor de perronsporen pas te beginnen met doorremmen na aftakking
- vanaf A eigenlijk mee gericht op "doorrijden"
- enkel "vanaf B" volledig uitwerken naar station / bijna alle treinen stoppen
- hele sporenplan is naar rechts toe te spiegelen
- duck-under / flyover is afhankelijk van hoeveel ruimte je toe te beschikking er voor hebt, echter indien je zowel de bundel verhoogd alswel de duck-under verlaagd kan je met de helft van de afstand toe.

Zie net dat ik de aan/aftakking van je zijlijn vergeten ben, maar die kan je er relatief makkelijk linksonderin aan de binnenkant bijzetten

Hope this helps
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Rob Bogers op 27 September 2011, 09:17:11
We kunnen eens kijken of dat lukt met die Duck-under, waarschijnlijk niet maar toch aardig dat je reageert. Ik zie toch nog nieuwe opties. Goed, we komen er zo wel uit. Dank iedereen voor de bruikbare reacties. We kunnen wel verder met deze aangeboden ideetjes.

T.z.t. plaats ik het uiteindelijke plan hier wel.

Dank, Rob
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: loclion op 27 September 2011, 11:29:19
We zijn benieuwd Rob, succes.

Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Albert.H0 op 27 September 2011, 14:49:28
Een speelgoedbaan met zoveel mogelijk sporen waar je via het station van elk spoor naar elk ander spoor kunt?
Of meer een modelbaan, waar je fors gaat snijden in het aantal trajecten en/of een wat geloofwaardiger station gaat bouwen? Niks mis met de ene of de andere keuze, maar is wel van belang om een beetje zinnige discussie over een stationsplan te voeren.

Huub

Modelbanen zijn er in heel veel verschillende voren. Ik kan wel meegaan met de kennis van Rob, ook mijn ideale modelbaan bestaat uit een (hooguit middelgroot) station met een perronlengte van zo’n 4.5 meter (14x 30 cm voor rijtuigen plus 20 cm lok, kan er een realistische ICR staan). Buiten de perrons en misschien na de eerste wissels mag het zichtbare gedeelte ophouden, en daar mag het zo onrealistisch zijn als technisch mogelijk is (kleine boogstralen enz.).

Een "echte" modelbaan lijkt volgens sommigen wel te "moeten" bestaan uit een stuk vrije baan met weergave van een stuk natuur, of hooguit een klein station met een losweg met af en toe een trein op lokaalspoorlengte, liefst stoom. Vanwege de ruimte. Nevenbaan, beperkingen, korte treinen zijn termen die je in dit geval vaak hoort.

Maar een realistische weergave van een druk station (zoals het als voorbeeld genoemde Amersfoort, al is dit al weer aan de grote kant. Baseren op b.v. Zaandam, Uitgeest, Leiden of Breda,  zou ook kunnen, zeker wat betreft afwisselend treinverkeer) kan zeker ook een modelbaan zijn. Dat het gebaseerd is op een stuk werkelijkheid met toevallig druk treinverkeer maakt het niet per definitie een speelgoedbaan, het gaat om de uitwerking die dit bepaalt.

Maar is hoe ik er over denk.
Titel: Re:4-sporig stationscomplex
Bericht door: Jaap Klijn op 27 September 2011, 15:07:01
Als ik de tekening van 25 september even voor mij neem dan zijn de rijmogelijkheden volgens mij als volgt:

Vanaf spoor 1A kan ik naar perron 1, perron 2, perron 3 en spoor 4;
Vanaf spoor 2A kan ik naar perron 2, perron 3, en spoor 4;
Vanaf spoor 3A kan ik alleen over spoor 4 rijden;

Ik heb even een klein stukje gekwoot om aan te geven wat ik bedoel. Deze analyse is zeer nuttig, maar neem in je analyse ook het vertrek mee, want je kan in je (laatste door jezelf gepubliceerde) plan misschien wel op alle sporen komen, maar je kan niet altijd (meestal niet) overal naar toe terug. Je moet dus in je analyse zowel aankomst als vertrek meenemen.

Overigens typerend om zoveel verwarring en irritaties te zien in de discussie. Is eigenlijk niet nodig. Even goed lezen en adem halen helpt!

Ik ken trouwens ook modelbanen met maar 1 spoor. Vaak zeer mooi vorm gegeven, maar kwa rijmogelijkheden lichtelijk beperkt.

Groeten, Jaap