BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Eenerspoor op 13 September 2011, 11:35:05

Titel: Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Eenerspoor op 13 September 2011, 11:35:05
Beste forumleden,

Zouden jullie eens commentaar willen geven en/of ideeën voor verbetering van dit sporenplan?

In mijn nog te maken baan wil ik graag een station maken waar 2 dubbelsporige lijnen elkaar kruisen: Noord-Zuid en Oost-West. Zie de aanduidingen links en rechts van het sporenplan.
Rechts komen de 4 sporen naast elkaar naar het station. Links verdwijnen ze direct in een achtergrond of iets dergelijks; daarom zijn daar geen wisselstraten gedacht.
Op de bovenste 2 sporen rijdt men van rechts naar links en op de onderste 2 sporen van links naar rechts.
In het station staan de rijrichtingen met pijlen ingetekend.
Treinen kunnen op 2 manieren van 4 naar 5, zodat er 2 treinen tegelijk het station uit kunnen richting Oost en Richting Noord.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_6_spoor_v12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_6_spoor_v12.jpg).
(Plaatje is klikbaar.)

Het idee is een beetje afgekeken van station Weesp:
Tussen de sporen 1 en 2 en ook tussen 5 en 6 komen perrons. Reizigers uit Noord die naar West  willen, kunnen op hetzelfde perron overstappen; hetzelfde geldt voor reizigers uit Oost die naar zuid willen. Ook voor reizigers van West naar Noord en van Zuid naar Oost.

Treinen van Noord naar Zuid gebruiken spoor 1.
Treinen van Oost naar West gebruiken spoor 2
Spoor 3 is voor doorrijdende intercities van Oost naar West en ook voor goedertreinen Oost-West en Noord-zuid.
Spoor 4 is voor doorrijdende intercities van West naar Oost en ook voor goedertreinen West-Oost en zuid-Noord.
Op de Noord-Zuidlijn rijden geen doorrijdende intercities
Er zijn ook treinen uit Noord die in het station keren; die komen binnen op spoor 6 en vertrekken daar, terug naar Noord of naar Oost.
Treinen uit Oost die in het station keren, komen binnen op spoor 5 en vertrekken daar weer, terug naar Oost of naar Noord.
Uit de richtingen komen geen treinen die keren; ik vind het niet zo boeiend als een trein vanuit de achtergrond het station binnen komt en even later weer terug gaat, de achtergrond weer in.

Alvast dank voor jullie reacties.

Mvg,

Henk
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Jeronimos op 13 September 2011, 12:26:30
Hoi Henk,

Je hebt de situatie die je wilt hebben wel goed uitgedacht.  (y) Maar je vraagt om reacties.   ;D

Hoe denk je erover om een trein uit Oost langs spoor 1 te laten binnenkomen, niet als normale dienstregeling zoals jij beschrijft maar meer om uitwijking  bij een vastlopende dienstregeling te bieden (ook voor enige afwisseling bij het rijden natuurlijk). zie rood.


en zit er geen dubbele wisselverbinding tussen 4 en 5? zie bruine rechthoek.

Plaatje voor uitleggen schets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_6_spoor_v12_1.jpg)
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Eenerspoor op 13 September 2011, 12:41:42
Hoe denk je erover om een trein uit Oost langs spoor 1 te laten binnenkomen, niet als normale dienstregeling zoals jij beschrijft maar meer om uitwijking  bij een vastlopende dienstregeling te bieden (ook voor enige afwisseling bij het rijden natuurlijk). zie rood.

en zit er geen dubbele wisselverbinding tussen 4 en 5? zie bruine rechthoek.

Plaatje voor uitleggen schets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_6_spoor_v12_1.jpg)

Allereerst: dank je voor het meedenken en aanreiken.  :D  (y)

Dat binnenkomen op 1 kan natuurlijk ook en is idd leuk voor afwisseling en uitwijk. Maar dan kan ik (misschien beter?) net zo'n soort overloop te maken als tussen 4 en 5, jouw rechthoek, zie plaatje.
Die zitten er trouwens in om tegelijkertijd treinen te kunnen laten vertrekken van 6 en van 5.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_6_spoor_v13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_6_spoor_v13.jpg)

Mvg,

Henk
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Anoniem op 13 September 2011, 12:46:46
Maar als je dan zo'n trein uit Oost op spoor 1 hebt binnengenomen, waar moet-ie dan heen? Hij kan alleen naar Zuid, óf over het verkeerde (want aankomst-)spoor terug richting Oost of Noord.
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Eenerspoor op 13 September 2011, 13:19:07
Thanks, daar heb je idd een punt.

Anders toch overloopwissels maken links van het station?
Eventueel in het onzichtbare (nog te ontwerpen) deel van de baan?

Mvg,

Henk
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Anoniem op 13 September 2011, 13:25:14
Dat moet sowieso, wanneer je

Spoor 3 is voor (...) goedertreinen Oost-West en Noord-zuid.
Spoor 4 is voor (...) goedertreinen West-Oost en zuid-Noord.

wilt realiseren: dan zullen die goederentreinen ook via die sporen moeten kunnen rijden. Bovendien kunnen er ook goederentreinen Noord-West en Zuid-Oost en v.v. zijn, lijkt mij.
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Jeronimos op 13 September 2011, 13:59:30

Anders toch overloopwissels maken links van het station?
Eventueel in het onzichtbare (nog te ontwerpen) deel van de baan?


Ben ik met Wesley eens, overloop wissels zijn wel handig.
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Eenerspoor op 13 September 2011, 14:06:14
Hm, alweer een punt, waarvoor mijn  dank. :D

Ik dacht aanvankelijk om dat later uit te werken, bij de verdere planning van het deel links van het station, maar het lijkt me toch beter om dat al (veel) eerder te doen en het dan ook te posten.
Trouwens, als jullie daar ideeën voor hebben, ben ik daar ook benieuwd naar.

Wordt dus vervolgd. Maar vandaag nog ff niet door mij, helaas.


Mvg,

Henk

Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Papierbouwer op 13 September 2011, 15:51:54
Ik heb nog wat bedacht mischien is dit wel wat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_27.jpg)

Papierbouwer
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Anoniem op 13 September 2011, 15:55:50
Twee dubbelsporige lijnen die samen drie sporen delen? Da's niet zo realistisch...
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Eenerspoor op 13 September 2011, 16:38:07
Bovendien is het niet volgens mijn plan om een station te maken 4 perron- en 2 doorrijdsporen.

Toch nog ff tijd gevonden om wat te tekenen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_6_spoor_v15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_6_spoor_v15.jpg)

't Staat wel wat gek met naar en van Zuid omhoog, :-\ maar ik denk wel dat nu alle treinbewegingen mogelijk zijn.
Toch benieuwd naar jullie reacties.
Dat gebogen gedeelte links komt dan uit zicht te liggen.

Mvg,

Henk
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Anoniem op 13 September 2011, 16:46:04
Dat klopt, zo zijn alle treinbewegingen mogelijk zo te zien. Enige puntje: voor goederentreinen zuid-noord ligt spoor 5 volledig "rechtdoor". In tegenstelling tot het vergelijkbare spoor 2 hoeft geen enkel afbuigend wissel te worden genomen. Dat maakt het een beetje gek om dan spoor 4 als doorrijdspoor te gebruiken, ook al ligt dat niet aan de perrons. Ik zou zeggen: ofwel doorrijden over spoor 5 (mag best, goederentreinen langs een perronspoor) ofwel spoor 5 "afbuigend" aanleggen :).
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: guest7823 op 13 September 2011, 16:50:38
Ik krijg hier een beetje een "H.F. Enter gevoel" bij, maar goed .........

Wat je bij een kruisend station in de gaten moet houden is dat een dwars overstekende trein in deze configuratie ALLES blokkeert, dus je capaciteit ernstig verminderd. Het is niet voor niks dat een dergelijke oplossing bij het grootspoor bijna nergens meer wordt toegepast.

Kleine capaciteitbehoefte: enkelsporig en minder "oversteken van treinen"
Grote capaciteitbehoefte: dubbelsporig en dan met flyovers werken

Bij viersporigheid is dit een redelijke configuratie, maar voor een kruisingsstation ..........

In mijn ogen ziet dit er uit als "een beetje zwanger"  ???
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: loclion op 13 September 2011, 18:43:16
Hoi Henk,

Ik heb ook nog een reactie,
Als je links alle 4 sporen bij elkaar houdt, dus alle 4 bv. een tunnel in laat gaan, dan krijg je het idee dat al deze sporen 1 traject vormen.
Mijn idee is dan ook om de meest linkse banen direct een tunnel in te laten gaan en de 2 binnenste banen pas na de de bocht uit het zicht te halen.
Nu krijg je 2 duidelijke richtingen.
Het gevolg is wel dat je 'van zuid/van west' veranderd in 'van zuid naar zuid' en 'naar west/naar zuid' veranderd in 'van west/naar west'.
Hierdoor moet natuurlijk het rij patroon op het station, wat je nu hebt, ook aangepast worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_6_spoor_v15_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_6_spoor_v15_2.jpg)

gr Leo.
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Anoniem op 13 September 2011, 18:56:13
Hierdoor moet natuurlijk het rij patroon op het station, wat je nu hebt, ook aangepast worden.

En het Godganse sporenplan ;D. Maar het kan wel, inderdaad :).
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Anoniem op 13 September 2011, 19:26:58
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_6_spoor_v15_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_6_spoor_v15_2_1.jpg)

Zoiets moet het dan worden... en spoor 5 en 6 worden dan een stuk korter.
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: loclion op 13 September 2011, 22:13:16
Hoezo het sporenplan aanpassen?
Als je van rechts komt bepaal je van te voren waar je links vertrekt en kom je van links, dan kun je dat op het station bepalen. Dit moest je in het vorige schema ook al doen dus daar veranderd niets aan, alleen de rijrichting op het station moet aangepast worden.

gr Leo.
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Anoniem op 13 September 2011, 22:30:02
Omdat je anders zo'n beetje alle rijwegen over dat enkele wisselkruis aan de rechterkant van het station jaagt, en in het eerdere plan wordt dat wisselkruis alleen gebruikt voor een paar kopmakende treinen. Ze zijn bij het spoor niet zo happig op het creëren van feitelijk enkelsporige bottlenecks in wisselstraten...

Ander punt: als je het sporenplan niet aanpast, kun je in twee richtingen niet meer langs een perron stoppen in jouw plan in de "juiste" richting, namelijk naar zuid, alsmede vanuit west. Treinen naar zuid moeten dan halteren op spoor 5 of 6 en treinen vanuit west op spoor 1 of 2, met een stukje verkeerd spoor rijden tot gevolg.
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: loclion op 13 September 2011, 23:17:14
Daar heb je gelijk in, maar ik zou dan enkele banen in 2 richtingen rijden.
In jou schema kan je het kruis rechts weg halen plus nog een wissel want de bottleneck is nu naar links verplaatst. Zie geel in schema.

Maar waar het mij feitelijk om gaat is om de 4 spoorbanen links in tweeën te splitsen om zo de suggestie te wekken dat ieder stel een eigen (verschillende) koers gaat en dan lijkt het mij het meest voor de hand liggend dat er naar/van zuid/west een dubbel spoor ligt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_6_spoor_v15_2_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_6_spoor_v15_2_1_1.jpg)

gr Leo.
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: hightower op 13 September 2011, 23:22:49
vraagje
rechts komen 4 sporen binnen
2 van noord en 2 van oost
maar die hebben al een kruising buiten beeld gemaakt, of een fly-over
kun je daar niet een paar wissels heen verplaatsen zonder een bottleneck te maken

Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Eenerspoor op 14 September 2011, 09:34:34
Beste mensen, dank voor al jullie reacties. Ik ga er weer mee aan de slag.

@ P. Bender:
Wie of wat is H.F. Enter?
Het kruisingsstation is erin gekomen omdat ik graag een 4-sporig baanvak wil hebben, een beetje zoals station Weesp. Viersporigheid zonder een kruisingsstation, maar wel een gewoon station, waar zou dat voor kunnen dienen?
Ik begrijp dat het realistischer is om met fly-overs te werken, maar daar ontbreekt me de ruimte voor wegens de lange hellingen die daarvoor nodig zijn.

@ Wesley en Loclion:
Ik bewonder jullie inzichten in dit sporenplan en de mogelijkheden die jullie hebben aangereikt om het aan te passen. Ik doorzie die plannen en wijzigingen pas als ik ze grondig bestudeer, maar jullie doen dat blijkbaar sneller en makkelijker.

@hightower:
Je hebt gelijk dat die fly-overs (veel) verder naar rechts zitten. Althans die suggestie wordt gewekt. In werkelijkheid worden die sporen aangesloten op schaduwstations. De invloed van wissels naar rechts verplaatsen zie ik niet zo snel. Dan krijg je toch rechts net zo'n bundeling als links, maar dan van noord en oost? Dan kunnen de reizigers niet meer op hetzelfde perron overstappen, zoals ik in mijn eerste post schreef.

Mvg,

Henk
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Ronald69 op 14 September 2011, 10:24:20
De heer HF Enter heeft in het verleden diverse boeken geschreven m.b.t. modelspoorwegen.
De oplossingen die hij toen aanbracht waren in die tijd, jaren '70, zeer bruikbaar.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Eenerspoor op 14 September 2011, 12:01:44
Dus meneer Enters ideeën waren toen zeer bruikbaar, maar leidden naar huidige maatstaven misschien tot een tikkeltje overladen sporenplannen?
Dat is althans het gevoel dat ik krijg uit deze post (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38965.msg603544.html#msg603544) van P. Bender.

Mvg,

Henk
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: loclion op 16 September 2011, 17:26:59
Hoi Henk,

Ik ben even zo vrij geweest om per richting een dubbelspoor te laten lopen.
Qua lengte van het station heb ik geen idee als dit mogelijk is (in paint tekent het zo gemakkelijk nou) en kruisende sporen kun je nooit vermijden.
Op ieder stationspoor kan je kop maken want je kan altijd omlopen en ook is er nu een vaste rijrichting (zie pijltjes)
Het grootste voordeel is: waarvandaan je ook wegkomt, je kan altijd naar alle 4 windstreken toe rijden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_windstreken.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_windstreken.jpg)

gr Leo.
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: guest7823 op 16 September 2011, 19:18:32

@ P. Bender:
Wie of wat is H.F. Enter?
Henk

De heer HF Enter heeft in het verleden diverse boeken geschreven m.b.t. modelspoorwegen.
De oplossingen die hij toen aanbracht waren in die tijd, jaren '70, zeer bruikbaar.

Grt, Ronald.

De heer H.F. Enter heeft veel functies vervuld. Bij de NS is hij o.a. een tijd contact/regelpersoon geweest voor allerlei zaken mbt de museumspoorlijnen (vandaar de "HF Enter" bij de SGB). Ook was hij een tijd o.a adviseur voor bedrijven die een eigen spooraansluiting willen hebben of aanpassen.

Verder heeft hij in de jaren 70 (maar volgens mij ook de decenia daarvoor en daarna) veel geschreven voor de toenmalige hobby tijdschriften (Hobby Bulletin, Miniatuurbanen e.a.) Hierin besprak hij vaak allerlei sporenplannen van mensen (net als nu in dit forum deel, en vandaar mijn deja-vu gevoel). Hierbij maakte gebruik van zijn kennis van het grootbedrijf.

Een van zijn punten waar hij vaak (terecht) op hamerde was het berijden van aftakkende wissels voor doorgaande treinen. Een 1:9 wissel (wat in modelspoor al bijna een HEEL lang wissel is) mag aftakkend maar met 40 km/u bereden worden. Verder was hij redelijk goed in het kritisch analyseren van wisselverbindingen en wisselstraten. Hierbij kon hij met minder ruimte en minder wissels vaak betere oplossingen voorstellen.

Verder had hij zelf ook een spoor I zelfbouwbaan.

In de tijd van H.F. Enter was het spoorwegbedrijf nog een geheel, en werd het voornamelijk door ingenieurs gerund. Die hielden er andere denkwijzen op na als tegenwoordig. Er werd niet nodeloos met wissels gestrooid, maar er werd wel gekeken hoe je met minimale kosten een maximaal resultaat kon behalen. Ik heb helaas geen jaargangen Hobby Bulletin / Miniaturenbanen in mijn bezit, maar zijn tekst en uitleg waren nuttig en leerzaam. Zeker indien je een sporenplan wilt ontwerpen naar Nederlandse principes

Titels van zijn hand uit deze middeleeuwen van de modelbouw zijn:
- De exploitatie van de modelbaan
- moderne modelspoorwegen reizigersvervoer
- moderne modelspoorwegen goederenvervoer
- Spoortje spelen

Hoewel het tekstueel en qua lay-out allemaal wat gedateerd is, staan de principes die hij predikte bij een goede vertolking van een Nederlandse modelbaan nog steeds wel overeind. (Voor Duitse banen gelden deels wat andere principes, zeker voor de lokaallijnen). Mocht je een van deze boeken tweede hands tegen komen zijn ze best nog wel de moeite van het kopen waard.

Als anecdote staat me bij dat hij ooit de Riekerpolderaansluiting in de oorspronkelijke uitvoering heeft bekritiseerd in een modelbouwblad. Dit vanwege de kruisende sporen in de aansluiting toen de fly-over nog niet bestond. Uiteindelijk is die fly-over er toch gekomen.

Voor een goed kruisingsstation zal een beetje een rol spelen naar welke periode je het wilt nabouwen. Ergens tot de jaren 80 zal je het nog wel zonder fly-over reden, maar daarna wordt het toch lastig. Een andere optie is "iets á la Amersfoort". Hierbij is e.a. aan de Amsterdam/Utrecht kant geregeld zonder fly-overs en liggen daar enkel gelijkvloerse kruisingen. Dit kan werken omdat er bij Amersfoort Schofhorst wel een fly-over ligt. Weesp heb ik even niet goed in m'n hoofd, maar speelt daar niet min of meer hetzelfde ???? Iets vergelijkbaars speelt bij Den Haag Centraal. Hierbij ligt de (kruisingsvrije) aansluiting richting Amsterdam ook pas tussen Mariahoeve en NOI

Ook Leiden kan je als een kruisingsstation beschouwen van vier lijnen. Den Haag / Gouwelijn <-> Haarlem / Schiphol. Hierbij is de Gouwelijn eigenlijk een apart kopstation en de kruisingsvrije splitsing richting Haarlem / Schiphol geregeld bij "de Sikkens".

Kortom, met wat creatief denken zijn er wel functionele vormen te bedenken zonder direct in fly-overs terecht te komen.
Titel: Re:Baanplan station aan kruisende lijnen
Bericht door: Eenerspoor op 17 September 2011, 10:02:12
@Leo:
Bedankt voor je denk- en tekenwerk, het ziet er interessant uit. Ik zie nog niet of ik de doorgaande sporen - jij noemt ze omloopsporen - ook zo kan leggen, dat ze in de richting Oost-West ook kunnen worden bereden over wissels in rechtuitstand. Dat lijkt me wel een vereiste voor sporen waarover intercities passeren zonder te stoppen. Maar ik ga er eens mee aan de slag.

@ P. Bender:
Dank je voor je uitvoerige uiteenzetting over de heer Enter.
Ik heb eens gekeken op Sporenplan.nl (http://www.sporenplan.nl/) naar Amersfoort (http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_normaal/amf.html). Dat duizelt me een beetje, maar ik snap wat je bedoelt.
Den Haag CS en Leiden heb ik hier (http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_normaal/gvc.html) bekeken. Vooral Leiden spreekt me aan, want dat lijkt op wat ik sterk vereenvoudigd zou willen uitbeelden, maar dan wel met een mogelijkheid tot kop maken. De fly-overs op afstand kan ik dan buiten het zichtbare deel van de baan maken.
Ik sta er trouwens van te kijken dat je blijkbaar zoveel parate kennis hebt van een aantal stations.

Mvg,

Henk